News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-12-06 Pakolainen 4/2009: mm. kerrostalo somalialaisin silmin

Started by Iloveallpeople, 06.12.2009, 14:13:46

Previous topic - Next topic

herra 4x

Quote from: Jjuhani on 07.12.2009, 22:37:52
Kuka näitä rahahanoja vääntelee? Puhutaan vain sossusta. Kai siellä on vastuussa olevat henkilöt, joilla on budjetit, raamit, seuranta, valvonta jne. Jos somali on tilannut todellakin 12 hengen sohvan Syyriasta ja valde on sen maksanut, niin jokuhan tästä täytyy saada vastuuseen. Kuinka paljon meiltä pimitetään tietoa näistä salaisista rahavirroista, joiden pitäisi olla avoimia ja julkisia, ainakin minun oikeustajuni mukaan.

Ottamatta kantaa  mihinkään yksittäistapaukseen... Näinhän alkaa jokainen kommentti jokaiselta viranomaiselta aina, mikäli viranomainen tai poliitikko ylipäätään kommentoi. Näin alkoi myös minun kommenttini.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja itseäni riepoo juuri se mihin kiinnitit huomioita: syyt, ei niinkään seurausten päivittely. Koska syihin paneutumalla estetään seuraukset. Siis syyt siihen miksi sossun ja koko valtion maahanmuuttobisneksen avokätisyydessä ja sinisilmäisyydessä koetaan olevan selvä bias kotimaisten "asiakkaiden" tappioksi. Joka representoituu tipoittain julkitulevina legendoina tai joskus harvoin euromääräisinä faktoina kuten hiljattain erään maahanmuuttajan etuusoikeudenkäynnin julkisesta tuomiosta.

Avainkysymys on juuri se mitä sanoit: Kuinka paljon meiltä pimitetään tietoa. Kuinka paljon veronmaksajia lypsetään turhaan löysäkätisenä rahanjakona. Kuinka tiukat ovat ohjeistukset ja kuinka tiukasti niitä valvotaan eri tasoilla sosiaalisektorilla, joka vie verorahoista leijonanosan.
Rakkaudesta lajiin.

erilainen

QuoteMonen somaliperheen olohuonetta komistaa
kaukaa tilattu valtava sohva, jolle mahtuu
yli kymmenen henkeä istumaan.
"Sohvan olen tilannut Syyriasta. Siihen
mahtuu kaksitoista henkeä istumaan",
kertoo Aisha, helsinkiläinen yksinhuoltajaäiti
.

Syyriasta saa meinaan halpoja sohvia Suomeen asti rahdattuna. Yksinhuoltajankin rahat riittävät.

Itse taidan jahka opiskelemaan pääsen niin tilata kaikki kalusteeni Syyriasta rahtina.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

Kukko

Sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta että jutun viimeinen lause on: "Haastateltavien nimet on muutettu." Eli Muhammed, Aisha ja Ali eivät esiintyneet omilla nimillään. Sukunimiähän ei jutussa ollut ollenkaan. Herää kysymys että miksi näin? Eihän tuossa jutussa ollut mitään "arkaluonteista" informaatiota. Onko näitä haastateltavia jokin syy suojella? Pelätäänkö kenties että Somaliasta tulee iskuryhmä nujertamaan kyseiset henkilöt?  :o Ei kai vain voi olla kyseessä mitään sen suuntaista että sossun rahoja on väärinkäytetty......

Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

MW

Quote from: Nikopol on 07.12.2009, 22:54:22
Quote from: Eino P. Keravalta on 07.12.2009, 22:11:51
12 hengen sohva? Ei Suomessa vain koko suvun voimin ole harva se päivä mahdollisuutta istua sohvalla, sillä suomalaiset ovat töissä, opiskelemassa, hoitamassa lapsia, harrastamassa, siivoamassa, remontoimassa, ylitöissä ja ties mitä velvoitetta täyttämässä. Ja pitää vielä aikaisin noustakin, että jaksaa lähteä töihin tai kouluun.

Keskiverto suomalaisella ei ole paljoa aikaa kokoontua; se pääsee töistä neljän aikaan, ajaa päiväkotiin hakemaan lapset, sitten se porhaltaa kauppaan, ajaa kotiin, tekee ruokaa, syö, tiskaa, siivoaa, hoitaa lapsia ja hups, kello onkin jo yhdeksän illalla. Siihen aikaanhan monessa mamukodissa vasta kokoonnutaan röhnöttämään puoli sukua vetäville megasohville. Samaan aikaan suomalainen harjaa 2-vuotiaan hampaita ja menee kohta itsekin nukkumaan, sillä aamulla on noustava jo klo 06, että ehtii pukea lapset ja viedä tarhaan ja mennä töihin ja... taitavat sitkeimmät mamut vielä siihen aikaan aamusta lojua sohvilla oltuaan koko yön iloisia, nauravaisia ja sosiaalisia.
Oletko vakoillut meidän ikkunan takana? : )

Hulppeinta on, että pakolaisapu itse rinta rottingilla uutisoi näitä. Ilmeisesti siinä porukassa on, paitsi (jo tiedettyä) jalat-irti-maasta-asennetta, myös ihan aitoa halua revittää kunnolla päin näköä.

EDIT: Jos nyt niin ikävästi sattuisi, että jollain tätä lukevalla hommalaisella tulee asiaa sossuun, niin Pakolaisavusta vaan rohkeasti referenssiä mukaan! Onko soffa kulunut, tai turhan pieni? Monokulttuuriselta alueelta? Onnistuuko satunnaisten vieraitten ruokkiminen?

EDIT2: Pitäisiköhän tehdä itse sossuun asiaa? Parinkymmenen vuoden työuran jälkeenkin mega-soffa Syyriasta tuntuu aika hankalalta hankinnalta. Kai mulla on oikeus, onhan?

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

dothefake

Pari Seagullia toiseen käsinojaan ja 12 hengen sohvallahan
pystyy ylittämään jo pieniä meriä, kätevää. On sitten jo kalusto valmiina,
kun saa sen riittävän ison asunnon.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

GATEKEEPER

Mihin 12 hengen sohva, hmm? Haaremi? Jossain on mies jonka vaimoista tämän jutun tapaus on yksi. Ööö, voi muuten käydä niin ettei taida tuokaan sohva riittää kun KOKO pesue sattuu kerralla kylään vaimoineen ja lapsineen? ;) Perheen yhdist...  :-X
"This is amazing" - Fucking amazing!
http://www.muhammadtube.com/
"In war, truth is the first casualty"

RP

Quote from: Lehtola on 06.12.2009, 19:20:55
Mitä helevettiä. 12 hengen sohva ei ole mikään ilmainen kapistus, varsinkaan Syyriasta tilattuna.

Lienee tosin suhteellisen edullinen verrattuna siihen hintaan millä helsingistä saa olohuoneen mihin moinen kolossi mahtuu.

Mutta onhan se kiva, ettei kolmen hengen perheen tarvitse asua ahtaasti....
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

kohmelo

Embo

Quote from: herra 4x on 07.12.2009, 22:57:58
Kuinka tiukat ovat ohjeistukset ja kuinka tiukasti niitä valvotaan eri tasoilla sosiaalisektorilla, joka vie verorahoista leijonanosan.

Ja kääntäen: kuinka paljon on harkinnanvaraa.

Myönnän, etten tiedä sosiaalitukien kiemuroista juuri mitään. Jos siellä kuitenkin on harkinnanvaraisia asioita, niin tällöin voidaan yhtäältä täysin pokkana ja oikeellisesti väittää, että suomalaiset ja maahanmuuttajat ovat oikeutettu täysin samoihin tukiin, ja toisaalta jättää sanomatta, että mahdolliset erot syntyvät harkinnanvaraisten päätösten tuloksena.

Eino P. Keravalta

Tuossa muuten yksi syy, miksi kehitysmaat ovat kehitysmaita: koko suku makaa sohvalla päivät pääksytysten sen sijaan, että tekisivät töitä tai rakentaisivat omaa elämäänsä. Sitten ihmetellään, että kaikki on päin p--settä. Ja sama kulttuuri on nyt jo rantautunut Suomeenkin.

Meilläkin on välillä tilaisuuksia, joissa kokoontuu sukua. Näitä ovat vaikkapa syntymäpäivät ja joulu. Väkeä saattaa meilläkin olla 10-15. Mutta näitä tilaisuuksiahan on vain muutama vuodessa. Ei niiden takia tarvitse hankkia 12 hengen sohvaa; raahaamme lisää tuoleja keittiöstä ja niin edelleen. Mutta jos joku kokee tarvitsevansa jättisohvan, johtuu se siitä, että tätä joutosakkia makaa heillä jatkuvasti. Ikävähän se on pyöritellä peukaloita kovalla tuolilla. Sohva se pitää olla. On hauskempi odotella fattapäivää.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nikopol

Kyllä koko ongelman juuri on systeemin höveliys. Kehitysmaalaismentaliteetti ei tunne häpeää kerjäämisestä. Se vaatii, jopa aggressiivisesti. Meikäläinen taipuu kulttuurien kohdatessa.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Oluttikka

Samaisesta artikkelista:

Tiiviit perhe- ja sukulaissiteet
ja yhdessä vietettävä aika ovat
Suomessakin kiistämätön osa somalialaisten
käsitystä hyvästä elämästä. Usean
haastateltavan mukaan Somaliassa ei
kukaan asu yksin ja Suomessakin nuoret
asuvat pitkään perheensä luona.

ja toisaalta sanotaan myös:

"Minun unelma on omakotitalo, jossa
on oma piha, kertoo parikymppinen perheenisä
Abdi. "Siellä kukaan ei häiritse,
ei ole teitä lähellä.
Viisi huonetta, neljä
lapsille ja vanhemmille oma, olohuone,
kaksi vessaa ettei tarvitse odotella. Ja
iso keittiö. Lähellä metsää tai rantoja."
Helsingissä?
"Ei, mieluummin ulkopuolella, jotta
olisi rauhallista
."
Haastateltavien nimet on muutettu.

Eikös tuo ole jo kotoutumista!?

JoKaGO

Quote from: Oluttikka on 08.12.2009, 11:34:48
Samaisesta artikkelista:

Tiiviit perhe- ja sukulaissiteet
ja yhdessä vietettävä aika ovat
Suomessakin kiistämätön osa somalialaisten
käsitystä hyvästä elämästä. Usean
haastateltavan mukaan Somaliassa ei
kukaan asu yksin ja Suomessakin nuoret
asuvat pitkään perheensä luona.

ja toisaalta sanotaan myös:

ei ole teitä lähellä.
Viisi huonetta, neljä
Helsingissä?
olisi rauhallista
."

Tämän minäkin huomasin. Mutta taitaa olla vain yksittäistapaus tuollainen huonoja suomalaisia vaikutteita saanut, syrjäänvetäytyvä rikkaus.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

valtakunnanpärkhele

Samaisesta artikkelista:

ei ole teitä lähellä.
Viisi huonetta, neljä
Helsingissä?
olisi rauhallista
."

Tuohon päälle vielä farmarivolvo ja kultainen noutaja niin Avot. (ai niin ne ei koirista pidä, ehkä joku vuohi toisi vastaavaa statusta)
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Ernst

Quote from: GATEKEEPER on 08.12.2009, 07:44:39
Mihin 12 hengen sohva, hmm? Haaremi? Jossain on mies jonka vaimoista tämän jutun tapaus on yksi. Ööö, voi muuten käydä niin ettei taida tuokaan sohva riittää kun KOKO pesue sattuu kerralla kylään vaimoineen ja lapsineen? ;) Perheen yhdist...  :-X

Kun Klaanin johtomies seurueineen käy tarkistusreissulla, häntä ei voi istuttaa keittiöjakkaralle.

Oluttikka

Tuohon päälle vielä farmarivolvo ja kultainen noutaja niin Avot. (ai niin ne ei koirista pidä, ehkä joku vuohi toisi vastaavaa statusta)

viime talvena olin lenkillä koiran kanssa. näin edessä muutaman kymmenen metrin päässä mamuperheen kaavuissaan laskemassa mäkeä: lapset laskivat, kaapuihmiset katselivat. Lähestyin koiran kanssa rauhallisesti kävellen ja yhtäkkiä kaapuihminen hyppäsi hankeen. matkaa heihin oli vielä toistakymmentä metriä. Kieltämättä nauratti, mutta jos mamulta kysytään niin kyse varmaan oli arjen rasismista.

Julmuri

QuoteSamaisesta artikkelista:

ei ole teitä lähellä. Viisi huonetta, neljä
Helsingissä?
olisi rauhallista."

Ei ole "teitä" lähellä. Eli tie ei kulje lähellä vai ei ole suomalaisia lähellä?  ;D

PYO

Quote from: herra 4x on 07.12.2009, 22:57:58
Kuinka tiukat ovat ohjeistukset ja kuinka tiukasti niitä valvotaan eri tasoilla sosiaalisektorilla, joka vie verorahoista leijonanosan.
Olisi kyllä ihanaa, jos foorumilla olisi sellainen ilmiantonappi, jota painamalla poliisikoneisto rupeaisi tutkimaan onko sosiaalietuuksia käytetty hyväksi. Jos on, niin sitten vain mamujen hyvikkeet perintään ja syylliset virkamiehet linnaan.

Mutta ei. Foorumeille pitää saada vain ajatusrikos-nappi.
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

Embo

ei ole teitä lähellä.
Viisi huonetta, neljä
Helsingissä?
olisi rauhallista
."

Sitä kai, tosin joku voisi kertoa Abdille, että rahat tuohon suomalaiseen unelmaan on tienattava itse. Eli että toiveiden esittäminen lehdessä ei (toivottavasti) saa aikaan hellämielisten henkilöiden masinoimaa mamujen omakotiasutusprojektia, jossa mamut eivät itse maksa juuri mitään.

Ernst

Syyrialaiset sohvat pääsevät parhaiten oikeuksiinsa Syyriassa - siellähän Pensseli-setäkin asuu.

Oho

Quote from: Embo on 08.12.2009, 14:30:27
Sitä kai, tosin joku voisi kertoa Abdille, että rahat tuohon suomalaiseen unelmaan on tienattava itse. Eli että toiveiden esittäminen lehdessä ei (toivottavasti) saa aikaan hellämielisten henkilöiden masinoimaa mamujen omakotiasutusprojektia, jossa mamut eivät itse maksa juuri mitään.

Projekti on jo käynnissä. Arajärvihän esitti mietinnössään de facto korottomia valtion takaamia asuntolainoja vähävaraisille maahanmuuttajille, ja päälle vielä useamman kymmenen tuhannen vastikkeetonta starttirahaa asunnon oston helpottamiseen.

Oikeasti tommoseen asumistasoon (~200m^2) vaaditaan yleensä Suomalaisittain aika hyvätuloiset vanhemmat, jos lapsia on kahta useampi, ja heiltäkään se ei omin avuin yleensä onnistu kuin pitkälle 30 tuolla puolen.

Ernst

Onhan se tietysti valtaapitäviltä melkoinen kannanotto, kun erikseen lähtevät tukemaan neekerien ja arabien lisääntymistä erityisausmisjärjestelyillä ja syyrialaissohvilla. Lestadiolaisillakin on paljon lapsia, mutta heitä eivät tue muut kuin kepulaiset.

Oluttikka

Quote from: Oho on 08.12.2009, 15:43:31
Quote from: Embo on 08.12.2009, 14:30:27

Projekti on jo käynnissä. Arajärvihän esitti mietinnössään de facto korottomia valtion takaamia asuntolainoja vähävaraisille maahanmuuttajille, ja päälle vielä useamman kymmenen tuhannen vastikkeetonta starttirahaa asunnon oston helpottamiseen.

Oikeasti tommoseen asumistasoon (~200m^2) vaaditaan yleensä Suomalaisittain aika hyvätuloiset vanhemmat, jos lapsia on kahta useampi, ja heiltäkään se ei omin avuin yleensä onnistu kuin pitkälle 30 tuolla puolen.

Sitäkin olen miettinyt että jos suuri osa somaleista todella on luku- ja kirjoitustaidottomia ja siten täysin sen tiedon varassa jonka naapurin poppamies on kertonut niin ehkä jotkut heistä luulevat, että meillä muillakin on täällä ihan yleisesti sohvat Syyriasta ja asuminen ilmaista. Vaan mene ja tiedä...

Timo Hellman

Syyrialaisia huonekaluja löytyy ainakin täältä:
http://www.syriangate.com/furniture.htm
Hinnat taaloina.

Sama pulju myy näköjään Damaskos-miekkoja. Olisikohan sellainen nätimpi ja eksoottisempi seinällä kuin claymore....

The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Adolf Stege

Quote from: MW on 07.12.2009, 23:39:26
Quote from: Nikopol on 07.12.2009, 22:54:22
Quote from: Eino P. Keravalta on 07.12.2009, 22:11:51
12 hengen sohva? Ei Suomessa vain koko suvun voimin ole harva se päivä mahdollisuutta istua sohvalla, sillä suomalaiset ovat töissä, opiskelemassa, hoitamassa lapsia, harrastamassa, siivoamassa, remontoimassa, ylitöissä ja ties mitä velvoitetta täyttämässä. Ja pitää vielä aikaisin noustakin, että jaksaa lähteä töihin tai kouluun.

Keskiverto suomalaisella ei ole paljoa aikaa kokoontua; se pääsee töistä neljän aikaan, ajaa päiväkotiin hakemaan lapset, sitten se porhaltaa kauppaan, ajaa kotiin, tekee ruokaa, syö, tiskaa, siivoaa, hoitaa lapsia ja hups, kello onkin jo yhdeksän illalla. Siihen aikaanhan monessa mamukodissa vasta kokoonnutaan röhnöttämään puoli sukua vetäville megasohville. Samaan aikaan suomalainen harjaa 2-vuotiaan hampaita ja menee kohta itsekin nukkumaan, sillä aamulla on noustava jo klo 06, että ehtii pukea lapset ja viedä tarhaan ja mennä töihin ja... taitavat sitkeimmät mamut vielä siihen aikaan aamusta lojua sohvilla oltuaan koko yön iloisia, nauravaisia ja sosiaalisia.
Oletko vakoillut meidän ikkunan takana? : )

Hulppeinta on, että pakolaisapu itse rinta rottingilla uutisoi näitä. Ilmeisesti siinä porukassa on, paitsi (jo tiedettyä) jalat-irti-maasta-asennetta, myös ihan aitoa halua revittää kunnolla päin näköä.

EDIT: Jos nyt niin ikävästi sattuisi, että jollain tätä lukevalla hommalaisella tulee asiaa sossuun, niin Pakolaisavusta vaan rohkeasti referenssiä mukaan! Onko soffa kulunut, tai turhan pieni? Monokulttuuriselta alueelta? Onnistuuko satunnaisten vieraitten ruokkiminen?

EDIT2: Pitäisiköhän tehdä itse sossuun asiaa? Parinkymmenen vuoden työuran jälkeenkin mega-soffa Syyriasta tuntuu aika hankalalta hankinnalta. Kai mulla on oikeus, onhan?

Itseasiassa on ja tästäkin asiasta.

Oon menossa pyytämään harkinnanvaraista toimeentulotukea sairaalalaskuun 65e kun rahaa ei ole sitä itse maksaa, enkä halua sitä perintään.

Sohva muuten hajos ja on aivan varmaa, että sossulta rahaa sen ostamiseen ei tuu. Entäs, jos vetoan Syyrian sohvaan, saavathan mamutkin miks minä en ja ei tartteis olla niinkään iso ei mahdu kaksioon Syyrian sohva...

Eino P. Keravalta

Hei.

Maksoin juuri puolet tuon somaliyksinhuoltajan sohvasta. Sain nimittäin jokunen viikko sitten jälkiveroa yli 4300 euroa. No, eihän minulla ole tuollaisia rahoja lompakosta kaivaa, piti ottaa luottoa. Mutta pääasiahan on se, että tietää verorahojensa menevän hyvää tarkoitukseen.

Voisiko joku teistä maksaa nyt sen sohvan toisen puolen?

PS: isommastakin sohvasta saa maksaa, eikös tuo Aishan sohva ole vain 12 istuttava? Tilastojen mukaan suurin perhe on 43-henkinen, joten kai nyt on oikeus ja kohtuus, että koko perhe voi yhdessä istua sohvalla ramadanin aikaan?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

rankka

Quote from: Eino P. Keravalta on 08.12.2009, 21:07:47
Voisiko joku teistä maksaa nyt sen sohvan toisen puolen?

Mä voin vipata noi säästämämme takuurahat. 

Julmuri

Olisiko kenelläkään tietoa, mistä kannattaisi alkaa kyselemään, jotta voisi selvittää a) Onko näitä sohvia annettu tukimuotona? b) Kuinka yleistä se on?

rankka

Quote from: karkoittaja on 09.12.2009, 11:01:00
Olisiko kenelläkään tietoa, mistä kannattaisi alkaa kyselemään, jotta voisi selvittää a) Onko näitä sohvia annettu tukimuotona? b) Kuinka yleistä se on?

En usko että pystyy selvittämään yhtään mistään.
a) harkinnanvarainen tt
b) yksittäistapaus