News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

ViNO 6.12.: Itsenäisyyspäivä edustaa vieraantunutta kansallistunnetta

Started by Jiri Keronen, 06.12.2009, 12:10:29

Previous topic - Next topic

travolta

Quote from: Eino P. Keravalta on 06.12.2009, 14:28:42
Mitä helvettiä voi tarkoittaa "monikansallinen" vastuu? Miten YKSI kansa voi kantaa monikansallista vastuuta? Ymmärrän vielä kansallisen vastuun, sillä meillä on mahdollisuus vaikuttaa omiin asioihimme, mutta miten ihmeessä voisimme kantaa vastuuta siitä, mitä jotkut muut tekevät omissa maissaan kun emme pysty sikäläiseen lainsäädäntöönkään vaikuttamaan? Vastuuhan liittyy myös oikeuksiin, eli onko niin, että jos meillä on monikansallinen vastuu, meillä on myös oikeus päättää ongelmamaiden asioista ja ohjata niitä parempaan, eli vastuullisempaan suuntaan?

Mielestäni meillä joko ei ole mitään "monikansallista" vastuuta tai sitten jos on, siihen on sisällyttävä myös oikeus puuttua toisten maiden lainsäädäntöön, käytännön asioihin ja esimerkiksi luonnonvarojen käyttöön. Sillä miten meillä voisi olla vastuu, muttei oikeutta vaikuttaa asioihin? Nämä käyvät käsi kädessä. Jollei meillä ole mahdollisuutta ja lupaa vaikuttaa ongelmamaiden sisäisiin asioihin, ei meillä ole niistä vastuutakaan.

Siirtomaa-aikoinahan emämaat yrittivät toteuttaa "monikansallista" vastuuta. Mutta eivät nämä vihernatsit siitäkään pitäneet.

Taas kerran Eino purki sanoiksi sen mitä itsekkin ajattelen. Se on juurikin näin että vasta vastuun kantaminen antaa oikeuksia. Eikä toisin päin niinkuin mamujen kanssa toimitaan että ensin tulee oikeudet ja vasta sitten vastuu.

Sibis

Tuntuu irvokkaalta katsella YLEn itsenäisyysantia samaan aikaan kun mamujen imu-prosessi on käynnissä.

Saas nähä onko Tarja kutsunut mannekiini-mamun linnan juhliin?
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

IDA

Itse pidän enemmän Hankamäen, Terhon ja kumppaneiden klassisesta ajattelusta kuin VINO:n suoltamasta amerikkalaisesta iskelmästä.

Perttu Ahonen

ViNOsta saa väännettyä hyvinkin suoria ajatuksia. Ehkä ViNO tarkoittaa juuri sitä, että ei olla suoraselkäisiä ja ehkä ViNO on lyhenne sanasta Vihreät No No nuoret tai sitten kyse on viittauksesta, että kukaan ei normaalisti selvinpäin lämpene ko. ajattelulle; tarvitaan paljon punaviiniä, jotta ViNOn politiikka alkaisi maistumaan. 

No, joka tapauksessa... minä menin - kuten normaalisti - Hietaniemen sankarihautausmaalle - tällä kertaa 2½ -vuotiaan nuorimmaisen tyttäreni kanssa - ja sytytimme noin 50 ulkotulta sankarivainajille. Oli muuten hienonnäköistä, kun Hietaniemen sankarihautausmaalla oli varmaan pari tuhatta ulkotulta palamassa yhtäaikaa. Myös ihmisiä oli paikalla paljon ja tuli samalla jututeltua muutamaa veteraania ja maanpuolustusaktiivia.   Kokemuksena suosittelen.

MW

Quote from: Perttu Ahonen on 07.12.2009, 21:49:55
***
...ehkä ViNO on lyhenne sanasta Vihreät No No nuoret tai sitten kyse on viittauksesta, että kukaan ei normaalisti selvinpäin lämpene ko. ajattelulle; tarvitaan paljon punaviiniä, jotta ViNOn politiikka alkaisi maistumaan. 
***

Mulle tulee ensimmäisenä mieleen anglisistinen "wino". Kumma juttu.

Arndt Pekurinen


Kun täällä nyt kovin mielellään lätkitään ViNoa Neuvostoliitto-kortilla, niin muistettakoon, että Neuvostoliitto oli nationalistinen ja militaristinen valtio jolle toisen maailmansodan (sikäläisittäin suuren isänmaallisen sodan) voittaminen oli koko valtion olemassaolon tärkein peruste ja historian huippuhetki. Sitä muisteltiin vuosikymmeniä hartaina, tyylilajina oli yksisilmäinen sankaripaatos. Pienikin kriittisyys tätä paatosta tai oman sotahistorian vähemmän sankarillisia piirteitä kohtaan leimattiin maanpetturuudeksi.

Tässä mielessä se tapa, jolla Suomessa vietetään itsenäisyyspäivää, ei ulkoisesti paljon poikkea Neuvostoliiton tavoista. Luultavasti suurta isänmaallista sotaa hartaana muistelevalla neuvostopolitrukilla oli enemmän yhteistä suomalaisen sotaveteraaneja kyynelsilmin muistelevan reservin upseerin kanssa kuin suomalaisen pasifistihipin kanssa.



Valkoinen Enkeli

Quote from: Arndt Pekurinen on 07.12.2009, 23:14:00
Luultavasti suurta isänmaallista sotaa hartaana muistelevalla neuvostopolitrukilla oli enemmän yhteistä suomalaisen sotaveteraaneja kyynelsilmin muistelevan reservin upseerin kanssa kuin suomalaisen pasifistihipin kanssa.

Tässä yhdessä asiassa - irrallaan siitä minkä puolesta he taistelivat - ehkä joitakin sekunteja noinkin. Sama sentimentaalinen tunne yhdistää pääsaääntöisesti kaikkia maailman sotaveteraaneja, jotka uskoivat taistelevansa oikealla puolella.
Entä sitten?


Teemu Lahtinen

Quote from: Arndt Pekurinen on 07.12.2009, 23:14:00
Neuvostoliitto oli nationalistinen

Röhönaurua!

Neuvostoliitto oli monikulttuurinen, imperialistinen ja itsenäisiä kansakuntia vihaava, siis hyvinkin anti-nationalistinen.

Valkoinen Enkeli

Quote from: Teemu Lahtinen on 07.12.2009, 23:25:30
Neuvostoliitto oli monikulttuurinen, imperialistinen ja itsenäisiä kansakuntia vihaava, siis hyvinkin anti-nationalistinen.

Nimenomaan. Kyse ei ollut pelkästään vaikkapa jostain kuvitteellisesta Suurvenäjästä vaan "Rauhaa rakastavasta" Neuvostoliitosta, joka olisi mielellään nähnyt sisällään vaikka koko maailman kansat alistettuina puolueen ja mielenvikaisen ideologiansa tahtoon.

Arndt Pekurinen

Niin kysehän oli nimenomaan neuvostonationalismista ja "homo sovieticuksesta".

Monikulttuurisuus tarkoitti näytösluonteisia kansantanssiryhmiä, mutta tosiasiassa pyrittiin väkisin muokkaamaan yhtenäinen neuvostokansa. Vähemmistökansojen nationalismi, ja myös neuvostovastainen venäläisnationalismi (esim. Solzhenitsyn) olivat ankarasti rangaistavia rikoksia.

Imperialismi ja muiden kansojen vihaaminen eivät mitenkään sulje pois nationalismia - valitettavan usein ne kuuluvat samaan pakettiin. Varsinkin Neukkulassa, kun kyseessä oli sikäläisen tulkinnan mukaan "hyväntahtoinen" halu hävittää vanhat kansanryhmien geneettiset ominaispiireet ja sulattaa kaikki yhdeksi suureksi onnelliseksi neuvostokansaksi.

Neuvostoliittoon kohdistunut isänmaallisuus oli kovassa huudossa, sen kieltämisestä seurasi mielisairaalareissu. Armeija ja sotamuistot olivat kansakunnan keskeisellä kunniapaikalla. Punaisen lipun polttaja olisi saanut kovaa kyytiä, ehkä vähän saman tyylistä, kuin mitä kovimmat urhot tuolla toisessa topikissa ehdottelevat siniristilipun osalta.



citizen

Tänä päivänä nimenomaan Eurostoliitto ja euronationalismi edustaa sitä vieraantunutta kansallistunnetta, missä oman kulttuurin väheksyminen ja toiseuden ihannointi on muodissa.
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

Teemu Lahtinen

Quote from: Arndt Pekurinen on 07.12.2009, 23:46:04
Imperialismi ja muiden kansojen vihaaminen eivät mitenkään sulje pois nationalismia

Ai niinku pakknen & helle, yö & päivä?

Nationalismi on imperialismin antiteesi eli kkäs niinku suameks vastakohta. Sekoitat nyt pahasti geneerisen isänmaallisuuden eri muotoineen ja kansallisen vapausaatteen. Alan epäillä trolliksi.

Arndt Pekurinen

Quote from: Teemu Lahtinen on 08.12.2009, 00:08:07
Sekoitat nyt pahasti geneerisen isänmaallisuuden eri muotoineen ja kansallisen vapausaatteen.


No puhutaan sitten isänmaallisuudesta. Neuvostoliitto oli hyvin isänmaallinen valtio. Ennenkaikkea se oli sotilaallisia arvoja, voimannäyttöjä, päälliköitä, ja perinteitä yli kaiken korostava maa.

Niin kuin on Suomikin, ainakin yhtenä päivänä vuodessa. Jos joku seuraisi Suomen tv:tä vain  6.12. niin pakostakin saisi tästä maastamme aika pohjoiskorealaisen kuvan. Sotadokumenttia, sotaelokuvaa, sotaveteraanihaastattelua, sotilasparaatia toinen toisensa perään. Ja kaikki siitä yhdestä ja samasta sodasta, ei hiiskahdustakaan esim. vuoden 1918 sodasta, joka nyt sentään on aika keskeinen tekijä maamme historiassa, itsenäistymisen kannalta merkittävämpi kuin 1939-45. Puhumattakaan sitten niistä rauhan vuosista, joista ei puhuta mitään. Suomen itsenäisen historian 92 vuodesta 84 on ollut rauhan ja 8 sodan vuotta, vaikka itsenäisyyspäivän ohjelmiston perustella voisi luulla että suhde on toisinpäin.

Tietenkin itsenäisyyspäivänä sotamuistelutkin kuuluvat asiaan, mutta nyt siihen kuuluvat vain ja pelkästään sotamuistelut, patrioottis-sankarillisessa paatoshengessä tottakai. Ilmeisesti vuosina 1917-38 ja 1946-2009 ei itsenäistä Suomea ollut olemassa.

Valkoinen Enkeli

Quote from: Arndt Pekurinen on 08.12.2009, 00:39:59
Tietenkin itsenäisyyspäivänä sotamuistelutkin kuuluvat asiaan, mutta nyt siihen kuuluvat vain ja pelkästään sotamuistelut, patrioottis-sankarillisessa paatoshengessä tottakai. Ilmeisesti vuosina 1917-38 ja 1946-2009 ei itsenäistä Suomea ollut olemassa.

Suomi nyt sattui lunastamaan toisen maailmansotien tapahtumissa oikeuden elää itsenäisenä kansakuntana ja siksi juuri sen aikaiset sodat ovat itsenäisyyspäivänä toistuvasti esillä. Jos ne sotamuistelut sinulle edustavat neuvostoliittoja tms. vastenmielisyyksiä, niin elä sitten sen harhan kanssa ihan vapaasti ja tillitä ikävyyttäsi pasifistien yms. anarkomarkojen seurassa. Ei sinua ketään pakota osallistumaan mihinkään muisteluihin.

Arndt Pekurinen

Quote from: Valkoinen Enkeli on 08.12.2009, 01:09:31
Jos ne sotamuistelut sinulle edustavat neuvostoliittoja tms. vastenmielisyyksiä


Eivät varsinaisesti edusta, vaan kuten alkuperäisestä viestistäni selviää, otin asian esiin siksi, että useammassa viestissä esitettiin vihreiden nuorten sotamuistelu-mielipiteen kohdalla vihjauksia Neuvostoliitto-mielisyyteen. Kovin huvittavia vihjauksia ottaen huomioon, että nimenomaan Neuvostoliitto edusti aivan erilaista suhtautumista sodan muisteluun kuin ViNon kannanotto. Neuvostoliitossa toisen maailmansodan paatoksellinen muisteleminen oli yhtä kuumaa hottia kuin se on Suomessa itsenäisyyspäivänä, ja sitähän ViNo kritisoi. 


Quote from: Valkoinen Enkeli on 08.12.2009, 01:09:31tillitä ikävyyttäsi pasifistien yms. anarkomarkojen seurassa.

Anarkomarkot eivät käsittääkseni ole pasifisteja, vaan jotkut hyvinkin valmiita väkivallan käyttöön. Samanlainen älyllisesti aika löysä rinnastus siis, kuin sotahistoriakeskeisyydestä kritiikkiä esittäneen ViNon rinnastaminen sotaa ylenpalttisesti muistelleeseen Neuvostoliittoon.


Rankkibus

Quote from: Arndt Pekurinen on 08.12.2009, 00:39:59
Quote from: Teemu Lahtinen on 08.12.2009, 00:08:07
Sekoitat nyt pahasti geneerisen isänmaallisuuden eri muotoineen ja kansallisen vapausaatteen.


No puhutaan sitten isänmaallisuudesta. Neuvostoliitto oli hyvin isänmaallinen valtio. Ennenkaikkea se oli sotilaallisia arvoja, voimannäyttöjä, päälliköitä, ja perinteitä yli kaiken korostava maa.

Myös DDR:ssä vedottiin useampaankin otteeseen isänmaahan ja sen suojelemiseen. Kyseinen isänmaa oli sosialistinen ja monikansallinen (paska)valtio.

Pöllämystynyt

Quote from: Rankkibus on 08.12.2009, 12:14:58
Quote from: Arndt Pekurinen on 08.12.2009, 00:39:59
Quote from: Teemu Lahtinen on 08.12.2009, 00:08:07
Sekoitat nyt pahasti geneerisen isänmaallisuuden eri muotoineen ja kansallisen vapausaatteen.


No puhutaan sitten isänmaallisuudesta. Neuvostoliitto oli hyvin isänmaallinen valtio. Ennenkaikkea se oli sotilaallisia arvoja, voimannäyttöjä, päälliköitä, ja perinteitä yli kaiken korostava maa.

Myös DDR:ssä vedottiin useampaankin otteeseen isänmaahan ja sen suojelemiseen. Kyseinen isänmaa oli sosialistinen ja monikansallinen (paska)valtio.

Imperiumien isänmaallisuudesta käyttäisin sanaa patriotismi. Sellaiset opit ja aatteet korostavat uskollisuutta "maalle" eli käytännössä valtiolle, eli käytännössä poliittisille vallanpitäjille. Nationalismi taas, jos sillä ei nyt tarkoiteta leimakirveiden luomia olkiukkoja, on lähestulkoon vastakohta imperialistisen patriotismin tyyppiselle lipunheiluttelulle ja sapelinkalistelulle.

Kärjistetysti sanottuna ns "kansallismieliset" haluvat, että kaikki kansat saisivat päättää omista asioistaan itse, kun taas patriootit tukevat korostetusti jotakin tiettyä valtiota ja usein myös sitä hallitsevia vallanpitäjiä (vaikka ne ulottaisivat valtansa muiden kansojen alueille).

Nationalismissa ei tarvitse olla mitään aatteellista taustalla, ja siksi on hieman hämäävää, että se ylipäätään on "ismi". On aivan luonnollista, että ihmiset identifioituvat etnisyyksiinsä, tukevat niitä ja edistävät niiden asiaa omana asianaan. Mm. tämän takia esimerkiksi minä vierastan nationalismi-sanaa, enkä ole ainoa joka näin kokee. Ismiksi leimaaminen pyrkii turmelemaan jotain kaunista,  täysin luonnollista ja inhimillistä tekemällä siitä "aatteen".
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

kohmelo

QuoteYouth Discuss Being Muslim and Finnish on Independence Day
http://yle.fi/uutiset/news/2009/12/youth_discuss_being_muslim_and_finnish_on_independence_day_1243138.html


Muslim youth in Turku, in southwest Finland, discussed what it means to be Finnish and Muslim in Finland on Independence Day this year. The Finnish Islamic Council (SINE) organised the event for around 100 youth.

Among other topics, they discussed military conscription, Muslim relations with other religions and with the Finnish government.

Many youth expressed gratitude for democracy in Finland.

"I come from Iraq. I hope from the bottom of my heart that Iraqis would have a similar lifestyle to Finns," says Alkate Neriman.

"Of course Independence Day is as important to us as it is for mainstream Finns," says Abdirizak Hagi who moved to Finland from Somalia as a small child.

According to the council, being Finnish and Muslim can go hand in hand. The organisation says it is important for Muslims to participate in decision-making.

"They are citizens of this country so they should be part of the decision-making process, just like all other Finns. That is the way for Muslims to try to improve society, just like everyone else does," says Anas Hajjar, the deputy chair of the council.

According to the youth, Finnish Muslims generally have a good life in Finland. However, they say there is room for improvement. For example, discrimination is still a daily struggle for many. Muslim women's dress can often lead to stereotyping.

"Women are asked directly at job interviews, how are you going to work with that veil on? Can you take it off?" says Altake Neriman.

The Finnish Islamic Council says some 45,000 Muslims live in Finland.

YLE

Vähemmän vinoutunutta itsenäisyyspäivää


tapio

Mitä ihmeellistä siinä on, jos työhaastattelussa kysytään, onnistuuko työnteko huivi päässä ja voiko työntekijä olla työtä tehdessään ilman huivia? Ei kai huivi ole tarpeellinen kuin joissain tietyissä töissä, joissa pitää varjella hiuksia.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

antero

Quote
Sama suomeksi:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/12/suomen_muslimit_pohtivat_suomalaisuutta_1242702.html

Syrjintä on yhä edelleen arkipäiväistä. Esimerkiksi työpaikoilla naisten vaatetus herättää ennakkoluuloja.
- Työhaastatteluissa saatetaan sanoa ihan suoraan, että miten pystyt tekemään tuon huivin kanssa töitä että voitko jättää sen pois, kertoo Altake Neriman.

Mä haluun kulkee munasillaan duunissa. Mutta kun en saa. Se on razizmimi!
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!