News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Oami

Varmaan aika laaja yksimielisyys vallitsee siitä, että liikenne sujuu parhaiten silloin kun kaikki ajavat mahdollisimman lähelle samaa nopeutta. Erimielisyys vallitsee siitä, mikä on se sopiva nopeus.

Tiesuunnittelussa pyritään ns. 85-sääntöön, eli asettamaan rajoitus sellaiseksi, että 85 % liikenteestä noudattaisi sitä. Mikä tämä rajoitus käytännössä on, riippuu tietysti tilanteesta.

Tanskassa kokeiltiin olikohan 10 vuotta sitten semmoista, että moottoriteiden rajoitukset nostettiin suuressa osassa maata 110:stä 130:een. Tämän seurauksena keskimääräiset ajonopeudet kyllä nousivat, mutta eivät suinkaan 20:n vertaa; ne, jotka ennen olivat ajaneet rajoituksen mukaan, ajoivat enimmäkseen uudistuksen jälkeenkin rajoituksen mukaan, mutta ne, jotka olivat ennen ajaneet ylinopeutta, ajoivat uudistuksen jälkeen huomattavasti vähemmän tai ei lainkaan ylinopeutta. Toisin sanoen nopeuksien hajonta väheni. Kokeilussa huomattiin, että onnettomuudet vähenivät, ja muutos jäi pysyväksi.

Sitten on tietysti erikseen tilanteita, joissa rajoitus asetetaan alemmaksi jostain muusta kuin tieteknisestä syystä (esim. melun vähentämiseksi asutulla alueella). Ja sitten on vielä poliittisia syitä, hyvänä esimerkkinä Helsingin Huopalahdenkatu, joka tiputettiin 40:een sen jälkeen, kun joku koulutyttö jäi auton alle. Auto ajoi punaisia päin ja reilusti yli silloisenkin nopeusrajoituksen (oliko se 50 vai 60, en muista). Onnettomuudesta seurasi jonkinmoinen lynkkausmieliala ja poliittinen paine (tiedättehän, "eikö kukaan ajattele lapsia").
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Dredex

85-säännön mukaan varmaan ajetaan sitten 85:ttä. Osa nopeusrajoituksista näyttää huonosti laitetulta tai siten, että se pätee tien huonoimmissakin kohdissa. Osalla tietä voisi helposti ajaa nopeamminkin, suoraa riittää yms. No, ihmiset lakkaavat noudattamasta rajoituksia... Kyllä tuolla tien tukkona on, jos rajoitusten mukaan ajaa, mittarivirheet huomioitu tai ei.

ArtturiE

Quote from: sharklaser on 02.07.2015, 09:29:44
Nopeusrajoitukset ylös ja kortti pois niiltä jotka ei osaa ajaa. Hyssyttelyn aika on ohi!

Kuulin muuten yksi päivä että poliisin pilliin ei ole pakko puhaltaa. Voivat viedä verikokeisiin mutta siitäkin voi kieltäytyä. Verikoe voidaan ottaa sitten oikeuden määräyksellä. Täytyy testata tätä.

Miksi?  Eikö sulla olekaan kiire?  Tuohon prosessiin voi mennä aikaa aika kauan.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Raksa_Mies

#2043
Välähtipä sitten pakettiauton takalasissa salama eli pikavoitto on siis tiedossa. Summa lienee nykyään 170 euroa. Sitä jäin miettimään, mitä lie nettotuotto tuosta 170 eurosta valtiolle. Ite veikkaan, että 70 euroa.

Edit: nyt kun tarkemmin mietin, niin summa ei voi mitenkään olla niin iso.

Muuttohaukka

Quote from: Raksa_Mies on 16.11.2015, 19:11:32
Välähtipä sitten pakettiauton takalasissa salama eli pikavoitto on siis tiedossa. Summa lienee nykyään 170 euroa. Sitä jäin miettimään, mitä lie nettotuotto tuosta 170 eurosta valtiolle. Ite veikkaan, että 70 euroa.

Edit: nyt kun tarkemmin mietin, niin summa ei voi mitenkään olla niin iso.
Minullakin välähti tässä muuan päivä. Tuli kuitenkin vain huomautus. Oli ollut 64/60-alueella.

Muuttohaukka


Titus

Quote from: virtu on 16.11.2015, 19:20:24
140€ rapsua tulossa.

sillä maksanee kahden matun majoituksen päiväksi kunhan
kirjeennuolijan ja postimerkinkäsittelijän kulut on vähennetty

that's a bingo!

Jouko

"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Jouko

"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Jouko

Parempi kun ajatte reilusti alle nopeusrajoitusten jos ei ole kiire. Ne joilla on oikea kiire, on varaa maksaa...
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Eino P. Keravalta

"TUE VASTAANOTTOKESKUKSIA - AJA YLINOPEUTTA!"

Tällainen tarra auton takapuskuriin tai -ikkunaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

ISO


Tämäkö on nyt sitten Perussuomalaisten ministereiden uroteko?

Lisätä kyttäämistä ja aivotonta valvontaa, lisätä hölmöläisten hommia.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

MW

Ehtiikö ne muka perinteistä suorittamaan? 117 vokkia, ja jokaisen kulmalle tarvitaan miekkataksi, ettei rasismi.

Nyt korkataan kossut, ja lähdetään ajelemaan, ei sillä väliä. Ajatte sitten höyhensaarille, ennen ensimmäistä risteystä ja auton avaimia.


Pientä vinoilua vain, paavoille vormuissaan. Varmaan tuntuu hyvältä tehdä työtä, jolla on tarkoitus.

P

Quote from: MW on 16.11.2015, 20:17:00
Ehtiikö ne muka perinteistä suorittamaan? 117 vokkia, ja jokaisen kulmalle tarvitaan miekkataksi, ettei rasismi.

Nyt korkataan kossut, ja lähdetään ajelemaan, ei sillä väliä. Ajatte sitten höyhensaarille, ennen ensimmäistä risteystä ja auton avaimia.


Pientä vinoilua vain, paavoille vormuissaan. Varmaan tuntuu hyvältä tehdä työtä, jolla on tarkoitus.

Ajan paljon, ja 1-3 kertaan vuodessa olen joutunut puhallusratsiaan. Tänä vuonna luku on 0. Ja luultavasti säilyy sellaisena. Poliisit pitivät puhallusratsioita, kun partioilla oli ns. luppoaikaa. Taitaa olla, että ei enää ole? Aika palaa VOKeissa ja rikosilmoituksia kirjoitellessa? Tod. näk. tilastoissa tänä vuonna tulee hyppy alaspäin kiinnisaatujen rattijuoppojen määrässä? Näin minä kristallipallostani näkisin. Onko todellinen maistissa ajavien määrä laskenut onkin sitten ihan toinen juttu.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

RP

Quote from: sharklaser on 02.07.2015, 09:29:44
Kuulin muuten yksi päivä että poliisin pilliin ei ole pakko puhaltaa. Voivat viedä verikokeisiin mutta siitäkin voi kieltäytyä. Verikoe voidaan ottaa sitten oikeuden määräyksellä. Täytyy testata tätä.

Luulo ei ole tiedon väärtti.
QuotePoliisimies voi määrätä moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan tai muussa rikoslain 23 luvussa tarkoitetussa tehtävässä toimivan kokeeseen, joka tehdään tämän mahdollisesti nauttiman alkoholin tai muun huumaavan aineen toteamiseksi. Kokeesta kieltäytymisen taikka kokeen suorittamisen turvaamisen tai luotettavan koetuloksen saamisen vuoksi voidaan toimittaa henkilönkatsastus, johon ei tarvita pidättämiseen oikeutetun virkamiehen päätöstä. Koe on tehtävä siten ja sellaisella menetelmällä, ettei siitä aiheudu tarpeetonta tai kohtuutonta haittaa tutkittavalle.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110806#Pidp6144880
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

uffomies

Quote from: P on 18.11.2015, 03:07:46
Quote from: MW on 16.11.2015, 20:17:00
Ehtiikö ne muka perinteistä suorittamaan? 117 vokkia, ja jokaisen kulmalle tarvitaan miekkataksi, ettei rasismi.

Nyt korkataan kossut, ja lähdetään ajelemaan, ei sillä väliä. Ajatte sitten höyhensaarille, ennen ensimmäistä risteystä ja auton avaimia.


Pientä vinoilua vain, paavoille vormuissaan. Varmaan tuntuu hyvältä tehdä työtä, jolla on tarkoitus.

Ajan paljon, ja 1-3 kertaan vuodessa olen joutunut puhallusratsiaan. Tänä vuonna luku on 0. Ja luultavasti säilyy sellaisena. Poliisit pitivät puhallusratsioita, kun partioilla oli ns. luppoaikaa. Taitaa olla, että ei enää ole? Aika palaa VOKeissa ja rikosilmoituksia kirjoitellessa? Tod. näk. tilastoissa tänä vuonna tulee hyppy alaspäin kiinnisaatujen rattijuoppojen määrässä? Näin minä kristallipallostani näkisin. Onko todellinen maistissa ajavien määrä laskenut onkin sitten ihan toinen juttu.

Ajan myös paljon, eipä ole poliisit puhalluksilla ennenkään paljoa vaivanneet ja eivät nytkään. Olisiko 1 puhallus / 5 vuotta.

Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"

B52

http://www.hs.fi/autot/a1470278544430?ref=hs-etusivub-luetuimmat-#3

Liikenneprofessori suomii kameratolppia ajon häiritsemisestä: "Teillä on ihan järjetön miinoitus"

SUOMALAISET autoilijat näkevät tulevaisuudessa yhä useammin kameratolppia – ja saavat yhä enemmän sakkoja kameroiden välähdellessä.

Liikennelääketieteen professorin Timo Tervon mielestä kameratolppien lisäämisen sijaan pitäisi pohtia muita ratkaisuja liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

"Piikki kameroiden hankkimiseen näyttää olevan auki loputtomiin", hän sanoo.

Poliisi sai tänä vuonna 1,7 miljoonan euron lisärahoituksen automaattivalvonnan lisäämiseen. HS:n tietojen mukaan Poliisihallitus olisi tekemässä tilauksen noin 60 uudesta kamerasta.

Nyt niitä on teiden varsilla 930.

Tällä viikolla poliisi ylisti Kehä I:llä käyttöön otettuja automaattikameroita Helsingin Sanomien haastattelussa.

"Tämä on yksi pääkaupunkiseudun onnistuneimmista liikenneturvallisuusteoista viime vuosina", liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, komisario Dennis Pasterstein sanoi.

PROFESSORI Timo Tervo on Pastersteinin kanssa osittain eri mieltä.

"Kameravalvonta ei korreloi lainkaan riskin kanssa, vaan se näyttää vain olevan keino kerätä rahaa valtiolle budjetin mukaisesti", hän sanoo.

Suomen valtio todella tarvitsee ylinopeussakoista saatavia rahoja, sillä hallitus on korottanut sakkoja ja perustellut korotuksia juuri rahan keräämisellä.

Tervon mukaan automaattinen liikennevalvonta ei kohdistu tällä hetkellä riskikuljettajiin, eikä siten ole yksin riittävä tapa parantaa liikenneturvallisuutta.

"Automaattivalvonta häiritsee jossain määrin peruskuljettajien ajotapahtumaa ja liikennevirtaa, kun on vahdittava kameroita. Tuolla teillä on ihan järjetön miinoitus, ja se on mennyt ihan tietokonepeliksi, että pääsetkö mökille ilman sakkoja. Lisäksi kamerat lisäävät jossain määrin häiriökäyttäytymistä kameroiden välillä", Tervo sanoo.

Tervon kommentteja voi pitää merkittävinä hänen asemansa vuoksi. Hän on Suomen ja Pohjoismaiden ensimmäinen liikennelääketieteen professori ja toimii Uudenmaan onnettomuustutkintalautakunnan lääkärijäsenenä.

Hänen mukaansa puhtaat ylinopeudet eivät ole keskeinen syy esimerkiksi kuolonkolareissa.

"Onnettomuustutkinnan mukaan nimenomaan suuret ylinopeudet ovat vaarallisia. Ja juuri niihin liikkuva poliisi pyrki aikaisemmin puuttumaan. Kaahaaminen on toki vaarallista, mutta en usko, että on turvallisuuden kannalta hyötyä, että pienistä nopeuksista sakotetaan. Ne vain tekevät ajamisen jopa hankalaksi."

TERVON MUKAAN kuolonkolareiden tilastointitapa vääristää kuvaa onnettomuuksien syistä.

"Onnettomuuksia sattuu, ja nopeus on yksi vaikuttava tekijä. Ja jos katsotaan kuolonkolareita esimeriksi vuodelta 2013, niin kyllähän ylinopeus ja liian suuri tilannenopeus olivat syynä noin 40–44 prosentissa. Mutta kun siitä putsataan pois moottoripyörät, humalaiset, itsemurhat ja sairauskohtaukset, meille jäi 8,8 prosenttia riskittömiä henkilöauton kuljettajia, jotka ajoivat onnettomuushetkellä ylinopeutta. Ja heistä puolet oli alle 20-vuotiaita", Tervo sanoo.

"Kuolonkolariaineiston perusteella riskittömän kuljettajan ylinopeus on vain harvoin onnettomuuden syynä. Merkittävin syy on kuljettajan tila."

Eli se, onko kuljettaja päihteiden vaikutuksen alaisena, väsynyt tai sairas.

Tervon mukaan kuljettajan kannalta olennaista liikenteessä on etenkin tilannenopeus, se, miten kuljettaja sovittaa nopeutensa olosuhteisiin.

"Jos sataa kovasti lunta, mutta kuski haluaa välttämättä ajaa nopeusrajoitusten ylärajalla, silloin nopeusriski on todellinen. Lisäksi nopeuserot ja ajoneuvojen massaerot ovat ratkaisevia riskitekijöitä, joista puhutaan harvemmin."

MUTTA ON kameravalvonnassa hyvätkin puolensa, Tervo sanoo.

"Se vaikuttaa yleiseen asenteeseen, että tiet eivät ole mitään kilparatoja. Liikennesääntöjä pitää noudattaa, se on positiivista. Mutta liikenneturvallisuustyön panostukset ovat tässä kohdin kovin yksipuolisia. Kun ostetaan paljon kameroita, saadaan paljon sakkoja. Nopeuksia voisi laskea ilman kameroitakin, jos vain vaihtaa nopeusrajoitukset pienemmiksi."

AUTOMAATTIVALVONNAN TEHOSTUMINEN ja rikesakon määrän kaksinkertaistaminen ovat näkyneet merkittävästi poliisin tilastoissa. Malmilla sijaitsevasta poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta lähti kesäkuussa ennätysmäärä kirjallisia huomautuksia, rikesakkoja ja päiväsakkovaatimuksia.

Kirjeitä lähti yli 62 000, kun viime vuonna normaali tahti oli 35 000 kirjettä kuukaudessa.

Kameravalvonnan seuraamusten määrä on kaksinkertaistunut kolmessa vuodessa.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

kriittinen_ajattelija

#2057
Tuttu sai juuri tuossa 170e sakot, kun ajoi 51km/h 40:n alueella. On kyllä älyttömiä sakkoja, en kyllä tajua kuka idiootti siellä niitä on säätämässä.

Oh well, ei vaikuta omaan ajamiseen, itse kun suosin lähinnä syrjäisiä pikkuteitä jolla voi ajaa niin kovaa kuin lystää. Ja jos lähtee muualle niin kytkee vain navigaattorin kiinni autoon ilman osoitetta, se varoittaa aina peltipoliiseista. Nykyään ei oikein uskalla lähtä edes hortoilemaan minnekkään ilman sitä, kun tuntuu että noita peltipoliiseja laitetaan tarjoituksella kieroihin paikkoihin, vain että saataisiin sakkoja, ei siis turvallisuutta lisäämään. Pitkälti navigaattorin ansiosta, ei ole tullut sakkoja itselleni viimeiseen 6-7 vuoteen.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Faidros.

Jotenkin ymmärrän vielä 40 km/h rajoituksen joissain asuntoalueilla, mutta vastaavasti voitaisiin lisätä moottoriteillä kesänopeudet jopa 160 km/h.
Sujuvuutta kaivataan näillä onnettomuusmäärillä, ei hidastelua.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

jmk

Quote from: B52 on 04.08.2016, 16:55:45
"Tämä on yksi pääkaupunkiseudun onnistuneimmista liikenneturvallisuusteoista viime vuosina", liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, komisario Dennis Pasterstein sanoi.

Joka kerta, kun näkee lehdessä tuon palsternakan, tietää mitä tuubaa síeltä tulee.

Raksa_Mies

Quote from: Faidros. on 04.08.2016, 17:14:40
Jotenkin ymmärrän vielä 40 km/h rajoituksen joissain asuntoalueilla, mutta vastaavasti voitaisiin lisätä moottoriteillä kesänopeudet jopa 160 km/h.
Sujuvuutta kaivataan näillä onnettomuusmäärillä, ei hidastelua.

Itse asiassa ei voitaisi. Siis jos ajatellaan liikenneturvallisuutta. 160 km/h><80 km/h nopeusero on niin raju

B52

^Mikä vitun nopeusero, jos moottoritiellä olisi 160 nopeusrajoitus niin silloin siellä ajettaisiin 160, ei 120 kuin nyt. Mistä tuo 80 tuli?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Gunnar Hymén

Quote from: B52 on 04.08.2016, 19:10:43
^Mikä vitun nopeusero, jos moottoritiellä olisi 160 nopeusrajoitus niin silloin siellä ajettaisiin 160, ei 120 kuin nyt. Mistä tuo 80 tuli?

krampilla on yleisesti ottaen 80km/h nopeus, joskus 100km/h

siirtyminen motarille näillä kehä3sen sisällä asuvilla aiheuttaisi massiivisia kolareita ja hengenlähtöjä päivästä toiseen. kas kun täällä ei perkele osata ajaa
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

B52

^Siis tarkoitat kiihdytyskaistaa? Minkä takia tuolla kaistalla on tuo nimi? Sen takia että sillä kiihdytetään muun liikenteen vauhtiin?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Raksa_Mies

Quote from: B52 on 04.08.2016, 19:10:43
^Mikä vitun nopeusero, jos moottoritiellä olisi 160 nopeusrajoitus niin silloin siellä ajettaisiin 160, ei 120 kuin nyt. Mistä tuo 80 tuli?

Ei mikään vitun nopeusero, mutta mietihän hetkinen millaisia kulkuneuvoja moottoritiellä liikkuu.

Gunnar Hymén

Quote from: B52 on 04.08.2016, 19:16:24
^Siis tarkoitat kiihdytyskaistaa? Minkä takia tuolla kaistalla on tuo nimi? Sen takia että sillä kiihdytetään muun liikenteen vauhtiin?

minä tiedän kyllä mitä varten se on, millon oot viimeksi ajellu tuolla motareilla ja pk-seudulla ja silleen? jos ajelet päivittäin niin tiedät kyllä tasan tarkkaan mitä tarkoitan :D
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

B52

Quote from: Gunnar Hymén on 04.08.2016, 19:23:00
Quote from: B52 on 04.08.2016, 19:16:24
^Siis tarkoitat kiihdytyskaistaa? Minkä takia tuolla kaistalla on tuo nimi? Sen takia että sillä kiihdytetään muun liikenteen vauhtiin?

minä tiedän kyllä mitä varten se on, millon oot viimeksi ajellu tuolla motareilla ja pk-seudulla ja silleen? jos ajelet päivittäin niin tiedät kyllä tasan tarkkaan mitä tarkoitan :D

No, asun Albertinkadulla, mökki Saarijärven kunnassa, ajan kesäisin viikossa noin 1000km.

Tuli muuten mieleen, onko moottoriteitä kehäkolmosen sisäpuolella? Siis teitä missä saa ajaa 120km/h?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Gunnar Hymén

eipä taida. tussulanväylälläkin alkaa 120km/h muistaakseni kun pyyhkäisee kehältä ulos, eikä sielläkään taida 120km rajoitukset olla kovin voimissaan / pitkiä pätkiä. lahden motari on pisimpään 120km rajoitettua
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Raksa_Mies

Quote from: Gunnar Hymén on 04.08.2016, 19:32:31
eipä taida. tussulanväylälläkin alkaa 120km/h muistaakseni kun pyyhkäisee kehältä ulos, eikä sielläkään taida 120km rajoitukset olla kovin voimissaan / pitkiä pätkiä. lahden motari on pisimpään 120km rajoitettua

Tuusulan väylällä on 100 km/h ei enempää. Turun väylä taitaa olla 120 km/h Kehä III saakka

Raksa_Mies

#2069
Quote from: B52 on 04.08.2016, 19:30:09
Quote from: Gunnar Hymén on 04.08.2016, 19:23:00
Quote from: B52 on 04.08.2016, 19:16:24
^Siis tarkoitat kiihdytyskaistaa? Minkä takia tuolla kaistalla on tuo nimi? Sen takia että sillä kiihdytetään muun liikenteen vauhtiin?

minä tiedän kyllä mitä varten se on, millon oot viimeksi ajellu tuolla motareilla ja pk-seudulla ja silleen? jos ajelet päivittäin niin tiedät kyllä tasan tarkkaan mitä tarkoitan :D

No, asun Albertinkadulla, mökki Saarijärven kunnassa, ajan kesäisin viikossa noin 1000km.

Tuli muuten mieleen, onko moottoriteitä kehäkolmosen sisäpuolella? Siis teitä missä saa ajaa 120km/h?

Joko oivalsit mistä nopeusero 160><80 km/h tulee?