News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-12-18 Maahanmuutto-osasto: Lisämäärärahaa maahanmuuttajien työllistymiseen

Started by Harri Eerikäinen, 18.12.2009, 15:21:47

Previous topic - Next topic

Harri Eerikäinen

HELSINGIN KAUPUNGIN HENKILÖSTÖKESKUKSEN
MAAHANMUUTTO-OSASTON UUTISKIRJE 4 / 2009
18.12.2009


AIESOPIMUS ALLEKIRJOITETTIIN

Pääkaupunkiseudun kaupungit allekirjoittivat 8.12. sisäministeriön johdolla
yli puolitoista vuotta kestäneiden neuvottelujen päätteeksi maahanmuuttajien
työllistymisen tehostamista tukevan aiesopimuksen. Sopimuksen tavoitteena on nopeuttaa
maahanmuuttajien kotoutumista ja työllistymistä TE-toimistojen ja kuntien yhteisin toimenpitein.
Sopimus tulee voimaan vuoden 2010 alusta.
Valtion rahoitusosuus sopimuksessa on 2,6 M€ ja pääkaupunkiseudun kuntien 2 M€ vuonna 2010.

Sopimuksen perusteella työ- ja elinkeinoministeriö kohdentaa
pääkaupunkiseudun työ- ja elinkeinotoimistoihin vuonna 2010
kahden miljoonan euron lisämäärärahan maahanmuuttajapalveluiden
henkilöstöresurssien lisäämiseksi noin 40 henkilötyövuodella.
Ohjausta kehitetään, jotta maahanmuuttajat pääsevät nopeasti alkukartoitukseen ja koulutukseen.

Lisätiedot: maahanmuuttoasioiden johtaja Annika Forsander, puh. (09) 310 38365.


KUMPPANUUSSEMINAARI VETI VÄKEÄ

Helsingin kaupungin maahanmuuttoon ja etniseen monimuotoisuuteen
liittyvästä toimeenpanosuunnitelmasta keskusteltiin kumppanuusseminaarissa 2.12.

Kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haatainen korostivat lähes 200 hengen yleisölle,
että maahanmuutto ja maahanmuuttajat ovat olleet ja tulevat olemaan keskeinen osa Helsingin kehitystä.
Maahanmuuttajataustaisten helsinkiläisten lisääntyminen vaikuttaa myös tapaan, jolla palveluita tuotetaan.
Kaupungin tavoitteena on lisätä maahanmuuttajataustaisen henkilöstön määrää vastaamaan väestöosuutta.

Kaupungin strategiaohjelma
http://www.hel2.fi/taske/julkaisut/2009/Strategiaohjelma.pdf

Maahanmuuttoon ja etniseen monimuotoisuuteen liittyvä toimeenpanosuunnitelma:
www.hel.fi/heke/maahanmuutto
> strategiset linjaukset

Lisätiedot: maahanmuuttoasioiden johtaja Annika Forsander, puh (09) 310 38365.


MAAHANMUUTTAJIEN NEUVONNAN KEHITTÄMISTYÖ KÄYNTIIN

NEO-SEUTU on Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien sekä Otaniemen Kehitys Oy:n yhteinen hanke.
Hankkeen tavoitteena on rakentaa ulkomailta pääkaupunkiseudulle muuttavalle
ja hänen perheenjäsenilleen hyvä henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen verkosto.

Hyvää neuvontaa ja ohjausta tänne asettautumisesta tulee saada asuinpaikasta riippumatta.
Tavoitteena on myös selkeyttää eri toimipaikoissa toimivien ja henkilökohtaista neuvontaa antavien rooleja
sekä varmistaa seudun neuvonta- ja ohjaustyön osaaminen.

Lisätiedot: projektipäällikkö Riitta Lampelto, puh. (09)310 24443


UUSITTU MAAHANMUUTTAJIEN PALVELUKSEEN OTTAMISEN OHJE ILMESTYI

Maahanmuuttajien palvelukseen ottamisen ohje on uusiutunut ja linjaa nyt aiempaa
kattavammin kaupungin henkilöstöpolitiikkaa suhteessa maahanmuuttajien rekrytointiin,
perehdyttämiseen ja työskentelyyn.

Ohjeessa käsitellään mm. yhdenvertaista kohtelua, hyvää rekrytointitapaa,
kielten hallintaan sekä kulttuurin ja uskonnon harjoittamiseen liittyviä kysymyksiä.
Ohjetta koskevia lisätietoja antavat virastojen ja liikelaitosten henkilöstöasiantuntijat.

Ohje luettavissa: www.hel.fi/heke/maahanmuutto
> maahanmuutto-osaston toiminta-alueet > työperusteisen maahanmuuton edistäminen
> maahanmuuttajien palvelukseen ottaminen


RUOTSI UUSII KOTOUTTAMISPOLITIIKKAANSA

Malmössä 14.–16.12. järjestetyssä Ruotsin EU-puheenjohtajuuskauden konferenssissa
käsiteltiin maahanmuuttajien työllistymisen nopeuttamista ja kannustimia.  

Ruotsissa päävastuu maahanmuuttajien kotouttamisesta siirtyy vuonna 2010 kunnilta työhallinnolle.
Nykyisin kunnilla on kokonaisvastuu maahanmuuttajien kotouttamisesta
ja aikuisten maahanmuuttajien kotouttamiskoulutuksen järjestämisestä.

Mallia on arvosteltu siitä, että maahanmuuttajien pääsy työmarkkinoille ja työhallinnon toimenpiteisiin on liian hidasta.
Kotouttamisvastuun siirtämisellä työhallinnolle tavoitellaan nopeampaa työllistymistä.
Uudessa mallissa nopeasta kotoutumisesta maksetaan myös rahallinen kannustin.

http://www.se2009.eu/en/
> meetings  > news 2009 > integration of new arrivals incentives and work in focus

Lisätiedot konferenssista: maahanmuuttoasioiden johtaja Annika Forsander, puh (09) 310 38365.


MAAHANMUUTTAJANUORTEN KOULUTUS-JA URAPOLKUJA TUETAAN MALMÖSSÄ

Maahanmuuttajanuorten eurooppalaisia hyviä käytäntöjä käsiteltiin
Eurooppalaisen tutkimusverkoston (EUKN) järjestämässä seminaarissa Malmössä 15.12.

Malmön kaupungin työllistymis- ja kotoutumiskeskus (AIC) tarjoaa 18–24 vuotiaille
maahanmuuttajanuorille räätälöityjä tukimuotoja  työllistymisen ja yleisen elämänhallinnan tukemiseksi.
Nuorten siirtymävaiheita tuetaan eri kohderyhmien kanssa työskentelevien ohjaajien avulla.
Aikuisille, vasta maahantulleille ja syrjäytymisvaarassa oleville nuorille on omat ohjaajat.
Siirtymävaihetta tukee lisäksi maahanmuuttajataustainen työntekijä,
joka toimii työllistymiskeskuksen lisäksi myös ympäri vuorokauden auki olevassa nuorten vapaa-ajan keskuksessa.

Lisätiedot:  www.malmo.se
>Medborgare > Jobb—praktik >Vag-till-sjalvforsorjning >Arbets-och-integrationscenter-AIC


HAMPURIN ALUEEN JULKINEN SEKTORI PALKKAA
MAAHANMUUTTAJATAUSTAISIA NUORIA KAIKILLE HALLINNON TASOILLE

Vuonna 2006 Hampurin julkisen sektorin nuorille suunnatuissa työharjoitteluissa
5,2 prosenttia oli maahanmuuttajataustaisia. Alueen työnantajat asettivat tuolloin
tavoitteeksi lisätä maahanmuuttajanuorten määrää 20 prosenttiin vuoteen 2011 mennessä.  
Vuonna 2009 harjoittelijoista jo lähes 15 prosenttia on maahanmuuttajanuoria.

Keskeistä tavoitteen onnistumiselle on ollut kohdennetun työnantajakampanjan rakentaminen,
yhteistyö alueen oppilaitosten ja maahanmuuttajajärjestöjen kanssa sekä kohdennettu viestintä eri kielillä
ja erityisesti maahanmuuttajanuorten vanhemmille.
Tärkeää on myös se, että harjoittelussa onnistuneet pääsevät
jatkamaan julkisella sektorilla pysyvissä työsuhteissa.

Lisätiedot: www.hamburg.de/bist-du-dabei

Lisätiedot EUKN:n seminaarista: suunnittelija Matleena Välinoro, maahanmuutto-osasto, puh (09) 310 38364.


MAAHANMUUTTO-OSASTO TOIVOTTAA KUMPPANEILLEEN ANTOISAA UUTTA VUOTTA 2010!



TILAA UUTISKIRJE

Tilaa uutiskirje osoitteesta:
[email protected]

Helsingin kaupungin henkilöstökeskuksen maahanmuutto-osaston uutiskirje
ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Seuraava kirje ilmestyy helmikuussa 2010.

Lue aiemmin ilmestyneet uutiset
www.hel.fi/heke/maahanmuutto
> tilaa uutiskirje

Lisätiedot: suunnittelija Matleena Välinoro, [email protected],
(09) 310 38364.


ibn ghul

http://tinyurl.com/ygq47bh

"Välillistä syrjintää on esimerkiksi se, että työhönotossa edellytetään
hyvää suomen kielen taitoa, vaikka se ei työn tekemisen kannalta
ole välttämätöntä."

Miksi se ei kuitenkaan ole syrjintää että edellytetään ruotsin kielen taitoa, vaikka se ei työn tekemisen kannalta ole välttämätöntä?

Tähän kun joskus saisi vastauksen...

EDIT:
Tämä kannattaa myös pitää mielessä miettiessään mitä pitäisi laittaa päälle töihin mennessä... olettaen tietysti että päätös koskee kaikkia eikä vain muslimeja:
"Jos työtehtävät tai työturvallisuusmääräykset eivät edellytä suojavaatetusta
tai virkapuvun tai vastaavan yhtenäisen työasun käyttöä, ei pukeutumista
koskevia rajoituksia tule asettaa."
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)

Ari-Lee

Quote from: ibn ghul on 18.12.2009, 15:44:08
http://tinyurl.com/ygq47bh
"Välillistä syrjintää on esimerkiksi se, että työhönotossa edellytetään
hyvää suomen kielen taitoa, vaikka se ei työn tekemisen kannalta
ole välttämätöntä."
Miksi se ei kuitenkaan ole syrjintää että edellytetään ruotsin kielen taitoa, vaikka se ei työn tekemisen kannalta ole välttämätöntä?
Tähän kun joskus saisi vastauksen...
Tähän kysymykseen kompastui työhakemukseni laivalle vartijaksi. Sujuva, jopa äidinkieltäni parempi englanninkieli ei kelvannut koska heikko ruotsinkieli.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Pliers

Quote from: Harri Eerikäinen on 18.12.2009, 15:21:47

Sopimuksen perusteella työ- ja elinkeinoministeriö kohdentaa
pääkaupunkiseudun työ- ja elinkeinotoimistoihin vuonna 2010
kahden miljoonan euron lisämäärärahan maahanmuuttajapalveluiden
henkilöstöresurssien lisäämiseksi noin 40 henkilötyövuodella.

Vaadin, että nuo paikat täytetään Suomenkieltä taitamattomilla ja mielellään lukutaidottomilla humanitaarisilla maahanmuuttajilla. Jollei näin käy, tulen vaatimaan rangaistusta rakenteellisesta rasismista, jota työ- ja elinkeinoministeriö systemaattisesti harjoittaa.

Happy landing...
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

PMH

Helvetin hienoa että Helsinki on huolissaan maahanmuuttajien työllitymisestä. Itse odotan seminaaria ja toimenpiteitä kantasuomalaisten työllistymiseen ja syrjäytymisen estämiseen. On se vaan V*tun hienoa että tietää miksi maksaa veroja hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi. Vanhukset doupataan tajuttomiksi ja sidotaan vuoteisiin. Koulutuksen tasosta ja ruokailusta tingitään koska lama/säästötoimenpide/jokinmuusyy. Mutta rahaa kyllä riittää lukutaidottoman vuohipaimenen/merirosvon työllistymisestä huolehtimiseen.
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

Iloveallpeople

Pääkaupunkiseudun maahanmuuttajapalvelujen aiesopimus 2010 - 2012: Arviointiselvitys (pdf, 112 sivua)

Quote...
2010

Helsingin kaupungin sitoumus aiesopimuksen toimintamuotoihin oli ensimmäisenä
toimintavuotena aiesopimuksessa sovittu miljoonaa euroa. Vuonna 2010 resurssin
ohjautuminen ei käy eritellysti ilmi vuosiraportoinnissa, jossa toimintaluokittain määriteltiin
toimenpiteet, joiden rahoitusperusta on aiesopimuksessa. Kaupunginhallituksen
käyttövaroissa aiesopimuksen budjetti oli peräti 1,95 miljoonaa, josta
työllistämistoimikunnan toimintakertomuksen mukaan toteutui 1,49 miljoonaa.
...

2010

Aiesopimuksen rahoitusosuuden mukaisesti Vantaa budjetoi 450 000 €. Vantaan
kaupungin laskentamallin mukaisesti kirjattuna sijoitettu rahoitus oli kuitenkin yli puolet
suurempi kuin Vantaan sitoumus (1 217 192 €). Laskentamallissa koko kaupungin
maahanmuuttajiin kohdistama työllistäminen kirjataan tähän panostukseen.
Vantaan kaupungin ilmoittama lopullinen toteutunut aiesopimuksen rahoitus 2010 sisältää
seuraavat osuudet:

Maahanmuuttajataustaisten työllistäminen 1 068 880 €
...

2010

Espoon kaupungin aiesopimuksen toteuttamiseen laskema määrärahoitus sisältää
aiesopimuksen mukaisen 550 000 € suuruisen osuuden lisäksi 50 000 € panoksen.
...

Aika reilusti kustannukset menneet yli aiesopimuksen Helsingillä ja Vantaalla. Espoo sentään pysynyt lähellä sopimusta.


QuoteAiesopimuksen tavoitteena olivat:
1) Ulkomaan kansalaisten työttömyyden kääntäminen laskuun
...

Helsinki ulkomaalaiset 23,3 % --> 23,1 %
Helsinki koko väestö 8,2 % --> 8,1 %

Espoo ulkomaalaiset 17,1 % --> 16,6 %
Espoo koko väestö 6,5 % --> 6,1 %

Vantaa ulkomaalaiset 30,4 % --> 26,3 %
Vantaa koko väestö 8,6 % -->8,4 %

Aiesopimuksen vaikutuksen osuutta työttömyyden myönteisessä kehityksessä on
haastava arvioida.
...

QuoteVantaan monikulttuurisuusohjelmassa on hyväksytty tavoitteenasettelu, jonka mukaan
kaupungin henkilöstössä maahanmuuttajien osuuden tulisi lähestyä asukasosuutta.

Maahanmuuttajia % (virallisesta henkilöstömäärästä)
               2009   2010    2011
Espoo       2,9       3,6      4,1
Helsinki     3,8       4,0      4,6
Vantaa     2,7       3,5       3,9


QuoteTE-toimistojen kuormitus ulkomaalaisten palveluntarvitsijoiden määrissä on kasvanut viimeisten kuuden vuoden aikana huimasti: Helsingin yli 70 %:sta Vantaan yli 90 %:iin. Ulkomaalaisten asiakkaiden osuus lähestyy hyvää vauhtia neljännestä koko työnhakijoiden määrästä, sillä Suomen kansalaisten määrät työnhakijana ovat vastaavana aikana ennemmin vähentyneet (poikkeuksena Vantaa). Pääkaupunkiseudun ulkopuolella liikutaan tyypillisemmin alle 5 % asiakasosuuksissa.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Raro

Quote from: Iloveallpeople on 18.12.2012, 21:47:20
Pääkaupunkiseudun maahanmuuttajapalvelujen aiesopimus 2010 - 2012: Arviointiselvitys (pdf, 112 sivua)

Quote...
2010

Aiesopimuksen rahoitusosuuden mukaisesti Vantaa budjetoi 450 000 €. Vantaan
kaupungin laskentamallin mukaisesti kirjattuna sijoitettu rahoitus oli kuitenkin yli puolet
suurempi kuin Vantaan sitoumus (1 217 192 €). Laskentamallissa koko kaupungin
maahanmuuttajiin kohdistama työllistäminen kirjataan tähän panostukseen.
Vantaan kaupungin ilmoittama lopullinen toteutunut aiesopimuksen rahoitus 2010 sisältää
seuraavat osuudet:

Maahanmuuttajataustaisten työllistäminen 1 068 880 €
...

Viimeinen virke:

Quote
Toimenpiteitä on välttämätöntä jatkaa, laajentaa ja
kehittää pääkaupunkiseudun maahanmuuttajien kotoutumisen haasteen ratkaisemiseksi.

Moolokin kita kiittää.
Jos ei veroilla saa edes yövartijaa, missä valtion legitimiteetti? -- Toadie