News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-10-26 HS Koulujen eriytyminen estettävä & "valkopako"

Started by skrabb, 26.10.2009, 07:10:08

Previous topic - Next topic

UralinViikinki

Quote from: Vera on 27.10.2009, 11:42:32
Quote from: juge on 27.10.2009, 08:56:49
Quote

TEPPO MOISIO

  Aleksis Kivi kirjoitetaan isoilla alkukirjaimilla, mutta mitä Aleksis Kivi kirjoitti? "Seitsemän, öö, seitsemän jotain", Omar Ahmed, 13, muistelee.

...

Koolla ovat Vesalan yläkoulun 8E-luokan suomea toisena kielenä opiskelevat oppilaat.

...

Somalitaustaisen Omar Ahmedin kanssa suomea opiskelevat Venäjältä kolme vuotta sitten muuttanut Roman Bokov ja suomenvietnamilainen Duong Le.

Kaikki puhuvat sujuvasti suomea. Kielitaito ei kuitenkaan ole niin hyvä, että he pärjäisivät kantasuomalaisten kanssa samalla äidinkielen tunnilla. Vesalassa suomea kakkoskielenä opetetaan pienissä ryhmissä, ja tavallisilla tunneillakin ryhmäkoot on pidetty kurissa.

...

Ääni kuuluu jo. "Kuuman kostean, minä tunsin Mombasan...", mogadishulaisten vanhempien Suomessa syntynyt poika Omar Ahmed hyräilee elokuvan teeman mukana suomalaista iskelmää.


HS 27.10.2009

Siis hetkinen... Suomessa syntynyt, kasvanut ja koulua käynyt 13-vuotias lapsi ei vieläkään osaa riittävästi suomea, jotta voisi käydä normaaleilla äidinkielen tunneilla? Tälle voi keksiä vain kaksi selitystä:

1. Lapsi on pahasti kehitysvammainen.
2. Lapsi oikeastaan osaa ihan riittävästi suomea, ja koulu vain yrittää rahastaa laittamalla kaikki ulkomaalaistaustaiset erityiskursseille ja pyytämällä rahaa kaupungilta tästä hyvästä.


Luulisin syynä olevan esimerkiksi, että oppilaan äidinkielenä pidetään somalia (vaikka suomi olisi yhtä vahva/vahvempi kieli), jolloin suomi opetetaan luonnollisesti toisena kielenä (kuten pakkoruotsi meille suomenkielisille). Eli ikään kuin byrokratiasta johtuva syy. Vanhemmat esimerkiksi ilmoittaneet kieleksi somalin (tai arbian, venäjän jne.). 

Toki syyt voivat olla myös taloudellisia, tai opettajat vain hyysäävät 'hyvää hyvyyttään' ja ennakkoluuloihinsa vedoten ajattelevat suomen olevan liian vaikea äidinkielenä. Kuinka monelta oppilaalta on edes kysytty tahtovatko he opetella suomea ensimmäisenä vai toisena kielenä?

Nuivinaattori

Quote from: nyt nappaa on 26.10.2009, 09:37:49
Quote from: Alkuasukas on 26.10.2009, 09:06:48
Astetta vakavammalla äänellä esitetty kysymys; jos kerran maahanmuutto on positiivinen asia (rikkaus ja voimavara) niin miten syntyy ongelmia kouluissa ja asuinalueilla?

Mokumäen koulussa on kolme luokkaa. Luokalla A on neekereitä, äo 70. Luokalla B on suomalaisia, äo 100. Luokalla C on mulatteja, äo siltä väliltä.

Voisiko mitenkään olla mahdollista, että Mokumäen koulun luokkien A, B ja C välillä on eroavaisuuksia oppimistuloksissa? Ja yhtä lailla muussa oppilaiden käyttäytymisessä.

Häiriköivätkö eurooppalaiset maahanmuuttajat kouluissa, onko heillä oppimisvaikeuksia?


Viestisi on suhteellisen asiaton mielestäni. Asiansa voi ilmaista myös asiallisesti.
Syyllistyykö pornoteollisuus kiihoittamiseen?

mikkostadista

Hesarikin julkaisi raportin ongelmasta "uutisena"?!?!?

Hesarin kaaviosta kävi mielenkiintoisesti esille ulkomaalaistaustaisten lasten kansoittamien koulujen pää-osan sijoittuminen Itä-Helsinkiin. Ilmiö siis toistuu luonnollisesti kuin Ruotsissa.
Samaan aikaan Eiran kukkahattutädit vaatimalla vaativat lisää maahanmuuttajia "kansainvälistymisen" nimissä. Kuitenkaan esim. Tehtaankadun ala-asteen oppilaissa tuskin on kovin montaa "humanitäärisen" -maahanmuuttajataustan omaavaa lasta? Diplomaattien ja ulkomaisten yritysjohtajien lapset kun tulevat aikalailla erilaisista lätökohdista kuin "humanitäärisen maahanmuuton" tuomat lapset.
Olisiko aihetta jakaa maahanmuuttajalapset vaikka koulubussikyydeillä ympäri Helsingin kouluja jotta kukaan ei jäisi paisi.

Opiskelun tasosta viis, "kansainvälisyys" kunniaan! Ei tarvitse osata lukea ja laskea, kun kukaan muukaan ei luokalla osaa, kivointa on että kaikki on erilaisia!

nyt nappaa

Quote from: Nuivinaattori on 27.10.2009, 18:35:06

Viestisi on suhteellisen asiaton mielestäni. Asiansa voi ilmaista myös asiallisesti.

Turha hyssyttely ja poliittinen korrektius ei saa estää puhumasta totta. Totuus on totuus, miellyttää se tai ei. Asioiden vääristely poliittisen korrektiuden nimissä on taas valehtelua. En varsinaisesti pidä viestini sisällöstä itsekään. Mutta tällaiset on faktat, siitä ei pääse mihinkään. Kyllä minulle sopisi, jos totuus olisi mukavampi mutta kun ei ole.

Mutta, ymmärrän pointtisi ja yritän taiteilla kirjoitusten kanssa vähemmän "raflaavaan" tyyliin. Liikutaan herkillä alueilla.
Sulje televisio. Käynnistä aivot.

mikkoellila


Yrjöperskeles-blog

QuoteOn uutisoitu, että vanhemmat ovat alkaneet ottaa lapsiansa pois kouluista, joissa on paljon maahanmuuttajia. Tämähän ei tavan tallaajalle ole mikään ihmettelyn aihe. Suurin osa vanhemmistahan on nykyisin sitä porukkaa, joka itsekin kävi aikanaan peruskoulua. He muistavat kyllä hyvin, että opetus tuppasi jo silloinkin menemään luokan häirikön ehdoilla.

He muistavat hyvin myös sen, että mikäli joku pikkuterroristi päätti rääkätä toisia oppilaita, se onnistui vallan mainiosti, sillä arvovallastaan syväpuhtaaksi pesty peruskoulun opettaja ei pystynyt siihen puuttumaan.

Jos oppilaat ovat nyt koulussa, jossa rääkkääjä voikin olla jalustalle nostettu toiseuden edustaja, on vanhemman helppo tehdä johtopäätös ja ottaa muksunsa pois tästä koulusta. Tällä kertaa häntä kannustaa tekemään niin yksi jänkkäävistä poliittisen eliittimme edustajista eli opetusministeri Henna Virkkunen, joka toteaa näin:

"Minun mielestäni on merkittävä voimavara monille kouluille, että koulussa on maahanmuuttajaoppilaita. Koska tulevaisuuden maailma on globaali, on tärkeää että ihmiset kasvavat myös monikulttuurisuuteen. Käsittääkseni useat rehtorit näkevät tämän voimavarana."

Mitäänhän tuo lause ei tarkoita, muuta kuin ehkä sitä, että jos teoria ja käytäntö ei kohtaa, vika on käytännössä. Virkkunen ei ehkä tajua sitä itse, mutta lausumallaan hän juuri hiukkasen kiihdytti koulupakoa. Koska totta kai vanhemmat tosta hoksaavat, että ei tää asia ainakaan fiksummaksi tule muuttumaan.



En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

skrabb

QuoteNÄKÖKULMA

Tuliko luokkakuvasta esittelykelvoton?
Antero Mukka

helsingin sanomat

Hänet huomasi heti ensimmäisenä kouluaamuna. Pieni mies hassussa hatussaan saatteli tyttärensä lähiökoulun ensimmäiselle luokalle. Sama toistui läpi alakoulun. Iltapäivällä mies odotteli lastaan koulun portilla, hyvissä ajoin. Kohtaamisessa oli jotain epäsuomalaista.

Meillä muilla oli kiire. Renkaat kirskuen koulun kulmalle, pikkumies ulos ja tuli hännän alla kohti keskustaa.

Kiireessä halikin maistuu velvollisuudelta.

Monikulttuurinen Suomi on Helsingin kouluissa arkea. Se on jokapäiväistä kanssakäymistä, erilaisuuden sietämistä ja uuden dynamiikan hakemista. Harva työpaikka kohtaa globaalin todellisuuden yhtä konkreettisesti.

Lähiökoulu on enemmän kuin kuriositeetti.

Nyt moni on saanut kyllikseen luokkakuviin ilmestyneistä värivirheistä. Pikku hiljaa se venäjän polotuskin pännii. Edes joulujuhlat eivät ole ennallaan: vai voiko tiernapoikien Mänkkikin muka olla musta?

Viestit "valkoisten paosta" (HS 27. 10.) on pakko ottaa vakavasti. Uutinen kertoo kipuilusta, jota ruokkii asuinalueiden eriytyminen. Kielteinen maine kasautuu, ja muuttoliike korostaa ääripäiden eroja.

Koulussa ghettoutumisen oireet näkyvät nopeasti. Vierasperäisten osuus hipoo kipurajaa, eivätkä kantaväestön kersatkaan herätä suurta luottamusta. Maisema ei miellytä, luokkakuvaa ei kehtaa esitellä suvulle.

Kun oppilaat äänestävät jaloillaan, käsissä on ongelma, jota ei pidä väistää. Tyytymättömyyden syyt on selvitettävä. Maahanmuutto voi olla voimavara, mutta laajamittainen syrjäytyminen sitä vastoin iso ongelma.

Koulut ovat tehneet kiitettävää työtä haasteiden kohtaamisessa. Helsingistäkin löytyy erinomaisia esimerkkejä siitä, kuinka monikulttuurinen lähiökoulu voi saada edelläkävijän maineen. Juuri nyt tarvitaan lisää hyviä, rohkaisevia onnistumisen malleja.

Luokkakuvat kertovat maailman muutoksesta. Lapsemme ovat meitä valmiimpia kohtaamaan sen. Ehkä he ansaitsevat tilaisuutensa ottaa itse selvää, olisiko Abdista, Myriamista ja Dimasta kavereiksi.

Kannattaakohan meidänkään haikailla aikaa, jolloin koulutoverit olivat mikoja, minnoja, jareja ja sareja?

Hattumies on tullut jäädäkseen. Hänenkin lapsensa on yksi meistä. Hänkin saattaa kaivata kavereita, jotka eivät karkaa kesken leikin.


[email protected] KIRJOITTAJA ON HELSINGIN SANOMIEN TOIMITUSPÄÄLLIKKÖ.

http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupunki/artikkeli/Tuliko+luokkakuvasta+esittelykelvoton/1135250330525 
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

P

"
Hänet huomasi heti ensimmäisenä kouluaamuna. Pieni mies hassussa hatussaan saatteli tyttärensä lähiökoulun ensimmäiselle luokalle. Sama toistui läpi alakoulun. Iltapäivällä mies odotteli lastaan koulun portilla, hyvissä ajoin. Kohtaamisessa oli jotain epäsuomalaista.

Meillä muilla oli kiire. Renkaat kirskuen koulun kulmalle, pikkumies ulos ja tuli hännän alla kohti keskustaa. "


Heh. Joutilaisuudesta muiden kustantamana on jo tehty toimittajan toimesta hyve! Siitä vaan jokainen odottelemaan lapsiaan koulusta. Raha tulee seinästä ja verot kerätään tyhjästä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Sivusta seuraaja

QuoteLuokkakuvat kertovat maailman muutoksesta. Lapsemme ovat meitä valmiimpia kohtaamaan sen. Ehkä he ansaitsevat tilaisuutensa ottaa itse selvää, olisiko Abdista, Myriamista ja Dimasta kavereiksi.

Eivätkö he ole jo saaneet tilaisuuden kohdata "sen" ja tulos nyt jo nähty? Vanha sanonta kuuluu "lapsen suusta kuulet totuuden".


Junkkari

QuoteKannattaakohan meidänkään haikailla aikaa, jolloin koulutoverit olivat mikoja, minnoja, jareja ja sareja?

Niin. Kyllä meillä oli köyhää kun ei edes erivärisiä ihmisiä hassuissa hatuissaan ollut koulupäiviämme värittämässä. Jokaiselle oikealle toiseudenpalvojalle Abdi tai Abdullah on paljon mieluisampi luokkakaveri kuin tylsä ja tavallinen Ari tai Anna.

Ei helevetti ja pthyi päälle.

skrabb

QuoteMAAHANMUUTTAJAKOULUSSA

Kirjava kaveriporukka on kasvanut yhteen
"Ei täällä ole rasismia, kun kaikki ovat ulkomaalaisia"
Teppo Moisio

helsingin sanomat

Degmo Muhamud (vas.), Aysha Luoma, Noora Jukola, Hanna Tiainen ja Sandra Ali ovat tyttökaverukset, jotka uskovat olevansa yhdessä vielä peruskoulun jälkeenkin.
Mitkä ovat tärkeitä paikkoja omassa elämässä? "Koulu, koti, ostari, Mäkkäri."

Entä ihmisiä? "Isä, äiti, opettajat. Ja kaverit!"

Vesalan 7B-luokan tiivis tyttöporukka tekee äidinkielen tehtävää. Yhdessä, totta kai.

"Me ollaan Degmon kanssa oltu samalla luokalla ekalta asti", Hanna Tiainen sanoo ja osoittaa Degmo Muhamudia.

Samaa Vesalan ala-astetta kävivät Aysha Luoma ja Sandra Ali. Noora Jukola tuli Vesalaan toiselta ala-asteelta. "Me otettiin se porukkaan."

Tyttöjoukko on vesalalaiseksi tyypillisen kirjava. Miten he määrittelevät alkuperänsä? "Suomalainen", sanovat Tiainen, Luoma ja Jukola. "Libanonilainen", sanoo Ali.

Degmo Muhamudkin on syntynyt Suomessa. Ajatteleeko hän, että hän on suomalainen?

Degmo nauraa ja osoittaa ihonväriään: "Hei, mä oon somali."

"Ja mitä väliä sillä on?" Aysha Luoma kysyy.

Niin, mitä väliä? "Ei mitään", vastaavat tytöt.

Tämä porukka on kasvanut yhdessä, eikä ihonväriä tai alkuperää juuri katsota.

Vanhemmatkaan eivät pidä väliä kavereiden etnisestä alkuperästä, nuoret sanovat.

"Ei täällä ole rasismia, kun kaikki ovat ulkomaalaisia", Sandra Ali sanoo.

No ei nyt ihan niinkään, mutta aika lailla.

Ulkomaalaisia on toki vain kolmannes, mutta ennakkoluulojakin on.

Matematiikan opettaja Niklas Koppatz kertoo balkanilaistaustaisesta oppilaasta, joka oli tunnilla alkanut julistaa, että on hyväksyttävää luokitella ihmistä etnisen alkuperän mukaan.

"Vastaan rupesivat sanomaan suomalaisnuoret. Eikä se ollut mitään kympin tyttöjen ulkoa opittua mantraa, vaan lähti ihan tavallisten nuorten kokemuksesta", Koppatz sanoo.

Ja kokemus opettaa näillä nurkilla, että ihonväristä tai vaatteesta ei näe, onko ihminen mukava vai ei.

http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupunki/artikkeli/Kirjava+kaveriporukka+on+kasvanut+yhteen/1135250330520
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Sivusta seuraaja

QuoteEi täällä ole rasismia, kun kaikki ovat ulkomaalaisia

Päivän sitaatti.

Nikopol

Pieni mies hassussa hatussaan.

Parodioi näitä nyt sitten.

Päivän sitaatti on kyllä uusi siguni. Kerjäläisen suusta.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

pelle12

 Pisa-tutkimusten hyvät tulokset ovat todennäköiseti johtuneet pienestä mamu-oppilaiden määrästä (verrattaessa muihin Euroopan maihin). Tulokset ovat olleet suomalaisissa kouluissa tasaisia. Tätä ei ole kukaan tuonut esiin kommentoitaessa Pisa-tuloksia. Eipä tietenkään, kyseessähän on Euroopan suurin tabu.
Vai ei ole rasismia kun kaikki on ulkomaalaisia? No, eipä tietenkään. Rasismin määritelmäänhän kuuluu, että henkilön muuttaessa pois kotimaastaan, rasismi häviää hänestä yhdessä nanosekunnissa. Esim. somali, joka on kotimaassaan umpirasisti, muuttuu rasismin uhriksi astuessaan rajojensa ulkopuolelle.

ekto

Kaikki sujuu juuri niin kuin mestari ja kumppanit ennustivat. Kaikki se kehitys mikä on tapahtunut muissa maissa, tapahtuu nyt täälläkin. Päättäjät eivät näytä ottavan muilta opiksi, vaan jauhavat suomen tekevän asiat paremmin, joka ei tietenkään toteudu. Ainut vaihtoehto on siis ottaa itse opiksi ja toimia ennakkoon.

Sanakirjaan voisi myös lisätä termin valkopakolainen. Henkilö joka joutuu vaihtamaan asuinaluettaan, jotta voi turvata lapsiensa tulevaisuuden sekä perheensä turvallisuuden.

JM-K

Quote from: pelle12 on 28.10.2009, 08:48:42
Pisa-tutkimusten hyvät tulokset ovat todennäköiseti johtuneet pienestä mamu-oppilaiden määrästä (verrattaessa muihin Euroopan maihin). Tulokset ovat olleet suomalaisissa kouluissa tasaisia. Tätä ei ole kukaan tuonut esiin kommentoitaessa Pisa-tuloksia. Eipä tietenkään, kyseessähän on Euroopan suurin tabu.
Vai ei ole rasismia kun kaikki on ulkomaalaisia? No, eipä tietenkään. Rasismin määritelmäänhän kuuluu, että henkilön muuttaessa pois kotimaastaan, rasismi häviää hänestä yhdessä nanosekunnissa. Esim. somali, joka on kotimaassaan umpirasisti, muuttuu rasismin uhriksi astuessaan rajojensa ulkopuolelle.

Olin taannoin väikkäriini liittyvässä kasvatustieteellisessä seminaarissa. Tauolla saksalainen tutkijakolleega kysyi minulta, että "tiedätkös, Juha, mistä Suomen mainiot Pisa-tulokset johtuvat?".

En tiennyt vielä silloin. Kolleega valisti, että teillä on niin vähän luku-, kirjoitus- ja kielitaidottomia mamuoppilaita. Teidän opiskelijat osaavat sentään lukea kysymykset. Heillä Saksassa tilanne on toinen: joissakin kouluissa saksaa osaavat vain opettajat. No, hyvä, että edes he, lopetti kollega.

EDIT: Typo

escobar

Hesarin toimittajat ja poliitikothan voivat näyttää mallia ja siirtää omat lapsukaisensa moisiin kouluihin.
Zort!

Veli Karimies

Pitäydyn käyttämästä termiä valkopako, ensinnäkin se kuulostaa joltakin joka tulee naisen tai miehen sukupuolielimistä ja toiseksikin sille on olemassa täysin hyvä kuvaava vierasperäinen termi. White flight.

pelle12

 Toivotan opetusministeri Virkkuselle opintomatkaa Euroopan kouluihin. Eikä tarvitse pitkälle matkalle lähteä. Ruotsi kelpaa hyvin.

JoKaGO

Quote from: JM-K on 28.10.2009, 09:28:18
Olin taannoin väikkäriini liittyvässä kasvatustieteellisessä seminaarissa. Tauolla saksalainen tutkijakolleega kysyi minulta, että "tiedätkös, Juha, mistä Suomen mainiot Pisa-tulokset johtuvat?".

En tiennyt vielä silloin. Kolleega valisti, että teillä on niin vähän luku-, kirjoitus- ja kielitaidottomia mamuoppilaita. Teidän opiskelijat osaavat sentään lukea kysymykset. Heillä Saksassa tilanne on toinen: joissakin kouluissa saksaa osaavat vain opettajat. No, hyvä, että edes he, lopetti kollega.

Kun tämä tajutaan jo muualla Euroopassa, niin nyt sitten tulta päin!
Siis olisikos tässä vuoden 2011 vaalien teemaksi koulutuspolitiikalle:
"Ei enempää sos.pum.maahanmuuttajia, jotta voimme säilyttää keskimääräisen oppimistason maailman korkeimpana. Vain tällä turvaamme tulevaisuudessa suomalaisen talouselämän menestymisen."

Ja katso, eipä aikaakaan, kun tänne alkaa tulla euroopasta sellaista maahanmuuttaja-ainesta, josta on hyötyä Suomelle. Oppimiskykyistä, oppimishaluista, työkykyistä, työhaluista, innovatiivista, sopeutuvaa...
Kaikki nuo pakenevat omaa mamumoku-kotimaataan Suomeen, lastensa tulevaisuuden takia.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

nyt nappaa

Kehittyneessä yhteiskunnassa eivät pärjää ryhmät, joiden älyllinen suorituskyky on selvästi muita alhaisempi. Heidän tulotasonsa jää väistämättä alhaiseksi, ja he keskittyvät sinne missä asuminen on halvinta. Tämä on slummiutumisen yksi keskeinen syy. Muitakin on toki, kuten vaikka kulttuuriset ja uskonnolliset syyt ja ihmisten luontainen halu olla kaltaistensa keskellä.
Sulje televisio. Käynnistä aivot.

JT

Epäilemättä tämäkin liittyy asiaan sylttytehtaan kautta:

Kaleva 2009-28-10: Erilaiset oppijat samassa luokassa lapsiasiavaltuutetun mieleen

Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula pitää oikeansuuntaisena lakiesitystä, jonka mukaan suuri osa erityisopetusta tarvitsevista oppilaista saisi opetusta tavallisissa luokissa. Perusopetuksen lakimuutoksen on määrä tulla voimaan jo ensi syksynä.

Esitys on saanut aikaan vilkasta keskustelua muun muassa siitä, häiriintyykö opetus, kun luokkaan tulee monenlaisia oppijoita.

Aulan mielestä mahdollisimman monen erityisoppilaan olisi saatava opetus lähikoulussa ja siinä opetusryhmässä, johon hän muutenkin kuuluu.

"Se on lapsen oikeuksien mukaista. Sellainen ajatus on liian helppo, että jos lapsi on vaikea, hänet lähetetään pois. Opetusta ei tarvitse eriyttää", linjaa Aula, joka vieraili tiistaina Haapavedellä ja Haapajärvellä.

http://www.kaleva.fi/plus/Erilaiset-oppijat-samassa-luokassa-lapsiasiavaltuutetun-mieleen/821507

Näpyttelen tähän vielä lisää, sillä lehden paperiversiossa lohkotaan ekstrana muun muassa seuraavia helmiä :

"Aula korostaa että toiset lapset voivat oppia muista erilaisista ja eri tavalla oppivista lapsista. "On hyvä oppia ymmärtämään erilaisuutta. "

(...)

Aula torjuu käsityksen, että lakiuudistuksen avulla tavoiteltaisiin säästöjä "Uudistusta on valmisteltu aidosti ihmiosoikeuksien näkökulmasta, joka on kansainvälinen ja halutaan ottaa Suomessakin vakavasti. Valtio on laittamassa rahaa uudistukseen".

Paperilehden kainalojutussa (Luokanopettajaa kauhistuttaa) "luokanopettaja Anna-Maria Vierimaata kauhistuttaa ajatus, että hänen luokassaan olisivat tavallisten oppilaiden lisäksi erityisoppilaat.
"Asiasta ei uskalleta puhua, kun puheet leimataan rasistiseksi. Asiaa on puitu ja sen kanssa on kipuiltu vuosikausia", hän sanoo.
"Tuntuu, että kaikkien tilanne heikentyy, jos uudistus toteutuu. En näe missä hyöty olisi. Pelkään, että se tehdään vain säästöjen takia."
"Olen luokanopettaja enkä erityisopettaja. Tunnen olevani epäpätevä siihen hommaan", toteaa Vierimaa, jolla on noin 25 vuoden kokemus opettajan työstä".
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

herranen

Täytyy sanoa, että media on kyllä kiitettävällä tahdilla paikannut nuivia uutisia mamualueiden koulujen epäsuosiosta. Esiin on marssinut toinen toistaan vaikuttavampia asiantuntijoita kertomaan, että maailmassa on virhe.

Minun nähdäkseni ongelma on se, että meille on syntynyt maahanmuuttajakeskittymiä tyypillisine ongelmineen ja kantaväestö kaikkoaa alueilta.

Vaan ei. Varsinaisen ongelman korjaamiseksi tai tilanteen pahentumisen estämiseksi ei tehdä mitään, sen sijaan saamme joka päivä lukea, kuinka todellisuus on pielessä ja oikeasti ihmiset ovat erehtyneet luulemaan rikkautta ja voimavaraa helvetinmoiseksi ongelmaksi. Ongelma onkin, se että kantaväestö karkaa, ei ne syyt miksi näin on.

Ihan kuin olisin joskus aiemminkin törmännyt tähän ajatukseen, että syy on aina kantaväestön asenteissa.
"Pahimmillaan tilanne voi kääntyä vaikka miten pahaksi" - Vesa Puuronen -

"...maahanmuuttovastainen keskustelu ei suinkaan kohdistu vain ulkomaalaisiin, vaan myös esimerkiksi nykytaiteeseen, sosiaalidemokraatteihin ja homoihin - ylipäänsä demokratiaan." TS kolumni 26.10.2011

pelle12

Quote from: Sivusta seuraaja on 28.10.2009, 08:33:43
QuoteEi täällä ole rasismia, kun kaikki ovat ulkomaalaisia

Päivän sitaatti.
Eikös sana ulkomaalainen ole julistettu rumaksi sanaksi aivan samoin kuin kantasuomalainenkin? Kaikkihan olemme ulkomaalaisia! Aivan kuten kaikkihan olemme maahanmuuttajiakin!

Petri_Petri

Tähän sopinee uusintana satuni vuodelta 2002:

Satu hiiristä

Suomen syrjäisessä kolkassa, ison kuusen juurella, hiiriperhe juo iltateetä. Lapsihiiri, jonka nimi on Suvi, sanoo vanhemmille: Koulussa  opettaja sanoi, että vielä jonkin aikaa sitten hiiret pystyivät olemaan ulkona myös iltaisin ja öisin, mutta sitten tapahtui jotain, jonka jälkeen hiirien on oltava kotona lukkojen takana heti iltahämärän saapuessa.

Opettaja sanoi myös osan hiiristä aikaisemmin asuneen suurissa kaupungeissa, joissa oli sisällä vessat ja kuumaa vettä tuli hanasta. Lapsihiiri Suvi sanoo ihmetelleensä, mitä oikein tapahtui ja muistaako isähiiri, Sauli, niitä aikoja. Isähiiri Sauli alkaa kertoa Suville ja muille lapsihiirille. Kun isähiiri oli vielä lapsi, asuttiin kaupungissa suuressa talossa, jossa oli aina lämmintä ja muutenkin hyvä olla. Lämpiminä kesäöinä kierreltiin lähimetsiköissä, syötiin eväänä ollutta näkkileipää, juustoa ja meetvurstia. Isähiiren poskelle vierähtää kyynel, muistellessa aikoja, jolloin ei tarvinnut pelätä ja kotiin tullessa isoäitihiiri oli tehnyt pullaa, jota syötiin maidon kera.

Lapsihiiret kysyivät, mitä sitten tapahtui. Jos se oli noin ihanaa, miksi tuo ihanuus loppui? Isähiiri Sauli sanoi, että kysykää siitä äidiltänne. Äitihiiri, Tarja, jatkoi vastaamalla, että suuressa maailmassa  oli paljon hiiriä onnettomina, sillä heidän maassaan ei ollut kaikkia hyviä asioita, joita täällä meidän maassa oli. Heidän maassaan hiiret eivät tehneet  työtä, jotta kaikilla olisi ollut hyvä olla. Sen sijaan he sotivat keskenään ja vaativat toisia hiiriä orjien lailla työskentelemään heidän hyväkseen. Kaikki siellä tahtoivat olla johtajia, joita muut palvovat. Nämä hiiret eivät olleet samanlaisia hiiriä kuin me [*snip*] kotihiiret täällä Suomessa, vaan he olivat [*snip*], [*snip*], jotka olivat suuria ja vahvoja, mutta eivät kovin älykkäitä. Täten he eivät osanneet järjestää asioita niin, että yhteistoimin olisivat saaneet asiat sujumaan.

Kun ketään ei suostunut siellä tekemään työtä ja kun puusta banaanit loppuivat, he ajattelivat, että heidän pitäisi tehdä yhdessä työtä, jotta ruokaa  riittää kaikille.Sitten yksi sanoi, että on toinenkin tapa. Hän sanoi, että tuolla pohjoisessa on toinen maa, jossa on [*snip*] kilttejä kotihiiriä, jotka  tekevät paljon työtä ja mielellään antavat ruuan ja asunnon [*snip*]. Tämä [*snip*] sanoi, että kiltit kotihiiret eivät vaadi mitään, joten  [*snip*] ei tarvitse siellä tehdä työtä, vaan valkoiset kotihiiret palvelevat heitä palkatta. Muut [*snip*] eivät millään olisi uskoneet sitä, mutta  sitten toinen [*snip*] sanoi tuon pitävän paikkansa. Tämä [*snip*] jatkoi: Itse olen siellä asunut monta vuotta ja nyt olen vain täällä kotona käymässä.  Tämän matkanikin he maksoivat, eikä siellä kaukaisessa Suomen maassa tarvitse todellakaan tehdä mitään. Kaikki on paremmin. Kun [*snip*]kuume iskee, menee vain valkoiseen taloon, jossa on [*snip*] hiirihoitajia, jotka pitävät hyvänä. Ja kun paranee, nämä [*snip*] hiirihoitajat tulevat kotiinkin hoitamaan ja pitämään hyvänä.

Nyt tulin tänne hakemaan [*snip*]sukuni myös sinne, koska sukuni täällä ei pärjää työtä tekemättä, mutta siellä Suomessa ei [*snip*] tarvitse työtä tehdä, vaan kotihiiret työn tekevät ja [*snip*] voivat tanssia ja laulaa tahtonsa mukaan. [*snip*] jatkoi: Pian tulemme vanhoiksi, joten  parempi meidän kaikkien on mennä sinne pohjoiseen, jossa kotihiiret pitävän hyvää huolta meistä. Ja vaikka jotkut kotihiiret siellä vastustivatkin meitä, heitä ei ollut montaa ja muut [*snip*] kotihiiret poistivat heidät syrjäseuduille. Nyt olemme saaneet sinne muodostettua hyvän pesän ja enää ei kilteistä kotihiiristä ole meille haittaa, vaan he kaikki kiltisti palvelevat meitä.

Tämän kertoi äitihiiri, Tarja, joka myös silloin oli ystävällinen [*snip*]. Toinen lapsihiiri, Paavo, kysyi, miksi äiti oli ollut ystävällinen [*snip*] ja vihainen heitä vastustaville [*snip*] kotihiirille. Tähän äitihiiri Tarja vastasi, että se oli silloin tapana. Ajattelimme, että kun [*snip*] olivat kauhean leppoisia ja hymyileviä, heistä olisi ollut paljon apua maamme rakentamiseksi ja parantamisessa. Kun ymmärsimme, että he halusivat vain valtaa ja meidät tekemään työtä, oli myöhäistä muuttaa suuntaa, sillä he olivat pesiytyneet tänne kaikkialle, eikä kotihiirillä enää ollut paljon sanaa. He olivat valinneet johtajakseen kauhean [*snip*], joka käveli [*snip*] kotihiirien ylitse ja teki mitä halusi. Jotta kotihiiret olisivat saaneet omassa maassaan jotain oikeuksia, heidän täytyi anella [*snip*] johtajilta ja heidän lakeijoiltaan almuja.

Nyt oltiin tilanteessa, että ne kotihiiret, jotka aluksi vastustivat [*snip*], olivat saaneet lähes kaikki [*snip*] kotihiiret puolellensa. Mutta nyt oli jo  myöhäistä ja [*snip*] kotihiiret ajettiin kaupungeista metsiin kaupunkien reunoille. Metsissä kotihiiret joutuivat tekemään tällaiset samanlaiset majat, kuin  meidänkin perheellä on. Ja elää vailla sairaanhoitoa, palveluja ja turvallista tulevaisuutta. Mutta olemme huomanneet, että nyt [*snip*] kaupungeissa  sotivat keskenään ja haluavat kaikki toisten [*snip*] orjien lailla työskentelevän heidän hyväkseen. Kaikki siellä tahtoivat olla johtajia, joita muut  palvovat. Täten he eivät ole osanneet järjestää asioita niin, että yhteistoimin olisivat saaneet asiat sujumaan.

Kun ketään ei suostunut siellä tekemään työtä ja kun kaupoista ruuat loppuivat, he alkoivat kuolla ja etsiä [*snip*] kotihiiriä metsistä ruokaa tekemään ja heitä palvelemaan. Mutta nyt [*snip*] kotihiiret olivat ymmärtäneet, että [*snip*] kanssa ei voinut elää, eivätkä suostuneet enää palvelemaan  [*snip*].Tästä suuttuneina [*snip*] taistelevat keskenään ja osa on hyökännyt tänne meidänkin metsään, mutta nyt  olemme valmiina ja olemme tehneet [*snip*] ansoja. [*snip*] kävelee ansakuoppamme, kompostiin, putoaa sinne eikä pääse sieltä pois. Kun se on ollut siellä monta vuotta, se on muuttunut mustaksi mullaksi, eli ainoaksi asiaksi, jossa [*snip*] on hyötyä.

Tätä kertoessa myös äitirotalle, Tarjalle, tulee kyynel silmään. Mutta luottavaisesti tulevaisuuteen uskoen hän hymyilee lapsihiirille ja sanoo, että toivottavasti enää ei kestä kauan, jotta voimme taas muuttaa taloon, jossa on  lämmintä. Ja kaupungit olisivat taas meidän. Ja voisimme kauniina kesäöinä pehmeän tuulen puhaltaessa olla ylpeitä rakkaasta Suomen maastamme ja kaikista siinä asuvista [*snip*] kotihiiristä.

Minullakin on tarina. Se tarina kertoo Provo-rotasta, joka kirjoittaa Hiiri-foorumille lapsellisen symboliikalla kyllästetyn vuodatuksen, jonka kiukkuinen Mode-hiiri joutuu siivoamaan. Ei kestä kauaa, kun kiukkuinen Mode-hiiri vetää vivusta, joka huuhtelee Provo-rotan vessasta alas. Riippuu ihan Provo-rotasta, käykö näin.
T: M.E

JoKaGO

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Octavius

Minua on ihmetyttänyt tavattomasti Pravdan uutisointi viime päivinä näistä haasteellisista kouluista. Mikä ihme on saanut neuvostopropagandan suunnan muuttumaan? Miten ihmeessä juuri nyt? Kyllä kai se on ollut jo vuosikausia itsestään selvää, että Paskastaniassa koulutkin ovat paskastanialaisia kouluja? Ei kai tuohon nyt ole tarvinnut kovin suurta käsityskykyä?

Nyt taitaa olla niin, että toimituspäällikkö Antero Mukka asuu Vuosaaressa. Ehkäpä Anteron lapsi on joutunut voimavaraperäiseen kouluun ja saanut osakseen uutta dynamiikkaa? Onko nyt erilaisuuden sietämisen raja tullut vastaan? (Tämä Vuosaari on siis varmistamaton tieto.)

Miten suuri synti on tuntea pohjatonta vahingoniloa? Jos jokin niin tällainen pelastaa koko kiireisen viikon ja saa hymynkareen suupieliin. Anteeksi, taidan mennä puoleksi tunniksi nauramaan tuonne tyhjään neukkariin. ;D ;D ;D ;D ;D
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Jari-Petri Heino

Minä taas toivon, ettei tuollaisia pösilöitä äänestäisi kukaan.
Miten ihmeessä voi tuolla ajattelukyvyllä päästä ministeriksi?

Kun itse kävin 70-luvulla peruskoulua, loppui häiriköinti ja kiusaaminen siihen, että kiusaaja sai pataansa. Nyt kiusaajia on joukottain ja myös Valtion idiootit ovat heidän puolellaan.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

mikkoellila

Quote from: nyt nappaa on 28.10.2009, 09:43:39
Kehittyneessä yhteiskunnassa eivät pärjää ryhmät, joiden älyllinen suorituskyky on selvästi muita alhaisempi.

Neekerien tuominen Eurooppaan alentaa Euroopan väestön keskimääräistä älykkyystasoa, koska neekereillä on matalampi mediaani-ÄO kuin valkoisilla. Älykkyyden ja elintason välillä on positiivinen korrelaatio.

Kausaliteetti kulkee molempiin suuntiin: toisaalta elintason nousu nostaa älykkyystasoa vähentämällä mm. aliravitsemuksesta aiheutuvia aivovaurioita väestössä, toisaalta älykkäämpi väestö pystyy tuottamaan itselleen korkeamman elintason.

Kun väestön keskimääräinen älykkyystaso laskee, maan elintaso laskee. Tyhmät ihmiset eivät pysty ylläpitämään korkeaa elintasoa, koska elintaso on yhtä kuin tavaroiden ja palveluiden kokonaistuotannon reaaliarvo per capita; tyhmät ihmiset eivät pysty ylläpitämään yhtä arvokasta hyödykkeiden kokonaistuotantoa kuin älykkäämmät ihmiset, joten tyhmemmällä yhteiskunnalla on matalampi elintaso. Neekerien tuominen Eurooppaan siis alentaisi Euroopan elintasoa, vaikka neekerit eivät olisi veronmaksajien rahoilla eläviä sosiaalipummeja.

Quote from: nyt nappaa on 28.10.2009, 09:43:39
Heidän tulotasonsa jää väistämättä alhaiseksi, ja he keskittyvät sinne missä asuminen on halvinta. Tämä on slummiutumisen yksi keskeinen syy.

Mamughetot tietysti poikkeaisivat valkoisista alueista nykyistä enemmän, jos ne olisivat itsenäisiä kaupunkivaltioita. Koska ne kuitenkin kuuluvat EU-maihin, niissä on voimassa sama laki kuin muualla EU-maissa. Ympäröivä valkoinen yhteiskunta ikään kuin miehittää näitä mamuenklaaveja pitämällä poliisivoimin edes jotenkuten voimassa valkoisten ihmisten säätämiä lakeja myös ghettojen alueella. Mamut itse eivät kuitenkaan olisi kyseisiä lakeja säätäneet eivätkä yrittäisikään ylläpitää niitä.

Mamut noudattavat valkoisen yhteiskunnan säätämiä lakeja vain silloin, kun niitä konkreettisesti ylläpidetään kovalla kurilla. Jos kuri heltyy, mamujen lähi-itämaalainen tai afrikkalainen kansanluonne manifestoituu taas heidän käytöksessään.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

mikkoellila

QuoteMatematiikan opettaja Niklas Koppatz kertoo balkanilaistaustaisesta oppilaasta, joka oli tunnilla alkanut julistaa, että on hyväksyttävää luokitella ihmistä etnisen alkuperän mukaan.

"Vastaan rupesivat sanomaan suomalaisnuoret. Eikä se ollut mitään kympin tyttöjen ulkoa opittua mantraa, vaan lähti ihan tavallisten nuorten kokemuksesta", Koppatz sanoo.

Pravdassakin on opittu käsite kympin tyttö.

QuoteMonilla tytöillä, yleensä erityisesti kilteillä ysin/kympin tytöillä, on tarve osoittaa sosiaalinen statuksensa nimenomaan kauhistelemalla yleisten sosiaalisten normien vastaisia asioita. Tällä tavalla he osoittavat olevansa kilttejä tyttöjä, jotka ovat sisäistäneet vallitsevat sosiaaliset normit.

Nämä tytöt puhuvat moraalisesti närkästyneeseen sävyyn, huohottaen hengästyneellä äänellä, kuinka KAMALAA on ilmastonmuutos/ eläinkokeet/ kehitysmaiden nälänhätä jne.

Nämä tytöt eivät koskaan valitse vastustettavakseen sellaisia asioita, jotka ovat yhteiskunnassa vallitsevien normien mukaisia.

Esimerkiksi Natsi-Saksassa nämä tytöt eivät olisi puolustaneet juutalaisia, vaan olisivat päinvastoin hokeneet hengästyneellä äänellä Der Stürmeristä lukemiaan juttuja juutalaisten pahuudesta.

Nämä nykyajan kiihkeät rasisminvastustajat ovat samoja ihmisiä, jotka Natsi-Saksassa olisivat olleet kiihkeitä juutalaisvihaajia. He vihaavat sitä asiaa, jota yhteiskunnassa vallitsevan poliittisen ilmapiirin mukaan kuuluu vihata.

He ovat sisäistäneet yhteiskunnassa vallitsevat sosiaaliset normit ja paheksuvat nonkonformisteja suorastaan emotionaalisesti närkästyneenä.

Nämä kympin tytöt ovat niitä ihmisiä, jotka Saudi-Arabiassa vaativat homojen kivittämistä kuoliaaksi.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Miniluv

Käytössä oleva linjaus on, että älykkyyskeskustelun ei toivota leviävän kaikkiin mahdollisiin ketjuihin.

Jatkot aiheesta tänne:


http://hommaforum.org/index.php/topic,3733.0.html

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/