News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Veli Karimies

Quote from: Veli on 11.01.2011, 22:06:10
Rajoitus     <50km/h      60km/h      70km/h      80km/h      100km/h      120km/h
Km              5013        7653         204        7000        10287          494
Kuolemat          62          22           3         131           38            1
Klmt/km        0,012      0,0028      0,0147      0,0187      0,00369        0,002
Suorite*        2539        4070         725        8143        11689         3904
Suorite/km       0,5        0,53        3,55        1,16         1,14          7.9
Klmt/srte      0,024      0,0054       0,004       0,016      0,00325      0,00025

*Suorite on miljoonaa autokilometriä/vuosi

Palataas tähän. 120km/h rajoitusalueella ajetaan 15,8(1580%) kertaa enemmän kuin <_50km/h rajoitusalueilla, vaikka alueen koko on alle 10% 50km/h rajoitusalueesta. 120km/h alueella tapahtuu myöskin suhteutettuna 1% verran kuolemaan johtaneita onnettomuuksia siitä mitä tapahtuu 50km/h alueella. Erot ovat siis huikeat.

Turkulaine

120 km/h tarkoittaa kai yksinomaan moottoritietä, joita on luonnehdittu ennenkin turvallisimmaksi moottoriliikenneväyliksi. Ei vastaantulijoita eikä kevyttä liikennettä. Eikä traktoreita sun muita tukkeita.

80 km/h on odotettavasti vaarallisin, sillä kahdeksankympin tiet ovat kapeita ja niissä ajetaan kovaa. Tietyt osuudet teillä ovat vaarallisempia ja voisivat edellyttää matalampaa nopeutta.

100 km/h tiet ovat yleensä verrattain turvallisia, koska tien ja näkyvyyden pitää olla hyvä että satasta voidaan harkita. Lisäksi joukossa on moottoriteiden osuuksia.

50 km/h ja alle ovat taajamissa, joissa on ruuhkaa ja paljon kevyttä liikennettä. Lapset ja humalaiset juoksevat miten sattuu. :)

Nuo tilastot ovat hyvin odotuksenmukaisia.

Ohjaamalla yhä enemmän liikennettä moottoriteihin (vaatii kallista rakentamista) ja vähentämällä nopeuksia valituilla 80 km/h tieosuuksilla voisi olla hyvä. Taajamien vaarallisuudelle ei varmaan paljoa voi. Moottoritiellä on vaikea ottaa itseään hengiltä mitenkään, joten 120 km/h -rajoitusta luulisi voivan nostaa kesäkeleillä.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Kyllä minä näen tässä ihan selvästi sen, että tiet joilla on vain yhdenlaista liikennettä ovat turvallisia. Heti kun lähdetään sekoittamaan useita eri nopeuksia(autoilijat, pyöräilijät, jalankulkijat) kulkevia samalle tielle niin rupeaa kolisemaan.

Kaikista parasta turvallisuudelle on siis se että erotetaan väylät selkeästi toisistaan. Yksi väylä yhdelle nopeudelle.

Turkulaine

Quote from: Veli on 12.01.2011, 15:17:41
Kaikista parasta turvallisuudelle on siis se että erotetaan väylät selkeästi toisistaan. Yksi väylä yhdelle nopeudelle.

Hyvä pointti. Tiheämmin asutuilla seuduilla alkaa jo olemaankin mm. pyöräteitä. Olisi mukava tietää paljonko silläkin ollaan saatu aikaiseksi. Kapealla tiellä ei ole kivaa kun on mopoilijoita tai polkupyöräilijöitä ja pitää väistää vastaantulijan puolelle.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

En mä sille mitään todisteita pysty esittämään, mutta uskoisin että ihan jokainen(okei ei ihan jokainen.. olihan tuossa parin kilometrin päässä sekin jankko joka pomppi tuolla motarilla keskellä yötä ja jäi yliajetuksi) jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemaan johtanaiden onnettomuuksien väheneminen johtuu juurikin kevyen liikenteen väylien rakentamisesta.

Kaupungit kannattaisi rakentaa siten, että joko eri liikkumismuodot eivät pääse samoille alueille tai sitten väylät kerrostetaan tai erotetaan selkeän fyysisesti toisistaan jotenkin muuten.

Pliers

Quote from: Turkulaine on 12.01.2011, 15:08:36
80 km/h on odotettavasti vaarallisin, sillä kahdeksankympin tiet ovat kapeita ja niissä ajetaan kovaa. Tietyt osuudet teillä ovat vaarallisempia ja voisivat edellyttää matalampaa nopeutta.

Miten niissä ajetaan kovaa? Miten matalampi rajoitus pienentäisi välittömän riskin toteutumista?

Quote from: Veli on 11.01.2011, 15:21:01
Taulukko välittömistä riskitekijöistä.
(http://img411.imageshack.us/img411/7994/taulukko63.png)

Lopulta kysymys on siitä, että kaikkeen tekemiseen liittyy riskejä. Jos ne kaikki karsitaan, muuttuu elämä kontrollin lisääntymisen takia pikkuhiljaa sietämättömäksi. 200-300 kuollutta on lopulta todella vähän. Noilla toteutuneilla riskeillä ei kuolleiden määrä tule koskaan putoamaan alle 200, vaikka rajoituksia alennettaisiinkin.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Turkulaine

Quote from: Pliers on 12.01.2011, 16:02:56
Miten niissä ajetaan kovaa?

Ajetaan sillä lailla, että auto kulkee nopeammin kuin on aina turvallista.

QuoteMiten matalampi rajoitus pienentäisi välittömän riskin toteutumista?

Taulukossasi mainitsemat riskit vähenevät kun vauhtia on vähemmän, poislukien sairaskohtaukset ja sen sellaiset.

Matalampi rajoitus on tosin sikäli huono ratkaisu, että se jossain määrin rankaisee nopeusrajoitusten mukaan ajavia ylinopeutta ajavien möhläilyistä. Toinen vaihtoehto on esim. automaattisen valvonnan lisääminen, jolloin muut saavat ajaa edelleen kahdeksaakymppiä ja vain rajoitusten omaehtoiseen venyttämiseen puututaan.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Salvation

Quote from: Pliers on 12.01.2011, 16:02:56
Quote from: Turkulaine on 12.01.2011, 15:08:36
80 km/h on odotettavasti vaarallisin, sillä kahdeksankympin tiet ovat kapeita ja niissä ajetaan kovaa. Tietyt osuudet teillä ovat vaarallisempia ja voisivat edellyttää matalampaa nopeutta.

Miten niissä ajetaan kovaa? Miten matalampi rajoitus pienentäisi välittömän riskin toteutumista?

Quote from: Veli on 11.01.2011, 15:21:01
Taulukko välittömistä riskitekijöistä.
(http://img411.imageshack.us/img411/7994/taulukko63.png)

Lopulta kysymys on siitä, että kaikkeen tekemiseen liittyy riskejä. Jos ne kaikki karsitaan, muuttuu elämä kontrollin lisääntymisen takia pikkuhiljaa sietämättömäksi. 200-300 kuollutta on lopulta todella vähän. Noilla toteutuneilla riskeillä ei kuolleiden määrä tule koskaan putoamaan alle 200, vaikka rajoituksia alennettaisiinkin.

Jaa... siis joudut miettimään sellasta asiaa kuinka matalampi rajoitus (oletuksena siis että sitä noudatetaan) vähentää onnettomuuksia? Niinkö?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Pliers

Quote from: Salvation on 12.01.2011, 20:06:19
Jaa... siis joudut miettimään sellasta asiaa kuinka matalampi rajoitus (oletuksena siis että sitä noudatetaan) vähentää onnettomuuksia? Niinkö?

Pakko sitä on miettiä, kun 100km/ rajoituksella ja 120km/h rajoituksella ajetaan vähemmän onnettomuuksia kuin 80km/h.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Turkulaine

Quote from: Pliers on 12.01.2011, 20:11:53
Pakko sitä on miettiä, kun 100km/ rajoituksella ja 120km/h rajoituksella ajetaan vähemmän onnettomuuksia kuin 80km/h.

Ja kuten sinulle on jo yritetty kertoa, ovat olosuhteet sellaisilla teillä erilaiset. Ja siksi niissä on korkeammat nopeusrajoitukset. On se vaikea asia.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Pliers

Quote from: Turkulaine on 12.01.2011, 20:14:59
Quote from: Pliers on 12.01.2011, 20:11:53
Pakko sitä on miettiä, kun 100km/ rajoituksella ja 120km/h rajoituksella ajetaan vähemmän onnettomuuksia kuin 80km/h.

Ja kuten sinulle on jo yritetty kertoa, ovat olosuhteet sellaisilla teillä erilaiset. Ja siksi niissä on korkeammat nopeusrajoitukset. On se vaikea asia.

On eri olosuhteet, mutta tilastojen valossa ei voi esittää, että rajoitusta laskemalla onnettomuudet vähenevät.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Quote from: Turkulaine on 12.01.2011, 19:54:17
QuoteMiten matalampi rajoitus pienentäisi välittömän riskin toteutumista?

Taulukossasi mainitsemat riskit vähenevät kun vauhtia on vähemmän, poislukien sairaskohtaukset ja sen sellaiset.

Itse asiassa mikään noista välittömistä riskeistä ei välttämättä liity ylinopeuteen. Nyt joudut esittämään ja perustelemaan, että kuinka monta noista kuolleista olisi pelastunut ilman ylinopeutta.

Quote from: Turkulaine on 12.01.2011, 19:54:17
Matalampi rajoitus on tosin sikäli huono ratkaisu, että se jossain määrin rankaisee nopeusrajoitusten mukaan ajavia ylinopeutta ajavien möhläilyistä. Toinen vaihtoehto on esim. automaattisen valvonnan lisääminen, jolloin muut saavat ajaa edelleen kahdeksaakymppiä ja vain rajoitusten omaehtoiseen venyttämiseen puututaan.

Joka taas saattaa lisätä onnettomuuksia, kuten esittämissäsi lähteissä oli käynyt. Muistutan, että ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuna onnettomuustilastoissa.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Turkulaine

Quote from: Pliers on 12.01.2011, 20:22:30Muistutan, että ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuna onnettomuustilastoissa.

Vain silloin jos on annettu oikein pienellä lusikalla. Jos merkittävää ylinopeutta ajaa liikennevirrassa 10 % ja onnettomuuden aiheuttajista 35 % tai yli, niin kaikille kouluja käyneille, saati tilastoja työkseen käsitteleville, tämä tarkoittaa yliedustusta.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Quote from: Turkulaine on 12.01.2011, 20:25:06
Quote from: Pliers on 12.01.2011, 20:22:30Muistutan, että ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuna onnettomuustilastoissa.

Vain silloin jos on annettu oikein pienellä lusikalla. Jos merkittävää ylinopeutta ajaa liikennevirrassa 10 % ja onnettomuuden aiheuttajista 35 % tai yli, niin kaikille kouluja käyneille, saati tilastoja työkseen käsitteleville, tämä tarkoittaa yliedustusta.

Ja loput 40-50% ajaa 1-19km/h ylinopeutta, mutta heidän tilastollinen edustuksensa onnettomuuksissa on 8% luokkaa. 1-29km/h ylinopeudella se on 14%. Vasta 30km/h ylitykset rupeavat näkymään tilastollisesti yliedustettuina.

Suoraan näistä luvuista ei voida mitenkään sanoa että kohtuullisen ylinopeuden ajaminen on turvallisempaa, mutta voidaan ihan helposti sanoa että kuskit jotka ajavat kohtuullista ylinopeutta ovat taitavampia kuin kuskit jotka eivät aja ylinopeutta. Vastaavasti sitten kuskit(nuoret) jotka ajavat suuria ylinopeuksia ovat taitamattomampia kuin kumpikaan ryhmä, mutta tämän taitamattomuuden aiheuttaman lisääntyvän onnettomuusriskin näyttäisi tiputtavan pelistä aika totaalisesti uudempi, turvallisempi ja paremmat ajo-ominaisuudet omaava auto.

Pliers

Quote from: Turkulaine on 12.01.2011, 20:25:06
Quote from: Pliers on 12.01.2011, 20:22:30Muistutan, että ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuna onnettomuustilastoissa.

Vain silloin jos on annettu oikein pienellä lusikalla. Jos merkittävää ylinopeutta ajaa liikennevirrassa 10 % ja onnettomuuden aiheuttajista 35 % tai yli, niin kaikille kouluja käyneille, saati tilastoja työkseen käsitteleville, tämä tarkoittaa yliedustusta.
Quote from: Veli on 12.01.2011, 20:41:41
Ja loput 40-50% ajaa 1-19km/h ylinopeutta, mutta heidän tilastollinen edustuksensa onnettomuuksissa on 8% luokkaa. 1-29km/h ylinopeudella se on 14%. Vasta 30km/h ylitykset rupeavat näkymään tilastollisesti yliedustettuina.

Suoraan näistä luvuista ei voida mitenkään sanoa että kohtuullisen ylinopeuden ajaminen on turvallisempaa, mutta voidaan ihan helposti sanoa että kuskit jotka ajavat kohtuullista ylinopeutta ovat taitavampia kuin kuskit jotka eivät aja ylinopeutta. Vastaavasti sitten kuskit(nuoret) jotka ajavat suuria ylinopeuksia ovat taitamattomampia kuin kumpikaan ryhmä, mutta tämän taitamattomuuden aiheuttaman lisääntyvän onnettomuusriskin näyttäisi tiputtavan pelistä aika totaalisesti uudempi, turvallisempi ja paremmat ajo-ominaisuudet omaava auto.

Ylinopeutta ajetaan siis silloin, kun ajetaan nopeampaa vauhtia, kuin rajoitus mahdollistaisi, joten ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuna onnettomuustilastoissa. Velin arvelut vaikuttavat loogisilta, mutta minulle, kouluja käymättömälle, onkin annettu hyvin pienellä lusikalla.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Quote from: Pliers on 12.01.2011, 21:13:52Ylinopeutta ajetaan siis silloin, kun ajetaan nopeampaa vauhtia, kuin rajoitus mahdollistaisi, joten ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuna onnettomuustilastoissa. Velin arvelut vaikuttavat loogisilta, mutta minulle, kouluja käymättömälle, onkin annettu hyvin pienellä lusikalla.

Kokonaisvaltaisesti kyllä jos katsotaan kaikkia ylinopeutta ajavia.

JJ75

Quote from: Pliers on 11.01.2011, 15:01:52
Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 14:58:25
Viranomaiset puhuvat automaattivalvomattomilla teillä kymmenestä prosentista, mikä sekin kuulostaa paljolta.

Ai viranomaiset puhuvat. Lähde?

Faktisesti tuo on erittäin vähän. Tule joskus Helsinkiin. Iltapäivällä koko poistuva liikenne ajaa 10-20 km/h jatkuvaa ylinopeutta ihan heti kehä 1:sen jälkeen.

Ja moniko kuoli tähän...? Paljoko autoja menee, ihmisiä loukkaantuu tai kuolee millä suhteella?

Aivan turha puhua sellasia mistä kolikon toista puolta ei ole edes vaivauduttu tutkimaan.

---

Toinen asia... paljon ajaa viinapäissään ihmisiä ylinopeutta, kuinka moneen tehoaa tolppakamerat?

Veli Karimies

Edellisillä sivuilla on vastaus noihin kaikkiin esittämiisi kysymyksiin.

Pliers

Laitetaanpa talteen jatkokäsittelyä varten...

Quote

Rattijuopumukset ja ryöstöt vähenivät

Poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen tietoon tuli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna kaikkiaan 432 000 rikosta, mikä on 8 500 tapausta vähemmän kuin vuotta aiemmin. Lisäksi kirjattiin 504 000 liikenneturvallisuuden vaarantamista ja liikennerikkomusta.

Suhteellisesti eniten rikokset lisääntyivät Pohjois-Karjalassa (8 prosenttia) ja vähenivät Päijät-Hämeessä (13 prosenttia) ja Ahvenanmaalla (22 prosenttia).

Omaisuusrikoksia ilmeni 247 000, mikä on 8 200 tapausta eli kolme prosenttia vähemmän kuin vuonna 2009. Henkeen ja terveyteen kohdistuneita rikoksia tuli tietoon 36 000, mikä on yhtä paljon kuin edellisenä vuonna.

Rattijuopumusten väheneminen jatkuu edelleen. Niiden määrä on nyt alimmillaan 1990-luvun puolivälin jälkeen. Edellisestä vuodesta törkeät rattijuopumukset vähenivät yhdeksän prosenttia ja muut rattijuopumukset 11 prosenttia. Kaikkiaan rattijuopumuksia tuli ilmi 21 000 eli 10 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2009.

Ryöstöjä ilmoitettiin 1 500, mikä on seitsemän prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Määrä on 2000-luvun pienin.

Raiskauksia ilmoitettiin vuoden 2010 tammi-joulukuussa 822 tapausta, kun vastaava luku vuotta aiemmin oli 668. Lisäys johtuu yhteen rikosilmoitukseen kirjatusta usean osateon käsittävästä tapahtumasarjasta. Raiskauksia on 2000-luvulla tammi-joulukuussa ollut keskimäärin 655.

Pahoinpitelyrikoksia tuli tietoon 33 000, mikä on prosentin enemmän kuin vuonna 2009. Törkeät pahoinpitelyt sitä vastoin vähenivät viisi prosenttia. Niitä tuli ilmi 2 000.

Huumausainerikoksia kirjattiin 20 000, mikä on seitsemän prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Huumausainerikoksista suurimman ryhmän muodostavat huumausaineen käyttörikokset, joita ilmeni 12 000. Törkeiden huumausainerikosten määrä lisääntyi viidenneksen. Niitä tuli ilmi 1 100.

Petosten määrä väheni lisäännyttyään useana vuonna peräkkäin. Vuoden 2010 tammi-joulukuussa niiden määrä oli 16 000, mikä on yhdeksän prosenttia edellisvuotta vähemmän.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=46705:rattijuopumukset-ja-ryoestoet-vaehenivaet&catid=2:kotimaa&Itemid=31
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Täytyy nyt kuitenkin äkkiä saada kaikkiin autoihin alkolukot ennen kuin kerkiävät loppumaan kokonaan! Voidaan sitten hyvillä mielin väittää että väheneminen johtui ihan täysin alkolukoista.

Mutta joo.

Tuo tarkoittaa sitä että vuonna 2009 noin 23 300 rattijuoppoa saatiin kiinni. 26 kuolemaan johtanutta onnettomuutta johtui alkoholista vuonna 2008. Täytyy hommata vielä vuoden 2009 luvut.

Veli Karimies

QuoteKuolleiden ja loukkaantuneiden määrä on laskenut
vuoden 2008 lopusta lähtien. Taantuman alkaminen
ajoittuu tähän ajankohtaan. Juhannuksen 2010
jälkeen liikennekuolemat lisääntyivät selvästi.
Marraskuussa sekä kuolleiden että loukkaantuneiden
määrät kääntyivät nousuun.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tilastot/liitetiedostot/Tilannekatsaus_11_2010.pdf

Lama, lama, lama, lama, lama ja vielä kerran lama. Lama!

QuoteOnnettomuuksissa, joissa kuorma-auto tai
linja auto oli osallisena on kuollut 90
ihmistä viimeisen 12 kuukauden aikana.

Orly? Reilusti yli 33% kuolononnettomuuksista johtuu siitä että vedetään joko suurella määrällä ihmisiä koskeen tai sitten ajetaan auto rekan keulaan. Näihin on hieno sitten vetästä syyksi 1-7km/h ylinopeus.

Pliers

Laitamma talteen...

Quote
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=47293:rikosten-maeaeraen-kasvu-taittunut&catid=2:kotimaa&Itemid=31

Rikosten määrän kasvu taittunut

Rikoksia tuli poliisin tietoon viime vuonna yhteensä noin 924 000. Rikosten lukumäärän kasvu näyttää taittuneen, koska ilman liikennerikkomusten kasvua kaikkien rikosten määrä olisi pienempi kuin vuonna 2009.

Liikennerikkomusten määrä on kasvanut vuosi vuodelta automaattivalvonnan lisääntymisen ja tiukentuneen puuttumisrajan vuoksi.
Rikosten selvitysasteet ovat parantuneet edelleen. Poliisi kykeni selvittämään viime vuonna noin 81 prosenttia kaikista tietoon tulleista rikoksista. Edellisvuoteen verrattuna parannusta oli yli kaksi prosenttia. Tutkinta-ajat ovat pysyneet lähes entisellään.

Rikoslakirikoksia tehtiin viime vuonna yhteensä 498 587 kappaletta. Määrä väheni edelliseen vuoteen nähden runsaat neljä prosenttia. Omaisuusrikoksia tuli poliisin tietoon edellistä vuotta kolme prosenttia vähemmän. Liikemurtojen määrä väheni lähes yhdeksän prosenttia ja vapaa-ajan asuntoihin kohdistuneiden murtojen hieman yli yhdeksän prosenttia

Poliisille ilmoitettujen talousrikosten määrä on vähentynyt yli 200 kappaleella (-12 %) ja avoinna olevien rikoskokonaisuuksien määrä noin sadalla kappaleella vuodesta 2009 (-4,2 %).

Huumausainerikosten määrä kasvoi yli tuhannella

Pahoinpitelyrikoksia oli viime vuonna yhteensä 32 946, joista törkeitä pahoinpitelyjä oli 1 673. Henkirikoksia tuli poliisin tietoon kaksi kappaletta vähemmän kuin vuonna 2009 ja 18 vähemmän kuin vuonna 2008.

Huumausainerikosten määrä kasvoi reilulla 1 100 kappaleella eli 6,5 prosentilla. Törkeitä huumausainerikoksia poliisi sai paljastettua 16 prosenttia enemmän kuin vuonna 2009. Huumausaineen käyttörikosten määrä kasvoi runsaalla seitsemällä prosentilla.

Rasistisia rikoksia kirjattiin viime vuonna suunnilleen sama määrä kuin vuonna 2009 (327 vuonna.2010 ja 325 vuonna.2009) ja hieman enemmän kuin vuonna 2008 (307 kappaletta).

Liikennerikosten määrä laski, liikennerikkomusten määrä nousi

Liikennerikosten määrä laski viime vuonna kymmenellä prosentilla vuoteen 2009 verrattuna.

Liikennerikkomusten määrä sen sijaan kasvoi runsaat seitsemän prosenttia. Tähän on pääsyynä automaattivalvonnan lisääminen sekä poliisin puuttumiskynnyksen madaltuminen.

Rattijuopumuksia poliisin tietoon tuli myös runsas kymmenen prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Rattijuoppojen määrä liikennevirrassa on kuitenkin pysynyt melko samana viimeisten vuosien aikana (0,14-0,16 prosenttia).

Palaan taas myöhemmin aiheeseen.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

QuoteRattijuopumuksia poliisin tietoon tuli myös runsas kymmenen prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Rattijuoppojen määrä liikennevirrassa on kuitenkin pysynyt melko samana viimeisten vuosien aikana (0,14-0,16 prosenttia).

Tätäpä olenkin miettinyt.

requiem

QuoteJuopontuuria: 220 kertaa humalassa ratissa ennen käryä

Tyypillinen rattijuoppo on omalla autollaan ajava nelikymppinen mies. Hän on ajanut noin 220 kertaa humalassa ennen kuin jää ensimmäisen kerran kiinni.

...

Rattijuopoista viidennes on ollut menossa töihin ja reilu 10 prosenttia tulossa töistä.

Ilman voimassa olevaa ajokorttia ajoi vain 5,5 prosenttia rattijuopoista.

Naisten osuus rattijuopoista vajaa 9 prosenttia. Ammattikuljettajien osuus rattijuopoista oli 9,4 prosenttia.

Rattijuoppojen määrä ja veressä todettu alkoholimäärä eivät ole muuttuneet vuosien 1990–2008 välisenä aikana.

...

Ensikertalaisista, joista noin kymmenesosa syyllistyy törkeään rattijuopumukseen, puolet jää uudelleen kiinni rattijuopumuksesta.

...
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Veli Karimies

QuoteHän ajaa promillen humalassa itse omistamallaan henkilöautolla ja useimmiten yksin.

Tukee vaan sitä ettei pienillä humalatiloilla ole juuri mitään merkitystä onnettomuuden synnyn kanssa.

QuoteTerveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), Helsingin yliopiston Hjelt-instituutin oikeuslääketieteen osaston ja Liikkuvan poliisin ratsiatutkimuksessa puhallutettiin vuosittain noin 20 000–30 000 kuljettajaa. Vuosina 1990–2008 rattijuoppojen lukumäärä oli 1 133 miestä ja 108 naista. Miehistä 107 oli ammattikuljettajia.
QuoteRattijuopumuksia poliisin tietoon tuli myös runsas kymmenen prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Rattijuoppojen määrä liikennevirrassa on kuitenkin pysynyt melko samana viimeisten vuosien aikana (0,14-0,16 prosenttia).

Tuon ratsiatutkimuksen mukaan rattijuoppoja on 3,78-5,67 prosenttia liikennevirrasta. Miten nämä luvut eroavat näin paljon?

EDIT: No joo jos tuohon lisätään vielä ne jotka ajoivat onnettomuuden niin luvut muuttumat hieman, mutta eivät mitenkään merkittävästi.

Lentomestari

Saiskohan kukaan kopsattua tänään  hyysärissä ollutta juttua kehä kolmosen ratsiasta? Siinä poliisit olivat hyvin tuohduksissaan kuinka autoilijat olivat ajaneet ylinopeutta siinämäärin, että sakotettavia oli jonoksi asti, alueelle tuli/tulee kameravalvonta ja konstaapeli lehtijutussa luonnehti ko. valvontaa erittäin tarpeelliseksi, nyt todettuihin ylinopeuksiin viitaten.

Elikkäs, jengi ajoi ylinopeutta ja poliisi oli yllättynyt sekä sakotti "turhautuneena" jota sanaa jutussa myöskin käytettiin. Nyt minä ainakin mietin tätä yllätystä asiassa, onko niin ettei tällä tieosuudella ole ollut sen enempää onnettomuuksia kun muilla vastaavilla, jos näin on, niin yllätys olikin se, ettei kolareita ole ollut, vaikka ylinopeutta on ajeltu ja tästä tietenkin seuraa päätelmä, ettei tämän tieosuuden nopeusrajoitus ole kohdallaan, vaan se on määritelty mielivaltaisesti ja autoilijat pieneen nopeuteen turhautuneina ajavat siten kuin normaalisti liikenne soljuu.

Poliisi myös jutun mukaan mietti, ettei kameravalvonta ole vielä vaikuttanut ihmisten liikennekäyttäytymiseen, koska kamerat on olleet vasta vähän aikaa ko. tieosuudella. No, nyt autoilijat alkavat vähitellen tottumaan tolppiin ja entiseen mallin jonomuodossa lievää ylinopeutta ajaessa joku autoilija tekee yllätysjarrutuksen, koska tottuu liian myöhään näihin tolppiin ja tästä seuraa, että tämän autoilijan perässäajaja joutuu tottumaan tolppaan samalla kertaa. ;D

En juurikaan tunne kyseistä tieosuutta, tämä jutustelu perustuu pelkästään lehtijuttuun. Onpahan yksi näyte nopeusvalvonnan tarpeellisuudesta, verotulojen kartuttajana.

JJ75

Quote from: Lentomestari on 03.02.2011, 19:54:42
Saiskohan kukaan kopsattua tänään  hyysärissä ollutta juttua kehä kolmosen ratsiasta? Siinä poliisit olivat hyvin tuohduksissaan kuinka autoilijat olivat ajaneet ylinopeutta siinämäärin, että sakotettavia oli jonoksi asti, alueelle tuli/tulee kameravalvonta ja konstaapeli lehtijutussa luonnehti ko. valvontaa erittäin tarpeelliseksi, nyt todettuihin ylinopeuksiin viitaten.

Elikkäs, jengi ajoi ylinopeutta ja poliisi oli yllättynyt sekä sakotti "turhautuneena" jota sanaa jutussa myöskin käytettiin. Nyt minä ainakin mietin tätä yllätystä asiassa, onko niin ettei tällä tieosuudella ole ollut sen enempää onnettomuuksia kun muilla vastaavilla, jos näin on, niin yllätys olikin se, ettei kolareita ole ollut, vaikka ylinopeutta on ajeltu ja tästä tietenkin seuraa päätelmä, ettei tämän tieosuuden nopeusrajoitus ole kohdallaan, vaan se on määritelty mielivaltaisesti ja autoilijat pieneen nopeuteen turhautuneina ajavat siten kuin normaalisti liikenne soljuu.

Poliisi myös jutun mukaan mietti, ettei kameravalvonta ole vielä vaikuttanut ihmisten liikennekäyttäytymiseen, koska kamerat on olleet vasta vähän aikaa ko. tieosuudella. No, nyt autoilijat alkavat vähitellen tottumaan tolppiin ja entiseen mallin jonomuodossa lievää ylinopeutta ajaessa joku autoilija tekee yllätysjarrutuksen, koska tottuu liian myöhään näihin tolppiin ja tästä seuraa, että tämän autoilijan perässäajaja joutuu tottumaan tolppaan samalla kertaa. ;D

En juurikaan tunne kyseistä tieosuutta, tämä jutustelu perustuu pelkästään lehtijuttuun. Onpahan yksi näyte nopeusvalvonnan tarpeellisuudesta, verotulojen kartuttajana.

Mulla on ehdotus.. kaikki alkaa ajamaan joulupukin parta naamalla tai commandopipo päässä. Siinähän kyselevät oikein työnsä puolesta kuka on ajanu, muistaahan ei tartte sellasia asioita mitkä heikentää oikeusturvaa.

Pliers

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=49030:peltipoliisit-napsivat-tuhannen-kaaharia-paeivaessae-kehae-iiilla&catid=29:kotimaa&Itemid=31

Quote
Peltipoliisit napsivat tuhannen kaaharia päivässä Kehä III:lla

Kehä III:lla keskiviikkona toimintansa aloittaneet peltipoliisit ovat olleet ahkeria. Vajaan kahden vuorokauden valvonnan perusteella on seuraamuksia lähdössä liki kahdelletuhannelle autoilijalle.

Yhteen 17:stä peltipoliisista piilotetun kameran ohitti ensimmäisten vuorokausien aikana yli 30000 ajokkia. Jälkiseuraamuksia saa näistä autoilijoista noin 6,5 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla tyypillinen luku on ollut kaksi prosenttia.

Komisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista kertoo, että ylinopeutta ajaneista huomautuksella selviää arviolta puolet tai kaksi kolmesta.

Huomautuksesta siirrytään rikemaksuun, kun nopeusrajoitus ylittyy kahdeksalla kilometrillä. Kovimmista nopeuksista napsahtaa sakko.

Yhteiskunnan kassaan kilahtaa ensimmäisiltä päiviltä mahdollisesti jopa yli 100 000 euroa. Päämaalina on kuitenkin onnettomuuksien vähentäminen. Helsingin poliisilaitos odottaa onnettomuuksien määrän putoavan kameravalvonnan ansiosta kymmenen prosenttia.

http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/02/peltipoliiseja_keha_llllle_2369467.html

Quote
Peltipoliiseja Kehä lll:lle

Poliisi pyrki automaattisella nopeuden valvonnalla vähentämään liikenneonnettomuuksia yhdellä maamme vilkkaimmista väylistä. Kehä lll:lle on tuotu 17 valvontakameraa.

Kehä III on yksi maamme vilkkaimmista liikenneväylistä. Vuorokaudessa siellä ajaa keskimäärin 35 000 ajoneuvoa, vilkkaimmilla osuuksilla jopa 70 000.

Liikenneturvallisuudella mitattuna tie on maamme kolmanneksi vaarallisin.

- Kun on paljon liikennettä ja liikenne sumppuuntuu niin peräänajo-onnettomuudet ja kaistanvaihto-onnettomuudet lisääntyvät. Ne ovatkin kehän tyypillisiä onnettomuuksia. Lisäksi siellä on tietysti ihan puhtaita tieltä suistumisia, jotka usein johtuvat ylinopeudesta tai nukahtamisesta, sanoo komisario Dennis Pasterstein Helsingin liikennepoliisista.

Onnettomuuksia vähentääkseen ja nopeuksia hillitäkseen poliisi aloitti keskiviikkona ylinopeuksien automaattisen kameravalvonnan. Ensimmäinen valvontakamera Kehä III:lle asennettiin hieman puolen päivän jälkeen.

- 30 000 euron hintaisella kameralla saa kuvan ylinopeutta ajavasta oli sitten yö, päivä, kesä tai talvi, sanoo ylikonstaapeli Hannu Paajanen Helsingin liikennepoliisista.

Paajanen kuittaa urbaaniksi legendaksi tiedon, että ajamalla 200 km/h välttyisi kuvaamiselta.

Kaksi prosenttia ajaa ylinopeutta

Poliisin kameroihin kuvataan noin kaksi prosenttia autoilijoista.

Komisario Dennis Pastersteinin mukaan valvontakamera Kehä III:lla välähteleekin ahkerasti.

- Arvioisin, että ensimmäisen vuorokauden aikana otetaan noin tuhat kuvaa ylinopeutta ajavista, sanoo Pasterstein.

Kehä III:lle on asennettu 17 kameratolppaa, joista aina parissa on kerrallaan valvontakamera.

Onnettomuusmäärällä mitattuna maamme vaarallisimmalle tielle, Kehä I:lle valvontakamerat tulevat näillä näkymin ensi vuonna.

Jännä nähdä vähenevätkö onnettomuudet vai lisääntyvätkö. Oivallinen paikka kenttäkokeelle.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Keh%C3%A4%20IIIn%20peltipoliisit%20otettiin%20k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n%20Keh%C3%A4%20I%20vuorossa%202012/art-1288369594611.html

Quote
Kehä III:n peltipoliisit otettiin käyttöön, Kehä I vuorossa 2012


Kehä III:lla otetaan käyttöön 17 automaattisen nopeusvalvonnan kameratolppaa.
Ensimmäinen kamera asennettiin paikoilleen keskiviikkona puolen päivän jälkeen.

Tolpat on asennettu 4-7 kilometrin välein tasaisesti koko tieosuudelle, jotta onnettomuuksia ja ruuhkia ehkäistäisiin mahdollisimman tehokkaasti.

Helsingin poliisilaitoksen mukaan Kehä I saa todennäköisesti vastaavan valvontajärjestelmän vuonna 2012.

Kehä III on maan kolmanneksi vaarallisin tieosuus. Kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtuu joka vuosi, ja viimeisen neljän vuoden aikana poliisin tietoon tuli yhteensä 1100 onnettomuutta.

Loukkaantumisiin johtaa 30-40 tapausta vuodessa. Helsingin poliisilaitos odottaa onnettomuuksien määrän putoavan kameravalvonnan ansiosta 10 prosenttia.

Näyttäisivät olevan tyypillisiä pikku peltiruttuja pääosin.

Nyt onnettomuuksia on siis ollut keskimäärin 275 vuodessa. Tänä vuonna niitä pitäisi olla siis enintään 247, jotta ennuste toteutuisi.

Oma veikkaukseni on, että niitä tulee olemaan enemmän kuin 275.


http://www.helsinginuutiset.fi/Uutiset/Uutiset/Peltipoliisien-asennus-Keha-III-n-varrelle-alkoi

Quote
Kehä III:lla on ajettu reippaasti nopeusrajoituksista piittaamatta. Vuodenvaihteessa liikennekulttuuri muuttuu, kun tien varrelle asennetut 17 nopeusvalvontatolppaa otetaan käyttöön.

–Automaattivalvonta on hyvä keino saada korkeimpia nopeuksia ajavat rauhoittumaan, Liikenneviraston liikenneturvallisuuspäällikkö Auli Forsberg sanoo.

Ennakkotietojen mukaan valvontapisteissä kierrätetään yhtä kameraa kummassakin suunnassa.

Kameratolppia asennetaan parhaillaan. Niitä on jo sekä Kehän länsi- että itäpäässä.

Kehä III:lla liikkuu päivittäin
50 000–70 000 ajoneuvoa


Peltipoliiseille on tarvetta, sillä Kehä III:lla liikkuu päivittäin 50 000–70 000 ajoneuvoa. Väylä on kolmanneksi alttein henkilövahinkoihin johtaville onnettomuuksille koko maassa.

Tiellä sattuu henkilöonnettomuuksia nelisenkymmentä vuosittain. Pelti kolisee huomattavasti useammin.

Kehä kolmosta herkemmin onnettomuuksia tapahtuu vain Kehä ykkösellä sekä Tuusulanväylän ja Lahdenväylän yhdistävällä Kulomäentiellä.

Myös Helsingin liikennepoliisin komisario Dennis Pasterstein odottaa valvontakameroiden rauhoittavan merkittävästi liikennettä uloimmalla Kehällä.

–Rauhoittava vaikutus on todettu kaikissa automaattista nopeusvalvontaa käsittelevissä tutkimuksissa.

–Myös onnettomuudet vähenevät. Alentuvat nopeudet antavat kuljettajille enemmän reagointiaikaa, jos jotain odottamatonta tapahtuu, Pasterstein sanoo.

Poliisi: Nopeuksien aleneminen vähentää
myös alueen melutasoa

Kehälle ajamisen pitäisi myös helpottua valvontakameroiden myötä.

–Sivulta tulijat voivat paremmin luottaa siihen, että tiellä ajetaan noin 80 kilometriä tunnissa, Forsberg arvioi.

–Nopeuksien aleneminen vähentää myös alueen melutasoa. Kehä III:n lähellä on suhteellisen tiheää asutusta.

Kehä III:n vaarallisuutta lisää raskas liikenne, jota tulee läpiajosta, tien varrelle keskittyneistä varastoista ja etenkin Vuosaaren satamasta. Joka kymmenes auto on raskaan liikenteen ajoneuvo.

Suunnitelmissa 20 tolppaa,
rakenteille 17

Kameratolppia piti alunperin tulla 20, mutta määrä on tarkentunut 17:ään.

Pylväiden paikat ovat poliisin ja Uudenmaan Ely-keskuksen valitsemia. Niitä tulee neljästä seitsemään kilometrin välein.

–Luontevimmat paikat tutkittiin viime vuonna maastossa, Forsberg kertoo.

Ainakaan toistaiseksi Kehä kolmosen valvontakamerat eivät mittaa tolppien välistä matka-aikaa.

Paljonko poliisi odottaa keräävänsä sakkorahaa Kehä III:lta?

–Meidän ei tarvitse vaivata sillä päätämme, koska rahat eivät ainakaan poliisille tule, Pasterstein nauraa.

Hän toivoo, ettei sakkoja tarvitsisi kirjoittaa yhtään, vaan kaikki ajaisivat nopeusrajoitusten mukaan.

–Sakottaminen harmittaa meitä. Toivoisimme, että ihmiset käyttäisivät rahansa mieluummin johonkin muuhun järkevään.

http://www.vantaansanomat.fi/Uutiset/Paivan-Puheenaihe/Keha-III-n-peltipoliisit-otetaan-kayttoon

Quote
Kehä III:n peltipoliisit otetaan käyttöön

Kehä III:lla otetaan käyttöön 17 automaattisen nopeusvalvonnan kameratolppaa. Ensimmäinen kamera asennettiin paikoilleen Lommilassa Espoossa keskiviikkona iltapäivällä.

Automaattisen nopeusvalvonnan on todettu vähentävän ylinopeuksia ja laskevan keskinopeuksia sekä näin vähentävän onnettomuuksia.

Kameratolppia on asennettu 4–7 kilometrin välein tasaisesti koko Kehän III:n tieosuudelle.

Kehän I:n ja Vantaan Kulomäentien jälkeen Kehä III on maan kolmanneksi vaarallisin tieosuus. Tiellä kulkee 20000-70000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Viimeisen viiden vuoden aikana poliisin tietoon tullut 1100 onnettomuutta. Vuosittain tiellä sattuu yli 30 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta.

Kumpikohan on totuus. Onko onnettomuuksia 1100 neljässä vai viidessä vuodessa?

Jos 5 vuotta, on onnettomuuksia 220 vuodessa. 10% vähennys tarkoittaisi 198 onnettomuutta tänä vuonna.

Kuolemiin tuolla ei varmaankaan ole mitään merkitystä, mutta jos 10% vähennys toteutuu, ei 4 ihmistä saa kuhmua tänä vuonna.

http://www.suomenmaa.fi/etusivu/poliisipomo_sai_pyyhkeit%C3%A4_asiattomista_puheista_ja_kiroilusta_4905144.html

Quote
Kaahailusta kärähtänyt poliisipomo saa pyyhkeitä Suomenmaalle antamistaan lausunnoista. Apulaisoikeuskanslerin mukaan Kangasalan kihlakunnan poliisipäällikkönä työskennellyt Mauri Moisio käytti asemalleen sopimattomia kielikuvia ja kiroili Suomenmaan haastattelussa.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen katsoo, että mielipiteistä välittyi Moision vähättelevä suhtautuminen oman ylinopeutensa liikenneturvallisuudelle aiheuttamaan vaaraan sekä kielteinen asenne automaattiseen nopeusvalvontaan.

Moisio selitti Suomenmaa-lehdessä toissa vuoden tammikuussa saamansa ylinopeussakon syitä. Moisio oli jäänyt kiinni roimasta ylinopeudesta Tampereella.

Moisio totesi muun muassa, että "tulee helvetin kalliiksi tämä viranhoito" ja että "joka helkkarin viikonloppu minut ohittaa kaksi kolme autoa, jotka menevät kuin pullopersesiat". Lisäksi hän kertoi harkitsevansa Lapin-matkansa peruuttamista: "Siellä on niitä kottaraispönttöjä joka paikassa".

Moisio sai läänin poliisijohtajalta suullisen huomautuksen. Puumalaisen mielestä tämä oli riittävää.

Sanomalehtien Liitto palkitsi Moision haastattelun vuoden 2009 parhaana juttuna päivittäisuutisten sarjassa.

http://www.telegraph.co.uk/motoring/news/7931842/Speed-camera-switch-off-sees-fewer-accidents.html

Quote
Accident data shows that in the first nine months after the devices were scrapped in Swindon, there were 315 road casualties in the area as a whole, compared with 327 in the same period the previous year.

In total there were two fatalities – compared with four in the same period previously – and 44 serious injuries, down from 48.

The figures were seized on by campaigners who claim speed cameras do little to combat problem driving and are primarily a money-raising mechanism for local councils and the Treasury.

Swindon became the first town in Britain to switch its cameras off, when they were deactivated on July 31 last year.

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

jmk

Quote
Peltipoliisit napsivat tuhannen kaaharia päivässä Kehä III:lla

Vajaan kahden vuorokauden valvonnan perusteella on seuraamuksia lähdössä liki kahdelletuhannelle autoilijalle.

Otsikko lupaa tuhat kaaharia päivässä, mutta tekstistä löytyykin vain tuhat seuraamuksia saanutta autoilijaa päivässä ??? Mihin ne kaaharit unohtuivat ???

sikakyösti

olen vasta huomenna menossa testaamaan kehä kolmosta ;D ;D ;D ;D
pitää vissiin ottaa taas kilpi pois edestä,kytät jos kyselee voi sanoa että oli yritetty työmaan pihalla varastaa ja muovi pultit on poikki tai sitten sanoo ettei ymmärrä eikö osaa itse niitä takaisin laittaa. :P