News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Sotien nimitysten oikeinkirjoituksesta

Started by Jouko Piho, 04.12.2009, 19:16:55

Previous topic - Next topic

Jouko Piho

Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi suomen kielessä sotien nimitykset kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella ja milloin sellainen päätös on tehty. Minun mielestäni kirjoitustapa on väärä ja epäjohdonmukainen.

Lähetin asiasta kyselyn Kielitoimistolle. Sain seuraavan vastauksen: " Sotien nimien kirjoitustapaa pohti Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kielivaliokunta jo joulukuussa 1929, siis kymmenen vuotta ennen talvisodan syttymistä. Sotien nimityksiä käsiteltiin samassa yhteydessä kuin aikakausien ja tyylisuuntien nimityksiä, ja vaikka alustaja ehdotti sotien ja aikakausien nimityksiin isoa alkukirjainta ja tyylisuuntien nimityksiin pientä, valiokunta päätyi suosittamaan näihin kaikkiin pientä alkukirjainta. Perusteita isollekin alkukirjaimelle olisi ollut, kuten toteatte.
Nykyisin pienialkukirjaiminen kirjoitustapa on sotien nimityksissä hyvin vakiintunut. Vakiintuneita suosituksia ei yleensä muuteta ilman erittäin painavia, yleensä kielenkäytön muutoksesta juontuvia perusteita. Otan silti ehdotuksenne yhteisesti Kielitoimistossa pohdittavaksi."

Minun mielestäni olisi todella hyvä pohtia 80 vuoden jälkeen tämä asia uusiksi. Tässä hiukan perustelujani.

Käsittääkseni yksittäiset sodat ovat erisnimiä, joten ne pitäisi kirjoittaa isolla alkukirjaimella. Otetaan esimerkiksi Talvisota. Jos sen kirjoittaa talvisota eli pienellä alkukirjaimella, niin silloin on kysymys yleensä jostakin talvella käydystä sodasta. Mutta jos halutaan viitata juuri 30.11.1939 - 13.3.1940 Suomen ja Neuvostoliiton välillä käytyyn sotaan talviaikaan, niin sellaista sotaa ei ole kuin yksi maailmassa. Koska kyseessä ei ole yleinen talviolosuhteissa käyty sota, vaan yksi ja erityinen, Suomea koskeva tiettynä aikana käyty sota, niin mielestäni sellainen selkeästi määritelty ja muista talvisodista erottuva sota on erisnimi eli meidän talvisotamme pitäisi kirjoittaa Talvisota.

Ehdotan, että sotien oikeinkirjoitusasua muutetaan niin, että selkeät historian yksittäiset sodat mielletään erisnimiksi ja kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Minä itse jo teenkin niin, mutta tästä asiasta tulisi saada julkinen suositus Kielitoimistolta.

Eli jatkossa kirjoitettaisiin Talvisota, Jatkosota, Toinen maailmansota jne.

Jouko Piho

mikkoellila

Olen eri mieltä. Nykyinen kirjoituskäytäntö on mielestäni oikea. Myös historialliset aikakaudet yms. käsitteet (keskiaika, renessanssi, barokki, itsevaltiuden aika, löytöretkien aika, uusi aika, valistus, moderni kulttuuri jne.) kirjoitetaan pienellä. Myös juhlapäivät, kuten joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus ja itsenäisyyspäivä, kirjoitetaan pienellä.

Sen sijaan viime aikoina yleistynyt tapa kirjoittaa poliittisten puolueiden nimet pienellä alkukirjaimella on yksiselitteisti väärä. Esim. Kokoomus ja Keskusta ovat selkeästi erisnimiä, mutta esim. HS:n imbesillijournalistit kirjoittavat ne usein pienellä.

Puolueiden nimet ovat erisnimiä samalla tavalla kuin esim. yritysten nimet. Eihän kukaan kirjoita esim. "stockmann" tai "nokia", joten miksi kukaan kirjoittaisi esim. "kokoomus" tai "keskusta"? Pienellä alkukirjaimella kirjoitettuna "keskusta" tarkoittaa kaupungin keskustaa, esim. Helsingin keskustaa. HS:n ym. roskalehtien toimittajat eivät kuitenkaan tunnu tajuavan tätä.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Jouko Piho

Olen eri mieltä.
Kyllä aikakaudetkin voisi kirjoittaa isolla alkukirjaimella. Onhan ylipäätään valistus eri asia kuin aikakausi Valistus.

Jouko Piho

Veli Karimies

Vähän kahta mieltä. Katsotaan esimerkiksi käsitteitä talvisota, ja Suomen Talvisota. Toinen näistä on määritelty ja toinen ei. Myöskin Venäjän Talvisota mielestäni käy. Ongelma taitaa lähinnä olla kosmeettinen, että talvisodalle ei ole juuri muuta nimitystä kuin tuo talvisota.. ehkäpä juuri Suomen ja Venäjän välillä käytyä sotaa voidaan kutsua Talvisodaksi ja kaikkia muita vain talvisodiksi.

Lemmy

Kysynkin sitten imbesillijakelulautakunnalta, että eikö olekin niin, että "Kommunistinen" =puolue, on isolla, mutta "kommunistinen" =ideologia pienellä?
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

valkobandiitti

Suurin virhe sotien nimityksien oikeinkirjoituksessa koskee Vapaussotaa. Se ei siis ollut mikään muumin kansalaissota.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

Jouko Piho

Quote from: valkobandiitti on 04.12.2009, 21:28:35
Suurin virhe sotien nimityksien oikeinkirjoituksessa koskee Vapaussotaa. Se ei siis ollut mikään muumin kansalaissota.

Mitä v. 1918 sodan nimitykseen tulee, niin olen sitä mieltä, että yhdessä sodassa voi olla kyse useista eri asioista, minkä takia sotaakin voidaan kutsua eri nimillä.

Olen siis sitä mieltä, että kyseessä oli sekä Vapaussota että Kansalaissota että Sisällissota. Suomalaiset vapautuivat Venäjästä, mutta taistelivat ideologisista syistä myös keskenään, kun punaiset halusivat Suomeen kommunismia ja valkoiset eivät halunneet kommunismia Suomeen.

Jouko Piho

M.E

Minua puolestani ihmetyttää, että eikö ihmisillä ole parempaa tekemistä kuin pohtia, pitäisikö jotkin asiat kirjoittaa isolla vai pienellä alkukirjaimella ideologisista syistä.

Vakiintuneiden sääntöjen muuttaminen vaatii äärimmäisen hyviä perusteluja.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Deloch

Quote from: M.E on 05.12.2009, 14:20:12
Minua puolestani ihmetyttää, että eikö ihmisillä ole parempaa tekemistä kuin pohtia, pitäisikö jotkin asiat kirjoittaa isolla vai pienellä alkukirjaimella ideologisista syistä.

Mokuttajatkin varmaan ihmettelevät miten 20 ihmisellä ei ole parempaa tekemistä kun rustailla rasistisia kirjoituksia jollekkin hommafoorumille kaiket päivät.

IDA

Quote from: Deloch on 05.12.2009, 17:37:52
Mokuttajatkin varmaan ihmettelevät miten 20 ihmisellä ei ole parempaa tekemistä kun rustailla rasistisia kirjoituksia jollekkin hommafoorumille kaiket päivät.

Me olemme tehneet sekä köyhyys, että kielipoliisilupaukset. Se auttaa kummasti synkronoimaan päiväjärjestystä.

M.E

Quote from: Deloch on 05.12.2009, 17:37:52
Quote from: M.E on 05.12.2009, 14:20:12

Taatusti. Kyllähän minäkin ihmettelen samaa asiaa, erityisesti sitä, että mitä ********* minä täällä oikein moderoin ja kirjoitan?
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Simo Hankaniemi

Kannatan nykyistä käytäntöä. Enkä tunne muita "talvisotia" kuin Suomen talvisodan 1939-1940, joten mitään sekaantumisen vaaraa ei ole. Jos sodat kirjoitettaisiin isolla alkukirjaimella, niin sama käytäntö pitäisi kai loogisuuden vuoksi ulottaa muihinkin yksittäisiin ilmiöihin. Esim. Hippiliike 1967-1969, Maahanmuuttobisnes, Turvapaikkaturistit, Ulkomaalaistaustaiset Raiskaajat.

kohmelo

Quote from: Piho on 04.12.2009, 22:32:49

Mitä v. 1918 sodan nimitykseen tulee, niin olen sitä mieltä, että yhdessä sodassa voi olla kyse useista eri asioista, minkä takia sotaakin voidaan kutsua eri nimillä.

Olen siis sitä mieltä, että kyseessä oli sekä Vapaussota että Kansalaissota että Sisällissota. Suomalaiset vapautuivat Venäjästä, mutta taistelivat ideologisista syistä myös keskenään, kun punaiset halusivat Suomeen kommunismia ja valkoiset eivät halunneet kommunismia Suomeen.

Jouko Piho
Rakkaalla lapsella on monta nimeä:
vapaussota, kansalaissota, sisällissota, punakapina, vallankumous, vuoden 1918 sota, luokkasota, torpparikapina...

Mursu

Quote from: Simo Hankaniemi on 06.12.2009, 17:58:09
Kannatan nykyistä käytäntöä. Enkä tunne muita "talvisotia" kuin Suomen talvisodan 1939-1940, joten mitään sekaantumisen vaaraa ei ole. Jos sodat kirjoitettaisiin isolla alkukirjaimella, niin sama käytäntö pitäisi kai loogisuuden vuoksi ulottaa muihinkin yksittäisiin ilmiöihin. Esim. Hippiliike 1967-1969, Maahanmuuttobisnes, Turvapaikkaturistit, Ulkomaalaistaustaiset Raiskaajat.

Kyllä talvella on sodittu muulloinkin, esim. jatkosodan aikana. En näe tuota sinun rinnastustasi kovin relevanttina. Sodat ovat tarkoin määriteltyjä jaksoja, joilla on alku ja loppu. Jo se, että puhumme siitä, miten sotien nimet tulee kirjoittaa osoittaa, että kyseessä on nimet. Joku "maahanmuuttobisnes" on hyvin epämääräinen ja voi esiintyä eri yhteyksissä eri aikoina.

Juki

No kuinka moni sekoittaa talvisodan johonkin muuhun sotaan? Ei kukaan. Kotuksessa on töissä alan asiantuntijoita, ja jos suositusta isolla kirjoittamiseen ei ole annettu, toimikaa niin kuin on neuvottu. Yksittäisen kielenkäyttäjän vänkäämisestä harvoin on mitään järkevää tulosta; nämä asiat on pohdittu jossakin jo moneen kertaan ja muutoksia voidaan tehdä vain todella raskaiden syiden perusteella, joita ei ole esitetty edellä.

Ps. Tuo valistus aikakautena isolla ja muutoin pienellä -ajatus on muuten sikälikin huono, että kuusikin on sekä puun että numeron nimi. Pitäisikö nämäkin sanat kirjoittaa isolla, kun ovat nimiä, vai pitäisikö vain toinen kirjoittaa isolla ettei sekaannusta tulisi. Kieli on täynnä homonyymejä eikäm tällainen semanttinen piirre voi tässä tapauksessa ohjata oikeinkirjoitusta.

Epämääräisyys/määräisyyskin on huono kriteeri, koska esimerkiksi erisnimi Jarkko ei ole mitenkään erityisen rajaava, vaan Jarkkoja on takuulla useita, ei vain yksi. Tämä kaikki on pohdittu jo. Vaikka hyväpä tuo, jos haluaa kieliasioita(kin) tuumiskella, eipä siinä.  

Juki

Quote from: mikkoellila on 04.12.2009, 19:24:35

Olen eri mieltä. Nykyinen kirjoituskäytäntö on mielestäni oikea. Myös historialliset aikakaudet yms. käsitteet (keskiaika, renessanssi, barokki, itsevaltiuden aika, löytöretkien aika, uusi aika, valistus, moderni kulttuuri jne.) kirjoitetaan pienellä. Myös juhlapäivät, kuten joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus ja itsenäisyyspäivä, kirjoitetaan pienellä.

Sen sijaan viime aikoina yleistynyt tapa kirjoittaa poliittisten puolueiden nimet pienellä alkukirjaimella on yksiselitteisti väärä. Esim. Kokoomus ja Keskusta ovat selkeästi erisnimiä, mutta esim. HS:n imbesillijournalistit kirjoittavat ne usein pienellä.

Puolueiden nimet ovat erisnimiä samalla tavalla kuin esim. yritysten nimet. Eihän kukaan kirjoita esim. "stockmann" tai "nokia", joten miksi kukaan kirjoittaisi esim. "kokoomus" tai "keskusta"? Pienellä alkukirjaimella kirjoitettuna "keskusta" tarkoittaa kaupungin keskustaa, esim. Helsingin keskustaa. HS:n ym. roskalehtien toimittajat eivät kuitenkaan tunnu tajuavan tätä.

Oikein kirjoitus sääntöjen mukaan puolueiden nimet kirjoitetaan pienelä paitsi virallisissa yhteyksissä. Peri aattellisella tasolla olen samaamieltä. (Nykylukiolaisen tyyliä varioiden :))

jupeli

"Eli jatkossa kirjoitettaisiin Talvisota, Jatkosota, Toinen maailmansota jne."

Hyvä ja kannatettava huomio ja asia.

Haluaisin vielä lisätä että Suomen sota pitäisi mieltää ja lisätä esim. ja mm.

Ruotsalaisten sota suomenkielisessä siirtomaassaan..

Lemmy

Quote from: Simo Hankaniemi
Enkä tunne muita "talvisotia" kuin Suomen talvisodan 1939-1940

Ai säkin kuuntelet progee;D
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

tapio

Minä olen ymmärtänyt, että sotien nimet kirjoitetaan pienellä. Puolueiden viralliset nimet kirjoitetaan isolla, esimerkiksi Kansallinen Kokoomus ja Suomen Keskusta, mutta epäviralliset lyhenteet, kuten kokoomus ja keskusta kirjoitetaan pienellä.

Olen valmis uudistumaan, jos olen ollut väärässä. En nyt kuitenkaan suosi isolla kirjoittamista. Se viittaa mielestäni diktatuuriin, kuten Neuvostoliittoon, jossa kaikki oli suurta.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Elisa

Quote from: kohmelo on 06.12.2009, 18:08:14
Quote from: Piho on 04.12.2009, 22:32:49

Jouko Piho
Rakkaalla lapsella on monta nimeä:
vapaussota, kansalaissota, sisällissota, punakapina, vallankumous, vuoden 1918 sota, luokkasota, torpparikapina...

Vain yksi noista kertoo, mistä oli kysymys.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Jouko Piho

Quote from: tapio on 09.12.2009, 19:36:03
Minä olen ymmärtänyt, että sotien nimet kirjoitetaan pienellä. Puolueiden viralliset nimet kirjoitetaan isolla, esimerkiksi Kansallinen Kokoomus ja Suomen Keskusta, mutta epäviralliset lyhenteet, kuten kokoomus ja keskusta kirjoitetaan pienellä.

Olen valmis uudistumaan, jos olen ollut väärässä. En nyt kuitenkaan suosi isolla kirjoittamista. Se viittaa mielestäni diktatuuriin, kuten Neuvostoliittoon, jossa kaikki oli suurta.

Olet ymmärtänyt oikein. Vakiintuneen käytännön mukaan sotien nimet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Minä haluaisin tuohon mielestäni väärään käytäntöön muutosta.
Iso alkukirjain ei tietenkään viittaa mihinkään diktatuuriin vaan siihen, että kyseessä on niin erityinen asia ja tapahtuma, että se on pikemminkin erisnimen luontoinen kuin kuvaileva yleisnimi.

Jouko Piho