News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

IL 10.12.2009: Isot kaupungit halutaan turvallisemmiksi

Started by Enni, 10.12.2009, 17:33:03

Previous topic - Next topic

Enni

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009121010756695_uu.shtml


"Suuria kaupunkeja patistetaan pohtimaan turvallisuuttaan.

Sisäministeriö on asettanut työryhmän, jonka tavoitteena on valmistella kullekin kaupungille turvallisuusohjelma ensi vuoden loppuun mennessä. Työryhmä laatii suunnitelmat yhdessä kaupunkien kanssa.

Kaupunkien on muun muassa arvioitava, miten niiden turvallisuus kehittyy kymmenen seuraavan vuoden aikana. Lisäksi niiltä halutaan linjauksia, joilla väkivaltaa voidaan vähentää.

Hankkeessa etsitään keinoja lasten ja nuorten turvallisuuden parantamiseksi sekä nuorten häiriköinnin suitsimiseksi. Maahanmuuttajataustaisten tilanne on otettava erityiseen tarkasteluun, jos se poikkeaa yleisestä.

Ongelmien keskittyminen halutaan estää

Lääkkeitä pyritään löytämään myös alakulttuureihin ja mielenterveysongelmiin kytkeytyvään väkivaltaan. Lisäksi hoiva- ja huoltolaitosten turvallisuuden parantamiseen halutaan suunnitelmia.

Kaupunkien halutaan paneutuvan myös kaavoitukseen ja asuntopolitiikkaan, joilla voidaan lisätä turvallisuutta ja estää ongelmien keskittymistä tietyille alueille."

Jaahas vai tämmöistä. Hyvähän se on, toisaalta. Mamut pitää ottaa huomioon (miten?), ja ghettoutuminen pyritään nyt estämään. MAHDOTONTA! EIHÄN MAMUT SUOMESSA RIEHU, JA VARSINKAAN MITÄÄN GHETTOJA TÄNNE EI SYNNY! NII!

:D


mikkoellila

Quote from: Enni on 10.12.2009, 17:33:03
Kaupunkien on muun muassa arvioitava, miten niiden turvallisuus kehittyy kymmenen seuraavan vuoden aikana. Lisäksi niiltä halutaan linjauksia, joilla väkivaltaa voidaan vähentää.

Hankkeessa etsitään keinoja lasten ja nuorten turvallisuuden parantamiseksi sekä nuorten häiriköinnin suitsimiseksi. Maahanmuuttajataustaisten tilanne on otettava erityiseen tarkasteluun, jos se poikkeaa yleisestä.

Tietysti se poikkeaa: eräät kansallisuudet tekevät moninkertaisesti enemmän, jopa useita kymmeniä kertoja enemmän rikoksia per henki kuin suomalaiset.

Ei ole ihme, että ko. kansallisuuksiin kuuluvat lapset ja nuoret ovat usein moniongelmaisia häiriköitä koulussakin.

Quote from: Enni on 10.12.2009, 17:33:03
Lääkkeitä pyritään löytämään myös alakulttuureihin ja mielenterveysongelmiin kytkeytyvään väkivaltaan.

Islam on sekä alakulttuuri että mielenterveysongelma, johon kytkeytyy paljon väkivaltaa.

Quote from: Enni on 10.12.2009, 17:33:03
Kaupunkien halutaan paneutuvan myös kaavoitukseen ja asuntopolitiikkaan, joilla voidaan lisätä turvallisuutta ja estää ongelmien keskittymistä tietyille alueille."

Ongelmat keskittyvät tietyille alueille, jos maahanmuuttajat keskittyvät tietyille alueille.

Ongelmaryhmiä ovat tietysti erityisesti islamilaisista maista ym. kehitysmaista tulleet maahanmuuttajat.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

PMH

QuoteMaahanmuuttajataustaisten tilanne on otettava erityiseen tarkasteluun, jos se poikkeaa yleisestä.

Siis, kun se poikkeaa yleisestä.
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

Simo Hankaniemi

Suuret kaupungit pohtivat turvallisuuttaan, mutta pohtimiseksi se jää. Turvallisuus vähenee, se on varmaa. Mutta sitähän suomalaiset haluavat.

Petri_Petri

Tuo on mainittu laajemmin sisäasianministeriön sivulla  http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/HeadlinesPublicFin/2A408E6125267D4AC2257688003A7962

Quote
Kaupungeille laaditaan oma turvallisuusohjelma
10.12.2009

Sisäasiainministeri Anne Holmlund on asettanut hankkeen valmistelemaan suurille kaupungeille oman turvallisuusohjelman vuoden 2010 loppuun mennessä. Turvallisuusohjelma laaditaan yhteistyössä kaupunkien kanssa. Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toimii kansliapäällikkö Ritva Viljanen.

Kaupunkien turvallisuusohjelmaa valmistelevan hankkeen keskeisimpiä tavoitteita on mm. arvioida, miten kaupunkien turvallisuus kehittyy vuoteen 2020 mennessä. Hanke laatii esityksen yhteistyömalleista, joilla edistetään mm. eri viranomaisten ja järjestöjen yhteistyötä.

Yhteistyömallien tulee edistää tietopohjaista johtamista ja toiminnan ohjausta, tukea päätösten tehokasta jalkauttamista, vahvistaa kansalaisten osallistumista oman turvallisuutensa parantamiseen sekä edistää paikallista turvallisuussuunnittelua.

Hankkeessa tulee myös laatia yhteiset linjaukset, miten lasten ja nuorten turvallisuutta parannetaan ja nuorten häiriökäyttäytymistä vähennetään. Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten tilanne tulee ottaa erityistarkasteluun silloin, kun se poikkeaa lasten ja nuorten tilanteesta yleensä.

Lisäksi hankkeessa tulee valmistella linjaukset toimintamalleiksi, joilla väkivallan määrää voidaan vähentää. Mielenterveysongelmiin ja alakulttuureihin liittyvä väkivalta samaten kuin ikääntyviin kohdistuva väkivalta sekä hoiva- ja huoltolaitosten turvallisuuden parantaminen tulee huomioida hankkeessa.

Turvallisuutta edistäviin rakenteisiin tulee myös paneutua. Rakentaminen, kaavoittaminen ja asuntopolitiikka ovat keskeisimpiä toimintoja, joilla voidaan lisätä kaupunkilaisten ja elinkeinoelämän turvallisuutta ja ehkäistä alueellista segregaatiota. Hankkeessa tulee valmistella esitys, miten asumisen ja asuinalueiden turvallisuutta voidaan parantaa.

Hankkeen johtoryhmänä toimii sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä. Ministeriryhmää johtaa ministeri Holmlund. Hankkeen toteuttamista ohjaa ohjausryhmä, jonka puheenjohtajana toimii kansliapäällikkö Viljanen.
Ohjausryhmän jäseninä toimivat osastopäällikkö Kauko Aaltomaa sisäasiainministeriö, poliisiosasto (1.1.2010 alkaen), poliisipäällikkö Lasse Aapio, Päijät-Hämeen poliisilaitos, kaupunginjohtaja Markku Andersson, Jyväskylän kaupunki, kaupunginjohtaja Mauri Gardin, Rovaniemen kaupunki, kehittämispäällikkö Markku Haiko, Suomen Kuntaliitto, kaupunginjohtaja Tapani Hellstén, Hämeenlinnan kaupunki, nuorisotutkimusverkoston tutkimusjohtaja Tommi Hoikkala, pelastusjohtaja Veli-Pekka Ihamäki, Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos, prikaatikenraali Mikko Kirjavainen, sisäasiainministeriö, rajavartio-osasto, kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen, Espoon kaupunki, kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen, Porin kaupunki, kaupunginjohtaja Juhani Meriläinen, Joensuun kaupunki, johtaja Kari Paaso, sosiaali- ja terveysministeriö, pelastusylijohtaja Pentti Partanen, sisäasiainministeriö, pelastusosasto, kaupunginjohtaja Jussi Pajunen, Helsingin kaupunki, Olavi Sydänmaanlakka, HelsinkiMissio, rikoksentorjuntaneuvos Jukka-Pekka Takala, oikeusministeriö, rikoksentorjuntaneuvosto, dosentti Sirpa Virta, Tampereen yliopisto, ylijohtaja Pentti Visanen, sisäasiainministeriö, maahanmuutto-osasto ja sisäisen turvallisuuden sihteeristön päällikkö Tarja Mankkinen.

Hankkeen valmistelusta vastaa sihteeristö.
Ohjausryhmä järjestää kaksi seminaaria, joihin kutsutaan 15 suurimman kaupungin edustajat. Seminaareissa linjataan hankkeen tavoitteita ja valmisteltavia toimenpiteitä.
Lisätietoja: erityisavustaja Kristiina Kokko, 050 342 3654, kansliapäällikkö Ritva Viljanen, (09) 1604 2803, sisäisen turvallisuuden sihteeristön päällikkö Tarja Mankkinen, (09) 1604 2211

Tuo suunnitelma saa varmaan taviksen pitämään hanketta hyvänä, mutta tällaisiin asioihin paremmin perehtyneet ymmärtävät  tuon hankkeen olevan täysin paska. Eli pyöristettynä 100 %:n todennäköisyydellä se ei tule ratkaisemaan niitä ongemia, joita siinä mainitaan.

Ensimmäinen ongelma hankkeessa on, että sen ohjausryhmän puheenjohtajana toimii kansliapäällikkö Ritva Viljanen ja ministeriryhmää johtaa ministeri Holmlund. Kyseisillä henkilöillä on asiassa oma agenda ja lähes hurmosmaisen uskonnollinen suhtautuminen maahanmuuttoon ja maahanmuuttajiin jotka ovat turvallisuuden ja Suomen tulevaisuuden suurin ulkopuolinen uhka. En tiedä ovatko nuo henkilöt tyhmiä, mutta ainakin heidän puheet näistä asioista, niiden syistä ja seurauksista, ovat aikaisemmin olleet tyhmiä. Onhan tietysti mahdollista, että heidänkin silmänsä joskus avautuvat ymmärtämään näkemään asioiden todellisen laidan.

Toinen ongelma on ohjausryhmä, jossa on 20 nimeltä mainittua henkilöä. Tuollaisessa komiteassa ratkaisuista tulee kompromisseja joissa ei vain vahingossakaan loukata yksilöityjä ongelmaryhmiä. Selitetään vain yleistä höttöä kuten tuossakin: "Yhteistyömallien tulee edistää tietopohjaista johtamista ja toiminnan ohjausta, tukea päätösten tehokasta jalkauttamista, vahvistaa kansalaisten osallistumista oman turvallisuutensa parantamiseen sekä edistää paikallista turvallisuussuunnittelua."

Ohjausryhmässä on paljon kaupunginjohtajia. Heidän asema edellyttää kompromissien tekemistä ja kaikkien miellyttämistä. Harva heistä on aikaisemminkaan nähnyt ongelmien syitä, tai ainakaan eivät ole tuoneet niitä julki, joten siltä pohjalta vaikuttavat olevan turvallisuusasioissa ihan pihalla.

Tuossa hankkeessa mainitaan, että "Rakentaminen, kaavoittaminen ja asuntopolitiikka ovat keskeisimpiä toimintoja, joilla voidaan lisätä kaupunkilaisten ja elinkeinoelämän turvallisuutta ja ehkäistä alueellista segregaatiota."

Kaupunginjohtajat ovat niitä keskeisiä päättäjiä noissa olleet. Tai ainakin heillä olisi ollut mahdollisuus puuttua asioiden kulkuun. Kun ovat katsoneet tulevia ongelmia vähintään läpi sormien aikaisemminkin, niin miksi he nyt riskeeraisivat uransa paremmilla ehdotuksilla. Ainakaan hyysärien vallassa olevat ministeriöt eivät katsoisi hyvällä, jos joku ehdottaisi todellisiin ongelmakohtiin puuttumista eli maahanmuuttovirran pysäyttämistä ja muslimien opettamista ihmisten tavoille.

Tuossa jo sivusinkin kolmatta ongelmaa, joka on kyseisten henkilöiden aikaisempi toiminta tällaisissa asioissa. He eivät ole joko tyhmyyttään nähneet ongelmien syitä tai sitten ovat asemassaan maanpetosmaiseen petturuuteen syyllistyen olleet vaiti. Harvoin tuollaiset tapansa parantavat, kun noin syvälle ovat uponneet. Ottaneet palkan, mutta eivät hoitaneet hommaansa.

Kun ylläolevassa olen maininnut hankkeen epäkohtia ja kritiikkiä siitä, niin ehdotan oman ratkaisuni asioiden korjaamiseksi:

Ratkaisussa pitäisi olla yksilöityjä ongelmien aiheuttajia ja niille yksilöityjä korjaustapoja. Niistä sitten muut voivat esittää kritiikkiä. Korjausehdotusten tekijöiden täytyy sitten pystyä perustelemaan ehdotuksensa ja kumoamaan vastaväitteet. Kuten tieteessäkin tehdään. Ja yleensäkin kaikessa toimivassa suunnittelussa.

Asioiden ratkaisuehdotusten tekijöillä tulisi olla todisteena aiempia näkemyksiä käsiteltävästä asiasta, mahdollisesti vuosien takaisia "ennustuksia" jotka ovat toteutuneet, kun silloisia ratkaisuehdotuksia ei huomioitu.

Joten perustetaan pätevä työryhmä. Siinä ei saa olla niitä, jotka ehdottavat samoja vanhoja toimimattomia ratkaisuehdotuksia. Eli ei mitään sellaista lässytystä, että "parannetaan kotoutumista, estetään ghettoutumista tai edistetään paikallista turvallisuussuunnittelua". Pitää olla yksilöityjä konkreettisia ehdotuksia, kuten opi suomi ja tavat ensin, niin sitten voit jättää hakemuksen pysyvästä oleskeluluvasta tai kansalaisuudesta.

Työryhmän puheenjohtajaksi ehdotan itseäni. Olen valmis antamaan viimeisten 10 vuoden aikana kertyneen loistavan asiantuntemukseni sisäministeriön kyseisen hankkeen mukaisen projektin käyttöön, kun saan ylitarkastajan liksan pienellä lisäkorotuksella puolen vuoden ajan. Voin kyllä duunini ohella hoitaa tuollaisen projektin hyvän työryhmän avustuksella saaden loistokkaan selkeät ratkaisuehdotukset. Työryhmäksi sitten tuossakin hankkeessa oleva sihteeristö ja erityisavustaja sekä tusinan verran ansiokasta asioihin perehtynyttä. Nämä asioihin syvästi perehtyneet antaisivat panostuksensa projektiin kunhan saavat siitä kunnon liksan. Jotta työryhmä olisi pätevä, niin hoitaisin itse sen valinnan analysoimalla viimeisten 10 vuoden lausuntoja kyseisiltä henkilöiltä. Pätevimmät kyllä löytyvät tältä foorumilta ja Suomen Sisun entiseltä keskustelupalstalta, jossa viisaasti ennakoitiin nykyiset ongelmat jo vuosia sitten. Tällainen työryhmä ei olisi tyyris valtiolle, sillä ratkaisut olisivat todellisia ja säästäisivät vuosittain vähintään 1000 kertaisesti tämän kertaluontoisen työryhmän kulut. Kertaluontoiset kulut olisivat kuudelta kuukaudelta yhteensä 400.000 euroa (mun liksa 30.000 euroa + lisäkorotus 20.000 euroa, työryhmän tusinan hlön liksa osapäiväisestä funtsaamisesta 180.000 euroa, muut kulut 25.000 euroa, lisäksi eläke- ym. maksut).

Selvyyden vuoksi sanon, että tämä ehdotukseni ei ole vitsi. Viisauteni ja todennäköisyystaitoni osoittaakseni sanon, että sisäministeriö ei ehdotukseeni suostu ennen vuotta 2013.

Pöllämystynyt

Tämä kertoo selvästi, että ainakin jotkut vaikutusvaltaiset käsittävät ajavansa maata vääjäämättömään syöksykierteeseen, jonka pohjalla on katastrofi. Tällaisilla tempauksilla he lähinnä yrittävät torjua joitakin oireita jo nyt, kun kaikki heidän tiedostamansa uhat eivät ole vielä realisoituneet. Ehkä he saavat itsensä tuuditettua turvallisuudentunteeseen ja voivat tunteensa vallassa jatkaa itsetuhopolitiikkaansa.

Ratkaisu on aivan riittämätön ja kuten sanottu, sillä yritetään vain lähinnä pyyhkiä oireita maton alle, varsinaisiin syihin mitenkään puuttumatta.

Suuret kaupungit tulevat paljon väkivaltaisemmiksi, ja kyllä ihmiset tämän yleisesti käsittävät, jopa kieroutuneet päättäjät. Kukaan ei oikeasti kuvittele, että tällainen ohjelma vaikuttaisi mihinkään olennaiseen. Tällä pestään vain veret käsistä, jottei tarvitsisi myöhemmin kantaa poliittista ja ehkä juridistakin vastuuta rikoksistaan demokratiaa ja alkuperäiskansaa vastaan.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel