News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Pliers

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 17:51:24
Uskoni perustuu siihen, että kovaa kulkiessa mm. väistäminen ja jarruttaminen vaikeutuvat. Tavallista nopeammin kulkevan ajoneuvon liikkeen arvioiminen käy vaikeammaksi jne. Uskoni perustuu siis fysiikkaan ja ihmisen havaintokyvyn lainalaisuuksiin.

Uskoani vahvistaa se, että myös kokeellista evidenssiä asialle on.

Se mikä sinun on huomattava, ettei nuo seikat näy onnettomuustilastoissa.

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 17:51:24
Jos linkkisi osoittavat, että kovaa on ihan yhtä turvallista mennä kuin hiljaa, niin muutan toki mieleni.

Tilastojen perusteella on turvallisempaa ajaa ylinopeutta. Noinhan se ei tietenkään mene aina, koko ajan tai jokaisen kohdalla. Varsinkin kun 60% onnistuu tappamaan itsensä sallitulla tai alinopeudella.

Tilastoista voidaan kuitenkin vetää johtopoäätös, ettei kohtuullinen ylinopeus kuitenkaan näytä olevan erityisen vaarallista. Ei ainakaan niin vaarallista, että nykyinen kyttääminen, kameravalvonta tai toleranssin madaltaminen olisi perusteltua turvallisuuden lisäämisellä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

JJ75

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 17:51:24
Jos linkkisi osoittavat, että kovaa on ihan yhtä turvallista mennä kuin hiljaa, niin muutan toki mieleni.


Hiljaakaan ei ole turvallista mennä.. siitä on säädetty myös rangaistus. Mutta sitäpä ei valvota. Nopeuksia valvottaessa vois ottaa tuonkin asian huomioon ettei se olisi yksipuolista. Veikaisin onnettomuuksien vähenevän sujuvalla tieliikennekäyttäytymisellä, eikä vain hiljaa ajamalla.

Ne jotka siellä hidastelee luo niitä vaaratilanteita... pitkillä valoillaan, kiihdyttämällä ja kiilaamalla.. jne... kyllä ne kusipäät tiedetään.

Lentomestari

Quote from: RUJ on 02.01.2011, 17:47:41
On ilmeisesti ajateltu, että nopeuskameroiden pelotevaikutus on samankaltainen kuin
muistakin rikoksista annetut tuomiot. kuitenkin kamerat eivät ohjaa tiellä liikkujien liikennekäyttäytymistä, juurikin muutoin kuin 50m ennen kameraa.
Eipäs ole tehneet yhtä pönttöä, joka kuvaa suoralla tiellä  teleoptiikan avulla hyvinkin etäältä, anturit myös siellä kuvauspaikalla parinsadan metrin päässä, miksihän näin ei ole jo tehty, jos kerran halutaan sitä rahaa ihan suokuokalla otettua? Toinen vaihtoehto naamioida kamera, minä jouduin kuvattavaksi, koska kamera oli pusikon vieressä ja en heti huomannut, tosin prätkä.hihihi....

Jotenkin toi ihan kohdalla kuvaus ja näkyvästi on lapsellista, tai sitten alunperin on tämä kamerakuvaus koettu noloksi tavaksi ja annettu näin mahdollisuus hiljentää ennen kuvausta?

Veli Karimies

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 17:51:24Väärin. Onpas erikoinen ad hominen.

Uskoni perustuu siihen, että kovaa kulkiessa mm. väistäminen ja jarruttaminen vaikeutuvat. Tavallista nopeammin kulkevan ajoneuvon liikkeen arvioiminen käy vaikeammaksi jne. Uskoni perustuu siis fysiikkaan ja ihmisen havaintokyvyn lainalaisuuksiin.

Uskoani vahvistaa se, että myös kokeellista evidenssiä asialle on.

Tuohan perustuu ihan täysin siihen, että nopeuden kasvaessa esimerkiksi hirvi hyppäisi useammin ajoneuvon eteen?

QuoteTäytyy sitten tutustua tarkemmin. Noin muuten ongelma on siinä, että evidenssiä on esitetty molempiin suuntiin ja päätös pitää yksilön tehdä subjektiivisesti. Esim. intuition, väitteiden esittäjien uskottavuuden perusteella tai omien mieltymystensä perusteella. Toistaiseksi minun kohdalla intuitio ja väitteiden esittäjien uskottavuus puoltavat nopeusvalvontaa.

Jos linkkisi osoittavat, että kovaa on ihan yhtä turvallista mennä kuin hiljaa, niin muutan toki mieleni.

Osoita toki todistusaineistoa siitä, että ylinopeus on vaarallista.

Turkulaine

Quote from: Veli on 02.01.2011, 18:19:40Osoita toki todistusaineistoa siitä, että ylinopeus on vaarallista.

Näemmä kaikki linkkisi veivät omiin mielipidekirjoituksiisi. Minulla ei ole nyt kärsivällisyyttä sellaiseen; oletin että tarjolla olisi jonkinlaisia tutkimuksia aiheesta.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 19:17:13
Quote from: Veli on 02.01.2011, 18:19:40Osoita toki todistusaineistoa siitä, että ylinopeus on vaarallista.

Näemmä kaikki linkkisi veivät omiin mielipidekirjoituksiisi. Minulla ei ole nyt kärsivällisyyttä sellaiseen; oletin että tarjolla olisi jonkinlaisia tutkimuksia aiheesta.

Ne todistusaineistot on "piilotettu" minun kirjoituksissani sellaisiin "linkkeihin" jotka on sieltä kirjoituksesta alleviivattu.

Kaptah

Heh, täälläkin Veli pitää showta :D

Sinähän nyt varsinainen velikulta olet.

Quote
Tuohan perustuu ihan täysin siihen, että nopeuden kasvaessa esimerkiksi hirvi hyppäisi useammin ajoneuvon eteen?

Ei, vaan siihen, että vaikka se hirvi olisi kuollut siihen tielle, niin jos tulet tilanteeseen kovempaa niin sinulla on vähemmän reaktioaikaa ja vaikka ehtisit väistää niin todennäköisemmin lähtee auto näpistä.

Tätä voit kokeilla vaikkapa heittämällä käsijarrukäännöksen moottoritienopeudesta. Minä saan auton kätevästi 180 astetta ympäri ja kadun laitaan parkkiin tuollaisesta 20-30 km/h nopeudesta, mutta en moottoritienopeuksista. Niissä kaikki on monin verroin hankalampaa.

Lisäksi, sen lisäksi että auto lähtee todennäköisemmin käsistä, suuremmilla nopeuksilla kolarissa tulee pahempaa jälkeä. Tämän ymmärtänet?
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Turkulaine

Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:11:37
Tämän ymmärtänet?

Kyllä täällä on sellainen ajatus nyt vallalla, ettei nopeudella kerta kaikkiaan ole tekemistä turvallisuuden kanssa.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Lentomestari

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 20:15:07
Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:11:37
Tämän ymmärtänet?

Kyllä täällä on sellainen ajatus nyt vallalla, ettei nopeudella kerta kaikkiaan ole tekemistä turvallisuuden kanssa.
Niillä pienillä ylinopeuksilla ei ole mitään vaikutusta onnettomuustilastoihin, juuri ylinopeussakon saaneena, tuntui taas olo typerältä, kuitti tuli paikassa jossa ei silloin ollut mitään muuta liikennettä, kevytliikenne on eri reitillä, jne... en viitsinyt naamailla konstille, rikesakko tuli, pyysin kirjoittamaan nopsaan koska kiire. Läksin pois ilman turvavöitä, koska ilta ja ei nähneet, voiettä tuli kiva olo, ajoin pollareitten naaman edestä ilman vöitä. heheheh ;D ;D

Pari heittoa tähän saittiin laittaneena mietin nyt, millainen olisi ilta ravintolassa tällä porukalla, nyt huudetaan kukin (aivankuin) narun päässä siten, ettei ihan ylletä naapuriin kiinni. ;D

Kaptah

Quote from: a__m on 02.01.2011, 20:33:43
Taksitolpalla kertoivat, että kun ajaa kovempaa, niin ehtii kulua vähemmän polttoainetta!  :D

Jep, ja 100% hirvikolareista, kohtaamisonnettomuuksista ja junan alle jäämisistä olisi estetty ajamalla kovempaa, koska olisi jo ehtinyt alta pois jos ajaisi kovempaa!
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Pliers

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 20:15:07
Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:11:37
Tämän ymmärtänet?

Kyllä täällä on sellainen ajatus nyt vallalla, ettei nopeudella kerta kaikkiaan ole tekemistä turvallisuuden kanssa.

Varmaan kannattaa yrittää etsiä tilastoja, jotka osoittavat teidän olevan oikeassa. Se on teidän oikeutenne. "Musta tuntuu" ja " mun miälest" eivät ole kovin vakuuttavia todisteita.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:11:37Ei, vaan siihen, että vaikka se hirvi olisi kuollut siihen tielle, niin jos tulet tilanteeseen kovempaa niin sinulla on vähemmän reaktioaikaa ja vaikka ehtisit väistää niin todennäköisemmin lähtee auto näpistä.

Kuinka paljon tuollanen 7km/h vaikuttaa jarrutusmatkaan ja "auton lähtemiseen näpistä". Onko sinulla esittää asiaan tietoa? Tilastollisesti näyttäisi kovasti siltä, että ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuina onnettomuustilastoissa.

QuoteTätä voit kokeilla vaikkapa heittämällä käsijarrukäännöksen moottoritienopeudesta. Minä saan auton kätevästi 180 astetta ympäri ja kadun laitaan parkkiin tuollaisesta 20-30 km/h nopeudesta, mutta en moottoritienopeuksista. Niissä kaikki on monin verroin hankalampaa.

Harvemmimpa sitä ajetaan 100 km/h tunnissa ylinopeutta.

QuoteLisäksi, sen lisäksi että auto lähtee todennäköisemmin käsistä, suuremmilla nopeuksilla kolarissa tulee pahempaa jälkeä. Tämän ymmärtänet?

Sehän on ihan täysin riippuvaista mikä se suurempi nopeus on ja auton ohjaus- ja turvalaitteista. Tämän ymmärtänet?

Kaptah

Veli on joko sitkeä trolli tai erinomainen muistutus siitä, että meitä on moneen junaan.

Quote
Kuinka paljon tuollanen 7km/h vaikuttaa jarrutusmatkaan ja "auton lähtemiseen näpistä". Onko sinulla esittää asiaan tietoa? Tilastollisesti näyttäisi kovasti siltä, että ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuina onnettomuustilastoissa.

Anna nopeus jolla haluat minun laskevan jarrutusmatkan lisäyksen. Kaupan päälle saat vielä laskelmat siitä, kuinka kovaa 7kmh ylinopeutta ajanut törmää esteeseen, johon oikeaa nopeutta ajanut juuri hipaisee.

Quote
Harvemmimpa sitä ajetaan 100 km/h tunnissa ylinopeutta.

Esimerkkini tarkoitus oli osoittaa, että suuremmalla nopeudella väistäminen on vaikeampaa.

Quote
Sehän on ihan täysin riippuvaista mikä se suurempi nopeus on ja auton ohjaus- ja turvalaitteista. Tämän ymmärtänet?

Turvallisuus paranee, kun auton aktiivinen ja passiivinen turvallisuus paranee ja/tai ajonopeus alenee. Tämän ymmärtänet?
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Turkulaine

Tuossa on esitelty mielenkiintoinen malli nopeuden ja henkilövahinkojen suhteesta. Voi olla että malli on tietysti huono, mikäli todella on yhdentekevää kuinka kovaa ajellaan.

Sivut 8-9.

http://www.lintu.info/PUUTTUMISKYNNYS.pdf
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:48:54
Veli on joko sitkeä trolli tai erinomainen muistutus siitä, että meitä on moneen junaan.

Ei tämä kyllä sinunkaan kohdallasi hyvin ala kun heti ensimmäisen painotat viisauttasi ja vastakeskusteijoidesi typeryyttä.

QuoteAnna nopeus jolla haluat minun laskevan jarrutusmatkan lisäyksen. Kaupan päälle saat vielä laskelmat siitä, kuinka kovaa 7kmh ylinopeutta ajanut törmää esteeseen, johon oikeaa nopeutta ajanut juuri hipaisee.

120km/h -> 127km/h.

QuoteEsimerkkini tarkoitus oli osoittaa, että suuremmalla nopeudella väistäminen on vaikeampaa.

Esitä todisteita tälle.

QuoteTurvallisuus paranee, kun auton aktiivinen ja passiivinen turvallisuus paranee ja/tai ajonopeus alenee. Tämän ymmärtänet?

Tilastollisesti ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuina onnettomuustilanteissa verrattuna alinopeutta tai sallittua nopeutta ajaviin. Tämän ymmärtänet?

Pliers

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 20:50:43
Tuossa on esitelty mielenkiintoinen malli nopeuden ja henkilövahinkojen suhteesta. Voi olla että malli on tietysti huono, mikäli todella on yhdentekevää kuinka kovaa ajellaan.

Sivut 8-9.

http://www.lintu.info/PUUTTUMISKYNNYS.pdf

Ja puuttumiskynnyksen madaltaminen ilmiselvästi toimii liikenneturvallisuutta lisäävästi:

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tilastot/kuukausitilastot.php

Quote
Marraskuu kuolleita:
2009 11kpl
2010 19kpl

Millainen verilöyly olisi ollutkaan jollei...

Miten tätä nyt on niin vaikeaa uskoa, vaikka näyttö on nenän edessä?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies


Turkulaine

Quote from: Veli on 02.01.2011, 20:53:07Tilastollisesti ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuina onnettomuustilanteissa verrattuna alinopeutta tai sallittua nopeutta ajaviin. Tämän ymmärtänet?

Vaatii melkoista tilastollisuuden väärin ymmärtämistä väittää tuollaista. Jos noilla eväillä mennään niin heikkoa on.

Jos onnettomuustutkijoiden mukaan kuolemankolareissa kolmanneksessa kontribuoiva faktori on ylinopeus, niin aliedustukseen vaadittaisi, että enemmän kuin kolmannes kaikista liikkeellä olevista autoista ajaisi jatkuvasti (keskimäärin millä hyvänsä tarkasteluhetkellä) keskimäärin vastaavaa ylinopeutta.

Jos vain 5 % milloin hyvänsä mitatuista ajonopeuksista on ylinopeutta, niin korkeintaan 5 % kuolemankolareista saisi olla ylinopeutta ajavan aiheuttamia. Tai muuten yliedustus.

Korjatkaa jos päättelyni on väärä.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Turkulaine

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 21:01:12
Korjatkaa jos päättelyni on väärä.

Tähän voisi tietysti lisätä että onnettomuudessa on kaksi osapuolta, joten korjauskerroin on paikallaan. Lopputulemaa se ei muuta.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Kaptah

Quote from: Veli on 02.01.2011, 20:53:07
120km/h -> 127km/h.

Seitsemän kilometrin tunnissa ylinopeus nostaa jarrutusmatkaa 12% ja 127 km/h ajanut törmää esteeseen noin 42 km/h, kun sataakahtakymppiä ajanut saa juuri pysäytettyä.

QuoteEsitä todisteita tälle.

Hmm. Onko sinulla siis oikeasti vaikeuksia uskoa, että väistäminen on vaikeampaa suuremmilla nopeuksilla?

QuoteTilastollisesti ylinopeutta ajavat ovat aliedustettuina onnettomuustilanteissa verrattuna alinopeutta tai sallittua nopeutta ajaviin. Tämän ymmärtänet?

Tarkoitatko siis, että ylinopeutta ajavat ajavat suhteessa määräänsä vähemmän onnettomuuksia kuin nopeusrajoituksen mukaan tai alinopeutta ajavat?
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Veli Karimies

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 21:01:12Vaatii melkoista tilastollisuuden väärin ymmärtämistä väittää tuollaista. Jos noilla eväillä mennään niin heikkoa on.

Pliers taisi tuolla jo linkittää niitä tilastoja.

QuoteJos onnettomuustutkijoiden mukaan kuolemankolareissa kolmanneksessa kontribuoiva faktori on ylinopeus, niin aliedustukseen vaadittaisi, että enemmän kuin kolmannes kaikista liikkeellä olevista autoista ajaisi jatkuvasti (keskimäärin millä hyvänsä tarkasteluhetkellä) keskimäärin vastaavaa ylinopeutta.

Jos vain 5 % milloin hyvänsä mitatuista ajonopeuksista on ylinopeutta, niin korkeintaan 5 % kuolemankolareista saisi olla ylinopeutta ajavan aiheuttamia. Tai muuten yliedustus.

Korjatkaa jos päättelyni on väärä.

Päättelyketjusi on täysin sama kuin minun. Kirjoitinkin tämän jo kerran tänne ja niin teki Plierskin, mutta sinulta taisi jäädä huomaamatta?

Elikkä suurin osa autoilijoista ajaa säännöllisesti ylinopeutta. Kuitenkin onnettomuustilastoissa ylinopeus on mukana alle puolessa.

EDIT: ylinopeus, ei onnettomuus.

JJ75

Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:37:59
Quote from: a__m on 02.01.2011, 20:33:43
Taksitolpalla kertoivat, että kun ajaa kovempaa, niin ehtii kulua vähemmän polttoainetta!  :D

Jep, ja 100% hirvikolareista, kohtaamisonnettomuuksista ja junan alle jäämisistä olisi estetty ajamalla kovempaa, koska olisi jo ehtinyt alta pois jos ajaisi kovempaa!

Pitänee paikkaansa, törmäsivät, kun ajoivat liian hiljaa. Parikin sekuntia tilanteeseen nähden, niin ei olisi tapahtunut mitään.

Veli Karimies

Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 21:08:56Seitsemän kilometrin tunnissa ylinopeus nostaa jarrutusmatkaa 12% ja 127 km/h ajanut törmää esteeseen noin 42 km/h, kun sataakahtakymppiä ajanut saa juuri pysäytettyä.

Mitkä ovat jarrutusmatkat?

QuoteHmm. Onko sinulla siis oikeasti vaikeuksia uskoa, että väistäminen on vaikeampaa suuremmilla nopeuksilla?

Esitä todisteita sanoin. Mihin perustat tämän päättelyn? Yleisesti käsitys on tuo ja käsitys on myöskin omani, mutta täällä ei keskustella meidän omista käsityksistämme vaan faktoista.

QuoteTarkoitatko siis, että ylinopeutta ajavat ajavat suhteessa määräänsä vähemmän onnettomuuksia kuin nopeusrajoituksen mukaan tai alinopeutta ajavat?

Kyllä.

Kaptah

Quote from: Veli on 02.01.2011, 21:13:32
Mitkä ovat jarrutusmatkat?

Riippuu kitkakertoimesta.

QuoteEsitä todisteita sanoin. Mihin perustat tämän päättelyn? Yleisesti käsitys on tuo ja käsitys on myöskin omani, mutta täällä ei keskustella meidän omista käsityksistämme vaan faktoista.

Jos olemme samaa mieltä, ei tarvinne todistella. Jos taas olet sitä mieltä, että väistäminen on helpompaa suurella nopeudella, niin teepä seuraavanlainen testi.

Menet pimeällä vaikkapa keskikokoisen kaupan parkkipaikalle mukanasi auto ja muutama tyhjä limupullo. Laita kaksi pulloa portiksi. Tähän porttiin asti ajat suoraan valitsemallasi nopeudella, ensin ilman kolmatta pulloa. Sen jälkeen katsot jäljistä missä olleen pullon olisit juuri saanut väistettyä ja laitat kolmannen pullon siihen. Seuraavaksi lisäät nopeutta haluamasi verran ja alat taas portin kohdalla väistää.

QuoteKyllä.

Pahoittelen jos olet tälle jo jotain lähteitä antanut, mutta saisinko niihin vielä linkin?
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

JJ75

Quote from: Pliers on 02.01.2011, 20:39:55
Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 20:15:07
Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 20:11:37
Tämän ymmärtänet?

Kyllä täällä on sellainen ajatus nyt vallalla, ettei nopeudella kerta kaikkiaan ole tekemistä turvallisuuden kanssa.

Varmaan kannattaa yrittää etsiä tilastoja, jotka osoittavat teidän olevan oikeassa. Se on teidän oikeutenne. "Musta tuntuu" ja " mun miälest" eivät ole kovin vakuuttavia todisteita.

Mitä tilastoa nyt sitten kaivannet... mutta kelpaakos ihan tämmönen?

http://www.stat.fi/til/ton/2009/ton_2009_2010-06-17_tau_001_fi.html

Ylipäätään tieliikenneonnettomuudet eivät ole edes yleisiä asioita, silti niiden parantamiseen käytetyt miljoonat on ajanhukkaa.. samaan aikaa kuolleita 10 kertanen määrä jo pelkän alkoholin ja tupakan kanssa. Jos oikeasti oltaisiin haluttu 10 vuodessa estää lähes 40000 ihmisen kuoleminen tupakaan ja viinaan, niin se olisi tehty.. karu totuus kertoo ettei ihminen ole viisastunut siinä 50 vuodessakaan.

Sensijaan kaikkia tuntuu kiinnostavan märehtiminen asioiden parissa, jossa ei ole mitään huolehtimista edes. Verotuskin on jo kova, mikä ongelma?

Pliers

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 20:50:43
Tuossa on esitelty mielenkiintoinen malli nopeuden ja henkilövahinkojen suhteesta. Voi olla että malli on tietysti huono, mikäli todella on yhdentekevää kuinka kovaa ajellaan.

Sivut 8-9.

http://www.lintu.info/PUUTTUMISKYNNYS.pdf


Tuo teoreettinen malli ei ilmiselvästi toimi, kun sitä vertaa tilastoihin.

sivu 35-36:
Quote
Kantatien 51 tehovalvonnan aikana syyskuussa 2007 kameravalvotulla
tieosuudella tapahtui alustavien tietojen perusteella kahdeksan
liikenneonnettomuutta (kuvat 21 ja 22), joista viisi oli peurakolareita,
yksi tieltä suistuminen ja kaksi liittymäonnettomuuksia.
Toinen liittymäonnettomuuksista johti loukkaantumiseen. Lokakuussa
2007, jolloin valvonnassa sovellettiin edelleen alhaista puuttumiskynnystä, onnettomuuksia tapahtui seitsemän kappaletta.
Näistä yksi oli hirvikolari ja kolme peurakolareita, yksi peräänajo
risteyksessä ja kaksi tieltä suistumista. Onnettomuuksista kaksi johti
henkilövahinkoihin, tosin toista epäillään sairaskohtaustapaukseksi.
Nämä syys–lokakuun onnettomuusmäärät eivät poikkea
merkittävästi aikaisempien vuosien vastaavien ajankohtien onnettomuusmääristä.

Selväsanaisesti: Puuttumiskynnystä madaltamalla saatiin nopeuksia laskettua, mutta se ei vähentänyt onnettomuuksia. Itseasiassa onnettomuuksia ja henkilövahinkoja oli ENEMMÄN kuin edellisenä vuonna 2006. sivu 36.

Tämä tieto on siis ihan omasta lähteestäsi.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Turkulaine

#1166
Quote from: Veli on 02.01.2011, 21:10:31
Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 21:01:12
QuoteJos onnettomuustutkijoiden mukaan kuolemankolareissa kolmanneksessa kontribuoiva faktori on ylinopeus, niin aliedustukseen vaadittaisi, että enemmän kuin kolmannes kaikista liikkeellä olevista autoista ajaisi jatkuvasti (keskimäärin millä hyvänsä tarkasteluhetkellä) keskimäärin vastaavaa ylinopeutta.

Jos vain 5 % milloin hyvänsä mitatuista ajonopeuksista on ylinopeutta, niin korkeintaan 5 % kuolemankolareista saisi olla ylinopeutta ajavan aiheuttamia. Tai muuten yliedustus.

Korjatkaa jos päättelyni on väärä.

Elikkä suurin osa autoilijoista ajaa säännöllisesti ylinopeutta. Kuitenkin onnettomuustilastoissa ylinopeus on mukana alle puolessa.

EDIT: ylinopeus, ei onnettomuus.

Tuosta ei seuraa tekemääsi päätelmää, eikä edustukseen vaikuta onnettomuuden todellinen syy. Koska kysymys on vain edustuksesta. Jotta väittämäsi aliedustus pitäisi paikkaansa, pitäisi teoriassa vastaavan prosentin (tai oikeastaan korkeamman prosentin) autoista ajaa jatkuvasti , joka ikinen sekunti, vastaavaa ylinopeutta. Käytännössä ylinopeusaika voi tietysti jakautua eri autoilijoille.

En usko hetkeäkään, että näin tapahtuu.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

JJ75

Quote from: Veli on 02.01.2011, 21:13:32
Quote from: Kaptah on 02.01.2011, 21:08:56Seitsemän kilometrin tunnissa ylinopeus nostaa jarrutusmatkaa 12% ja 127 km/h ajanut törmää esteeseen noin 42 km/h, kun sataakahtakymppiä ajanut saa juuri pysäytettyä.

Mitkä ovat jarrutusmatkat?

QuoteHmm. Onko sinulla siis oikeasti vaikeuksia uskoa, että väistäminen on vaikeampaa suuremmilla nopeuksilla?

Esitä todisteita sanoin. Mihin perustat tämän päättelyn? Yleisesti käsitys on tuo ja käsitys on myöskin omani, mutta täällä ei keskustella meidän omista käsityksistämme vaan faktoista.

QuoteTarkoitatko siis, että ylinopeutta ajavat ajavat suhteessa määräänsä vähemmän onnettomuuksia kuin nopeusrajoituksen mukaan tai alinopeutta ajavat?

Kyllä.

Näin on... Tilastokeskuksen mukaan moottoriliikenneteillä, moottoriteillä ja 100km/h alueilla tapahtui monin verroin vähemmän onnettomuuksia. Tietääkseni juuri moottoriteillä ajetaan paljonkin kovempaa kuin nopeusrajoitus osoittaa...

Pliers

Quote from: Veli on 02.01.2011, 21:13:32
QuoteHmm. Onko sinulla siis oikeasti vaikeuksia uskoa, että väistäminen on vaikeampaa suuremmilla nopeuksilla?

Esitä todisteita sanoin. Mihin perustat tämän päättelyn? Yleisesti käsitys on tuo ja käsitys on myöskin omani, mutta täällä ei keskustella meidän omista käsityksistämme vaan faktoista.

Varmaan riippuu ja roikkuu. Nissan Sunny -91 väistää varmaan paremmin 80km/h kuin 120km/h. Kuitenkin luulisin, että Bugatti Veyron väistää paremmin 120km/h kuin Nissan Sunny -91 80km/h.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Kaptah

Quote from: Pliers on 02.01.2011, 21:29:37
Varmaan riippuu ja roikkuu. Nissan Sunny -91 väistää varmaan paremmin 80km/h kuin 120km/h. Kuitenkin luulisin, että Bugatti Veyron väistää paremmin 120km/h kuin Nissan Sunny -91 80km/h.

Kaikista parhaiten väistää kuitenkin Bugatti Veyron kahdeksastakympistä.

Ajaminen on turvallisempaa kun ajaa mahdollisimman hyvällä autolla ja kun yleinen ajonopeus on niin pieni kuin mahdollista, turvallisin on 0 km/h. Koska ajamisessa turvallisuus ei ole ainut päämäärä, on tehtävä jonkinlainen kompromissi.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014