News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Monikulttuurin positiiviset puolet

Started by Leopold, 14.12.2008, 19:18:29

Previous topic - Next topic

Rampe

Quote from: HaH on 14.12.2008, 22:22:25
Se että Suomessa saa kaupasta ulkomaisia kulttuurituotteita (japanilaista sarjakuvaa, amerikkalaista musiikkia, arabialaista kahvia, jne), tai ulkomaisia valmisteita (japanilaista elektroniikkaa, amerikkalaisia urheiluvälineitä, persialaisia mattoja, jne), tai ravintolasta eksoottisia ruokia (japanilaista raakaa kalaa, amerikkalaista pihviä leivänpalojen välissä, turkkilaista viipaloitua varrasruokaa, jne), ei ole monikulttuurisuutta. Nämä ovat suomalaisessa kulttuurissa saatavilla olevia muitten kulttuurien tuottamia artefakteja, kulttuurien pintailmiöitä.

Monikulttuurisuus on jotakin muuta. Se on esimerkiksi sitä, että kukaan ei tiedä, voiko jotakin naista kätellä, tai voiko hänelle edes puhua, ilman vaaraa siitä, että saa niskaansa ihmisarvoloukkaussyytteitä taikka puukkoa kylkeensä naisen suvulta. Se on sitä, että ei ole olemassa yhteistä käyttäytymiskoodistoa, eikä näin ollen ole koko yhteiskuntaa. Se on sivilisaation loppu.

;)

Sori että hymyilen, mutta oletkohan matkustellut paljonkin. Yleensä ihmiset suhtautuvat tällaisiin kulttuurisista eroavaisuuksista johtuviin tapavirheisiin huumorilla, vaikka hieman häkeltyneitä olisivatkin.

Lemmy

Quote from: RampeSori että hymyilen, mutta oletkohan matkustellut paljonkin. Yleensä ihmiset suhtautuvat tällaisiin kulttuurisista eroavaisuuksista johtuviin tapavirheisiin huumorilla, vaikka hieman häkeltyneitä olisivatkin.

Minä en tiedä sinusta, mutta sitä muslimityttöä ei varmaan naurata kun hän lentää parvekkeelta tavattuaan virheellisen pojan kun miespuoliset sukulaiset moisesta häkeltyvät.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Keijo Räävi

Elvis Presley lienee loistava esimerkki monikulttuurin positiivisista puolista.

Jos Elvis olisi edustanut siihen asti vallalla olevia arvoja emme olisi koskaan nähneet populaarikulttuurin kukoistusta ja samalla länsimaisen kulttuurin kehitystä. Tämä kaikki alkoi Sun-levytyksistä joka oli tulosta valkoisen ja mustan kulttuurin yhteensovittamisesta. Sen jälkeen padot murtuivat.

IDA

Quote from: Keijo Räävi on 17.02.2009, 15:17:19
Elvis Presley lienee loistava esimerkki monikulttuurin positiivisista puolista.

Jos Elvis olisi edustanut siihen asti vallalla olevia arvoja emme olisi koskaan nähneet populaarikulttuurin kukoistusta ja samalla länsimaisen kulttuurin kehitystä. Tämä kaikki alkoi Sun-levytyksistä joka oli tulosta valkoisen ja mustan kulttuurin yhteensovittamisesta. Sen jälkeen padot murtuivat.

Toisaalta ei ole lainkaan pois suljettu mahdollisuus, että kuuntelisimme nykyään huomattavasti parempaa musiikkia elleivät padot olisi murtuneet  :)

MW

Quote from: Leopold on 15.12.2008, 10:12:26
Johan nyt. Viestisi oli varmastikin provo, mutta tämän ketjun tarkoituksena oli tosiaan ihan oikeasti keskustella niistä positiviisista puolista, tai edes siitä että onko niitä. Jätetään ne "Behead Those.." -kyltit ja Kaisaniemet ihan muihin ketjuihin, koska ne eivät varmastikaan edusta kenenkään mielestä monikulttuurin positiviisia puolia. Tarkoitukseni oli niin ikään, ettei niitä monikulttuurisuuden oletettuja hyviä puolia kumottaisi toisilla, huonoilla puolilla ("ei paljo lohduta et meil on kebabii ku maahammuuttajat raiskaa") vaan että niistä hyvistä puolista keskusteltaisiin itsenäisesti.

Miten niin provo? Onko Eurooppalainen "monikulttuuri" mielestäsi sellainen aihe, jota ei saa arvostella? Varmaan hyviä puolia löytyy itsemurhapommittajistakin, mutta en ymmärrä miksi niitä pitäisi erikseen hehkuttaa.

Kyllä se asiallinen, "bueno" kulttuurinvaihto kaikkine hyvine puolineen järjestyy ilman epämääräisten tahojen masinoimia kansainvaelluksiakin.

MW

#65
Quote from: Crommower on 16.12.2008, 16:25:55
Hypoteesi. Veroakiertävä ruokapaikka laittaa vain osan myynnistään kirjanpitoon. Silloin mahdollistuu palkanmaksu käteen. Ehkä myös raaka-aineiden laadusta tingitään.

Tästä onkin henkilökohtaista kokemusta. Muutamissa oulun känkkypaikoissa kun olen käynyt niin pitsasta olen saanut kuitin about joka neljännellä kerralla. Vuoden verran paikat ovat auki nimellä X ja sitten yks kaks nimi vaihtuukin Y:ksi. Silti samat naamat töissä ja kerran kysäisinkin pitsanpyörittäjältä paikan uudesta omistajasta niin kaveri totesi vain, että "joo, nimi vaihtui kun paikan omistaja möi paikan serkullensa." (Tympäisi kun pitsan hinta nousi 3.50 => 4.50)

Miten nuo yrittäjän tuet muuten menevät? Saako aina paikan omistaja tukia, joilla pitää paikkaa pystyssä tappiolla ja sitten kun tuet loppuu niin omistaja vaihtuu ja taas on tuet uudella omistajalla?

Heh, tässä joskus taannoin ihmettelin, miksi koti-pizza ketju mainostaa kuittitakuulla. Meni jakeluun, asiakas.


EDIT: quote-tagit järjestykseen.

Petteri R

Minusta monikulttuurisuudesta voi olla se hyöty, että suomalainen geeniperimämme voi rikastua, koska se on ollut aika eristyksissä, esimerkiksi Itä-Suomen alueella on todettu joidenkin resessiivisten geenien aiheuttaneen tauteja, koska niin monella on ollut se ja lapset ovat sitten saaneet taudin. Voidaan toki sitten kysyä, että onko sekään nyt sitten tavoittelemisen arvoista, että perinteiset suomalaiset pellavapäät vähenevät samoin keskivertoruotsalaiset ovat tummentuneet pikkuhiljaa. No en ole lääkäri enkä geenitutkija, joten se siitä :D.

Lisäksi olen pannut merkille sen, että raittius on joillekin maahanmuuttajaryhmille tyypillistä, mikä voi osaltaan tervehdyttää ja antaa toisenlaisen kuvan ihmisille, miten voi elää ilman alkoholia ja silti elää onnellista elämää. Siis toki meitä suomalaisiakin raittiita on, mutta jos minun maahanmuuttajia on nähtävä, katson heitä mieluummin selvin päin olevina kuin humalaisena. Suomalaisen juomakulttuurin ikävät puolet ovat kärjistyneet Helsingissä, jossa kadut ja joukkoliikennevälineet ovat kusella ja oluella pestyt, eivätkä vain viikonloppuisin. Juuri tuon takia muutin koko ikäni Helsingissä asuneena muualle, koska en jaksanut väkisin katsella suomalaisten juomisongelmaa ja maahanmuuttajien ghettoutumista. Toki esimerkiksi toisen polven maahanmuuttajat eivät ole välttämättä yhtään sen raittiimpia kuin suomalaisetkaan, joten siinä suhteessa muista kulttuureista tuodut tavat eivät auta kauaa Suomen juomakulttuuria.

Olen joskus bussin ikkunasta nähnyt kuinka jonkinlainen imaamin näköinen henkilö siivoaa bussipysäkillä olevia jätteitä ja laittaa ne roskakoriin, joten se näky on todella ilahduttanut.

Jotkin maahanmuuttajaryhmät ovat kyllä suomalaisia kohtaan erittäin vieraanvaraisia ja jos he katsovat sinut ystäväkseen, he auttavat sinua vilpittömästi. Tällaisia tietenkin toivoisi kaikkien olevan, mutta tällaiset käytöstavat eivät ole kokonaan kulttuurisidonnaisia, vaan yksilövalintoja, joten siitä ei voine antaa krediittiä yksin kulttuurille. Emme me kaikki suomalaisetkaan vieraille pöytää kata.

Tietenkin muista kulttuureista tulee mukanaan myös taidetta, lähinnä musiikkia tai käsityötaidetta, mutta kuinka moni suomalainen loppujen lopuksi on kiinnnostunut vaikkapa gambialaisesta musiikista, joten sen lisäarvo Suomelle on aika mitätön. Näyttää siltä, että Islam on riisunut taiteen, kirjallisuutta lukuunottamatta, pois uskovaistensa elämästä, joten muslimimaahanmuuttajat eivät rikastuta meitä kovinkaan paljon musiikillaan tai kuvataiteellaan. Kuinka moni meistä on kuullut somalialaista musiikkia tai nähnyt iranilaista kuvataidetta?

Monikultturisoitumisessa on kyllä se vähän surkuhupaisa hyvä piire, että kun se on tarpeeksi laajaa ja ulottuu yhteiskunnan päättäjiin ja muihin rakenteisiin, niin syytteleviltä mamuilta ja vasemmistovihertäjiltä katoaa se omasta vaikutuspiiristä ulkoinen, yhteiskunnallinen pahuuslipas, valkoinen mamukriitikko. Keitä he sitten syyttävät rasismista, kun poliittisella vastapuolellakin on samannäköisiä ihmisiä?

Nämä edellä mainitut ovat joitakin ajattelemisen arvoisia hyviä tai neutraaleita asioita maahanmuutosta ja monikultturismista, mutta nuo eivät todellakaan ole vielä sellaisia plussia, että olisin valmis thorsilaiselle maahanmuuttopolitiikalle tulevaisuuden ghettoutumiskehityksen ja suomalaisen kulttuurihistorian polkemisen hinnalla.
"Ei maassamme ole mitään holtitonta maahanmuuttopolitiikkaa, vaan täällä meillä perustuu mm. siihen, että työperusesti tullaan tähän maahan, jos on olemassa työnantaja ja työpaikka, joka kutsuu ihmisen tänne." - Astrid Thors

Tabro

Järjestimme suhteellisen monikulttuuriset uudenvuodenpippalot, joissa oli kaksi eteläafrikkalaista (molemmat kaikenlisäksi homoja), kaksi saksalaista, kaksi italialaista ja X suomalaista (joista tosin yksi on syntynyt Afrikassa). Eteläafrikkalaista skumppaa kului aika roimasti, lopuksi päädyttiin vielä Helsingin keskustaan klubittamaan. Monikulttuurin parasta antia, tuo. Tosin poppoossa ei ollut yhtäkään "varsinaista maahanmuuttajaa", eli näitä juhlia ei varmaankaan todellisissa mokuhurmospiireissä kelpuutettaisi monikulttuurisiksi ::)

Vasarahammer

Quote from: IDA on 06.01.2009, 19:46:45
Nykyään koris menee uhkaavasti suuntaan jossa puoli joukkuetta vaihdetaan kesken kauden ja kokonaan uusi joukkue ostetaan aina seuraavaksi kaudeksi, joten tuollaisia esikuvia ei oikein senkään kautta synny. Mikä on valitettavaa.

Kun 80-luvulla näki mustan miehen, mietti aina ensimmäiseksi, minkä koripallojoukkueen jenkkivahvistus on kyseessä.

Larry Pounds, Gerald Lee, Bernard Harris ja Leon Huff tulevat ainakin mieleen tuon ajan koripalloilijoista, jotka ovat jääneet Suomeen. Pounds valmensi viime kaudella KTP:tä ja Harris on Componentan valmentaja. Huffin poika on tainnut pelata maajoukkueessa kuten myös Gerald Leen poika.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

mietiskelijä

Onhan monikulttuurisuudella hyviäkin puolia mutta niillä ei oo mitään merkitystä siinä vaiheessa meiltä loppuu maksukyky. Itellä ei oo ollu varaa eikä uskallusta tehdä lapsia pätkätöiden takia ja ennusteet on, että kun tulen vanhaksi, saan n. 30 % palkastani eläkettä!!! Jos jotain pennejä oon joskus saanut yhteiskunnalta, on se ollut kovan työn takana ja sitäkin riittää vain n. 3 kuukaudeksi jonka jälkeen suomalaisen on mentävä töihin kuin töihin...

Kyllä tässä rupeaa sitten pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että suomessa sorsitaan lähinnä omia kansalaisiaan, jotka yrittävät opiskella, montakin ammattia, tehdä työtään ja maksaa veroja ja elää elämäänsä.

Tiedän moniakin tapauksia tuttavan tuttavissa, jossa ulkomaalaiset käyttävät suomen ilmaista koulutusta hyväksi.. kun he valmistuvat korkeakoulusta täällä, samantien nostetaan kytkintä jonnekin muualle maksamaan veroja.

Ja mua ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta maksaa sellasten pakolaisten oleskelua omassa kotimaassani, jotka ei kunnioita naisia. Mulla ei oo aikomustakaan ruveta käyttää huivia päässä "monikulttuurisuuden nimissä" ja ottaa pannuun, kun osalla pakolaismiehistä on käsitys, että kaikki länsimaiset naiset on horoja. Ja käytös on senmukaista. Päivällä ja illallakin.

On ihan älytöntä, että meidän pitäis ruveta elämään heidän pillinsä mukaan, vaikka me maksetaan viulut.

Parsifal

Quote from: Lazer Apparaten on 14.12.2008, 19:44:11
Quote from: Kinji on 14.12.2008, 19:43:39
QuoteKebab on hyvää

niin, mutta onko se "varsinaista monikulttuuria"?
;)

Eikös mokuttajat ole sanoneet että mm. ruokakulttuuri rikastuu..
Kuulemma rikastuttavat musiikkikulttuuriammekin "uusilla rytmeillä", kun taannoin kyselin, että mitä sellaista hyvää maahanmuuttajat voisivat tuoda, mitä ei länsimaisesta kulttuurista jo ennestään löytyisi. Näiltä tyypeiltä sitten oppii kulttuurista kaikenlaista, kuten että Mozart eli 1200-luvulla.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Bataatti

Monikulttuurisuus on ilmiönä ensisijaisesti yhteiskunnan edun mukainen ja jota tulee vaalia ja edistää tilaisuuden tullen. Itselläni ongelma ei olekaan monikulttuurisessa yhteiskunnassa an sich, vaan siinä, miten se ilmenee ja tavassa, jolla sitä pyritään rakentamaan. Ideaalitilanteessa monikulttuurisuuteen avoimesti suhtautuva maahanmuuttopolitiikka on win-win-tilanne niin valtiolle kuin muuttajallekin: toisaalta, yhteisö saa uudesta verestä voimavaroja, työvoimaa, verotuloja ja rikasteita paikalliseen kulttuuriin - maahanmuuttajan kannalta edut ovat yleensä aika itsestäänselvät, etenkin jos maahanmuuttaja tulee kolmannesta maailmasta tai esimerkiksi entisen itäblokin alueelta.

Monikulttuuri ilmiönä pitää sisällään enemmän hyötyjä kuin haittoja ja suurin osa haitoista, joita nyt on jo esimerkiksi Ranskassa päästy seuraamaan, johtuvatenemmänin toteutustavasta kuin ilmiöstä itsestään. Valitettavasti Suomessa suunta on aika samankaltainen, sillä väestöä otetaan enemmän kuin kantosuhde kestää; jo valmiiksi maassa asuvat maahanmuuttajat eivät ole integroituneet eikä heillä ole työtä, ja silti määrä on vain kasvamaan päin. Ideaalitilanteessa maahanmuutolla ja monikulttuurilla voidaan taistella eläkepommin räjähtämistä vastaan - nykytilanne puolestaan vain pahentaa tilannetta huoltosuhteen rasittuessa, kun työllisyysprosentit näyttävät hädin tuskin viittäkymmentä, jos sitäkään, ja työttömyyskorvausten päälle tulevat muut integrointimaksut. Jos hommaa lähdettäisiin pykäämään kunnolla loppuun asti ja turha humanitäärinen elintasoturismi lakkautettaisiin välittömästi, pääsisi Suomikin oikeasti keräämään oikeasti hedelmää siitä monikulttuurin siemenestä ja kultamunasta jota se on hautonut ja jonka päälle se nyt on hiljalleen virtsaamassa ottamalla sombassia toisen jälkeen maahan.

Alkoholix

Quote from: Leon on 15.12.2008, 11:24:15
Japanilaisten shinto-uskovaisten uskonto on animistinen ja polyteistinen, mukana myös koko lailla synkretistisyyttä.

Japani ei missään tapauksessa ole monikulttuurinen, vaan monokulttuurinen. Viimeksi kun olin siellä vähän isomassa kaupungissa, näin reilun viikon aikana noin 30 ulkomaalaista... Voi olla että missasin muutaman korealaisen, niitä kun on hankala erottaa japanilaisesta, ainakin näin länsimaalaisin silmin.

Kyllä. Japanihan on harvinaisen monokulttuurinen valtio. Sinne on hyvin vaikea päästä asumaan ja kansalaisten varautuneisuus ulkomaalaisia kohtaan on selvästi havaittavissa. Tokiossa on jopa ravintoloita joiden ovella lukee: "no foreingers".

Alkoholix

Quote from: Vasarahammer on 19.02.2009, 09:39:24
Quote from: IDA on 06.01.2009, 19:46:45
Nykyään koris menee uhkaavasti suuntaan jossa puoli joukkuetta vaihdetaan kesken kauden ja kokonaan uusi joukkue ostetaan aina seuraavaksi kaudeksi, joten tuollaisia esikuvia ei oikein senkään kautta synny. Mikä on valitettavaa.

Kun 80-luvulla näki mustan miehen, mietti aina ensimmäiseksi, minkä koripallojoukkueen jenkkivahvistus on kyseessä.

Larry Pounds, Gerald Lee, Bernard Harris ja Leon Huff tulevat ainakin mieleen tuon ajan koripalloilijoista, jotka ovat jääneet Suomeen. Pounds valmensi viime kaudella KTP:tä ja Harris on Componentan valmentaja. Huffin poika on tainnut pelata maajoukkueessa kuten myös Gerald Leen poika.

Nyt unohdit Nokian ylpeyden Garcia Hopkinsin, joka on rikastuttanut Suomea jo ainakin 5 lapsen verran.(Joskin todettakoon, että nuo muksut ovat viimeistä, vielä syntymätöntä lukuunottamatta täysin suomalaistuneita.) Hopkins työskentelee Nokian Edenissä uimavalvojana ja aloitti ko. toimen uimataidottomana. Tuo saattaa kuulostaa pahalta ellei tunne kylpylän perin matalia altaita. Hopkins yritti lähteä aktiiviuransa jälkeen takaisin Yhdysvaltoihin, mutta omien sanojensa mukaan ei osannutkaan enää elää siellä, koska kaikki oli muuttunut. Voisi sanoa, että hopista tulikin suomalainen juntti.

En usko, että monellakaan on näistä herrasmiehistä kovinkaan pahaa sanottavaa. Hehän ovat omissa pikkukaupungeissaan hyvinkin pidettyjä. Työperäistä maahanmuuttoa sanon minä. :D

Kalle

Monikulttuurisuuden positiiviset puolet voitaisiin varmaan aika pitkälti tiivistää niihin uusiin taitoihin ja osaamiseen (laajassa merkityksessä), jota tulijat mukanaan tuovat. Tästä nyt kuluneena esimerkkinä tuo eksoottinen ruoka. Tällöin monikulttuurisuudessa voidaan myös erottaa selkeästi rikastuttavampaa ja vähemmän rikastuttavaa monikulttuurisuutta. Esim. perinteisen Kiinalaisen lääketieteen osaaja voi tuoda paljon uutta ja arvokasta tietoa tänne, niin tuon osaamisensa tai vaikka ruokakulttuurinsa muodossa, koska kummallekin on täällä kysyntää. Taas vastaavasti Afrikkalaisen kamelinajajan edustama monikulttuurinen vaikutus voi olla täysin yhdentekevää, jos hänen osaamisensa on kamelinpaimennus ja Svahilinkielinen tarinankerronta, jolle kummallekkaan ei ole täällä käyttöä.

Sitten on toisaalta otettava myös huomioon mikä edellytys tulijalla on näitä taitoja täällä hyödyntää ja jakaa eteenpäin. Tulijan maan ruokakulttuuri ei rikastuta Suomea tippakaan jos tämä ei sitä jollain tavalla täällä jaa (perustamalla ravintolan, kirjoittamalla siitä kirjan tai vaikka vain kokkaamalla Suomalaisille naapurilleen). Ylipäätään jos ryhmä eristäytyy muusta yhteiskunnasta, jää heiltä aika tehokkaasti antamatta se mitä he voisivat antaa. Onko täällä paljonkin Somalialaisia Ravintoloita tai perinteisiä Irakilaisia teehuoneita?

Ennen kaikkea yhteistä kaikille positiivisille monikulttuurisuuden ilmentymille on se, että ne eivät tarvitse keinotekoista ylläpitämistä. Jos joku kulttuuriin liittyvä osaaminen on oikeasti hyödyllistä täällä ja sille on kysyntää, niin se pitää itse itseään yllä monin tavoin ja sulautuu osaksi Suomalaisen yhteiskuntaa. Arjen monikulttuurisuudeksi. Se ei vaadi erilaisuuden tunnistamista tai tiedostavuuskaavoja rahan pumppaamisesta nyt puhumattakaan. Toki kulttuurissa noin yleensä on paljon puolia, joiden vaaliminen vaatii yhteiskunnan tukea ja aktiivista osallistumista (esim. taidekasvatus, museot tai vaikka teatteritaide). Näiden säilyttäminen on arvokasta kulttuuriperintöä, mutta katsoisin, että jokaisen kansan on ensisijassa vaalittava omaa kulttuuriperintöään, eikä niin että Suomen pitää yrittää huolehtia kaikkien maailman kulttuurien säilyttämisestä. Siispä luonteva paikka pitää valtion rahoilla somalinkielisen kirjallisuuden messuja on jossain ihan muualla kuin Suomessa.

maitotyttö

Täällä on miltei järjestelmällisesti (luonnollisesti totta kai) käsitelty monikulttuurisuuden positiivisia puolia niin päin, että on ruodittu vähemmistökulttuurin tuottamia hyötyjä valtakulttuurille. Haluan tuoda omassa kirjoituksessani myös käänteisen näkökulman: mitä hyötyä monikulttuurisuudesta on saapuvan vähemmistön kulttuuriin.

Suomeksi sanottuna rohkenen toivoa, että tyttöjen/naisten sukuelimiä silpovista kulttuureista saapuvat ryhmät saavat jonkinlaisia vaikutteita meidän silpomattomasta kulttuuristamme, vaikkakin ehkä alkuaan rangaistuksen pelossa mutta kuitenkin. Varmasti on tapauksia, että silpomista tapahtuu meikäläistenkin tyttöjen suhteen, mutta pääsääntöisesti vaikuttaisi siltä, että Suomessa syntyneet tytöt jätetään tältä osin rauhaan.

Pari sukupolvea kun näin on käynyt, tapa jää itsestään unholaan, koska itsestään tällainen barbaria ei tule edes mieleen. Ja kun tämä väki sitten sukkuloi alkuperäkotonsa ja asuinmaansa välillä, myöhemmin ehkä jopa palaa sinne, tajutaan sielläkin ehkä hitaasti, että vaihtoehtoja tälle äärimmäisen kivuliaalle, traumatisoivalle ja haitalliselle käytännölle on.

Tällaisia ajatuksia kirkasotsaisen pään aivoista tällä kertaa. 



Mage

#76
Quote from: maitotyttö on 25.02.2009, 13:09:05
Haluan tuoda omassa kirjoituksessani myös käänteisen näkökulman: mitä hyötyä monikulttuurisuudesta on saapuvan vähemmistön kulttuuriin.

Hyvä kysymys. Eikös muuten kehitysapu ole mokuttamista?

Kehitysapu(eli monikulttuurivienti) joka viedään tietona ja koulutuksena onkin ainoita mielestäni hyväksyttävissä olevia keinoja vaikuttaa. Mutta meidän monikulttuuritädit tekevät juuri sitä vähemmistökulttuurille, mitä esim. muslimi/islam kulttuuri yrittää tehdä meille.Ne yrittävät muokata vähemmistön sopimaan enemmistöön.

Tiedon vienti pitäisikin tapahtua niin että kohde kulttuuri soveltaa sen omin tavoin omaan kulttuuriin ilman, että tädit menevät paikalla ja opettavat kädestä pitäen kuinka käytetään vessaa / kuinka tuhotaan paikallinen viljelyskulttuuri jne.

Vähän OT mutta menköön.

Taavitsainen

Herättelen tässä nyt vähän vanhaa keskustelua mutta eiköhän tuo käy nyt tämän kerran...
Quote from: M on 22.12.2008, 13:40:00
Eikös se ole toisinkin päin? Että muiden maiden ihmisten tulisi käydä täällä opissa. Minusta me emme ole maailman huonoin kansa, jolla olisi kovasti opittavaa muilta. Sanoisin, ja kirjoitankin, että muilla kansoilla olisi meiltä hyvinkin paljon oppimista.
No ehdottomasti se on näinkin, roomalassa rooman tavoin kaiken lisäksi.
Quote from: weekendsoldier on 22.12.2008, 13:23:24
No jos haluaa eksottisia ruokia, kuten esim. beduiinien häissään tarjoamaa munilla täytetyillä kanoilla täytetyllä lampaalla täytettyä kamelia, niin sen ohjeen ehkä saattais löytää netistä. Tarviiko sitä varten tuodä tänne se 200 000 - 2000 000 moniosaajaa? Sori, olen tänään tosi nuiva. :(
Oikeassa olet, minä nyt tässä koitin lähinnä hakemalla hakea näitä positiivisia puolia kun niitä kerran kyseltiin :)
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

Sikanez

#78
Palmusunnuntaina tuli annos monikulttuuria, kun  länsisuomalaista trulliperinnettä yhdistyi itäsuomalaiseen virpomisperinteeseen ja asialla olivat naapuriin muuttaneen intialaispariskunnan lapset.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

mekkuli

Quote from: Alkoholix on 24.02.2009, 12:47:37
Tokiossa on jopa ravintoloita joiden ovella lukee: "no foreingers".

Ja sitten kun niiltä kysyy paikallisella murteella, että "eiks pääse sisään?" niin vastaavat, että "toki, ei me sua tarkotettu vaan noita mustia jenkkisotilaita".

Hirveitä rasisteja ovat he.


Tiikeri

Kebab on hyvää ja sitten tuota hmmm...
S.P.Q.R

Fastracker


Forumin keskustelu keskittyy pitkälti monikulttuurisuuden ja maahanmuuton ilmiöiden ongelmallisiin puoliin.  Ja niitähän riittää.  Maailmanhistoriasta löytyy kuitenkin positiivisiakin esimerkkejä, tässä yksi esimerkki sellaisesta:

http://www.loc.gov/rr/european/FinnsAmer/finchro.html

Kongressin Kirjaston teksti on muistutus yhdestä vaiheesta kansallishistoriaamme, ja samalla malliesimerkki oikeanlaisesta ja toivottavasta maahanmuutosta:  Tulokkaiden kontribuutio kohdemaan talous- ja kulttuurielämään on ollut huomattava, pitkäkestoinen ja ennen kaikkea positiivinen ja vallitsevaa yhteiskuntarakennetta rasittamaton.  Vaikka kansallista ominaiskulttuuria on vaalittu antaumuksella ja ylpeydellä jopa satojen vuosien ajan, se ei (tiettävästi) ole johtanut ristiriitoihin muiden yhteisöjen tai yhteiskunnan kanssa.  Poliittiseen elämään on menty mukaan positiivisella asenteella, yhteen hiileen puhaltaen ja uutta kotimaata kehittämään pyrkien. 

Mielenkiintoista, ja tavallaan mieltä ylentävääkin luettavaa.  Jokainen voi omalla tahollaan miettiä, mitkä ovatkaan olleet ne tekijät mitkä vaikuttivat suomalaisten siirtolaisten hyväksyntään ja menestymiseen uudella maalla, ja millä lailla ne tekijät ovat erilaisia nykyisin meneillään olevan maahanmuuton ilmiöistä ja luonteesta? 

Tokihan me kaikki tiedämme vastaukset tähän.  Ja jos me poloiset pimeyden vaeltajat sen tiedämme, niin kuinka on mahdollista että valistuneet päättäjämme eivät sitä korkeilta paikoiltaan näe?

Maahan pyrkivät toiseuden edustajat taas tekisivät viisaasti pyrkimällä emuloimaan historian hyviksi havaitsemia toimintamalleja.
"Maa, jossa ovat maailman kalleimmat autot, rakennusmafian aikaansaamat sikahintaiset asunnot, Euroopan kallein ruoka, maailman korkein verotus, julkisen talouden osuus on 57% ja maa täyttyy Afrikkalaisista, muslimeista ja romaneista kiihtyvään tahtiin, ei oikein voi olla matkalla kuin kohti haisevaa slummia."
Octavius

John Carter

"Onnellinen Eurooppa on elävä ja värikäs, se on Eurooppa, jossa on tilaa kaikille."

-Emma Kari vihreiden helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu ja europarlamenttivaalien ehdokas

Eiköhän tuossa ole mokun ansioita ihan riittämiin: onnellisuus, eläväisyys, värikkyys ja rajoittamaton tila, josta riittää kaikille. 

Vähän harmittaa, että on olemassa myös realiteetteja, jotka sotkevat noin kauniit unelmat.
"Kuulkaapa, me Tanskassa emme pyydä anteeksi sananvapauttamme"
-Anders Fogh Rasmussen

Äänestäjä

Eri ruokakulttuurit ovat ilman muuta rikaste.

Myös musiikilliset vaikutteet.

Ihmisten avoimuus ja sosiaalisuus, verrattuna suomalaiseen jurouteen.

Eri kulttuureista tulleet ihmiset noin yleisemmin toivottavast avaavat suomalaisten silmiä katsomaan maailmaa avarammin ja sitä kautta ehkä oppimaan muista kulttuureista niiden hyviä puolia.

Muista kulttuureista ja maista olevat ystävät tuovat lisää mahdollisuuksia rikkaaseen ja mielenkiintoiseen matkustamiseen, jos esimerkiksi on mahdollista hyödyntää ystväien tietoja ja kontakteja näistä maista.

Suomaistuneet ja integroituneet maahanmuuttajat voivat olla erittäin hyvä voimavara vientiteollisuudessamme oikein hyödynnettynä.

Edellä mainitut suomalaistuneet koripalloilijoijat ovat erittäin hyvä esimerkki tänne työn perässä tulleista, arvostetuista ja hyvin integroituneista maahanmuuttajista.

Kaikki edellämainitut kohdat vaativat onnistuakseen tänne hyvällä ja positiivisella asenteella tulevia rehellisiä, ammattitaitoisia ja työtä vieroksumattomia maahanmuuttjia. Tällaisia maahanmuuttajia vastaan minulla ei ole mitään.

Jos jättäisimme veronmaksajina subventoimatta nkyisenlaisia keinotekoisia kansainvaelluksia, mutta vastaavasti avaisimme byrokratiaamme nykysestä kun kyseessä ovat hyvällä asenteella liikkellä olevat työtä tekemään tulevat muuttajat, niin maamme kehittyisi positiivisesti multikulttuurilliseksi. Tällainen toiminta vähentäisi rasismia. Esimerkkejä näin toimivista maista ovat muun muassa Australia ja Kanada.

Nykyinen maahanmuuttopolitiikka sen sijaan lisää rasismia, koska suomalaiset perustellusti ärsyyntyvät, jos tulijat eivät kunnioita isäntiensä kulttuuria eivätkä ole aidosti työhalusia ja/tai kykyisiä. Voisin veikata, että tänne hyvällä asenteella työtä tekemään tulleet maahanmuuttajat kärsivät kaikkein eniten nykyisestä maahanmuuttopolitiikasta. Sen lisäksi että Suomessa on yllättävän tiukka byrokratia estämään tällaista maahanmuuttoa, niin turvapaikanhakukeinottelijoiden massamuuton aiheuttama rasismi tulee haittamaan myös muiden rehellisten ja ahkerien maahanmuuttajien elämää yleisen asenneilmapiirin koventuessa maahanmuuttoa kohtaan.

Edellämainituista syistä RKP:n politiikka on rasisimia edistävää, kun taas Halla-ahon ajama politiikka rasismia vähentävää. Kunhan rasismivetoomus on allekirjoitettu, sillä voisi alkaa lätkiä Astridia ja kumppaneita otsaan.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

Aym

Käsittääkseni suomalainen geeniperimä ei ole kuitenkaan vielä niin homogeenistä, että täytyisi turvautua eugeniikkaan. Maahanmuuttajat eivät sitä paitsi takaa mitään muuttumaa valtaväeston perimässä - täällä Briteissä esimerkiksi pakistanilaisten parissa serkusten avioliitot ovat yleisiä ja eri etniset ryhmät pyrkivät elämään erillään toisistaan - paitsi kouluteuimman väen parissa.

Monen kulttuurin yhteiselo onnistuu, jos kaikki noudattavat samaa lakia, ja hylkäävät ne tavat, jotka ovat ristiriidassa valtion lakien kanssa. Singapore lienee esimerkki maasta, jossa eri etniset ryhmät elävät rauhassa ja harva uskaltaa kokeilla, mitä rauhan rikkomisesta seuraisi.

Itse olen kiinnostunut vieraista kulttuureista ja niihin tutustuminen on opettanut minut arvostamaan enemmän omaakin kulttuuriani. Poikaystäväni kautta olen nähnyt, miten muut kokevat esimerkiksi suomalaisen talven ja miten eksoottiselta pohjoismaat saattavat vaikuttaa. Aasialaisessa kulttuurissa pidän ruuasta, populaarikulttuurista ja kohteliaista käytostavoista.

Huonoa monikulttuuria on se, että yksi ryhmä pyrkii niskan päälle tai se, että omalla kulttuurilla perustellaan huonoa käytostä. Pahimmassa tapauksessa tämä johtaa sirpaloitumiseen, jossa ei enää tunnusteta mitään yhteisiä arvoja ja meininki muuttuu sellaiseksi, että sitä voi kuvailla jo hobbesilaisittain "nasty, short and brutish"

Parsifal

#85
Muuan yksittäistapaus: Joseph de Boulogne eli Chevalier de Saint-Georges (1745-1799), tunnettiin myös lempinimellä "Musta Mozart". Ranskalaisen aatelismiehen ja neekeriorjattaren poika, josta sukeutui ritari, Euroopan taitavin miekkamies ja virtuoosimainen viulisti sekä säveltäjä, jota verrattiin itse Mozartiin.

(http://www.caribbean-sun.com/Editorial/images/Mozart_chevalier2.jpg)

Mitään noista ei nykyinen monikultturismi edusta. Sapeli kyllä heiluu siellä täällä, mutta vähemmän sivistyneissä merkeissä.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

RedsoutofFinland

Eräistä tuontiuskonnoista suomalaiset saavat vaikutteita, että voisipa jopa sanoa että tälläinen rikastaminen on positiivista. Tarkoitan nyt kuitenkin buddhalaisuutta, en islamia :D. Jumalkäsitys, hyvä/paha vastakkain asettelu ym. muut vanhahtavat käsitykset ainakin itseäni kummastuttavat. Buddhalaisuudessa nämä asiat on korvattu selkeästi järkevimmillä selityksillä. Luterilaisissa arvoissa pitäisi kuitenkin pitää kiinni ja tämän takia en lähtisi kirkkoa hajottamaan. Kirkon tuottama vapaaehtoistyö on yksi helposti unohdettu mutta tärkeä palanen koko kirkon sisällä. Uusien kirkkojen rakentaminen on kuitenkin ***seestä. Enkä näe kyllä siinäkään mitään positiivista, että kirkko on muuttumassa kommunistiseksi instituutiossa jossa arvot otetaan suoraan trendeistä ja vasemmistopuolueiden käsikirjoista.

Fastracker

Hmm...  Suomalaiset tutustuvat monikulttuuriliturgian mukaisesti uusiin uskontoihin -> Yleensä tai pääsääntöisesti kokemukset ainakin tietystä uskonnosta ja sen soveltuvuudesta Eurooppalaiseen yhteiskuntaan ovat epäilyttäviä -> Kristinusko menettää uskottavuuttaan vielä entistä enemmän huoraamalla Islamille -> Kansa alkaa huomaamaan, että kaikki uskonnot on perseestä!

Siinä se, monikultturismin positiivinen puoli!

Ihanaa, väistämätöntä, luonnollista!
"Maa, jossa ovat maailman kalleimmat autot, rakennusmafian aikaansaamat sikahintaiset asunnot, Euroopan kallein ruoka, maailman korkein verotus, julkisen talouden osuus on 57% ja maa täyttyy Afrikkalaisista, muslimeista ja romaneista kiihtyvään tahtiin, ei oikein voi olla matkalla kuin kohti haisevaa slummia."
Octavius

requiem

Quote

Historia: Kuvia kadonneesta ajasta

3/9: Eurooppa sodan kynnyksellä. Vuonna 1910 Auguste Léon kävi valokuvausretkellä Skandinaviassa ja dokumentoi ihmisten elämää myös Italiassa ja Balkanilla, hieman ennen maailmansodan puhkeamista.

    * YLE TEEMA
    * Tiistai 9.6. klo 21.06
    * Kesto 00:51:02
    * Esitysaikaa 7 päivää jäljellä

http://areena.yle.fi/video/246254

Kaunis kuvaus jo nykyään kadonneesta Euroopasta. Balkania käsittelevä osio valottaa hyvin kuinka luonnollisesti syntynyt monikulttuuri voi kukoistaa ja toimia, mutta myös samalta suunnalta löytyy myös vastakkaisen kehityskulun seuraukset. Harmi ettei Skandinavian retken ohessa vierailtu myös Suomessa.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Ammadeus

Helevata kun sitä ulkomaista super hiivaa ei saa enää mistään!
Ennen kilju kävi hetkessä nautinta valmiiksi,nyt pitää odotella päiväkaudet.
Ehkä rassissmin aalto pyyhkäisi hiivat tarvike liikkeistä.