News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-11-04 Voima 7/09: Anu Harju junailee tsetseenejä turvapaikanhakuun

Started by hmoilanen, 05.11.2009, 04:16:22

Previous topic - Next topic

hmoilanen

Kansainvälinen jännitysnäytelmä tsetseenejä maahan tuottavasta aktivistista.

QuoteKotietsintä

Tšetšeeniystävää auttanut aktivisti Anu Harju joutui osaksi kansainvälistä jännitysnäytelmää.

Menin sen pöydän ääreen, jossa pidin kannettavaani. Sen tilalla oli ruutupaperille harakanvarpailla kirjoitettu lappunen, jossa luki, että Suomenlahden merivartioston rikostutkinta oli tehnyt luonani kotietsinnän ja takavarikoinut erinäisiä tavaroita ja asiakirjoja.

Tuosta yöstä alkoi painajainen, joka kestänee siihen asti että syyttäjä päättää, nostaako syytteen minua vastaan laittoman maahantulon järjestämisestä.

Kaikki alkoi, kun tuttuni, toisaalla Euroopassa asuva ja työskentelevä tšetšeeni, kysyi minulta neuvoa. Hänen Tšetšeniasta pakoon lähteneet sukulaisensa olivat jääneet jumiin Turkkiin. Turkki ei tarjoa turvapaikkoja tšetšeeneille, vaan kutsuu heitä "vieraikseen", joille ei ole tarjolla muuta virallista statusta kuin määräaikaisia maksullisia oleskelulupia. Turkissa on paljon tšetšeeneitä, koska he eivät tarvitse viisumia.

Tuttavani sukulaiset olivat paenneet ensin Azerbaidžaniin ja sieltä Turkkiin.

Tuttavani Aslan oli kuullut, että jos tšetšeenit nousevat Turkissa Helsinkiin matkaavaan lentokoneeseen ja ostavat lisäksi jatkolennon Venäjälle, he voivat Helsingissä hakea turvapaikkaa.

Kahdeksanhenkisen perheen ensimmäinen yritys oli kesäkuun lopulla tyssännyt Istanbulin lentokentällä. Finnairia edustanut paikallinen asiamies oli estänyt perheen nousemisen koneeseen.

Minulle oli uutta, että lentoyhtiöiden työntekijät olivat alkaneet toimittaa Rajavartiolaitoksen apulaisten virkaa. "Minun työvuorollani eivät tšetšeenit koneeseen nouse", kertoi nimensä mumissut Finnairin työntekijä. "Finnair joutuu maksamaan 3 000 euroa jokaisesta koneeseen nousseesta, joka hakee Helsingissä turvapaikkaa."

Selvittelin asiaa ja löysin ulkomaalaislaista rajavartiotoimintaa käsittelevän kohdan. Liikenteenharjoittajille voidaan määrätä seuraamusmaksu, 3 000 euroa, jos he kuljettavat matkustajia, joilla ei ole kaikkia matkaan tarvittavia asiakirjoja, esimerkiksi viisumia.

Turkissa jumittavat tšetšeenit menettivät suurimman osan lippurahoistaan, joita Finnair ei korvannut eikä vaihtanut toiselle lennolle.

YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa sanotaan, että "jokaisella henkilöllä on vainottaessa oikeus hakea ja nauttia turvapaikkaa muissa maissa". Suomen laki määrää sakkoja potentiaalisia turvapaikanhakijoita kuljettaville liikenteenharjoittajille. Jos turvapaikanhakija saapuu Suomeen edellä mainitulla tavalla, hän ja häntä mahdollisesti auttanut Suomen kansalainen syyllistyvät rikokseen.

Ehdotin, että perhe lähettäisi Western Unionin kautta minulle niin paljon rahaa kuin heillä oli jäljellä käyttää uusiin lentolippuihin, kaapisin täällä päässä kasaan loput. Ostaisin e-liput netistä ja lähettäisin tiedot Aslanin kautta tšetšeeniperheelle. Rikos tai ei, lentoyhtiöt rahastivat tällä järjettömyydellä, jos ostajat eivät olleet älynneet ottaa täydellistä takaisinmaksuturvaa.

En ole varakas, joten minun oli laitettava lippuja ostaessani kahdeksanhenkinen ryhmä kahtia ja maksettava osa lipuista luotolla ja osa tililtäni. Sovimme, että ensimmäiset kolme tulisivat torstaina ja loput perheestä sunnuntaina.

Mitä mokia teinkään. Ensimmäiset kolme lippua ostin suoraan Turkish Airlinesin sivuilta. Kun liput oli maksettu, ruutuun pelmahti pirullinen teksti: Jos liput on maksettu luottokortilla, kortin haltijan on itse matkustettava kyseisellä lennolla tai tultava henkilökohtaisesti Turkish Airlinesin toimipisteeseen vakuuttamaan, että oli ihan itse ostanut liput.

Soitin turkkilaisyhtiön Helsinki-Vantaan lentoasemalla sijaitsevaan toimipisteeseen ja kuulin huojentavan tiedon: voisin mennä passini ja luottokorttini kanssa sinne, niin asia järjestyisi.

Miesvirkailija oli ystävällinen ja ymmärtäväinen, kunnes kuuli matkustajien nimet.

"Tšetšeeneitä? Eijei, ei se sitten käy", hän sanoi pontevasti päätään pyörittäen. "Minä saan henkilökohtaisesti 3?000 euron sakot, jos otan heidät koneeseen", virkailija väitti.

Virkailija alkoi kuulustella minua motiiveistani, lippujen hinnoista, suorista lennoista ja muusta asiaan liittyvästä ja liittymättömästä. Esitin närkästynyttä.

Lopulta, tutkittuaan minua, passiani ja luottokorttiani hyvän aikaa, mies pyysi puhelinnumeroni ja ilmoitti soittavansa Istanbuliin. Pääsin lähtemään varmana että tämä homma kusisi.

Tuli torstaiaamupäivä. Kolme perheenjäsentä pääsi nousemaan koneeseen. Heillä ei ollut mukanaan puhelinta, perheen ainoa kännykkä oli jätetty Turkkiin jääneille. Varma tieto lennolle pääsystä tuli vasta iltapäivällä, kun Turkish Airlinesin virkailija soitti, että ostamani liput oli käytetty. Hän myös kertoi soittavansa, jos nämä matkustajat ilmestyisivät jatkolennolle Venäjälle.

Miten kummallista asiakaspalvelua. Mitä minä sillä tiedolla tein?

Kun kävi selväksi, että kolme Aslanin perheenjäsentä oli tosiaan päässyt Suomeen, lähdin viettämään iltaa ystävien kanssa.

Kotiin palatessani minua odotti se ruutupaperille kirjoitettu lappu, josta tämä kirjoitus alkoi.

Lauantaiaamuna kuulustelut alkoivat. Olin jättänyt kännykkäni tuttavan luokse, mutta suotta, minulle sanottiin etten pääsisi lähtemään ennen kuin he olisivat takavarikoineet puhelimeni. Tuttavani luokse tehtiin myös kotietsintä.

Kuulustelua edeltävänä päivänä olin tavannut perheen isoäidin, Lizan. Hän halasi minua kiitollisena ja kertoi, että oli maininnut nimeni Rajavartiolaitoksen kuulustelijan kysyessä, oliko heitä joku auttanut Suomessa. Hän myös kertoi, että kuulustelupöytäkirjaan oli hänen sanomakseen merkitty, että minä olin "salakuljettanut heidät Suomeen ja saanut korvaukseksi 2 000 euroa", vaikka rahoilla oli ostettu lentoliput. Lizan protestoidessa kuulustelija oli sanonut, että tällä kuulustelulla ei ollut merkitystä eikä myöskään sanamuodoilla.

Liza kertoi myös, että koneen ollessa vielä Istanbulissa lentostuertti oli kerännyt kaikkien lennolla olleiden tšetšeenien – heitä oli muitakin kuin mainitut kolme – passit ja lentoliput "siltä varalta, että nämä yrittävät tuhota passinsa ja hakea turvapaikkaa". Koneen laskeutuessa Helsinki-Vantaalle tšetšeeneitä odotti Rajavartiolaitoksen auto aseistettuine miehineen. Kun heitä oltiin kuljettamassa jatkolennolle, perheen poika sanoi englanniksi, että eivät he halua Venäjälle vaan hakevat turvapaikkaa. Jaa, sanoi yksi miehistä, ja auton nokka käännettiin.

Hädänalaisia ihmisiä pitäisi Suomessa osata auttaa ovelasti, ammattitaitoisesti ja jälkiä jättämättä, ei näin kuin minä nyt. Kummassakaan tapauksessa yksi tosiseikka ei muutu: jos on tšetšeeni, Suomeen pääsee turvapaikkaa hakemaan vain tuurilla tai rikokseen syyllistyen.

Puhuin tästä lakimiehelle, joka antoi minulle neuvoja kuulustelua varten. Hän totesi, että länsimaissa on suuntaus heikentää voimassa olevia ihmisoikeussopimuksia. Suomikin on hypännyt siihen purteen.

Kysymykseksi jää, auttanko perheen Istanbuliin jääneitä jäseniä. Minusta auttaminen kuuluisi Suomen viranomaisille perheen yhdistämisenä, jos tänne päässeet saavat turvapaikan.

Teloitustyyliin Tšetšeniassa 15. heinäkuuta murhattu venäläinen toimittaja ja ihmisoikeusaktivisti Natalja Estemirova työskenteli ja auttoi ihmisiä helvetillisissä olosuhteissa. Minä en. Onko minulla siis edes moraalista oikeutta kieltäytyä auttamasta?

Turvapaikanhakijoiden nimet on muutettu.

http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/Kotietsint%C3%A4/2569

Ari-Lee

Olivat Turkissa...Miksi eivät hakeneet sieltä turvapaikkaa omiensa luota? En ymmärrä että tänne pitää tunkeutua. Onko ne niin idiootteja etteivät tiedä Suomen olevan vielä toistaiseksi kristitty maa? ??? Ai niin, se avustaja oli siis suomalainen? Jos oli niin sehän on rikollinen, ja on se rikollinen muussakin tapauksessa. >:(
Luvat ja kansalaisuudet pitäisi perua saman tein kun jää kiinni ihmissalakuljetuksesta, prkl. Ja siltä pilotilta lentoluvat pois!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

RP

Quote from: hmoilanen on 05.11.2009, 04:16:22
Kansainvälinen jännitysnäytelmä tsetseenejä maahan tuottavasta aktivistista.
lue: rikollisesta

QuoteHänen Tšetšeniasta pakoon lähteneet sukulaisensa olivat jääneet jumiin Turkkiin. Turkki ei tarjoa turvapaikkoja tšetšeeneille, vaan kutsuu heitä "vieraikseen", joille ei ole tarjolla muuta virallista statusta kuin määräaikaisia maksullisia oleskelulupia.

Olivat siis Turkissa työttöminä; tarvitsivat sosiaaliturvapaikkaa.

Turkissa jumittavat tšetšeenit menettivät suurimman osan lippurahoistaan, joita Finnair ei korvannut eikä vaihtanut toiselle lennolle.

Eivät ne lippurahat kuitenkaan edes kuitanneet sitä 3000 euroa/nuppi, minkä kiitos kirjoittajan, Finnair heistä joutui valtiolle tilittämään (mikä puolestaan on pieni raha verrattuna heidän aiheuttamiinsa kustannuksiin)

QuoteYK:n ihmisoikeuksien julistuksessa sanotaan, että "jokaisella henkilöllä on vainottaessa oikeus hakea ja nauttia turvapaikkaa muissa maissa". Suomen laki määrää sakkoja potentiaalisia turvapaikanhakijoita kuljettaville liikenteenharjoittajille. Jos turvapaikanhakija saapuu Suomeen edellä mainitulla tavalla, hän ja häntä mahdollisesti auttanut Suomen kansalainen syyllistyvät rikokseen.

Tässä on kieltämättä tietty sisäisen logiikan ongelma. Kun kuitenkaan täysiä valopäitä lukuunottamatta lienee kaikille selvää, että emme joka tapauksessa voi ottaa kaikkia maailman miljoonia hädänalaisia Suomeen pysyvästi elätetäväksi, pitäisi ilmeisesti rukata turvapaikkasäännöksiä, ei maahantulosäänöksiä?

QuoteRikos tai ei, lentoyhtiöt rahastivat tällä järjettömyydellä, jos ostajat eivät olleet älynneet ottaa täydellistä takaisinmaksuturvaa.

Kuten sanottu Finnair jäi tappiolle tässäkin episodissa.

Quote"Minä saan henkilökohtaisesti 3000 euron sakot, jos otan heidät koneeseen", virkailija väitti.

En tiedä pitikö  paikkansa, mutta ilmeisesti kirjoittajaa tämä ei surettanut. (ei ihan hirvittävästi minuakaan, kun vastapuoli tuntuu olleen päivänselvä huijari)

QuoteEsitin närkästynyttä.

= Valehtelu on minulla verissä

Liza kertoi myös, että koneen ollessa vielä Istanbulissa lentostuertti oli kerännyt kaikkien lennolla olleiden tšetšeenien – heitä oli muitakin kuin mainitut kolme – passit ja lentoliput "siltä varalta, että nämä yrittävät tuhota passinsa ja hakea turvapaikkaa".

Hirvittäviä nämä aiheelliseksi todistetut epäluulot... Ainakin kyseisten ihmisten henkilöllisyys on tiedossa, ja heidän oleskelunsa Turkissa, kun passeja ei päässyt tuhoamaan.

Kysymykseksi jää, auttanko perheen Istanbuliin jääneitä jäseniä. Minusta auttaminen kuuluisi Suomen viranomaisille perheen yhdistämisenä, jos tänne päässeet saavat turvapaikan.

Niinhän se valitettavasti kuuluu, jos he ylipäätänsä saavat oleskeluluvan. Turvapaikkaan tuskin on edellytksiä.

QuoteTeloitustyyliin Tšetšeniassa 15. heinäkuuta murhattu venäläinen toimittaja ja ihmisoikeusaktivisti Natalja Estemirova työskenteli ja auttoi ihmisiä helvetillisissä olosuhteissa. Minä en. Onko minulla siis edes moraalista oikeutta kieltäytyä auttamasta?

Tsetseniassa on miljoona asukasta; tuodaanko heidät kaikki tänne? Venäjän poliisi- ja armeija eivät ymmärtääkseni operoi Turkin alueella, jotenka nämä ihmiset eivät joka tapauksessa tuskin olivat hengenhädässä, mutta arvatenkin rahapulassa. Onneksi elämä Suomessa on tunnetusti ilmaista.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

RP

Quote from: Ari-Lee on 05.11.2009, 04:37:18Ja siltä pilotilta lentoluvat pois!

No, lentokapteenin tehtäviin ei (isoissa matkustajakoneissa) kuulu valvoa keitä otetaan matkustamoon sisään.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Veli Karimies

QuoteHädänalaisia ihmisiä pitäisi Suomessa osata auttaa ovelasti, ammattitaitoisesti ja jälkiä jättämättä, ei näin kuin minä nyt. Kummassakaan tapauksessa yksi tosiseikka ei muutu: jos on tšetšeeni, Suomeen pääsee turvapaikkaa hakemaan vain tuurilla tai rikokseen syyllistyen.

Ja nyt sitten kannattaisi ottaa ne lääkkeet. Mitä kyseinen idiootti.. ööh.. kirjoittaja teki, vastaa samaa kuin auttaisi tuomitun rikollisen pakoon vankilasta.

Uljanov

Viranomaisten toiminta yllätti positiivisesti tehokkuudellaan. Ei turvapaikan väärinkäyttäjät näköjään sentään ihan kävelemällä pääse maahan, ja huolimaton salakuljettajakin jää kiinni. Ja passien tuhoaminenkin estetään ja jatkolennolle oli jo saattue valmiina. Iso peukalo!

Pelkään vain, että se tehokkuus loppuu tähän, ja näidenkin ryökäleiden palauttaminen  valitusprosesseineen kestää vuosia ja maksaa mansikoita.

Porilainen munalla

Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Tuomas2

Quote from: Uljanov on 05.11.2009, 09:19:53
Pelkään vain, että se tehokkuus loppuu tähän, ja näidenkin ryökäleiden palauttaminen  valitusprosesseineen kestää vuosia ja maksaa mansikoita.

Enemmän pelkään että nyt kun tuo toiminnan tehokkuus on tullut julki Viljasen luuta alkaa lakaista ja Demlan prosessinkehitystyöryhmää kasataan jo -> tuollainen toimintahan karkoittaa laskutettavia asiakkaita.

Huvitavaa oli tuossa haastattelussa että hyväntahtoinen auttaja oli ennen kuulusteluja sattunut jättämään puhelimen ystävänsä luo.

Marjapussi

Pitäisiköhän Rajavartioston kielitaitovaatimukset tehdä käänteiseksi. Kaikki muut vieraat kielet savoa ja saamea lukuunottamatta johtaisivat poistamiseen kenttätyöstä. Lukutaitokin saattaisi olla haitaksi. Rajavartioston miehet voisivat reippain mielin kipata nämä elintasopakolaiset seuraavaan koneeseen, koska yhteistä kieltä ei olisi ja pitäähän "turhapaikan" hakijoiden päästä perille sinne minne heidän alkuperäinen lippunsa on ostettu.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

JoKaGO

Liza kertoi myös, että koneen ollessa vielä Istanbulissa lentostuertti oli kerännyt kaikkien lennolla olleiden tšetšeenien – heitä oli muitakin kuin mainitut kolme – passit ja lentoliput "siltä varalta, että nämä yrittävät tuhota passinsa ja hakea turvapaikkaa".

Olisikohan tässä toimintamalli myös kaikkia muita vähänkin epäilyttävämpiä tapauksia varten? Estettäisiin paperiden hukkaaminen Suomeen tultaessa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Vera

Quote from: RP on 05.11.2009, 04:57:14

Eivät ne lippurahat kuitenkaan edes kuitanneet sitä 3000 euroa/nuppi, minkä kiitos kirjoittajan, Finnair heistä joutui valtiolle tilittämään (mikä puolestaan on pieni raha verrattuna heidän aiheuttamiinsa kustannuksiin)

...

QuoteRikos tai ei, lentoyhtiöt rahastivat tällä järjettömyydellä, jos ostajat eivät olleet älynneet ottaa täydellistä takaisinmaksuturvaa.

Kuten sanottu Finnair jäi tappiolle tässäkin episodissa.

Finnairilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, sehän kieltäytyi ottamasta niitä. Se lentoyhtiö joka toi ne tänne oli Turkish Airlines.

Sinänsä olen sitä mieltä että valtion pitää antaa lentoyhtiöille selkeitä ohjeita siitä ketä saa tuoda ei ketä ei, ja suomalaisen "aktivistin" pyyntöjen ei pitäisi vaikuttaa lentoyhtiön päätöksiin. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuinka paljon päätösvaltaa lentoyhtiöillä tällä hetkellä on.

Lauttasaaren Emiiri

Miksiköhän näiden tsetseenien ei tullut mieleensä mennä tänne: http://snipurl.com/t2f70

Kyseisestä rakennuksesta saa ihan laillisia viisumeita, joita näyttämällä Finnairin virkailijoille ei kenelläkään jää mitään palkokasvia sieraimeen, eikä heidän tarvitse pelätä taloudellisten sitoumusten perään.

Ainiin, ehkä heille niitä ei anneta, miten tämä ei tullut Anun mieleen? Olisikohan heissä jotain vikaa.
Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö

turha jätkä

Quote from: Porilainen munalla on 05.11.2009, 10:16:52
Mistä näitä hulluja suomalaisämmiä oikein tulee?

http://www.kavkaz.fi/

Anu Harjun toiminnalla saattaa hyvin olla Seppo Lehdon siunaus. Eli kannattaa miettiä mitä aiheesta sanoo, jollei halua leimaantua ryssäläiseksi tahoksi.

kiukiu

Mielestäni rajaviranomaisten ohjeet pitäisi olla sellaiset, että ns. transitomatkustajat eivät voisi vaatia turvapaikkaa, koska eiväthän he periaatteesssa ole edes tulossa maahan, vaan ovat vain transitohallissa odottamassa jatkolentoa.
Vaikka rajavartioiden pitäisi siirtää heitä hallista toiseen, säilyy heillä edelleen "transitomatkustajastatus".

P.S Ja Anulle tuntuvat sakot ihmissalakuljetuksesta sekä 3000 euron korvausvaatimukset(1000 euroa per nenä).

Jari-Petri Heino

Onpas tyhmä ihminen tämä Anu. Maksaa lentoliputkin luottokortilla ja vasta sen jälkeen ihmettelee, miten vaikeaa on salakuljettaa ihmisiä  :P
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

JoKaGO

Quote from: turha jätkä on 05.11.2009, 11:41:03
Quote from: Porilainen munalla on 05.11.2009, 10:16:52
Mistä näitä hulluja suomalaisämmiä oikein tulee?

http://www.kavkaz.fi/

Anu Harjun toiminnalla saattaa hyvin olla Seppo Lehdon siunaus. Eli kannattaa miettiä mitä aiheesta sanoo, jollei halua leimaantua ryssäläiseksi tahoksi.

No daa-A??
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Julmuri

Ainakin suoraselkäistä toimintaa Finnairilta. Lisäsyy suosia Finskiä.

Tässä muuten kumoutui sekin kommentti, joita mokuttajat viljelee, että on mahdotonta vaatia niitä papereita ja tietää rajalla kuka on tulossa hakemaan turvapaikkaa. Kyllä se näköjään aika hyvin kyetään tietämään. Turvapaikanhaku pitäisi olla mahdollista ainoastaan rajalla ja papereiden kera.