News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2008-12-14 HS: Muukalaispelko ja seksuaalisuus kietoutuvat toisiinsa

Started by AaJii, 15.12.2008, 09:17:06

Previous topic - Next topic

AaJii

Eihän tämä jo ollut täällä?

HS:n Vieraskynä sunnuntailta on Helena Oikarinen-Jabai, joka kirjoittaa mm. seuraavaa
QuoteKuluvana syksynä julkisuudessa on käsitelty tuoreen kaupunginvaltuutetun maahanmuuttajavastaisia nettikirjoituksia. Erityistä huomiota on herättänyt maahanmuuttajaväestön kasvun linkittäminen seksuaalirikoksiin. Varsinkin tumma ihonväri on epäsuorasti liitetty seksuaaliseen holtittomuuteen ja viettien hallitsemattomuuteen.
Ei liene vaikea arvata kenestä nyt puhutaan... Mulla on tosin sellainen käsitys että puhe on ollut erään uskontokunnan kulttuuripiiristä tulevista, joita on siis ihonväriltään monenlaisia. Tuo ihonväri nyt vaan tuntuu olevan joillekin suvaitsevaisille oikein pakkomielle.

QuoteMustia miehiä kohtaan tunnettua irrationaalista pelkoa ja vihaa ja sen syntymekanismeja on sittemmin pohdittu ja tutkittu paljon. Yhdeksi syyksi on todettu lynkkaajien alitajuinen halu mustan miehen kehoa kohtaan.
Muistaako kukaan vielä sen "Me halutaan olla neerekeitä" biisin joka soi vielä joskus 90-luvulla? Mutta siinä se nyt seisoo (pun intended) HS:n pääkirjoitussivulla mikä on syy valkoisen miehen nuivaan asenteeseen.

Quote
Kirjoittaja on monikulttuurisuudesta ja kulttuurien kohtaamisesta väitellyt taiteen tohtori.
Tohtori ei puhu pelkältä teoriapohjalta sillä hän kertoo itsestään teoksessa Monikulttuuriset avioliitot sillanrakentajina sivulla 72:
QuotePienempi perheeni koostuu minusta ja kahdesta tyttärestäni. Tyttäreni ovat isänsä puolelta gambialaisia.

"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

AaJii

Quote from: Lapinleuku on 15.12.2008, 09:25:49
Näitä huuhaa-tohtoreita meillä näkyy riittävän....
Mutta aatteles jos Oikarinen-Jabai onkin ihan oikeassa. Kaiken takana onkin seksuaaliset turhaumat. Puhutaanhan täälläkin aina että homma on nousussa.  ::)
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

ihminen

Kirjoituksen keskustelualueella myös asiallinen vastaus (naisen näkökulma
Lotta Nieminen  |  14.12.2008 13:51 ). Itse näkisin asian enemmänkin kulttuuri sidonnaisena kuin ihonväri sidonnaisena.

mikkoellila



Muukalaispelko ja seksuaalisuus kietoutuvat toisiinsa
Julkaistu: 14.12.2008 lehdessä osastolla Pääkirjoitus



Helena Oikarinen-Jabai



Kuluvana syksynä julkisuudessa on käsitelty tuoreen kaupunginvaltuutetun maahanmuuttajavastaisia nettikirjoituksia. Erityistä huomiota on herättänyt maahanmuuttajaväestön kasvun linkittäminen seksuaalirikoksiin. Varsinkin tumma ihonväri on epäsuorasti liitetty seksuaaliseen holtittomuuteen ja viettien hallitsemattomuuteen.

Vastaaviin rasistisiin asenteisiin on tukeuduttu kautta aikojen niin alkuperäiskansoja tuhottaessa kuin rotuerottelujärjestelmiä rakennettaessakin. Kolonialistisia tavoitteita pönkittämään luotiin uskomusjärjestelmä, jonka mukaan ei-eurooppalaiset kansakunnat olivat vaaleita valloittajiaan kehittymättömämpiä.

Joissakin tapauksissa alkuperäiskansat tulkittiin jaloiksi, hyväntahtoisiksi villeiksi, useimmiten raakalaismaisiksi barbaareiksi. Suomalaisten olisi hyvä muistaa, että näissä keskusteluissa meidänkin sijoittumisemme oli sattumanvaraista.


Yhdysvalloissa ja muualla lännessä - samoin kuin Etelä-Afrikassa vielä joitakin vuosia sitten - orjuutta ja rotusyrjintää perusteltiin kolonialistisen politiikan argumenteilla. Koska mustia ei pidetty sivistyneinä, heitä ei nähty ihmisinä samassa mielessä kuin valkoisia. Näin heidät voitiin välineellistää osaksi tuotantokoneistoa.

Vaikka orjuus lakkautettiin Euroopassa, Karibialla ja Yhdysvaltojen pohjoisissa osavaltioissa 1800-luvun alkupuolella ja Yhdysvaltojen etelävaltioissakin vuonna 1865, kansalaisoikeudet mustat saivat Yhdysvalloissa vasta vuonna 1965.


Taloudellinen hyväksikäyttö ja seksuaalinen "toiseuttaminen" ovat usein kulkeneet käsi kädessä. Valkoisen ja mustan ihmisen välistä seksuaalista kanssakäymistä on paheksuttu ja rotujen sekoittumista pidetty rappeutumisena.

Mustien ja valkoisten väliset avioliitot tuomittiin pitkään sekä vanhalla että uudella mantereella. Yhdysvaltojen useimmissa osavaltioissa ne laillistettiin vasta vuonna 1967.

Yhdysvaltojen etelävaltioissa mustien miesten väitetyn yltiöpäisen seksuaalisuuden kammo johti afroamerikkalaisten vainoamiseen, jota harjoittivat valkoisten erityisyyttä painottavat ryhmät. Passiivisesti sitä kannattivat useimmat valkoiset ja oikeuslaitos.

1800- ja 1900-luvuilla Ku Klux -klaani lynkkasi ja hirtti lukuisia mustia miehiä. Tavallisesti heitä syytettiin valkoisten naisten raiskauksista. Näytöksi riitti, että jokainen vapaana kulkeva musta oli mahdollinen raiskaaja ja valkoisen naisen kunnian uhka.


Mustia miehiä kohtaan tunnettua irrationaalista pelkoa ja vihaa ja sen syntymekanismeja on sittemmin pohdittu ja tutkittu paljon. Yhdeksi syyksi on todettu lynkkaajien alitajuinen halu mustan miehen kehoa kohtaan.

Lynkkauksiin liittyi usein seksuaalista väkivaltaa ja uhrien kastroimista. Tämän on tulkittu viittaavan rasismin ja seksismin toisiinsa kietoutumiseen. Omat, alas painetut viettivoimat on helpompi sijoittaa toisenlaiseksi tulkittuun kehoon.

Valkoisten isäntien harjoittama mustien naisorjien seksuaalinen hyväksikäyttö jätettiin rankaisematta. Orjanaisella ei katsottu olevan oikeutta koskemattomuuteen, sillä hän oli isäntänsä omaisuutta. Joskus orjanomistajat raiskasivat naisia tuottaakseen lisää työvoimaa.


Tummaihoisiin naisiin myös liitettiin seksuaalinen avomielisyys, joka puritaanisessa yhteiskunnassa oli kielletty valkoisilta naisilta. Monien tutkijoiden mielestä media toistaa edelleen valkoisen ja mustan naisen seksuaalista eroa. Nykyisin vanhan asetelman rinnalle on kohonnut toisenlainen ero: länsimaiset seksuaalisesti vapaat naiset verrattuna kehitysmaiden alistettuihin naisiin.

Suomessa on viime aikoina puolusteltu erilaisia ihmisryhmiä leimaavien asenteiden esiintulon tärkeyttä maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta käsittelevien keskustelujen vauhdittajana. Keskustelu onkin tärkeää.

On kuitenkin muistettava, että rasistiseen puheenparteen tukeutuvat seksuaalisväritteiset puheet ja kirjoitukset ovat eri asia kuin varsinaiset, keskenään ristiriitaisetkin monikulttuurisuuskeskustelut. Rasistiset puheenvuorot ovat kaikuja toivottavasti aikansa eläneistä asenteista, jotka ovat tuottaneet maailmanhistoriaan hyvin surullisia lukuja.



[email protected]

Kirjoittaja on monikulttuurisuudesta ja kulttuurien kohtaamisesta väitellyt taiteen tohtori.



En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Viimeinen suomalainen

Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

rähmis

Oikarainen-Jabalin avautuminen vieraskynässä poiki tänään paperihesarin mielipidesivuille jyväskyläläisen sosiologi Henry Laasasen kirjoituksen.

Vieras mies tuo epätoivottua kilpailua

Helena Oikarainen-Jabal kirjoitti Vieraskynässä (HS 14.12) mustia miehiä ja heidän seksuaalisuuttaan kohtaan tunnetusta irrationaalisesta pelosta.

Markkinanäkökulmasta katsottuna ulkomaalaisten miesten vastustuksella on kuitenkin rationaalinen perusta. Ulkomaalaiset miehet edustavat suomalaisille miehille epätoivottua kilpailua. He ovat usein maskuliinisempia ja seksikkäämpiä kuin feminisoidut suomalaiset miehet. Mitä useampia suomalaisia naisia ulkomaalaiset miehet sitouttavat suhteisiin, sitä pienemmästä jäljelle jäävien naisten määrästä suomalaiset miehet joutuvat kamppailemaan. Se nostaa suomalaisten miesten naissuhteiden hankinnan kustannuksia ja osa jää väistämättä ilman.

Samanlainen ilmiö tapahtui ennen vanhaan suomalaisissa kylissä, jonne tukkijätkät saapuivat. Tukkijätkät aiheuttivat kylässä markkinahäiriön, jossa oman kylän miehille ei enää riittänyt naisia. Sen takia oman kylän pojat usein vihasivat tukkijätkiä.

Suomalaisilla naisilla voidaan havaita vastaava ulkomaalaisten naisten pelko. Thaimaalaisen naisen astuminen kuvioihin "eksoottisen seksuaalisena ja kodinhoidolle omistautuneena" stereotyyppinä horjuttaa suomalaisen naisen asemaa. Jos Suomeen todellakin tulisi runsaasti "seksuaalisesti ja kodinhoidollisesti palvelualttiita" vaimoja ulkomailta, suomalaisten vaimoksi haluavien naisten olisi pakko vastata kilpailuun tarjoamalla miehille samanlaisia etuja. Kukapa suomalainen nainen sitä haluaisi?

Ulkomaalaisten miesten ja naisten vastustuksella on vankka rationaalinen markkinaperusta. Vastaikkaisen sukupuolen edustajat ovat yleensä tervetulleita, mutta oman sukupuolen edustajien tulo pyritään estämään leimaamalla heidät negatiivisia stereotyyppejä käyttäen.

MustaLeski

Quote from: rähmis on 17.12.2008, 18:55:06
He ovat usein maskuliinisempia ja seksikkäämpiä kuin feminisoidut suomalaiset miehet.

Mitä?  :o Naisena näkisin tämän asian kyllä toisinpäin. Mun mielestä suomalaiset miehet on maskuliinisempia.

Alkuasukas

Quote from: rähmis on 17.12.2008, 18:55:06He ovat usein maskuliinisempia ja seksikkäämpiä kuin feminisoidut suomalaiset miehet.
;D Seksikäs somali, ei oo tullu vielä vastaan...

Mua ei haittaa vaikka kaikki maailman danielgraigit tai hughjackmannit tulis tänne MAAHAMUUTTAJINA. Sen sijaan nämä assan seiniä pytyssä pitävät kultamunat, jotka käyvät minunkin taskullani, HIEMAN ärsyttävät. Ja sillä ei ole mitään tekemistä markkina-arvoteorian kanssa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kami

Quote from: MustaLeski on 17.12.2008, 19:02:24Mitä?  :o Naisena näkisin tämän asian kyllä toisinpäin. Mun mielestä suomalaiset miehet on maskuliinisempia.

Ei ATM-maailmassa! Laasanen on kyllä joka kerta yhtä hykerryttävä kommentteineen. Neutraali, virkamiesmäinen ja haiskahtaa numeroilta. Toimii näitä tohtoreita vastaan kuin 10 kilon leka.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

ekto

En ole koskaan nähnyt seksikästä somalia (naista tai miestä, suomessa) enkä joutunut kilpailemaan seurasta. En tosin roiku baareissa, vaan käyn ulkona tusinan kertaa vuodessa, joten onhan mahdollista että en ole käynyt viellä siellä missä ne seksikkäät mamut majailee...

Kun ottaa huomioon suomen väestörakenteen, niin kuinkahan moni suomalainen mies on jollain tavalla joutunut kilpailemaan näiden asemalla roikkuvien ulkomaalaisten nuortentm kanssa seurasta?

ibn ghul

Quote from: rähmis on 17.12.2008, 18:55:06
Suomalaisilla naisilla voidaan havaita vastaava ulkomaalaisten naisten pelko. Thaimaalaisen naisen astuminen kuvioihin "eksoottisen seksuaalisena ja kodinhoidolle omistautuneena" stereotyyppinä horjuttaa suomalaisen naisen asemaa. Jos Suomeen todellakin tulisi runsaasti "seksuaalisesti ja kodinhoidollisesti palvelualttiita" vaimoja ulkomailta, suomalaisten vaimoksi haluavien naisten olisi pakko vastata kilpailuun tarjoamalla miehille samanlaisia etuja. Kukapa suomalainen nainen sitä haluaisi?

Tietty pikantti ero taitaa olla myös siinä että ei taida olla olemassa vaikkapa puistoa tahi muuta lokaatiota jossa viaton suomalaismies saattaa joutua thaimaalaisten naisten seksuaalisen ja kodinhoidollisen pakkopalvelualtistetuksen kohteeksi, mahdollisesti vielä useamman samanaikaisesti.
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)

Vae victis

Vastaaviin monikulttuurisiin pareihin liittyy myös selvä ero suhtautumisessa. Mustan miehen mukaan lähtenyt nainen on arvostelijoiden mukaan usein modernin naiseuden arkkityyppi, täysin arvoton tai jotakin tältä väliltä, kun taas "postimyyntivaimon" ottanut suomalaismies on joko hyväksikäyttäjän rajatapaus tai vähintään jonkinlainen ei-haluttava reppana. On se vaikeaa olla suvaitsevainen.

ekto

Quote from: Vae victis on 17.12.2008, 22:32:39
Vastaaviin monikulttuurisiin pareihin liittyy myös selvä ero suhtautumisessa. Mustan miehen mukaan lähtenyt nainen on arvostelijoiden mukaan usein modernin naiseuden arkkityyppi, täysin arvoton tai jotakin tältä väliltä, kun taas "postimyyntivaimon" ottanut suomalaismies on joko hyväksikäyttäjän rajatapaus tai vähintään jonkinlainen ei-haluttava reppana. On se vaikeaa olla suvaitsevainen.

Tuo pitaa varsin hyvin paikkaansa. Eräs tuntemani henkilö tutustui thaimaan matkallaan erääseen paikalalliseen naiseen ja toi tämän suomeen tunnettuaan hänet pitemmän aikaa. Suhtautuminen tähän oli monen ja jopa itseni kohdalla aluksi melko kielteinen. Nyt kun asiasta on jo useampi vuosi, tilanne on normaali.

Sitten kun nainen seurustelee ulkomaalaisen kanssa, niin sitä pidetään suunnilleen sankarina. No itse en pidä, mutta mitä nyt mediaa seuraa ja on joskus kuullut ihmisten puhuvan tälläisestä henkilöstä. Toisaalta onhan se meille veronmaksajille palvelus, koska silloihan mamulle menee vähemmän veroäyrejä, jos ovat muistaneet ilmoittaa mamun kirjoille.

Mutta ei kyllä käy kateeksi muslimin naista kun lukee mitä se hartaan muslimin perheessä tarkoittaa...

Lemmy

Jaa, nyt taas keräsin uuden sanan: "markkinahäiriö".  ;D

- Senkin markkinahäiriö!
- Äbäläwäbälä rasismi!
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Lemmy

Asiahan on pohjimmiltaan iänikuinen.

Hesekiel on melko nuiva:
20. ja hänen mielensä paloi Egyptin himokkaisiin miehiin, joilla oli elin kuin aasilla ja jotka sinkosivat siementään kuin orhi.  ::)


- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011