News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Renegade Kane

Quote from: farewell on 21.06.2011, 17:26:30
jos sitä 80 km/h viilettää sen työkoneen ohi ja tuleekin joku yllättävä tilanne

Mikä voisi olla sellainen yllättävä tilanne?


Pliers

Quote from: Renegade Kane on 21.06.2011, 19:23:19
Quote from: farewell on 21.06.2011, 17:26:30
jos sitä 80 km/h viilettää sen työkoneen ohi ja tuleekin joku yllättävä tilanne

Mikä voisi olla sellainen yllättävä tilanne?

Melkein mikä vaan on toistaiseksi käynyt. Yleensä kuitenkin ollaan suututtu, kun olen tarjonnut vaihtoehdoksi kukkaruukun päähän putoamista.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Lentomestari

Quote from: Renegade Kane on 21.06.2011, 19:23:19
Quote from: farewell on 21.06.2011, 17:26:30
jos sitä 80 km/h viilettää sen työkoneen ohi ja tuleekin joku yllättävä tilanne

Mikä voisi olla sellainen yllättävä tilanne?

Huvittavinta tämän kaakkoissuomen mittavassa tietyömaaturvallisuudessa on se että pahimmat ellei ainoat ommettomuudet on aiheuttanut työkoneet itse, eli kaksi kuorma-autoa törmäsi toisiinsa ja paloi poroksi, yksi kaivinkone kaatui rinteeseen, lisäksi yksi ambulanssi on jotenkin kolaroinut, en muista ns. siviililiikenteen auheuttaneen yhtään kolaria, pitää vielä kuuklata ja koettaa varmistaa tuo olettama.

Yksi ainakin löytyi: Venäläinen rekka kolaroi kuutostiellä

Tässä työmaa-autojen kolari.

Niistä keiloista, Englannissa on tietyömaalla liikenne ohjattu erittäin selkeästi, keiloja on niin tiheään (väli noin kaksi metriä), ettei sekaannuksia synny, täällä on keilat varsin harvassa, jopa paikallisradion toimittaja kerran aamu-ohjelmassa mainitsi töihin tulon olevan yhtä arpapeliä aamupimeällä, kun ei aina tiedä mistä pitäisi kulkea, yhdyn mielipiteeseen, sillä itsekin olen kuluneen kahden vuoden aikana ajanut kahdesti harhaan ryhmitysopasteissa. Kaukaa katsoessa keilat näyttäisivät olevan ihan sikinsokin siellä, vasta aivan kohdallaan tilanne jotenkin hahmottuu, mutta siinä on ruuhka-aikaan katsottava muutakin liikennettä ja arviot tehtävä nopeasti, sillä takaanta tulee kokoajan lisää autoja, ajan moottoripyörällä.

Nopeusrajoitukset vaihtelee nyt välillä Imatra- Joutseno 80/ 60/ 50/ ristiin rastiin koko matkalla ja 80 saatta olla 500 metriä ja taas tulee 50, jne.....tästä seuraa, etenkin ruuhka-aikaan että koko tämä po. tieosuus ajetaan kuuttakymppiä, koska jonomuodostelma ei milloinkaan kerkeä kiihdyttämän 80 nopeuteen, sillä jonot yltää rajoituksesta toiseen. En nyt tässä edes esimerkinomaisesti ala kertomaan kuinka typeriin kohtiin rajoituksia on laitettu, ne pitää itse ajaa ja kokea, silloin tilanne valkeutuu itse kullekin, jos ei ole tietä ajanut on turha säteillä tiedoillaan.

Renegade Kane

#1653
Quote from: Pliers on 21.06.2011, 19:30:37
Quote from: Renegade Kane on 21.06.2011, 19:23:19
Quote from: farewell on 21.06.2011, 17:26:30
jos sitä 80 km/h viilettää sen työkoneen ohi ja tuleekin joku yllättävä tilanne

Mikä voisi olla sellainen yllättävä tilanne?

Melkein mikä vaan on toistaiseksi käynyt.

Kuvitteellisuus on vahva argumentti suomaalaisessa liikenneturvallisuuspolitiikassa. Liikenneturvan ja liikenneministeriön kukkahattutädit ja samettihoususedät visioi kaikenlaisia kauhuskenaarioita ja niiden hallusinaatioiden seuraksena tiemestari alentaa nopeusrajoitusta. Sen voi vielä jollakin logiikalla ymmärtää (mutta ei hyväksyä), että jonkun ajettua kolmen promillen kännissä kahtasataa kallioon alueen nopeusrajoitusta lasketaan vastaavan onnettomuuden välttämiseksi. Mutta että tien penkalla työskentelevän koneen tai tien pientareella olevien muovitötteröiden takia kilometriä ennen ja jälkeen on alennettu nopeusrajoitus. Ei tarvitse ihmetellä, miksi ihmiset eivät koe sitä tarpeelliseksi noudattaa.

QuoteEnsin sitä ajaa ihan vahingossa pientä ja viatonta ylinopeutta. Kohta jo kaahaa kaikkialla keskisormi pystyssä päin punaista ja näpistelee kaupoissa ja onanoi uimarannalla lapsia katsellen. Vaaleissa alkaa äänestämään Perussuomalaisia ja tilaa klu klux klaanin jäsenkirjan liittyen spiritistisiin istuntoihin saatanan palvojien kanssa. Lopulta sukurutsaa siskoaan ja paloittelee pomonsa peittääkseen kylmäverisen murhan. Varokaa viatonta lipsahdusta ylinopeuteen. Se on kaiken pahan alku ja juuri, joka täytyy kameroilla kitkeä yhteiskuntarauhaa rikkomasta ja perhetrgedioita aiheuttamasta.

ekto

Pitää muistaa, että suomi on päättänyt olla euroopan turvallisin maa vuoteen 2015 mennessä. Tässä keskeiset alueet:

- Kodin, vapaa-ajan ja liikkumisen turvallisuuden parantaminen
- maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen turvallisuuden parantaminen  :roll:
- väkivallan vähentäminen
- kilpailukyvyn lisääminen yritystoiminnan turvallisuutta parantamalla  :roll:
- suuronnettomuuksien ja ympäristötuhojen ehkäisy
- rajaturvallisuus, laittoman maahantulon estäminen ja tullivarmuus, ihmiskaupan ja siihen rinnastuvan rikollisuuden estäminen
- järjestäytyneen rikollisuuden jne. torjunta

Tässä ohjelmassa oli tavoitteena saavuttaa 250 liikennekuoleman lukumäärä vuoteen 2010 mennessä. Ohjelma kuitenkin jatkuu vielä tämän hallituksen ajan.

On päivän selvää, että jos autot liikkuvat keskimäärin hitaampaa, tapahtuu keskimäärin vähemmän kuolemia. Epäilen silti, että nopeusrajoituksia tiputtamalla ja automaattista valvontaa lisäämällä päästään koskaan tuohon 250 kuolemaan, sillä suuri osa kuolemista tapahtuu niille, jotka eivät säännöistä sillä hetkellä piitanneet.

Tavoite saavutetaan helpoiten siten, että tehdään autoilusta kalliimpaa, jolloin sitä suoritetaan vähemmän. Myös autokannan uudistaminen vähentäisi niitä kuolemia, jossa esim. auto on liukkaalla suistunut.

Tämähän toki ei ole mitenkään reilua niitä kohtaan, joilla A. ei ole ongelmia ajaa suurinta sallittua, selvinpäin ja vahingoittamatta itseään tai muita B. ne jotka ajavat paljon. Itse kuulun molempiin ryhmiin.

Itse olen selvästi huolestuneempi pienistä peltikolareista, joita näin kesän lähestyessä on useita viikossa, juuri iltapäiväruuhkan aikaan ja vieläpä siinä kehä II ja turun moottoritien liittymässä, mistä minun pitäisi ajaa. Nämä johtuvan liian pienistä turvaväleistä ja typeryydestä.

Veli Karimies

Kyllä tuohon 250 päästään ja allekin. Konsti on helppo, nostetaan bensan hintaa. Iso osa kuolonkolareista tapahtuu raskaiden ajoneuvojen törmäyksissä. Kuljetusala jolla tota raskasta kalustoa sattuu olemaan kärsii suoraan bensan hinnan noususta ja firmoja menee konkkaan. Saadaan siis tälleen kätevästi vähennettyä liikennekuolemia ja voidaan tietenkin sitten selitellä, kuinka tämä olikin peltipoliisien, nollatoleranssien, gps-seurannan ja alkolukkojen ansiota.

Näin sivuhuomautuksena. Mulla on tossa pöydällä yks raportti jossa ihan suoraan sanotaan, että onnettomuusriski ei kasva juuri ollenkaan ennen kuin rattijuoppo ylittää 0,8 promillen rajan, mutta silti siinä ehdotetaan että promillerajan laskeminen 0,2:teen vähentäisi rattijuoppojen onnettomuuksia. Hieno maa tää Suomi, kun faktoilla ei ole mitään merkitystä.

Renegade Kane

Quote from: ekto on 22.06.2011, 08:57:09
Tässä ohjelmassa oli tavoitteena saavuttaa 250 liikennekuoleman lukumäärä vuoteen 2010 mennessä. Ohjelma kuitenkin jatkuu vielä tämän hallituksen ajan.

Valtion Audin takapenkiltä tai virkahuoneen suojasta tavoite saattaa vaikuttaa jalolta ja kauniilta, mutta sen käytännön toteutus (kuten monien muidenkin kirjoituspöytä-tavoitteiden toteutus) aiheuttaa muunlaisia ongelmia ollen enimmäkseen tavallisten autoilevien kansalaisten kiusaamista. Niin kauan kuin mielenterveysongelmaiset, vanhukset ja sairaat sekä geneettisesti autoilijoiksi sopimattomat saavat ajolupia, ei tuo 250 liikennekuolemaa tule toteutumaan. Siihen pyrkimisellä saadaan kyllä lisää v1tutusta liikenteeseen turhalla autoilijoiden simputtamisella ja sakottamisella. Vihainen ja turhautunut autoilija tuskin on turvallisin autoilija.


ekto

Quote from: Renegade Kane on 22.06.2011, 15:53:48Niin kauan kuin mielenterveysongelmaiset, vanhukset ja sairaat sekä geneettisesti autoilijoiksi sopimattomat saavat ajolupia, ei tuo 250 liikennekuolemaa tule toteutumaan.

Tulee se siten onnistumaan, että estetään kaikkien muiden autoilu...

P

Quote from: Pliers on 21.06.2011, 14:13:46
http://www.iltasanomat.fi/autot/nyt-kavi-maiha-poliisi-hylkaa-tuhansia-ylinopeussakkoja/art-1288396980658.html

Quote
Nyt kävi mäihä! Poliisi hylkää tuhansia ylinopeussakkoja

Ilkivallantekijät johtivat autoilijoita harhaan Kymenlaaksossa. Poliisilla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin mitätöidä jo annetut sakot.
Kymenlaakson poliisi tiedottaa hylkäävänsä tuhansia viime viikonloppuna aiheetta kirjattuja ylinopeussakkoja.

Valtatiellä parin viime viikon ajan suoritetun asfalttityömaan takia tien nopeusrajoitus oli laskettu tietyön ajaksi 80 km/h.

Väliaikaiset liikennemerkit olivat kuitenkin viime viikonlopun aikana kadonneet ja tilalle oli asetettu uudet, autoilijoita hämäävät 100 km/h -nopeusrajoituskyltit.

Koska alueella on kameravalvonta, kaikki yli 80 km/h ajaneet autoilijat sakotettiin poliisin kyseiselle tielle säätämien uusien liikennerajoitusten mukaan.

Poliisin mukaan autoilijoita on johdettu harhaan, joten tuhannet alueella autoilleet saavat ylinopeuden anteeksi.

Täh! Miten niin kävi mäihä?! Jos meille suollettua propagandaa on uskominen, olisi tuolla tienpätkällä pitänyt syntyä oikea verilöyly! Vastuulliset olisi tietysti saatava kiinni, ja syytettävä vähintään murhayrityksestä!

...vai pitääkö minun ymmärtää, että kyseessä oli kuitenkin vain poikamainen jekku, josta ei ollut kenellekään mitään vaaraa.

Osaan kuvitella tolppavastaavan maanantaiaamuna availlessaan tiedostoja olleen ekstaasissa - fiskuksen tulojen kasvaessa räjähdysmäisesti, kuvitellen itselleen uutta nappia uniformuunsa "saavutuksestaan" - mutta kas kehveli...

Ja tosiaan. Kai siellä nyt sattui valtavasti onnettomuuksia, kun tuhannet autot päästelivat 80:n sijaan 100 km/h? :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Pliers

Juhannusliikenteessä tuli taas mietittyä näitäkin asioita. Liikenne sujui kaikkineen hyvin. Liikennettä haittasi lähinnä ne kuljettajat, jotka yleensä kaivavat esiin 90-luvun Ford Fiestansa vain Jouluna ja Juhannuksena. Poliisi ei kuitenkaan liputtanut heitä syrjään, vaan sen sijaan oli asentanut kamera-auton ohituskaistan kohdalle. Niiden kuvien selvittämiseen taitaa mennä tovi, sen verran taajaan salama räpsyi.

Jottei tämä(kin) viesti olisi pelkkää tajunnanvirtaa, liitetään tähänkin pari linkkiä.

http://www.skal.fi/index.phtml?s=128
Quote
''Joka kolmannen kuolonkolarin taustalla on väsymys tai sairaskohtaus'', kirjoittaja Matti Korjula kiteyttää. Median tehtävä on levittää tietoa eri tienkäyttäjäryhmille.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/1527356
juttu ollut joskus:
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=26193&main=-1&dept=1
Quote
ESS 15.2.

Pitkään liikenteen tutkijalautakunnan työtä seurannut toimittaja Matti Korjula ihmettelee Suomen liikenneturvallisuuspolitiikkaan juurtunutta nopeusrajoitusintoa. Hän ei ymmärrä, miksi jatkuvasti kiristetään nopeusrajoituksia, vaikka onnettomuustutkimukset osoittavat selkeästi, että suurin osa kuolonkolareista johtuu rattijuopumuksista, sairauksista, väsymyksestä ja vääristä asenteista.
- Liikenneturvallisuuden parantamisessa pitäisi keskittyä todellisiin riskitekijöihin. Ollaan ihan väärässä, kun luullaan, että nopeusrajoitukset tehoavat, jolloin todelliset mutta kalliit turvallisuusparannukset voidaan jättää tekemättä.

Helsingin ratkaisu huono

Esimerkkinä ovat Helsingin keskustan 30 kilometrin rajoitukset, joista puhutaan tunneperäisesti sekä puolesta että vastaan.
- Se on huono ratkaisu. Nyt keskustan liikenne puuroutuu entisestään. Ihmiset eivät noudata rajoitusta. Liian alhaisella nopeudella ajettaessa syntyy tilanteita, että liikenne tulee rauhattomaksi ja houkuttelee jalankulkijat harkitsemattomaan riskinottoon

Lahden tien talvirajoitus

Korjula kummeksuu myös yleistä talvirajoituskäytäntöä. Lahden moottoritien hän mainitsee esimerkkinä, jossa hänen mielestään on turhaan talvirajoitus.
- Lahden tie on lähes koko talven paljas, ei siinä välttämättä tarvitsisi olla talvirajoitusta. Tärkeintä olisi noudattaa turvallista tilannenopeutta.

Korjula tähdentää, että ihmiset hyväksyvät kyllä asioita, jotka tuovat pientä epämukavuutta ajamiseen, kuten joillekin turvavyöt. Liian tiukat nopeusrajoitukset ovat kuitenkin sellaisia, että ihmiset tuntevat itsensä niiden edessä hölmöiksi, kun täytyisi ajaa hiljempaa kuin voisi.
- Kyllä rajoitusten pitäisi olla sellaisia, että ne mielletään yleisesti oikeiksi. Jos määräys ja oma taju ovat täysin ristiriidassa. Se ei ole hyvä asia millään alalla.

1 400 kuolonkolaria

Korjula on ollut pitkään mukana tutkijalautakuntien neuvottelukunnassa ja hän on tehnyt kirjan Miksi rysähti - 1 400 tutkittua kuolonkolaria 1998-2001. Teoksessa käydään läpi kaikki kyseisinä vuosina tapahtuneet kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet.
Jokaisesta on lyhyt tapauskuvaus ja tutkijalautakunnan arvio onnettomuuteen johtavista syistä sekä parannusehdotus.
- Kun mukana ovat kaikki tapaukset, ei kukaan voi sanoa, että tapauksia olisi valikoitu tarkoituksellisesti. Nyt jokainen voi tehdä itse johtopäätöksensä.

Tutkimukset ja tilastot osoittavat selvästi, että rattijuopot aiheuttavat neljänneksen kuolemankolareista. Suurin aiheuttajaryhmä ovat sairaat ja väsyneet kuljettajat, joita on noin kolmannes tapauksista.

Kuolemaan päättyvä onnettomuus on aina poikkeus normaaliliikenteessä. Silloin jotkin asiat menevät pieleen. - Onneksi yksilön osalta kuolemankolari on keskimäärin harvinainen. Osallisuus tällaiseen turmaan edellyttää henkilöautoilijalta keskimäärin 100 miljoonan kilometrin ajomatkaa. Tieliikenteen osuus kaikista kuolemista on 0,8 prosenttia.

Toistan siis kysymykseni. Milloin ryhdyttäisiin huolehtimaan turvallisuudesta, ja jätettäisiin rehelliset veronmaksajat rauhaan?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Renegade Kane

Quote from: Pliers on 27.06.2011, 10:17:25Toistan siis kysymykseni. Milloin ryhdyttäisiin huolehtimaan turvallisuudesta, ja jätettäisiin rehelliset veronmaksajat rauhaan?

Sitten kun taivaalta laskeutuu lentävä lautanen ja pienet vihreät miehet antavat suomalaisille täysin saasteettoman ja ylivoimaisen tehokkaan energian tuottamisen ohjeen, jonka avulla Suomi saa paljon rahaa ja sitten on varaa antaa kansalaisten ostaa uusia ja turvallisia autoja verovapaana sekä kunnostaa ja rakentaa tieverkostoa ja antaa taksisetelit kaikille epäkelvoille autoilijoille. Odotellaan uffo-miesten saapumista...

Liikenneturvallisuuspolitiikka on samanlaisten "intohimo-idealistien" käsissä kuin mitä on humanitäärinen maahanmuuttokin. Paskaahan siitä seuraa, eli harmia ja kuluja tavalliselle veronmaksajalle.

Pliers

http://www.iltalehti.fi/autot/2011062913971733_au.shtml

Quote
KSML: Poliisin uudet laitteet tallentavat kuvaa teiltä

Poliisi on kehitellyt uusia keinoja liikenteenvalvontaan.

Suomen teille on tulossa niin kutsuttuja älykkäitä valvontayksiköitä, jotka asennetaan poliisiautoihin, kertoo Keskisuomalainen.

Laitteella pystytään mittaamaan aluksi ainakin ajonopeutta ja turvavälejä. Myöhemmin sillä on tarkoitus valvoa myös turvavöiden käyttöä.

Suurin ero perinteiseen tutkaan on, että rikkomuksesta tallentuu kuvaa todistusaineistoksi.

Ensimmäinen älykäs valvontayksikkö sijoitetaan poliisiautoon syksyllä. Yksiköitä on tarkoitus asentaa ainakin pariinkymmeneen poliisiautoon vuoteen 2015 mennessä.

Poliisi toivoo uusien laitteiden auttavan erityisesti moottoripyörien nopeusvalvonnassa. Tällä hetkellä moottoripyöräkaaharit joudutaan jäljittämään tuntomerkeistä, sillä perinteisen peltipoliisin ottamassa kuvassa ei näy rekisterikilpeä.

On se kiva, että keskitytään olennaiseen.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

salla

Quote from: ekto on 22.06.2011, 08:57:09
On päivän selvää, että jos autot liikkuvat keskimäärin hitaampaa, tapahtuu keskimäärin vähemmän kuolemia. Epäilen silti, että nopeusrajoituksia tiputtamalla ja automaattista valvontaa lisäämällä päästään koskaan tuohon 250 kuolemaan, sillä suuri osa kuolemista tapahtuu niille, jotka eivät säännöistä sillä hetkellä piitanneet.

Tämä asia on kyllä käsitelty, mutta anna nyt jotain lähdettä tälle väitteellesi. Keskustelu ei voi edetä, jos vain lauotaan tälläisiä "on päivän selvää" lauseita, jotka eivät perustu faktoihin. Pari viestiä ylempänä kun oli tilasto, jonka mukaan automaattivalvonta (ja siten nopeuksien alentuminen) _ei_ole_ vaikuttanut liikennekuolemiin.

Selvää on esimerkiksi se, että jos autot liikkuvat 10km/h, niin liikennekuolemia tuskin kolareissa aiheutuu yhtään, mutta keskustelun kannalta oleellista on se miten KAMERAVALVONTA ja niistä seurannut nopeuksien aleneminen vaikuttaa liikennekuolemiin! Vai vaikuttaako sittenkään, positiivisesti vai negatiivisesti? Tilastojen mukaan eroa ei paljoa ole ja ulkomailta on kokemuksia, että kuolemat olisivat jopa lisääntyneet.

Lisäys: Ei siis ole ollenkaan aiheellista puhua siitä, paljon keskinopeudet ovat alentuneet, vaan siitä, kuinka paljon onnettomuuksia sattuu. Tai sitten voitaisiin vaan suoraan myöntää, että kyseessä on autoilijoiden rahastus ja turvallisuudesta puhuminen on hölynpölyä. Ja jätetään tässä nyt kokonaan käsittelemättä yksityiseen liittyvät seikat kameroiden osalta.

Pliers

Quote from: salla on 29.06.2011, 11:13:29
Tilastojen mukaan eroa ei paljoa ole ja ulkomailta on kokemuksia, että kuolemat olisivat jopa lisääntyneet.

Samoin Hangon tiellä. Lähde löytyy tästä ketjusta. Nollatoleranssin myötä onnettomuudet ja liikennekuolemat lisääntyivät.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Duunissa on hiljaista, joten seuraavassa pikku tilastoa vuoden 2009 tammikuussa liikennekuolemista:

Kuolleita 24 kpl

Rattijuoppo 3/24
Sairaskohtaus 4/24
Ilman turvavyötä 11/24
Itsemurha 1/24
Väsymys 1/24

Ylinopeus 6/24
Rattijuoppoja ylinopeutta ajaneista 3/6
Turvavyötä käyttäneet ylinopeutta ajaneet 1/6
Sairaskohtauksen saaneita ylinopeutta ajaneista 1/6

Muut ylinopeudet:
- Nainen 58, liukkaalla kapealla mutkaisella tiellä vähintää 20kmh ylinopeutta
- Mies 21, Ylinopeutta vähintään 20 kmh, Ajoneuvon renkaat olivat erittäin huonokuntoiset, mikä vaikutti hallinnan menetykseen. Mazdassa oli useita muitakin liikenneturvallisuuteen vaikuttavia puutteita

Ylinopeudesta johtuneita onnettomuuksia 2/24. Jos molemmat kuljettajat olisivat käyttäneet turvavyötä, olisi ylinopeudesta johtuneet liikennekuolemat 0/24 kpl.

Kaikkiaan tammikuussa 2009 liikenteessä kuolleet olivat varsin iäkkäitä, ja kuolivat ajo-, tai havainnointivirheen seurauksena.

LISÄYS:
http://plaza.fi/moottori/kuolemankolarit/2009/1/

LISÄYS:
Liikennekuolemista 5/25 tapahtui kameravalvotulla tiellä. Kameravalvonta siis korreloi tammikuussa enemmän liikennekuolemissa kuin esimerkiksi sairaskohtaukset. Tokikaan kausaliteettia ei ole, mutta eipä ole ylinopeuksissakaan.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Helmikuu 2009:

Liikennekuolemia 14
Itsemurha 2/14
Sairaskohtaus 2/14
Väsymyksestä johtuneet 3/14
Alkoholi 3/14
Ajo- ja havainnointivirhe 6/14

Ylinopeus 4/14
joista:
Itsemurha 2/4
Alkoholi 2/4
Nukahtanut rattiin 1/4
Ohjausvirhe 1/4 -> Kuorma-auto 80 kmh rajoitus, ajanut ilmeisesti rajoitinta vasten. Maininta ainoastaan ylinopeudesta, mutta ei ylinopeuden määrästä. Tämä on helmikuun liikennekuolemista ainoa, jota voitaisiin pitää ylinopeudesta aiheutuneena (ehkä). Muilla onnettomuuksilla oli muu selkeä syy.

Yksikään liikennekuolema ei tapahtunut kameravalvotulla tieosuudella.

Ylinopeudesta johtuneita liikennekuolemia 0/14
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

ekto

Quote from: salla on 29.06.2011, 11:13:29
Tämä asia on kyllä käsitelty, mutta anna nyt jotain lähdettä tälle väitteellesi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait

En väitä, että pienet nopeuden rajoitukset vaikuttaisivat merkittävästi tai positiivisesti turvallisuuteen. En silti lähtisi epäilemään, että mitä hitaammin autot liikkuvat, sitä pienempi kuolemaan johtavan onnettomuuden riski on.

Jos tiputetaan joku pitkä maantie koko matkalta satasen nopeudesta kahdeksaankymppiin, ja kuvitellaan että suurin osa noudattaa rajoitusta, on päivän selvää, että onnettomuuden sattuessa riski kuolemaan pienenee. Se että johtaako tämä kasvaneeseen ohitteluun jne. en tässä ota kantaa.

Tuossa aiemmassa tilastossa mainitaan, että 24 kuolemasta vain kuusi tapahtui rajoituksen ylittäneille. Ajatelkaapa jos nämä jäljelle jääneet 18 olisivat ajaneet, rajoituksista johtuen, 20 Km/h hitaampaa onnettomuuden sattuessa. Tilasto olisi melko varmasti kevyempi.

Tavoitteena ei ole tehokkuus, mielekkyys, käytännöllisyys tai välttämättä edes turvallisuus. Tavoite on alittaa 250 vuosittaista liikennekuolemaa vuoteen 2015 mennessä. Siellä on varmasti joillakin kova paine ja saattaa jokunen pelätä työnsäkin puolesta, jos se nyt on virkamieheltä mahdollista.

Minulla ei ole ongelmia nopeusrajoitusten kanssa, enkä näe että niitä täytyisi juuri muuttaa suuntaan tai toiseen. Enemmän olen huolissani muista asioista enkä näe arvoa siinä, että saamme mittavilla rajoituksilla jo vähäiset liikennekuolemat entistä harvinaisemmaksi.

Pliers

Quote from: ekto on 30.06.2011, 12:32:27
Quote from: salla on 29.06.2011, 11:13:29
Tämä asia on kyllä käsitelty, mutta anna nyt jotain lähdettä tälle väitteellesi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait

En väitä, että pienet nopeuden rajoitukset vaikuttaisivat merkittävästi tai positiivisesti turvallisuuteen. En silti lähtisi epäilemään, että mitä hitaammin autot liikkuvat, sitä pienempi kuolemaan johtavan onnettomuuden riski on.

Yllättynet, kun kuulet, että suurin osa liikennekuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtuu nopeusrajoitusalueella 80 tai alle.

Quote from: ekto on 30.06.2011, 12:32:27
Tuossa aiemmassa tilastossa mainitaan, että 24 kuolemasta vain kuusi tapahtui rajoituksen ylittäneille. Ajatelkaapa jos nämä jäljelle jääneet 18 olisivat ajaneet, rajoituksista johtuen, 20 Km/h hitaampaa onnettomuuden sattuessa. Tilasto olisi melko varmasti kevyempi.

Itse asiassa tämä ei pidä paikkaansa. Voit tutustua aineistoon linkistä. Suurimmassa osassa tapauksista kyseessä on sen verran selkeä kuljettajan virhe, että nopeuden vaikutus tapahtumaan on olematon. Lisäksi alinopeutta ei tilastoida, mutta nopeuden merkitys on näissä tapauksissa varsin pieni.

Tavoitteeseen alittaa 250 liikennekuolemaa päästäisiin helpostikin, jos kiinnitettäisiin huomiota niihin syihin, jotka kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin ovat johtaneet, kuten ikäautoilijoiden ja sairaiden tarkempaan ajokunnon tarkkailuun.

Quote from: ekto on 30.06.2011, 12:32:27
Minulla ei ole ongelmia nopeusrajoitusten kanssa, enkä näe että niitä täytyisi juuri muuttaa suuntaan tai toiseen. Enemmän olen huolissani muista asioista enkä näe arvoa siinä, että saamme mittavilla rajoituksilla jo vähäiset liikennekuolemat entistä harvinaisemmaksi.

Kysymys onkin siitä, että autoilijoita, jotka eivät vaaraa aiheuta, jahdataan, ja sitä perustellaan vaaran aiheuttamisella. Tämä on seikka, joka ei yksinkertaisesti voi olla oikein.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Maaliskuu 2009

Ajoneuvoilla tapahtuneet liikennekuolemat 39 kpl, turvavyön käytöstä tilasto on puutteellinen.

Itsemurha 2/39
Väsymys 3/39
Ajoneuvon kunto 4/39
Alkoholi 6/39
Sairaskohtaus 7/39
Ajo-/havainnointivirhe 17/39

Ylinopeus 11/39
4/11 voidaan ajatella, että pääsyy onnettomuuteen on ylinopeudessa. Näistäkin tosin yksi pakeni poliisia (poliisin kertoman mukaan vain 20 kmh ylinopeutta ???). Paras arvaus on, että
2/4 ylinopeus oli reilusti yli 30 kmh.
2/4 ylinopeus oli alle 30 kmh, joista molemmat lumisella tiellä tieltä suistumisia. Näistäkin toinen olisi todennäköisesti selvinnyt hengissä käyttämällä turvavyötä.

4/39 syynä ylinopeus
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Huhtikuusta 2009 ei tietoja (ei liikennekuolemia?)

Toukokuu 2009
Liikennekuolemia 31
Väsymys 3/31
Itsemurha 3/31, Yhdessä tapauksessa ilmoitetaan tutkinnan olevan kesken. Tapaus kuitenkin täyttää itsemurhan tunnusmerkit, joten todennäköisesti itsemurhien todellinen määrä lienee 4/31
Sairaskohtaus 5/31
Päihtyneitä 9/31
Ajo-/ havainnointivirhe 13/31

Ylinopeuksia 14/31
1-10 kmh 2/14
1. Rattiin nukahtaminen
2. Hirvikolari moottoripyörällä auringon häikäisemänä

10-30 kmh 3/14
1. Humalainen ajoi hirvikolarin
2. Tieltä suistuminen, lienee johtunut ylinopeudesta, koska muuta syytä ei löytynyt
3. Ajo-oikeudeton motoristi ajoi liikenteenjakajaan

yli 30 kmh 9/14
Itsemurha 2/9
Loput ajettu humalassa tai huumeessa.

Ylinopeudesta johtuneita liikennekuolemia 1/31

Lisähuomio:
Jos sairaskohtaukseen kuolleet tilastoitaisiin vain kuolleiksi, eikä liikennekuolemiksi, luultavasti päästäisiin alle tavoitekuolemien. Monessa tapauksessa onnettomuus on tapahtunut, koska kuljettaja on kuollut, eikä suinkaan kuljettaja kuollut, koska liikenneonnettomuus.

Sattuipas sopivasti:
Tilanne on monessa sairaskohtauksessa, kuten tässä:
Quote
http://www.iltasanomat.fi/viihde/randy-macho-man-savagen-kuolinsyy-selvisi/art-1288398920916.html

Wrestler-tähti, näyttelijä Randy "Macho Man" Savage kuoli toukokuussa.
Randy "Macho Man" Savage menetti 2009 Jeep Wrangler -autonsa hallinnan Tampassa toukokuun 20. päivä. Hän kuoli saamiinsa vammoihin sairaalassa.

Ruumiinavausraportin mukaan Savagen kohtaloksi ei koitunut kolari, vaan miehen sairastamat sydänvaivat.

Hänellä oli laajentunut sydän ja asvd eli eteiskammioväliseinäaukko.

Oikeuslääketieteellisiä tutkimuksia johtanut William Pellan korostaa, ettei kolarilla ollut mitään tekemistä kuoleman kanssa, sillä show-painija sai vain pieniä vammoja kolarissa.

- Hän vain sattui ajamaan autoa tuolloin.


- Emme usko, että hän olisi saanut sydänkohtausta, sillä hän kuoli saman tien, hän huomauttaa.

Viihdetaiteilija oli kuollessaan 58-vuotias. Hän aloitti uransa showpainijana vuonna 1985, ja oli yksi alan tunnetuimmista persoonista.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

matkamasentaja

Ja miten kameravalvonta muka estää a) itsemurhia ja b) niitä välinpitämättömiä jotka nytkin ajavat 100 km/h päälle rajoituksen?.

Pliers

Quote from: matkamasentaja on 01.07.2011, 10:18:12
Ja miten kameravalvonta muka estää a) itsemurhia ja b) niitä välinpitämättömiä jotka nytkin ajavat 100 km/h päälle rajoituksen?.

Ei sitten mitenkään. Asia on juuri päin vastoin. Mitä enemmän kameroita lisätään, sitä enemmän poliisien tiellä oloa vähennetään. Poliisien ajotapavalvonta olisi ainoa tehokas tapa vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.

Kesäkuu 2009
Liikennekuolemia 29
Itsemurhat 1/29
Sairaskohtaukset 3/29
Väsymys 4/29
Päihteet 9/29
Ajo-/ havainnointivirhe 12/29

Ylinopeudet 14/29
1-10kmh 1/14
1. Huonokuntoisella ajoneuvolla kuljettaja lienee torkkunut. Turvavyötön matkustaja kuoli.

10-30 kmh 7/14
Kaikissa tapauksissa alkoholilla voimakas osuus asiaan

yli 30 kmh 6/14
Kaikissa paitsi yhdessä tapauksessa alkoholilla voimakas osuus asiaan.
Yhdessä tapauksessa ylinopeus oli syynä. Kaikkiaan järkyttävä kertomus, jossa 30-vuotias ajoi 120 kmh alueella 200 kmh.


1/29 liikennekuolemasta voidaan pitää ensisijaisesti yiinopeudesta johtuvana. Tässäkin tapauksessa ylinopeus oli vähintäänkin huomattava.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Heinäkuu 2009

Kuolemankolareissa kuolleet 24
Ei syytä 1/24
Itsemurha 2/24 (lisäksi yksi jolla ei selkeää syytä, mutta viitteet itsemurhaan löytyvät)
Sairaskohtaus 2/24
Väsymys 3/24
Ajo-/ havainnointivirhe 6/24
Päihteet 7/24

Ylinopeudet 15/24
1-10kmh 2/15
1. Kuljettaja vomakkaasti päihtynyt
2. Kuorma-auto ajoi nopeammin pysähtyvän moottoripyörän perään.

10-30 kmh 5/15
1. Päihtyneet 4/5 (päihtyneistä yksi pakeni poliisia, joka johti onnettomuuteen)
2. 85 -vuotias ajoi 80 alueella reipasta ylinopeutta. Liekö alentunut ajokyky vaikuttanut nopeuteen ja onnettomaan sattumukseen, joka johti onnettomuuteen kahden rekan kanssa.

yli 30 kmh 8/15
Väsymys 1/8 (kuljettajan elämän tilanne taustalla)
Itsemurha 2/8
Päihtyneet 2/8
Ylinopeus syynä kuolemaan 2/8
1/8 erikoistapaus. Kuljettaja oli ajanut rajoituksen mukaan, kunnes poliisi oli kääntynyt perään ja ryhtynyt pysäyttämään. Karkumatkalla lähti henkikulta. Onnettomuudessa useita syitä. Nopeus luonnollisesti eräänä niistä.


Voitaneen todeta, että heinäkuussa 5/24 liikennekuolemassa suuressa roolissa oli ylinopeus.


"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Quote from: ekto on 22.06.2011, 08:57:09On päivän selvää, että jos autot liikkuvat keskimäärin hitaampaa, tapahtuu keskimäärin vähemmän kuolemia.

Ja jottei tarvitsisi mutuilla, on hyvä lukea tätä ketjua.

Quote from: Veli on 12.01.2011, 12:34:05
Quote from: Veli on 11.01.2011, 22:06:10
Rajoitus     <50km/h      60km/h      70km/h      80km/h      100km/h      120km/h
Km              5013        7653         204        7000        10287          494
Kuolemat          62          22           3         131           38            1
Klmt/km        0,012      0,0028      0,0147      0,0187      0,00369        0,002
Suorite*        2539        4070         725        8143        11689         3904
Suorite/km       0,5        0,53        3,55        1,16         1,14          7.9
Klmt/srte      0,024      0,0054       0,004       0,016      0,00325      0,00025

*Suorite on miljoonaa autokilometriä/vuosi

Palataas tähän. 120km/h rajoitusalueella ajetaan 15,8(1580%) kertaa enemmän kuin <_50km/h rajoitusalueilla, vaikka alueen koko on alle 10% 50km/h rajoitusalueesta. 120km/h alueella tapahtuu myöskin suhteutettuna 1% verran kuolemaan johtaneita onnettomuuksia siitä mitä tapahtuu 50km/h alueella. Erot ovat siis huikeat.

Veli Karimies

Jonkun näkemäni poliisiviranomaisen tiedon mukaan Suomessa kuolee 40 ihmistä vuodessa sen takia, kun autossa olevat ihmiset eivät ole käyttäneet turvavyötä. Pelkästään siis sillä, että luopuisimme ylinopeuksien agressiivisesta valvonnasta ja rupeaisimme valvomaan agressiivisesti turvavöiden käyttöä saisimme liikennekuolemat laskemaan tavoitelukemiin.

Mutta, koska politiikka, koska päättäjät, koska eivät voi myöntää olevansa väärässä.

Veli Karimies

Kameroista.

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?31226498

Tämän mukaan peräänajoista johtuneet loukkaantumiset ovat kasvaneet 25% kameroiden asentamisen takia, mutta kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet. Tässä tilanteessa kyseessä on toki punaisia päin ajaminen, joka on kyllä aina helvetin vaarallista puuhaa.

Tälläisissä tapauksissa kameroiden käyttäminen voisi olla jollakin perustein järkevää, mutta kas niistä ei taidetakaan saada kovia sakkotuloja. Ennemmin kuitenkin pitäisin järkevämpänä asiasta kampanjointia ja jonkinlaista varoituskylttiä punaisia päin ajamisen vaaroista.

Renegade Kane

Quote from: matkamasentaja on 01.07.2011, 10:18:12
Ja miten kameravalvonta muka estää a) itsemurhia ja b) niitä välinpitämättömiä jotka nytkin ajavat 100 km/h päälle rajoituksen?.
Ei mitenkään.
Kuten ei estä väsymyksestä tai sairauskohtauksistakaan aiheutuneita onnettomuuksia.

Ongelmatapauksille ei siis voida mitään. Mutta kun jotain piti tehdä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, niin sitten päätettiin kiusata tavallisia autoilijoita 0-toleranssilla ja kamerasakoilla. Käytännössähän se menee niin, että miljoonaa autoilijaa simputetaan ja kiusataan, jotta yksi tai kaksi E_H_K_Ä selviytyisi rajusta kolarista hengissä. Minun mielestä kohtuutonta, koska tilastollinen todennäköisyys kuolonkolariin joutumisesta on lähinnä teoreettinen.

Suomessa monet asiat otetaan liian tosissaan. Hysteerisesti kohkattu liikenneturvallisuus on yksi niistä. Kun ei ole resursseja turvallisemman liikenneympäristön rakentamiseen ja ylläpitoon, eikä voida leikata veroista turvallisemman autokannan lisääntymiseen, eikä radikaalisti rajoiteta ongelmakuljettajien ajo-oikeuksia, niin sitten ei pitäisi tehdä mitään - ei ainakaan aloittaa tavallisten autoilijoiden simputtamista täysin näennäisen liikenneturvallisuuden paranemisen kustannuksella, kuten nyt on tapahtunut.

Summa summarum: Jos ei ole hyvää tapaa tai lakia tehdä tai toteuttaa jotain asiaa, ei sitä pidä alkaa tekemään paskalla tavalla tai lailla vain tekemisen takia. 

Pliers

Quote from: Renegade Kane on 01.07.2011, 14:52:44
..., koska tilastollinen todennäköisyys kuolonkolariin joutumisesta on lähinnä teoreettinen.

Perusterveen ihmisen, joka ajaa ehjällä autolla turvavyötä käyttäen, eikä ole päihtynyt hormoneistaan tai muista päihteistä, todennäköisyys kuolla liikenteessä lähestyy nollaa sitä mukaa, mitä pidemmälle luen kuolonkolarien tapahtumakuvauksia.

Iän mukanaan tuomat aistien heikentymiset lisäävät riskiä elinkaaren loppupäässä melkoisesti.
Lisäys: Tällöinkin riski on edelleen lähinnä teoreettinen, kun sitä verrataan suoritteeseen.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Renegade Kane

Quote from: Pliers on 01.07.2011, 15:04:56
Quote from: Renegade Kane on 01.07.2011, 14:52:44
..., koska tilastollinen todennäköisyys kuolonkolariin joutumisesta on lähinnä teoreettinen.

Perusterveen ihmisen, joka ajaa ehjällä autolla turvavyötä käyttäen, eikä ole päihtynyt hormoneistaan tai muista päihteistä, todennäköisyys kuolla liikenteessä lähestyy nollaa sitä mukaa, mitä pidemmälle luen kuolonkolarien tapahtumakuvauksia.

Iän mukanaan tuomat aistien heikentymiset lisäävät riskiä elinkaaren loppupäässä melkoisesti.
Lisäys: Tällöinkin riski on edelleen lähinnä teoreettinen, kun sitä verrataan suoritteeseen.

Suomessa liikennekuolemia tapahtuu 6,4 sekä 100 000 asukasta että miljardia ajokilometriä kohden: http://www.ts.fi/teemat/liikenne/63385.html

Se menee selkeästi simputtamisen puolelle, jos tuosta suhteesta aletaan parantamaan ilman rahallisia investointeja. Mutta Suomessa mikä tahansa pelleily (=simputus) voidaan perustella teoreettisella turvallisuuden lisääntymisellä.

Miten ihanasti ahdistaa tämän maan holhouspolitiikka.
Liikenteessä se suorastaan v1tuttaa.  :)



PaulR

Luin tässä juuri uutisia Suomen poliisiautoihin asenettavista (kameroista, sensoreista?), jotka ottavat kuvan tapahtuneesta rikkeestä todistusaineistoksi.

Mm. turvavyöttä ajo, tai kyydissä oleminen.

Jossain takaraivossa pieni ääni epäilee mahdollisuutta poliisin muuttumisesta lainkuuliaisten kansalaisten rahojen lypsämiseksi muodostumassa olevaksi laitokseksi.