News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pizzerian hygieniataso

Started by kertsu59, 20.10.2009, 09:19:22

Previous topic - Next topic

Kettu2

Quote from: Veli on 20.10.2009, 23:24:20
Quote from: Jack_V on 20.10.2009, 22:09:02
En oikein ymmärrä näitä kommentteja tässä ketjussa että "Älkää nyt helvetissä käykö näissä kebuluolissa".

Ehdotatko siis, että ihmisten pitäisi mennä kebuluolaan?

Luetun ymmärtäminen näyttää olevan yllättävän vaikea asia.

Ei, ihmisen ei pidä mennä kebuluolaan, nakkarille, heseen, mäkkäriin tai ylipäänsä mihinkään mikäli se ei tunnu oikealle ja järkevälle valinnalle.

Ari-Lee

Käykää hyvät ihmiset ruokakaupassa!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

OlliH

Tulipa tässä käytyä eräältä syyrialaiselta hakemassa pizza. Lattialla vilisti otus, joka oli jonkinlainen kuoriainen, mutta monta kertaa kovakuoriaista suurempi. Osaavatko biologiaa tuntevat kertoa mikä eläin mahdollisesti kyseessä?

On myös ahkera tyyppi. Aina töissä kun paikka on auki.

Veli Karimies

Quote from: Jack_V on 20.10.2009, 23:33:16

Ei, ihmisen ei pidä mennä kebuluolaan, nakkarille, heseen, mäkkäriin tai ylipäänsä mihinkään mikäli se ei tunnu oikealle ja järkevälle valinnalle.

Miksi siis sinun on sitä vaikea ymmärtää?

No älä vastaa. Tiedän jo, et ymmärrä käsitettä kebuluola kun rinnastat sen samaan sarjaan esim hesen ja mäkin kanssa.

Ari-Lee

Quote from: OlliH on 20.10.2009, 23:56:39
Tulipa tässä käytyä eräältä syyrialaiselta hakemassa pizza. Lattialla vilisti otus, joka oli jonkinlainen kuoriainen, mutta monta kertaa kovakuoriaista suurempi. Osaavatko biologiaa tuntevat kertoa mikä eläin mahdollisesti kyseessä?

Torakka? Riittää syyksi sulkea paikka terveysviranomaisen toimesta.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kettu2

Quote from: Veli on 20.10.2009, 23:57:48
Quote from: Jack_V on 20.10.2009, 23:33:16

Miksi siis sinun on sitä vaikea ymmärtää?

No älä vastaa. Tiedän jo, et ymmärrä käsitettä kebuluola kun rinnastat sen samaan sarjaan esim hesen ja mäkin kanssa.
Ei tainnut mennä edellisenkään viestin pointti jakeluun?

Väännetään sitten rautalangasta. Siinä ei ollut tarkoitus rinnastaa mitään mihinkään. Pointtina oli ilmaista ettei ihmisen pidä tehdä mitään mikä ei ole älyllisen ihmisen rationaalisen ajatteluprosessin tuloksena oikea tai järkevä valinta. Viestissä olisi voinut lukea ihan yhtä hyvin vaikkapa:

"Ihmisen ei pidä mennä Siwaan, talkootöihin, tukiopetukseen tai kansantanhuihin mikäli ei pidä sitä oikeana ja järkevänä valintana."

En siis ole missään vaiheessa ilmoittanut että ihmisten pitäisi mennä "kebuluolaan" tai "rinnastanut kebuluolia samaan sarjaan mäkin tai hesen kanssa". 

Sen sijaan että olet tunkenut sanoja suuhuni, olisit voinut perustella miksi minun ei tulisi käydä hyväksi havaitsemissani kebab-pitserioissa, jotka mitä ilmeisemmin menevät tähän "kebuluola"-kategoriaan maahanmuuttajaomisteisuutensa vuoksi.

Jätän tämän asian tähän.

Phantasticum

Quote from: Ari-Lee on 21.10.2009, 00:01:31

Samaa mieltä. Etnopaikkojen hygienia paranisi huomattavasti, jos viranomaiset puuttuisivat asioihin rivakammin. Itse käyn vain niissä paikoissa, jotka olen hyviksi havainnut. Yleinen siisteys kertoo jo paljon.

Vähän aikaa sitten laitoin yhden paikan mustalle listalle. Lopullinen niitti oli, että joka kerta kyseisessä paikassa asioidessani herra kebab oli oikea töykeyden huippu. Koska syön annokseni kotona, olen saanut mukaani paketin ja joka ainoa kerta herra kebab on lätkäissyt paketin eteeni siihen tyylin, ettei siitä ole mitään kaunista sanottavaa. Lieneekö ylimielisen käytöksen syy siinä, kun miehinen ego joutuu tarkastelemaan maailmaa vajaan 160 cm:n korkeudelta. Oikea ällöhyypiö.

Mika.H

Quote from: hoxpox on 20.10.2009, 23:08:43
Quote from: Mika.H on 20.10.2009, 21:29:27
tosi on, että joissain mamupaikoissa hygienia on mitä on, mutta täytyy kyllä tasapuolisuuden vuoksi todeta, että esimerkiki eerikin pippuri-nimisessä ravintolassa hygieniataso hakkaa kirkkaasti kaikki mahdolliset kotimaiset kilpailijansa... paikka on turkkilaisten omistuksessa.

http://www.eerikinpippuri.com/?page=1

Olen saanut kyseisestä paikasta ruokamyrkytyksen, luulen että syy oli valkosipuliperunoissa.

Täytyy kyllä myöntää että senkin jälkeen on tullut käytyä, joskaan valkosipuliperunoita en ole valinnut lisukkeeksi.

ok. yleensähän ruokamyrkytyksen saa jos kylmäketju tökkii. toki muitakin syitä on, mutta tuo nyt noista on tärkein.

minua tuossa paikassa viehättää kavereiden jatkuva siivoaminen. aina kun tulee hetki aikaa niin pojat jynssäävät kalusteitaan. ovat ns ylpeitä työstään ja se asenne on hieno juttu.
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Tinden

Täällä on puhuttu siitä, miten ahkeria nämä (turkkilais)ulkkisruokapaikkojen pitäjät ovat. Kyllä varmaan monet tekevät pitkää päivää. Mitäs siinä, pitäkööt paikat niin pitkään auki, kun laki sallii.

Haluaisin vain muistuttaa siitä, että miksi nämä halpismätöt pystyvät myymään halpaa; usein jää näistä paikoista alvit maksamatta, myydään pimeesti, on kaikenlaista vilunkia ja kierrätystä. Kyllähän tästä viranomaisetkin ovat puhuneet, harmaa raha pyörii juuri näissä etnisissä.

Minusta se on väärää kilpailua, kun toinen yrittäjä maksaa verot ja joutuu myymään kalliimmalla ja toinen porskuttaa menemään myymällä halpaa eikä välitä velvotteista.

Tämän takia en syö näissä ählypaikoissa.

Quote from: Ari-Lee on 20.10.2009, 23:38:25

Tämä on tärkeä asia!
Kotona tehty ruoka on edullista, ravitsevaa, kaupasta saa hyviä kotimaisia tarvikkeita. Suosittelen låmpimästi.

Ja sitten tunnustus:
Teen kuitenkin yhden poikkeuksen, saatan käydä yhdessä intialaisessa joskus. :roll:  

OlliH

Quote from: Phantasticum on 21.10.2009, 00:28:46

Samaa mieltä. Etnopaikkojen hygienia paranisi huomattavasti, jos viranomaiset puuttuisivat asioihin rivakammin. Itse käyn vain niissä paikoissa, jotka olen hyviksi havainnut. Yleinen siisteys kertoo jo paljon.

Vähän aikaa sitten laitoin yhden paikan mustalle listalle. Lopullinen niitti oli, että joka kerta kyseisessä paikassa asioidessani herra kebab oli oikea töykeyden huippu. Koska syön annokseni kotona, olen saanut mukaani paketin ja joka ainoa kerta herra kebab on lätkäissyt paketin eteeni siihen tyylin, ettei siitä ole mitään kaunista sanottavaa. Lieneekö ylimielisen käytöksen syy siinä, kun miehinen ego joutuu tarkastelemaan maailmaa vajaan 160 cm:n korkeudelta. Oikea ällöhyypiö.

Kannattaa huomioida, että eri kulttuureilla on erilaiset tapakulttuurit. Jos esim. menet Japaniin ja ojennat henkilölle esim. pankissa jotain ihan suomalaiseen tapaan, on se äärimmäistä gaijinin töykeyttä. Ojentaminen pitää tehdä molemmilla käsillä nöyrästi. Aiemmassa työpaikassani monet suomalaiset noudattivat tätä tapaa myös suomessa vierailevien japanilaisten osalta.

Saattaapi olla mahdollista että jonkinlainen tapakulttuurien eroavaisuus on tässäkin kyseessä. Tosin jos on pitkään maassa asuttu, niin luulisi sen tarttuvan jotain kautta maahanmuuttajallekin.

OlliH

Itse kun en koskaan ollut torakkaa elävänä nähnyt, ja muutenkin vain lehtijuttujen kuvista jättiläistorakoita nähnyt, niin kuvittelin torakoita suuremmiksi, mutta Wikipedian mukaan ne ovat juuri näkemäni kokoisia.

Hervannan legendaarisessa Mikontalossa, jossa aina sattuu ja tapahtuu oli tässä taannoin A-rapussa jonkun vaihto-opiskelijan mukanaan tuoma torakkainfestaatio. Onneksi oli totaalinen remontti siellä muutenkin edessä, ja pystyttiin ilmeisesti laittamaan sellaiset myrkyt, että syöpäläiset saatiin hengiltä.

Veli Karimies

Quote from: Jack_V on 21.10.2009, 00:23:51Sen sijaan että olet tunkenut sanoja suuhuni, olisit voinut perustella miksi minun ei tulisi käydä hyväksi havaitsemissani kebab-pitserioissa, jotka mitä ilmeisemmin menevät tähän "kebuluola"-kategoriaan maahanmuuttajaomisteisuutensa vuoksi.

Ja tämä lause taasen todistaa, ettet SINÄ ymmärrä. Kebuluola tarkoittaa epäilyttävää sivukujan kebab-pitseriaa jonka hygieeniataso on astetta shellin vessa. Ja huomaatko miten itseasiassi sinä olet pistämässä sanoja minun suuhuni, katso boldattu kohta.

Jos et vieläkään sisäistä, niin vertaa sanaa kebuluola vaikka sanaan räkälä.

Lepakko

Itse olen vähentänyt tämän vuoden puolella kebabbiloissa käyntiä noin 90%. Eipä kiinnosta suosia veronkiertoa, kun itse maksaa kaikesta koko ajan enemmän ja enemmän, eikä pysy palkkakehitys enää perässä.

Eerikin Pippurista kokemuksia ajalta, jolloin kävin Stadin ytimessä töissä. Ei vakuuttanut kyllä silloin sen enempää annoskoolla kuin maullakaan. Syötävää toki oli. Nykyisin tulee käytyä joskus oman pikku kotikunnan keskustan pizzeriassa, turkkilaisten tai kurdien pyörittämä sekin, mutta palvelu on aina ystävällistä ja annokset riittävän kokoisia ja maukkaita. Ei kai tollaisessa tuppukylässä tarvitsisikaan montaa sutta myydä, kun asiakasvirta loppuisi kokonaan sanan kiertäessä.

Aiemminkin olen asiasta maininnut, mutta täällä Turussa eräs näihin epämääräisempiin kuuluva kebabbila myy siipikarjaa sianlihana. Useassa pizzassa ja pastassa on täytteenä kinkku. No eihän rauhanuskoinen sikaan koske, niinpä seinällä olevassa menu'ssa lukeekin jotenkin näin: kinkku=pizzasuikaleet, pizzasuikaleet: kalkkunanliha, mustapippuri, suola. Näppärästi se käy!
Lähetin asiallisen tiedustelun omalla nimelläni Turun kaupungin terveystarkastajalle ja kysyin samalla tällaisen toimintatavan laillisuuttta. Moni kun jätti linnut syömättä lintuinfluenssahysterian aikana, ja nyt voisi olla päinvastoin kun sikalenssu pelottaa ihmisiä. Mitään vastausta en koskaan saanut. Ei kai rasisteille tarvitse vastata  :(

- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.

N

Quote from: pelle12 on 20.10.2009, 19:25:15
Quote from: Sivusta seuraaja on 20.10.2009, 19:15:25
Itse olen jo muistakin kuin hygieniasyistä hakenut pizzani siitä eräästä kotimaisesta ketjusta, joka jostain syystä antaa myös pizzan ilmaiseksi, jos eivät muista tarjota kuittia ostoksesta.

Itse syyllistyin vielä noin vuosi sitten muutaman 'kasviskebabin' (liha korvattu fetajuustolla) ostamiseen eräästä mamukebabpizzeriasta (kun oli niin halpaa, ts. kaikki sotumaksut yms. verot maksamatta), mutta kiitos hommafoorumin, olen luopunut pahasta tavastani. Kehotan muitankin samaan. Ette häviä mitään. Jos kebabia tekee mieli, valmistakaa itse!

Itse olen huomannut, että noissa mamupitserioissakin on aika selviä eroja. Hintataso on aika hyvä indikaattori sille, onko odotettavissa hyvää ruokaa vai vatsatauti. Kotipitsassa en ole käynyt nykyikseen ollenkaan (enkä tule kyllä käymäänkään), koska tarjolla on paljon parempiakin vaihtoehtoja (mamujen kuin suomalaistenkin toimesta). Oman osansa voi tehdä myös se, että eräs erinomainen kotimainen pitsanlähde on melkein naapurissa :)

Helpointa on mennä kokemuksen perusteella, onneksi kaikkea ei täällä tarvitse kokeilla itse, vaan www.kaenkky.com pelastaa monelta virhereissulta (näin Oululaisittain).

Phantasticum

Quote from: OlliH on 21.10.2009, 05:59:45
Quote from: Phantasticum on 21.10.2009, 00:28:46
Lopullinen niitti oli, että joka kerta kyseisessä paikassa asioidessani herra kebab oli oikea töykeyden huippu. Koska syön annokseni kotona, olen saanut mukaani paketin ja joka ainoa kerta herra kebab on lätkäissyt paketin eteeni siihen tyylin, ettei siitä ole mitään kaunista sanottavaa.

Kannattaa huomioida, että eri kulttuureilla on erilaiset tapakulttuurit.

Missään muussa paikassa en ole koskaan törmännyt vastaavaan ylimieliseen käytökseen ja samalta suunnalta taitavat kaikki olla. Kantapaikassani on ystävällinen palvelu ja mikä parasta, siellä on myös naispuolisia työntekijöitä yhtä normaaleissa työasuissa kuin miespuoliset. Paikka on muutenkin asiallinen ja siisti - terveystarkastajan lausunto on esillä.

Jos joku siitä porukasta paljastuisi radikaalimuslimiksi, joka käy moskeijassa kuuntelemassa vääräuskoisia vastaan suunnattuja vihasaarnoja, olisin suunnattoman pettynyt, suorastaan järkyttynyt. Haluan vielä uskoa, etteivät kaikki Eurooppaan tulevat muslimit ole samasta puusta tehtyjä.

Ano Nyymi

Quote from: Ari-Lee on 20.10.2009, 23:38:25

Ostatte valmispihvin ja pyyhitte sillä lähimmän julkisen käymälän vessanpytyn ja sitten omassa keittiössä väsäätte siitä evästä. Vastannee etno-kebabia ihan hyvin.

Maastamuuttaja

Miten esim Turkissa noudatettu (siis ei pelkästään "säädetty") hygieniataso voisi muitta mutkitta olla vaihdettavissa suomalaisiin normeihin? Hesarin juttu oli täysin vastuuton. Siinä yritettiin todistaa jotakin, mutta niin kömpelösti, että juttu ei vakuuttanut ketään. Tai sitten kirjoittaja ei vielä ollut läpäissyt hesarin toimittajakoulua.

Ano Nyymi

Quote from: Maastamuuttaja on 21.10.2009, 22:29:06
Miten esim Turkissa noudatettu (siis ei pelkästään "säädetty") hygieniataso voisi muitta mutkitta olla vaihdettavissa suomalaisiin normeihin? Hesarin juttu oli täysin vastuuton. Siinä yritettiin todistaa jotakin, mutta niin kömpelösti, että juttu ei vakuuttanut ketään. Tai sitten kirjoittaja ei vielä ollut läpäissyt hesarin toimittajakoulua.

Hesarin toimittelija yrittää houkutella suomalaiset syömään paskaa..
Sitähän noissa etnosapuskoissa meinaan riittää. Liipataan perse vasurilla, huuhdellaan käsi haalealla vedellä hätäisesti, pyyhitään käsi housunlahkeeseen ja mennään käpistelemään asiakkaille tarjoiltavia ruoka-annoksia. Mutta hyvää on ja ainakin halpaa.

Golimar

QuoteKaksi imatralaisravintolaa elintarvikeviranomaisen tehotarkkailuun — Jos asiat eivät korjaannu, Seven grilliä ja Avivania uhkaavat pakkokeinot
Yrittäjät Loran Suleyman ja Mahmoud Dilsher Josef vakuuttavat ravintoloiden olevan siistejä. Elintarvikeviranomainen joutuu hyvin harvoin antamaan huonon arvosanan ravintolalle. Pakkokeinot ovat vielä harvinaisempia.

Stressi riepoo Imatrankoskella toimivan Seven grillin henkilökuntaa. Ravintolan päälle laskeutui alkusyksystä synkkä pilvi, kun elintarvikevalvonta antoi grillille viimeisimmässä tarkastuksessaan huonon arvosanan.

x

Yrittäjä Loran Suleyman on tuloksista hämillään. Hänen mukaansa ravintolassa siivotaan päivittäin.
— Meillä käy monta sataa asiakasta päivässä, joten teemme paljon ruokaa. Kun tilauksia tulee paljon, niin myös sotkua syntyy. Asiakkaamme eivät ole koskaan valittaneet

x

Viranomainen on löytänyt sekä Seven grillin että Avivanin käytänteistä korjattavaa myös aiemmilla tarkistuskerroilla. Kumpaankin ravintolaan on tehty tänä vuonna kolme tarkastusta. Tarkastusvälin tiheneminen johtuu siitä, että aiemmilla tarkistuksilla havaittuja puutteita ei ole korjattu.

x

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/1c308b82-4d4b-490f-abf9-5b058b6ac953

Pentecost

QuoteImatran ympäristötoimen 20. elokuuta suorittamassa tarkastuksessa ravintolasta löydettiin monia puutteita. Esimerkiksi varastotilojen siisteydessä, puhtaudessa ja järjestyksessä sekä siivousvälineiden säilytyksessä havaittiin epäkohtia.
Lista on pitkä.

Puutteita todettiin myös omavalvontasuunnitelmassa, käsienpesupisteen varustelussa, hygieniaosaamisen todentamisessa, kylmänä säilytettävien elintarvikkeiden lämpötilaseurannassa ja jäähdytyksen seurannassa. Pieniä puutteita löydettiin myös hygieniakäytänteissä ja elintarvikkeiden säilyttämisessä.

QuoteAvivanissa tilojen, pintojen ja välineiden puhtaus arvioitiin yleisarvosanalla hyvä. Elintarvikehuoneiston siisteydessä ja puhtaudessa havaittiin kuitenkin pieniä epäkohtia, samoin siivousvälineiden kunnossa ja elintarvikkeiden säilytyksessä. Puutteita oli myös hygieniaosaamisen todentamisessa, kylmänä säilytettävien elintarvikkeiden lämpötilaseurannassa ja jäähdytyksen seurannassa.

Mutta onhan se kuitenkin hienoa, että:

QuoteAsiakkaamme eivät ole koskaan valittaneet
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

no future

Lähtökohtaisesti ei tulisi mieleenkään syödä Imatralla, vaikka siitä ohi tuleekin kiirehdittyä pari kertaa kuukaudessa.

anatall

MITA!!??

Eiko muka kebabbi sailu vessan kaapisa??
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Totuus EPT

Quote from: no future on 01.10.2019, 12:08:28
Lähtökohtaisesti ei tulisi mieleenkään syödä Imatralla, vaikka siitä ohi tuleekin kiirehdittyä pari kertaa kuukaudessa.

Lähtökohtaisesti ei tule monessakaan pizza-kebabbilassa käytyä nykyään, niin monen ohi tulee ajettua, lähes päivittäin.
Missä ******i siellä ongelma.

Riukulehto

Avivan 19.8.2019. https://www.oivahymy.fi/hae-yrityksia/#text=avivan&

QuoteElintarvikehuoneiston siisteydessä ja puhtaudessa on pieniä epäkohtia. Siivousvälineiden kunnossa on pieniä epäkohtia. Hygieniaosaamisen todentamisessa on puutteita. Elintarvikkeiden säilytyksessä on pieniä epäkohtia. Kylmänä säilytettävien elintarvikkeiden lämpötilaseurannassa on puutteita. Jäähdytyksen seurannassa on puutteita. Tarjoilun lämpötilaseurannassa on puutteita. Viimeisintä Oiva-raporttia ei ole laitettu esille

Seven Grilli 20.8.2019. https://www.oivahymy.fi/hae-yrityksia/#text=%20Seven%20grilli&

QuoteOmavalvontasuunnitelmassa on puutteita. Varastotilojen siisteydessä, puhtaudessa ja järjestyksessä on epäkohtia. Siivousvälineiden säilytyksessä ja kunnossa on epäkohtia. Hygieniakäytänteissä on pieniä puutteita. Käsienpesupisteen varustelussa on puutteita. Hygieniaosaamisen todentamisessa on puutteita. Elintarvikkeiden säilyttämisessä on pieniä puutteita. Kylmänä säilytettävien elintarvikkeiden lämpötilaseurannassa on puutteita. Jäähdytyksen seurannassa on puutteita. Viimeisintä Oiva-raporttia ei ole laitettu esille.
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Mika

Quote from: Ano Nyymi on 21.10.2009, 22:32:22

Hesarin toimittelija yrittää houkutella suomalaiset syömään paskaa..
Sitähän noissa etnosapuskoissa meinaan riittää. Liipataan perse vasurilla, huuhdellaan käsi haalealla vedellä hätäisesti, pyyhitään käsi housunlahkeeseen ja mennään käpistelemään asiakkaille tarjoiltavia ruoka-annoksia. Mutta hyvää on ja ainakin halpaa.

Noinhan se monessa ravintolassa menee.  Pizzerioissa on kuitenkin se hyvä puoli, että paistamisen korkea lämpötila tappaa myös ulosteperäiset bakteerit  ;D
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Ajatolloh

Se oli kebabkuoriainen. Kyseisestä hyönteisestä tulee kebbeen se lihalta etäisesti näyttävä proteiinimössö (=se ruskean harmahtava suikale, joka vuollaan vartaasta)

Et kai oikeasti ole luullut, että siihen 5 euron  kebuun on varaa edes sianlihaa laittaa?

Ajatolloh

Quote from: Mika on 01.10.2019, 14:47:32
Noinhan se monessa ravintolassa menee.  Pizzerioissa on kuitenkin se hyvä puoli, että paistamisen korkea lämpötila tappaa myös ulosteperäiset bakteerit  ;D

Bakteerit kyllä kuolee, mutta jos basiliskot on olleet sitä sorttia, jotka tuottavat toksiineja (stafylokokkeja tms), niin seurauksia tulee. Toksiinit eivät yleensä ole lämpökäsittelystä moksiskaan.

Ainakin ruokamyrkytys voi tulla ja silloin laatta ja ruikuli lentää 24h kunnes toksiinit ovat poistuneet.

Jos asialla oli botulinus -suvun basilisko, niin voipi tulla noutajakin. Tällöin ruuassa on botuliini nimitä toksiinia.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Ajatolloh on 01.10.2019, 18:07:01
Quote from: Mika on 01.10.2019, 14:47:32

Bakteerit kyllä kuolee, mutta jos basiliskot on olleet sitä sorttia, jotka tuottavat toksiineja (stafylokokkeja tms), niin seurauksia tulee. Toksiinit eivät yleensä ole lämpökäsittelystä moksiskaan.

Ainakin ruokamyrkytys voi tulla ja silloin laatta ja ruikuli lentää 24h kunnes toksiinit ovat poistuneet.

Jos asialla oli botulinus -suvun basilisko, niin voipi tulla noutajakin. Tällöin ruuassa on botuliini nimitä toksiinia.
Botulinus suvun basiliskoja ei onneksi tule ellei käytä jotain uudelleen pakastettuja sulaneita pakasteita tai kotitekoisia säilykkeitä. helppo tapa välttää ruokamyrkytys on asioida ravintolassa, jossa käy paljon asiakkaita. Raaka-aineet eivät kerkeä mädäntyä.

Ajatolloh

Turkissa on muuten ruokapaikoissa korkea hygieniataso. Eikä tämä ole mikään vitsi. En muista saaneeni koskaan minkäälaisia vatsavaivoja Turkissa syödessä ja ruokaa on tullut ostettua vaikka mistä takapihan basaarin kebutiskistä.

Olen antanut itselleni ymmärtää, että Turkissa korkeaa hygieniaa vaatii nimenomaan viranomaistaso. En tiedä mitä on rangaistukset määräysten rikkojalle, mutte arvatenkin ei mitään kovin hellää. Eikä auta huutaa 'rassisti'. Voipi olla, että silloin rangaistusta tulee vielä vähän lisää Bosporin salmen mitalla niin että "huuto taatusti loppuu stana ja käsität, että on vain yksi tie: Turkin tie ja laitat asiat kuntoon kele"

Mutta mitä tekemistä Turkin (kepillähakatulla) hygieniatasolla on Suomen tai Ruotsin kanssa? Ei mitään.

Ne kerrat kun olen karvakäpälän kebusta mahan saanut kipeäksi, ovat tapahtuneet AINA täällä Euroopassa, Pohjolassa.

Ei se Turkin hygieniataso taida sillä siirtyä tänne noudatettavaksi, että tulija on Turkista. Kyllä se on viranomainen yms joka sen tekee. Eihän Turkista tullut karvatassu pidä meikäläisen viranomaisen nuhteita minään vaan jatkaa kusettamista. Siinä se ongelma on.

Ajatolloh

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 01.10.2019, 18:49:12
Botulinus suvun basiliskoja ei onneksi tule ellei käytä jotain uudelleen pakastettuja sulaneita pakasteita tai kotitekoisia säilykkeitä. helppo tapa välttää ruokamyrkytys on asioida ravintolassa, jossa käy paljon asiakkaita. Raaka-aineet eivät kerkeä mädäntyä.

Luultavasti noin mutta tarkoitukseni ei ollut tuollaista väittäkkään vaan jakaa yleistietoa siitä, että ruoka ei vielä välttämättä ole turvallista vain siksi, että basiliskot olisi terminoitu.

Botuliini-myrkky tosin on armelias ruuan kuumentajalle: riittävän pitkä kuumennus yli 80 C asteen denaturoi kyseisen myrkyn harmittomiksi ainesosiksi. Sama ei välttämättä päde muihin toksiineihin.