News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-11-15 HS: Virolaismies: toimeentulotuki ei riitä asuntolainaan

Started by nuiseva, 16.11.2009, 08:36:54

Previous topic - Next topic

Taavitsainen

Quote from: Virkamies on 16.11.2009, 17:07:46
Quote from: Taavitsainen on 16.11.2009, 16:43:05
Quote from: Virkamies on 16.11.2009, 11:02:17
Ihmiselle jätetään yksinasuvana 417,45e/kk käyttöön.
Ei muuten varmasti jätetä. Itsellekkin jäi aikoinaan palttiarallaa n. 150€/kk.

Menee hiukan tylsäksi vastailla jokaiselle ihmiselle heidän omista henkilökohtaisista asioistaan, mutta jotta tuo olisi mahdollista, niin joko:

A) Olit opiskelija
B) Asumismuotosi oli jokin muu kuin edellämainittu
C) Et ymmärtänyt hakea tai sinua ei ohjattu hakemaan viimesijaista etuutta
D) Halusit käyttää omaa perusosaasi esim. ylisuuriin asumismenoihin omasta vapaasta tahdostasi, mutta koet sinulle jääneen vain valintasi jälkeen vähennetty osa
E) Paha virkamies toimi lainvastaisesti
F) Minulle tuntematon erityistapaus, josta kuulisin mielelläni

Juu, onhan tuo mahollista etten ole älynnyt jotain etuutta käydä hakemassa mutta mutta...
En ollut opiskelemassa silloin vaan ns. "työpaikkojen välissä" eli työttömänä.
Asuin itsestäni vuokrakämpässä ja tulot tulivat silloin kelalta, en muista etuutta nimeltä.
Vuokran (oisko ollu jotain 320€, halvin kämppä mikä oli sillon mahollista) jälkeen minulle jäi kuukaudessa se n. 150€ / kk mistä maksoin vielä netin ja puhelinlaskun.

Tästä on aikaa jokunen 5~ vuotta.
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

Ano Nyymi

Quote from: scout on 16.11.2009, 10:07:51
Quote from: Ari-Lee on 16.11.2009, 09:20:15
QuoteItse olen jo kantapään kautta oppinut, ettei normaali veroja maksanut suomalainen saa mitään mistään jos hätä koittaa.
Ei niin. Koettu on.

Allekirjoitan.

Lisätään vielä:

Lainaus:"Ammattiyhdistykseen ja työttömyyskassaan Kalev ymmärsi liittyä vasta viime joulukuussa, joten ansiosidonnaista työttömyysturvaa ei ehtinyt kertyä."

Tää on tää yleinen ongelma virolaistaustaisilla. Ei ole ymmärretty, eikä kukaan ole selittänyt. Harvemmin työnantaja patistaakaan liittoon liittymään mutta YTK:sta olisi voinut vihjaista.

Kyllä näille sankareille on liitoista kerrottu, mutta ei ole sellaiset kelvanneet kun luulivat että lamaa ja työttömyyttä ei koskaan tule heidän kohdalleen. Nyt sitten nillitetään kun ei parin päivän liittoonkuuluminen riitäkkään päivärahaan.
Toisaalta, harva noista virolaisista edes maksaa mitään veroja Suomeen.. Siksihän ne sillä parin euron tuntiliksalla pärjäävätkin. Tosin varmaan auttaa rahallisesti sekin että toimii Viron ja Suomen välisillä matkoilla rikollisten muuleina..

tarhuri

Quote from: Esa N. on 16.11.2009, 17:16:31
Quote from: Ari-Lee on 16.11.2009, 09:20:15
QuoteItse olen jo kantapään kautta oppinut, ettei normaali veroja maksanut suomalainen saa mitään mistään jos hätä koittaa.
Ei niin. Koettu on.
Ei tosiaankaan. Koettu on.
Juuri näin. Koettu on.
Olen olemassa, siis ajattelen.

JoKaGO

Tällä Kalevillahan on vaimo Virossa, ja mies itse on virolainen. Kolme kuukautta ilman toimeentuloa, kämppä myyntiin ja muutto vaimon luo. Kyllä sieltäkin on mahdollista seurata, koska kuljetusalakin elpyy Suomessa ja voi taas tulla tänne töihin. Tosin silloin (toivottavasti jo) työnantajan pitää taata esim. pankkitalletuksella Kalevin elatus puoleksi vuodeksi sen varalta, että työt loppuvat taas.

Ai niin, Viron päivähumpparaha ei taida olla ihan niin hyvä kuin suomalainen discoraha.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

rankka

Quote from: JoKaGO on 17.11.2009, 08:31:00

Tällä Kalevillahan on vaimo Virossa, ja mies itse on virolainen. Kolme kuukautta ilman toimeentuloa, kämppä myyntiin ja muutto vaimon luo.

Ai niin, Viron päivähumpparaha ei taida olla ihan niin hyvä kuin suomalainen discoraha.
Sieltä se taisi se jyvä löytyä....  ;D

Virkamies

Quote from: xerox on 16.11.2009, 17:33:52
Myös minä voin kertoa fantasian siitä, miten työnantajani kertoo mielellään asioiden toimivan, mutta todellisuus työpaikalla ei välttämättä vastaa hurjimpia päiväunia.

Ei tietenkään. Jos kuitenkin yritetään sanoa, että systeemi on jotain laatua, niin mielestäni on kohtuullista korjata väärät väittämät. Haluatteko mielummin kihistä pyhästä vihasta ilman, että kerron, että miten asiat lain mukaan menevät?

Quote from: Taavitsainen on 16.11.2009, 18:48:38
Juu, onhan tuo mahollista etten ole älynnyt jotain etuutta käydä hakemassa mutta mutta...
En ollut opiskelemassa silloin vaan ns. "työpaikkojen välissä" eli työttömänä.
Asuin itsestäni vuokrakämpässä ja tulot tulivat silloin kelalta, en muista etuutta nimeltä.
Vuokran (oisko ollu jotain 320€, halvin kämppä mikä oli sillon mahollista) jälkeen minulle jäi kuukaudessa se n. 150€ / kk mistä maksoin vielä netin ja puhelinlaskun.

Tästä on aikaa jokunen 5~ vuotta.

Niin. Seuraavalla kerralla sitten toimeentulotukihakemus vetämään, jotta ei tarvitse olla ihan noin vähällä rahalla ja ainakaan tuntea katkeruutta niitä kohtaan, jotka hakevat lisää rahaa itselleen. En muista vuoden 2004 perusosan määrää, mutta olisit todennäköisesti, ceteris paribus, saanut itsellesi ainakin 200e/kk elämiseen.