News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Monikulttuurin positiiviset puolet

Started by Leopold, 14.12.2008, 19:18:29

Previous topic - Next topic

OmaRaha

Olennainen pointtini on, että ei pidä ehdoin tahdoin kerätä ongelmia itselleen. Muut kuin sivistysmaat on pidettävä merkitykseltään Suomessa niin vähäisinä ja niin Suomen ehdoilla etenevinä, että sulautuminen on pakko. Pahinta rasismia on kiistää tulijoiden huono sopivuus ja varjella heitä kritiikiltä, estää sopeutuminen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Mindy

Quote from: Aapo on 02.03.2013, 20:39:05
Quote from: ääridemokraatti on 02.03.2013, 20:09:26
Ihan samaa minä vaatisin itseltäni jos muuttaisin pois maasta. Tosin en lähtökohtaisesti tietenkään edes muuttaisi sellaiseen maahan, jossa tavat olisivat pahasti ristiriidassa arvojeni kanssa (kuten naisten asema). Ja samoin minusta on huono juttu, jos tänne muuttaa ihmisiä, joiden arvot ovat pahassa ristiriidassa meikäläisten arvojen kanssa.

Tämä tarkoittaa melko kategorisesti sitä, että en muuttaisi islamilaiseen maahan ja toivoisin, etteivät muslimit muuttaisi tänne.

Pystyisitkö todella antamaan esimerkiksi loistotyötarjouksen Abu Dhabissa valua läpi sormiesi?

Itse olen sanonut avomiehelle, kun hänelle on ulkomaille työkeikkoja tarjottu, että jättäkööt keikat ählämimaihin ottamatta. Dubaihin kosiskeltiin jokunen vuosi sitten ja sanoin suoraan, että 3 kk keikka menkööt, tai 6 kk maksimissaan, mutta sen pitemmät jättäkööt väliin, oli palkka millainen tahansa. En halua asua erossa sen pitempää aikaa, enkä naisena lähtisi mukaan moisiin maihin. Dubai ei ole arabimaista pahimmasta päästä, mutta naisena sielläkin pitäisi olla kieli keskellä suuta. Länkkäreille tehdyillä asuinalueilla käsittääkseni saa jopa Saudeissa elää ja olla aika normaalisti, mutta sielläkin olisin vain lintu kullatussa häkissä. Ei sovi minun pirtaani. Onneksi on täällä sen verran hyvin töitä hänelle riittänyt, ettei ole tarvinnut moisiin maihin lähtöä tosissaan harkita. Ja jos tiukka paikka tulisi, niin avomieskin kannattaa pikemminkin Sveitsiin tai Englantiin tai Jenkkeihin lähtöä kuin musselimaihin. 
"Though many saw, no one so much as called the police. They all just watched as Kitty Genovese was being stabbed to death in broad daylight. They watched as her assailant walked away. Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Kukkahatuton täti

Muslimimaahanmuutosta on ollut se hyöty, että nykyään kaupoista saa parempaa karitsanlihaa ympäri vuoden. Muuta positiivista muslimien maahanmuutosta onkin sitten hankalampi keksiä... Niin no, kuppiloissa käyminen loppui käytännössä kokonaan tuossa vuoden -06 paikkeilla, kun kaikki kuppilat alkoivat olla turvoksissa väkisin seuraan tunkevista arabi/afrikkalaismiehistä.

Tulituki

Sellainen takavuosina vallinnut kyttäämisen - etenkin naapurikyttäämisen - ahdistava ilmapiiri on jostakin syystä poissa. Olen - hieman ajatuksiani säikähtäen - laskenut sen monikulttuurin piikkiin monikulttuurin hyväksi puoleksi.

Meikäläisen pikku kiljuttelu on nykymenossa niin pieni riesa, etteivät paatuneimmatkaan verhon takaa kurkkivat tädit jaksa kiinnostua siitä, missä kunnossa sitä taas kotiin tullaan. Saan siis olla rauhassa.
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Finanz Schwein

Tuntuu, että tälläkin termillä kukin tarkoittaa hieman mitä sattuu. Millään suuremmalla maa-alueella ihmisten kulttuuri ei ole täysin yhdenmukainen. Vaikka Suomeen ei olisi suuntautunut maahanmuuttoa viimeisen 100 vuoden aikana ja suomeruotsalaisia ja saamelaisia ei olisi niin edelleen Länsi- ja Itä-Suomi eroavat kulttuurisesti toisistaan, nuorisokulttuuri varttuneemman väen tavoista, nörttikulttuuri urheiluseurojen kulttuurista ja niin edelleen. Kyse on siitä kuinka paljon kulttuurista hajontaa on, ei siitä onko sitä vai ei.

Nyt kun tämä on saatu pois tieltä, oletan että "monikulttuurisuudella" tarkoitetaan sitä mitä hompanssit yleensä tarkoittavat eli huonosti sopeutuvien maahanmuuttajaryhmiin kuuluvien määrän ja osuuden lisääntymistä. Ei tule hyviä puolia mieleen paitsi ehkä idealismin kariseminen joidenkin yksilöiden kohdalla. Toki itse ilmiö kertoo siitä, että joku haluaa Suomeen, mikä merkinnee ainakin vaurautta.

punikkikeisari

Todennäköisyyteni saada turpaan skineiltä on pienempi, kun kaduilla liikkuu mustiakin miehiä.
In koala we trust.

Kimmo Pirkkala

Quote from: Tulituki on 16.06.2015, 10:45:58
Sellainen takavuosina vallinnut kyttäämisen - etenkin naapurikyttäämisen - ahdistava ilmapiiri on jostakin syystä poissa. Olen - hieman ajatuksiani säikähtäen - laskenut sen monikulttuurin piikkiin monikulttuurin hyväksi puoleksi.

Meikäläisen pikku kiljuttelu on nykymenossa niin pieni riesa, etteivät paatuneimmatkaan verhon takaa kurkkivat tädit jaksa kiinnostua siitä, missä kunnossa sitä taas kotiin tullaan. Saan siis olla rauhassa.

Onko kolikon kääntöpuoli välinpitämättömyys? Näitä juttujahan paljon kuulee nykyään, miten kukaan ei pysähdy auttamaan, jos vaikka saa sairaskohtauksen tai joku invalidi on jumissa jossain hankalassa paikassa.

V.S. Paavolainen

Mielestäni monikulttuurisuudessa on paljon hyviä puolia, erityisesti silloin, kun ihmiset ovat ottaneet Suomen vastaan. Heitä on paljona. Eri kulttuurit tuovat uusia näkökulmia mikä rikastuttaa. Ja esim työelämässä johtaa parempiin ideoihin. ei jäädä paikoilleen makaamaan samojjen ajatusten kansssa, jotka kuihtuvat sitten ajan myötä..

Toisaalta jos ei integroiduta, niin kaikki valuu hukkaan. Asutaan ja eletään erillään ja aletaan  molemmin puolin vihaamaan toisia, ja karsastamaan, pelkäämään. Tähän vaikuttaaa mielestäni myös se kuinka paljon ja kuinka tiheällä tahdilla mamuja tänne tulee. Usarissa olen koittanut näitä asioita tuoda esille ja todistella. Sinne tarvittaisiin lisää lukijoita täältä hommastakin. Mamukriittisiä kirjoituksia riittää kyllä, mutta jos ei niille ole lukijoita niin eivät kauaa pysy esilllä. Laitan pari omaa linkkiä, jos kiinnostaa:
http://villepaavolainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/201534-monkulttuurinen-unelma-kaksi-karttaa
http://villepaavolainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/201177-demokratia-luhistuu-pakolaismassojen-paineessa
http://villepaavolainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/201336-todellinen-pakolaiskriisi-suljemmeko-taas-silmamme
http://villepaavolainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/200753-maan-muuttopolitiikka-tervetuloa-rasismi-ja-segregaatio
http://villepaavolainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/201103-maan-muuttopolitiikka-britannia-i-vauhtisokeus-rasismi
http://villepaavolainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/200614-taytyyko-suvaitsevaisuutta-suvaita

Simo Hovari

Quote from: V.S. Paavolainen on 03.09.2015, 10:55:01
Ja esim työelämässä johtaa parempiin ideoihin.
Ei olisi esimerkkiä heittää?
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Siili

Reaalimonikulttuurin toteutuessa ihmisten naivius häviää ja he ymmärtävät konkreettisesti, miksi aidon monikulttuurisissa maissa on niin paljon konflikteja.  Konfliktien jokapäiväistyessä opitaan myös hallitsemaan näitä konflikteja, tai ainakin elämään niiden kanssa.  Niitä ei tosin vanhan (lähes) monokulttuurin vallitessa ei edes olisi, mutta se on ihan toinen juttu.

Eli monikulttuurissa on lukuisia hyviä puolia. 

Simo Hovari

Quote from: Simo Hovari on 03.09.2015, 10:57:11
Hiljaista näyttää olevan...
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Lahti-Saloranta

Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

P

Quote from: Simo Hovari on 03.09.2015, 10:57:11

Max Weberin jo aikoinaan havainnoima rationaalinen työnjako ja erikoistuminen - tuo merkki kehittyneesta yhteiskunnasta on ottanut monikulturismissa askeleen viela eteenpain. Esim. suomalainen painaa duunia ja esim. hadanalaisena 20 vuotta maassa viettanyt somali elaa suomalaisen palkastaan maksamilla veroilla. Selkea esimerkki kehittyneesta ja erikoistuneesta tyonjaosta. Tyonteko on erikoistunut enemman uudessa eurooppalaisessa monikultuurissa, kuin monokulttuurissa. Joten kyse on rikkaudesta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Pölhökustaa

Enpä tiedä mihin ketjuun tätä jo kuukauden takaista uutista sijoittaa, mutta kyllä monikulttuurisuudesta on hyötyäkin. Se nimittäin tuottaa erinomaisen hyväpalkkaisia ja haluttuja työpaikkoja.

Vahingossa osuin tähän uutisointiin jossa kerrottiin miten (erittäin poliittinen ja mokuttava) Helsingin nuorisoasiainkeskus hakee päälliköitä oikein isolla kädellä, ja palkkatasokin sen mukainen: 5600 - 8700 € kuukaudessa! Viikkotyötunteja tosin 36 ja vielä vartti päälle. Yksittäisen päällikön hallinnonalaan kuuluu jakaa ja käyttää n. 10 M€ verovaroja vuosittain.

(yksityisellä puolella 10 M€ kokoisen tulosyksikön (eli rahaa pitäisi liikevaihtona kerätä) johtaja pääsee ehkä samoille ansioille, joten sikäli nuo nuorisoasiainkeskuksen päällikköjen palkkatasot lienevät kohtuutasolla.)

Nuorisoasiainkeskuksen pääpomo Tommi Laition Facebook-feedin perusteella toiminnot keskittyvät  mokuttamiseen - Yanaria ja Maryania jne.

Lisäksi huomasin Tommi Laition hehkuttavan kuinka on tullut vajaa 200 hakemusta per positio, ja nälväisi samalla että "miten niin muka julkinen sektori ei kiinnosta".

Aivan.

Niin, ja käsittääkseni Tommi Laitio on poliittinen virkanimitys Ritva Viljasen toimesta. Kk-palkka 7-8 tonnin välissä.

Onko Tommi Laitio ns. kussut muroihini kun tällä tavoin äksyilen?

No, kun kerran kysyit, kyllä. Herra Laitio oli ehkä viimeinen kamelinselkäni katkaissut tekijä kun pks-seudun 70 pahoinpitelyä suorittaneen etnojengin tekoja hyssytteli, puolusteli ja koetti osaltaan lakaista maton alle lausunnoillaan.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/311742-palkka-jopa-8-743-ekk-helsinki-hakee-uusia-virkamiehia

Rusinapulla

Mikäs se meidän verorahoilla porsastella.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

mimmuru

Jos kulttuurit ja uskonnot pystyvät elämään rinnakkain rauhassa, go for it. Minusta Euroopan maat ovat hyvä esimerkki siitä, että jokainen maa omaa erilaisen kulttuurin toisiin nähden, mutta täällä pystytään elämään rauhassa. Tosin olemme kuitenkin kaikki ns. länsimaalaisia, joten olemme melko samanlaisia kuitenkin.

Mutta valitettavasti islamin kanssa tällainen ei ole mahdollista, koska he eivät pysty siihen rinnakkaiseloon vaan alkavat vaatia muita taipumaan heidän tapoihinsa ja normeihinsa. Oma tila ei riitä heille, ja jos he eivät saa haluamaansa, se purkautuu valitettavan usein väkivaltaisuutena.
Twitter: @mimmuru

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Nuivatar on 28.12.2013, 20:13:26
Yhden asian keksin, näin ruokaharrastajana: aasialaisten etniset ruokakaupat. ;D Ah, ne mochit, curryt, siu mait...myönnettäköön, että olen myös lähi-Idän puodeista hakenut herkkuja, mm. lokum-makeisia ja erilaisia hyytelöaineksia. Afrikkaa sivuavia puoteja välttelen, kuten intialaisia/pakistanilaisia. Ihan pelkästään henkilökunnan takia. :-X
Ja millähän lailla nämä liittyy monikulttuurisuuteen?

kultasuu

En nyt tiedä kyllä onko tämä mitenkään monikulttuurisuuden positiivinen puoli. Olen itse osakkaana Oulusta lähtöisin olevasta yriksessä jossa on kohtuu nuorekas ehkä vähän äijämäinen ilmapiiri jossa joskus haetaan omia rajoja ja kolistellaan sarvia. Palkattiin Afganistanilainen koodari meille ja työmoraali on hänellä kovempi kuin meillä.

Tietenkin tämä voi olla alun näyttämisen halua, mutta hyvin on säilynyt vaikka koeaika on ohitse. Omasta lähipiiristä tiedän myös paljon ihmisiä jotka tulee maanantaina töihin vähän pelokkaina kun kolmekymppiset ihmiset ei aina palaudu viikonlopusta niin hyvin. Vielä en ole nähnyt koodarimme kärsivän tästä joillekkin tyypillisestä maanantai pelokkuudesta.

Itse en kyllä palkkaisi ketään joka tulee kärsimään maanantaina töihin kovin usein. Sen verran odotan itseltäni ja muilta.

Mut en kyllä tiedä onko se jotenkin liittyvissä monikulttuurisuuteen seon ihminen joka tekee nämäkin valinnat.

jellona

Monikulttuurin positiiviset puolet... kebab, texmex food ja basmati riisi.

Aika homogeeninin on myös monikulttuurinen tulijajoukko? Arabit ja somalit ei suomesta vielä mitään monikulttuuria tee? Enempiki se on vain toinen osapuoli ja hajoittava tekijä kuin yhdistävä, johtuen islamista. Tämä oli siis mielipide...
Aina kun näen punaisen ristin, näen punaista.

stefani

Quote from: kultasuu on 11.10.2015, 14:28:35
Palkattiin Afganistanilainen koodari meille ja työmoraali on hänellä kovempi kuin meillä.

Olen ollut opetustehtävissä yliopistossa, ja mun kokemus on, että intialaiset ja lähi-idästä tulleilta näyttävät ovat käytöksensä puolesta miellyttävimpiä opiskelijoita, kun taas suomalaiset ja kaukoidästä (usein japanista) tulleet hankalimpia. Veikkaisin, että tämä liittyy siihen, että hemmotellut ovat hankalia, ja korkean elitason alueilta tulevat ovat keskimäärin hemmotellumpia. Kun on nähnyt köyhyyttä, niin motivaatio siltä välttymiseen on korkeampi.

(Itse kuulun kai myös siihen hankalampaan osuuteen, mutta se ei silti estä mua arvioimasta muita neutraalisti  ;).)

PannuHattu

Quote from: kultasuu on 11.10.2015, 14:28:35
En nyt tiedä kyllä onko tämä mitenkään monikulttuurisuuden positiivinen puoli. Olen itse osakkaana Oulusta lähtöisin olevasta yriksessä jossa on kohtuu nuorekas ehkä vähän äijämäinen ilmapiiri jossa joskus haetaan omia rajoja ja kolistellaan sarvia. Palkattiin Afganistanilainen koodari meille ja työmoraali on hänellä kovempi kuin meillä.

Tietenkin tämä voi olla alun näyttämisen halua, mutta hyvin on säilynyt vaikka koeaika on ohitse. Omasta lähipiiristä tiedän myös paljon ihmisiä jotka tulee maanantaina töihin vähän pelokkaina kun kolmekymppiset ihmiset ei aina palaudu viikonlopusta niin hyvin. Vielä en ole nähnyt koodarimme kärsivän tästä joillekkin tyypillisestä maanantai pelokkuudesta.

Itse en kyllä palkkaisi ketään joka tulee kärsimään maanantaina töihin kovin usein. Sen verran odotan itseltäni ja muilta.

Mut en kyllä tiedä onko se jotenkin liittyvissä monikulttuurisuuteen seon ihminen joka tekee nämäkin valinnat.

Hieno homma, löytyi se 0,000001% eliitti joka ei pilaa muiden mainetta. Missä on syntynyt ja on kulttuuriltaan tarkalleen ottaen mikä? Uskonto? Heimo?

Kai sinä ymmärrät että afgoissa puuttui tavallisilta ihmisiltä mm. sähköt suurimman osan 90- lukua ja pitkälti 2000 luvulle? Siellä saattoi tietokoneen käytöstö tulla kuolemantuomio? Kai ymmärrät ettei tavallisella hemmolla ollut siellä mitään mahdollisuuksia omistaa tietokonetta, generaattoria sen pyörittämiseen ja satelliittipuhelinta nettiyhteyttä varten?

Onko hänet perseraiskattu lapsena toistuvasti, kuten afganistanilaiseen kulttuuriin kuuluu? Onko pakkonaitettu ja ihmetellyt miksei lapsivaimo tule raskaaksi verisestä anuksesta huolimatta? Vaimoa piesty tai tapettu lapsettomuuden johdosta?

Onko sinulla ylipäätään kokemusta maahanmuuttajien enemmistöstä ja heidän kulttuureistaan? Oletko asunut yhtäkkiä naapuriisi survottujen kehitysmaalaisten keskellä?

The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald

junakohtaus

Parturiliike Newrozissa Helsingin Pengerkadulla saa tukanleikkauksen ja parrantrimmauksen yhteishintaan 15 euroa, kuitilla ja kassakoneeseen lyötynä. Mesta on melkoinen basaari, mutta siellä osataan leikata miestukka ja huokea hinta mahdollistaa sen, että saa pidettyä itsensä säällisen näköisenä kun on varaa käydä tarpeeksi usein.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Man in a Suit

Quote from: junakohtaus on 11.10.2015, 14:56:11
Parturiliike Newrozissa Helsingin Pengerkadulla saa tukanleikkauksen ja parrantrimmauksen yhteishintaan 15 euroa, kuitilla ja kassakoneeseen lyötynä. Mesta on melkoinen basaari, mutta siellä osataan leikata miestukka ja huokea hinta mahdollistaa sen, että saa pidettyä itsensä säällisen näköisenä kun on varaa käydä tarpeeksi usein.

Turkkilaisia (tai miksei Irakilaisia) parturiliikkeitä saisi olla enemmänkin. Onhan se mukavaa kun tukan leikkaa nätti blondi tyttö eikä karvainen murjaani mutta ulkomailla asuessani kävin usein turkkilaispartureissa ja hyvin leikkasivat. Heillä oli vielä tapana "polttaa" ylimääräiset haituvakarvat (esim niskasta) joko pienellä kosaanilla tai palavalla paperilla.

Näistä tulijoista tosin en tiedä uskaltaisinko mennä partaveitsen kanssa huitovan kaverin leikkuuseen. Muistelen että Saddamin pyöveli oli kutsumanimeltään "Bagdadin parturi" ja samanniminen oopperakin löytyy, tuosta saisi hyvän parturiliikkeen nimen :D 
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

kultasuu

Vastaus pannuhatulle:

Muslimi on uskonnoltaan, syntymäpaikkaa en vielä tiedä muuta kuin, että Afganistan. Varmaan saan tietää kyllä tässä kunhan tutustutaan.

"Kai sinä ymmärrät että afgoissa puuttui tavallisilta ihmisiltä mm. sähköt suurimman osan 90- lukua ja pitkälti 2000 luvulle? Siellä saattoi tietokoneen käytöstö tulla kuolemantuomio? Kai ymmärrät ettei tavallisella hemmolla ollut siellä mitään mahdollisuuksia omistaa tietokonetta, generaattoria sen pyörittämiseen ja satelliittipuhelinta nettiyhteyttä varten?"

Vaustaus tuohon, oot kyllä oikeassa ja vieläkin varmaan sama homma isossa osassa maata. En vaan oikein ymmärrä mitä sillä tarkoitat?

Tiedän kyllä Bacha bazi perinteestä ja seon aika sairasta. Ei kuitenkaan taida olla raiskattu vaikka en sellaista ole kysellyt. Tyttöystävä hänellä löytyy ja ihan samaa ikäluokkaa. Sua kiinnostaa perverssillä tavalla tollaiset asiat.

Tiedän myös raiskaustilastoista ja esim. irakilaisten korkeasta työttömyysprosentista verrattuna muihin ryhmiin. Enkä väitä että ne ois mitenkään keksittyjä.

Olen itse koivukylästä vantaalta ja korsosta. Koivukylässä varsinkin oli aika paljon levottomuutta 1995-2005 jonka välisenä aikana olin 10-20 vuotias. Noina vuosina sain kyllä turpaani lähi-idästä kotoisin olevalta tyypiltä kerran ja kerran suomalaiselta. Faija ryöstettiin ja hakattiin somalien toimesta. Todella monta kertaa jouduin lainaamaan rahani isommille pojille jotka olivat usein manneja tai jotain muita kuin suomalaisia harvemmin ihan suomalaisia. Mulla sattui olemaan onneksi yksi Irakilainen Najafista kotoisin oleva kaveri joka alkoi seurustella suomalaisen kaverini kanssa kuudennella luokalla. Hän oli minua isompi ja monesti peri rahat jotka multa oltiin viety ja toi mulle. Kannoin myös faijani pari kertaa hänen kanssaan baarista kotiin.

Näin myös ihan suomalaisten hyökkäyksiä ihonväriä kohtaan. Joskus toin viereisen pihan abdin pikkupoikana lukemaan aku ankkaa kotiin kun oli hyvä tyyppi, faija heitti pihalle ja sanoi ettei tänne neekereitä tuoda. Onko tuo sitten kokemusta siitä voi olla montaa mieltä, omasta mielestä on. Lapsuuden ja teiniän kavereista löytyi kyllä väkisinkin kaikenlaisista kulttuureista tulevia lapsia ja nuoria.

Pannu minkälaista kokemusta sulla on?

Stadin friidu

Minusta oikeastaan ainut positiivinen asia - ilman sarvia ja hampaita - on tämä monien muiden kulttuurien yhteisöllisyys ja perhekeskeisyys. Suomessa on vain se yksi ydinperhe ja sekin usein risainen, isovanhemmilta avun pyytäminen koetaan usein aavistuksen tukalaksi ja lapsilla on paine lähteä mahdollisimman nopeasti pois kotoa ja tulla itsenäisiksi. Tuo kasvatuksemme ylväin tavoite - tuottaa ihmisiä jotka eivät ole riippuvaisia kenestäkään muista.

Keskustelin joskus yhden meksikolaisen kanssa, joka kysyi kenen kanssa asun. Sanoin että asun yksin. Meksikolainen: Yksin? Mutta eikö se ole ihan hirveän surullista? Onko tuollainen teillä Suomessa yleistä että asutaan yksin?

Niin ikään äitini oli joskus keskustellut jonkun afrikkalaisen kanssa, joka kauhisteli sitä miten rakkaita lemmikit ovat suomalaisille ja kuinka paljon niihin tuhlataan rahaa ja vaivaa, samalla kun omat isovanhemmat on pönkätty ja unohdettu jonnekin laitokseen.

Tietenkin heidän kotimaittensa huonommat sosiaaliturvat ja muutenkin huonommat olot ajavat tuohon yhteisöllisyyteen ja usein kuvioon liittyy näitä kunniamurhia ja muita täysin sietämättömiä ilmiöitä, mutta joka tapauksessa perheen merkityksen kasvamista ja etenkin sellaista perinteistä, laajempaa perhekäsitystä näkisin mielelläni suomalaistenkin parissa.

Noottikriisi

Quote from: Stadin friidu on 23.07.2016, 17:04:56
Minusta oikeastaan ainut positiivinen asia - ilman sarvia ja hampaita - on tämä monien muiden kulttuurien yhteisöllisyys ja perhekeskeisyys. Suomessa on vain se yksi ydinperhe ja sekin usein risainen, isovanhemmilta avun pyytäminen koetaan usein aavistuksen tukalaksi ja lapsilla on paine lähteä mahdollisimman nopeasti pois kotoa ja tulla itsenäisiksi. Tuo kasvatuksemme ylväin tavoite - tuottaa ihmisiä jotka eivät ole riippuvaisia kenestäkään muista.

Olen paljonkin pohdiskellut tätä asiaa ja minusta tässä on kyse aivan tarkoituksellisesta muutoksesta. Suomessa on haluttu rikkoa yhteisöllisyys, pakottaa ihmiset työhön kodin ulkopuolelle ja siirtää omaisten perinteiset tehtävät viranomaisille.
Folion paksuudesta riippuu haluaako nähdä tässä taustalla hyviä aikomuksia vai kulttuurimarxistisen salaliiton.

Kehitysmaiden ja myös esim. Euroopan romanien kulttuurista ihaillaan usein yhteisöllisyyttä unohtaen että yhteisöllisyys on hyvin rajattua, se koskee yleensä omaa perhettä tai sukua, enimmillään omaa etnistä ryhmää. Esim. romanit huijaavat tai ryöstävät kantisvanhuksia ilman moraalisia estoja.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Stadin friidu

Quote from: Noottikriisi on 23.07.2016, 17:39:26
Olen paljonkin pohdiskellut tätä asiaa ja minusta tässä on kyse aivan tarkoituksellisesta muutoksesta. Suomessa on haluttu rikkoa yhteisöllisyys, pakottaa ihmiset työhön kodin ulkopuolelle ja siirtää omaisten perinteiset tehtävät viranomaisille.
Folion paksuudesta riippuu haluaako nähdä tässä taustalla hyviä aikomuksia vai kulttuurimarxistisen salaliiton.

Kehitysmaiden ja myös esim. Euroopan romanien kulttuurista ihaillaan usein yhteisöllisyyttä unohtaen että yhteisöllisyys on hyvin rajattua, se koskee yleensä omaa perhettä tai sukua, enimmillään omaa etnistä ryhmää. Esim. romanit huijaavat tai ryöstävät kantisvanhuksia ilman moraalisia estoja.

Pohdiskeluistasi yhteisöllisyyden tarkoituksellisesta rikkomisesta olisi mielenkiintoista kuulla enemmänkin. :)

Tuohon toiseen kohtaan, koko tämä tilannehan johtuu siitä, että osa ihmisistä ulottaa yhteisöllisyytensä liian pitkälle, usein jopa lähempien yhteisöjen yli harpaten. Sen sijaan että yhteisöllisyys porrastuisi jokseenkin luonnonmukaisesti: oma itse, perhe, ystävät, oma pitäjä, oma kansa, oma maanosa/oman kulttuurin edustajat, muu maailma, niin suvaitsevaisella tuo muu maailma ajaa helposti kolme-neljä sijaa ohi.

Joten joo, juuri tuota hieman itsekkäämpää yhteisöllisyyttä me voisimme heiltä oppia. Sellaisen terveen annoksen verran. Minäkin kun olen vihervasuritutuilleni kertonut kuinka olen kuljeskellut tuolla yksin yössä ja kohdannut ahdistelevia ulkomaalaisia, niin voin sanoa että yhdelläkään näistä tutuista päällimmäisin huolenaihe ei ole ollut minun turvallisuuteni - vaan lähinnä esimerkiksi ulkomaalaisiin kohdistuvien jyrkkien asenteiden lisääntyminen...

Don Nachos

Positiivisena asiana voidaan mainita bändi nimeltä AC/DC ja heidän monikulttuurin ylistyslaulua Let There Be Rockia.

Kyllä huvittaa ajatella kuinka moni on käsi pystyssä laulanut mukana tuon biisin mukana ymmärtämättä mistä se edes kertoo. Biisi on vielä jokaisen AC/DC keikan kohokohta eli biisi jossa Angnus soittaa soolon.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Roope2

Mitäpä olisi Ruotsi ilman Slotts-sinappia? Ei mitään!

Ruotsalaisen A.G. Holmgrenin etikkatehdas Uppsalassa olisi jäänyt pelkäksi etikkatehtaaksi, ellei vuonna 1919 tehtaan silloinen saksalainen käyttöpäällikkö insinööri   :)  Bruno Knebel olisi tehnyt aloitetta mukaantuomansa reseptin mukaisen Knebelpastan valmistamiseksi. Siitä alkoi Slotts-sinapin voittokulku.

Ja mitä me tollot opimme jälleen tästä ...

http://www.slotts.se/

"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

OmaRaha

Quote from: Roope2 on 16.04.2017, 14:10:42
Mitäpä olisi Ruotsi ilman Slotts-sinappia? Ei mitään!

Ruotsalaisen A.G. Holmgrenin etikkatehdas Uppsalassa olisi jäänyt pelkäksi etikkatehtaaksi, ellei vuonna 1919 tehtaan silloinen saksalainen käyttöpäällikkö insinööri   :)  Bruno Knebel olisi tehnyt aloitetta mukaantuomansa reseptin mukaisen Knebelpastan valmistamiseksi. Siitä alkoi Slotts-sinapin voittokulku.

Ja mitä me tollot opimme jälleen tästä ...

http://www.slotts.se/
Lasketaanko monikulttuuriin se kun Alpeilla hotellissa ja rinteissä on ihmisiä ympäri Eurooppaa sulassa sovussa, muutama jenkkikin on. Ei mökää, kiilailua, juopuneita. Ei kyllä ryssiäkään.