News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

J.M

Quote from: B52 on 04.08.2016, 22:54:46
Niin, tuolla kaukana Amerikan maalla poimitaan alinopeutta ajavat pois.

Vaikka noissa aiemmissa postauksissani on runsas ripaus sarkasmia, olen ihan oikeasti sitä mieltä, että optimiolosuhteissa tapahtuva selkeä alinopeus (enemmän kuin 20 km/h alle sallitun) ilman hyväksyttävää syytä (ajoneuvon rakenteellisesti rajoitettu nopeus, rikkoutuneen ajoneuvon siirtäminen turvalliseen paikkaan etc.) pitäisi olla sanktioitu.

Jos poliisin = sakottajan maalaisjärkeen - eli tapauskohtaiseen sakotukseen - ei luotettaisi, optimiolosuhteiden mittarina voisi käyttää esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen antamaa huonon tai erittäin huonon ajokelin varoitusta, jolloin alinopeussanktio ei olisi voimassa.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

B52

Quote from: Gunnar Hymén on 04.08.2016, 23:05:01
kyllä ne pahimmat poimitaan täälläkin pois ja sakkoa tulee liikenteen vaarantamisesta. sitähän se liian hidas ajo on, tietyissä paikoissa etenkin.

Oletko oikeasti nähnyt/kuullut moisesta tapauksesta?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

paukuttaja

Quote from: B52 on 04.08.2016, 23:14:14
Quote from: Gunnar Hymén on 04.08.2016, 23:05:01
kyllä ne pahimmat poimitaan täälläkin pois ja sakkoa tulee liikenteen vaarantamisesta. sitähän se liian hidas ajo on, tietyissä paikoissa etenkin.

Oletko oikeasti nähnyt/kuullut moisesta tapauksesta?

On nähty. Kolmosmoottoritiellä, lähellä Tamperetta. Iäkäs 60km/h kaahari ohjattiin rampista poliisin toimenpitein. Mitä sitten tapahtui, ei ole tietoa. Ainoa kerta 30v autoiluhistorian aikana kun moisen näkee.
F.U.B.A.R

B52

Eilen kun ajoin kolmostietä Tamperetta kohti, oli sitten ohituskaistan sankari paikalla, ajoi tasan sitä "oikeaa" nopeutta, päästämättä ketään ohitseen, kun ajoin lähemmäksi, painoi jarrua.

No, oikealta ohi sitten, moro.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Chew Bacca

Taas ajoin Suomen päästä päähän (melkein) tänään. Tarkkailen rajoituksia todella huolella ja navigaattori varoittaa kamerat. Mutta vituttaa aivan kybällä kun 100 alue muuttuu 80 alueeksi niin paikalla on kamera. Sen sijaan että antaisi hiljetä rauhassa, pitää potkaista jarrua ettei kamera laukea. Sitten heti kameran jälkeen vakionopeudensäätimellä normaaliin matkavauhtiin. Näitä pikajarrutuksia näkee todella usein. Sama ollaanko Vantaan vai Pihtiputaan kehällä.

Ehdotus: kun nopeusrajoitus muuttuu alaspäin, laitetaan 80 kyltti 200 metriä aikaisemmin, tai kamera kauemmas 80 kyltistä. Vähentyisi haitariliike, äkkijarrutukset ja sakot.... ai niin, ei mitään...

1000 km matkalla nelostiellä tänään yksi tutka. Rekkojen ylämäkivauhtia näytti sihtaavan. Mikä itu siinä on?

paukuttaja

Quote from: B52 on 04.08.2016, 23:46:15
Eilen kun ajoin kolmostietä Tamperetta kohti, oli sitten ohituskaistan sankari paikalla, ajoi tasan sitä "oikeaa" nopeutta, päästämättä ketään ohitseen, kun ajoin lähemmäksi, painoi jarrua.

No, oikealta ohi sitten, moro.

Näitä riittää sitten enemmänkin. Vasenta kaistaa köröttää joko harmaantunut kansanpoliisi tai kälkättävä lauma. Tai sitten se virolainen taksikuski joka kärräsi minut lentokentältä kotiin, 120km/h alueella 110 mittarissa. Vasen kaista koko matkan. Istuin takapenkillä ja hörpin konjakkia.
F.U.B.A.R

B52

"1000 km matkalla nelostiellä tänään yksi tutka. Rekkojen ylämäkivauhtia näytti sihtaavan. Mikä itu siinä on?"

Ongelma on siinä ettei rekat voi ottaa vauhtia ylämäkiin, kiitos rekkojen rajoittimet, voimaa kyllä olisi.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Chew Bacca

Niin mäkin ajattelin, joten mitä ne sitten sihtaavat? Yksi naisrekkakuski oli otettu sivuun.

J.M

Quote from: Hän on 05.08.2016, 00:12:13
Niin mäkin ajattelin, joten mitä ne sitten sihtaavat? Yksi naisrekkakuski oli otettu sivuun.

Tuli mieleen, että oliko ylämäessä ohituskaista? Jospa ne sihtas rekkaa ohittavia...?
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Chew Bacca

Se olisi loogista, kytätä turvallisen ohitusmahdollisuuden käyttävien lieviä ylinopeuksia. Nelostien jotkut ohituskaistat ovat todella lyhyitä. Ilman pientä ylinopeutta ohi ei ehdi kovin moni autoilija.

Tee työtä jolla on tarkoitus, ryhdy poliisiksi.

Archaeopteryx

Paljon olisi tekemistä liikenneturvallisuuden ja -sujuvuuden parantamisessa, mutta muualla kuin kameravalvonnassa. Omalle mökille ajaessani (matka 130km) nopeusrajoituksia on käytössä tällä hetkellä 30, 40, 50, 60, 80 ja 100 km/h. Muutaman kilometrin pätkiä maksimissaan kutakin. Käytännössä sama valtatie on alla sata kilometriä, joka kulkee parin pienemmän kuntakeskuksen läpi. Jostain ihmeen syystä toisessa päässä valtatietä ei saa ajaa kuin 80km/h, vaikka siellä on jopa erillinen kevyen liikenteen väylä ja katuvalot koko pätkällä. Toki liikennettä on hieman enemmän kuin toisessa päässä, mutta siellä taas ei ole kevliä eikä valoja, ja nopeus 100km/h. Toisessa kuntakeskuksessa on vuosikymmenien saatossa oikeinkin antaumuksella keksitty hidasteita läpiajoliikenteelle, on kiertoliittymiä (ihan toimivia, tosin liian pieniä) ja jopa liikennevalot. Viimeksi ohi ajaessani näyttivät rakentelevan toista liikennevaloristeystä. Nopeusrajoitusta on pudotettu molemmista päistä alemmaksi ja pidemmälle. Onneksi (ainakaan vielä) matkalla ei ole ainuttakaan kameraa, mutta tuskinpa montaa vuotta enää näin.

Suurin osan nopeudenvaihteluista jäisi pois, kun yleisrajoitus nostettaisiin 90km/h myös peräkärryille ja pakettiautoille, ja esimerkkitiessäni kaikki 80/100 pätkät ajettaisiin noin. Henkilökohtaisesti sopisi myös 110km/h nopeusrajoitus, mutta tien pinnoitteen kunto ei tällä hetkellä sitä taida sallia. 90km/h olisi käytössä kesät talvet, ei erillisiä talvinopeusrajoituksia. Ajoaika olisi tismalleen sama kuin nytkin, mutta jatkuvaa kiihdyttelyä, hidastamista ja ohittelua olisi paljon vähemmän¨.

Suurimmat ongelmat eivät ole tuolla osuudella "hurjastelijat" ja "ohittelijat", vaan ne tasaisen tappavaa 72km/h ajavat lippispapat ja valkopäämummot. Tai 94km/h peräkärryä vetävät jannaajat, jotka 80 alueella roikkuvat takapuskurissa tai hönkivät ohi, ja tulevat taas selkä edellä vastaan kun rajoitus on 100.

Raksa_Mies

Quote from: Archaeopteryx on 05.08.2016, 11:21:18
Paljon olisi tekemistä liikenneturvallisuuden ja -sujuvuuden parantamisessa, mutta muualla kuin kameravalvonnassa. Omalle mökille ajaessani (matka 130km) nopeusrajoituksia on käytössä tällä hetkellä 30, 40, 50, 60, 80 ja 100 km/h. Muutaman kilometrin pätkiä maksimissaan kutakin. Käytännössä sama valtatie on alla sata kilometriä, joka kulkee parin pienemmän kuntakeskuksen läpi. Jostain ihmeen syystä toisessa päässä valtatietä ei saa ajaa kuin 80km/h, vaikka siellä on jopa erillinen kevyen liikenteen väylä ja katuvalot koko pätkällä. Toki liikennettä on hieman enemmän kuin toisessa päässä, mutta siellä taas ei ole kevliä eikä valoja, ja nopeus 100km/h. Toisessa kuntakeskuksessa on vuosikymmenien saatossa oikeinkin antaumuksella keksitty hidasteita läpiajoliikenteelle, on kiertoliittymiä (ihan toimivia, tosin liian pieniä) ja jopa liikennevalot. Viimeksi ohi ajaessani näyttivät rakentelevan toista liikennevaloristeystä. Nopeusrajoitusta on pudotettu molemmista päistä alemmaksi ja pidemmälle. Onneksi (ainakaan vielä) matkalla ei ole ainuttakaan kameraa, mutta tuskinpa montaa vuotta enää näin.

Suurin osan nopeudenvaihteluista jäisi pois, kun yleisrajoitus nostettaisiin 90km/h myös peräkärryille ja pakettiautoille, ja esimerkkitiessäni kaikki 80/100 pätkät ajettaisiin noin. Henkilökohtaisesti sopisi myös 110km/h nopeusrajoitus, mutta tien pinnoitteen kunto ei tällä hetkellä sitä taida sallia. 90km/h olisi käytössä kesät talvet, ei erillisiä talvinopeusrajoituksia. Ajoaika olisi tismalleen sama kuin nytkin, mutta jatkuvaa kiihdyttelyä, hidastamista ja ohittelua olisi paljon vähemmän¨.

Suurimmat ongelmat eivät ole tuolla osuudella "hurjastelijat" ja "ohittelijat", vaan ne tasaisen tappavaa 72km/h ajavat lippispapat ja valkopäämummot. Tai 94km/h peräkärryä vetävät jannaajat, jotka 80 alueella roikkuvat takapuskurissa tai hönkivät ohi, ja tulevat taas selkä edellä vastaan kun rajoitus on 100.

Myy ny mökkis pois, ku noin kamalasti sinua kiusaavat.

Chew Bacca

Aihe on ajankohtainen.

Olen huomaavainen ja varovainen kuski. Yhtä ainoaa rapsua ei ole v 1986 alkaneella kuskin uralla - yksi suullinen huomautus vuonna 2005. En kaahaa koskaan. Nyt kun ketjun aihe on ollut tapetilla olen ollut ekstravarovainen. Silti tänään räpsähti, Tuusulassa 80 alueen loppuessa taajamakylttiin - tosin taajaman puolella oli sitä samaa peltoa ja metsää kuin 80-alueellakin. Miksi siis vetää liinat kiinni, tyhjällä tiellä, kun auto hidastuu itsestäänkin siihen viiteenkymppiin. Vaan kameran tullessa kohdalle väläys kävi. Olin kyllä hölmistynyt. Paluumatkalla ajoin saman kohdan uudestaan tajutakseni jäikö jotain huomaamatta. Varmuudella en ajanut edes sallittua huippunopeutta rajoituksen muuttuessa, ja höllättyäni kaasua arvelen että mittari väpätti 50-60 alueella.

Samalla tieosuudella on isot tietyöt, rajoitus vaihtelee tiuhasti eestaas 30-40-50-60 ja sitten juuri ennen taajamaa kilometrin mittainen 80-osuus. Luonnollisesti välillä on kohta 60-50-kamera-60, mihin ansaan en mennyt.

Nyt sitten odotellaan mielenkiinnolla mitä posti tuo. Luonnollisesti tämä vaikuttaa liikennekäyttäytymiseeni merkittävästi, eli jarrua terävästi joka kyltin kohdalla. Ei näitä ole varaa maksella. Se nyt kuitenkin varmistui että kameroita lienee pk-seudulla nyt joka tolpassa, ja käsi käy autoilijan taskussa entistä ahkerammin. Kun paljon ajaa on käytännössä mahdotonta olla erehtymättä joskus. Uusi normaali on että lakien mukainen elämä käy aina vain kapeammaksi, kun tekniikka mahdollistaa entistä tiukemmat toleranssit ja jatkuvan valvonnan.

Jos sakko on se uusi korotettu täysmääräisenä, se on ihan vitunmoinen lovi kuukauden kassaan. Täysin hypoteettisen vaaran aiheuttamisesta ei-kenellekään. Luonnollisesti joudun tukemaan harmaata taloutta kunnes olen taas balanssissa.

Chew Bacca

Quote from: Hän on 02.07.2015, 09:20:32
5 kmh menee normaalin vauhdin elämisen rajoihin. Sakotus aiheuttaa jo nyt haitariliikettä kameroiden kohdalla. Tavoite on tehdä kansalaisista rikollisia, kyykyttää ja kerätä massia valtiolle...

Ei ole koskaan sakotettu Suomessa mutta näillä kiristyksillä se tapahtunee pian.

Inhottaa olla oikeassa.

Pärmi

Riistaeläimiäkin kunnioitetaan enemmän kuin autoilijoita hallituksen taholta. Niillä on sentään rauhoitusaika, autoilijat ovat vapaata riistaa. Vapaa tuli, ympäri vuoden.

Nuiva kansalainen

Tuo 5km/h tunnissa on kyllä täysin naurettava raja. Auton nopeusmittari heittää jo sen verran riippuen siitä, onko alla kesä- vai talvirenkaat. Itsellä autossa digitaalinen nopeusmittari ja se näyttää 5km/h liian paljon. Tämä on tietenkin paljon vaikeampi arvioida, jos mittari on analoginen tai ei tiedä oikeaa ajonopeutta.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Raksa_Mies

Quote from: Nuiva kansalainen on 04.10.2016, 07:46:39
Tuo 5km/h tunnissa on kyllä täysin naurettava raja. Auton nopeusmittari heittää jo sen verran riippuen siitä, onko alla kesä- vai talvirenkaat. Itsellä autossa digitaalinen nopeusmittari ja se näyttää 5km/h liian paljon. Tämä on tietenkin paljon vaikeampi arvioida, jos mittari on analoginen tai ei tiedä oikeaa ajonopeutta.

Itse en ole koskaan huomannut 30 v. aikana, että nopeusmittari näyttäisi liian vähän. Navigaattori on siinä mielessä kiva peli, että se näyttää täsmälleen oikean nopeuden.

Saturnalia

Olen omistanut monta ajoneuvoa, joissa nopeusmittari on näyttänyt reilusti liikaa. Millä on periaatteessa sama efekti kuin sillä että se näyttää liian vähän. Nopeusmittariin lakkaa uskomasta. Liian tiukka nopeusvalvonta on vähän vastenmielistä nipotusta, jonka uhriksi joutuvat tuppaavat helposti laittavan asenteen kiertämään. Syntyy kehä että kun mulle nipotetaan, niin mäkin nipotan sitten muille. Vaaratilanteet liikenteessä kuitenkin usein syntyvät aivan muusta kuin lievästä ylinopeudesta.

Raksa_Mies

Quote from: Saturnalia on 04.10.2016, 09:00:45
Olen omistanut monta ajoneuvoa, joissa nopeusmittari on näyttänyt reilusti liikaa. Millä on periaatteessa sama efekti kuin sillä että se näyttää liian vähän. Nopeusmittariin lakkaa uskomasta. Liian tiukka nopeusvalvonta on vähän vastenmielistä nipotusta, jonka uhriksi joutuvat tuppaavat helposti laittavan asenteen kiertämään. Syntyy kehä että kun mulle nipotetaan, niin mäkin nipotan sitten muille. Vaaratilanteet liikenteessä kuitenkin usein syntyvät aivan muusta kuin lievästä ylinopeudesta.

Toyotassa taisi olla joskus vajaa 10 kilsaa 100 km/h nopeudella. Nykyisessä mittarivirhe alle 5 km/h. Mittarivirheellä ei mulle sinällään väliä; ajan navigaattori päällä, jolloin näen aina tarkan nopeuden ja säädän vakkarin sen mukaan.

multa tulille

#2119
Quote from: Gunnar Hymén on 04.08.2016, 23:05:01
kyllä ne pahimmat poimitaan täälläkin pois ja sakkoa tulee liikenteen vaarantamisesta. sitähän se liian hidas ajo on, tietyissä paikoissa etenkin.

Jos alle [/b]SUURIMMAN SALLITUN NOPEUDEN [/b] ajamisessta aletaan rangaista (= sakottaa) ollaan aika mielenkiintoisessa tilanteessa. Silloin pitää sitten alkaa tehdä aika paljon uutta lainsäädäntöä, kehitellä laitteistoa (autoihin, = maksattaa taas autonkäyttäjillä lisää) jne.  Ja maanteille (enkä nyt tarkoita moottoriteitä )tuodaan ssamanlainen absoluuttisen epäselvä tilanne kun nyt joiden kuiden taholta ollaan haluamassa tässä vihapuhe-rasismi-kansankiihoittasmis-natsismikaahoituksessa. Paitsi että tämä tuodaan maantielle, jossa on aivan toinen todellisuus, vaihtuvat olosuhteet ja miljoona muuta muuttujaa kuin netissä, jossa on vain ykkösiä ja nollia nettoavaruudessa

Täällä jossain aikaisemmin tässä ketjussa joku kirjoitti  "lippavaareista ja huivimummoista". Olen sellainen. Ja olen törmännyt tähän aiheeseen ihan henkilökohtaisesti aivan riittävän monta kertaa. 

Ja voin lohduttaa teitä kaikkia niitä, jotka haluaisisvat ajaa kaikkialla ja kaikissa olosuheissa sen vajaa parikymmpiä yli rajoitusten. Ja minä satun olemaan autoni kansa teidän edessänne ettekä pääse samantien ohitseni. 

Ai etteko tiedä. No, minäpä kerron, ajatte sen verran lähelle, että näette rekisterinmeroni, autoni värin ja tyypin, soitatte 112, että sano nimeänne, mutta sanotte hätäkeskuksen päivystäjälle että täällä ajaa se ja ja se selvästi vähän epävarmasti se on varmaankin rattijuoppo ja panette puhelimen kiinni. Sen jälkeen jossain vaiheessa minua on miekkataksi tai pari (tai parhaimillaan kolmekin) odottamassa ja sitten tulee sinistä valoa ja punaista valoa. Aina viitataan, samaan asiaan,"ajoitte kuulemma vähän epävarmasti...mitäs on tultu ...." (ihan varmasti ajoiin, kun tiet on tätä nykyä kuin pommituksen jäljiltä enkä viitsi kaikkiin kuoppiin tukivarsiani hajoittaa niin pahimmat kuopat kiertelen). Sitten ne puhalluttaa ja katsoo paperit ja menee menojaan. Tässä teille kaikille järjestelmä, jolla saatte samanlaisen ylemmyyden tunteen kuin kuin :flowerhat:-suvakki, joka ilmoittaa fobballe "rasismista" Olette tehneet hyvän työn.

Olen törmännyt asiaan sen verran useasti, että varsin monet ratin takana ovat tämän jo omaksuneet, opetelkaa tekin.

Täällä puhuttiin myÖs ns alinopeuden kriminalisoinnista. Joku maalaisliittolainen on siitä joskus tehnyt jo lakialoitteenkin, valmiin tekstinkin näin. Muistutti hyvin paljon ihanteellisuudesssaan nyt tätä nettiin suunniteltua kurinpalautusta. Poliisihallinnolle (ja valtiovarainministeriolle) se olisi varmaan optimaalinen tilanne. Aina kun joku ajaisi autoa, voisi ottaa rahat pois. Jos et aja liian kovaa, ajat liian hiljaa. MAKSAKAA !!.

Chew Bacca

Meidän alueellamme on kolme nopeusnäyttöä, joiden ohi ajan lähes päivittäin. Navigaattori on päällä yleensä koko ajan. Joka kerta, viimeksi vartti sitten, auton mittari (analoginen näyttö) tasan 60, navi ja näyttötaulu 55. Yli 80 ajaessa virhe on jo melkein 10 km/h. Näin se on ollut kaikilla autoilla ja kaikilla renkailla ainakin 30 vuotta. Eli jos ei halua rikolliseksi, silmät on oltava koko ajan navigaattorissa eikä esim liikennettä tarkkailemassa. Tai sitten pitää olla se liikennevirran kyrpä joka ajaa alle rajoituksen. Tätäkin kokeilin eilen ja tänään. Vakionopeudensäätimellä rajoituksen mukaan mopotkin menevät ohi.

Lisäksi ihan tässä lähellä on pätkä jossa sai ajaa 80, mutta sitten äkkiä 60. Nyt se on taas 80! Viimeksi katsoin että siinä on flipattava merkki, eli saranat, ja merkki voidaan vaihtaa lennosta eri nopeuteen. Liittynee lähellä olevaan monttuun jossa joskus tapahtuu ja joskus ei. Tätä ihmettä voi käydä katsomassa wanhalla Lahdentiellä. Eiköhän siihen pian kamera tule.

Matka Tuusulasta Jokelaan on myös mielenkiintoinen. Näyttää moottoritieltä, sitten maantieltä, mutta käytössä on tiuhaan vaihteleva taajamanopeus ja sitten vähän nopeampi, ja joka mäen päällä näköjään kamera. Samoin Vihdintie Kehältä Serenan risteykseen. Kehä ykkösen itäpää on kohta valmis, ja siellä on rampilta tullessa jopa kaksi kameratolppaa vierekkäin, molemmille liittyville kaistoille oma. Verorahat tuottamassa puhdasta voittoa.

Näen sieluni silmin kuinka Malmin poliisitalon liikennekyylät runkkaavat itsensä tainnoksiin kun rikollisia narautetaan avaruusajan konstein. Voi vittu. Heti kun pääsen irti oravanpyörästä alan harrastaa kilvetöntä yömopoilua ja tolppien tuunaamista spraeijaamalla.

Vesa Heimo

Quote from: Hän on 04.10.2016, 20:40:12
Meidän alueellamme on kolme nopeusnäyttöä, joiden ohi ajan lähes päivittäin. Navigaattori on päällä yleensä koko ajan. Joka kerta, viimeksi vartti sitten, auton mittari (analoginen näyttö) tasan 60, navi ja näyttötaulu 55. Yli 80 ajaessa virhe on jo melkein 10 km/h. Näin se on ollut kaikilla autoilla ja kaikilla renkailla ainakin 30 vuotta. Eli jos ei halua rikolliseksi, silmät on oltava koko ajan navigaattorissa eikä esim liikennettä tarkkailemassa. Tai sitten pitää olla se liikennevirran kyrpä joka ajaa alle rajoituksen. Tätäkin kokeilin eilen ja tänään. Vakionopeudensäätimellä rajoituksen mukaan mopotkin menevät ohi.



Hassua kyllä, omassa autossani heittoa on kesärenkailla n. 3km/h vielä 80 vauhdissa. Sen heiton kun tietää niin voi vakkarin laittaa aina oikeaan kohtaan. Ei se mitään kummallista navigaattorin kyttäystä vaadi. 100km/h alueella heittoa on n. neljä, eli vakkari 105 kohdalle, matka sujuu stressittä eikä tarvitse panikoida tolpista- eikä tuijotella navin nopeusnäyttöä.

Varmuusvähennys on 3km/h edelleen, eli pitää ajaa 11km/h ylinopeutta ennenkuin sakko tulee. Ei nyt luulisi mitään rakettitiedettä olevan pitää nopeus tuossa haarukassa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

no future

QuoteEi nyt luulisi mitään rakettitiedettä olevan pitää nopeus tuossa haarukassa.
jos oikeasti pelottaa ja ahistaa, niin sitten voi ihan omatoimisesti ajella hiljempaa, eikä aina juuri "sallitun" verran ylinopeutta. Ai niin, ei voikaan.

MW

Quote from: Nuiva kansalainen on 04.10.2016, 07:46:39
Tuo 5km/h tunnissa on kyllä täysin naurettava raja. Auton nopeusmittari heittää jo sen verran riippuen siitä, onko alla kesä- vai talvirenkaat. Itsellä autossa digitaalinen nopeusmittari ja se näyttää 5km/h liian paljon. Tämä on tietenkin paljon vaikeampi arvioida, jos mittari on analoginen tai ei tiedä oikeaa ajonopeutta.

Ja tyypillisesti mittarivirheessä on sekä offset että span. Eli ei ole lineaarinen. Saattaa vaikkapa pienillä nopeuksilla olla hyvinkin oikeassa, ja suuremmilla näyttää vaikkapa 10 km/h liian paljon.

EDIT: hyvin olen taiteillut kuitenkin: 0 ylinopeussakkoa 34 vuoden aikana. Pari kolme kertaa on välähtänyt, mutta eipä ole perään huudeltu.

Ja minä en ole se, joka tulee sateessa / lumipyryssä / rampilla perä edellä vastaan.

Yleisimpiä tilanteita yllämainitut, missä on ollut "läheltä piti" -tilanteita itsellä. No, ajan motaria paljon.

Kerran joku kusipää kirjaimellisesti peruutti vastaan, ohitettuaan rampin lumipyryssä. Edelläni lähempänä kusipäätä ajanut meni kaiteeseen, kusipää puikahti ramppiin, jolle peruutteli. Motarilla. Lumisateessa.


Raksa_Mies

Quote from: Hän on 04.10.2016, 20:40:12
Meidän alueellamme on kolme nopeusnäyttöä, joiden ohi ajan lähes päivittäin. Navigaattori on päällä yleensä koko ajan. Joka kerta, viimeksi vartti sitten, auton mittari (analoginen näyttö) tasan 60, navi ja näyttötaulu 55. Yli 80 ajaessa virhe on jo melkein 10 km/h. Näin se on ollut kaikilla autoilla ja kaikilla renkailla ainakin 30 vuotta. Eli jos ei halua rikolliseksi, silmät on oltava koko ajan navigaattorissa eikä esim liikennettä tarkkailemassa. Tai sitten pitää olla se liikennevirran kyrpä joka ajaa alle rajoituksen. Tätäkin kokeilin eilen ja tänään. Vakionopeudensäätimellä rajoituksen mukaan mopotkin menevät ohi.

Lisäksi ihan tässä lähellä on pätkä jossa sai ajaa 80, mutta sitten äkkiä 60. Nyt se on taas 80! Viimeksi katsoin että siinä on flipattava merkki, eli saranat, ja merkki voidaan vaihtaa lennosta eri nopeuteen. Liittynee lähellä olevaan monttuun jossa joskus tapahtuu ja joskus ei. Tätä ihmettä voi käydä katsomassa wanhalla Lahdentiellä. Eiköhän siihen pian kamera tule.

Matka Tuusulasta Jokelaan on myös mielenkiintoinen. Näyttää moottoritieltä, sitten maantieltä, mutta käytössä on tiuhaan vaihteleva taajamanopeus ja sitten vähän nopeampi, ja joka mäen päällä näköjään kamera. Samoin Vihdintie Kehältä Serenan risteykseen. Kehä ykkösen itäpää on kohta valmis, ja siellä on rampilta tullessa jopa kaksi kameratolppaa vierekkäin, molemmille liittyville kaistoille oma. Verorahat tuottamassa puhdasta voittoa.

Näen sieluni silmin kuinka Malmin poliisitalon liikennekyylät runkkaavat itsensä tainnoksiin kun rikollisia narautetaan avaruusajan konstein. Voi vittu. Heti kun pääsen irti oravanpyörästä alan harrastaa kilvetöntä yömopoilua ja tolppien tuunaamista spraeijaamalla.

En ymmärrä mikä ongelma on nopeuden pitämisessä tasaisena. Mutta jos tuo tosiaankin on sinulle ongelma, ehdotan, että hankit auton jossa on vakionopeudensäädin

MW

Quote from: Raksa_Mies on 04.10.2016, 23:05:13
**
En ymmärrä mikä ongelma on nopeuden pitämisessä tasaisena. Mutta jos tuo tosiaankin on sinulle ongelma, ehdotan, että hankit auton jossa on vakionopeudensäädin

Aamuruuhkassa 20 min. motaripätkällä vakionopeudensäädin ei ole kovin käytännöllinen. Ellei sitten halua keskittyä sen räpläämiseen liikenteen sijasta.

Raksa_Mies

Quote from: B52 on 05.08.2016, 00:09:05
"1000 km matkalla nelostiellä tänään yksi tutka. Rekkojen ylämäkivauhtia näytti sihtaavan. Mikä itu siinä on?"

Ongelma on siinä ettei rekat voi ottaa vauhtia ylämäkiin, kiitos rekkojen rajoittimet, voimaa kyllä olisi.

Mikäli rekoissa ei olisi rajoittimia, uskallan väittää, että Konginkankaalla ei olisi kuollut 23 henkilöä vuonna 2004.

Raksa_Mies

Quote from: MW on 04.10.2016, 23:12:02
Quote from: Raksa_Mies on 04.10.2016, 23:05:13
**
En ymmärrä mikä ongelma on nopeuden pitämisessä tasaisena. Mutta jos tuo tosiaankin on sinulle ongelma, ehdotan, että hankit auton jossa on vakionopeudensäädin

Aamuruuhkassa 20 min. motaripätkällä vakionopeudensäädin ei ole kovin käytännöllinen. Ellei sitten halua keskittyä sen räpläämiseen liikenteen sijasta.

Ei varmastikaan. Tosin silloin nopeutta ei pidetäkään tasaisena eikä ruuhkassa ole pelkoa siitä nopeusrajoituksen ylittymisestä.

MW

Quote from: Raksa_Mies on 04.10.2016, 23:13:41
Quote from: B52 on 05.08.2016, 00:09:05
"1000 km matkalla nelostiellä tänään yksi tutka. Rekkojen ylämäkivauhtia näytti sihtaavan. Mikä itu siinä on?"

Ongelma on siinä ettei rekat voi ottaa vauhtia ylämäkiin, kiitos rekkojen rajoittimet, voimaa kyllä olisi.

Mikäli rekoissa ei olisi rajoittimia, uskallan väittää, että Konginkankaalla ei olisi kuollut 23 henkilöä vuonna 2004.

No kuis nyt niin? Niillähän on siis kiinteällä katolla varustetut vakionopeussäätimet, ei voi mennä pieleen... hankkikaa sellaiset.

BarkAtTheMoon

Tässä on taas kerran kyse valtion budjetin paikkaamisesta, ja kun porukka sitten sattuukin ajelemaan liian lainkuuliaisesti, käy kuten muissakin autovero-aiheissa (mm asuntoauto/pakettiautovero) että ei mennytkään kuten piti joten rahastettava on sitten muualta. Ja kun rahastetaan vaikkapa matujen tuomaa todellisuudessa nykymäärällä 1.5 miljardin ylimääräisiä kustannuksia tämmöisillä autoverojen/sakkojen kikkailuilla jotka tiedetään minimaalisiksi jo alkujaankin on epäonnistuessaankin olematon merkitys.

On vähintään hämmästyttävää että ketään ei mediassa eikä valtionhallinnossa sen sijaan kiinnosta maahanmuuton järisyttävät kustannusvaikutukset suhteessa valtion budjettiin/velkaantumiseen tänäkin vuonna  luokkaa 8 miljardilla eurolla, ilmeisesti todellisuudella ei ole pienintäkään merkitystä muka todellisuuteen kun on oikeasta puolueesta ja asiasta kyse, absurdismin käsittämättömimpiä ilmentymiä, siis nykytodellisuus Suomessa, ei tämmöistä voi auttaa.