News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Tunnelista ei tule kansanäänestystä Tampereella

Started by Iloveallpeople, 22.10.2009, 01:53:00

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

Laitetaanpa uutinen tänne, kun Muutos 2011 kannattaa suoraa demokratiaa.


QuoteTunnelista ei tule kansanäänestystä Tampereella

Tampereella ei järjestetä kansanäänestystä kiistellystä Rantaväylän tunnelihankkeesta.

Valtuusto päätti asiasta myöhään keskiviikkona äänin 35-30. Kansanäänestyksen puolelle asettui odotetusti etenkin vasemmistoliiton ja sosiaalidemokraattien valtuutettuja.
...


STT

Iltalehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Jiri Keronen

Turussa pyrittiin järjestämään kansanäänestys niin kutsutusta toriparkista. Kunnallisvaalien aikaan suurin osa valtuustoon ehdokkaana olleista kertoi vastustavansa toriparkkia, mutta päästyään valtuustoon nämä samat ehdokkaat pyörsivät mielipiteensä. Tämä luonnollisesti vitutti kansaa, joka sitten keräsi nimet paperille saadakseen aikaiseksi kansanäänestyksen asiasta. Kansanäänestysaloite kuitenkin hylättiin perusteella, että kansa oli juuri saanut vaikuttaa asiaan äänestäessään kunnanvaltuuston kokoonpanosta. Näin Turussa.

Toriparkkia kannattaneet (ja erityisesti ennen vaaleja annetut lupauksensa syöneet) usein toistelivat mantraa siitä, että toriparkin sopimukset on tehty siten, että toriparkista ei koidu kuluja kansalle. Kuten yleensäkin poliitikkojen ollessa kyseessä, tämä oli luonnollisesti suora valhe. Sopimuksissa nimittäin todettiin, että kaupunki tulee vastaamaan monista toriparkin rakentamista edeltävistä kuluista, jotka ovat välttämättömiä toriparkin rakentamiseksi.

Toriparkista järjestettiin useita mielenosoituksia, joihin osallistui yhteensä tuhansia ihmisiä. Valtuuston päätettyä hylätä kansanäänestys toriparkista, ilmestyi ympäri kaupunkia graffiteja, joissa todettiin valtuuston tuhonneen demokratian.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

JM-K

Jep, luin uutisen Aamulehdestä. Tämä kertoo mainiosti sen, mitä poliittiset broilerit kansasta ajattelevat.

Tunnelihankkeeseen liittyvän kansanäänestyksen torpedointi oli ikävä juttu mm. Näsijärven rannan, tamperelaisten viihtyvyyden ja liikenneturvallisuuden kannalta.

Sen sijaan Muutos 2011:n ja sen agendan kannalta se on mitä parasta mainontaa. Kunhan tässä muilta kiireiltäni kerkiän, otan yhteyttä tunneliadressin puuhamiehiin ja -naisiin. Aloitetaan "pieni" alueellinen masinointi. Keinot ovat jo olemassa, niitä on harjoiteltu ja ne ovat huippuunsa viritetyt.

Ensin Tampere, sitten Helsinki, Turku, Oulu, Jyväskylä, Rovaniemi jne.

IDA

Tampereen ja Turun jutuista kannattaisi arkistoida äänestystulos jonnekin mistä olisi kätevä katsoa se seuraavia vaaleja silmällä pitäen. Ihan varmahan on, että edustajat itse eivät ainakaan ota äänestyskäyttäytymistään tällaisissa asioissa puheeksi.

Heikki Luoto

Näiden kolmen "valtuuston tunnelipäätösten" historiasta minulle on kerrottu, ettei kyseessä ole ollut tunnelinrakentamispäätöksistä, vaan ennemminkin valtuuston antamasta luvasta tutkia tunnelivaihtoehtoa, joten "valtuuston tunnelipäätöksistä" puhuminen on enneminkin poliittista retorista vedätystä.

Äänestin eilen 21.10.2009 Tampereen kaupunginvaltuuston kokouksessa kansanäänestyksen puolesta. Olin valmistellut tunnelihanketta kritisoivan valtuustopuheen, mutta en sitä pitänyt koskaan, sillä puheet rajoitettiin koskemaan vain tunnelikansanäänestystä. Koska Hommaforum on arvostettu ja luotettu media, niin julkistan puheeni ensimmäiseksi täällä:

Quote

Arvoisa puheenjohtaja,

Rantaväylän tunnelin tämän hetken virallinen hinta-arvio on 140 miljoonaa euroa. On kuitenkin erittäin todennäköisesti realisoituva riski, että virallinen hinta-arvio ylitetään, jolloin kustannusvastuu ylittävältä osalta siirtyy kokonaisuudessa kaupungille, sillä valtion osuuden katto on 45 miljoonaa Eduskunnan päätöksellä, jota Tiehallinto ei voi omavaltaisella sopimisella ylittää. Tässä yhteydessä kannattaa esimerkkinä muistaa Ratinan stadionin korjaus, johon ei saatu valtiolta varoja silloisen ministeri Tanja Karpelan lupaamaa summaa.

Rantaväylän kustannusarvion toteutumisen mahdollisuutta voi verrata tunneleiden luvatussa maassa Ruotsissa rakennettujen tunneleiden kustannustasoon, joka ovat toteuttamisen aikana kohonnut 25 – 50 prosentia. Göteborgiin vuonna 2006 valmistuneen 3,3 km pitkän Göta-väylän budjetti ylittyi neljänneksellä, lopullisen hinnan ollessa 350 miljoonaa euroa. Kustannuksista valtaosa kului Götatunneliin, joka käsittää Götaväylästä vain puolet, muun osan väylästä ollessa huomattavasti huokeammin kunnostettavaa vanhaa tienpohjaa, joka ei kulje tunnelissa. Götatunneli on pituudeltaan vain 1,6 kilometriä, kun taas saman kaistalukumäärän omaava, 2,3 kilometriä pitkä Rantäväylän tunneli tulisi olemaan 44 % pidempi.

Göteborgin kaupungilla on ollut Tampereen kaupunkia helpommat lähtökohdat sitoutua tunneliprojektiin, koska Ruotsin valtio on maksanut 75 % Götatunnelin kustannuksista, Göteborgin kaupungin kustannusosuuden jäädessä 25 prosenttiin myös budjettiylityksen osalta. Rantaväylän kustannuksissa Suomen valtio olisi mukana vain 33 %:lla, eikä ole Eduskunnan takeita siitä, että valtio olisi mukana maksamassa Rantaväylän tunnelin budjettiylityksiä, jotka siten kaatuisivat 100-prosenttisesti Tampereen kaupungin kustannettaviksi. Liikenteellistä näkökulmasta katsoen Göteborgilla on ollut yli kaksi kertaa Tamperetta enemmän tarvetta siirtää Götaväylän liikennettä tunneliin, sillä ennen tunneliprojektia Götaväylällä kulki 65000 ajoneuvoa vuorokaudessa, kun taas Ranta-Tampellan kautta kulkee vain 30000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Suurelta osin velanotolla rahoitettava Rantaväylän rakentaminen osuu taloudellisesti vaikeaan aikaan. Monen muun taantuman pitkittymistä ennustavan ohella myös vuoden vaihteessa Kuntaliiton toimitusjohtajaksi nouseva varatoimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma ennustaa koko 2010-luvulle vaikeita taloudellisia aikoja todeten Kunta-lehdessä:
"Kuntien pitää varautua useamman vuoden notkahdukseen. Itse asiassa ei ole näköpiirissä, että kuntien tulojen ja menojen tasapaino ratkaisevasti paranisi edes koko 2010-luvulla."

90-luvun lamasta Suomea veti ylös muun maailman parempi talous ja Nokia-ilmiö. Tiedossa ei ole vastaavia vetovoimatekijöitä auttamaan ylös nykyisestä lamasta. Raskas velkaantuminen ja myöhästyvä talouskasvu saattaa johtaa tilanteeseen, jossa taantumarotkon ylitse elvytysvelan avulla hyppäävä ei saavutakaan parempia aikoja kuvaavaa rotkon vastakkaista reunaa, vaan tippuu velan ja velan korkojen vauhdittamana rotkon pohjalle, josta ylös nouseminen on entistä raskaampaa.

Globalisaatiossa häviäjän osaan joutunut Suomi menettää hurjaa vauhtia teollisuuttaan muun muassa Kiinaan ja Intiaan. Tunnelia on perusteltu heppoisella ilmastonmuutoksenestoargumentilla. Väitän, että globalisaation köyhdyttämät suomalaiset osallistuvat ilmastotalkoisiin ilman tunneliakin, sillä tulevaisuudessa meillä on taloudellisesti vähemmän varaa kuluttamiseen, kuten esimerkiksi tunnelissa köröttelyyn.

Arvoisa puheenjohtaja,

Valtuutettujen tulisi vähintään siirtää tunneliprojektin toteuttamista myöhemmäksi, kunnes Tampereen velkaantumiskierre on katkaistu ja talousnäkymät ovat selkeämmät.
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto