News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2024-12-25: Alasammuttu Azerbaijan Airlines lento 8243

Started by Siili, 25.12.2024, 22:19:09

Previous topic - Next topic

Puuha-Pepe

Quote from: Lalli IsoTalo on 26.12.2024, 21:11:36
Xssä joku yksityislentäjäksi ilmoittautunut esitti, että pakkolaskulupaa ei tarvitse anoa tai saada. Riittää kun huutaa "mayday" x 3 ja laskeutuu lähimpään turvalliseen paikkaan. Pitäneekö paikkansa?

No ei tietenkään, mutta lennonjohdon tehtävä on ohjata kone lähimmälle turvalliselle kentälle. En tunne paikallisia olosuhteita, mutta en yhtään ihmettelisi etteikö rysyt olisi toivoneet koneen todistusaineistoineen putoavan mereen.

P

Quote from: Lalli IsoTalo on 26.12.2024, 21:11:36
Xssä joku yksityislentäjäksi ilmoittautunut esitti, että pakkolaskulupaa ei tarvitse anoa tai saada. Riittää kun huutaa "mayday" x 3 ja laskeutuu lähimpään turvalliseen paikkaan. Pitäneekö paikkansa?

Sivistyneissä yhteiskunnissa. Mutta kentällä, jossa ammutaan sinne saapuvaareittikonetta ilmatorjunnalla...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Hohtis

Quote from: dura0 on 27.12.2024, 06:02:33
Nyt kun alkaa varmistua että tämä oli venäjän ilmatorjunta, herää kysymys.

Toki venäjän IT on vähän vanhaa, mutta eikö se pysty tutkasta erottamaan dronea matkustajalentokoneesta? Eikai ukrainan dronet nyt sentään vielä niin isoja ole.

Tutkahan ei näe kohteen fyysistä kokoa, pelkästään tutkapoikkipintalan RCS per tarkastelusuunta eikä sitä välttämättä indikoida operaattorille mitenkään.

Kohteen lentokorkeudesta ja nopeudesta voi päätellä jotain, mutta droneteknologia on sen verran innovatiivista, että enpä itse luottaisi siihen, ettei dronessa voisi olla suihkumoottori tai ettei se lentäisi korkealla  -  koska ne lentävät jo nyt (Global Hawk, Predator, Reaper jne).

Jos IT oli Pantsir S(x) niin siinä on hyvin todennäköisesti maalin korkeuden mittauskyky, viimeistään siinä vaiheessa kun maali on seurantalukossa.

Ei IT edes yritä tunnistaa tai luokitella kohdetta ellei niin ole sille käsketty. Jos IT:llä on tuli vapaa, se ampuu "kaikkea mikä lentää" koska joku muu on huolehtinut siitä, että alueella ei lennä omia.

Jos IT:lle on käsketty, että maali pitää tunnistaa viholliseksi ennen tulen käyttöä, se hidastaa toimintaa ja laskee IT:n suorituskykyä jolloin suurempi osa maaleista voi päästä läpi suojattavaan kohteeseen.

IFF eli omatunnistus voi tapahtua teknisesti, menetelmällisesti tai visuaalisesti. Tekninen IFF voi olla sotilaallinen sovellus, jolloin siviilikone ei tietenkään vastaa kyselyyn oikein ja jää tunnistamatta. Siviili-IFF:ksi voidaan ajatella normi transponderi, mutta jos kone ei koodaa* niin sekään ei toimi.

Menetelmällisesti kone voidaan tunnistaa esimerkiksi sen käyttämän lentoreitin perusteella. Visuaalinen tunnistus on myös mahdollinen mutta vaatii toki sen, että apina erottaa omat vihollisista.

* uutisoinnin perusteella koneessa ei ollut transponderi päällä sen lentäessä Venäjän ilmatilassa, koska se väitetysti katosi kuvasta. Tuntuisi vähintäänkin oudolta lentää sotaa käyvän maan ilmatilaan ilman koodia kun siinä tilanteessa lähtee jo rauhan aikana hävittäjät vastaan. Onko tälle löytynyt jotain vahvistusta?

Tunkki

Viimeiset hetket tämä kone ajeli melko sykeröille ilman ohjauskykyä. Viimeinen pätkä yli Kaspian meren ei näy kokonaan kiitos GPS-häirinnän.

https://pbs.twimg.com/media/GfvkssAXIAEIrB5?format=jpg&name=large

duc

Enää ei väitetä lintuja syyllisiksi vaan pyydetään anteeksi:

QuotePutin apologises over plane crash, without saying Russia at fault

The Azerbaijan Airlines plane came down on Christmas Day in Russian airspace, killing 38 people

Russia's President Vladimir Putin has apologised to the president of neighbouring Azerbaijan over the downing of a commercial airliner in Russian airspace, in which 38 people were killed - but stopped short of saying Russia was responsible.

In his first comments on the Christmas Day crash, Putin said the "tragic incident" had occurred when Russian air defence systems were repelling Ukrainian drones.

- -

The plane is believed to have come under fire from Russian air defence as it tried to land in the Russian region of Chechnya - forcing it to divert across the Caspian Sea.

- -

The Kremlin released a statement on Saturday noting Putin had spoken to Azerbaijan's president Ilham Aliyev by phone.

"(President) Vladimir Putin apologised that the tragic incident occurred in Russian airspace and once again expressed his deep and sincere condolences to the families of the victims and wished a speedy recovery to the injured," it said.

In the rare publicised apology, Putin also acknowledged the plane had repeatedly tried to land at Grozny airport in Chechnya.

At the time, the cities of Grozny, Mozdok and Vladikavkaz were "being attacked by Ukrainian unmanned aerial vehicles, and Russian air defence systems repelled these attacks", he said.

The Kremlin read-out made no direct admission that the plane had been struck by Russian missiles.

- -

Prior to Saturday, the Kremlin had refused to say whether it was involved in the crash with authorities saying they were awaiting investigation results.

But Russian aviation authorities had earlier in the week said the situation in the region was "very complicated" due to Ukrainian drone strikes.

- -


https://www.bbc.com/news/articles/cqx8l1533j5o
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Viimeinen linja

Quote from: duc on 28.12.2024, 22:58:06
Enää ei väitetä lintuja syyllisiksi vaan pyydetään anteeksi:

Enää pitäisi pähkäillä miten tämä anteeksipyytäminen auttaa niitä joilta meni se ainokainen, voihan se tuntua aika laihalta myös niistä jotka vammautuivat vakavasti/pysyvästi.