News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pakollinen elintenluovutus?

Started by Veli Karimies, 31.10.2009, 10:09:35

Previous topic - Next topic

Veli Karimies

Mitäpä olette mieltä tästä asiasta. Mielestäni on hyvinkin häiritsevää, että jokin taho pitää ruumistani omaisuutenaan jolla saa tehdä mitä vain haluaa kun järki ja logiikka jättää kehon..

Ei siinä mitään, etten kannustaisi ihmisiä antamaan pois elimiä joita eivät enää itse tarvitse, mutta siinä on vissi ero tekeekö sen omasta tahdostaan vai pakollisesti. Jotenkin tulee sellainen halpa huorahtava olo kun ajattelee tätä asiaa.

Yleisesti ei ole hyväksyttyä, ainakaan Suomessa, että kansalainen on valtion omaisuutta(muutakun palveluksessa). Joten ehkäpä mielenrauhani saisi taattua jonkinlainen lisä perustuslakiin joka näin säätäisi.

Ja samalla kun ajetaan tätä sisään, ehdotan myös, että ruumiita ruvetaan käyttämään polttoaineena jätteenpolttoasemilla.

Lentomestari

Minulla on ollut ainakin kaksikymentä vuotta elinsiirtotestamentti lompakossa. Verta luovutettu aikoinaan 60 kertaa (eräänlaista elinluovutusta sekin) vaikka nyt onkin kyseenalaistettu SPR.n pakolaisbisneksen yhdeksi rahoitusmalliksi?

Itsekukin kun miettii onko kivempi elää arkea ilman rajoitteita, vai käykö esim. dialyysissa joka toinen päivä, ei mielestäni tarvitse miettiä vaihtoehtoa. Sitä kun on kokonaan kuollut, niin mitä niillä sisälmyksillä tekee, kiertoon vaan.

Ja kyllä se kivalta tuntuisi kun saisi näönkin takaisin pikku siirtellä, puhumattakaan oikean elämän uudella sydämmellä, keuhkolla tai maksalla.

Veli Karimies

Tuo nyt ei taas liity mitenkään jutun pointtiin. Elinsiirrot on hyvä asia, tietenkin. Mutta kun nyt valtio katsoo, ettei se tarvitse lupaa elinten haltuunottoon, joka siis tarkoittaa mielestäni, että valtio katsoo omistavansa sinun ruumiisi.

Lentomestari

Nojoo, nyt hoksasin pointtisi, valtio tekee asiasta eräänlaisen vapaaehtoisen pakon.

Juu kyllä tässä olisi korrektimpaa mittava valistus ja vapaaehtoisuus, on paljon ihmisiä jotka ei ole asianlaitaa  yhtään miettinyt siltä kantilta, että jos itse tarvitsisi siirtoelintä ja sitten kun sitä yhtäkkiä tarvitsee, niin sen jälkeen ei itse enään mahdollisesti kelpaa luovuttajaksi.

Yhtä kattavaa tietoiskua elinsiirroista, mitä on ylinopeustietoiskut, niin pelastetaan enemmän ihmisiä, mitä liikenteessä kuolee.

Hei, oliko tämä uusi laki sellainen, että on automaattisesti luovuttaja ellei toisin määrää? eli tulee käänteinen käytäntö nykyiseen?

P

Quote from: Veli on 31.10.2009, 10:09:35
Ja samalla kun ajetaan tätä sisään, ehdotan myös, että ruumiita ruvetaan käyttämään polttoaineena jätteenpolttoasemilla.

Väärin väärin! Etkö muista vieraskirja-aikaista netsien soylent green-projektia!  ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Jasu

Tää oli mielestäni kyllä niin päin, että elimet voidaan ottaa käyttöön, jos sitä ei ole erikseen kielletty. Kun nythän se on niin, että elimet voidaan ottaa käyttöön vain jos lupa on olemassa. eli pakkoa ei olisi jatkossakaan.

ttw

Rehutuotanto vaan käyntiin :D

Hyvä jos tulee muutos noiden elinsiirtojen suhteen. Varaosia ei kuitenkaan ole riittävästi kaikille, mutta parantaisi tilannetta huomattavasti. Elimet jakoon ja loppu torsosta myllyn kautta minkille evästä niin tulee ainakin luontoystävällisesti lähdettyä täältä.
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

H.omma

Quote from: ttw on 31.10.2009, 12:50:12
Rehutuotanto vaan käyntiin :D

Hyvä jos tulee muutos noiden elinsiirtojen suhteen. Varaosia ei kuitenkaan ole riittävästi kaikille, mutta parantaisi tilannetta huomattavasti. Elimet jakoon ja loppu torsosta myllyn kautta minkille evästä niin tulee ainakin luontoystävällisesti lähdettyä täältä.

Minusta ei ainakaan irroiteta mitään kuoltuani, perkele. Tuskin tulee koskaan olemaan sellaista henkilöä jonka katsoisin todella ansaitsevat maalliset jäännökseni.

aivovuoto

Minun ruhoni saa mielestäni olla täysin vapaata riistaa.  ;D Pitäkää hauskaa  ;D

Alkuasukas

Meinasin tehdä elinsiirtokortin. Nyt pitää tehdä elinsiirtojen estokorti. Ihan vaan periaatteesta. Pitäkää tunkkinne, saatana.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

IDA

Quote from: Alkuasukas on 31.10.2009, 20:36:40
Meinasin tehdä elinsiirtokortin. Nyt pitää tehdä elinsiirtojen estokorti. Ihan vaan periaatteesta. Pitäkää tunkkinne, saatana.

Sama. Jos tuollainen laki on tulossa niin ehdottomasti kirjoitan kortin, joka kieltää elinten käytön kuoleman jälkeen. Tuollainen laki olisi todella oireellinen osoitus siitä kuinka vähän hallinto kunnioittaa ihmistä. Kuka/ketkä tuollaista ajavat?

Jaakko Sivonen

Nyt pitää tehdä elinsiirtojen estokorti. Ihan vaan periaatteesta. Pitäkää tunkkinne, saatana.

Samaa mieltä. Tuo on törkeä hanke, että ihmisen voisi repiä kappaleiksi, jos ei ole nimenomaisesti sanonut, että ei saa repiä kappaleiksi. Elinsiirtojen on perustuttava vapaaehtoisuuteen.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Phantasticum

Quote from: Jaakko Sivonen on 31.10.2009, 21:17:51
Nyt pitää tehdä elinsiirtojen estokorti. Ihan vaan periaatteesta. Pitäkää tunkkinne, saatana.

Samaa mieltä. Tuo on törkeä hanke, että ihmisen voisi repiä kappaleiksi, jos ei ole nimenomaisesti sanonut, että ei saa repiä kappaleiksi. Elinsiirtojen on perustuttava vapaaehtoisuuteen.

Muistakaa kirjoittaa myös estokortti, jossa kieltäydytte ehdottomasti ottamasta vastaan elinsiirtoa, jos sellaista tarvitsette. Sitten ollaan tasoissa.

Itse suhtaudun myönteisesti varaosapalveluun, koska olen henkilökohtaisesti päässyt näkemään, miten se tuo elämälle jatkoaikaa.

Alkuasukas

Kysymys on lähtökohtaisesti periaatteellinen. Eihän ketään pakoteta luovuttamaan vertakaan, vaikka siitä olisi varmasti hyötyä. Tai toista munuaistaan, kun yhdelläkin pärjää.

Kaarina Ranne (vihr.)

JM-K

Olen käytännön miehenä testamentannut ruumiini lääketieteelle periaatteella "tehkää mitäs lystäätte". Kaikki käyttökelpoinen kierrätykseen, jämät lääketieteen opiskelijoille harjoittelumatskuksi ja loput uuniin ja tuhkat ihan mihin vaan.

EDIT: Unohtui olennainen eli juu, elinten luovutus pakolliseksi. Ette te mitään niillä kuoltuanne tee.

requiem

Quote from: Phantasticum on 31.10.2009, 22:43:47
Muistakaa kirjoittaa myös estokortti, jossa kieltäydytte ehdottomasti ottamasta vastaan elinsiirtoa, jos sellaista tarvitsette. Sitten ollaan tasoissa.

Itse suhtaudun myönteisesti varaosapalveluun, koska olen henkilökohtaisesti päässyt näkemään, miten se tuo elämälle jatkoaikaa.

Etenkin jos elimenne ovat mielestänne niin arvokkaita ja kullanarvoisia, että koette tarvitsevanne niitä jopa tuonpuoleisessa. Henkilökohtaisesti minulle on jo tuossa vaiheessa aivan sama meneekö maksani alkoholistille tai keuhkoni ketjupolttajalle. Mahdollisesti haudallani kasvaa sitten pari lupiinia vähemmän tai mahdollisesti uunituksen jälkeen uurnani tuhka painaa jokusen gramman vähemmän.

Toki automaatiolla toimiva elinluovutus loukkaa yksilön oikeuttaan omaan kehoonsa, mutta ymmärrän hyvin että yhteiskunta on asiassa niin sanotusti puun ja kuoren välissä. Jos elimiä ei saada, ihmisiä tulee yksinkertaisesti kuolemaan lisää. Vuosittain elinsiirtojen lukumäärät liikkuvat kahden- ja kolmensadan välillä. Nykyinenkin lainsäädäntö mahdollistaa kyseisen toimintatavan jo nyt rajoitetusti.

Quote9 §
Suostumus

Kuolleen ihmisen elimiä ja kudoksia saadaan irrottaa, jollei ole syytä olettaa, että vainaja eläessään olisi vastustanut sitä taikka että hänen lähiomaisensa tai muu läheinen vastustaisivat sitä.

Jos joku eläessään on antanut suostumuksensa elimien ja kudoksien irrottamiseen 8 § :n I momentissa säädettyyn tarkoitukseen, toimenpide voidaan suorittaa lähiomaisen tai muun läheisen kiellosta huolimatta.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

IDA

Kyllähän siis sen vaatiminen, että muiden olisi pakko jättää ruumiinsa leikeltäväksi kuoltuaan menee jo alueelle, josta vähintään olisi järjestettävä kansanäänestys. Jos kansanäänestyksen tulos olisi, että ruumiille voi kuoleman jälkeen tehdä mitä vain, muuttaisin maasta.

JM-K

Quote from: Veli on 31.10.2009, 10:09:35
(...) ehdotan myös, että ruumiita ruvetaan käyttämään polttoaineena jätteenpolttoasemilla.

Tämäkin sopii meikäläiselle. Siis puhun toki ihan omasta puolestani vain.

ElinaElina

Onko tällainen laki tekeillä? Mistä tietoa? Kannatan kovasti. Vainajanpalvonta joka ilmenee hautaismailla nytkin, on ollut esteenä elinsiirroille. Tämä on todellista lähimmäisenrakkautta.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

IDA

Quote from: Phantasticum on 31.10.2009, 22:43:47

Ei tuo nyt ole sama asia. Voisin varmasti luovuttaa munuaisen, verta jne...Enkä ole itse päättänyt luovutanko ruumiini kuoltuani lääketieteellisiin tarkoituksiin vai en. Kysymys oli nyt siitä tuleeko ruumiista automaattisesti jonkinlainen varaosapankki, jos sitä ei erikseen kiellä. Mielestäni olisi huomattavasti säädyllisempää haudata uskonsa mukaan ne, joilla ei mitään testamenttia aiheesta ole.

H.omma

Elimistään riistetyt ruumit voidaankin sitten luovuttaa vaikka väliaikaisesti nekrofiilikoille, eihän niillä kuoltua enää mitään tee ja saadaan muutama ihminen lisää onnelliseksi elintenluovutuksen päälle.

IDA

Quote from: ElinaElina on 31.10.2009, 23:25:00
Onko tällainen laki tekeillä? Mistä tietoa? Kannatan kovasti. Vainajanpalvonta joka ilmenee hautaismailla nytkin, on ollut esteenä elinsiirroille. Tämä on todellista lähimmäisenrakkautta.

Minusta tuo taas on niin kaukana lähimmäisenrakkaudesta kuin suinkin voi olla. Olisi kyllä kiva tietää onko laki tekeillä ja ketkä sitä ovat ruvenneet ajamaan.

requiem

Kannattaa olla tarkkana maavalinnan kanssa. Vastaavanlainen (kaikki täysi-ikäiset potentiaalisiksi luovuttajiksi luokitteleva) laki on voimassa Euroopassa Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Puolassa  ;)
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

IDA

Quote from: requiem on 31.10.2009, 23:37:07
Kannattaa olla tarkkana maavalinnan kanssa. Vastaavanlainen (kaikki täysi-ikäiset potentiaalisiksi luovuttajiksi luokitteleva) laki on voimassa Euroopassa Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Puolassa  ;)

No kai niissä jotain rajoituksia on? On hieman eri asia luovuttaa joku munuainen, kuin jättää ruumis kokonaan osiksi leikeltäväksi.

JM-K

Tämä ketju on muuten pitkästä aikaa virkistävä poikkeus niihin iän ikuisiin muslimi-somali-rikastaja-kultamuna-matalanintensiteetinsota -jankutuksiin. Ainakin itse ole lopen kyllästynyt edellä mainittuihin, eiköhän nuo ole jo tulleet kaikille selväksi. Mutta näitä, näitä lisää!

JM-K

Quote from: IDA on 31.10.2009, 23:41:10
Quote from: requiem on 31.10.2009, 23:37:07

No kai niissä jotain rajoituksia on? On hieman eri asia luovuttaa joku munuainen, kuin jättää ruumis kokonaan osiksi leikeltäväksi.

Millä lailla se mielestäsi on eri asia? Et sinä itse enää sitä tiedä, vievätkö ne munuaiset, maksan ja silmämunat vai leikkelevätkö gramman paloiksi.

Phantasticum

Quote from: Alkuasukas on 31.10.2009, 22:49:22
Kysymys on lähtökohtaisesti periaatteellinen. Eihän ketään pakoteta luovuttamaan vertakaan, vaikka siitä olisi varmasti hyötyä. Tai toista munuaistaan, kun yhdelläkin pärjää.

Ymmärrän periaatteen. Ymmärtäisin sen kuitenkin paremmin, jos elinluovutuksen kieltokortin ohella lompsasta löytyisi myös elinvastaanoton kieltokortti. Ketään elossa olevaa ei pakoteta luovuttamaan verta tai toista munuaistaan. Ketään ei myöskään pakoteta elinaikanaan vastaanottamaan verta tai munuaista, vaikka niitä tarvitsisi.

Jos itse kieltää omien elintensä luovutuksen kuoleman jälkeen, miten voi kuitenkin olla samaan aikaan valmis ottaman vastaan siirtoelimen kuolleelta henkilöltä, jos sellaista tarvitsisi hengissä pysyäkseen.

Jos sinun lisäksesi kaikki muutkin kieltäisivät omien elintensä luovutuksen kuoleman jälkeen, käytännössä siirtoelimiä ei olisi tarjolla kenellekään lukuun ottamatta (eläviltä tai kuolleilta) omaisilta saatavia elimiä. Koska elimistä on jatkuvasti pulaa, olisi tietysti kivempi ajatella niin, että ensimmäisenä ne uudet elimet saisivat ne, jotka haluavat luovuttaa omiaankin kuolemansa jälkeen.

Miksi joku haluaa kieltää ihan vaan oman periaatteensa vuoksi joltain toiselta ehkä sen viimeisen oljenkorren, jos kuitenkin itse odottaa jonkun muun henkilön luovuttavan kuoleman jälkeen sen tarvittavan elimen. Kyllä. Phantasticum-täti moralisoi nyt Alkuasukasta, koska pitää tämän periaatetta pöhkönä.

IDA

Quote from: JM-K on 31.10.2009, 23:46:08
Millä lailla se mielestäsi on eri asia? Et sinä itse enää sitä tiedä, vievätkö ne munuaiset, maksan ja silmämunat vai leikkelevätkö gramman paloiksi.

No se liittyy moneen asiaan. En nyt viitsi tähän täräyttää kansankirkkomme(kin) uskontunnustusta ;), mutta noin yleisestikin tuollaisessa on sellainen vaara, että ihmisen koskemattomuuden kunnioittaminen vähenee ja ruumiit nähdään jätteenä, josta sopivat osat kierrätetään kaupalliseen hyötykäyttöön. Sinänsä en omaa ruumista ajattele: "miellyttävimmältä" vaihtoehdolta tuntuisi jäädä taivasalle metsään ja kyllä sielläkin varmaan osat lähtisivät suhteellisen vikkelään.

Eli en siis hyväksy sitä, että ruumiit jäisivät oletusarvoisesti valtion omaisuudeksi ja se voisi päättää miten ruumiin osia käytetään.

Alkuasukas

Minua närästää asiassa eniten se, että Valtio katsoo oikeudekseen ottaa ruumiini haltuunsa. Tie helvettiin on kivetty hyvin aikomuksin.

Mitä sanoo P kun Valtio ilmoittaa että kaikkien kansalaisten on pakko luovuttaa verta koska siitä on pulaa ja sillä saadaan pelastettua ihmishenkiä?

Kaarina Ranne (vihr.)

ttw

Elämä on kuolemaa arvokkaampi joten yksi ja sama jos joku loukkaantuu. Monen loukkaantujankin mielipide saattaisi muuttua kun näkisi niitä lapsia jotka kuolee elinsiirtojonoihin. Mitä sillä keholla tekee kun elämänliekki on sammunut? Parempi että jonkun liekki taas syttyy sen ansiosta.
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net