News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Mikä erottaa minut rasistista?

Started by Hämmentäjä, 06.11.2009, 22:08:19

Previous topic - Next topic

Hämmentäjä

Hei,

Olen pohdiskellut sellaista, että miksi en itse miellä itseäni rasistiksi, vaikka moni voisi pitää joitain mielipiteitäni rasistisena. Olen päätynyt siihen, että olennaista on *yleistäminen*. Vaikka kritisoisin kuinka joidenkin mamujen tekoja tai kulttuurin piirteitä, en koskaan kritisoi mamuja (tai jonkun kansallisuuden tai uskonnon edustajia) yhtenä ryhmänä. Uskon yksilöllisyyteen ja yksilönvapauteen ja siis siihen, että maahanmuuttajatkin ovat yksilöitä ja kovin erilaisia keskenään.

En esimerkiksi pidä siitä, miten jotkut (varsinkin somalitaustaiset) maahanmuuttajat kohtelevat lapsiaan. Ruumiillinen kuritus näyttää olevan yleistä. Lapsia jopa ihan hakataan. Lapset siirtävät käytöksen toisiinsa, eli maahanmuuttajalapset (myös toisen polven) näyttävät tappelevan keskenään enemmän kuin suomalaislapset.

No, toisaalta olen tavannut myös maahanmuuttajia, jotka kohtelevat lapsiaan täysin asiallisesti ja ovat tyytyväisiä, kun ovat saaneet lapsensa länsimaiseen maahan pois suvun ankarien kasvatusmenetelmien piiristä.

En pidä siitä, että monissa islaminuskoisissa kulttuureissa naisten pukeutumista ja seksuaalisuutta yritetään säädellä ja kontrolloida.

Toisaalta olen itse naisena vieraillut Suomessa muutamissa somalimaahanmuuttajien kodeissa. Olen pukeutunut vierailuille röyhkeästi esim. avokaulaiseen käsivarret paljastavaan toppiin. Olen saanut murhaavia katseita muslimimiehiltä, mutta ikinä ei kellään ole ollut pokkaa sanoa mitään. Siedätyshoitoa. ;) Islaminuskoisia maahanmuuttajanaisia suomalaistyylinen pukeutumiseni ei ole koskaan häirinnyt, ei vaikka olen ollut heidän kotonaan.

En pidä asematunnelissa ja muilla julkisilla paikoilla notkuvista työttömistä maahanmuuttajista.

Toisaalta kollegoihini kuuluu maahanmuuttajia, joista jotkut ovat helvetin kovia tekemään töitä. Ahkeria, aikaansaavia, innovatiivisia.

Miten voisin sanoa että "mamut sitä" tai "mamut tätä", kun he ovat keskenään niin erilaisia? :o

pelle12

Olen ymmärtänyt, että esim. Halla-aho on kirjoituksissaan yrittänyt tähdentää nimenomaan periaatetta, että yksilöä kohdeltaisiin yksilönä. Valitettavasti tämä periaate leimataan rasistiseksi. Sitä vastustavat niin mamuaktivistit kuin suomalaiset suviksetkin. Toiseus on niin tärkeä voimavara, ettei siitä tingitä. Ja joidenkin leipä riippuu toiseuden edustajien määrästä ja laadusta. Mitä enemmän toiseutta, sitä parempi, ja sitä enemmän tarvitaan suvaitsevaisuutta ja sietämistä ja konsultteja, jotka opettavat meitä juntteja miten tuota toiseutta siedetään/suvaitaan ja kuinka kilpaillaan siitä kuka eniten sitä suvaitsee. Eli kuinka HYVIÄ IHMISIÄ olemme.

Ari-Lee

QuoteNo, toisaalta olen tavannut myös maahanmuuttajia, jotka kohtelevat lapsiaan täysin asiallisesti ja ovat tyytyväisiä, kun ovat saaneet lapsensa länsimaiseen maahan pois suvun ankarien kasvatusmenetelmien piiristä.
Korjaan yleisen virhekäsityksen: Syynä lasten kohteluun ei toki ole heidän kotimaansa kulttuuri, eikä heidän äitinsä eikä heidän sukunsa. Syy on yksinkertaisesti että muhamettilaisen perheen kasvatuksen hoitaa perheen pää, isä, aina ja kaikessa. Se että missä he ovat maapallolla ei muuta kasvatusta.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

pelle12

Quote from: Ari-Lee on 06.11.2009, 22:21:52
QuoteN Se että missä he ovat maapallolla ei muuta kasvatusta.
Joko tuossa on kirjoitusvirhe, tai sitten edustat jotain sellaista logiikkaa, joka pyyhkii ohi hilseeni.

Hämmentäjä

Korjaan yleisen virhekäsityksen: Syynä lasten kohteluun ei toki ole heidän kotimaansa kulttuuri, eikä heidän äitinsä eikä heidän sukunsa. Syy on yksinkertaisesti että muhamettilaisen perheen kasvatuksen hoitaa perheen pää, isä, aina ja kaikessa. Se että missä he ovat maapallolla ei muuta kasvatusta.

Käsittääkseni esim. tyttöjen ympärileikkauksesta päättää monesti juuri äiti ja/tai suvun muut naispuoliset jäsenet kuten isoäiti tai tädit?

Olen myös nähnyt maahanmuuttajaperheitä, joissa isä on päivät pitkät töissä ja äiti kielitaidottomampana on kotiäitinä (eihän naista nyt voi kouluun laittaa). Näissä perheissä äidillä on kyllä ensisijainen kasvatusvastuu, vaikka perheen pään ylintä auktoriteettiä ei tietenkään kukaan kyseenalaista.

pelle12

Quote from: Hämmentäjä on 06.11.2009, 22:29:58

Käsittääkseni esim. tyttöjen ympärileikkauksesta päättää monesti juuri äiti ja/tai suvun muut naispuoliset jäsenet kuten isoäiti tai tädit?

Olen myös nähnyt maahanmuuttajaperheitä, joissa isä on päivät pitkät töissä ja äiti kielitaidottomampana on kotiäitinä (eihän naista nyt voi kouluun laittaa). Näissä perheissä äidillä on kyllä ensisijainen kasvatusvastuu, vaikka perheen pään ylintä auktoriteettiä ei tietenkään kukaan kyseenalaista.
Naiset pitävät yllä vanhoja tapoja. Mutta ollaksemme länsimasia suviksia: patriarkaatin pakosta! Sorretut(siis naiset) eivät teoriamme mukaan tietenkään ole koskaan itse mihinkään syyllisiä, koska ilkeät miehet pakottavat heidät siihen. Ja miksi nuo miehet pakkotavat naisensa moiseen? Kaiken takana on tietenkin ilkeä, valkoihoinen imperialisti! Ja vaikka nimenomaan ympärileikkauskysymyksessä tuota linkkiä ei ehkä pystytäkkään osoittamaan, ei hättää: Jonain päivänä sekin pystytään osoittamaan aukottamasti, että itse asiassa suomalainen punaniskahetero on pakottanut somalit naistensa sukupuolielinten silpomisiin. Tuon puuttuvan linkin osoittamiseen tarvitaan vain muutamat muhkeat apurahat sosiaalipsykologian laitokselle.

sgniwder

Mielestäni juuri tuo, että pidät yksilöä yksilönä erottaa sinut ja monet muutkin rasistista. Rasisti yleistää. Jotkut maahanmuuttajat tekevät näin, eli kaikki maahanmuuttajat tekevät näin.

Maastamuuttaja

Ei hätää: rasismia ei ole. Hutujen ja tutsien väliset erimielisyydetkin johtuivat porvoolaislähteiden mukaan belgialaisten maanmittausinsinöörien huolimattomuudesta.

tapio

Minua ei ainakaan tarvitse erottaa rasistista, koska en ole rasistien kanssa tekemisissä. En ole koskaan tuntenut ketään oikeaa rasistia, paitsi että minua jotkut kaverini syyttivät rasistiksi joskus vuonna 1990, kun hieman ihmettelin, mitä väkeä Neuvostoliitosta Suomeen tulleet somalit oikein olivat. Samat kaverit tosin puhuivat suomalaisista hyvin rasistisesti ja olivat iloisia, että somalit tulivat sivistämään ja jalostamaan suomalaisia sekä tekemään meistä suvaitsevaisia.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Mr.Business

Se ainakin todistaa etten ole rasisti, että minulla on ystäviä, jotka ovat kotoisin mm. Keniasta, Zimbabwesta, Bahrainista, Venäjältä, Etelä-Koreasta ja Kiinasta. Tietysti myös kavereita, jotka ovat kotoisin ns. "vähemmän varsinaisista" maista kuten Saksasta, Ruotsista, Ranskasta, Tsekeistä jne.

Jos väittelisin "suvaitsevaisen" kanssa, hän saattaisi helposti leimata minut rasistiksi mielipiteideni perusteella. Jos ulkomaisille ystävilleni sanottaisiin, että olen rasisti, he nauraisivat.

Usein huomaan, että ulkomaiset ystäväni ovat, jopa paljon nuivempia kuin itse olen. Puhuimme mm. kenialaisen ystäväni (tullut Suomeen tekemään maisteriopintonsa) kanssa sukupuoli-ja maahanmuuttajakiintiöistä työpaikoilla eräänä syysiltana kupposen ääressä. Itse aloitin puhumaan niistä maltillisen kielteisesti, mutta kenialaisystäväni lyttäsikin idean aivan täysin. Kuulemma "luusereiden toimia luusereille", hän ei voinut ymmärtää ajatusta laisinkaan. Kuten minäkin, hän oli sitä mieltä, että jokaisen on oma tiensä raivattava, eikä siinä poppaskonstit auta. Mietittiin, että se on entinen yritys, joka kiintiöiden mukaan valitsee työntekijänsä. Siinä sitten loppuillasta nauroimme yhdessä "suvaitsevaisille hölmöille ja tasa-arvovaltuutetuille" ja puhuimme muuta scheissea...

MW

"He sanovat minua rasistiksi." Ookei.

-Moby Dick-

Timo Rainela

Minunkaan ei tarvitse mietti todisteluja, sillä sen tekevät muutamat hommawatch-support-yökastelijat ilman eri pyyntöä.
Takaan, että olen saanut oman osani kultturista värinää ollessani kaukoidässä kansainvälisessä lomakohteessa pitämässä omaa liikeyritystä.
Takaan, että olen saanut em. elementtejä asuessani jo lähes 15 vuotta Helsingin Vuosaaressa.
Voin vakuuttaa, että lähes 20v. ulkomaalaisten kanssa väänneltyäni, jankattuani ja ähkittyäni olen kurkkuani myöten täynnä ymmärtämättömyyttä, välinpitämättömyyttä ja kaikentasoista  kohtaamattomuutta.

Kauan, kauan sitten totesin, että "tahdon" avioliitossa ei merkitse "tahdon" siipan perheelle tms. eteesi kasaantuville ihmisille.
Työkavereita on vaikea valita, sukulaisia mahdoton.
Mutta, kaverisi voit valita ihan itse. ;)
TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Ari-Lee

Lainailematta enempää sanon ettei aikaisemmin sanomassani ollut sellaista virhettä mitä ei normaalilla järjellä varustettu ihminen voisi käsittää mitä tarkoitin?
Isit kasvattavat hienoja ihmisiä kun ei äitejä päästetä sössimään. ISlam rules.  ;)

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan että mikä ihmeen rasisti? Ei täällä ole Klania ei kansallissosialisteja eikä antisemitistejä.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

rankka

Olen aika varma että nykyisten mittapuiden mukaan mua ei erota rasistista mikään. :-\

saint

Quote from: Hämmentäjä on 06.11.2009, 22:29:58

Onneksi tuota äidin kasvatusvastuuta hieman helpottaa se, että Suomessa on subjektiivinen lasten päivähoito-oikeus, joten lapsikatras on päivät pitkät lastentarhassa oppimassa suomalaista elämänmenoa.
Voimme varmasti rauhallisin mielin luottaa siihen, ettei siellä harrasteta mitään haram-touhuja ja että siellä ymmärretään olla altistamatta oikeauskoisia lapsia sikapartikkeleille.

Äiti voikin sillä aikaa rauhassa keskittyä kieliopintoihin vaikkapa ostoskeskuksessa.
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

ukdoesntwork

Olen kuullut olevani rasisti.koska sanoin, että kun kasvoin
Pasilassa nuorena kaikki olivat valkoisia ja nyt Pasila on ihan täynnä tummia ihmisiä, kun sanoin tämän aviomieheni hyysäri broidi, alkoi kiljua täyttä päätä, että kyllä hän rasistin tunnistaa, kun käytän sanoja ,kuten valkoiset. En sitten tiedä, mikä se rasistin tekee  ;D .

Ari-Lee

Afrikassa, Tansaniassa murhataan albinoja. Kutsun sitä rasismiksi koska haluan kutsua sitä rasismiksi. Mitään merkitystä ei ole sillä että ne ovat rituaalimurhia. *tun tohvelielukat.

Tony Vuori

Vaikea tähän on vastata. Tunnustan omaavani ennakkoluuloja. Ehkä vahvimmat ennakkoluulot osuvat romaneihin. He ovat mielestäni varkaita ja huijareita. Ymmärrän jos jossain kaupassa rajoitetaan romanien asiointia. Mitenkä tästä todistuksestani voisi todeta jotain muuta kuin että olen rasisti.

Toisaalta en näe romanien käyttäytymistä niinkään "geneettisenä erityispiirteenä" vaan heidän oman kulttuurisen kasvatuksensa tuloksena (röyhkeää irtipysymistä suomalaisesta yhteiskunnasta alkaen oppivelvollisuuden laiminlyömisestä). Tiedän asiallisiakin romaneja, jotka ovat omaksuneet yhteiskunnan säännöt ja noudattavat niitä. Voisi siis todeta, että hyväksyntäni saavat ne, jotka sulautuvat ja sopeutuvat tähän yhteiskuntaan.

Sama koskee maahanmuuttajaryhmiä. En lähtökohtaisesti kannata minkäänlaisia rajoituksia tai eriarvoista kohtelua. Sopeutumisngelmista johtuvaa lisätuen tarjontaa maahanmuuttajille en näe eriarvoisena kohteluna silloin kun tuki on suomalaiseen yhteiskuntaan sopeuttavaa. Siinä mielessä olen eriarvoisen kohtelun puolesta, että maahantulija on se, jonka on sopeuduttava vallitseviin oloihin. Suomalaisia ja suomalaiseen yhteiskuntaan jo sopeutuneita ei pidä sopeuttaa.

Vastatakseni varsinaiseen kysymykseen, minut erottaa rasistista se etten vihaa ihmisryhmiä enkä kannata etniseen ryhmään perustuvaa eriarvoista kohtelua. Minusta tekee rasistin etnisiin ryhmiin liittämäni uhkaavat stereotypiat ja niihin perustuva varuillaan olo ja välttely. Mielestäni neekeri-sanaa ei olisi pitänyt koskaan kieltää, mikä nykykäsityksen mukaan myös tekee minusta rasistin.

Mika Mäntylä

Tietenkin olet rasisti, jos et rakasta kaikkia vieraiden uskontojen, muiden aatteiden ja kulttuurien tapaa ajatella ja toimia. Itseänikin on islamin joidenkin piirteiden arvostelun johdosta melko julkisesti kutsuttu rotuvihaajaksi, kun rasistiksi ei ole sentään tohdittu sanoa.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

pelle12

Kannnattaa muistaa, että rima leimautua rasistiksi laskee myös koko ajan. Pian jo nuivahkot ajatuksetkin leimataan rasismiksi. Nyt olemme vielä tekojen ja sanojen tasolla. Jokaisessa meissä asuu pikku lehmä, paitsi tietenkin etelästä tulevissa mamuissa.

tarhuri

Tuo sana "rasisti" ei mielestäni tarkoita (enää) paljon mitään, siitä on tullut tuollainen yleinen haukkumasana.  Mustaihoisia "neekereiksi" kutsuvaa sanotaan rasistiksi, hah.  Mutta yhtä hyvin Sösiaalihuollon sinisilmäisyyttä hyväkseen käyttävät romaanit syyllistyvät rasismiin.  Islamislaiset kutsuvat kristittyjä vääräuskoisiksi ja syyllistyvät rasismiin.  Ei siinä ole oikeastaan mitään johdonmukaisuutta.  En varsinaisesti usko koko rasismin olemassaoloon enkä vaivaa päätäni miettimällä olenko vai enkö ole.

Olen olemassa, siis ajattelen.

pelle12

Quote from: Mr.Business on 07.11.2009, 00:07:11
Se ainakin todistaa etten ole rasisti, että minulla on ystäviä, jotka ovat kotoisin mm. Keniasta, Zimbabwesta, Bahrainista, Venäjältä, Etelä-Koreasta ja Kiinasta. Tietysti myös kavereita, jotka ovat kotoisin ns. "vähemmän varsinaisista" maista kuten Saksasta, Ruotsista, Ranskasta, Tsekeistä jne.

Jos väittelisin "suvaitsevaisen" kanssa, hän saattaisi helposti leimata minut rasistiksi mielipiteideni perusteella. Jos ulkomaisille ystävilleni sanottaisiin, että olen rasisti, he nauraisivat.

Usein huomaan, että ulkomaiset ystäväni ovat, jopa paljon nuivempia kuin itse olen. Puhuimme mm. kenialaisen ystäväni (tullut Suomeen tekemään maisteriopintonsa) kanssa sukupuoli-ja maahanmuuttajakiintiöistä työpaikoilla eräänä syysiltana kupposen ääressä. Itse aloitin puhumaan niistä maltillisen kielteisesti, mutta kenialaisystäväni lyttäsikin idean aivan täysin. Kuulemma "luusereiden toimia luusereille", hän ei voinut ymmärtää ajatusta laisinkaan. Kuten minäkin, hän oli sitä mieltä, että jokaisen on oma tiensä raivattava, eikä siinä poppaskonstit auta. Mietittiin, että se on entinen yritys, joka kiintiöiden mukaan valitsee työntekijänsä. Siinä sitten loppuillasta nauroimme yhdessä "suvaitsevaisille hölmöille ja tasa-arvovaltuutetuille" ja puhuimme muuta scheissea...
Nuo sinun ystäväsi eivät suvisteorian mukaan voi olla varsinaisia rasisteja. Suomessa aito, oikea rasisti voi olla vain ehta kantis. Eli tässä tapauksessa sinä.

pelle12

Mielestäni rasismi-sana voidaan kiteyttää tänä päivänä seuraavasti: Henkilöä, joka ei palvo kritiikittä toiseutta, voidaan nimittää rasistiksi. Se, miellätkö sinä tai minä, itsemme rasisteiksi, on täysin yhdentekevää. Tästä johtuen sen pohtiminenkin on ajanhukkaa.

Ammadeus

Minulle rasistikin on lähimmäinen.
Näinä suvaitsevaisuuden aikoina olisi todella suvaitsematonta olla suvaitsematta
suvaitsemattomia ;D

pelle12

Quote from: Ammadeus on 07.11.2009, 10:20:32
Näinä suvaitsevaisuuden aikoina olisi todella suvaitsematonta olla suvaitsematta
suvaitsemattomia ;D
Suomen suvologian grand old lady Karmis on kanssasi eri mieltä. Hänen mielestään suvaitsemattomuutta ei tarvitse suvaita. Olet siis suviksiakin suvaitsevampi, joten onnitteluni!

Kaptah

Puolivakavissani minä kysyn nyt teiltä, arvon Hommailijat, mikä erottaa minut rasistista, sillä en suinkaan koe sellainen olevani.

Minusta kulttuureilla on eroja. Lisäksi mielestäni on aivan kohtuullista, järkevää ja välttämätöntä yleistää: kaikki Lähi-Idän tai Afrikan sarven ihmiset eivät suinkaan ole väkivaltaisia, aggressiivisia ja vaateliaita, mutta liian moni on. Minusta esimerkiksi japanilainen, intialainen tai jopa venäläinen kulttuuri ja elämäntapa on parempi kuin edellämainitut.

Mikä erottaa minut siis rasistista? Minä en oikeastaan tiedä. Minusta ihmiset on pakko käytännön ajattelun vuooksi jaotella ryhmiin, ja toiset ryhmät ovat mielestäni "parempia" kuin toiset.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

tapio

Quote from: pelle12 on 07.11.2009, 10:26:19
Quote from: Ammadeus on 07.11.2009, 10:20:32
suvaitsemattomia ;D
Suomen suvologian grand old lady Karmis on kanssasi eri mieltä. Hänen mielestään suvaitsemattomuutta ei tarvitse suvaita. Olet siis suviksiakin suvaitsevampi, joten onnitteluni!
Suvikset suvaitsevatkin vain itseään ja hengenheimolaisiaan.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Jari-Petri Heino

Kaverini sanoin:

Menkää Afrikkaan, niin näette mitä on rasismi!

Minä olen ottanut sen kannan, että myönnän olevani rasisti sen nykyisen määritteen mukaan.

Minä kuitenkin hyväksyn maltillisen muslimin siinä, kuin maltillisen natsinkin.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Jiri Keronen

Rasisti on ihminen, joka syrjii toisia ihmisiä perustuen heidän rotuunsa ja oletukseen, että oma rotunsa on ylivertainen tai parempi. Meikästä tuosta on aika helppoa huomata, mikä erottaa itse kunkin rasistista. Jos ihminen syrjii toisia ihmisiä, eli tekee aktiivisesti jotain asettaakseen ihmiset eri arvoiseen asemaan, rodun perusteella, hän on rasisti. Jos hän ei tee näin, hän ei ole rasisti. Rotusyrjintä on rotusyrjintää, eikä se ole mitään muuta. Mikään muu kuin rotusyrjintä ei ole rasismia ja niin pitkään kuin ei syrji ihmisiä rodun perusteella, ei ole rasisti. Sillä, mitä mieltä "suvaitsevaiset" ovat käsitteen sisällöstä, ei ole mitään väliä, koska heidän määritelmänsä on yksinkertaisesti paskapuhetta; tietoisesti pahantahtoista huuhaata, jolla ei tarvitse olla minkäänlaista yhtymäkohtaa todellisuuteen.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

brr

Minusta yleistämisessä ei sinänsä ole mitään väärää. Jos tapaan johonkin etniseen vähemmistöön kuuluvan henkilön enkä tiedä hänestä mitään muuta, niin on luonnollista käyttää tätä tietoa hyväksi. Jos esimerkiksi fiktiiviseen ryhmään X kuuluvista henkilöistä puolet eivät ole varkaita, voin olettaa että tapaamani henkilö ei ole varas 50 prosentin todennäköisyydellä. Rasismiksi asia muuttuu jos päätän että henkilö ei varmasti ole varas.