News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-12-12 HS:Tulkkeja tarvitaan yhä enemmän myös synnytyksissä

Started by disodium, 11.12.2009, 23:00:14

Previous topic - Next topic

disodium

MW

Quote from: disodium on 11.12.2009, 23:00:14
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Tulkkeja+tarvitaan+yh%C3%A4+enemm%C3%A4n+my%C3%B6s+synnytyksiss%C3%A4/1135251419011

En tiedä oliko täällä jo poistakaa jos on.

Huomatkaa pojan erittäin harvinainen nimi + synnytyskoneen hightech synnytysasu.

Hyvinkäällä Kone on suuri kansainvälinen työnantaja, ja synnyttäjiä tulee monista maista.

Jep, Koneellahan kaapumamma on duunissa, varmasti. DI vähintään, niillä on rikkaampia tutkintoja siellä kaapulandiassa.

ajuha

Kivijärven mielestä ei ole kuitenkaan ole hyvä, että monesti hyvin intiimeistä asioista puhuttaessa tulkkina on oma mies.

olen ollut lapsieni (3) syntymä-tilanteessa mukana, tarvitsematta tulkkia.

lapsi syntyy samalla tavalla,uskonnosta, naisen seksuaalisesta (keinohedelmöitys) suuntauksesta riippumatta, miehen, lapsen isän läsnäolo synnytyksessä on mielestäni intiimien asioiden kulminaatiopiste, jos suomeen tulevat naiset vierastavat omaa miestään, puhuttaessa raskaana/vai ei, jutuista , niin tänne tulevien ihmisten omuudessa on vikaa. ed. lainaus o.filippus, minulle historiaa opettanut, ja mielestäni erittäin ansioitunut  opettaja.

omuus sisältää koko sen ihmisyydenkirjon, jonka se pieni-ihminen oppii esim. hiihtolenkillä kaaduttuaan, sen ukin lapasen pyyhkäistessä kyyneleet pois silmistä.

jos  turvapaikanhakijoiden; miehen ja naisen keskinäinen suhde perustuu keskiaikaiseen patriarkkaariseen, naista alistavaan miehen oman genitaalin ympärillä pyörivään, uutta saalista etsivään mieheen, niin mielestäni maamme on miekkoselle huono paikka olla.

Brunberg

Quote from: MW on 11.12.2009, 23:45:45
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Tulkkeja+tarvitaan+yh%C3%A4+enemm%C3%A4n+my%C3%B6s+synnytyksiss%C3%A4/1135251419011

Huomatkaa pojan erittäin harvinainen nimi + synnytyskoneen hightech synnytysasu.

Hyvinkäällä Kone on suuri kansainvälinen työnantaja, ja synnyttäjiä tulee monista maista.

Jep, Koneellahan kaapumamma on duunissa, varmasti. DI vähintään, niillä on rikkaampia tutkintoja siellä kaapulandiassa.

nyt ei pysty käsittämään että mitä ihmeellistä ton mukulan nimessä on, pitäskö sen pentti sitten olla? ja tässä viestiketjussa ei oo muutenkaan mitään järkeä, ei minua ainakaan haittaa että muslimit saavat tulkkeja synnytykseen. ja se että tuolla naisella on kaapu niin olkoon, se ei ole sinun tai minun ongelma tai asia mitä kukakin päällänsä pitää.
mitä yhteistä on somalimerirosvolla ja nettinörtillä? kummatkin pitää rosvoiluaan oikeutettuna

MW

Quote from: Brunberg on 12.12.2009, 00:56:22
Quote from: MW on 11.12.2009, 23:45:45

nyt ei pysty käsittämään että mitä ihmeellistä ton mukulan nimessä on, pitäskö sen pentti sitten olla? ja tässä viestiketjussa ei oo muutenkaan mitään järkeä, ei minua ainakaan haittaa että muslimit saavat tulkkeja synnytykseen. ja se että tuolla naisella on kaapu niin olkoon, se ei ole sinun tai minun ongelma tai asia mitä kukakin päällänsä pitää.

En ottanut kantaa nimeen.

Haittaa se, jos maksat veroja. *) Tulkit ja kaikki mokupaska maksetaan niistä.

Ei kai, mutta mitäs sitten, kun pakotetaan pukeutumaan kaapuun, Allahin nimeen? Ei haittaa?

*) Tutustu vaikka Helsingin kaupungin budjettiin. Näet mistä on leikattu, ja mistä ei rahoitusta puutu.

Mage

Tulkkeja tarvitaan yhä enemmän myös synnytyksissä

11.12.2009 21:48
A A
Kristiina Markkanen Kristiina Markkanen
Helsingin Sanomat
Hannes Heikura HS

Vastasynnyttänyt pakistanilainen Adeela Mubashir ja lapsi Muhammad Abdulla Hanif Naistenklinikalla Helsingissä.

Vastasynnyttänyt pakistanilainen Adeela Mubashir ja lapsi Muhammad Abdulla Hanif Naistenklinikalla Helsingissä.

Muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia puhuvien synnyttäjien määrä on ollut viime vuosina kasvussa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella. Samaan aikaan on tullut lisää sellaisia synnyttäjiä, joiden kanssa ei kätilöiden laajasta kielitaitovalikoimasta ja tulkkien käytöstä huolimatta löydy yhteistä kieltä.

Kätilöt ovat huolestuneet kielitaidottomien synnyttäjien tilanteesta.

"Synnyttäminen on hyvin herkkä asia ja pienen vauva hoito myös, varsinkin, jos vauvalla on jotain vaivaa", sanoo Hyvinkään sairaalan synnytysosaston osastonhoitaja Soile Kivijärvi.

Kivijärven mukaan englannilla yleensä pärjätään ja sitä osaavat käytännössä kaikki kätilöt. Hyvinkäällä on myös venäjää ja espanjaa puhuva kätilö.

Kivijärveä kuitenkin huolestuttavat äidit, jotka eivät osaa mitään muuta kieltä kuin omaansa. Tulkkeja ei aina saada, ja joku sukulainen tai aviomies joutuu tulkkaamaan.

Kivijärven mielestä ei ole kuitenkaan ole hyvä, että monesti hyvin intiimeistä asioista puhuttaessa tulkkina on oma mies.

Uudenmaan kätilöyhdistyksen puheenjohtaja Marjukka Sallinen työskentelee itse Jorvin sairaalassa, missä on paljon sekä Espoon ruotsinkielisiä että ulkomaalaistaustaisia synnyttäjiä.

Sallisen mukaan ruotsi ei kaikilta kätilöiltä oikein suju, ei häneltä itseltäänkään. Jos ruotsinkielinen synnyttäjä ei osaa suomea, on joskus turvauduttu jopa englantiin.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Brunberg

maksan veroja - lauseen varjolla voi sanoa ihan mitä vaan ja samalla saa suojaavan kupolin kaikelle vastaväittelylle. eli samaan hengenvetoon voi kai sitten sanoa että jos muslimilta irtoaa käsi niin ei mihinkään sairaalaan, heittäköön raajan harakoille. minä en veronmaksajana suostu mokupellen hoitokuluja maksamaan. eli kysymys onkin että missä menee raja tässäkin asiassa, eli onko se että synnyttämisessä on mukana tulkki ( tietän tietän, kaikesta palveluista leikataan nykyään) niin kouhottamisen arvoinen asia?

kaapu on joo pakosti hänen niskassaan, no se ei pidä kyllä paikkaansa, ihan itse saa sen päättää pitääkö vai ei ( se on sitten eri asia mitä perhe siitä sanoo mutta sehän ei enää tähän asiaan liity) ja kun tiedän että tätä kommentoit niin mäkin jouduin nuorena pitämään lyhyttä tukkaa kun vanhemmat ei antanut sitä kasvattaa...

se että miksi ees lähin tähän viestiketjuun mukaan, niin olen sitä mieltä että osalla mamuihin kriittisesti suhtautuvilla rupee kriittisyys oleen jo vauhkoamista muistuttavaa toimintaa. se ei ainakaan edistä kriittisten ihmisten mielipiteiden saamista muiden ihmisten korviin. siinä äkkiä leimautuu razzistiksi ja mikä pahinta, koko kriittinen porukka. täällä hommalla lukenut viestejä jo aika pitkään ja muutamia propellipäitä on kyllä seassa (en nyt juuri tällä sinua tarkoita)

ja sitten saa lukea jossain muussa chatissa luinka niiden propellipäiden aivopieruja käytetään vastavetoina ja siinä onkin sitten vaikea enää tehdä mitään veneen kääntämiseksi
mitä yhteistä on somalimerirosvolla ja nettinörtillä? kummatkin pitää rosvoiluaan oikeutettuna

Brunberg

Quote from: Mage on 12.12.2009, 02:04:55
Mun täytyy nyt ihan oikeentosissaan sanoa, että.... mitä v.......itua?

just tätä mä tarkoitin tuossa saman aiheen aikaisemmassa viestiketjussa. no sano nyt ihan oikeesti sit mage et mid vidduu hei kamoon!!!eikö sitten tullut yhtään mitään muuta mieleen mitä ois voinut aiheesta sanoa?

Brunberg

verojen maksuun ei voi vaikuttaa, ainoastaan sen määrään ja mihin, toisin kuin maksuun vaikka tomaatteja ostettaessa. ja se että jollain nousee pahasti niskakarvat pystyyn siitä etä synnytyksissä käytetään tulkkeja niin suotakoon se nyt sitten teille minunkin puolesta

Bored.

Satunnaisotoksella kolmas lukemani kommentti tuohon artikkeliin alkoi näin:
QuoteOn täysin absurdi argumentti väittää, että kun järjestetään tai annetaan pakolaisille asia x se on pois meiltä suomalaisilta. Toiseksi tässä uutisessa ei niinkään puhuttu pakolaisista vaan väliaikaisesti maassa työskentelevieän maahanmuuttajien vaimoista...

Täysin absurdia, juupajuu.

Maisterinna

Käsittääkseni kielitaidottomat maahanmuuttajanaiset ovat kaikkein eniten pihalla yhteiskunnasta, joten eivät synnytystulkit ole kaikkein turhin rahansyytöjuttu. Itse synnytyksen lisäksi tuoreelle äidille opetetaan miten imetetään ja miten lasta pidellään. Ne taidot eivät ole ihmisapinoilla geneettisiä, vaan ne opitaan. Ensisynnyttäjä, jolla ei ole yhteisön tukea tulkitsee helposti tietämättömyyttään vauvaa väärin. Aika kamala on myös kuvitella, että ymmärtää lapsella olevan jotain vikana, mutta ei ymmärrä mitä henkilökunta selittää. Ei kai suomi 2 -kurssillakaan ekana opeteta, mitä vaikkapa läppävika tarkoittaa.

Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että Suomen valtion ensisijainen tarkoitus ei ole huolehtia ulkopuolelta tulleiden äidinkielellisistä tarpeista. Jos rahaa armollisesti on, niin siitä vaan. Terveydenhuollossa ei kuitenkaan ole. Vapaaehtoista tulkkisysteemiä voisi yrittää. Miksei suomea osaavia maahanmuuttajia voisi velvoittaa tulkkipalveluihin tai karenssia tulisi?

RP

Hullumpiikin asioihin maahanmuutonyhteydessä rahaa käytetään. Tuossa tilanteessa olisi kuitenkin parempi, että informaatio kulkee, ja vieläpä kahteen suuntaan.

Siinä voi nähdä oman komiikkansa, että tekstissä
QuoteHyvinkäällä Kone on suuri kansainvälinen työnantaja, ja synnyttäjiä tulee monista maista.

ja kuvaan on sitten otettu Helsingin naistenklinikalta tälläinen "varsinaisemman näköinen". Aviomieskään ei todennäköisesti työskentele Koneella tai Nokialla.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

far angst

Helskutan hyvä idea;  kun kerran vastikkeetonta rahaa saa, on sitten tehtävä jotain sen eteen, esim. vaikka toimittava palkattomana tulkkina.

Kieltäytyminen keikoista tosiaan voisi tietää diskodineron vähenemistä.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Mika

Quote from: Julkkikset on 12.12.2009, 02:42:59
Tälläiset uutiset vaan lisäävät hyvää oloa siitä, että ymmärsi lähteä.

Älä muuta sano. Nykyistä meininkiä katsellessa olen monta kertaa miettinyt, että olisi paljon mukavampaa seurata Suomen alasajoa vain netin välityksellä, jostain lämpimämmästä maasta, tuhansien kilometrien päästä.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

desperaato

Quote from: Brunberg on 12.12.2009, 00:56:22

nyt ei pysty käsittämään että mitä ihmeellistä ton mukulan nimessä on,

Siitä ah-niin-traditionaaliasesta musulmaani nimien listasta on unohtunut yussuf pois. (liekö toimittajan virhe)

VeePee

Quote from: far angst on 12.12.2009, 05:13:25

Helskutan hyvä idea;  kun kerran vastikkeetonta rahaa saa, on sitten tehtävä jotain sen eteen, esim. vaikka toimittava palkattomana tulkkina.

Kieltäytyminen keikoista tosiaan voisi tietää diskodineron vähenemistä.

Itse vähän alan kallistua sille kannalle, että kielitaidottomuus on monelle maahanmuuttajalle niin suuri etu, että kielen oppimista tai ainakin osaamisen paljastumista pyritään välttämään. Kielitaidottomalta ei voida paljoa odottaa joten pelkoa esimerkiksi töihin joutumisesta ei ole. Samoin viranomaisten kanssa on varmaan kivampi asioida tutun tulkin avustuksella niin ei tule vahingossa lipsautettua jotain itselle haitallista.

Selvästi kantaväestö on alkanut enenevässä määrin kypsymään maaanmuuttajien vastikkeettomaan oleiluun aletaan vaatimaan esimerkiksi yllä mainittuja tulkkitoimintoja. Ei kannata osata kantaväestön kieltä...

Mika

Quote from: VeePee on 12.12.2009, 08:18:29
Itse vähän alan kallistua sille kannalle, että kielitaidottomuus on monelle maahanmuuttajalle niin suuri etu, että kielen oppimista tai ainakin osaamisen paljastumista pyritään välttämään. Kielitaidottomalta ei voida paljoa odottaa joten pelkoa esimerkiksi töihin joutumisesta ei ole. Samoin viranomaisten kanssa on varmaan kivampi asioida tutun tulkin avustuksella niin ei tule vahingossa lipsautettua jotain itselle haitallista.

Näin se on. Jos esim. somalit yht'äkkiä oppisivat suomea, samalla menisi iso osa heidän työpaikoistaan, kun tarvittavien tulkki- käännös ja avustajapalvelujen määrä romahtaisi. Kielitaidottomuutta on myös hyvä syyttää integraation epäonnistumisesta ja siitä, ettei työpaikkaa ole kymmenessä vuodessakaan löytynyt.

Tiedän muuten yhden kaverin, joka tuli Suomeen ummikkona, mutta oli jo vuoden kuluttua töissä myyjänä isoon ketjuun kuuluvassa myymälässä, myymässä (kangertelevalla mutta ymmärrettävällä) suomen kielellä tietotekniikkaa suomalaisille asiakkaille. Ei suomikaan siis mikään mahdoton kieli ole, jos motivaatio on kohdallaan eikä ÄO ole ihan matalinta mahdollista tasoa.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Jari-Petri Heino

Kun nuo samat ihmiset synnyttävät kotimaassaan ihan kotosalla, niin?
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

mishrak

Paperihesarissa kuvan pakistanilainen nainen itki kun synnytykseen meinasi tulla mieslääkäri!

Jos minä vaadin mieslääkäriä olen sovinisti. Mutta sitten kun tänne tullaan synnyttämään jostain kehitysmaasta niin kulttuurin ja uskonnon varjolla voidaan vaatia mitä tahansa.

Nikopol

Quote from: mishrak on 12.12.2009, 11:19:23
Paperihesarissa kuvan pakistanilainen nainen itki kun synnytykseen meinasi tulla mieslääkäri!

Lentää voi 7 kk asti. Pakistanissa synnyttäminen olisi säästänyt tältäkin mielipahalta.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Maastamuuttaja

Sairaalahallintoon on ilmeisesti hiipinyt/hiipimässä uusi tekijä: muslimisynnytykset. Sairaalat joutunevat jakamaan resurssinsa ja ajoittamaan toimenpiteensä nyt myös muslimivarauman rajoitusten mukaisesti. Joka toimenpiteessä on otettava huomioon mahdollinen muslimisynnyttäjän äkillinen ilmaantuminen, myös ennenaikaiset synnyttämiset.

Voi sitä rasistisairaalaa, joka ei pysty pitämään naislääkäreitään ns. muslimivalmiudessa vuorokauden ympäri. Saati jos jokin menee pieleen itse synnytyksessä.

mikkostadista

Jaahas,

eikö se nyt vit*u riitä että autetaan se penska maailmaan, pitääkö siinäkin aloittaa joku saat*nan kielitieteily ja tulkkaus veronmaksajien rahoilla?
Moniosaajien syntyvyyslukemat ovat aivan toista luokkaa kuin kantaväestön, ikävä kyllä työttömyysaste on myös hieman korkeampi. Joten abdullahia omalla kielellä kaavun alta maailmaan, kyllä minä maksan!

Runner

Eikö niillä kätilöillä, lääkäreillä ja hoitajilla riitä hitto vie muutenkin tekemistä?

skrabb

Kuinka paljon naislääkäreitä Pakistanissa mahtanee olla ja riittääkö heitä jokaseen synnytykseen tai sektioon anestesialääkäreiksi?
Komplikaatiosynnyttäjät kaiketi vaan kuolevat pois kuleksimasta, sillä naisen henki ei ko. maassa ole minkään arvoinen!

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Eino P. Keravalta

Eihän siinä ole mitään pahaa, jos tulkkeja käytetään synnytyksessä. Tosin synnyttäjän on itse hankittava ja maksettava tulkki, sillä tämä on Suomi ja täällä asioidaan vain maan virallisilla kielillä. Muuta ei voi vaatia. Maailmassa on noin 5000 kieltä, joten ei voitane odottaa, että yhteiskunta osallistuu tulkkien hankitaan ja maksamiseen eikä se periaatteessa sille kuulukaan. Jollei itse osaa sen maan kieltä, missä asuu, olisi mietittävä noin 200 kertaa, hankkiutuako sitten täällä raskaaksi kun omakin sopeutuminen on vielä alkamatta. Onko muuten Irakissa suomenkielentaitoisia kätilöitä siltä varalta, että siellä oleva suomalainen saa synnytyssairaalassa omakielistä palvelua?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Maisterinna

Faktanurkka:

äitiyskuolleisuus (100 000 elävänä syntynyttä kohti) (2005)
Pakistan 320
Afganistan 1800
Suomi 7

Lähde

Fatman

Tässä tulee mieleen seuraavat kysymykset:
1. Onko tulkki synnytyksessä (on se kieli sitten miten eksoottinen tahansa) oltava yhteiskunnan kustantama  automaattinen ihmisoikeus, vai voidaanko synnyttäjältä edellyttää joko:
- riittävää kielitaitoa (suomi, ruotsi tai edes englanti)
- tulkkia esim. perheen puolelta
- tai ulkopuolisen tulkin kustantamista perheen varoista

2. Pitääkö yhteiskunnan noudattaa automaattisesti synnyttäjän erityisvaatimuksia (tässä nimenomaisessa tapauksessa miespuolinen anestesialääkäri ei kelvannut), vai voidaanko edellyttää synnyttäjän sopeutuvan maan tapoihin edes poikkeuksellisesti (varsinkin jos erityisvaatimukset aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia).

Maastamuuttaja

Tähän ollaan menossa:

SYNNYTYSTULKKI SAA PAIKAN NAISTENKLINIKALLA

Pätevyysvaatimukset:

-maahanmuuttajastatus
-arabiankielen ja/tai somalian murteiden täydellinen hallinta
-tehtävään soveltuva sukupuoli
-rikosrekisterin puuttuminen luetaan eduksi

Nikopol

Ei naislääkäriä vuorossa - ei epiduraalia. Poikikoon luomuna, niin Pakistanissakin tehdään. Nähdään uskon ja kulttuurin voima ja syvyys. Suomessahan ei väkisin kipua lievitetä.

Ikävämpi juttu tuo monikulttuuri. Pahassa lykyssä synnytys on onnistunut, lapsi ja äiti voivat hyvin, mutta isin on pakko hapottaa tai parvekehoitaa äiti kun mieslääkäri näki pimperon. Eihän yhteiskunta voi sellaista sallia. Omat osastot parempiuskoisille!
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Ernst

Quote from: Eino P. Keravalta on 13.12.2009, 12:00:37
Eihän siinä ole mitään pahaa, jos tulkkeja käytetään synnytyksessä. Tosin synnyttäjän on itse hankittava ja maksettava tulkki, sillä tämä on Suomi ja täällä asioidaan vain maan virallisilla kielillä. Muuta ei voi vaatia. Maailmassa on noin 5000 kieltä, joten ei voitane odottaa, että yhteiskunta osallistuu tulkkien hankitaan ja maksamiseen eikä se periaatteessa sille kuulukaan. Jollei itse osaa sen maan kieltä, missä asuu, olisi mietittävä noin 200 kertaa, hankkiutuako sitten täällä raskaaksi kun omakin sopeutuminen on vielä alkamatta. Onko muuten Irakissa suomenkielentaitoisia kätilöitä siltä varalta, että siellä oleva suomalainen saa synnytyssairaalassa omakielistä palvelua?

Ei ole. He pitäisivät moista järjettömänä ja edellyttäisivät aivan perustellusti synnyttävän hoitavan tarvitsemansa tulkkauksen ja avun ihan itse.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)