News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Vaalirahakohu - Mistä kohuaminen edes johtuu?

Started by lymilijä, 25.09.2009, 17:39:10

Previous topic - Next topic

lymilijä

Löysin kaksi vaalirahakohuun liittyvää topikkia kylänraitilta, mutta mielestäni kumpikaan niistä ei vastaa otsikossa esitettyyn kysymykseen. Toisessa topikissa mainittiin syiden löytyvän tiedotusvälineistä ja toisessa vaahdottiin Matti Vanhasta erotettavaksi hallituksesta. Minä kun en oikein päteviä syitä tiedotusvälineistä erottamisille ole löytänyt. Mistä tämä kaikki kohuaminen oikein sai alkunsa. Kyse on mielestäni normaalista vaalityön avustamisesta ja tottakai antajan motiivina on avustuksen saajan pärjääminen vaaleissa. Tämä on täysin laillista ja hyväksyttyä toimintaa. Eihän tässä ole ketään lahjottu ja niin ei taida kukaan väittääkään.

-Ei kai ole puolueiden vika jos konkurssikypsä yritys (Nova Group) lahjoittaa rahaa vaalityöhön?

-Kansalaisilta ei ole viety mahdollisuutta vaikuttaa (äänestämässä käydään edelleen).

-Suurimmat jeesustelijat Soinin Timpe ja Urpilaisen tyhjä tynnyri mölisevät ja hurskastelevat asian ympärillä. Soini on viimeistään tässä vaiheessa paljastunut pelkäksi sutkien lauseiden tuottajaksi ja Urpilaiselle vallankapulaa en antaisi pahimmassa tapauksessa. Neidillä ei ole yksinkertaisesti mitään vaihtoehtoa tarjota tilalle vaan samankaltaista onttoa fraseologiaa Soinin tapaan.
Sitäpaitsi SDP kun tuntuu saavan kaikista suurimmat ja hämärimmät vaaliavustukset SAK:lta. Tämä siitä huolimatta, että sinikaulusväestössä kaikki eivät jaa sossujan ja komujen perillisten näkemyksiä.

-Ainut puuttumisen arvoinen asia koko touhussa on Kankikaikkosen ääliömäinen porsastelu säätiöiden hallituksissa ja rahan varastaminen omaan taskuun.

Siis pyydän. Haluaisin tänne minua valveutuneempien politiikan ja median seuraajien mielipiteitä puolesta tai vastaan. Onko kyseessä oikeasti big deal vai myrsky vesilasissa?
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.
Jos kirjoitat, älä allekirjoita.
Jos allekirjoitat, älä ihmettele.

Veli Karimies

Ainakin minua hämmästyttää suuresti tuo RAYn antama rahoitus.

Tinden

Quote from: Veli on 25.09.2009, 17:42:49
Ainakin minua hämmästyttää suuresti tuo RAYn antama rahoitus.

Niin minuakin hämmästyttää.

Lainaan tässä tämän päiväistä Iltalehteä:

"Iltalehden hankkimista hallituksen istuntojen pöytäkirjaotteista selviää, että Vanhanen on vuodesta 2004 alkaen ollut joka kerta mukana päättämässä RAY:n tukien jakamisesta.

Pöytäkirjaotteiden lopussa on maininta ministereistä, jotka eivät ole esteellisyyden vuoksi ottaneet osaa päätöksentekoon. Vanhasen nimeä tuosta kohdasta ei yhtenäkään vuonna löydy.

Päättäessään Nuorisosäätiöllekin ohjautuvista RAY-rahoista Vanhanen on ollut itse Nuorisosäätiön tuen saaja. Vuoden 2006 presidentinvaaleissa hän sai säätiöltä yli 23 000 euron vaalituen."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009092510309921_uu.shtml

citizen

Tämä on ennenaikaisten vaalien järjestämiseen tähtäävä salaliitto. Normaalistihan näitä on vaalirahoituksia on puitu lähinnä Hymy-lehdessä hyvin matalalla profiililla. Nyt kaikki suuret mediat on touhussa mukana.
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

kgb

Quote from: citizen on 25.09.2009, 18:00:00
Tämä on ennenaikaisten vaalien järjestämiseen tähtäävä salaliitto.

Liekö salaliitto sitten kohdistettu Muutos2011:a vastaan ettei vaan ehditä saada puoluetta rekisteriin ja konetta käyntiin ajoissa?
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Limaukkeli

Tulipas mieleeni; Pitäisköhän alkaa pitämään meteliä siitä Holmlundien pakolaisbisneksestä? Mitäköhän kaikkea kivaa pientä siitäkin mahtais vaan paljastua... 8)

Ainakin rauta on nyt kuumaa.

lymilijä

Quote from: Limaukkeli on 25.09.2009, 18:51:45
Tulipas mieleeni; Pitäisköhän alkaa pitämään meteliä siitä Holmlundien pakolaisbisneksestä? Mitäköhän kaikkea kivaa pientä siitäkin mahtais vaan paljastua... 8)

On muuten hyvä pointti! Tämä taitaa olla mediassa kuitenkin ihan sopivaa koplailua, koska Holmlundin bisneksillä helpotetaan 25 vuotiaiden lasten ahdinkoa. Ääntä voi siis olla vaikea saada kuuluville.
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.

Tommi Korhonen

Olen samaa mieltä originaalin posterin kanssa että ei tämä nyt ehkä niin iso kohu tarvitsisi olla.
Mutta mutta: se mikä tässä minun silmääni kiinnittää huomiota on se että Nova Group on varsin pieni pulju, jonka liikevaihdosta MERKITTÄVÄ osa meni politiikoiden elämän tekemiseksi helpommaksi. Sanoisin jopa että liian iso osa, ja luulenkin että kulissien takana on vielä tuonkin lisäksi jotain. Esimerkiksi niin että rakennusala käyttää tuota ihan mekanismina joilla politiikoita saadaan voideltua.

Ja jos ylläolevan ottaa vakavissaan (ei tarvitse), niin silloin se muuttuu suunnitelmalliseksi lahjonnaksi. Vähän niinkuin X yllä sanoo: rahat ovat huomattavan merkittäviä että niitä voisi uskoa ihan täysin vastikkeettomiksi anonyymeiksi lahjoituksiksi.
Eli minun veikkaukseni, täysin omasta päästä keksitty, on että tuo Nova Group esimerkiksi on toiminut bulvaani-välittäjänä.

Muutoin olen sitä mieltä että kyllähän tukea saa, kunhan se on riittävän avointa, ja se menee tosiaan tuollaiseen "yleishyvään tarkoitukseen". Eli poliitikon markkinointiin vaalikampanjassa, joka taas tähtää yhteiskunnan koneistojen ohjaamiseen johonkin suuntaan. Jos tuo tapahtuu avoimesti, niin en näe että siitä voisi alkaa kurkku suorana huutelemaan.
Toki jos se taas menee kohteen kesämökin ostoon, niin silloin se on selkeästi lahjontaa.

Itse kohun taas luulen syntyneen siitä että Urpilainen jaksaa urputtaa, ja lehdistölle tämä on helppo kohde: poliitikoita joista voi "kohista".
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

JPU

Quote from: lymilijä on 25.09.2009, 19:04:38
Quote from: Limaukkeli on 25.09.2009, 18:51:45

On muuten hyvä pointti! Tämä taitaa olla mediassa kuitenkin ihan sopivaa koplailua, koska Holmlundin bisneksillä helpotetaan 25 vuotiaiden lasten ahdinkoa. Ääntä voi siis olla vaikea saada kuuluville.
Totta. Koska tähän asti kohun keskellä on kuulunut tyynnytteleviä ääniä tyyliin "Yksittäisiä henkilöitä...suurin osa puhtaita...muu hallitus on noudattanut hyviä tapoja ja lakeja..." niin tuo osoittaisi että näin ei ole. Samaa hyväveli-touhua harrastavat muutkin ja - huomionarvoista - myöskin pyhäkoulu-Jyrkin Kokoomus.

Tällä voisi osoittaa viitettä siihen suuntaan että hallituksen jäsenet käyttävät nimenomaan hallituspaikkaansa laajemminkin omien taskujensa täyttämiseen yhteiskunnallisten asioiden hoitamisen sijaan ja kustannuksella.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Goman

Saattaapa olla niinkin että oppositio, demarit etunenässä, eivät ole mitään muutakaan otetta hallituksesta saanut. Itse noudatettua politiikkaa ei ole voinut asiaperustein arvostella. Silloin täytyy keksiä jotain muuta täytettä likasankoon.

Huvittavaa on se, että leimaamalla hallituspuoleiden edustajat selkärangattomiksi loisiksi, samalla käy niin että leimaajat itse joutuvat samaan kategoriaan. Otettuaan vastaan täysin moraalittomasti vaalirahaa ammattiliitoilta, jotka puolestaan ovat saaneet ne rahat kaikilta liittoon kuuluvilta, puoluekantaan katsomatta. Ja vielä valtiolta veroedut päälle.

Joka tapauksessa turhaa älämölöä iso osa. Ei kylläkään kaikki.

No tuleepahan tähänkin rahanker(j)uuseen vähän tarkempi laki. Ja muutoksia puoluerahoitukseen muutenkin olisi tarpeen tehdä.
Björn Wahlroosia siteeraten: Jos puoluetukea jaetaan vain eduskunnassa istuville puolueille, niin kuinka koskaan mikään uusi puolue voi syntyä!?

Fiksua puhetta, kuten BW:llä yleensäkin.

lymilijä

Quote from: Goman on 25.09.2009, 19:32:38

Saattaapa olla niinkin että oppositio, demarit etunenässä, eivät ole mitään muutakaan otetta hallituksesta saanut. Itse noudatettua politiikkaa ei ole voinut asiaperustein arvostella. Silloin täytyy keksiä jotain muuta täytettä likasankoon.

Huvittavaa on se, että leimaamalla hallituspuoleiden edustajat selkärangattomiksi loisiksi, samalla käy niin että leimaajat itse joutuvat samaan kategoriaan. Otettuaan vastaan täysin moraalittomasti vaalirahaa ammattiliitoilta, jotka puolestaan ovat saaneet ne rahat kaikilta liittoon kuuluvilta, puoluekantaan katsomatta. Ja vielä valtiolta veroedut päälle.

Toivonpa sydämestäni, että Jurpilainen ei tule koskaan pääsemään asemaan, jossa tarvitaan todellista osaamista ja vastuunkantoa. Tarkoitan, että puolueen puheenjohtajana hän saattaisi päätyä joko pää- tai valtionvarainministeriksi.
Osaamattomuudellaan ja ehkä jopa keskinkertaisella tai heikommalla älykkyydellään hän tulisi olemaan vaarallinen henkilö tekemään järkevää politiikkaa.
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.

M.K.Korpela

Oikein en jaksa mihinkään salaliittoon uskoa , sillä uskoakseni Nova olisi romahtanut joka tapauksessa. Nova ei osannut ennakoida että tulee lama.

Sikäli kyllä aika kornia että ammattilittojen raha SDP:lle ja VL:lle (vaikka kaikki liittojen jäsenet eivät näitä äänestä) ihan lunkisti sivuutetaan , kertoo jotain toimittajista.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

JoKaGO

Melkoista tuubaa onnistuit saamaan näppäimistöltäsi.

1. Ay-liikkeeseen ei ole kenenkään pakko kuulua.
2. Vasemmistojohtoiset ay-liikkeen liitot ovat tukeneet vasemmiston ehdokkaita.
3. Oikeistojohtoiset ay-liikkeen liitot ovat tukeneet oikeiston ehdokkaita.
4. Ay-jäsenten oikeus, ellei peräti velvollisuus, on ollut olla selvillä, mihin rahat oikein menevät. Kun paska on housuissa, on ihan turha itkeä, vai mitä?
5. Vasemmistojohtoiset ay-liikkeen liitot ovat ilmoittaneet tukevansa jatkossakin vasemmiston ehdokkaita.
6. Oikeistojohtoiset ay-liikkeen liitot ovat paska housuissa hiljaa ja toivovat, että vaalirahakohu jo vihdoinkin saataisiin loppumaan.

Miksi on niin vaikeaa pelata avoimin kortein? Mitä huvittavaa siinä on, että Kokoomus tekee itsestään naurettavan kun KesKUSTAlla on paska housussa?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Otto Peltokoski

Quote from: JoKaGO on 26.09.2009, 00:23:25

Melkoista tuubaa onnistuit saamaan näppäimistöltäsi.

1. Ay-liikkeeseen ei ole kenenkään pakko kuulua.
2. Vasemmistojohtoiset ay-liikkeen liitot ovat tukeneet vasemmiston ehdokkaita.
3. Oikeistojohtoiset ay-liikkeen liitot ovat tukeneet oikeiston ehdokkaita.
4. Ay-jäsenten oikeus, ellei peräti velvollisuus, on ollut olla selvillä, mihin rahat oikein menevät. Kun paska on housuissa, on ihan turha itkeä, vai mitä?
5. Vasemmistojohtoiset ay-liikkeen liitot ovat ilmoittaneet tukevansa jatkossakin vasemmiston ehdokkaita.
6. Oikeistojohtoiset ay-liikkeen liitot ovat paska housuissa hiljaa ja toivovat, että vaalirahakohu jo vihdoinkin saataisiin loppumaan.

Miksi on niin vaikeaa pelata avoimin kortein? Mitä huvittavaa siinä on, että Kokoomus tekee itsestään naurettavan kun KesKUSTAlla on paska housussa?

Ammattiliittoon kuuluminen on de facto pakko monilla aloilla, koska yksittäinen työntekijä ei voi muuten vaikuttaa omaan työehtosopimukseensa, työehtosopimusten yleisitovuuden takia. Mikäli työntekijä saisi Suomessa neuvotella itse työehtosopimuksen ainakaan minulla ei olisi sen suurempia haluja arvostella mihin ay-liike rahansa käyttää. Nythän ay-liike on tavallaan eduskunnan kaltainen lainsäätäjä neuvotellessaan yleissitovista sopimuksista, jotka koskevat myös liittoon kuulumattomia.

JaniAlander

Quote from: lymilijä on 25.09.2009, 19:39:26
Toivonpa sydämestäni, että Jurpilainen ei tule koskaan pääsemään asemaan, jossa tarvitaan todellista osaamista ja vastuunkantoa. Tarkoitan, että puolueen puheenjohtajana hän saattaisi päätyä joko pää- tai valtionvarainministeriksi.
Osaamattomuudellaan ja ehkä jopa keskinkertaisella tai heikommalla älykkyydellään hän tulisi olemaan vaarallinen henkilö tekemään järkevää politiikkaa.

Mitä merkittävää eroa hänellä anteeksi-69-Matti Vanhaseen? Saman tasoisia "johtajia" molemmat.

Tapani

Itseäni kansalaisena kiinnostaa mistä lähteistä eri poliitikot rahoitustaan saavat mutta kyllä tällaista tietoa lukisi mieluummin ilman tällaista itsetehtyä 'kohua' ja jatkuvaa vatvomista. Minulle riittäisi vaikkapa lehtien sisäsivuilla oleva palsta, tyyliin "Uusimmat tiedot vaalirahoitusasiassa".

Uskonpa että tällaisen 'kohinan' taustalla on aina useimmiten se, että pääkaupunkilainen (media) ei vaan yksinkertaisesti voi mitenkään sietää sitä, että maalla on kepulainen pääministeri.

SK

Vaalirahakohu on minusta ihan aiheellinen, mutta mistä asia johtuu? Siinäpä hyvä kysymys.

Se, miten puolueet ovat toimineet jo pitkän aikaa, on tullut nyt vain julkisuuteen. Ja kun julkisuuteen saadaan sellainen asia, mikä kansaa kiinnostaa, niin sitä pitää rummuttaa jatkuvasti.

Asian peittely on yksi suurin syy kohuun. Koska esim. Matti "ettei kansalle jää sellaista kuvaa että vaalirahoituksessa olisi jotain hämärää" Vanhanen on viimeiseen asti yrittänyt peitellä asiaa. Koska pakkasella on lämmitelty kusemalla housuun ja taas lisää kusemalla housuun, niin kohta on kusi lopussa ja alkaa jäätyminen.

Normaalia Pentti Perusjätkää ja Niina Normaalinaista ei yksinkertaisesti kiinnosta politiikka. Heille on ihan sama, kuka tyhjäpää siellä puhuu soopaa. Tämä näkyy esimerkiksi äänestysprosentissa, joissa nukkuvien puolue ottaa suuria vaalivoittoja. Nyt on tullut sellainen poliittinen asia tapetille, mikä kiinnostaa kansaa, niin se alkaa kiinnostaa niitäkin, joita politiikka ei ole kiinnostanut pätkääkäänn ennen tätä.

Lama. Suomella menee huonosti ja 90-luvun alun lama hakkaa vieläkin takaraivossa. Jokaisen laman aikaan jokaisessa valtiossa on käynyt niin, että luottamus maan päättäjiin laskee, ja niin on käynyt myös Suomessa. Lama+vaalirahakohu yhdessä antaa potkua sille, että asiasta ollaan kiinnostuneita. Ja media haluaa kertoa sellaisista asioista, mikä kansaa kiinnostaa. Jos tämä pahin kohu olisi tullut noususuhdanteen aikaan, niin tästä ei olisi tullut näin suurta numeroa.

Jutta Urpilaista ja Timo Soinia ei voi tässä asiassa verrata keskenään. Urpilainen & kumppanit räksyttää joka asiasta, pahemmin, kuin oppositio yleensä. Tähänkin on osasyynä lama. Vaikka hallitus lukisi ajamansa asiat suoraan demarien puolueohjelmasta, niin Urpilaisen on pakko vastustaa asiaa vain sen takia, että hallitusta pitää vastustaa. Räksyttäminen on demarien poliittinen, ehkä jopa geneettinen erityispiirre (jotan en sanonut faktana).

Timo Soini taas on tässä asiassa ollut aika maltillinen, vaikka onkin vaatinut uusia vaaleja. Jos uudet vaalit järjestetään, niin siinä suurin voittaja on Perussuomalaiset. Persut ovat nousussa ja mitä pikemmin ne vaalit tulevat, sitä nopeammin nousee Persujen kannatus. Saa nähdä, kuinka Timbe jyrisee seuraavien vaalien alla, tuli ne sitten nopeasti tai vasta aikataulun mukaan.

Nämä eivät ole mitään kokonaistotuuksia, vaan osasyitä asiaan. Jos minä voittaisin lotossa viisi miljoonaa, niin soittaisin muutamalle poliitikoille. Järjestettäisiin lehditötilaisuus, jossa kaikkien nähtävillä olisi ne setelit ja se tapahtuma, jossa antaisin poliitikoille rahat. Kerrottaisiin kaikki asiat ja kaikki saisi kysellä mitä haluaa, niin lehdistö kuin kansalaisetkin. Loppuun sanottaisiin Suomen kansalle, että tässä on rehellisiä poliitikkoja joita kannattaa äänestää. Ja ääniä tulisi ropisemaan. Mutta kun en ole voittanut lotossa sitä jättipottia.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

Paavi

Ehdottaisin eduskuntaan samaa käytäntöä, mikä on jo havaittu ainoaksi välittömän vaikuttamisen demokratiaksi: Big Brother-malli. Joka vikko kansalaiset voisivat suoraan äänestää yhden ulos ja yhden uuden tilalle.  ;)

lymilijä

Quote from: JaniAlander on 27.09.2009, 13:55:57
Quote from: lymilijä on 25.09.2009, 19:39:26

Mitä merkittävää eroa hänellä anteeksi-69-Matti Vanhaseen? Saman tasoisia "johtajia" molemmat.

No Vanhanen toivottavasti lähtee myös. Urpilaisella ei ole ollut tarjota minkäänlaista vastusta ollessaan oppositiossa. Hän ei ole tehnyt muuta kuin kauhistellut kaameaa nykyhallitusta. Urpilaisen taloustaitoihin en luota pätkääkään.
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.

JR

Vanhana kepulaisena voin vain todeta, että ei ole paskaa housussa, eikä tietääkseni kellään muullakaan. Tää nyt on tällaista uutissotaa, kun mitään ei oikein tapahdu ja internet on pahan kerran rusikoinut perinteisiä tiedoitusvälineitä. Jotain niitten täytyy keksiä leivässä pysyäkseen.
Edelleen totean sen, minkä ennenkin, että muutamia vaalikamppanjoita olen ollut toimittamassa, eikä sitä vaalirahaa ole näkynyt, eikä kuulunut. Sopii mulle, että vaaliraha on julkista. Sen voin kertoa, että Kokoomuksen vaalirahaa on jossain piilossa aika mälli, mutta en minä sitä peräänkuuluta, ei se ole minulta pois.

Sellainenkin vakava piirre on olemassa, että demokratia on tässä kärsimässä eniten. Puolueet on demokratian työkalu ja ihan tärkeäkin väline minusta.
Toisaalta teistä kukaan tuskin tajuaa, kuinka tiukka on ay-liikkeen ote vasemmistopuolueista. SAK käytännössä omistaa SDP.n, eikä demaripoliitikoilla juuri ole liikkumavaraa tässä suhteessa.

Mutta mutta, mulle sopii, että Vanhanen saa kenkää, ei niinkään rahakohun vuoksi,vaan muista syistä. Uudet vaalit olisi pelkkää pelleilyä ja liian suuri voitto uutismafialle.

JaniAlander

Quote from: lymilijä on 27.09.2009, 15:24:51
No Vanhanen toivottavasti lähtee myös. Urpilaisella ei ole ollut tarjota minkäänlaista vastusta ollessaan oppositiossa. Hän ei ole tehnyt muuta kuin kauhistellut kaameaa nykyhallitusta. Urpilaisen taloustaitoihin en luota pätkääkään.

Jotenkin vaikuttaa siltä ettei yhdessäkään suuressa puolueessa ole sellaisia johtajia joita tarvittaisiin. Katainenkaan ei erityisesti kyvyillään vakuuta, onhan hän jo kyntensä valtiovarainministerinä kriisin hoidossa osoittanut.

Yleensä sanotaan että pitäisi valita huonoista vaihtoehdoista vähiten huono, mutta tämä kolmikko tekee kyllä valinnasta vaikean.

JaniAlander

Quote from: JR on 27.09.2009, 15:57:47
Sellainenkin vakava piirre on olemassa, että demokratia on tässä kärsimässä eniten. Puolueet on demokratian työkalu ja ihan tärkeäkin väline minusta.
Toisaalta teistä kukaan tuskin tajuaa, kuinka tiukka on ay-liikkeen ote vasemmistopuolueista. SAK käytännössä omistaa SDP.n, eikä demaripoliitikoilla juuri ole liikkumavaraa tässä suhteessa.

Mutta mutta, mulle sopii, että Vanhanen saa kenkää, ei niinkään rahakohun vuoksi,vaan muista syistä. Uudet vaalit olisi pelkkää pelleilyä ja liian suuri voitto uutismafialle.

Puolueet olivat joskus demokratian työkalu, silloin kun ne olivat aitoja kansanliikkeitä, ennen kuin ne puoluetukilain ja vastaavien muutoksien myötä degeneroituivat lähinnä valtakoneiston osasiksi.

Demarien ja vasemmiston jeesustelu asiassa on kyllä naurettavaa. En pidä ammattiliittojen tukea yhtään sen vähemmän arveluttavana kuin yritystenkään, ja jostainhan sen oikeistonkin sikäli kuin sellaista tässä maassa todella on, on rahoituksensa saatava.

Paras ratkaisu asiaan olisi hyvin tiukka rahoituskatto kampanjointiin ja täydellinen läpinäkyvyys rahoitukseen.

Henkilökohtaisesti kannatan puoluetukien eliminointia, ja korporaatioiden (yritysten, järjestöjen, säätiöiden) lahjoitusten kieltämistä. Puolueiden pitäisi rahoittaa toimintansa kuten normaalienkin järjestöjen eli jäsenmaksuilla ja esim. lehdistö yms. toiminnalla ilman ulkopuolisia tukiaisia. Tämä palauttaisi puolueet riippuvaisiksi jäsenistöstään ja tekisi niistä taas aitoja kansanliikkeitä. Jos pöhöttyneet isot puolueet eivät tähän kykenisi, niin kuten jenkit sanovat "Good Riddance".

rantavahti

En usko vaalirahasotkun päättyvän ihan heti. Tulee esiin uusia juttuja lähes päivittäin. Surullista tässä on Vanhasen venkoilu siitä, että onko tullut valehdeltua ja onko ihan ok lahjoittaa itelleen rahaa säätiöltä, joka saa rahaa Raha-automaatiyhdistykseltä, jne. Mies ei tiedä mikä on oikein ja mikä on väärin! On siinä meillä pääministeri.
Mitä muuta kaikkea tapahtuu kansalta piilossa? Tulee vaan mieleen kunnallinen kaavoitusmonopoli ja kaikki se kähmintä mitä esim. markettien kaavoituksen ympärillä tapahtuu. Ei ole ihme, että kansa maksaa Euroopan korkeimmat hinnat lähes kaikesta, koska hinnoissa on "voitelurahat".

RP

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Urpilainen+on+valmis+kielt%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n+vaalituet+kokonaan/1135249632590

QuoteSdp:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen  on valmis lopettamaan vaalituet kokonaan, kertovat Itä-Savo ja Länsi-Savo. Urpilainen sanoi lehdille, että tuen antaminen voitaisiin kieltää jopa ay-liikkeeltä ja yksityishenkilöiltä, samoin kuin liike-elämältä ja yhdistyksiltä.

Näillä ehdoilla muutospuoleeltakin rajoittuisi varainhankinta jäsenmaksuihin.

Vertailukohdaksi:

Vuonna 2008 SDP keräsi 264 000 euroa jäsenmaksuja ja 8.1 miljoonaa puoluetukea ja lehdistötukea. Verottajan subventoimia AY-avustuksia tuli 400 000.

Sinänsä kiintoisaa, että SDP ilmoittaa jäseniä olevan "noin 50 000", ja aikuisen jäsenmaskun pitäisi olla 40 euroa(*), josta pitäisi tulla noin kaksi miljoonaa, ei kaksi sataa tuhatta euroa vuotuisia tuloja.
SDP:n jäsenet ovat siis:
A) enimmäkseen "taloudellisrajoitteisia"
B) jättävät mieluiten (myös) jäsenmaksunsa maksamatta
tai
C) SDP liioittelee reippaasti todellista jäsenmääräänsä.

http://www.sdp.fi/node/106
(*)
QuoteJäsenmaksu on 40 euroa vuodessa, alle 25-vuotiailta 8 euroa. Jäsenmaksua voidaan myös alentaa sosiaalisista syistä
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

nuiseva

Kohuaminen johtuu siitä, että poliitikot jakavat veronmaksajien rahaa-vaikka pari miljoonaa, jotta saavat itse firmalta vaalitukea-vaikka pari tonnia. Kauppa se on mikä kannattaa, ainakin näille firmoille. Veronmaksajat terkkareiden potilasjonoissa nuolevat näppejään.
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

JaniAlander

Quote from: RP on 28.09.2009, 02:51:09
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Urpilainen+on+valmis+kielt%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n+vaalituet+kokonaan/1135249632590

QuoteSdp:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen  on valmis lopettamaan vaalituet kokonaan, kertovat Itä-Savo ja Länsi-Savo. Urpilainen sanoi lehdille, että tuen antaminen voitaisiin kieltää jopa ay-liikkeeltä ja yksityishenkilöiltä, samoin kuin liike-elämältä ja yhdistyksiltä.

Näillä ehdoilla muutospuoleeltakin rajoittuisi varainhankinta jäsenmaksuihin.

Urpilaisen ehdotuksessa on yksi paha vika ja se on puoluetuki. Ei siinä mitään jos muut ehdotukset otettaisiin käyttöön, puolueiden täytyisi oikeasti hankkia jäseniä ja kuunnella jäsenistöään, mutta puoluetuen merkitys vallan lujittamisessa kasvaisi ennestään, ei hyvä.

illmaninati

Quote from: JR on 27.09.2009, 15:57:47
Tää nyt on tällaista uutissotaa, kun mitään ei oikein tapahdu ja internet on pahan kerran rusikoinut perinteisiä tiedoitusvälineitä. Jotain niitten täytyy keksiä leivässä pysyäkseen.

Olen itse miettinyt juuri samaa asiaa. Internet-yhteisöt ovat horjuttaneet median valta-asemaa tiedonvälityksessä viime aikoina todella rajusti, ja nyt päällä oleva vyörytys tuntuu välillä kuin voimannäytöltä.

EDIT: Piti äsken jatkaa vielä kohun alkaessa tulleista gallupeista, joiden uutisoinneissa liki surkuteltiin ettei asialla ole juurikaan ollut vaikutusta puoluiden voimasuhteisiin. Nyt äsken sitten radiosta puski uutta gallup-tietoutta, joka alkaa enemmän ja enemmän tuntumaan median oman mahdin peilaamiselta. Tulosta ja aihetta en valitettavasti kuullut niin hyvin, että voisin kommentoida kysymysasetteluta tai lukuja.
Sananmuunnosvapauden edistämiseksi:
Pentti ulos Tonista!

Elisa

Myrsky vesilasissa. Onhan tällainen toiminta ihan helvetin väärin jne. mutta näin ovat kaikki toimineet Suomessa noin sata vuotta. Ei ole mitään järkeä syyllistää nykyisiä poliitikkoja. Muutetaan käytäntöjä ja vaaditaan tulevaisuudessa nyt luomiemme pelisääntöjen noudattamista!

Ja keskitytään samalla niihin akuutimpeihin aiheisiin...
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

lymilijä

Ehkäpä kohuaminen laantuisi jos Yleisradiota johtaisi kymmenien vuosien jälkeen oikeistolainen johtaja.

EDIT:

Villi ehdotus: Yleisradion johtajasta pitäisi tehdä poliittinen virka myös de jure JA johtajan tulisi edustaa aina oppositiossa olevaa puoluetta.
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.

lymilijä

Tampereen Yliopiston tiedotusopin laitoksen professori (älkää antako ennakkoluulojenne hämätä)

Asiapuhetta median käytöksessä liittyen vaalirahakohisemiseen

http://mediaviikko.fi/artikkeli/3427/tiedotusopin-professori-vaalirahakohu-hesarin-ja-eduskunnan-voimainkoetus
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.