News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Työttömyys ja siihen liittyvä bs bisnes

Started by ohkurin_narsi, 20.04.2024, 01:47:32

Previous topic - Next topic

ohkurin_narsi

Kaveri tuossa vouhotti, että hänen ollessa kunnon pitkäaikaistyöttömänä, 50+ ukkona, että ne tyrkyttävät ihan absurdeja "palveluja" että muka työllistyisi. Pakko osallistua.

Oikeasti näyttää, että tarkoitus on oikeasti rahastaa jollain "kuntoutuksella".

Case 1. Kaveri oli Tampereen seudulla työtön, ja osallistui työllisyys "kuntoutukseen". Kuulemma 2k€/kk arvoista. Realismi oli pari kertaa viikossa johonkin tilaan pelaamaan shakkia tai korttia. Yhtäkään työpaikkaa ei tuosta irronnut.

Case 2. Toiselle kaverille tarjotaan työllisyysvalmennusta, mutta on vain Teams valmennusta. Ei naamakkain. Fillikset oli että "valmentaja" ei ollut ollenkaan valmistautunut, ja ihan turhaa. Tarkoituksenhakuiton juttu. Yksi sessio kuukaudessa.

Noita on koetettu kaivaa, mitkä tahot on takana? On selvää, että tommoinen "valmennus" ei ole osaamispohjaista, siis ei semmoisilta tahoilta jotka osaisi oikeasti auttaa edes työhommia. Tuli mieleen, onko vaan poliittisten kavereiden "bisneksiä"?

Case 2 on erityisesti epäilyttävä, otetaan kymmeniä ukkoja kuukaudessa 20 min telco haastatteluun, ja sanotaan että tää on hienoa valmennusta.

Meillä siis näyttää olevan jonkinlainen "bisnes" menellään tässä - joka sen kohteessa eli työttömissä aiheuttaa lähinnä vitutusta eikä saa tulosta.

Onko teillä vastaavia kokemuksia?

Poliittisesti tuommoinen pitäisi lopettaa, siitä ei ole mitään hyötyä. Tuo lienee joku hyvävelibisnes.

Ari-Lee

TE-aisantuntijat ovat ikuisesti tiedustelleet jos menisin vapaaehtoisesti CV-kerhoon. Olen kieltäytynyt, koska en tiedä yhtään työpaikkaa, missä pykättäisiin Curriculum Vitaeta palkkatyönä. Itse olen täysin koulutettu tietokoneisiin ja yleisimpiin ohjelmiin. Olen kouluttanut ihmisiä käyttämään toimisto-ohjelmia jne. Minun pitäisi olla kouluttaja kerhossa, mihin itse osallistuisin. Kafkaa.

Ja jos CV:n tekemistä kouluttavat +50 vuotiaille, ketkä eivät ole tarvinneet tietokonettakaan työssään on se jo ylikafkaa. Ylikallista, turhaa ja haitallista.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ohkurin_narsi

Kaveri #3 oli joskus joutunut tommoiseen CV valmennukseen. Sanoi että turhin kurssi koko hänen elämässään, mitään ei saanut ei edes hyvää CV:tä lopputulemana vaikka sitä piti "kirjoittaa" joka viikko.
Tämäkin tyyppi siis TKK porukkaa.

Ari-Lee

Ja pahintahan tuossa ei ole se mitä siellä mahdollisesti käydään läpi. Pahinta on se, mitä niissä ei käydä läpi - PDF:n teko todistuksilla ja ilman todistuksia, HETU mustattuna, PDF salasanalla suojattuna ja ilman salasanaa. Ja koko tietoturva / yksityisyys on opted out kokonaisuudessaan.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

ohkurin_narsi

Yksi kaverihan sanoi että se ei suostu koska tietoturva. Mutta se ei vaikuttanut mitään - ei damagea eikä mitään. Huuhaa "konsultti" saa silti palkan työstä mistä ei ole mitään iloa muulle kuin "konsultille".

Siis onkohan tommoinen systeemi yhteiskunnalle muka kannattava? Pakosta tuli mieleen tää joka sai "2k€ arvosta" palveluita - edesauttoiko ne mitenkään hänen työllistymistään? Eikö olisi kannattanut antaa palveluiden sijasta sama raha ukkelille käteen?

Yksi iso juttu mikä noissa häiritsee, on jos rupeaa miettimään homman skaalaa - laskee sen miten vaan niin noi "konsultit" saa miljoonien liikevaihtoa ihan pelkästä hevonpaskasta. Laitan lainausmerkkeihin, koska itse työskentelen ns oikealla konsulttialalla, ja noi pistää vähän niinkuin silmään.

Ketkä tuottavat noita palveluita? Mitkä ovat niiden poliittiset kytkennät? .. ajan tässä pikkuisen takaa, kun ja jos täällä on PS aktiiveja, niin tutkikaapa.

Golimar

Kuntakokeilun vastuuasiantuntijalla ei aiemmin ollut kaupungin sähköpostiosoitetta mutta yhtäkkiä sille tuli sellainen, se kai palkattiin kaupungille konsultin hommista. Reilun viikon kuluttua se soittaa ja höpisee jotain, aika pitkään sain olla rauhassa niiltä jutuilta kun oli sairaslomaa.

ikuturso

Noihin palveluihin on liittynyt aina kaiken sortin kuppausta.

Itsekin mietin joskus ties minkälaisen konsultin hommia, mutta selkäranka ei oikein taipunut.

Esimerkkinä vaikka yrityshautomopalvelut. Yrityksille on (ainakin ollut silloin kun olin itse startup) tarjolla hyvin kohdennettuja tukia. Pienyrittäjällä ei ole mahdollisuutta siinä tukiviidakossa kahlata ja tehdä kaikkia kuponkeja. Niinpä yritys lähtee mukaan "hautomoon", jossa jutellaan jonkun hautomon konsultin kanssa alussa viikoittain sitten harvemmin. Hautomo esittelee kaiken maailman tukia ja "myy" niitä yrittäjälle. Hupaisinta ja surullisinta - juuri sitä miksi oma selkäranka ei taipunut - on se, että tuet eivät ole ilmaisia vaan esim 50% tukia. Mene design-starttiin, jossa tuotteesi käydään läpi ammattitaitoisen teollisen muotoilijan kanssa. Tai myyntiteho -koulutukseen, jossa käydään läpi tuotteiden tai palveluiden rakenne ja haetaan sopivat myyntiargumentit.

Omaan firmaani design start käytiin läpi tuotteen kanssa, joka oli liian kallis myytäväksi, ja jonka tuloksena oli design, joka olisi tarvinnut niin kalliit puristevalumuotit, että ei siinä tilanteessa ollut mitään mahdollisuutta moiseen. Myyntiteho otettiin tilanteessa, jossa ei ollut valmista tuotetta, vaan myytävyydellä mietittiin tuotetta eteenpäin ja konsultin edessä otettiin kollegan kanssa aika rajusti mielipiteinemme yhteen.

Kollegani oli ihminen, johon upposi nämä 50% tuet. Olisin itse pärjännyt ilmankin. Jos saimme 3000€ konsultaation, jouduimme maksamaan siitä 1500€. Tuo oli pois kollegan ja minunkin palkasta, mutta sillä maksettiin yrityshautomon konsultin palkkaa ja konsultaation tarjoavan ihmisen palkkaa.
Hautomot siis kuppasivat yritykseltä kaikkeen turhaan sellaista rahaa, mitä yrityksellä ei oikeasti ollut - toki myös neuvoivat, kuinka sitä saa Finnveralta lisää lainaksi... Ja maksoivat sillä konsulteille.

TE-keskuspalvelut ovat sikäli työnhakijan kannalta terveempiä, että hakijan ei itse tarvitse maksaa niistä. Mutta järjestelmä on luonut kuppari-kaisojen verkoston, joka käsi ojossa ottaa yhteiskunnalta rahaa, jotta voi pitää kalliita sessioita.

Hautomopiireissä on teekkariajoilta ollut tuttuja. Kovia poikia ja tyttöjä junailemaan asioita. Jo kouluaikana järjestivät tempauksia ja yhdistystoimintaa. Ja olivat taitavia pummaamaan yrityksiltä rahaa. Ei siinä mitään, jos joltain Olvilta pummaat kymppitonnin olutsponssin vuoden kaikkiin tapahtumiin. Mutta kun sitten hautomossa vastassa on Heino ja Reino Oy, joka on juuri perustettu 1000€ osakepääomalla ja näiltä kuppaat sen 1500€ muka 3000€ pilipalikonsultaatioon. Omaan taskuun jää tonni ja yritys saa korkeintaan 2000€ palvelun, jota tämä ei tarvitse.

Hautomosysteemi on alun perin ollut ihan tervettä toimintaa, mutta sitten kun hautomo on kasvanut ja siellä on toistakymmentä työntekijää ja tulee lama eikä yriityksiä perusteta, niin niille omille työntekijöille pitää löytää se palkka jostain. Ja silloin päädytään kuppaamaan valtiolta ja EU:lta rahaa mitä mielikuvituksellisimmista konsultaatioista ja se joka lopulta kärsii, on se pienyrittäjä, jolle myydään ihan hobbyhall/valitut palat paskaa kauniissa kääreessä.

Kiitos taas että sain avautua.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ohkurin_narsi

^Ei päinvastoin, vaikka tähän vähän offtopic onkin. Olen juu nähnyt minäkin noita, pahin oli "teknokummi" mikä halusi oikeasti tulla toimitusjohtajaksi. Minä en kelvannut vissiin.

Mutta threadin asia oli noi työkkärien ja TE-keskuksen pöllöt, mitkä laittaa ihan pahvi"konsultteja". Siis semmoista shittiä että et ikinä ostaisi omalle henkilökunnalle. Kavereiden tarinat oli taas semmoisia, että lupasin laittaa threadia, että saisi vähän kissaa luettavaksi.

Dangr

:silakka:
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

mmm

Quote from: Dangr on 20.04.2024, 10:40:08
*
"Seligman huomasi, että koirat,ihmiset jotka altistettiin sähköiskuille mielipuoliselle verotukselle riippumatta niiden heidän yrityksistä paeta parantaa olojaan, omaksuivat lopulta passiivisen asenteen niitä kohtaan. Ne alistuivat kärsimään hiljaisuudessa.

Tämä ilmiö yhdistettiin pian monien masennuksen syövereihin joutuneiden ihmisten asenteisiin ja masennuksen aiheuttajiin. Ahdistus, masennus ja täydellinen motivaation puute alkavat lopulta ohjailla henkilön asennetta ja käyttäytymistä. Lopulta hänestä tulee täysin passiivinen.
Pienin korjauksin kuvaa tilannettani melkein täydellisesti.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Totti

Quote from: Ari-Lee on 20.04.2024, 03:52:12
TE-aisantuntijat ovat ikuisesti tiedustelleet jos menisin vapaaehtoisesti CV-kerhoon. Olen kieltäytynyt, koska en tiedä yhtään työpaikkaa, missä pykättäisiin Curriculum Vitaeta palkkatyönä. Itse olen täysin koulutettu tietokoneisiin ja yleisimpiin ohjelmiin. Olen kouluttanut ihmisiä käyttämään toimisto-ohjelmia jne. Minun pitäisi olla kouluttaja kerhossa, mihin itse osallistuisin. Kafkaa.

Ja jos CV:n tekemistä kouluttavat +50 vuotiaille, ketkä eivät ole tarvinneet tietokonettakaan työssään on se jo ylikafkaa. Ylikallista, turhaa ja haitallista.

On kieltämättä absurdia tarjota CV-kursseja jo työelämässä olleille konkareille, mutta en välttämättä pidä tällaisia kursseja huonona asiana nuorille. Ilmeisesti nykyään opetellaan kuitenkin kirjoittelemaan ummet ja lammet työnhakuihin ja sotkeman ne kaiken maailman visuaalisilla kikoilla.

Näitä työhakemuksia on nimittäin tullut nähtyä kohtalainen määrä ja laatu on heikentynyt vuosikymmenten saatossa merkittävästi: todella huonoa kieltä, pitkiä sepustuksia asian vierestä, sekavaa graafista ilmettä jne.

Ihan oma tarinansa on kuvat, jotka alkoivat ilmestymään joitain vuosia sitten työhakemuksiin. Etenkin naiset ovat ihastuneita omaan potrettiinsa ja kuvien perusteella voisi usein luulla että he pyrkivät bordellin töihin; dekolte yltää välillä napaan saakka, ylävarustus pursuaa ulos ja ankkahuulet törröttävät. Kokovartalokuvia tiukoissa spandexesissakin on nähty.

Liian moni näyttäisi kuvittelevan, että työpaikka saadaan myymällä itsensä miespomojen likaisille fantasioille. Tosiasiassa lortoksi tekeytyvät hakijat menevät suoraan hylkyyn. Tällainen harkinnan puute nimittä kertoo kaiken tarvittavan hakijasta lukematta hakemusta.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

stefani

Työnhaun opettaminen kuulostaa todella vaikealle ja huolestuttavalle asialle, koska on tosiasia, että eri työnantajilla on erilaisia uskomuksia ja vaatimuksia. Jos jotkut haluavat ottaa opettajan roolin tällä alalla, niin siinä pitäisi sitten oikeasti olla joitain laajoja tutkimuksia taustalla tukemassa opetettavia asioita.

Itse olen saanut havaita, että joillain työnantajilla on joitain omia mielipiteitä, joista he ovat tehneet tiukkoja vaatimuksia. He siis uskovat näkevänsä joistain erikoisista yksityiskohdista, ketkä ovat soveltuvia työntekijöitä, ja ketkä eivät. Tällaiset työnantajat itse uskovat olevansa jotenkin kovia ja ammattimaisia tiukkojen vaatimustensa kanssa.

Sitten joillain työnantajilla on enemmän kykyä keskittyä siihen, mikä on olennaista. Kun itse joskus hain töitä, niin niin se sitten meni, että koviin työpaikkoihin en päässyt, mutta lopulta kohdalle osui myös olennaisempaan keskittyvä työnantaja.

ohkurin_narsi

Siinä voisi olla tosiaan pointtia erottaa nuoret ja keski-ikäiset+ eri ryhmiin. Nuorille varmasti työnhakutaitojen opettaminen voisi olla ihan fiksua. Ihan kädestä pitäen, mitä työhakemukseen ja CV:hen laitetaan ja mitä ei.

Keski-ikäisille toi on kuitenkin maailman turhinta hommaa. Pitäisi keksiä jotain ihan uutta. Kyllähän toki CV vinkkejä voi antaa, mutta se on sitten yksi lyhyt sessio eikä viikottainen hölmöläishelvetti.
Mitä CV:hin tulee, niin itse lueskelen mieluiten "projekti-CV":itä, missä jotenkin näkyy homman kehittyminen ja ammattitaidon jalostuminen.

Minun arveluni on, että vanhemmille työntekijöille systeemit ei nyt oikein toimi. Rekryfirmat on täynnä junnukonsultteja, mitkä raakkaa ukkelit ja akkelit pois heti kättelyssä. En sanoisi että kysyntä ja tarjonta ei kohtaa, koska välissä on nykyään erilaisia portinvartijoita estämässä kohtaamisia.

Pallopääkissa

Mistä on keksitty se kun tähän ja tuohon vaaditaan jokin kortti? Joku voisi olla muuten hyvä tekemään jotain työtä, mutta hänellä ei ole jotain korttia. Kortin hankkiminen edellyttää maksullista kurssia. Sitten kun kortin saa, se on voimassa vain pari vuotta tai muutaman vuoden. Onko sillä tarkoitus taata korttikurssien pitäjille jatkuva tulovirta?

Miksi ansioluetteleon tekemiseen on kurssi? Jos on yhtään työkokemusta, kirjoittaa aikajärjestyksessä kaikki edelliset työpaikat. Ei kai siihen tarvi mitään kurssia? Ei työkokemus ja ansioluettelo pitene sillä että käy cv-kurssilla.

Jos työnhakijalla on työssä tarvittava työkokemus ja se on merkitty, luulisi sen olevan pääasia potentiaalisen työnantajan seuloessa työhakemuksia.

Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

ikuturso

Quote from: Pallopääkissa on 25.04.2024, 02:11:38

Miksi ansioluetteleon tekemiseen on kurssi? Jos on yhtään työkokemusta, kirjoittaa aikajärjestyksessä kaikki edelliset työpaikat. Ei kai siihen tarvi mitään kurssia? Ei työkokemus ja ansioluettelo pitene sillä että käy cv-kurssilla.

Kuvittelin juuri mielessäni sysipaskan CV:n, jossa kohdassa "käydyt kurssit" on mainittu TE-toimiston "miten teen hyvän CV:n" - kurssi...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

l'uomo normale

Se mitä alan työnantaja arvostaa CV:ssä, saattaa poiketa siitä mitä CV-generalistit pitävät hyvänä CV:nä. Minun kokemukseni mukaan aika yksityiskohtainen luettelo työpaikoista, niiden statuksesta ja kestosta ei ole ainakaan ennen estänyt työkokeilustumista.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Lalli IsoTalo

Quote from: l'uomo normale on 25.04.2024, 08:26:37Minun kokemukseni mukaan aika yksityiskohtainen luettelo työpaikoista, niiden statuksesta ja kestosta ei ole ainakaan ennen estänyt työkokeilustumista.

Myöskään mittavissa olevat saavutukset eivät ole pahitteeksi.

"Työilmapiiritutkimuksen 12/2023 mukaan lisäsin yleistä haittamamutietoisuutta 27%, mistä aiheutui kustannussäästöjä 2024 ensimmäisellä neljänneksellä 350 000€."
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

mmm

Quote from: Pallopääkissa on 25.04.2024, 02:11:38
Mistä on keksitty se kun tähän ja tuohon vaaditaan jokin kortti? Joku voisi olla muuten hyvä tekemään jotain työtä, mutta hänellä ei ole jotain korttia. Kortin hankkiminen edellyttää maksullista kurssia. Sitten kun kortin saa, se on voimassa vain pari vuotta tai muutaman vuoden. Onko sillä tarkoitus taata korttikurssien pitäjille jatkuva tulovirta?
Kyse on sosialismista, rahasta ja hyvesignaloinnista. Suhdeluku jää arvaukseksi

Kuka ikinä keksikään, että voileipien tekemiseen tarvitaan kurssi ja kortti, oli joko luokkaa tuppuraismaisen idootti, tai sitten ymmärsi varsin hyvin, että jatkuvalla kortin suorittamisella valde saa rahaa. Toissijaisena haaveena varmasti saada nuoret kannattamaan vasemmisto-onnelaa, kunhan työnteon mahdollisuus on ensin saatu torpattua.

Lalli IsoTalo

Kun 1987 ajoi Helsingistä Sysmään, savukalan myyjiä oli "kaikilla pysähdyspaikoilla". Enää ei ole yhtään. Koska EU, kurssit ja kortit.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

F1nka

TE-toimiston porukalla ei taida olla mitään tulosvastuuta. Taitavat valita kurssinpitäjät vaivattomuuden perusteella. Tai sitten TE-toimiston sosiaaliohjaajalla ei ole itsellään kokemusta ja siten tietoa arvioida, mitä yksityisen puolen työpaikkoja haettaessa tarvitaan.
Tottelematon tieto aktivismissa

mmm

Quote from: Lalli IsoTalo on 25.04.2024, 21:45:53
Kun 1987 ajoi Helsingistä Sysmään, savukalan myyjiä oli "kaikilla pysähdyspaikoilla". Enää ei ole yhtään. Koska EU, kurssit ja kortit.
Olen ensimmäistä kertaa työnhakijan roolissa ihmettelemässä mm. työturvallisuuskortin vaatimusta yleisesti lähes kaikkien työnantajien toimesta. Hyvesignalointi on sysätty suoraan alaspäin työntekijän niskaan, eikä ole mitään puhetta siitä, kuinka paljon tämän erityisosaamisen hankkiminen näkyisi ansiotasossa, vaan tes:iä tarjoavat laidasta laitaan.

Kortin suorittaneet tietävät, että kahdeksan tuntia odottelua varsinaiseen kliimaksiin, joka on vastausten kopiominen vihkosesta koelappuun, ei ole menetetyn ajan arvoista.

Ari-Lee

Quote from: F1nka on 25.04.2024, 22:17:54
TE-toimiston porukalla ei taida olla mitään tulosvastuuta. Taitavat valita kurssinpitäjät vaivattomuuden perusteella. Tai sitten TE-toimiston sosiaaliohjaajalla ei ole itsellään kokemusta ja siten tietoa arvioida, mitä yksityisen puolen työpaikkoja haettaessa tarvitaan.

Ei tulosvastuuta, mutta virkavastuu on niillä aisantuntijoilla. Saanen huomauttaa, että tämä ei koske sosiaaliohjaajia, ketkä ovat eri henkilöitä ja varsin keskustelutaitoisia ja ymmärtäväisiä kuin nuo kuntakokeilun "asiantuntijat". Siellä on (vähintään) kaksi eri palvelua. Lasketaan vielä kolmanneksi mamujen palvelut. Ja tosiaan ei siellä ole kenelläkään mitään tietoa mistään elämän realiteeteista. "Asiantuntijat" eivät edes kysele näistä asioista työttömältä itseltään. Siellä vain prässätään kaikki ihmiset samaan muottiin, (paitsi mamut). Kuinka he itse käsittävät tuon virkavastuun niin luulen että kuvittelevat istuvansa korkeammalla muita ihmisiä.

Omat teesini mitkä olen sanonut ääneen asiantuntijoille (saa lainata):
- Jokainen on oman elämänsä erikoisasiantuntija.
- Elämä on käynnissä tässä nyt.
- Elämä on muutakin kuin työttömyyttä.

ohkurin_narsi

Tietääkö joku, mistä noi kaikki kortit on tulleet? Oikeasti vaikuttaa taas salajuonelta.

Ari-Lee

Quote from: ohkurin_narsi on 26.04.2024, 00:48:29
Tietääkö joku, mistä noi kaikki kortit on tulleet? Oikeasti vaikuttaa taas salajuonelta.

Tässä omassa työturvallisuuskortissa:
Tapaturmavakuutuslaitosten liitto.
(Koulutus ei korvaa lakisääteistä työpaikkakohtaista perehdyttämistä.)

Tulityökortti:
Suomen vakuutusyhtiöiden keskusliitto.

Haisee konsultointi ja verovarojen kuppaus.

ohkurin_narsi

Quote from: Ari-Lee on 26.04.2024, 01:02:04
Haisee konsultointi ja verovarojen kuppaus.

Juuri niin. Eikö sen amiksen tarkoitus ollut että osaa noi hommat? Vai onko syynä taas maahanmuutto - ei ne mitään osaa?? (Vaikka siis osaajiahan oltiin tuomassa)

Mä en ymmärrä tuota enää ollenkaan, ja hitsailen rauhassa ilman mitään kortteja.

repo

Quote from: ohkurin_narsi on 26.04.2024, 00:48:29

Tätä itsekin kysellyt. Ei ole liiaksi taustoitettu eri kursseilla. Viimeisellä Tulityökurssilla tuli vähän taustoja, vahinkojen (henkilö ja omaisuus) korvauskustannukset ovat olleet jatkuvassa nousussa. Muistaakseni kuvaajissa oli pientä laskua kortti koulutuksen alkamisen jälkeen, mutta viimeisen vuosikymmenen aikana on ollut taas nousua.

Eli yksioikoisesti vakuutusyhtiöt, tilaajat ja työnantajat (toimittajat tilaajille) ovat salaliitossa, jotta vahingoista ja tapaturmista aiheutuvia kustannuksia saadaan painettua alas tai edes hillittyä.

Sähkötyöturvallisuus on ollut yksi parhaista kursseista ikinä.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Dangr

:silakka:
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

mmm

Quote from: ohkurin_narsi on 26.04.2024, 01:39:16
Mä en ymmärrä tuota enää ollenkaan, ja hitsailen rauhassa ilman mitään kortteja.
Piti johonkin väliin kirjoittaa, että tulityökortti on ollut ainoa mielekkäänä pitämäni, kun sen joskus täysi-ikäisyyden kynnyksellä ensimmäistä kertaa suoritin. Siinä oli uutta asiaa, jotka sitten lakkasivat olemasta uusia asioita sen jälkeen.

Mieltä tosin askarruttaa, kuka määrittää jakolinjan korttikoulutusta vaativien tehtävien ja muiden välillä. Tulisiko esimerkiksi lääkärin tai hoitajan suorittaa lääkelaskukortti, jota sitten pitäisi uusia muutaman vuoden välein? Jos ei, miksi ei? Tai lakimiehelle vaikkapa prosessioikeuden kortti, uusittava kolmen vuoden välein.

Quote from: l'uomo normale on 25.04.2024, 08:26:37
Se mitä alan työnantaja arvostaa CV:ssä, saattaa poiketa siitä mitä CV-generalistit pitävät hyvänä CV:nä. Minun kokemukseni mukaan aika yksityiskohtainen luettelo työpaikoista, niiden statuksesta ja kestosta ei ole ainakaan ennen estänyt työkokeilustumista.
Tämä jäi minulta aiemmin huomaamatta.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että CV:n sisällöllä on kovinkin merkitystä tapauksissa, jossa yrittämisen riski ja työntekijästä aiheutuva kustannus on täysin ulkoistettu valtiolle?

ohkurin_narsi

Quote from: repo on 26.04.2024, 07:12:39
Eli yksioikoisesti vakuutusyhtiöt, tilaajat ja työnantajat (toimittajat tilaajille) ovat salaliitossa, jotta vahingoista ja tapaturmista aiheutuvia kustannuksia saadaan painettua alas tai edes hillittyä.

Sähkötyöturvallisuus on ollut yksi parhaista kursseista ikinä.

No, ehkä sen voi ymmärtää niin että kertaus on opintojen äiti, ja pitää sit kerrata kun tommoinen kortti happanee?? Vai?

Olen ainakin ymmärtäväni mitä noissa haetaan alihankkijakuvioissa noin riskinhallinnallisesti. Se vähä mitä omin käsin oon hitsannut töissä on ollut pelkästään sisäistä juttua, tehty tuotteita eikä alihankintaa. Yleensähän mä vaan ryystän kaffetta toimistolla.

Mutta joka tapauksessa tuossa on rakennettu aikamoisen kallis systeemi.

Niobium

Kemikaalien käytön valvojan kurssi on tullut suoritettua monen muunkin kortin ohella.

Ymmärrän logiikan, kun on riittävästi porukkaa touhuamassa, niin joukkoon mahtuu aina joku "mä ihan vähän vaan nopeasti"- tyyppi.

Useimmiten se on joku pikku haava tai muu "oho, hups"- juttu. Mutta kun niitä tapahtuu riittävä määrä, niin jossain vaiheessa tapahtuu jotain pahempaa joka vaatii enemmän toimia. Itsekin käynyt paikattavana ensiavussa. Onneksi oli sen verran vararengasta vyötäröllä, että ei joutunut leikkuriin. Komea arpi kyllä muistuttaa edelleenkin.

Mitä enemmän tapahtuu pikku juttuja, niin todennäköisyys kasvaa, että se viimeinen huipulla olija tekee sen ratkaisevan virheen.

Pointtina on se, että ihan perustasolla vähennetään niitä "oho, hups!" juttuja, niin yhä harvempi päätyy sinne huipulle.

Siihen on ihan yksinkertaisia ratkaisuja, kemikaalin toimituksessa voi pumppaamalla olla ns. kuolleen miehen kytkin. Eli viiden minuutin välein täytyy painaa kytkintä, että pumppaus jatkuu. Jos kytkintä ei olisi, niin koko säiliö menisi tyhjäksi hallitsettomasti. Sitten tulisikin vähän isompi juttu. Sitä tuskin kukaan toivoo.

Kemikaalien ja tulitöiden kanssa pitää aina olla luvat ja suunnitelmat olemassa ja valvonta, että niitä myös noudatetaan.

Jos joku spedeilee, niin tuomiolla ovat työturvallisuudesta vastaava tyyppi ja toimari.

Tällainenkin on nähty, kun pajalla oli keksitty, että rälläkkään voi asentaa terän betoniin roiloa leikkaamaan. Ikävä kyllä terä oli vähän liian iso mahtuakseen suojan sisään, eli suoja pois. Seurauksena oli nuoren miehen työkyvyttömyys loppuiäkseen, koska kämmen halki ja hermot sekä jänteet paskana. Todella lähellä, ettei osunut rannevaltimoon ja se olisi ollut sitten siinä.

Tämä keissi kyllä perattiin ihan huolella läpi, että kuka stanan nero oli virityksen keksinyt ja antanut vielä koneen nuorelle nöösipojalle käteen.

Toisessa paikassa vedeltiin rälläkällä ihan vaan nopeasti, vaikka takana oli tonni nitraattiyhdistettä. Vielä suuttuivat, kun vedin töpselin irti ja katkaisin kaapelin varoiksi. Vtunmoinen huuto, kun selvensin vähän asiaa ja vein lavan ulos asti. Palokunta ei olisi tullut sisälle, jos olisi tiennyt, että mitä siellä on.

Typeryyttä ei saa hyväksyä missään muodossa.

"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)