News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-11-23 HS: Turvapaikanhakijolle aletaan ehkä antaa rahan sijasta hyödykkeitä

Started by Tinden, 23.11.2009, 23:01:25

Previous topic - Next topic

BeerBelly

Quote from: Virkamies on 24.11.2009, 17:41:48
Minä en ihmettele. Tanskan hallitus joka on istunut vuodesta 2007 on tehnyt hyvin radikaaleja muutoksia politiikkaan. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin tämä politiikka on toiminut selkeästi virtoja vähentäen.

Kyllä. Linkkaan tähän raportin josta varsinkin loppupuolelta löytyvät Annex 18-22 ovat kiinnostavia. Maahanmuutto Tanskaan on kasvanut selvästi viime vuosina mutta sen rakenne on muuttunut täysin. Humanitaarisin syin myönnetyt oleskeluluvat ovat enää vain kaksi prosenttia kaikista luvista ja perheenyhdistämisen perusteella myönnettyjen lupien osuus on laskenut alle kymmeneen prosenttiin. Vielä jokunen vuosi sitten nämä yhdessä muodostivat yli 50% kaikista myönnetyistä luvista.

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/B219C8ED-CF9C-4C11-8ECF-81E6C2898B90/0/StatisticalOverview2008.pdf
Unkari FTW

Roope

Yritin oikeastaan sanoa, että en retoriikallani ilmaissut närkästystä turvapaikanhakijoiden valinnoista, kuten Thors on närkästynyt hänen kritisoijiensa motiiveista. Ei kannata moralisoida rahan perässä liikkumista tai valehtelemista, koska samassa tilanteessa voisin toimia samalla tavalla.

Quote from: Virkamies on 24.11.2009, 17:41:48
Minä en ihmettele. Tanskan hallitus joka on istunut vuodesta 2007 on tehnyt hyvin radikaaleja muutoksia politiikkaan. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin tämä politiikka on toiminut selkeästi virtoja vähentäen.

Näin kai sen on oltava, vaikka eri osatekijöiden vaikutusta on vaikea osoittaa. Tanskassakin jaetaan paljon oleskelulupia suhteessa turvapaikanhakijoiden määrään, mutta ehkä Suomesta saa oleskeluluvan lisäksi niin paljon muutakin, että pitkä matka Suomeen kannattaa.

Kuitenkin "virallisen selityksen" mukaan maahanmuuttopolitiikkaa ei voi muuttaa, tai ainakaan sen muuttamisella ei ole vaikutusta, koska tulijoiden määrä on jotenkin ulkoisista olosuhteista riippuva vakio ja tiukennuksilla olisi siksi vaikutusta ainoastaan ihmisoikeuksia heikentävästi. Kukaan ei väitä ihan suoraan juuri näin, mutta tällainen ajatus taustalla usein on.

Maahanmuuttokeskustelussa päästäisiin harppaus eteenpäin, kun muuttovirtoihin vaikuttavista syistä, kuten rahasta ja muista eduista, voitaisiin puhua avoimesti.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Virkamies

Tämä menee ehkä nyt liikaa Tanska-aiheiseksi sivuraiteiluksi, mutta otin tuon kysymyksesi Roope tosissaan ja kaivoin hieman faktaa paikallisesta sosiaaliturvajärjestelmästä.

Tämä varsin hellämielinen tutkielma avasi minulle talouspoliittiset realiteetit, jotka vastannevat kysymykseen:

http://www.socwork.net/2008/1/debate/ghoshjuul

Tanskassa on siis otettu käyttöön eriarvoistava tukimuoto, joka on Orwellilaisittain nimetty "starthjaelp" nimellä. Tämä on siis oleellisesti huonompi sosiaaliturvan muoto kuin maassa yli seitsemän vuotta asuneilla ihmisillä.

Tutkimuksessa siteerataan nelihenkisen perheen tilannetta. Yhteensä tulot noin 9k kruunua ja vuokran + laskujen jälkeen käytössä tällä nelihenkisellä perheellä 1,5k kruunua mikä ymmärtääkseni on noin 200e/kk.

Tämä hiukan eroaa Suomen tasosta, jossa vastaava nelihenkinen perhe, joka on saanut oleskeluluvan saa 1215e/kk asumisen ja terveydenhuollon jälkeen.

Laskuihini kannattaa suhtautua varauksella, sillä ne perustuvat sangen kapeaan otokseen ja saattavat representoida tilannetta väärin. Uskoisin, että se on kuitenkin ainakin suuntaa antavia ja selventävät osaltaan, että miksi virta menee kuin menee.

Pienellä lisätutkimuksella löytyi, että käytäntö on vielä korkeimman oikeusasteen käsittelyä vailla. UNCHR on jo antanut Tanskalle sapiskaa siitä, että se rikkoo kansainvälisiä sopimuksia asiasta.

(Itse en välttämättä rakentaisi yhteiskuntaa noin, sillä uskon vakaasti yhdenvertaisuuteen. Mielestäni meidän pitää pohtia tarkoin, että kuka otetaan joukkueeseen, mutta kun on joukkueessa, niin silloin kohdellaan samanarvoisesti. Se luo oikeanlaista yhteishenkeä.)

kiukiu

Jotta toimeentulotuki turvapaikanhakijoille laskisi Suomessa Ruotsin tasolle, pitäisi tukea/nenä pudottaa yli neljäkymmentä prosenttia, jopa 45%.
On otettava huomioon Ruotsin halvempi "ruokakori" kts. Päivi Lipposen Blogikirjoitus 29.5.09:
"Ruoan alv -alennus vain perunoille ja juureksille."
Kirjoituksen mukaan ruokakorin hinta olisi Ruotsissa jopa 30% halvempaa, kuin Suomessa.

On mielenkiintoista nähdä mille tasolle tuet laskevat, jos laskevat ollenkaan.
Mahtaisi nousta melkoinen älämölö pakolaisten keskuudessa, jos tuki olisi enää esim. 200 euroa/kk/nenä.
Voisivat vaikka ruveta lakkoilemaan!!11!!.
Jos ryhtyisivät nälkälakkoon, voisi tukia alentaa lakon ajaksi lisää, koska tuen tarve vähenisi.
Mutta, kun tietää ja tuntee Suomen päättäjien lepsuuden, on ihme, jos tuki putoaa paljonkaan alle 300 euron eli diskorahaa jää vielä runsain mitoin.

Roope

Quote from: Virkamies on 24.11.2009, 19:01:04

Kiitos selvennyksestä. Olen joskus yrittänyt hahmottaa Tanskan käytäntöä, mutta vieraskielinen terminologia ei ole auennut. Tuosta voisi kai päätellä, että vaikka Tanska antaa oleskeluluvan turvapaikanhakijoille jopa todennäköisemmin (45 prosenttia hakemuksista hyväksytty vuonna 2008) kuin Suomi (40 prosenttia), niin parempi toimeentulotuki, etuudet ja esimerkiksi helpompi perheenyhdistäminen kallistavat vaa'an lähes aina Suomen (ja Ruotsin ja Norjan) puolelle. Kyse ei siis olisi Tanskan tiukkuudesta itse turvapaikan myöntämisessä, vaan kaikista muista tekijöistä, jotka tekevät siitä vähemmän houkuttelevan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset