News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

US: Soininvaaralta raju väite Suomen poliiseista

Started by Femakko, 05.10.2009, 11:24:56

Previous topic - Next topic

Ano Nyymi

Jos asiaan ei kohta puututa lujalla kädellä niin kohta ollaan Suomessakin siinä tilanteessa että rikolliset tunnistaa univormusta.

rankka

Osmo Soininvaara lahjusväitteestä: Joku kertoi kuppilassa
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1738133

"Vihreiden ex-ministeri, Helsingin kaupunginvaltuutettu Osmo Soininvaara väittää, että poliisit ottavat vastaan lahjuksia toimittajilta. Tiistaina Soininvaara ei enää muistanut lähdettään.

Soininvaara kirjoitti asiasta maanantaina blogissaan ja jatkoi aiheesta Radio Rockin haastattelussa.

Soininvaaran mukaan poliisit hankkivat sivutuloja vuotamalla toimittajille salaisia tietoja maksua vastaan. Hän kertoi Radio Rockille kuulleensa lahjonnasta suuren sanomalehden rikostoimittajalta.

Soininvaara muisti pätki tiistaina lähteen kohdalla. Hän kuitenkin vakuutti IS:lle tietävänsä, että viestimet maksavat uutisista kenelle vain, kuten poliiseille.

Väitätte, että viestimet maksaisivat poliiseille rahaa, jotta nämä vuotavat salassa pidettäviä tietoja. Silloinhan puhutaan lahjusrikoksista.

- Ainahan poliisi pystyy tämän kiertämään sillä tavalla, että lähettää jonkun toisen viemään viestin.

Kuka toimittaja teille on tällaista väittänyt?

- Kun en minä jaksa muistaa, minulla on niin huono nimimuisti. Siitä on noin vuosi, kun tästä keskusteltiin. Silloin oli joku samanlainen skandaali meneillään.

Ette muista tämän toimittajan nimeä?

- En muista yleensäkään ihmisten nimiä, siitä on sen verran aikaa. Paikalla oli useita toimittajia.

Minkä viestimen toimittajista oli kysymys?

- Siinä istui se normaali eduskunnan kahvipöytäseurue. En jaksa mitenkään muistaa, keitä kaikkia siinä juuri sillä hetkellä oli.

Muistatteko kenenkään läsnä olleen nimeä?

- No ehkä on parempi, että en ala niitä kertoa tässä yhteydessä.

Vetoatte lähdesuojaan?

- No vaikka siihen. Mutta en jaksa mitenkään muistaa, siitä on vuosi aikaa. Minä en muista ihmisiä niin hyvin kuin lauseita, jotka sanotaan.

Keskustelun pohjalta olette nyt leimannut kaksi ammattikuntaa. Poliisiylijohtaja Mikko Paatero on jo kiistänyt esittämänne väitteet. Mihin perustatte väitteenne: eduskunnan kuppilassa käytyyn keskusteluun jonkun henkilön kanssa, jonka henkilöllisyyttä ette muista?

- Kyllä, mutta myös siihen, että Paatero on itse sanonut, että poliisista vuotaa näitä tietoja.

Onko teillä käsitystä, kuinka laajasta ongelmasta mahtaa olla kysymys?

- Myös Paatero on sitä mieltä, että ongelman takia pitää puuttua lähdesuojaan. Ilmeisesti sen täytyy olla aika iso.

Eli tässä asiassa uskotte poliisiylijohtajaan?

- Enhän missään tapauksessa vetäisi tätä johtopäätöstä vain yhden lehtitoimittajan mielipiteestä, mutta jos poliisiylijohtaja on myös sitä mieltä, että heillä on tietosuojaongelma, niin silloin minusta alkaa tuntua siltä, että on tietosuojaongelma.

Poliisiylijohtaja Paatero vastasi Soininvaaran lahjusväitteeseen uusisuomi.fi -nettilehdessä.

- Kyllä Soininvaara dramatisoi vähän liikaa. Että rahaa vastaan, se on vakava kysymys, pidän sitä törkeänä rikoksena, jos poliisi siihen syyllistyy, Paatero sanoi Uudelle Suomelle."

Fjödörör Räkinen

Quote from: Sami Holmström on 05.10.2009, 21:40:06
Tuore tutkimus antaa viitteitä poliisin väärinkäytöksistä

QuoteTutkimus paljastaa, että lähes joka toinen poliisi on joskus syyllistynyt liialliseen voimankäyttöön ja joka kolmas on käyttänyt alkoholia työaikana.

Kysely tehtiin vuonna 2006 yhdellä suurehkolla suomalaisella poliisilaitoksella. Siihen vastasi yhteensä 150 poliisia.

- Kyselylomake jaettiin aamukäskynjaon yhteydessä yhden työviikon aikana ja kaikki paikalla olleet vastasivat siihen, kertoo Poliisiammattikorkeakoulun dosentti Juha Kääriäinen.

Kaikkiaan vastausprosentti oli noin 42. Kyselyssä tiedusteltiin vastaajien omia väärinkäytöksiä sekä erikseen sellaisia rikkomuksia, joihin he tietävät toisen poliisin syyllistyneen.

-  Omista rikkeistä yleisimpiä olivat sakon kirjoittamatta jättäminen liikennerikkomuksesta ja sellaisen hyödyn hyväksyminen, jota ei yleisesti pidetä lahjuksena, Kääriäinen kertaa.

Lahjuksenkaltaista hyötyä kertoi itse vastaanottaneensa 14 prosenttia vastaajista. Jonkun toisen tekemäksi vastaavan rikkeen tiesi 26 prosenttia poliisin kenttähenkilökunnasta.

Yhteensä 45 prosenttia vastaajista kertoi toisen poliisin syyllistyneen liialliseen voimankäyttöön ja reilu 30 prosenttia oli huomannut kollegansa nauttineen alkoholia työaikana.

Viinalla lutraaminen näyttää olevan poliisissa surullisen yleistä. Jos työaikana on juonut kolmannes, niin on helppo olettaa, että kuppi käy turhan tiheään myös vapaalla. Ja miehisille työpaikoille tyypillisesti kaveria ei varmasti käräytetä, malebonding toimii. Vastuuta ei siis oteta!

Eikä ole aivan pieni lahjusten ottajienkaan joukko. Noin joka kuudes suomalainen poliisi ilmeisesti painaa menemään italialaisella meiningillä.

Olen aina kunnioittanut suomalaista poliisia. Olen hakenut poliisikouluunkin. Mutta ikävästi tässäkin asiassa paljastuu, ettei mielikuva vastaa todellisuutta. Ei ole suomalaisuus osoittautunut sellaiseksi, jollaisena olen sitä vuosikaudet mielessäni hellinyt. Puheet kansamme rehellisyydestä ja suoraselkäisyydestä näyttävät olevan silkkaa roskaa.

kukkanen

Quote from: OlliH on 05.10.2009, 15:08:52
Asiaa sivuten voin omasta kokemuksestani kertoa, että Suomen ylivoimaisesti suurin ja vaarallisin rikollisjärjestö on poliisi.
Siinä on ongelma kun poliisit ovat näitä armeijasta lähteneitä kersantteja. Vääränlaiset ajatustavat ovat jääneet mieleen.
Pyrkimystä asioiden selvittämiseksi ei ole.
Sen, ettei kansaa edes tahdota heidän edustavan huomaa jo poliisiautoista joissa kuskin puolella lukee vieraalla kielellä keitä he ovat. Monesti rehtejä miehiä ja naisia kuitenkin menee tuohon ammattiin mutta piakkkoin lopettavat kun huomaavat mitä se on:käskyjärjestelmä on kuin armeijassa, omaa ajattelua ei kannusteta eikä välttämättä edes suvaita.

Asiaa voisi korjata jos edes poliisipäälliköt valittaisiin vaaleilla, eikä poliittisin perustein kuten nyt. Ylhäältä alaspäin - järjestelmässä ei tule kansanpoliiseja.

Kuulemma (koskaan en ole maassa käynyt) englantilaisilla oli ihan toimiva poliisi joskus mutta sitten alkoivat aseistaa heitä, ennen heillä ei ollut aseita ja olivat ystävällisiä kansan palvelijoita, nyt samaa tasoa kuin amerikoissa (olen maassa käynyt, ei kuitenkaan kokemuksia poliiseista, brittituttuni kertomaa tuo, äänensävystä päätellen ei ollut hyvä asia että aseistettiin.)