News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-12-23 TS: Turkuun aiotaan rakentaa moskeija Kuwaitin tuella

Started by rähmis, 23.12.2009, 08:18:52

Previous topic - Next topic

Marjapussi

Olisikohan Turun Linnan viereen oikea paikka. Kulttuuriarvo nousisi ja maahan saapuvat oikeauskoiset tietäisivät tulleensa maanpäälliseen paratiisiin.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Miniluv

Quote from: Jari-Petri Heino on 15.02.2010, 12:26:15
Vaikka minut viskattiin ulos US-blogeista, niin jatkan bloggauksiani täällä

http://eisavuailmantulta.blogspot.com/2010/02/islamin-maihinnousu-turkuun.html

Siellä on nyt makeita kuvia toistakymmentä vuotta sitten suunnitellusta moskeijasta Puutarhakadulle. Minulla on kaikki piirustukset pdf-tiedostoina, mutta laitoin vain pari katunäkymää.

Profiilin kotisivulinkki näyttää osoittavan vielä US:een.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

tommi

Quote from: Marjapussi on 15.02.2010, 12:30:41
Olisikohan Turun Linnan viereen oikea paikka. Kulttuuriarvo nousisi ja maahan saapuvat oikeauskoiset tietäisivät tulleensa maanpäälliseen paratiisiin.

Entä jos Turun Linna muutettaisiin moskeijaksi? Sehän vasta olisikin ihanaa ja väistämätöntä monikulttuuria!!!11  ;D
"We shall defend our island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender."  -Winston Churchill

http://sverigedemokraterna.se/

K.Keinonen

niin...onhan se jehovien valtakunnansalikin joka kylässä.Toki rauhallista porukkaa he ovat.Työssä käyviä jne.
Sinä kauniina päivänä kun kuulen ensimmäisen kerran rukouskutsun minareetista olen jonossa Austraalian suurlähettilään pakeille kyselemään viisumia.
Ehkä otin....ehkä en.

dothefake

Eikös Turussa ole jo sellainen kirkko, jonka voisi helposti muuttaa moskeijaksi,
minareettikin kaipaa vain hiukan stilisointia. Tulisi vauhtia kotoutumiseen.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Daemonic

No voi ny perkele... Suomen paras kesänviettokaupunki on mennyttä. Mistä voin hakea korvauksia mielipahaani? Muutama miljoona saudirahaa lämmittäisi kummasti.
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

Phantasticum

Quote from: -gentilhommehki- on 15.02.2010, 08:45:00
Valmista pitäisi olla jo 2011.
Epävirallisten tietojen mukaan sopiva tontti on jo löytynyt
Tontin sijaintia ei paljasteta vastustamisen takia

Olihan tämä asia melkein sanottu jo ensimmäisessä uutisessa lukuun ottamatta valmistumisaikataulua.

http://hommaforum.org/index.php?PHPSESSID=lbhbhk6uikfjb7oe7717sqh3o7&topic=19734.msg275734#msg275734

Kasvokeskeinen

Tämmöinen tuli vastaan, joten käänsin näin unettomuuden puuskassa. Kannattasikohan lähettää TS:n tai johonkin vastaavaan. Mitä olette mieltä?

- - -

Mitä piilee moskeijan sisällä? – Samir Khalil Samir

Moskeija ei ole pelkästään rukouspaikka vaan se on pääasiallisesti paikka, jossa annetaan muslimiuskovaisten sosiaalista ja poliittista elämää koskevia käskyjä ja keskustellaan niistä. Näille "uskovaisille" yhteisö ei ensisijaisesti merkitse valtiota, jossa he asuvat vaan arvoiltaan länsimaille vastakohtaista uskonyhteisöä.

Kun lännessä aletaan keskustella moskeijan rakentamisesta tai maan luovuttamisesta tarkoitukseen, läntisen osapuolen ei kannata suin päin olettaa todella tietävänsä, mistä silloin puhutaan.

Moskeijalla on omat toimintonsa ja sääntönsä. Se ei ole pelkkä muslimien vastine kirkolle. Tietämättömyys saa helposti ihmisen kuvittelemaan, että vieras on enemmän tai vähemmän samankaltainen kuin minä itse. Siksi meidän tulee tarkastella islamia kriittisesti ymmärtääksemme, mitä moskeija heille merkitsee.

Islamilaisessa perinteessä moskeija merkitsee paikkaa, minne yhteisö kokoontuu rukoilun ohella ratkomaan kaikki asiansa, niin sosiaaliset, kulttuurilliset kuin poliittisetkin. Jokainen yhteisöä koskeva päätös tehdään moskeijassa – sen toiminnan rajoittaminen silkaksi "rukouspaikaksi" on loukkaus islamin perinnettä kohtaan.

Yhteisö kokoontuu moskeijaan perjantaisin. Yhteistä rukousta seuraa khutbah eli puhe. Kyseessä ei kuitenkaan ole saarna. Puheessa käsitellään senhetkisiä kysymyksiä koskien politiikkaa, yhteisöä, moraalisääntöjä ym. Monissa islamilaisissa maissa (kuten Egyptissä, arabimaailman väkirikkaimmassa islamilaisessa valtiossa) kaikkia moskeijoja vartioidaan perjantaisin. Suurimmat moskeijat ovat joka perjantai poliisin erikoisjoukkojen ympäröimiä. Syy on yksinkertainen: poliittiset päätökset syntyvät moskeijoissa, perjantain khutbahin seurauksena.

Islamilaisen maailman historiassa lähes kaikki vallankumoukset ja kansannousut ovat saaneet alkunsa moskeijoissa. Jihad eli "sota Jumalan viitoittamalla tiellä", jokaisen muslimin velvollisuus puolustaa islamilaista yhteisöä, julistetaan moskeijassa, perjantain khutbahissa.

On siis virheellistä puhua moskeijoista pelkkinä kulttipaikkoina. Toinen vakava virhe on keskustella moskeijoiden rakentamisesta uskonnonvapauden piiriin kuuluvana kysymyksenä, sillä moskeija toimii monella muullakin tasolla.

On syytä muistaa, että perjantairukouksen paikka on muslimien silmissä pyhä ja pyhittämisestään lähtien ikuisesti yhteisölle kuuluva, ja sama yhteisö päättää, kuka saa astua pyhään paikkaan ja kenen toiminta puolestaan tulkitaan sen häpäisyksi. Tämän vuoksi ei ole kuviteltavissa, että jokin alue voitaisiin luovuttaa vaikkapa 50 vuoden ajaksi moskeijan toiminnalle – maata, jolla moskeija on sijainnut, ei koskaan voida palauttaa.

Kaikissa muslimimaiden kaupungeissa on tavallisesti pieniä rukouspaikkoja, joita yleensä kutsutaan rukoushuonetta merkitsevällä nimellä musalla. Näihin pieniin "kappeleihin" mahtuu yleensä noin 50 henkeä ja ne sijoitetaan yleensä asuinrakennusten alimpaan kerrokseen. Näitä huomaamattomampia rukoushuoneita käytetään yleensä vain saman rakennuksen asukkaiden tai lähikatujen kulkijoiden keskipäivän rukouksiin.

Minareetit on rakennettu käytännön syistä ja ne ovat selvästi ympäröiviä rakennuksia korkeampia. Kautta historian niillä on ollut myös symbolista merkitystä. Ne toimivat merkkinä islamilaisen yhteisön läsnäolosta ja vahvistavat poliittisessa mielessä näkemystä islamin ylivertaisuudesta muihin alueen uskontoihin nähden. Niiden pääasiallinen merkitys on kuitenkin saada ihmisääni kuuluviin lähialueilla. 1900-luvun myötä moniin minareetteihin on lisätty kovaääniset – erityisesti niissä tapauksissa, kun läheisyydessä sijaitsee kirkko tai kristittyjen kaupunginosa. Muessinit ovat myös ryhtyneet pidentämään rukouskutsuaan lisäämällä siihen uutta tekstiä.

Tällaiset uudistukset sotivat islamilaista traditiota vastaan, ja tiukimmissa muslimimaissa, kuten Saudi-Arabiassa, ne onkin kielletty. Muualla, kuten Egyptissä, kovaäänisten käyttö on rajoitettu itse rukouskutsuun, joka kestää noin kaksi minuuttia, eikä niitä saa käyttää aamunkoitteessa.

Viimeiseksi on kysyttävä, kuka rahoittaa moskeijoiden ja islamilaisten kulttuurikeskusten rakentamista. Tuskin kenellekään lienee yllätys, että valtaosa on vieraiden valtioiden, etenkin Saudi-Arabian, rahoittamia. Rahoituksen lisäksi nämä valtiot lähettävät myös omia imaamejaan moskeijoihin ja kulttuurikeskuksiin. Yhtä tunnettua on, että sunnalaisessa maailmassa Saudi-Arabian edustama wahhabilaissuuntaus on kaikkein ankarin islamin muoto. Sellaisesta taustasta saapuvat imaamit eivät voi auttaa maahanmuuttajia integroitumaan tai modernisoitumaan, vaikka nämä ovat välttämättömiä ehtoja rauhanomaiseen rinnakkaiseloon alkuperäisasukkaiden kanssa.

Näiden selvennysten jälkeen esitämme muutamia kriittisiä havaintoja.

Oletamme, että muslimien tulee ilman muuta saada omat ruokouspaikkansa myös lännessä. Sosiologisessa mielessä olisi kuitenkin huomattavasti parempi, mikäli maahanmuuttajat käyttäisivät tähän tarkoitukseen musallaa jossa he voisivat kokoontua rukoilemaan. ne ovat myös huomattavasti havempi ratkaisu.

Moskeijaa sen sijaan ei voi pitää kulttipaikkana, sillä se on muslimiyhteisön sosiaalinen, kulttuurillinen ja poliittinen keskus ja sellaisena sitä on ymmärrettävä. Pikku hiljaa kautta Euroopan nouseva vastustus moskeijoita kohtaan voi johtua silkasta ksenofobiastakin, mutta todennäköisempää on, että vastustus nousee pelosta poliittisia toimenpiteitä kohtaan – toimenpiteitä, jotka vahvistavat joka suhtessa länsimaisesta sivilisaatiosta poikkeavaa ja siitä yhteensovittamattoman etäällä olevaa identiteettiä.

Mikäli islamilainen kulttuurikeskus auttaa maahanmuuttajia integroitumaan eurooppalaiseen yhteiskuntaan erilaisten kurssien ja muiden palveluiden avulla, sellaisen rakentamista on tuettava, koska sellaisessa tapauksessa maahanmuuttajat ja alkuperäisasukkaat todella rakentaisivat yhdessä molemmille kuuluvaa, solidaarista yhteisöä. Olisi aiheellista auttaa, myös materiaalisessa mielessä, alkuperäisasukkaista ja kaikenuskoisista maahanmuuttajista koostuvien ryhmien ja ja yhteisöjen syntymistä, jolloin saapuvien integraatiota ja länsimaisen yhteiskunnan avautumista heidän suuntaansa nopeutettaisiin.

Kun muistetaan islamilaisen tradition tapa sulauttaa yhteen uskonto, perinteet, kulttuuri, sekä sosiaalinen ja poliittinen elämä, on tärkeää, että nämä asiat opitaan pitämään erillään. Asioista päättäviä tahoja tulisi valistaa sen suhteen, että he toimillaan jouduttaisivat eritytymisprosessia ja pitäisivät varansa  kaikenlaisten maahanmuuttajien politisoitumisen suhteen.

Alkuteksti: http://alianzacivilizaciones.blogspot.com/2004/04/qu-se-esconde-bajo-una-mezquita.html

Samir Khalil Samir on jesuiittapappi & arabialaisen kulttuurin ja islamin historian professori Beirutin Saint-Joseph –yliopistossa ja Vatikaanin arabialaisen kulttuurin ja islamin isntituutissa Roomassa. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Kairon yliopistossa, Tokion Sophia Universityssä, Washingtonin Georgetown Universityssä ja kirjoittanut yli 20 teosta islamista.

- - -
Suomi islamia ja kala polkupyörää

Daemonic

Quote from: Kasvokeskeinen on 17.02.2010, 03:02:24
Tämmöinen tuli vastaan, joten käänsin näin unettomuuden puuskassa. Kannattasikohan lähettää TS:n tai johonkin vastaavaan. Mitä olette mieltä?

Kannattaisi lähettää ainakin Turun kaupungin tästä asiasta päättävälle taholle. En tiedä TS:n suhtautumista Viralliseen Totuuteen, mutta eihän tuon lähettäminen sähköpostitse mitään maksa, joten anna palaa vain. Pistä saman tien Heasriin ynnä muihinkin paskamedioihin. Ihan vaan kiusalla.
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

skrabb

MTV3:n aamutelevisiossa Karhuvaara keskusteli Anas Hajjarin kanssa Turkuun rakennettavasta moskeijasta.

http://www.katsomo.fi/?progId=32558
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

mishrak

Turusta ollaan hyvää vauhtia tekemässä Suomen Malmöä. Saa nähdä milloin intifada alkaa...

Iloveallpeople

Quote from: skrabb on 17.02.2010, 08:57:52
MTV3:n aamutelevisiossa Karhuvaara keskusteli Anas Hajjarin kanssa Turkuun rakennettavasta moskeijasta.

http://www.katsomo.fi/?progId=32558


Aamutelevision keskustelun pohjalta tehty artikkeli:

QuoteTurkuun puuhataan islamilaista keskusta

Muslimien määrä Suomessa lisääntyy kaiken aikaa. Tämä on johtanut myös uusiin tilatarpeiseen. Turussa on käynnissä moskeijahanke, josta on tarkoitus tehdä eurooppalaisittain ainutkertainen. Islamilaista kulttuurikeskusta suunnitellaan suvaitsevaisuuden ja keskitien hengellisyyden kohtaamispaikaksi, joka olisi avoinna kaikkien uskontojen edustajille.

Suomessa muslimeja on noin 40 000, mutta vain 12 prosenttia heistä on rekisteröityneitä. Suomen muslimeista noin puolet on lapsia.

- Suomen muslimeista valtaosa harjoittaa uskontoaan omassa kodissaan, arvioi Suomen islamilaisen yhdyskunnan uskonnollisen neuvoston puheenjohtaja Anas Haijjar. Aktiivisia seurakuntalaisia on vähemmän.

- Moskeija on kokoontumis-, opetus- ja juhlapaikka. Se on meidän yhteisöllisyyden ydin, Haijjar määrittelee.

- Etenkin täällä Euroopassa on moskeijoilla on suuri merkitys siksi, sillä ne myös esittelevät uskontoa muille kuin muslimeille. Esimerkiksi koululuokkia käy tutustumiskäynneillä moskeijoissa, Haijjar kertoo.

Turistimatkoillaan islamilaisiin maihin moni suomalainen on säikähtänyt ensimmäisenä aamuna minareeteista kajahtavaa rukouskutsua. Euroopassa muslimit ovat omaksuneet tavan kuuluttaa rukouskutsun vain moskeijan sisällä.

Moskeijoihin kuuluvat minareetit ovat herättäneet epäluuloja kantaväestössä. Minareetti on arkitehtonin tapa merkitä rakennus moskeijaksi.

- Se on vain merkki, että tämä on moskeija, Haijjar sanoo. Ei se ole välttämätön.

Turkuun suunnitteilla olevaan islamilaiseen keskukseen ei ole tulossa mahtavaa minareettia. Tarkoitus on nimenomaan lähestyä asiaa suomalaisen maiseman näkökulmasta ja rakentaa sellainen keskus, joka siihen sopii.

MTV3
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Timo Hellman

Quote from: dothefake on 15.02.2010, 13:29:18
Eikös Turussa ole jo sellainen kirkko, jonka voisi helposti muuttaa moskeijaksi,
minareettikin kaipaa vain hiukan stilisointia. Tulisi vauhtia kotoutumiseen.

Jaa tämmöne vai? Onk sul jottain ortoroksei vastaa?
http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/10686/kuvatoimisto_turunortodoksinenkirkko_pieni.jpg


Kun on kyse rakentamisesta, ei voida puhua vain siitä kuka rahoittaa. Mikä tahansa mannunpalvojawiccojen yhdyskunta voisi alkaa rakennella vaikka isoja sementtivaginoja muistuttavia taloja vedoten siihen että kustannukset eivät mene kuntalaisen pussista.
Kuwaitista en tiedä mutta ainakin jotkut saudirahoitteiset hankkeet ovat pyrkineet tukemaan radikaalihenkistä uskonnonharjoitusta.
http://www.boston.com/news/local/articles/2007/01/10/saudi_banks_role_in_mosque_is_questioned/
http://www.theaustralian.com.au/news/nation/islamists-starved-of-funds/story-e6frg6nf-1111113546396

Ja siinä vaiheessa mä ainakin voisin nostaa etusormeni ja sanoa että "Kyl mum mielest...." 
(en mä oikeasti puhu turkua, älkää pelätkö)
Silti pidän kiinni periaatteesta että yhteiskunta pitää näppinsä erossa uskonnosta.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

dothefake

En minä tuota tarkoittanut, vaan sitä isompaa, eihän Turun muslimit
millään mahdu noin pieneen pyhättöön perjantaihumpalle, vai mikä se nyt olikaan?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Phantasticum

Quote from: Kasvokeskeinen on 17.02.2010, 03:02:24
Moskeija ei ole pelkästään rukouspaikka vaan se on pääasiallisesti paikka, jossa annetaan muslimiuskovaisten sosiaalista ja poliittista elämää koskevia käskyjä ja keskustellaan niistä. ..... Asioista päättäviä tahoja tulisi valistaa sen suhteen, että he toimillaan jouduttaisivat eritytymisprosessia ja pitäisivät varansa  kaikenlaisten maahanmuuttajien politisoitumisen suhteen.

Tähän kirjoitukseen on oikeastaan kiteytetty erittäin hyvin se, miksen innostu moskeijasta omalla takapihallani. Jos moskeijassa harjoitettaisiin vain uskontoa sellaisena kuin se länsimaissa yleensä ymmärretään, moskeija olisi ok. Mutta moskeijoissa opetetaan ja julistetaan myös paljon sellaista oppia, joka on törmäyskurssilla länsimaisen arvomaailman ja kulttuurin kanssa aivan liian usein.

On aika vaikea uskoa, että turkulaisesta moskeijasta ja islamilaisesta kulttuurikeskuksesta tulisi "suvaitsevaisuuden ja keskitien hengellisyyden kohtaamispaikka, joka olisi avoinna kaikkien uskontojen edustajille". Ainakin esimerkit muualta kertovat pikemminkin siitä, että "varsinaisten" asumiskeskittymät muuttuvat vähitellen suljetuiksi saarekkeiksi, joissa ihmiset elävät täysin omien sääntöjensä ja lakiensa mukaan. Voin olla väärässäkin. Toivottavasti olen.

do.ut.des

#285
Muslimien määrä Suomessa lisääntyy kaiken aikaa. Tämä on johtanut myös uusiin tilatarpeiseen. Turussa on käynnissä moskeijahanke, josta on tarkoitus tehdä eurooppalaisittain ainutkertainen. Islamilaista kulttuurikeskusta suunnitellaan suvaitsevaisuuden ja keskitien hengellisyyden kohtaamispaikaksi, joka olisi avoinna kaikkien uskontojen edustajille.

Suomessa muslimeja on noin 40 000, mutta vain 12 prosenttia heistä on rekisteröityneitä. Suomen muslimeista noin puolet on lapsia.

- Suomen muslimeista valtaosa harjoittaa uskontoaan omassa kodissaan, arvioi Suomen islamilaisen yhdyskunnan uskonnollisen neuvoston puheenjohtaja Anas Haijjar. Aktiivisia seurakuntalaisia on vähemmän.

- Moskeija on kokoontumis-, opetus- ja juhlapaikka. Se on meidän yhteisöllisyyden ydin, Haijjar määrittelee.

- Etenkin täällä Euroopassa on moskeijoilla on suuri merkitys siksi, sillä ne myös esittelevät uskontoa muille kuin muslimeille. Esimerkiksi koululuokkia käy tutustumiskäynneillä moskeijoissa, Haijjar kertoo.

Turistimatkoillaan islamilaisiin maihin moni suomalainen on säikähtänyt ensimmäisenä aamuna minareeteista kajahtavaa rukouskutsua. Euroopassa muslimit ovat omaksuneet tavan kuuluttaa rukouskutsun vain moskeijan sisällä.

Moskeijoihin kuuluvat minareetit ovat herättäneet epäluuloja kantaväestössä. Minareetti on arkitehtonin tapa merkitä rakennus moskeijaksi.

- Se on vain merkki, että tämä on moskeija, Haijjar sanoo. Ei se ole välttämätön.

Turkuun suunnitteilla olevaan islamilaiseen keskukseen ei ole tulossa mahtavaa minareettia. Tarkoitus on nimenomaan lähestyä asiaa suomalaisen maiseman näkökulmasta ja rakentaa sellainen keskus, joka siihen sopii.


http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/02/1058777
"Elintason nousu on sitä, että entistä useammalla on enemmän rahaa käytössä kuin järkeä." - P.V.

"Peace for us means the destruction of Israel and nothing else." - Yasser Arafat

JoKaGO

Tämähän on jo vanha juttu, helmikuulta. Tästähän Olavi Mäenpää halusi adressilla kerätä nimiä kansanäänestyksen järjestämiseksi asiasta, ennenkuin lupa moskeijalle heltiäisi. Adressi kuitenkin otettiin pois mm. kirjaston ilmoitustaululta "kiihottamisena moskeijaa vastaan" tms. naurettavalla syyllä.

Onko tästä muuten mitään uutta tietoa, Jiri & muut turkulaiset?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

do.ut.des

Niinpäs onkin vanha juttu, erehdyin luulemaan uudeksi kun kaveri heitti linkin uutisesta.
"Elintason nousu on sitä, että entistä useammalla on enemmän rahaa käytössä kuin järkeä." - P.V.

"Peace for us means the destruction of Israel and nothing else." - Yasser Arafat

Fincum

Turun Sanomista löytyi tälläinen uutinen. En viitsi uutta ketjua aloittaa, laitetaan tämän vanhan perään.

QuoteItäharjun moskeija laajeni lähes kaksinkertaiseksi
Irakin, Iranin, Syyrian ja Turkin kurdeista koostuvan Ashti Yhdistys ry:n ylläpitämä moskeija aloitti lokakuun alussa tilojensa laajennuksen Turussa. Moskeija laajeni lähes 100:sta neliöstä melkein kaksinkertaiseksi, kun tyhjäksi käyneen naapuruston väliseiniä purettiin.

Viimeistelyä vailla oleva laajennus saadaan päätökseen parin viikon sisällä. Laajennuksen myötä saatiin lisää tilaa sekä nais- että miesrukoilijoille, koulutustila sekä erillinen toimistotila. Moskeija sijaitsee Turun Itäharjulla vuokratiloissa.

–?Maksamme vuokran kokonaan jäsenmaksutuloilla. Emme ole hakeneet tähän yhteiskunnalta avustuksia, yhdistyksen puheenjohtaja Mohammad Azizi kertoo.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/399921/Itaharjun+moskeija+laajeni+lahes+kaksinkertaiseksi

Liitteenä järkyttävän huono kuva paperilehden jutusta.

Quote from:  Paperi TS... Turussa asuu nyt jo noin 3000 kurdia. Määrä on kasvanut nopeasti viime vuosina. Suurin osa muuttaa tänne muualta Suomesta.
- Tänne tullaan harvaan asutusta pohjoisesta, koska etenkin monet ikääntyneet, suomea osaamattomat kurdit kaipaavat tänne juuri siksi, että ympärillä on myös muita kurdeja. Turusta on tullut todellinen kurdipääkaupunki.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Blanc73

QuoteTurusta on tullut todellinen kurdipääkaupunki.

Voiko tästä päätellä että Turussa on karvaranne-pizzerioita vielä tiheämmässä kuin meillä Oulussa?
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."