News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-10-22 HS: Romaniperheelle 9 000 euron korvaus syrjimisestä

Started by rähmis, 23.10.2009, 11:57:35

Previous topic - Next topic

rähmis

Himangan kunta joutuu maksamaan yhteensä 9 000 euroa kolmihenkiselle romaniperheelle, koska se syrji perhettä vuokra-asunnon haussa. Vaasan hovioikeuden tuomio tuli lainvoimaiseksi tässä kuussa, kun korkein oikeus antoi kielteisen päätöksen kunnan valituslupahakemukseen.

Hovioikeuden mukaan Himanka ei ollut soveltanut noudatettavia asukasvalintaperusteita. Syrjintälautakunta totesi jo vuonna 2007 antamassaan päätöksessä, että kunnan toiminta oli ollut ilmeisen syrjivää. Himanka oli muun muassa suositellut perhettä hakeutumaan alueille, joilla asuu muita romaneja.

Himangan kunta kertoi, että se ei asuinalueena tarjoa luonnollista kanssakäymismahdollisuutta muun romaniyhteisön kanssa.

Hovioikeus totesi, että Himanka oli syrjinyt romaniperhettä asukasvalinnassa ja kohdellut heitä epäsuotuisammin kuin muita asunnonhakijoita.

Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun vähemmistövaltuutetun toimisto päätti avustaa syrjittyjä ihmisiä yhdenvertaisuuslain mukaisen hyvityksen vaatimisessa oikeudessa.

Hesari

antero

Todennäköisesti tuo tuli silti halvemmaksi himangan kaupungille. Hyvä niin.
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

PetethePerkele

"Hai siee, täs meil uus ammattiii. Ei tart olla enää hevosmieees, riittää kun tunkee vuokral ympär Suomeeee."

pelle12

Kalliiksi tulee kulttuuridiversiteetin vaaliminen, mutta onneksi meillä on varaa.

Tasogare

Homma^^^ <3    |    On vain vääriä mielipiteitä

http://www.sverigedemokraterna.se/

antero

Quote from: pelle12 on 23.10.2009, 12:23:07
Kalliiksi tulee kulttuuridiversiteetin vaaliminen, mutta onneksi meillä on varaa.
Kuten jo totesin:"Todennäköisesti tuo tuli silti halvemmaksi himangan kaupungille. Hyvä niin."
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

nabla

"Järki on paholaisen portto, joka ei voi tehdä mitään muuta kuin parjata ja tehdä pahaa kaikelle mitä jumala sanoo ja tekee.", Martti Luther
"Ehkä Jumalan tahto oli yhdistää ihmisiä.",Piispa Leo tsunamista
"Jos voin loukata maailmankatsomustasi, siinä on bugi.", nabla

EL SID

sossu maksaa romaaninaisille kansallispuvun hankinnasta. Minä joudun maksamaan EPn kansallispuvun oston itse. Eikö minua syrjitä tässä asiassa?

Veli Karimies

Quote from: antero on 23.10.2009, 12:04:07
Todennäköisesti tuo tuli silti halvemmaksi himangan kaupungille. Hyvä niin.

Aivan. Hyvä ratkasu Himangan kunnalta.

Vastaan hesarin keskusteljun kommenttiosion kirjoitukselle:
QuoteMustalaisten kohdalla Suomessa pitäisi jo vähitellen saada syrjintä loppumaan!

Mustalaisia tullaan kohtelemaan Suomessa kuin suomalaisia, kun he lakkaavat käyttäytymästä kuin mustalaiset ja alkavat käyttäytyä kuin suomalaiset.

mr.tinkertrain

asun himangalla ja olen erittäin tyytyväinen että täällä ei paljon romaneja näy, saatikaan asu. aivan sama paljonko se maksaa. itselläni ei ole ainuttakaan hyvää kokemusta kyseisestä vähemmistöstä. olen varmaan hirveä rasisti nyt  :'(
himankalaiset on nuivaa porukkaa  ;)

Missra

Quote from: mr.tinkertrain on 24.10.2009, 05:36:11
asun himangalla ja olen erittäin tyytyväinen että täällä ei paljon romaneja näy, saatikaan asu. aivan sama paljonko se maksaa. itselläni ei ole ainuttakaan hyvää kokemusta kyseisestä vähemmistöstä. olen varmaan hirveä rasisti nyt  :'(

Sina olet nyt virallisesti aari-oikeistolainen seka Halla-aholainen.

Nikopol

Laitettaisiinko pystyyn ketju "Positiivisia romanikokemuksia" ettei oltaisi niin kielteisiä ja nuivia. Siis kokemuksia joissa romani erottuu keskiarvosta mukavuudellaan, luotettavuudellaan, huomaavaisuudellaan?

Valitettavasti sarake jää melko tyhjäksi omalla kohdalla. Vastakkaisia kokemuksia on lähes viikottain. Viimeksi kansallispukuinen nainen pajatti puhelimessa ja kesken kaiken ääni kohosi falsettiin, kun puhelun toinen osapuoli sai kuulla että "JA MINNUU ET KOHTELE TUOLLEE YLIMIELISESTI, KUULE ROMANIVERI EI TUOLLAISTA SULATA, JOS ET USO NIIN TÄÄLTÄ KUULE PESEE!" Ilmeisesti uhkailu, aggressio ja rotukortti tehosivat koska keskustelu jatkui rauhallisissa ja rakentavissa merkeissä. Tuli elävästi mieleen kun kerran about kymmenen vanhana seisoin bussipysäkillä. Mustalaispoika ajoi ohi jopolla pikkuveli tarakalla. Pikkuveli potkaisi minua vatsaan. Kun en muuta keksinyt, huusin perään että kiitos, oli kiva juttu. Isompi poika kurvasi takaisin ja alkoi sylki roiskuen huutaa että "MIULLE ET KUULE NAURA PILKKANAURUA!" Selvisin sillä kertaa anteeksipyynnöllä ja matelulla. Olivat vielä koulun naapuritalon jalkapallo- ja polkupyörävarasporukkaa, ja voi sitä joka kävi omaansa peräämässä.

Kaupassa, uimarannalla, ravintolassa, kadulla, joka paikassa heimolaisille annetaan tilaa. Väkivallan ja aggressiivisen möykän ilmapiiri on käsin kosketeltava. Kourallisesta urallani kohtaamiani romanioppilaita joka ikinen on ollut paha suustaan ja laukonut ristiriitatilanteessa aina ensiksi uhkauksen, koska aina häntä on pilkattu vaikka puhuttaisiin ihan eri asiasta. Solvaaminen ja nimittely on ihan normaalia dialogia.

Jos näen romanijoukon julkisessa tilassa, lähden pois.  Jos kunta heitä vierastaa, kunta tekee asukkailleen todennäköisesti pelkkää hyvää. Valitettavasti. Näin empiria osoittaa.

Mutta olikos tämä kiihotusta? Ainakin joka sana totta.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Ari-Lee

En ainakaan itse kiihottunut. Kun olin ala-asteella pari mustalaista potki minut vessan lattialle. No eihän siitä seurannut kuin rehtorin puhuttelu. Vanhempana sain tietää niiden saaneen toista kautta takaisinkin.
Kun olin 18 vuotias minut kidnappasi pari mustalaispoikaa ajamaan heidät 40 km:n päähän tansseihin. Koska olin keltanokka otin heiltä määränpäässä pienen summan rahaa ja sillä he pesivät itsensä ulos rikoksesta. Tosin poliisipartio tyhjensi heidät teräaseista.
Pari ystävää joutui esittelemään haulikoitaan mustalaisnaapureilleen koska neuvottelut kariutuivat.
Kuka puhuikaan suomalaisten geeniköyhyydestä?
Ja lopuksi se pakollinen lause: Ei saa yleistää. Eivät toki kaikki ole vihamielisiä. Löytyy hyviäkin ihmisiä ns. valkoisia mustalaisia kuten on olemassa mustalaisvalkoisia. Olen tavannut mustalaisen postimiehenä ja toisen eläinlääkintä aliupseerina. Autonkin ('73 Taunuksen) olen ostanut kivoilta mustalaisilta. Eikä se auto ollut miina kun tein siihen huollot. Ja jos pääset oikeasti ystävystymään mustalaisen kanssa on se kuin veriveljeyttä. Jos tulee sitten ongelmia jonkun heimolaisen kanssa se ongelma tulee suhteilla kuntoon, ei poliisilla.
Että näin Kainuussa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

KphS

Quote from: Nikopol on 24.10.2009, 13:19:05
Laitettaisiinko pystyyn ketju "Positiivisia romanikokemuksia" ettei oltaisi niin kielteisiä ja nuivia. Siis kokemuksia joissa romani erottuu keskiarvosta mukavuudellaan, luotettavuudellaan, huomaavaisuudellaan?

Valitettavasti sarake jää melko tyhjäksi omalla kohdalla. Vastakkaisia kokemuksia on lähes viikottain. Viimeksi kansallispukuinen nainen pajatti puhelimessa ja kesken kaiken ääni kohosi falsettiin, kun puhelun toinen osapuoli sai kuulla että "JA MINNUU ET KOHTELE TUOLLEE YLIMIELISESTI, KUULE ROMANIVERI EI TUOLLAISTA SULATA, JOS ET USO NIIN TÄÄLTÄ KUULE PESEE!" Ilmeisesti uhkailu, aggressio ja rotukortti tehosivat koska keskustelu jatkui rauhallisissa ja rakentavissa merkeissä. Tuli elävästi mieleen kun kerran about kymmenen vanhana seisoin bussipysäkillä. Mustalaispoika ajoi ohi jopolla pikkuveli tarakalla. Pikkuveli potkaisi minua vatsaan. Kun en muuta keksinyt, huusin perään että kiitos, oli kiva juttu. Isompi poika kurvasi takaisin ja alkoi sylki roiskuen huutaa että "MIULLE ET KUULE NAURA PILKKANAURUA!" Selvisin sillä kertaa anteeksipyynnöllä ja matelulla. Olivat vielä koulun naapuritalon jalkapallo- ja polkupyörävarasporukkaa, ja voi sitä joka kävi omaansa peräämässä.

Kaupassa, uimarannalla, ravintolassa, kadulla, joka paikassa heimolaisille annetaan tilaa. Väkivallan ja aggressiivisen möykän ilmapiiri on käsin kosketeltava. Kourallisesta urallani kohtaamiani romanioppilaita joka ikinen on ollut paha suustaan ja laukonut ristiriitatilanteessa aina ensiksi uhkauksen, koska aina häntä on pilkattu vaikka puhuttaisiin ihan eri asiasta. Solvaaminen ja nimittely on ihan normaalia dialogia.

Jos näen romanijoukon julkisessa tilassa, lähden pois.  Jos kunta heitä vierastaa, kunta tekee asukkailleen todennäköisesti pelkkää hyvää. Valitettavasti. Näin empiria osoittaa.

Mutta olikos tämä kiihotusta? Ainakin joka sana totta.

Ken totuudesta kiihottuu... hyvin kiteytit. Romanit väistelevät toisiaan ja valkolaiset kaikkia romaneja.
Asun Tanskassa eli olen itsekin maahanmuuttaja. / En edusta kantaväestöä.

mikkostadista

Hmm, kunta oli suositellut romaaneille asumista muiden romaanien parissa?...Kirjastossa?...Koskakohan yhteiskunta ymmärtäisi hätäni ja turvaisi mahdollisuuteni asua vain ja ainoastaan kantaväestön parissa?

M

Maastamuuttaja

Tässä laskukausitilanteessa kaikki tulevaisuususkoa vahvistavat ideat ovat tervetulleita. Itse olen hankkimassa nahkatakkia ja hevosta. Uskon tällaisen yhdistelmän riittävän varsin pitkälle. Sen sijaan en usko pitkäjänteiseen työuraan ja suvaitsevaisuusideologiaan.

tykki

itsekkin entinen Himankalainen ja kunnan päätöksestä tyytyväinen!!
itseasiassa aika moni Himankalainen oli valmis maksamaan osansa sakosta jos ja kun semmonen tulisi. sääli että jäi ajatuksen tasolle kyseinen juttu.
Maahanmuutto on hyvä asia eikä kannata asettaa humanitäärinen maahanmuutto vastaan turvapaikkahakijat vastaan opiskelu vastaan ...

apexi

Quote from: Ari-Lee on 24.10.2009, 14:23:30
Ja jos pääset oikeasti ystävystymään mustalaisen kanssa on se kuin veriveljeyttä. Jos tulee sitten ongelmia jonkun heimolaisen kanssa se ongelma tulee suhteilla kuntoon, ei poliisilla.
Että näin Kainuussa.

Homma on jo siinä vaiheessa pielessä, kun poliisi ei voi auttaa, vaan heimolaiset. Ja sitten vielä ihmetellään miksi nämä eivät integroidu yhteiskuntaan.... Mutta olen samaa mieltä kanssasi, että poliiseista ei ole apua romanien kanssa.
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.