News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-11-15 HS: Virolaismies: toimeentulotuki ei riitä asuntolainaan

Started by nuiseva, 16.11.2009, 08:36:54

Previous topic - Next topic

nuiseva

Virolaismies oli tulltu Suomeen rekkakuskiksi v.2007. Työt loppuivat ja nyt asuntolainakulut painavat päälle. Ja on kamalaa, kun toimeentulotuki ei kata miehen asuntolainakuluja. Piäisikö siis sosiaaliturvan maksaa miehelle asunta...hs näköjään mokuttaa taas sata lasissa...
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

Marjapussi

Enpä tiedä onko tuo mokuttamista. Eikös vastaava asia ole käynyt monelle suomalaisellekin. Ainakin 90-luvun alussa monelta meni kämppä vasaran alle. Ei siinä taida rekkakuskilla olla muuta mahdollisuutta kuin joko kouluttaa itsensä bussikuskiksi HKL:lle tai myydä kämppä pois tappiolla ja muuttaa takaisin lahden eteläpuolelle. Eipä tosin sielläkään taida liiaksi olla töitä.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Ari-Lee

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Brett

Mun nähdäkseni toimeentulotuen perusosan lisäksi sossusta saa rahaa kohtuullisiin asumiskustannuksiin. Jos omistuskämppä on sopivan kokoinen ja asumiskustannukset (eli lainan korot + yhtiövastikkeet yms) sopivan alhaiset, niin ei sossu pakota sieltä pois muuttamaan. Jos taas asuu jossain norsunluutornissa, tai ei suostu pankin kanssa sopimaan että suvannon aikana lyhennellään pelkkiä korkoja, niin en usko että sossu suostuu maksamaan. Eikä tietysti pidäkään.

Ylläoleva siis vahvasti mutua. Itse olen jo kantapään kautta oppinut, ettei normaali veroja maksanut suomalainen saa mitään mistään jos hätä koittaa.

skrabb

QuoteHS - Kaupunki - 15.11.2009 - 4109 merkkiä - 1. painos

Virolainen EU-työtön tuntee itsensä roskaksi Helsingin lattialla

KATJA KUOKKANEN

Vuosi oli 2007. Etelävirolaisen Kalevin, 54, tytär oli töissä Suomessa ja sanoi isälle, että täällä tuntee tulleensa kotiin.

Kalevillakin oli mielessä, että voisi saada Suomesta töitä rekkakuskina. Hän oli jo käynyt suomen alkeiskurssin Virossa.

Koska tytär Piret, 28, oli Ikaalisissa, Kalevkin matkusti aluksi sinne kesällä 2007.

"Luin EU-direktiiviä, että virolainen voi tulla Suomeen asumaan. Ikaalisten poliisi väitti, että vain perheen, opiskelun tai töiden perusteella."

Ehto täyttyi, kun Kalev sai tyttären kautta heti töitä täysperävaunurekan kuljettajana.

Tänä vuonna Kalevista on tullut helsinkiläinen toimeentulotuen saaja. Hän jäi helmikuussa työttömäksi kuljetusyrityksestä, kun ajajia vähennettiin töiden loppumisen takia.

Kalev on yksi jo sadoista työttömiksi joutuneista virolaisista EU-kansalaisista, jotka ovat asuneet Helsingissä muutaman vuoden ja nyt päätyneet toimeentulotukiluukulle.

Helsingin Sanomat uutisoi virolaisista toimeentulotuen saajista 28. lokakuuta. Tuolloin Helsingin sosiaalivirasto ihmetteli, mitä kaikille toimeentulotukea hakeville ihmisille pitäisi tehdä.

Heidän oleskelulupansa peruste on, että heillä on tullessaan esittää työsopimus ja he pystyvät elättämään itsensä.

Perustyöttömyysturva 512 euroa kuussa ei kuitenkaan riitä elämiseen ja esimerkiksi asuntolainan korkoihin.

Siksi Malmin sosiaalivirasto on myöntänyt Kaleville kuukausi kerrallaan 320-330 euroa toimeentulotukea.

"Kun olen ollut Suomessa töissä, olen maksanut työttömyysvakuutusmaksut ja eläkemaksut sekä verot. Minulla on vielä lisäeläkevakuutuskin."

Palkasta kuljettajana jäi kuussa 2300 euroa käteen. Ammattiyhdistykseen ja työttömyyskassaan Kalev ymmärsi liittyä vasta viime joulukuussa, joten ansiosidonnaista työttömyysturvaa ei ehtinyt kertyä.

Entä jos Helsinki lakkaa maksamasta? Entä jos oleskelulupa perutaan, koska Kalevista on tullut liian suuri rasite Suomen sosiaaliturvalle?

"Yritän taistella, että pysyn pinnalla, kunnes saan työtä tai pääsen koulutukseen."

Viime vuonna Kalev osti kerrostaloasunnon Helsingin Pihlajamäestä. Siinä on kiinni omaa rahaa 40000 euroa, ja pankkilainaa on 120000 euroa.

"En halua menettää asuntoa. Suomessa on rauhallista elää, töissä ollessa rahat riittävät ja voi käydä lastenlasten kanssa Linnanmäellä."

Kalevin tyttärellä Piretillä on 6- ja 8-vuotiaat lapset, perhe asuu pääkaupunkiseudulla.

Kalevin vaimo työskentelee ison yrityksen pääkirjanpitäjänä Põlvassa Virossa.

"Olemme jo niin vanhoja, että voimme asua eri maissa. Vaimo käy Suomessa kerran kuussa, nyt minulla ei ole varaa matkustaa sinne usein."

Jos side Suomeen olisi höllä, Kalev olisi jo luovuttanut.

"Olen kuin roska lattialla, ja minulla on siitä huono omatunto. Olen kuitenkin pärjännyt, mistä kiitos monille suomalaisille viranomaisille, jotka ovat auttaneet minua."

Kalev haluaisi yrittäjäkurssille, jotta voisi perustaa pienen kuljetusyrityksen.

"Olen käynyt työhaastatteluissa. On sanottu, että paikka on jo täytetty tai kielitaito ei riitä. Rakennushommia olisi, mutta selkä ei kestä niitä töitä."

Yrittäjän starttirahan ja liikenneluvan edellytys olisi alan koulutus.

"Olen täyttänyt 18 kurssihakemusta. Minulla on virolainen ja suomalainen tuttu, jotka olisivat kiinnostuneita firmasta."

Kalevin ja Piretin nimet on muutettu.

http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Virolainen+EU-ty%C3%B6t%C3%B6n+tuntee++itsens%C3%A4+roskaksi+Helsingin+lattialla/HS20091115SI1KA01hub

QuoteHS - Kaupunki - 15.11.2009 - 1879 merkkiä - 1. painos

Suomalainen saa toimeentulotukea Saksassa rajoituksetta

JUSSI KONTTINEN

EU-kansalaisten yhdenvertainen kohtelu sosiaaliturvassa toteutuu unionin suurimmassa jäsenmaassa Saksassa.

Saksa on suomalaisten suosituin asuinmaa EU:ssa heti Ruotsin jälkeen. Saksassa asui Väestörekisterikeskuksen mukaan helmikuussa yli 11000 äänestysikäistä suomalaista.

Kun Suomen kansalainen muuttaa Saksaan töihin, hänen on työskenneltävä maassa vähintään vuosi saadakseen oikeuden työttömyysturvaan.

Vuoden työssäolo on työttömyyspäivärahan ehto myös saksalaisille. Päiväraha on 60 prosenttia palkasta.

Työttömyyspäivärahaa saa Saksassa yleensä vuoden, jonka jälkeen putoaa toimeentulotuen eli Hartz Vier -tuen saajaksi.

Nimensä tuki on saanut entisestä liittokanslerin neuvonantajasta Peter Hartzista, joka suunnitteli kiistellyn sosiaaliturvan uudistuksen.

Hartz Vier -tukea saa suomalainen siinä missä saksalainenkin, eikä sen kestoa ole rajoitettu EU-kansalaisille.

Tuen määrä vaihtelee osavaltioissa. Hampurissa se on 370 euroa kuussa. Sosiaalivirasto voi maksaa tuenhakijan vuokran, ellei asunto ole liian iso.

Hartz Vier -tuessa on liittovaltion, osavaltion ja kunnan rahaa. Puolison tulot, yli 30000 euron säästöt tai liian uusi auto voivat estää tuen.

Toimeentulotuen ehdot EU-kansalaisille vaihtelevat paljon unionin jäsenmaissa.

Monet Itä-Euroopan maat ja Ranska rajoittavat tuen kestoa ulkomaalaisille.

Britanniassa on läpäistävä asukastesti, ja Espanjassa on pitänyt olla kunnan asukas ainakin kolme vuotta.

Kelan vastaavan tutkijan, sosiaalioikeuteen erikoistuneen juristin Maija Sakslinin mukaan rajoitukset ovat kyseenalaisia ja voivat mennä nurin EY-tuomioistuimessa.

http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Suomalainen+saa+toimeentulotukea+Saksassarajoituksetta/HS20091115SI1KA01hu9
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Ari-Lee

QuoteItse olen jo kantapään kautta oppinut, ettei normaali veroja maksanut suomalainen saa mitään mistään jos hätä koittaa.
Ei niin. Koettu on.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Julmuri

Quote from: Ari-Lee on 16.11.2009, 09:20:15
QuoteItse olen jo kantapään kautta oppinut, ettei normaali veroja maksanut suomalainen saa mitään mistään jos hätä koittaa.
Ei niin. Koettu on.

Totta, mutta miten paljon sitten tuo virolaismies eroaa normaalista suomalaisesta veronmaksajasta, joka ei pulassa saa apua? Hän on samanlainen lihaasyövä VHM, joka on painanut kovaa töitä. Sukulaiskansaakin vielä.

Brett

Quote from: karkoittaja on 16.11.2009, 09:42:52
Totta, mutta miten paljon sitten tuo virolaismies eroaa normaalista suomalaisesta veronmaksajasta, joka ei pulassa saa apua? Hän on samanlainen lihaasyövä VHM, joka on painanut kovaa töitä. Sukulaiskansaakin vielä.

Tekisi kovasti mieli keksiä tähän jotain nokkelaa, mutta läheisen kamppailua myötäeläneenä en voi kuin nostaa kädet pystyyn. Vaikka kuinka on tavannut Sääntökirjaa, nakuttanut valituksia, vaatinut ja kysellyt, niin ei noiden Mystisten Virastojen toiminnasta ota selvää pirukaan. Foliopipo silmillä on pakko sanoa, että joskus ihan oikeasti tuntuu siltä, että esimerkiksi pitkäaikaissairaita suoraan kannustetaan poistamaan itsensä väestörekisteristä.

ämpee

Täsmälleen näin !!
Aito(!!) työperäinen maahanmuuttaja on joutunut suhdanteiden kolhimaksi, mitään muuta eroa normaaliin kokolihaa syövään VHM:ään ei ole kuin tuo tausta, ja sitähän ei silloin kyselty kun työvoimaa tarvittiin, joten miksi sitten nyt kyseltäisiin ??
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

desperaato

Ei niin. Koettu on.

Allekirjoitan.

Lisätään vielä:

Lainaus:"Ammattiyhdistykseen ja työttömyyskassaan Kalev ymmärsi liittyä vasta viime joulukuussa, joten ansiosidonnaista työttömyysturvaa ei ehtinyt kertyä."

Tää on tää yleinen ongelma virolaistaustaisilla. Ei ole ymmärretty, eikä kukaan ole selittänyt. Harvemmin työnantaja patistaakaan liittoon liittymään mutta YTK:sta olisi voinut vihjaista.

Ari-Lee

Ei niin. Koettu on.
Oletko aivan varma ettei kyseessä ole venäläinen, toisen polven virolainen? No, ei sillä oikeastaan ole merkitystä vaan sillä on että sosiaalivirasto Suomi ei tule suoriutumaan mahdottomasta. Systeemi kaatuu jossain vaiheessa oli siellä asiakkaana VHM tai joku muu. Soskun pitäisi maksaa asuntolainatkin? Ok.

JoKaGO

Quote from: Ari-Lee on 16.11.2009, 10:14:21
Ei niin. Koettu on.
Oletko aivan varma ettei kyseessä ole venäläinen, toisen polven virolainen? No, ei sillä oikeastaan ole merkitystä vaan sillä on että sosiaalivirasto Suomi ei tule suoriutumaan mahdottomasta. Systeemi kaatuu jossain vaiheessa oli siellä asiakkaana VHM tai joku muu. Soskun pitäisi maksaa asuntolainatkin? Ok.

Mielestäni eräissä tapauksissa kyllä. Jos nyt on menossa normaali suhdannekuoppa, taantuma, lama... niin kohtahan on taas töitä saatavilla paremmin kuin nyt. Ja tuolloin tuollainen lyhennysapua saanut velvoitettaisiin maksamaan saamansa lyhennysapu takaisin. Tällä näppärästi estettäisiin viime laman aikainen omaisuuksien ryöstö tavallisilta ihmisiltä pankeille. Jos meillä on varaa roudata tuhansia lukutaidottomia Suomeen loisimaan, on meillä varaa tähänkin! Autetaanhan me esim. Islantiakin vastaavalla tavalla, vaikka oltaisiin hyvin voitu ostaa sieltä esim. paikallisia energialaitoksia, kiinteistöjä, teollisuusyrityksiä ja mitä siellä tarjolla olisikaan ollut.

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Marjapussi

Tuskinpa tuolla 512€ perusosalla ja 320€ lisällä asuntolainaa pystyy lyhentämään. Varmaankin 200€ menee yhtiövastikkeeseen ja 120 000€ lainan korotkin vievät varmaan 300€. Suunnilleen 10€ päivässä jää diskoiluun, jollei tarvitse syödä, käyttää julkisia kulkuneuvoja maksullisesti jne. Jonkun hellyyttyvän karvaturrin pentueineen elintaso ja kustannukset ovat aivan eri luokkaa.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Virkamies

Quote from: Marjapussi on 16.11.2009, 10:43:38
Tuskinpa tuolla 512€ perusosalla ja 320€ lisällä asuntolainaa pystyy lyhentämään. Varmaankin 200€ menee yhtiövastikkeeseen ja 120 000€ lainan korotkin vievät varmaan 300€. Suunnilleen 10€ päivässä jää diskoiluun, jollei tarvitse syödä, käyttää julkisia kulkuneuvoja maksullisesti jne. Jonkun hellyyttyvän karvaturrin pentueineen elintaso ja kustannukset ovat aivan eri luokkaa.

Ihmiselle jätetään yksinasuvana 417,45e/kk käyttöön. Siitä voi varmaan tehdä valintoja, että haluaako sillä rahalla lyhentää lainaa, jos pankki suo siihen tilaisuuden. Teoreettisessa tapauksessa, jonka esitit, korot ja vastike olisivat siis 414,55e/kk yhteensä, jos muita muuttujia ei olisi.

Käytännössä tuota Kelan työttömyysturvaa ei makseta kuukausittain vaan hieman toisin, joten tilanne ei ole ihan niin yksinkertainen. 400e/kk korvilla ne asumiskustannukset kuitenkin lienevät.

Brett

Quote from: Virkamies on 16.11.2009, 11:02:17
Ihmiselle jätetään yksinasuvana 417,45e/kk käyttöön.

Lisähuomautus tuohon, että pitkäaikaissairasta tai opiskelijaa ei tunnusteta ihmiseksi.

BeerBelly

Kelan vastaavan tutkijan, sosiaalioikeuteen erikoistuneen juristin Maija Sakslinin mukaan rajoitukset ovat kyseenalaisia ja voivat mennä nurin EY-tuomioistuimessa.

Maija Sakslinilla on myös muita "ansioita". Hän on Ihmisoikeusliiton johtokunnan varapuheenjohtaja. Tämä on se sama Ihmisoikeusliitto jonka mukaan poikien miehuuden silpomista ei tule kriminalisoida. Ihmisoikeusliitto myös koordinoi Rasmus-verkostoa. "Se on jännä miten mokutus joka asiaan kietoutuu, tosi jännä" -Pekka Routalempi.

Herää tietysti kysymys pitääkö Maija Sakslin rajoituksia kyseenalaisinsa työnsä vaiko ideologiansa puolesta.
Unkari FTW

Jari-Petri Heino

Minulle kerrottiin sosiaalihuollossa vuonna 1991, että myy kämppäsi.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Ari-Lee

QuoteMinulle kerrottiin sosiaalihuollossa vuonna 1991, että myy kämppäsi.
Näin se on Kajaanissakin ollut iät ja ajat. En tiedä jos käytäntö on muuttunut?

Virkamies

Quote from: Brett on 16.11.2009, 11:26:07

Lisähuomautus tuohon, että pitkäaikaissairasta tai opiskelijaa ei tunnusteta ihmiseksi.

Jos ihminen on laitoksessa, niin 417,45e muuttuu 90e summaksi, koska on katsottu, että ravinto ja muu huolto järjestyy laitoksen puolesta. Omassa kodissaan olevaa pitkäaikaissairasta kai kohdellaan kuten ketä tahansa.

Opiskelijan asema on erilainen, siitä lienee keskusteltu jo useaan otteeseen.

Brett

Quote from: Virkamies on 16.11.2009, 12:39:37
Omassa kodissaan olevaa pitkäaikaissairasta kai kohdellaan kuten ketä tahansa.

Lain mukaan asia on juuri näin. Käytännössä tosin... Kun KELA "ihmeparantaa" pitkäaikaissairaan, ja samaan aikaan työkkäri vetoaa työkyvyttömyyteen, on soppa valmis. KELA ei enää itse käsittele valituksia, vaan ne lähetetään "sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan", josta ei välttämättä saa mitään vastausta pariin vuoteen.

Tilanne on tällä hetkellä oikeuskanslerin mukaan perustuslain vastainen, ja kirjallisia huomautuksia on jaeltu kymmeniä. Hyssälän mukaan kaikki on hienosti.

Ja vaikka opiskelijat ovat asia erikseen, on siinäkin välillä kaikki surrealismin ainekset kasassa, etenkin jos töiden ohella esim. iltaopintoja suorittava jää työttömäksi.

Vetinari

Quote from: Brett on 16.11.2009, 13:01:26
Quote from: Virkamies on 16.11.2009, 12:39:37
Omassa kodissaan olevaa pitkäaikaissairasta kai kohdellaan kuten ketä tahansa.

Lain mukaan asia on juuri näin. Käytännössä tosin... Kun KELA "ihmeparantaa" pitkäaikaissairaan, ja samaan aikaan työkkäri vetoaa työkyvyttömyyteen, on soppa valmis. KELA ei enää itse käsittele valituksia, vaan ne lähetetään "sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan", josta ei välttämättä saa mitään vastausta pariin vuoteen.

Tilanne on tällä hetkellä oikeuskanslerin mukaan perustuslain vastainen, ja kirjallisia huomautuksia on jaeltu kymmeniä. Hyssälän mukaan kaikki on hienosti.

Ja vaikka opiskelijat ovat asia erikseen, on siinäkin välillä kaikki surrealismin ainekset kasassa, etenkin jos töiden ohella esim. iltaopintoja suorittava jää työttömäksi.

Näinpä. Itseltäni Kela hylkäsi kipeästi kaipaamani kuntoutuksen kun olin perustelujen mukaan niin sairas etten hyötyisi kuntoutuksesta riittävästi (= en saavuttaisi sillä täyttä työkykyä, joskin se olisi parantanut sitä nykyistä huomattavasti paremmaksi), ja nyt kun kuntoutus reilu vuosi sitten evättiin, niin Kela on alkanut huomauttelemaan, että siirryhän tuonne työttömyysturvan pariin, kun et kerran kuntoutustakaan meiltä saa. Toisin sanoen kuntoutuksen epäämisellä minusta on saatu Kelan papereissa terve kansalainen! ;D

Työhaluja kyllä on niin kauan kuin toinenkin peukalo pyörii, mutta satunnaisten alihankkijana tehtävien projektipätkiksien lisäksi kukaan ei halua ottaa töihin vajaakuntoista ihmistä, mitä en ihmettele. Mielelläni paikkaisin tätä tuskasta ulisevaa työvoimapulaa, mutta minua ei haluta kuntouttaa työkuntoiseksi kansalaiseksi.  :roll:
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

Virkamies

Quote from: Brett on 16.11.2009, 13:01:26

Jolloin rahoitus sitten siirtyy vain sosiaalitoimelle. Kela ei kuitenkaan ole se viimesijainen paikka, missä ihmisten toimeentulo punnitaan.

QuoteTilanne on tällä hetkellä oikeuskanslerin mukaan perustuslain vastainen, ja kirjallisia huomautuksia on jaeltu kymmeniä. Hyssälän mukaan kaikki on hienosti.

Myönnän, tuo tilanne, että Kela pitää terveenä ja työvoimatoimisto katsoo ihmisen kuuluvan työvoiman ulkopuolelle on ikävä, mutta eihän se rahahanoja katkaise vaan siirtää ne lähinnä sosiaalitoimen kannettavaksi.

QuoteJa vaikka opiskelijat ovat asia erikseen, on siinäkin välillä kaikki surrealismin ainekset kasassa, etenkin jos töiden ohella esim. iltaopintoja suorittava jää työttömäksi.

Jos opiskelu on määritelmällisesti päätoimista, niin silloin ihminen lasketaan kai opiskelijaksi. Jos ei, niin silloin kai ei.

Kullervo Kalervonpoika

Kullervoblogin lukija kävi kertomassa oman tarinansa.

On se vaan jännä juttu, kuinka suomalainen ei taida olla omassa maassaan edes samassa asemassa kuin maahanmuuttaja. Tätä menoa hallitus tulee saamaan ennemmin tai myöhemmin aikaan aitoa rasismia ja sen seurauksena levottomuuksia ja väkivaltaa. Uskokaa pois.

Ja se vasta jännää onkin, että juuri ns.porvarihallituksen aikana tämä uusimuotoinen hädänalaisten kansalaisten omaisuuden sosialisointi on kehitetty huippuunsa - tuon lukijapalautteen lisäksi sosialisointia toteutetaan esimerkiksi tällä tavalla.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Ari-Lee

Meni off topic'iksi aikaa sitten mutta:
QuoteJos opiskelu on määritelmällisesti päätoimista, niin silloin ihminen lasketaan kai opiskelijaksi. Jos ei, niin silloin kai ei.
Tähän tulee muutos 2010: Pitkäaikaistyötön saa opiskella kokoaikaisesti työmarkkinatuella. Itseni piti taistella valtion takaamalla pakkolainalla ja maksaa työmarkkinatuesta takaisin korkojen kanssa.

JoKaGO

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 16.11.2009, 13:23:11
Kullervoblogin lukija kävi kertomassa oman tarinansa.

On se vaan jännä juttu, kuinka suomalainen ei taida olla omassa maassaan edes samassa asemassa kuin maahanmuuttaja. Tätä menoa hallitus tulee saamaan ennemmin tai myöhemmin aikaan aitoa rasismia ja sen seurauksena levottomuuksia ja väkivaltaa. Uskokaa pois.

Ja se vasta jännää onkin, että juuri ns.porvarihallituksen aikana tämä uusimuotoinen hädänalaisten kansalaisten omaisuuden sosialisointi on kehitetty huippuunsa - tuon lukijapalautteen lisäksi sosialisointia toteutetaan esimerkiksi tällä tavalla.

Karuja ovat nuo esimerkkisi! Sama meininki kuin oli edellisen laman aikana, kun pankit laittoivat lihoiksi asiakkaansa omaisuuden itse määräämällään hinnalla, kuittasivat valden vakuusrahastosta loput velasta sekä jättivät asiakkaalleen loppuvelan kasvamaan korkoa. Tällä tapettiin Suomesta monta yrittäjää. Kirjaimellisesti!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Nikopol

Kullervon tarinat ovat kuitenkin ehkä pahinta mitä Suomen menosta olen lukenut. Nuo edellä linkatut ja modernia orjuutta käsittelevä juttu.

Ihan oikeasti, systeemi kerjää kirvestä päähänsä, jos näin laittamattomasti saa sanoa. Korjattavaa riittää.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Taavitsainen

Tehkööt virolainen niinkuin muutkin jotka joutuvat samanlaiseen tilanteeseen, muuttakoot halvempaan kämppään.
Ei muuten varmasti jätetä. Itsellekkin jäi aikoinaan palttiarallaa n. 150€/kk.
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

Virkamies

Quote from: Taavitsainen on 16.11.2009, 16:43:05
Ei muuten varmasti jätetä. Itsellekkin jäi aikoinaan palttiarallaa n. 150€/kk.

Menee hiukan tylsäksi vastailla jokaiselle ihmiselle heidän omista henkilökohtaisista asioistaan, mutta jotta tuo olisi mahdollista, niin joko:

A) Olit opiskelija
B) Asumismuotosi oli jokin muu kuin edellämainittu
C) Et ymmärtänyt hakea tai sinua ei ohjattu hakemaan viimesijaista etuutta
D) Halusit käyttää omaa perusosaasi esim. ylisuuriin asumismenoihin omasta vapaasta tahdostasi, mutta koet sinulle jääneen vain valintasi jälkeen vähennetty osa
E) Paha virkamies toimi lainvastaisesti
F) Minulle tuntematon erityistapaus, josta kuulisin mielelläni

Esa N.

Ei niin. Koettu on.
Ei tosiaankaan. Koettu on.
There's too many men, too many people making too many problems..

Jos Suomi nähdään maana, josta saa turvapaikan tai on helppo oleskella, se voidaan nähdä vetovoimatekijänä. - Astrid Thors 25.02.2009

xerox

Virkamies on selvästi sosiaalialalla töissä ja tuntee alan lainsäädännön sekä asetukset tasolla "näin sen pitäisi olla". Mahdollisesti käytäntökin on jollain tasolla tuttu. Miksi kaikki ei sitten toimi niinkuin VM täällä kertoo?

Myös päätöksiä tekevät kansanedustajat, ministerit ja virkamiehet elävät omaa todellisuuttaan. Mikäli he eivät päivittäisessä elämässään tai tuttavapiirissään joudu kohtaamaan ongelmia tai yhteiskunnan/lainsäädännön ongelmakohtia, syntyy helposti illuusio, että kaikki on hyvin.

Näitä aiemmissa posteissa mainittuja esimerkkejä löytyy joka kaupungista. Olen itse joskus seurannut sivusta tuttavaperheelle sattuneen tapauksen, jossa sosiaalitoimisto katsoi nollatulojen riittävän nelihenkisen perheen toimeentuloon.

OK. Virkailija on tehnyt päätöksessä mahdollisesti virheen, mutta se tieto ei enää jälkikäteen auta, kun kaikki perhesopua myöten on mennyt.

Myös minä voin kertoa fantasian siitä, miten työnantajani kertoo mielellään asioiden toimivan, mutta todellisuus työpaikalla ei välttämättä vastaa hurjimpia päiväunia.