News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-01-21 Maahanmuuttajille töitä Yhteisvastuukeräyksellä (yhdist.)

Started by rähmis, 21.01.2009, 18:06:14

Previous topic - Next topic

Pekkapoika

Quote from: hammerzeit on 03.02.2009, 13:31:21
Quote from: Pekkapoika on 03.02.2009, 11:52:32
Jaa :D. Saattaahan se maahanmuuttajakin jäädä työttämäksi vaikka olisi työn perässä tänne tullutkin.

Tästähän se selvästi onkin kyse, eikä suinkaan siitä että huonon kielitaidon ja koulutuksen ansiosta Suomen merkittävimmillä maahanmuuttajaryhmillä ei ole käytännössä toivoakaan päästä merkittävään työllisyysasteeseen, vaikka sitä pönkitettäisiin miten.

Sellaisia työtehtäviä on olemassa vaikka kuinka paljon myös sellaisille maahanmuuttajille, joka ei osaa edes lukea tai kukene puhumaan. Kuten myös suomalaisillekin.

Patteri-Petteri

Quote from: Miniluv on 03.02.2009, 13:02:50
Voihan ne rahat mennä johonkin fiksuunkin, kuten suomen kielen teho-opetukseen tai ammattitaidon päivittämiseen Suomen oloja vastaavaksi. Näin optimistisesti ajateltuna.


Voivat toki, mutta kansantaloudellisesti tämä on arvoa tuottamatonta, jos lähtökohtana on se, että Suomessa on liian vähän töitä (vrt. rahat käytettäisiin kantasuomalaisen jo kielitaitoisen ja ammattitaitoisen edelleenkouluttamiseen, jolloin tämä henkilö pystyy tuottamaan lisäarvoa).

Tällainen yleistaloudellinen ajattelutapa voi olla hankala, mutta sen argumentteja on mahdoton kiistää. Jos täällä tosiaan olisi työvoimapulaa, olisi tilannne eri. Nykytilanteessa touhu on rahanhukkaa. Tulevaisuuden kannalta tilanne on taas toinen, mutta sitä varten onkin sitten aivan eri argumentit.

jiipik

Quote from: Pekkapoika on 03.02.2009, 16:07:34
Sellaisia työtehtäviä on olemassa vaikka kuinka paljon myös sellaisille maahanmuuttajille, joka ei osaa edes lukea tai kukene puhumaan. Kuten myös suomalaisillekin.

Työturvallisuuden takia lähes mikä tahansa työtehtävä edellyttää jonkinnäköistä onnistunutta kommunikointia työn ohjaaja > työn tekijä -suhteessa. Muutenkin kuin sormen osoittelua sinne sun tänne.

Sorry, no bonus. Kukaan työnantaja ei halua/aio joutua käräjille siitä syystä, että kieltä täysin osaamaton maahanmuuttaja esim. keksisi siivoojan työssä vahingossa pestä hygieniaa vaativia pintoja, tiskialtaita tai wc-istuimia lipeällä tai jollain syövyttävällä aineella ja siitä johtuen saisi itse + siivottavan alueen käyttäjät saisivat vakavia palovammoja.

Mutta hetkinen, tällähän ei ole väliä, koska palovammat olisivat seurausta rasismista!

Miniluv

QuoteSellaisia työtehtäviä on olemassa vaikka kuinka paljon myös sellaisille maahanmuuttajille, joka ei osaa edes lukea tai kukene puhumaan. Kuten myös suomalaisillekin.

Nyt razzet kuulolle, kun Pekkapoika valistaa meitä:

Mitä työtehtävää pystyy tekemään, jos ei osaa lukea eikä ymmärrä suomea? (Ulkomaalaisten kohdalla se, joka ei osaa puhua suomea, ei sitä ymmärräkään 99% varmuudella)

Jatkokysymys:

Miten kyseistä työtä pystyy tekemään yhtä hyvin kuin lukutaitoinen hakija? (Jos ei pysty, työnantajalla ei ole mitään syytä palkata tällaista hakijaa, jos lukutaitoinenkin on tarjolla)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Pekkapoika

Quote from: Miniluv on 03.02.2009, 17:26:53
QuoteSellaisia työtehtäviä on olemassa vaikka kuinka paljon myös sellaisille maahanmuuttajille, joka ei osaa edes lukea tai kukene puhumaan. Kuten myös suomalaisillekin.

Nyt razzet kuulolle, kun Pekkapoika valistaa meitä:

Mitä työtehtävää pystyy tekemään, jos ei osaa lukea eikä ymmärrä suomea? (Ulkomaalaisten kohdalla se, joka ei osaa puhua suomea, ei sitä ymmärräkään 99% varmuudella)

Jatkokysymys:

Miten kyseistä pystyy tekemään yhtä hyvin kuin lukutaitoinen hakija? (Jos ei pysty, työnantajalla ei ole mitään syytä palkata tällaista hakijaa, jos lukutaitoinenkin on tarjolla)


Nyt taisit taas tekeytyä ymmärtämättömäksi. Kai olet havainnut, että vaikkapa sokeitakin on töissä. Myös mykkiä, kuuromykkiä monivammaisia jne. Toki heidän työllistymisessa on varmasti samankaltaisia ongelmia kuin eräiden maahanmuuttajien.

Mutta sitten vastakysymys:
Miksi maahanmuuttajia, myös suomen kieltä osaamattomia, sitten on töissä ja menestyy niissä, jos argumentointinne perustuu siihen faktaanne, että he eivät näistä tietystä syistä kykene suomalaiseen työelämään?

Zngr

Quote from: Pekkapoika on 03.02.2009, 17:37:04
Mutta sitten vastakysymys:
Miksi maahanmuuttajia, myös suomen kieltä osaamattomia, sitten on töissä ja menestyy niissä, jos argumentointinne perustuu siihen faktaanne, että he eivät näistä tietystä syistä kykene suomalaiseen työelämään?

En minä tiedä kuka väittää, että kielitaito on este tai peruste työelämään. Tarja Halonen kenties? Monikulttuurisuuspuuhastelijat, jotka ensiksi haluavat Suomeen #1 maahanmuuttajia ja vasta sen jälkeen ihmettelevät miksi jokainen heistä ei ole koneistaja, putkimies, hitsaaja tai projektipäällikkö heti kun työlupa järjestyy? Kovasti tuosta kielitaidon tärkeydestä on viime aikoina pölisty, tosin minä henk. koht. en käsitä miksi.

Kielitaidon puutteella selittely tarkoittaa sitä, että alunperinkin maahanmuuttajat on valikoitu jostain muusta syystä kuin siitä syystä voivatko he jotenkin osallistua yhteiskuntaan muuten kuin eksoottisena, kansainvälisenä värinänä kadulla.

Minä teen joka päivä töitä hyvin pärjäävien siirtolaisten ja maahanmuuttajien kanssa, jotka eivät todellakaan osaa paikallista kieltä. Ja tuskin aikovat opetella. Näin julistan todistetuksi, ettei ole pakko osata nimeomaan suomen kieltä voidakseen osallistua työelämään. Yksi naapurini on maahanmuuttaja joka muutti Suomeen 14-vuotta sitten - naisen perässä, ei edes suoraan töihin vaan etsimään sitä ja ymmärtää kyllä suomea, muttei puhu sitä vieläkään mielellään. Hänkin pärjää hyvin.

Yksi yhteinen tekijä näillä maahanmuuttajilla on kolmannen asteen tai vastaava koulutus tahi työssä opittu ammattitaito ENNEN kuin he ovat tulleet Suomeen. Jokaisen tavoite on myös (jopa naisen perässä muuttaneella naapurilla) ollut ensisijaisesti tulla töihin realistisin odotuksin (eli koulutus ja aikaisempi työkokemus sopii yhteen Suomen kaltaisen yhteiskunnan odotusten kanssa - esim. paimen tai työtön sotilas voi kokea haasteita eri tavalla kuin ohjelmistokehittäjä tai meribiologi), ja kukaan ei ole ilmestynyt tänne tyhjästä ilman passia hakemaan oleskelulupaa perheenyhdistämisen tai suojeluntarpeen perusteella lähinnä sen takia, että sellaisen täältä voi saada ilmaisen terveydenhuollon, asunnon ja oleskelurahan lisäksi.

edit:

Hetko, pelaako to Pekkapoika ihan täydellä pakalla ???

Quote
Taidat nyt tietentahtien sotkea asioita ja käsitteitä. Suomeenhan ei voi muuttaa asumaan ilman oman ja perheen elatukseen riittävään työpalkkaa tai varallisuutta. Poikkeuksena avioliittojen, yhteisten lasten, ja turvapaikan perusteella oleskeluluvan saaneet.

Sitten.

Quote
Myös mykkiä, kuuromykkiä monivammaisia jne. Toki heidän työllistymisessa on varmasti samankaltaisia ongelmia kuin eräiden maahanmuuttajien.

Just just...

Mitenköhän kaverit keskimäärin työllistyy lonkeroitaan heilutteleva kuolaava avaruusolento joka yrittää syödä Planeetta -maan asukkaita!!???
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

Ernst

Quote from: Pekkapoika on 03.02.2009, 17:37:04



Mutta sitten vastakysymys:
Miksi maahanmuuttajia, myös suomen kieltä osaamattomia, sitten on töissä ja menestyy niissä, jos argumentointinne perustuu siihen faktaanne, että he eivät näistä tietystä syistä kykene suomalaiseen työelämään?

Luku- ja kirjoitustaidoton (suomen kieli) sekä puheessa kielitaidoton mamutyöntekijä ei voi olla menestynyt.

Jos Pekkapoika laittaisit tällaisista olennoista esimerkin tai kaksi, niin hyvä olisi.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Quote from: M on 03.02.2009, 18:20:41
Quote from: Pekkapoika on 03.02.2009, 17:37:04



Mutta sitten vastakysymys:
Miksi maahanmuuttajia, myös suomen kieltä osaamattomia, sitten on töissä ja menestyy niissä, jos argumentointinne perustuu siihen faktaanne, että he eivät näistä tietystä syistä kykene suomalaiseen työelämään?

Luku- ja kirjoitustaidoton (suomen kieli) sekä puheessa kielitaidoton mamutyöntekijä ei voi olla menestynyt.

Jos Pekkapoika laittaisit tällaisista olennoista esimerkin tai kaksi, niin hyvä olisi.


Ai niin, Johnny B. Goode on aika lähellä tuollaista.

Deep down Louisiana close to New Orleans
Way back up in the woods among the evergreens
There stood a log cabin made of earth and wood
Where lived a country boy named Johnny B. Goode
Who never ever learned to read or write so well
But he could play the guitar just like a ringing a bell


Taisi Johnny sentään puhua englantia.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

ibn ghul

Quote from: Pekkapoika on 03.02.2009, 17:37:04
Mutta sitten vastakysymys:
Miksi maahanmuuttajia, myös suomen kieltä osaamattomia, sitten on töissä ja menestyy niissä, jos argumentointinne perustuu siihen faktaanne, että he eivät näistä tietystä syistä kykene suomalaiseen työelämään?

Miksi ruotsin kieltä osaamattomia suomalaisia on niin vaikea hyväksyä suomalaiseen työelämään... Vaikka kuten itse sanot tehtävissä ei välttämättä tarvita edes suomen kielen osaamista - ulkomaalaisilta; suomalaisilta sen sijaan tietenkin vaaditaan vähintäänkin ruotsi ja englanti, mielellään pari muutakin kieltä? Kummasti saataisiin lisää ihmisiä töihin kantaväestöstä.
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)

reino

Quote from: Pekkapoika on 03.02.2009, 17:37:04
Nyt taisit taas tekeytyä ymmärtämättömäksi. Kai olet havainnut, että vaikkapa sokeitakin on töissä. Myös mykkiä, kuuromykkiä monivammaisia jne. Toki heidän työllistymisessa on varmasti samankaltaisia ongelmia kuin eräiden maahanmuuttajien.

Mielestäni aika ikävällä tavalla Pekkapoika vertaa tuossa maahanmuuttajia monivammaisiin.

Vähemmästäkin on annettu oikeudessa tuomioita kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

mikkoR

Minulla on tuossa tulossa tapaaminen erään pastorin kanssa ja meinaan kysyä tästä asiasta.

Ensin kysyn miten on mahdollista että aiemmin Suomalaiset eivät ole päässeet oikeastaan mihinkään kirkon hommaan ellei ole kuulunut kirkkoon ja nyt pääsee vaikka olisi itse piru veikkaisin. (kunhan ei ole paikallinen piru).

Jos alkaa keskusteluyhteys syntyä niin pitää miettiä mitä vielä kyselee suhtautumisesta "työperäiseen" maahanmuuttoon.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

ElinaElina

Edelleen kehun yhteisvastuukeräyksen haastaennakkoluulosi.fi sivua. Alapalkissa juoksee tosi hyviä kannanottoja ! Tälläkin hetkellä.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Whatsername

Quote from: ElinaElina on 04.02.2009, 22:09:41
Edelleen kehun yhteisvastuukeräyksen haastaennakkoluulosi.fi sivua. Alapalkissa juoksee tosi hyviä kannanottoja ! Tälläkin hetkellä.

QuotePIONEEREJA TARVITAAN JOKA ALALLE! ESIM. TUMMAIHOISET KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAT JA PÄIVÄKOTIAPULAISET TOISIVAT OIVAN LISÄN JO VALMIIKSI MONIKULTTUURISIIN TYÖYHTEISÖIHIN!

Erittäin hyvä kannanotto!
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde

ElinaElina

Ehkä osun sinne suotuisina hetkinä ! Edellisessä haluttiin rajoittaa maahanmuutto toistaiseksi.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Whatsername

Vartin olen tota sivua päivittänyt, ja kaikki kommentit olleet tota samaa luokkaa  ;D

Ehkä mulle sattui vaan huono aika.

EDIT:
Toi kuva tuolla sivuilla on kyllä kaikista paras.."Mä en ainakaan halua sitä tänne meille töihin"
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde

Slu

Quote from: Miniluv on 03.02.2009, 17:26:53
QuoteSellaisia työtehtäviä on olemassa vaikka kuinka paljon myös sellaisille maahanmuuttajille, joka ei osaa edes lukea tai kukene puhumaan. Kuten myös suomalaisillekin.

Mitä työtehtävää pystyy tekemään, jos ei osaa lukea eikä ymmärrä suomea?

Miten kyseistä työtä pystyy tekemään yhtä hyvin kuin lukutaitoinen hakija? (Jos ei pysty, työnantajalla ei ole mitään syytä palkata tällaista hakijaa, jos lukutaitoinenkin on tarjolla)


Tämä kysymys mielessäni meinasin kuolla nauruun Helsingin rautatieaseman liikennevaloihin, kun näin Vartti-lehdeksi pukeutuneen(semmoinen maskotti-asu) etnopositiivisen henkilön tallustelemassa edestakaisin ja vilkuttelemassa lapsille.

Otinpa kuvankin tuskissani, mutta kännykkäni kusi kuvan :(.

Timo Hellman

Maahanmuuttajien keskuudessa on kuitenkin vielä enemmän työttömiä kuin kantaväestön: heitä on työttöminä suhteessa kolme kertaa enemmän kuin suomalaisia. Keräyskohteeksi vaikeasti työllistyvät maahanmuuttajat on valittu juuri kirkon diakoniatyöntekijöiden pyynnöstä

Mutta meillä siis on laman jälkeen kolkuttamassa oveen karrrjuva työvoimapula kuin mikäkin kansanlaulun haamu-Vilhelmi.  Kysykää vaikka Cronbergilta.  ::)

http://hs.fi/politiikka/artikkeli/Cronberg+Ty%C3%B6voimapula+jatkuu+vaikka+ty%C3%B6tt%C3%B6myys+lis%C3%A4%C3%A4ntyy/1135241567277

Minulle tällainen kirkollinen toiminta on kyllä terve osoitus siitä,  että yhteiskunta kykenee vielä toimimaan minarkiatasolla. Vahvalla Valtiolla ja mafialla ei ole loppujen lopuksi ole niin huimaa eroa.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Lemmy

Quote from: Shino
-Asennekampanjat

Ai maahanmuuttajille? Niin tarttis.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Spesialisti

"Konkreettisen työllistämisen olisi tarkoitus kohdistua seurakuntiin: ennen kampanjan aloittamista oli tehty kysely, jossa  kartoitettiin eri seurakuntien halukkuutta työllistää maahanmuuttajia, ja kaikkialla oltiin suhtauduttu positiivisesti. Toisin sanoen kampanjan ei oleteta vaikuttavan yksityisiin työnantajiin."

Kirkko siis kerää hölmöläläisiltä kolehtia että se voisi palkata muslimeja suojatöihin. www.eroakirkosta.fi

Vasarahammer

Oma havaintoni Yhteisvastuukeräyksestä...

Kerääjä seisoo marketissa ilmeettömänä lipas kädessään. Yksikään asiakas ei millään tavalla noteeraa kerääjää puhumattakaan rahalahjoituksista.

Yleensä keräyksissä lippaan haltijat heiluttavat lipasta ja kertovat keräävänsä johonkin hyvään tarkoitukseen.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Lemmy

- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Spesialisti

Quote from: Tapio Arjo on 06.02.2009, 21:01:38
Quote from: Vasarahammer on 06.02.2009, 20:32:13
Kerääjä seisoo marketissa ilmeettömänä lipas kädessään. Yksikään asiakas ei millään tavalla noteeraa kerääjää puhumattakaan rahalahjoituksista.

Tein tänään saman havainnon Salon suurimmassa kauppakeskuksessa. Kerääjä, vielä perussuomalaisten kunnallisvaalikomeetta, seistä törötti muina miehinä lipas kädessä ja ihmiset kiersivät hänet kaukaa.

Mies on allekirjoittanut Astrid Thorsin lakiesitystä vastustavan adressin ja keräsi nyt rahaa mamuille. Oli pakko käydä herralle lausumassa pari valittua sanaa.

Tästä tulee mieleen Jope Ruonansuun sketsit sivupersoonamiehestä, joka kerää kadulla lippaan kanssa rahaa "lyhentämättömänä lapsille Kiinaan *viinaan*"

mikkoellila


Yhteisvastuukeräyksen viestintätyyli noudattaa vanhoja pravdalaisia perinteitä.

Kävin esittämässä pari kysymystä ja kommenttia Yhteisvastuukeräyksen facebook-ryhmässä. Kysymykseni maahanmuuttajien työttömyydestä, maahanmuuton hyödyllisyydestä Suomelle ja Yhteisvastuukeräyksen mielekkyydestä deletoitiin liian vaikeina ja kiusallisina kysymyksinä. Onhan se ikävää, että joku ei sokeasti usko "afrikkalaiset maahanmuuttajat rikastuttavat Suomea"-mantraan.



Quote
Jännää. Täältä on deletoitu aikaisempia viestejäni.    

Tiina Salmi kirjoitti 4.2. klo 11.22 vastauksen aiempaan kysymykseeni. Jostain syystä tämä kysymys on deletoitu, vaikka vastaus on jäljellä.

Vastasin tuohon Tiina Salmen 4.2. kirjoittamaan viestiin muistaakseni kahdella 5.2. kirjoittamallani viestillä. Näistä vain toinen on jäljellä.

Mikä mahtaa olla syynä siihen, että Yhteisvastuukeräyksen keskusteluryhmästä deletoidaan Yhteisvastuukeräystä koskevaa keskustelua?

Toivoisin, että Yhteisvastuukeräyksen kampanjasuunnittelija Laura Hakoköngäs antaisi tähän jonkun selityksen.



Yksi deletoitu viestini oli allaoleva. Kopioin tämän talteen ennen sen postaamista Yhteisvastuukeräyksen facebook-ryhmän seinälle, koska arvasin Yhteisvastuukeräyksen harrastavan yhtä rehellistä tiedonvälitystä kuin Helsingin Sanomat.

Quote
Tiina Salmi a écrit

à 11:22:
"Eipä ole tainneet suomalaiset joutua irtisanotuiksi sen vuoksi, että maahanmuuttajat olisivat heidän työpaikkansa vieneet."


Enpä ole todellakaan väittänyt, että suomalaisten työttömyys johtuisi ulkomaalaisten työllistämisestä.

Sen sijaan väitän, että suomalaisten työttömyyden kasvaessa räjähdysmäisesti ei ole järkevää keskittää kirkon keräämien kolehtirahojen käyttöä ulkomaalaisten työllistämiseen.

Tiina Salmi a écrit

à 11:22:
"Suomi on täynnä täyttämättömiä työpaikkoja"


Kerro tämä niille sadoilletuhansille suomalaisille, joilla ei ole töitä.

Menepä vaikka lähimpään työvoimatoimistoon esittämään tämä teoriasi. Veikkaan, että työttömät pitävät puheenvuoroasi pelkkänä haistatteluna.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Hoff

http://www.yhteisvastuu.fi/2009/testaa
Testi on erittäin huono ja "positiivinen" rasismi ja maahanmuuttajien nostaminen kantaväestön yläpuolelle ovat suvaitsevaisen hyveitä. Testin perusteella vain suvaitsemattomat eivät pidä Obamasta ja bussikuskin kehuminen hänen suojavärinsä perusteella on suvaitsevaista. Pyrin kuitenkin valitsemaan aina neutraalimman vaihtoehdon, koska suhtaudun yksittäisiin maahanmuuttajiin aivan samalla tavalla kuin keneen tahansa. Bussipysäkille saapuviin venäläisiin en kiinnitä mitään huomiota, vaikka testi ei sitä vaihtoehtoa anna.

Oma tulokseni:
Quote
17 pistettä!

Olet suhteellisen avarakatseinen ja harkitseva etkä suhtaudu maahanmuuttajiin kielteisesti. Työnantajana olisit varmaan valmis palkkaamaan myös maahanmuuttajia, ainakin jos heidän osaamisensa on kohdallaan. Lue lisää heidän työllistymisestään näiltä sivuilta. Muista myös lahjoittaa Yhteisvastuukeräykseen!
Testin tulos on tosin todenmukainen.
"I would rather be exposed to the inconveniences attending too much liberty than to those attending too small a degree of it" -Thomas Jefferson

Henri_K

Quote
14 pistettä!

Olet suhteellisen avarakatseinen ja harkitseva etkä suhtaudu maahanmuuttajiin kielteisesti. Työnantajana olisit varmaan valmis palkkaamaan myös maahanmuuttajia, ainakin jos heidän osaamisensa on kohdallaan. Lue lisää heidän työllistymisestään näiltä sivuilta. Muista myös lahjoittaa Yhteisvastuukeräykseen!

Vaihtoehdot olivat vähän nahkeat. Joko olit yli yli yli mokuttaja tai sitten täys kiljuskini. Ja keskivertovaihtoehto ei sekään oikein ollut oikea. Noh, tuollaista se minulle tarjosi

mikkoellila

Quote from: mikkoellila on 07.02.2009, 12:37:15

Yhteisvastuukeräyksen viestintätyyli noudattaa vanhoja pravdalaisia perinteitä.

Kävin esittämässä pari kysymystä ja kommenttia Yhteisvastuukeräyksen facebook-ryhmässä. Kysymykseni maahanmuuttajien työttömyydestä, maahanmuuton hyödyllisyydestä Suomelle ja Yhteisvastuukeräyksen mielekkyydestä deletoitiin liian vaikeina ja kiusallisina kysymyksinä. Onhan se ikävää, että joku ei sokeasti usko "afrikkalaiset maahanmuuttajat rikastuttavat Suomea"-mantraan.

Nyt minut kaiken kukkuraksi bannattiin kyseisestä facebook-ryhmästä, kun olin rohjennut kritisoida palstan moderaattoria viestieni deletoimisesta poliittisin perustein.

Kirjoitin nyt sitten moderaattorille tällaisen jälkikommentin:

QuoteTervehdys. Ihmettelen hieman tuota viestintästrategiaasi, että deletoit keskusteluviestejä jatkuvasti. Palstan kapasiteetti ei todellakaan ole niin rajallinen, että vanhoja viestejä pitäisi deletoida tilan saamiseksi uusille. Sinun deletoimasi viestit myös olivat uusimmasta päästä, joten nimenomaan niiden uusimpien viestien deletoiminen jätti esiin vanhempia viestejä. Deletointitapaasi ei siis voi perustella tilan tekemisellä uusille viesteille.

Minusta on ilmiselvää, että deletoit viestejä poliittisista syistä. Yhteisvastuukeräys on kuitenkin kirkon järjestämä eikä kirkon pitäisi sekaantua politiikkaan. Deletoimalla minun viestejäni ja jättämällä päinvastaista poliittista kantaa edustavat viestit esille tulit itse tehneeksi selvän poliittisen kannanoton minua vastaan väitelleiden ihmisten poliittisen ideologian puolesta. Otit siis kantaa politiikkaan toimiessasi kirkon työntekijänä eli kirkon kolehtikeräyksen tiedottajana. Koska kirkon pitäisi olla poliittisesti sitoutumaton, syyllistyit virkavirheeseen esittäessäsi poliittisia kannanottoja virantoimituksessasi kirkon työntekijänä.

Jos joku ei usko Yhteisvastuukeräyksen viestintätyylin olevan tuollaista, kannattaa kokeeksi mennä keskustelemaan tuohon facebook-ryhmään.


En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Aurelius

Kirkon politisoituminen ja valjastaminen vihervasemmiston vetojuhdaksi on todella ikävää. Se karkottaa kirkon piiristä perinteisemmin ajattelevia, mm. juuri niitä nuoria miehiä joiden perään kirkko samalla mainoskampanjoissaan haikailee. Kirkon pitäisi pyrkiä poliittiseen neutraaliuteen, vaikka toki sen sanomasta nousee myös tietynlaisia poliittisia näkökantoja. Nämä eivät automaattisesti ole monikulttuuria tukevia. Nykyinen kehitys on yhtä ongelmallista kuin vuosisadan alun kirkollinen oikeistolaisuus ja se erottaa samalla tavalla ihmisiä kirkon piiristä yhteiskunnallisten tekijöiden vuoksi.

Yhteisvastuukeräyksen politisoitumiseen on vaikea suoraan puuttua millään tavalla, koska keräysorganisaatio ei ole osa kirkon rakennetta. Se on ulkoistettu Kirkkopalvelut ry:lle joka on vahvasti kirkon suvaitsevaiston vallassa.

Jos nuivat haluavat antaa keräyksen politisoitumisesta palautetta, fiksuinta voisi olla kirjoittaa keräyksen yhteistyötahoille: paikallisseurakunnille jotka organisoivat keräystä alueellaan. Asiallista palautetta voisi suunnata etenkin kirkkoherroille ja seurakuntien luottamushenkilöille. Nämä päättävät, miten kukin seurakunta on mukana keräyksessä. Myös joillakin piispoilla saattaisi olla korvat avoinna asialliselle kritiikille.

Jos keräys on nuivistanut sinua niin paljon, että olet harkinnut erota tai eronnut kirkosta sen vuoksi, syy olisi hyvä saada juuri kirkkoherrojen ja luottamishenkilöiden tietoon. Paikallisseurakuntien budjetista hyvin suuri osa muodostuu maksamistasi kirkollisveroista, joten näitä tahoja luulisi kiinnostavan.

En kuitenkaan kehota eroamaan kirkosta, vaan vaikuttamaan asioihin seuraavissa seurakuntavaaleissa 2010.

Jussi Savola

Quote from: Aurelius on 09.02.2009, 17:42:59
Kirkon politisoituminen ja valjastaminen vihervasemmiston vetojuhdaksi on todella ikävää.

Allekirjoitan tämän. Ei ole kirkon asia sekaantua politiikkaan.

TOISAALTA taas... kirjoitin tuolle samaiselle seinälle FB:hen seuraavat aivopierut:

Jussi Savola kirjoitti
16:36
Ajattelenpa ääneen.

Kristinusko ei taida tehdä eroa ihmisen ja ihmisen välillä. Tämän voisi kai kirjoittaa "lähimmäisen" ja "lähimmäisen" välillä. Kristinuskoisen näkökannan mukaan on täysin ok ja luonnollista tukea ymmärryksensä mukaan ihan samalla lailla niitä joihin saadaan kontakti, kansallisuudesta, sukupuolesta, sosiaalisesta statuksesta tai muista seikoista riippumatta.

Itse asiassa, kristinuskon perusidean mukaan maahanmuuttajia ei voi, ei saa eikä pidä jättää tukematta, jos auttaja kykenee auttamaan. Kansallisuus ei varmaankaan tässä merkitse mitään, eikä sen pidä merkitä mitään, jos siis olemme kaikki samaa lammaslaumaa.

Näin ajatellen ymmärrän maahanmuuttajien kampanjan kohteena olon; kampanjoiden kohteethan vaihtelevat vuodesta toiseen, käsittäkseni. Lienee kristinuskoisen ajatuksen mukaan täysin OK parhaansa mukaan jeesata bangladeshilaista analfabeettia kuin elämänhallintansa menettänyttä suomalaista tohtoria

   
Jussi Savola kirjoitti
16:42
On sitten kokonaan toinen asia, miten "auttaminen" suoritetaan siten että siitä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa, sekä (?) ihmisyksilöille (?) että heidän yhteisöilleen (?).
Miten ei-kristitty kokee tämän universaalin lähimmäisenrakkauden(?), on sekin oma asiansa. Tiedän, ettei Lentävä Spagettihirviö ota erityisesti kantaa muulla tavoin uskoviin, ja tiedän senkin, että sotapäällikkö Mohammedilla oli muun uskoisista omat näkemyksensä.
Omassa viitekehyksessään (kristittyjen toimintana) yv-keräys on kuitenkin looginen ja ymmärrettävä.
Avustamisesta on yleisesti ottaen olemassa monenlaisia näkemyksiä, esimerkiksi http://www.spiegel.de/international/spiegel/0,1518,363663,00.html . Uskon ja toivon että yv-keräys toimii vastuullisesti.

-----
Eiköhän tuossa ollut jo kaikki mitä asiasta oli sanottavana. Itse olen Suomen Lentävän Spagettihirviön kirkon perustajajäsen.

Mikä on se kokonaisuus jossa a) auttamista b) juuri jonkun tietyn kohteen auttamista pohditaan, määrittelee jotain. Ja c) onko siitä auttamisesta hyötyä d) kenelle ja e) kuinka kauan....

Aurelius

Minä olen yrittänyt pyöritellä päässäni joitakin ajatuksia siitä, miten kirkon tulisi teologisesti arvioiden suhtautua maahanmuuttajiin. Onko niin, että kristillinen lähimmäisenrakkaus velvottaa jakamaan omastaan, vaikka siitä seuraisi esim. hyvinvointivaltion tuho?

Kirkon historiassa on toki ollut ryhmiä ja yksilöitä, jotka ovat toimineet tuollaisen tulkinnan mukaisesti. Jeesus opetti tekemään hyvää vihamiehillekin, lainaamaan vaikka ei uskoisi saavansa takaisin jne. (Esim. Luuk. 6:27-35.) Fransiskus Assisilainen lähti seuraamaan Jeesuksen käskyä myydä kaikki omaisuutensa ja antaa rahat köyhille, jotta saavutettaisiin aarre taivaassa (Mark. 10:21). Erityisesti erakko-, luostari- ja kerjäläisveljestöt pyrkivät noudattamaan tätä käskyä. On kuitenkin huomattava, että tällöin omaisuuden lahjoittaminen ja köyhien auttaminen toimivat välineenä oman pelastuksen hankkimiseen. Auttaminen ei ollut itseisarvo, vaan pikemminkin omaisuus nähtiin pahana, omaa pelastusta haittaavana ja almujen antaminen sitä edistävänä. Ei ollut väliä, saavutettiinko avustamisella jotakin pysyvää. Autettavalla ei välttämättä ollut itsenäistä arvoa, vaan toimintaa ohjasi maailma- ja materiakielteisyys.

Monikultturalistinen avustustoiminta jakaa mielestäni yhteisiä piirteitä tämän mallin kanssa. Ensinnäkin maailmakielteisyys on korvautunut kielteisyydellä omaa kulttuuria, maata ja kansaa kohtaan. Ei ole väliä, vaikka oma yhteiskunta sortuisi toiminnan seurauksena, koska itseasiassa se edustaa pahaa Saatanan (kapitalismin) vallassa olevaa järjestelmää, jonka sortumisen edistäminen on hyve. Myöskään kovin paljon väliä ei ole sen pohtimisella, miten avun tarvitsijaa parhaiten autettaisiin. (Esim. autetaanko tuomalla Suomeen vai rakentamalla lähtömaan yhteiskuntaa? Valitaanko jotkut harvat, vai pyritäänkö samoilla resursseilla auttamaan mahdollisimman monia? Yritetäänkö voimavaraistaa autettaavat niin, että vastuu selviytymisestä siirtyy vähitellen heille itselleen? jne). Auttamisessa tärkeintä on aktin moraalisuus. Sen kautta sovitellaan itsen ja oman liikkeen harteille pyhimyksen sädekehää. Kyse on siis toiminnasta, jolla pyritään ansaitsemaan jotain - ei ehkä Jumalalta, mutta ihmisiltä. Motiivina on ehkä myös jonkinlainen eskatologinen utopia, unelmayhteiskunta joka syntyy monikulttuurin toteutuessa. Koska tavoite on jossain mielessä eskatologinen, ei ole kovin tärkeää pohtia seuraussuhdetta auttamistoimien ja tavoitteen toteutumisen välillä. Tavoitteen toteutuminen on uskonvarainen asia. Ja koska kyseessä on oikeastaan uskonnollinen uhraustoiminta, uhrauksien täytyy olla suhteettoman suuria verrattuna siihen, mitä rationaalinen 'maallinen' auttamistoiminta edellyttäisi. Jumalalle ei saa antaa kitsaasti, vaan oman hurskauden tulee näkyä konkreettisissa toimissa. Mielestäni monikultturalismin onkin blogosfäärissä oikein arvioitu edustavan tämänpuoleista uskontoa. Auttamisen tehtävä on sovittaa omia ja kollektiivisia syntejä sekä jouduttaa tulevan maailmanajan saapumista. Kyseessä on tavallaan Baabelin tornin rakentaminen, jossa ihmiskunta väkisin yhdistetään.

Monikultturistista toimintaa ja auttamismallia voi mielestäni kritisoida melko vahvoin teologisin perustein. Vanha testamentti edustaa mytologisista alkukertomuksista lähtien mallia, jonka mukaan Jumala itse on jakanut ihmiskunnan erilaisin kieli- ja kansanryhmiin ja omiin maihinsa (5. Moos. 32:8). Raamattu näyttäisi arvostavan kansojen moneutta niiden erilaisten rikkauksien tähden (esim. Ilm. 21:26) ja kritikoivan pyrkimyksiä yhdistää ne väkisin imperialistisin keinoin (mm. perinteinen tulkinta Dan. 2:31- näystä). Kansojen, kielien ym. yhteys toteutuu Kristuksessa ja kirkossa, mutta se on luonteeltaan hengellistä eikä maallista (esim. 1. Kor. 12:13). Kaikkien neljän evankeliumin mukaan Jeesus toteutti omassa toiminnassaan periaatetta "ensin juutalaisille, sitten kreikkalaisille". Hyvä sanoma tuli julistaa ensin omalle kansalle, sitten muille. Ensin tuli auttaa oman kansan jäseniä, sitten vasta muita. Siteeraan yhtä melko dramaattista kohtaa, jossa Jeesus kohtaa kanaanilaisen eli ei-juutalaisen naisen:

Quote21. Lähdettyään sieltä Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle.
22. Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni."
23. Mutta hän ei vastannut naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa."
24. Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten."
25. Silti nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!"
26. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."
27. "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia."
28. Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve. (Matt. 15:21-28)

Kertomuksissa Jeesuksen parannusteoista voidaan yleensä havaita toistuvan kaavan, jossa hän koettelee jollain tavalla avunpyytäjää. Luterilaisuudessa tätä on yleensä selitetty sillä, että Jumala koettelee, ja ihmisen tulee olla nöyrä ja kiitollinen. Jumalan teot ovat armoa, niitä ei ansaita. Jumalalta ei tulla vaatimaan asioita, vaan niitä anotaan.

Maahanmuuttajien ilmaiseksi saama apu on armoa (eli hyvä asia, joka saadaan ilman ansioita). Sosiaalietuudet ym. tuet tulevat verovaroista, jotka suomalaiset ovat ensin työnteollaan ansainneet. Sosiaaliturvajärjestelmä, kunnalliset asunnot ym. on rakennettu ensisijaisesti meidän kansalaisten elämän turvaamiseksi. Niitä tietysti voidaan käyttää ansioittomien hyväksi, mutta silloin kyseessä on armo. Tällöin Jeesuksen esimerkin mukaisesti niiden vastaanottajalta voidaan edellyttää nöyryyttä ja kiitollisuutta. Viime aikoina nähty turvapaikanhakeijoiden käytös, jossa ansaitsemattomia hyvyyksiä saavat ihmiset esittävät vaatimuksia toistensa perästä, on syntiä. Asennetta voisi luonnehtia ylimieliseksi, ylpeäksi ja paatuneeksi. Tämä olisi ainakin yksi perusteltu tapa lähestyä asiaa. Sen sijaan vastapuolella vallitsee vasemmistolainen paradigma, jossa huonompiosainen on uhri, minkä vuoksi parempiosainen on sortaja. Siksi parempiosaisen tulee antaa huonompiosaiselle. Huonompiosainen saa ottaa vaikka väkivalloin sen, mikä hänelle kuuluu. Sortajaa eli auttajaa tuleekin halveksua. Tätä valaisee mainiosti vanha taistolaislaulu Alhaalta ylöspäin pyydetään.

Myös ns. luterilainen regimenttioppi on mielestäni hyvä malli lähestyä aihetta. Sen mukaan kirkko kuuluu hengelliseen regimenttiin, jossa vallitsee armo. Sen tasolla kreikkalainen ja juutalainen, suomalainen ja afrikkalainen kristitty ovat tasavertaisia. Hengellistä hyvää tulee antaa kaikille sukupuolesta, kansallisuudesta ym. riippumatta. Kyse on siis yksinkertaisesti siitä, että evankeliumi kuuluu kaikille ja kirkon tehtävä on julistaa sitä. Vastaavasti myös lain ja tuomion julistus kohdistuu kaikkiin kansallisuudesta ja kielestä riippumatta.

Sen sijaan valtio kuuluu maalliseen regimenttiin. Sen tehtävä on pitää huolta omista kansalaisistaan, hankkia hyviä asioita ensisijaisesti heille ja rangaista pahantekijöitä. Valtio on osa synnin vallassa olevaa todellisuutta, jossa synnin vaikutuksia, mm. itsekkyyttä, on rajoitettava viranomaistoimin. Ilman riittävää ankaruutta valtio voi ajautua kaaokseen, anarkiaan jne. Valtion tulee ajaa sen aluella elävien yhteistä etua. Hyvinvointi voi lisääntyä viisaan hallinnon puitteissa, mutta ei koskaan sellaiseen pisteeseen, jossa paha katoaisi maailmasta.

Minusta monikultturismissa nämä kaksi regimenttiä menevät teologisesti arvioiden sekaisin. Kirkon piirissä harjoitettavalle monikultturalismille näyttäisi olevan ominaista, että sellaisia periaatteita, jotka koskevat hengellisen hyvän jakamista, tasa-arvoa Jumalan edessä jne. on alettu soveltaa ihmisten välisiin suhteisiin. Tämä johtunee evankeliumin tämänpuoleistamisesta. Vapautuksen teologiassa ym. ei-länsimaalaisissa ja vahvasti vasemmistolaisvaikutteisissa teologioissa on korostettu Jumalan valtakunnan toteutumista tämän elämän keskellä. Tällainen ajattelu on yleistä erilaisissa kansainvälisissä kristillisissä järjestöissä (kuten KMN ja LML) varsinkin mission ja diakonian alueella. Jäljet johtavat tässäkin sylttytehtaalle, kommunististen maiden kirkkojen vaikutukseen näiden järjestöjen sosiaalieettisiin linjauksiin kylmän sodan aikana. Monikultturalismissa pyritään siis naivisti toteuttamaan hengelliseen regimenttiin kuuluvaa tasa-arvoa maallisen regimentin alueella esim. vaatimalla kansallisvaltioiden rajojen poistamista, samoja sosiaalietuja kaikille jne. Kehittyneemmässä muodossa tähän yhdistyy halveksunta perinteistä kristillisyyttä kohtaan, sen pitäminen länsimaisena, patriarkaalisena, sortavana, väkivaltaisena ym.

No, tässä nyt joitakin pointteja, joita olen vapaa-ajallani miettinyt. Jatkokehittely ja systematisoiminen on työn alla.

KariQVA

#149
Käykääpä tekemässä testi.

http://www.yhteisvastuu.fi/2009/testi



Uutisissa on pitkät ketjut tästä testistä