News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-10-02: Halla-aholaiset antavat mikrolainoja kehitysmaihin

Started by Nauris, 02.10.2009, 12:12:02

Previous topic - Next topic

FadeAway

Kerrankin Kiva juttu Hommasta.
Seuraavaksi juttu Homman kyöpelivuoren luonnonsuojelu projektista , vaikka kuvan kera. Vähenesivät ennakkoluulot Hommaa kohtaan.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Vetinari

Vähän Hyysärin keskustelusta sain sellaista kuvaa, että vaikka Hommalaiset (tai medialingvistiikalla "Halla-aholaiset") tekisivät mitä, se on aina Väärin Tehty.  :roll:

Moni keskustelija esittää sitä, että "Halla-aholaiset" haluavat vain pestä sielunsa puhtaaksi tai ostaa oikeuden esittää maahanmuuttokritiikkiä. Joku jopa ilmoitti lopettavansa kiva.orgin käyttämisen ettei leimaudu "Halla-aholaiseksi". Kukaan ei suostu uskomaan että Isot Pahat Netsit voisivat ihan oikeasti pitää mikrolainoittamista hyvänä asiana ja pistää rahaa sinne muista syistä kuin kilven kiillottamiseksi kauheista rassismitahroista tai halusta voida arvostella maahanmuuttoa. Kun on kivempi kulkea laput silmillä, tällaisille uutisille täytyy keksiä sitten mitä merkillisimpiä selityksiä, koska eiväthän Hommalaiset voi tehdä mitään Hyvien IhmistenTM juttuja. ;D
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

JM-K

Quote from: Vetinari on 02.10.2009, 16:54:54
Moni keskustelija esittää sitä, että "Halla-aholaiset" haluavat vain pestä sielunsa puhtaaksi (...).

No jos näin on, niin taidanpa laittaa sitten ensi viikolla satasella uusia lainoja, niin pestään samalla puhtaaksi esi-isien sielutkin. Niiden orjalaivan tervanpolttajien ja mastonveistelijöiden.

pavor nocturnus

Koskaan ei ole hyvä... Tai noh, jos homma alkaisi etnoilemaan ja keräisi discoraha kolehdin ja kävisi luovuttamassa sen jonkin vastaanottokeskuksen ovella
samettipussissa.

Pöllämystynyt

Aika harva loppujen lopuksi osallistuu Hesarin keskusteluihin, ja siellä lietsoo vihaa kriitikkoja vastaan lähinnä vain muutama vakinainen häirikkö monella nimimerkillä. Tietenkim pahimpiin heittoihin pitää vastata, mutta HS:n olosuhteissa, kun vääriä mielipiteitä leikellään pois toisinaan ja toisinaan ei, se on aika turhauttavaa.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Shadow

Hienoa, että toiminta on saanut jopa julkisuutta.

Kyllä minuakin kiinnostaisi antaa mikrolaina, mutta koska olen vielä ala-ikäinen ja pankkikorttini ei sovellu nettimaksamiseen, en voi vielä antaa lainaa. Mutta kun pystyn, niin annnan lainaa johonkin tarpeeseen.

Juuso

Quote from: Hesari
Halla-aholaiset yhtä sun toista

Alkaa tympiä tämä uutisoinnin yksipuolisuus. Eikö välillä voisi olla vaikka Mäki-Keteläläiset, Elliläläiset, Keroslaiset jne.?
"Mä oon soittanu Vuvuzelaa"
"Mitä oot soittanu?"
"Vu-vuvuzelaa!"
"Niin sitä torvia.."

Kissapeto

Quote from: Vetinari on 02.10.2009, 16:54:54
Joku jopa ilmoitti lopettavansa kiva.orgin käyttämisen ettei leimaudu "Halla-aholaiseksi".

No tuostahan paljastuu todellinen "suvaitsevainen" motiivi taustalta:
on tärkeämpää pitää ylevyyden viitta ja moraalisäteilyn aura kirkkaina, kuin jatkaa avun antamista samaan kohteeseen "väärien ihmisten" kanssa.
Harmittaa, ettei uutisen aiheena ollut "Halla-aholaiset käyttävät sisävessoja".

Sitä paitsi minä olen ainakin basilfawltylainen.

Sami Aario

HS:n  keskustelupaltalta:

Quote from: Raastupa odottaa.
Ei ei ei. Pikavipit ja niiden tarjoajat ovat sitä matalinta kastia busineksen saralta mitä löytyy ilman että suoranaisesti rikkoo lakia.

Eettisestihän ne ovat olleet tuomittavia suomessakin ja tämä että jotkut lähtevät kaupittelemaan pikavippejä kolmannen maailman maihin on jo ERITTÄIN törkeää.

Siitä on avustaminen kaukana. Idean kehittäjä nauraa partaansa varsinkin kun jotkut saattavat oikeasti kuvitella tekevänsä hyvän teon ja avustavansa kohteita.

Suosittelisin että tämä toiminta nostettaisiin mediassa tiukkaan syyniin ja tarkistettaisiin mikrolainan ottajan kulut ja ehdot.

Ja että jos joku oikeasti haluaa tukea jotenkin kolmansien maiden ihmisiä niin etsikää parempia vaikuttamiskeinoja. Ei ole erityisen viisasta etsiä tukemisfoorumeita äärioikeiston suunnalta.

Aida

Quote from: Juuso on 02.10.2009, 17:46:42

Alkaa tympiä tämä uutisoinnin yksipuolisuus. Eikö välillä voisi olla vaikka Mäki-Keteläläiset, Elliläläiset, Keroslaiset jne.?

Ei voi. Näistä muista mainitsemistasi henkilöistä ei ole uskottaviksi maahanmuuttokriitikoiksi.

Valitettavasti maahanmuuttokritiikki nousee tai kaatuu Halla-ahon mukana.

pelle12

Tämän ylenpalttisen positiivisen hulabaloon keskellä, voisiko joku kertoa minulle mitä tarkoittaa 'halla-aholainen'?

Veli Karimies

Quote from: pelle12 on 02.10.2009, 18:02:04
Tämän ylenpalttisen positiivisen hulabaloon keskellä, voisiko joku kertoa minulle mitä tarkoittaa 'halla-aholainen'?

Se on yleisnimitys joita mokuttajat käyttävät kaikista maahanmuuttokriittisistä jotka joskus saattavat mainita Halla-ahon nimen tahi olevan hänen kanssaan joissakin asioissa samaa mieltä.

piko

Vähän haiskahtaa, että tietyt mediat tulevaisuudessa yrittävät rinnastaa "halla-aholaiset" taistolaisiin.
Nämä tietyt mediat ja osa henkilöistä taitaa polveutua taistolaisista ja kun oma "uskonto" romahti NL:n mukana, niin kiukun sekaisissa tunnoissa yritetään löytää ivaavaa nimitystä toisinajattelijoille, joiden maailmankatsomus ei täsmää oman, vihreiden lasien läpi katsotun näkemyksen kanssa.

Satsuki

Quote from: Juuso on 02.10.2009, 17:46:42

Esittäytymisketjussa jokaisen tulisi selkeesti ilmaista onko Halla-ahoinen, Muka-Ketteräinen, Elliläinen, Keroslainen vai Reinostelija.  :)

pelle12

Quote from: piko on 02.10.2009, 18:47:06

Vähän haiskahtaa, että tietyt mediat tulevaisuudessa yrittävät rinnastaa "halla-aholaiset" taistolaisiin.
Nämä tietyt mediat ja osa henkilöistä taitaa polveutua taistolaisista ja kun oma "uskonto" romahti NL:n mukana, niin kiukun sekaisissa tunnoissa yritetään löytää ivaavaa nimitystä toisinajattelijoille, joiden maailmankatsomus ei täsmää oman, vihreiden lasien läpi katsotun näkemyksen kanssa.
Amen. Tuo oli minunkin esimmäinen assosiaatio. Halla-aholainen=taistolainen, paitsi että jos halutaan nussia pilkkua, oikea termi olisi jussilainen. Taisto Sinisalo/ Jussi Halla-aho, sitä paitsi jussilaisilla olisi jo oma paitakin eli jussipaita, aivan kuten taistolaisilla oli DDR:stä saadut FDJ-sinipaidat. Itse omistan jo kaksikin jussipaitaa, mutten yhtää stasipaitaa.

SK

Luokittelen itseni "halla-aholaiseksi" ja myös media on minut luokitellut siihen kategoriaan. Sanoin silloin, että kaikki hommalaiset eivät ole "halla-aholaisia". Tiedän Hommassa olevan monia henkilöitä, jotka eivät välitä/torjuvat Jussi Halla-ahon kirjoitukset. Mutta jossittelut sikseen.

Minusta tämä Hesarin uutinen oli todella hyvä. Ilmoitan itse tässä ja nyt, että pidättäydyn toistaiseksi Hesarin kutsumisesta Pravdaksi, kuten olen joskus tehnyt. Tämä on voimassa niin kauan, kunnes/jos Hesari muuttaa linjaansa.

Itse olen sitä mieltä, että meidän pitää auttaa kehitysmaita ja muitakin alueita, joissa on konfliktitilanne päällään. Suomella on siihen kaikki edellytykset, esimerkiksi meillä on maailman kiistatta paras rauhanneuvottelija, eli rauhannobelisti Martti Ahtisaari sekä maailman parhaimmat rauhanturvaajat. Käytetään rahat niihin, mutta ei turvapaikkaturismiin. Olen puhunut niin monta kertaa brittien kanssa asiasta, ja he ovat sanoneet, että "Kun Martti tulee työryhmineen kriisipesäkkeen asioita ratkomaan niin se on korkeintaan kaksi viikkoa, niin aseet vaikenee!" Suomalaisita rauhanturvaajista sanotaan taas sitä, että "Miten te voitte tehdä noin hyvää duunia vaikka ette ole ammattisotilaita?" Kyllä Suomi saadaan maailmalla tunnetuksi rauhanrakentajana, mutta ei kolmansien maiden "Kelana" kuten nyt.

Nostan hattua Hesarin toimittajalle, joka uskalsi rikkoa lehden tabun, vaikka olikin pakko. Hesarin kommenttipalstalta oli luettavissa se, että muutamalla todennäköisesti suvaitsevaiston edustajalta meni toinen peukalo perseeseen ja toinen suuhun. Ja sitten vaihtelivat niitä keskenään. Vaihtuikin "razzenazze" kirjoitukset hetkessä neutraaliin, ellei jopa positiiviseen suuntaan.

Muistkaako kukaan yhtään samanlaista forumia, joka olisi pystynyt samaan? Minä en muista. Hommalaisia syytellään aina razzenazze-kortilla, mutta kuka on nähnyt esim. ydinvoiman vastustajissa sellaisen reaktion, että he ovat tukeneet parempaa ydinvoimapolitiikkaa? Minä en ole nähnyt (ymmärrän ihmis, väline, turvallisuus, ympäristö- näkökulmat) yhtäkään yhteisöä mikä olisi pystynyt samaan kuin Homma^^^!

Nyt vaan masinoidaan Homman mikrolaina uusiin ulottuvuuksiin! Lähden mukaan, ottakaahan yhteyttä yksityisviestillä...
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

Ano Nyymi

Karvakätistä kiljua ryystävää netsiä?

rähmis

Quote from: sisukaskriitikko on 02.10.2009, 20:50:50Ilmoitan itse tässä ja nyt, että pidättäydyn toistaiseksi Hesarin kutsumisesta Pravdaksi, kuten olen joskus tehnyt.

Ei kannattaisi kuitenkaan tehdä mitään liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ensinnäkin, juttu oli vain Nyt-liitteessä ja toiseksi, Reetta Räty on edelleen syystä tai toisesta pois kuvioista. Siltikin, täysi tunnustus konsernille positiivisessa valossa Hommaa esille tuoneista palstamillimetreistä.

Toimittajan (tuskin aivan tahaton) oivallus asettaa maailmanpelastajan viitta joukon ylle, joka virallisen mielipiteen mukaan on suurin arjen uhka sitten toisen maailmansodan, oli erinomaisen hyvä peliliike. Halveksuntaa pursuavat vihakirjoitukset Hesarin kommenteissa lämmittävät mukavasti mieltä tällaisena koleana syysiltana.

Ovathan muutkin foorumit useasti tempaisseet hyvän asian puolesta esim Pelastusarmeijan joulupatakeräyksissä, mutta Hyvä / Paha -vastakkainasettelu tuskin koskaan on noussut näin herkullisella tavalla esille. 

reino

En ole Jussi Halla-Ahon kanssa juuri mistään samaa mieltä, mutta tämä halla-aholaisten mikrolainatempaus on jotain sellaista, mille reinostelijat eivät voi kuin nyökkäillä.

Timo Hellman

Jos hommalaiset rakentavat sillan, se on huono eikä sen yli voi kulkea ettei leimaudu itsekin hommalaiseksi.
Sillan rakentamisella hommalaiset vain ostavat itselleen oikeuden olla huonoja ihmisiä.
Rakennustarvikkeiden toimittaja kuitenkin vetää välistä ja kusettaa vajakkeja hommalaisia.'

Jne jne jne.

The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

hattiwatti

Quote from: sisukaskriitikko on 02.10.2009, 20:50:50

Itse olen sitä mieltä, että meidän pitää auttaa kehitysmaita ja muitakin alueita, joissa on konfliktitilanne päällään. Suomella on siihen kaikki edellytykset, esimerkiksi meillä on maailman kiistatta paras rauhanneuvottelija, eli rauhannobelisti Martti Ahtisaari sekä maailman parhaimmat rauhanturvaajat. Käytetään rahat niihin, mutta ei turvapaikkaturismiin. Olen puhunut niin monta kertaa brittien kanssa asiasta, ja he ovat sanoneet, että "Kun Martti tulee työryhmineen kriisipesäkkeen asioita ratkomaan niin se on korkeintaan kaksi viikkoa, niin aseet vaikenee!" Suomalaisita rauhanturvaajista sanotaan taas sitä, että "Miten te voitte tehdä noin hyvää duunia vaikka ette ole ammattisotilaita?" Kyllä Suomi saadaan maailmalla tunnetuksi rauhanrakentajana, mutta ei kolmansien maiden "Kelana" kuten nyt.

Martti Ahtisaarella on nykyään se Crisis Management Initiative minkä kautta pyrkii nostamaan jotain nuoria kykyjä esille.

http://www.cmi.fi/?content=marrf-ohjelma&lang=fi

Heidän salaisena aseenaan on joku "martti ahtisaari rapid reaction facility" eli MARFF. En mä vaan tiedä mikä se on mutta tulee ihan lapsuuden salaiset agenttileikit mieleen.

Siitä minä olen kuullut ulkomailla, että Suomi oli tosi tunnettu maa kylmän sodan aikaan rauhanrakentajana sellaisten maiden keskuudessa jotka eivät olleet täysin valinneet omaa puoltaan eri valtablokkien välillä. Helsinki-prosessi oli tosi tunnettu juttu, ja Suomi on suosittu näiden asioiden takia vieläkin vanhemman sukupolven keskuudessa muualla. Jos hyvin käy, niin saatan tulevaisuudessa saada vieraaksi tänne yhden geopolitiikan tutkijan (islamilaiset maat erikoisalana) joka olisi kauhean innostunut luomaan jotain edellämainitun kaltaista toimintaa Suomen ja muiden maiden välillä, koska Suomi on kuuluisa vanhasta rauhanrakennusroolistaan edelleen. Voisihan se vaikka ulkopoliittisen instituutin kautta kyselläkkin moisesta.

STP

Tulipa tuohon mikrolainaukseen keväällä lähdettyä itsekin mukaan, koska ajatus on todella hieno ja minulta se vaatii vain pienen panoksen. Ensimmäinen laina on maksettu takaisin ja laitoin aikoinaan panostamani rahat uuteen kiertoon. Niin kauan kuin maksavat takaisin, niin rahat siirtyvät seuraavalle tarvitsijalle. Voishan tuota panostusta vielä nostaakin, kunhan jaksaisi keskittyä lontoon murteen saloihin...

jlo

Kiitokset vaan hommalle että toitte tämänkin avustusmuodon yleiseen tietoon. Minulle ainakin oli ensimmäinen kerta kun kuulin näiden lainojen antamisen olevan mahdollista ihan yksityishenkilöillekin.

Hesarin keskustelupalstat olivat tosiaan karua luettavaa, mutta älkää pojat ja tytöt siitä lannistuko!

Veli Karimies

HS:n keskustelusta
QuoteNiin eikö oo parempi auttaa ihmisiä heidän kotimaassaan eikä ottaa ongelmaa tänne tuhansien kilometrien päähän kuten esim tänne Suomeen.
Olisikohan näin? Kyse ei nyt kuule ole siitä, vaan Suomalaisissa edelleen piilevässä rasismista. Se, että joku halla-aholainen haluaa yrittää puhdistaa mainettaan mikrolainoilla on ihan kunnioitettavaa, mutta ei se ketään huijaa. Jos köyhyyden ja hädän voisi poistaa pelkästään rahalla niin miksi sitä ei tehdä? Siksi koska rikkaat eivät halua oikeasti auttaa kehitysmaita.

Jos jossain maassa soditaan niin kyllä se on ihan inhimillistä tarjota hänelle uusi koti paikassa jossa on rauhallista. Se, että joku maalainen ei siitä tykkää on ihan yhdentekevää, heidän tulisi korjata asenteensa ja yrittäävaikka tutustua näihin pakolaisiin. Oppisivat ehkä maailmasta sekä itsestään jotain uutta.

Itkin yhden kyyneleen kun luin tämän.

Tuossa koko keskustelussa on niin paljon valehtelua(Esim Halla-ahon sanomisista), asioiden vääristelyä, väärää tietoa ja ihan vihaa Halla-aholaisia, hommafoorumilaisia ja suomalaisia kohtaan, ettei voi pieni ihminen ymmärtää. Nämäkö nyt kutsuvat itseään hyviksi ihmisiksi, ymmärtäjiksi, fiksuiksi ja suvaitsevaisiksi?

Kun faktat pistetään vastakkain, ei meillä tule olemaan mitään hätää. Tai siis ei tulisi jos joku pystyisi faktoja vastaanottama, mutta ei kun ne eivät vastaa omaa maailmankuvaa ja ideologiaa tai väärä ihminen sanoo ne niin sen täytyy olla väärin.

reino

QuoteJos köyhyyden ja hädän voisi poistaa pelkästään rahalla niin miksi sitä ei tehdä? Siksi koska rikkaat eivät halua oikeasti auttaa kehitysmaita.

Jos jossain maassa soditaan niin kyllä se on ihan inhimillistä tarjota hänelle uusi koti paikassa jossa on rauhallista.

Eli kehitysmaiden köyhyyttä ei voi poistaa pelkästään rahalla? Siitä olen kyllä yhtä mieltä.

Mutta enpä usko, että se sotiminen väestönsiirroillakaan loppuu. Kunhan vain laajenee uusillekin mantereille.

bebeto007

Joutuivat käyttämään jo muitakin lukuja kuin vain 20 innokasta netsiä, kohta joutuvat uutisoimaan jo sadoista?! Homma^^^
War is not over until you admit it to yourself! *General Patton*

Ernst

Quote from: reino on 03.10.2009, 10:26:23
QuoteJos köyhyyden ja hädän voisi poistaa pelkästään rahalla niin miksi sitä ei tehdä? Siksi koska rikkaat eivät halua oikeasti auttaa kehitysmaita.

Jos jossain maassa soditaan niin kyllä se on ihan inhimillistä tarjota hänelle uusi koti paikassa jossa on rauhallista.

Eli kehitysmaiden köyhyyttä ei voi poistaa pelkästään rahalla? Siitä olen kyllä yhtä mieltä.

Mutta enpä usko, että se sotiminen väestönsiirroillakaan loppuu. Kunhan vain laajenee uusillekin mantereille.

Toistettakoon vielä monennen kerran se, että väestönsiirtoja on viimeksi laajamittaisesti harrastanut Stalin, mutta punavihermamumokuttajia näkyy sama toimimaton väestönsiirtelyurakointi kiinnostavan edelleen.

Eikö ne koskaan opi, mitään!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Kalevi Soilander

Quote from: reino on 03.10.2009, 10:26:23

Niin, ei se raha vaan miten sitä käyttää.. KIVAssa on se hyvä puoli, että toisin kuin iso osa kehitysavusta, se ei passivoi, vaan aktivoi kehitysmaiden asukkaita. Eikä se mene paikallisten ministeriön miesten taskuun, vaan tavallisten ihmisten työnteon tukemiseen.

Oikeastaan Suomen kehitysavun voisi jakaa kokonaan KIVAn kautta vähän aikaa, ja katsoa josko siitä olisi enemmän apua sillä lailla.

(Itse en vielä ole osallistunut KIVAan, mutta tarkoitus olisi.)
Joka niemeen, notkohon saarelmaan VOK:in tahtoisin nostattaa!

Huolestunut Kansalainen

Quote from: Pöllämystynyt on 02.10.2009, 17:14:38
Aika harva loppujen lopuksi osallistuu Hesarin keskusteluihin, ja siellä lietsoo vihaa kriitikkoja vastaan lähinnä vain muutama vakinainen häirikkö monella nimimerkillä. Tietenkim pahimpiin heittoihin pitää vastata, mutta HS:n olosuhteissa, kun vääriä mielipiteitä leikellään pois toisinaan ja toisinaan ei, se on aika turhauttavaa.

Ja Netsejähän on tunnetusti myös vain se 20.  :roll:

Narcissa

Millaisia kokemuksia mikroluotottajilla on ollut lainan takaisinmaksun jälkeen, saatteko tietää, mihin lainaanne on käytetty ja mitä sillä kenties on saatu aikaan?
"Ja muista antaa myöten; olet anoja, paennut muukalainen. Sillä röyhkeys ei sovi heikoimpien huulille." -Aiskhylos