News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Itsenäisyyspäivä 2023

Started by Lalli IsoTalo, 06.12.2023, 08:22:42

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Itsenäisyyspäivä 2023

Ollaan Kylänraitilla. Vietetään päivää arvokkaasti. Tänne omat ja valtakunnan tunnelmat.

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Muhmutti

Tämä on sinänsä merkityksellinen itsenäisyyspäivä, kun on ensimmäinen itsenäisyyspäivä NATO-Suomena. Harmittaa se, kun varusmiehille tulee kylmä paraatissa Oulussa. Yleensä ollut nollakeliä tähän aikaan vuodesta. Toivottavasti ovat hyvin pukeutuneet.

Paawo

YLE ainakin aloitti jo eilen, nettisivulla lööppien seassa testi jolla todnäk varmistat olevasi oikeasti muunmaalainen mutta vain sattumalta syntyneesi tänne niemelle. Joka muuten kuuluu aivan kaikille.

En tehnyt testiä.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Tunkki

Oulun tori on miehitetty mutta onneksi omien toimesta.

repo

Itsenäisyyspäivän aamu on ollut oikein mukava. Nostin Suomen lipun salkoon, kuten tapana on. Lämmitin torppaa, kun pakkasta on -16 astetta. Lämpimässä torpassa on kaikilla ruokakuntaan kuuluvilla mukava olla. Aamu on auringon sarasteinen, kuten Oulun torikuvasta voi nähdä.

Koska oma iipun nosto korvasi Helsingin tähtitornin mäellä valtakunnan lipunnostotilaisuuden seuraamisen, luin juuri eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon puheen lipunnostotilaisuudessa.

https://www.suomenuutiset.fi/jussi-halla-aho-itsenaisyyspaivana/
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

F1nka

^Puhe on aika hyvä ja pyrkii puhuttelemaan kaikkia kansalaisia. Suomen uutisten otsikoinnissa on kyllä parantamisen varaa, Halla-aho piti puheen eduskunnan puhemiehen ominaisuudessa.
Tottelematon tieto aktivismissa

Emo

Quote from: Paawo on 06.12.2023, 09:08:16
YLE ainakin aloitti jo eilen, nettisivulla lööppien seassa testi jolla todnäk varmistat olevasi oikeasti muunmaalainen mutta vain sattumalta syntyneesi tänne niemelle. Joka muuten kuuluu aivan kaikille.

En tehnyt testiä.

Minä tein ja olin slovakialainen, joka ei luota viranomaisiin.

Hyvää Itsenäisyyspäivää! 🇫🇮

repo

Quote from: Muhmutti on 06.12.2023, 08:58:18
Harmittaa se, kun varusmiehille tulee kylmä paraatissa Oulussa. Yleensä ollut nollakeliä tähän aikaan vuodesta. Toivottavasti ovat hyvin pukeutuneet.

Minua ei harmita. Uskon vakaasti, että järjestävätaho pv osaa edelleen tarjota säänmukaiset varusteet tilaisuuteen osallistuville varusmiehille ja varusteiden lisäksi järjestää tapahtuman kulun siten ettei turhia paleltumia tulisi. Esimerkiksi jaloittelu, osastojen liikuttaminen ym. lämpimänä pitäminen on huomioitu, vastuutettu ja osastojen johtajat ymmärtävät tämän vastuun ilman suurempaa selittämistä. Nähdäkseni lopusta huolehtiminen jää jokaisen yksilön, varusmiehen tai kantapeikon, huoleksi. Pakkasosaamisessa on aina eniten epävarmuutta yksilötasolla, varsinkin nykyaikana, kun kokemusperäinen oppiminen pakkasen vaikutuksista ja toimintakyvystä pakkasessa eivät nähdäkseni ole niin itsestään selvyykviä kuin joskus menneinä aikoina, joita harva täälläkään on elänyt. Silti itsenäisyyspäivän paraati pakkasessa pitäisi olla yksilötasolla opettava pakkaskokemus muiden joukossa, jos sen vain haluaa sellaisena ottaa. Valitettavasti niitä urpoja riittää, jotka julistavat kovaan ääneen vikoja systeemissä omille virheille (esim. jos on mahdollisuus lämmitellä lämpimässä tilassa, pitäisi tunnistaa jalkaterien kosteus ja mitä sitten on tulee tehdä eikä vain mennä joukon mukana "kun kukaan mukaan ei riisunut kenkiä, pääsi jalat vähän hiostumaan").

Mielenkiintoinen aihe ja en julistaudu miksikään ex-pertiksi aiheessa. Muistan edelleen elävästi nuorena oman urpoilun pakkasosaamisessa ja asenteessani "ei mulle mitään käy" ja "kyllä mä selviän". Kun on yrittänyt välittää omia pakkaskokemuksia ja -osaamista omalle jälkikasvulle, on kummasti tullut deja vu -tunteita. :-[ Silti olen aika ylpeä siitä, että asialliset päähineet, käsineet ja jalkineet näkyy päällä, kun pakkaseen lähtevät.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Lalli IsoTalo

Tämähän ei ole ole yleistä tietoa, mutta ennen kielten sekoittamista suomi oli se kieli jota jumalien kanssa puhuttiin. Siksi suomi on maailman kaunein kieli, ja kaikista muista erillään.

Lisäys.
— Missä N, siellä R

Riukulehto

Paavo Väyrynen pitää näköjään puheen klo 13 alkavassa "itsenäisyyden puolustajien" juhlassa.
Tässä linkki, jos jotain sattuu kiinnostamaan:  https://www.youtube.com/watch?v=wP6rcOqVDHI

Quote from: Paavo Väyrynen
Suomen itsenäisyyden puolustajien juhla järjestetään tänään 6.12. klo 13 Helsingissä hotelli Arthurin Juhlasalissa (Vuorikatu 19).

Juhlaan on vapaa pääsy ja asu on vapaa. Itse pukeudun tummaan pukuun ja kannan Suomen Leijonan suurristin rintatähteä. Vieraat voivat niin halutessaan kantaa omia kunnia- ja ansiomerkkejään.
https://www.paavovayrynen.fi/2023/12/06/alkaako-tanaan-kaanne-kohti-suomen-parempaa-tulevaisuutta/
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Roope

Itsenäisyyspäivän kokosivun kirjoituksessaan Helsingin Sanomien anonyymi pääkirjoitustoimittaja varoittaa suomalaisia rasisteista, jotka vaarantavat isänmaamme.

QuotePääkirjoitus: Itsenäisen Suomen ei tarvitse pelätä – syy on numero 83

Talvisodan henki syntyi siitä, että suomalaiset pitivät Suomea maana, jota kannatti puolustaa. Puolustustahto on yhä turvallisuuden tärkein tae.
Helsingin Sanomat 6.12.2023

Quote from: Pääkirjoitus HSTalvisodan henki vahvistui juoksuhaudoissa, mutta pohja sille luotiin paljon ennen sodan syttymistä. Sen loivat ne suomalaiset, jotka heti sisällissodan jälkeen ymmärsivät, että Suomesta tuli tehdä maa, jota kaikki suomalaiset pitivät omanaan, puolustamisen arvoisena. Siihen vaadittiin sovinnon henkeä ja yhteiskunnallisia uudistuksia, mutta myös toimia valtiota horjuttavia ääriliikkeitä vastaan. Demokratian itsepuolustuksen ansiosta Suomi pysyi kansanvaltaisena maana, joka kykeni puolustamaan vapauttaan.

Samanlainen muutos on tapahtunut viime vuosina Ukrainassa. Vielä Krimillä vuonna 2014 ukrainalaiset eivät taistelleet, mutta Kiovan tiellä he taistelivat. Venäläisten huomaamatta Ukrainasta on tullut maa, jota ukrainalaiset pitävät puolustamisen arvoisena.

Talvisodan opetukset kannattaa pitää mielessä nyt, kun kansalaisten luottamus yhteiskuntaan on heikkenemässä useissa länsimaissa. Rapautumisen taustalla ovat nopeat taloudelliset ja yhteiskunnalliset muutokset, joiden edessä päättäjät ovat olleet voimattomia ja usein myös neuvottomia. Ilmiötä on vahvistanut sosiaalinen media, jota esimerkiksi venäläiset käyttävät hajottaakseen länsimaita sisältäpäin.

Suomi on toistaiseksi ollut myyräntyölle hyvin vastustuskykyinen. Pienessä maassa ihmiset tietävät, kehen voi luottaa. Luottamus päättäjiin, mediaan ja yhteiskunnan instituutioihin on pysynyt korkeana. Tärkeä kokoava voima on ollut presidentti-instituutio, jota väistyvä presidentti Sauli Niinistö on määrätietoisesti puolustanut.

Ja millähän perusteella huonosti kritiikkiä sietävät suomalaiset päättäjät, media ja instituutiot ovat kaiken luottamuksen arvoisia? Eivät ainakaan puheidensa ja tekojensa.

Quote from: Pääkirjoitus HSSuomessa vaikuttaa nyt kaksi osin vastakkaisiin suuntiin vetävää yhteiskunnallista voimaa.

Itärajan yli puhaltava kylmä tuuli korostaa kansallisen yhteishengen merkitystä. Välillä yksimielisyyden vaatimukset voivat mennä järjettömyyksiin. Ei laillisuuden perään kyseleminen ole heikkoutta, liittyy se sitten itärajan sulkemiseen tai Yhdysvaltojen kanssa solmittavaan DCA-sopimukseen. Muistetaan: demokratiassa valta kulkee alhaalta ylös, ei toisinpäin. Periaatteessa yhteishenki on kuitenkin tärkeä asia.

Laillisuuden perään kyseleminen ei ole ollut itärajan sulkemisen yhteydessä mitään muuta kuin retorinen vipuvarsi itärajan pitämiseksi auki Venäjän lähettämille turvapaikanhakijoille, koska kansainvälisten ihmisoikeussopimusten fundamentalistinen tulkinta EU-oikeudessa ei tunne maalaisjärkeä eikä suhteellisuudentajua. Nyt kun rajan sulkemiselle hankittiin Suomessa pätevä laillisuusleima oikeuskanslerilta, samat naamat itkevät turhautumistaan syyttämällä perussuomalaisia oikeusvaltion vaarantamisesta.

Quote from: Pääkirjoitus HSVaarallisia jakolinjoja on muitakin. Rasistit väittävät itseään isänmaallisiksi, mutta todellisuudessa rasismi hajottaa kansaa ja on siksi uhka maanpuolustukselle ja isänmaalle. Siksi Puolustusvoimissa tehdään nyt lujasti töitä maahanmuuttajien integroimiseksi ja rasismin kitkemiseksi.

Meidän näköjään oletetaan tietävän sanomattakin ilman erehtymisen vaaraa, keitä Helsingin Sanomat tarkoittaa vaarallisilla, kansaa hajottavilla, isänmaata uhkaavilla rasisteilla.

Quote from: Pääkirjoitus HSSotilaallisesti Suomi on maa, jota vastustajat kavahtavat ja liittolaiset kunnioittavat. Se ei johdu raudasta, vaikka sitäkin Suomella on, vaan hengestä. Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) tutkimuksen mukaan Venäjän hyökkäyssota on nostanut suomalaisten maanpuolustustahdon ennätystasolle: peräti 83 prosenttia suomalaisista ajattelee, että hyökkäystä Suomeen tulisi vastustaa asevoimin. Tuo 83 on numero, joka on luettu idässä ja lännessä.

75 on toinen numero. 75 prosenttia vastaajista kannatti Helsingin Sanomien kyselyssä itärajan sulkemista kokonaan. "Laillisuuden perään kyselevien" honkasalojen mukaan he ovat rasisteja, ja Hesarin mukaan rasistit ovat uhka Suomelle, joten...
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

F1nka

^Se on jännä, että suomalaisilla olisi Helsingin Sanomien mukaan velvollisuus luottaa päättäjiin, mediaan ja yhteiskunnan instituutioihin sokeasti kyseenalaistamatta mitään. Päättäjillä, medialla tai yhteiskunnan instituutioilla ei taida olla vastavuoroista velvollisuutta käyttäytyä luottamuksen arvoisesti.
Tottelematon tieto aktivismissa

Riia

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!

Minä olen tietenkin töissä klo 19 asti, josko ehtisin kuitenkin vähän kättelypönötystä katsomaan ja mekkoja itsekseni arvostelemaan.

Tämä kuuluu mun jokaiseen itsenäisyyspäivään https://youtu.be/F5zg_af9b8c?si=i1ykkaLvKp3t5C-L Finlandia ja etenkin tuo video♥️. Kaunis, kaunis on Suomi!

Edit. Kiitos, Tunkki, Oulun torin kuvasta! Näyttää niin ihanan tutulta ja (etenkin nyt myös) turvalliselta.

Dunkirker

Mukavaa itsenäisyyspäivää itse kullekin. Minulle tämä ei juuri poikkea muistakaan, kahden vauhdikkaan pikkulapsen rutiinien mukaan läpi vedetystä päivästä, mutta koetan ehtiä viemään kynttilän sankarihaudoille. Minulla on ollut henkilökohtaisena traditiona käydä itsenäisyyspäivän iltana syömässä grillikioskilla (Siis EI karvarannekebulassa..) joku lihapiirakka ja sen jälkeen lähiöpubissa kaljalla. Niissä kohteissa kun on omaan makuuni molemmissa enemmän suomalaisuutta, kuin linnankättelyissä/-pönöttelyissä ikinä. Edwin Laineen kesäteatteria en katsele. Tuntematon löytyy kyllä kirjahyllystä, jos milloin se aihe taas kiinnostaa.

akez

Quote from: Roope on 06.12.2023, 12:52:02
Quote from: Pääkirjoitus HSSotilaallisesti Suomi on maa, jota vastustajat kavahtavat ja liittolaiset kunnioittavat. Se ei johdu raudasta, vaikka sitäkin Suomella on, vaan hengestä. Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) tutkimuksen mukaan Venäjän hyökkäyssota on nostanut suomalaisten maanpuolustustahdon ennätystasolle: peräti 83 prosenttia suomalaisista ajattelee, että hyökkäystä Suomeen tulisi vastustaa asevoimin. Tuo 83 on numero, joka on luettu idässä ja lännessä.

Vaan mites se maanpuolustustahto muualla Euroopassa ja miten se vaikuttaa kokonaisuuteen?

QuoteBild-lehden kysely: Vain joka kymmenes saksalainen olisi valmis puolustamaan maataan aseellisesti

Saksalaisen Bild-lehden tekemän kyselyn mukaan joka kymmenes saksalainen olisi valmis puolustamaan maataan aseellisesti.

MTV uutiset 13.02.2023

Lehden kyselyyn vastanneista 5 prosenttia ilmoittautuisi vapaaehtoiseksi taistelemaan sodan syttyessä. Noin 6 prosenttia vastanneista odottaisi, että heidät kutsuttaisiin palvelukseen. Kyselyn mukaan lähes joka neljäs saksalainen lähtisi sotatilanteessa pois maasta mahdollisimman nopeasti. Nuorempien vastaajien keskuudessa tämä osuus oli suurempi.

Kysymys kuului: "Oletetaan, että on merkkejä sotilaallisesta hyökkäyksestä Saksaa vastaan, joka on verrattavissa Venäjän helmikuussa 2022 aloittamaan hyökkäykseen Ukrainaan. Miten uskot todennännäköisesti toimivasi tällaisessa tilanteessa?"

Saksalaiset jakautuvat kahtia kysyttäessä mielipidettä asevelvollisuuden palauttamisesta. Asevelvollisuus lakkautettiin saksassa vuonna 2011, mutta kyselyn mukaan 42 prosenttia vastaajista olettaa, että asevelvollisuus palaa. 37 prosenttia ei usko asevelvollisuuden tulevan takaisin ja 21 prosenttia ei osannut, tai ei halunnut kertoa kantaansa.

Bild-lehden mukaan Saksan puolustusministeri Boris Pistorius olisi hiljattain kritisoinut asevelvollisuuden poistamista virheeksi, mutta samalla todennut, että sen palauttaminen ei tapahtuisi silmän räpäyksessä.
(...)

Jos venäläiset pääsisivät jotakin kautta tunkeutumaan asevoimin suoraan Berliiniin, niin se savotta taitaisi sitten olla siinä. Asyyli on hyvä väline tällaiseen tunkeutumiseen. Saksa seisoo valmiiksi savijaloilla. Lisäksi vielä seuraava seikka:

Quote... Tilastojen mukaan vuonna 2020 2,2% Saksan väestöstä oli Venäjän kansalaisia. Kun puhutaan venäjänkielisistä, luku on huomattavasti suurempi ja vaihtelee 3,5 miljoonasta 4,5 miljoonaan tai jopa 6 miljoonaan. ...

Mitäpä tämä kaikki mahtaa tarkoittaa Suomen kannalta? Sitä sopii miettiä. Eräs uhka on päätyä kärjistyneessä tilanteessa nuotioon istutettavaksi Lännen proxy-sodan osapuoleksi.

QuoteWP: Ukrainan hyökkäyksestä julki karmeita tietoja – "Se oli helvetti"

Tuore selvitys paljastaa Yhdysvaltojen roolin Ukrainan vastahyökkäyksessä.

IS 7.6.2023

(...)
Kahteen artikkeliin koottu tieto paljastaa erimielisyyksiä Yhdysvaltojen ja Ukrainan välillä muun muassa vastahyökkäyksen aloittamis­aikataulusta ja taktiikasta. Selvityksen perusteella Yhdysvallat oli tiedettyä enemmän mukana vastahyökkäyksen suunnittelussa.

Ennen vastahyökkäyksen aloittamista Ukraina, Yhdysvallat ja Britannia pitivät WP:n mukaan kahdeksan palaveria operaatiosuunnitelman luomiseksi. Tapaamisissa simuloitiin erilaisia skenaarioita.

Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon halusi operaation alkavan jo huhtikuun puolivälissä, jotta Venäjä ei ehtisi vahvistaa puolustuslinjojaan entistä enempää. Ukraina vastusti, sillä sen mukaan hyökkäykseen ei oltu valmiita ilman lisäaseita ja -harjoitusta, WP kertoo.
(...)

AMERIKKALAISET olivat luottavaisia siitä, että Ukraina pystyisi puhkaisemaan Venäjän linjat käytössä olevilla joukoilla ja kalustolla.

Parhaassa simuloidussa skenaariossa Ukraina voisi saavuttaa Asovanmeren ja katkaista maasillan 60–90 päivässä. Kalusto- ja miestappiot olivat skenaariossa 30–40 prosentin luokkaa.
(...)
Saksalaiset varastivat häikäilemättä ja silmänräpäyksessä Marinilta ja Tuppuraiselta Uniperin, ja tätien rooliksi jäi lähinnä anella armoa.

Miten mahtaisivat jenkkien prioriteetit mennä konfliktitilanteessa? Oma etu, intressit ja globaali hegemonia, vai suomalaisten etu ja hyvinvointi?

Sinisilmäinen ei kannatta olla näissäkään asioissa, vaan pyrkiä näkemään nuo isot kuviot realistisesti. Oma etu ensimmäisenä, ei viimeisenä.

EDIT typoja
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

l'uomo normale

Sipilän hallituksen säätämien kauppojen vapaiden aukioloaikojen ansiosta itsenäisyyspäivä on nykyään kuin mikä tahansa muukin kulutuskeskeinen vapaapäivä, jolloin kuluttavat tavikset massallaan painavat riekkuvat hörhöt marginaaliin. Ihan kiva verrattuna siihen, että itsenäisyyspäivän Helsinki oli kuin sotatilassa vajaat kymmenen vuotta sitten vasemmistotyyppien yrittäessä estää muiden tilaisuuksia ja sitä edeltävinä vuosikymmeninä autio ja kuollut.

Nukuin pitempään kuin ajattelin, pyykkään, käyn kaupassa, syön jotain, menen ehkä katsomaan itsenäisyyspäivän menoa.

And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Peltipaita

En tehnyt testiä.
Olen melkoisen varma että sellaista vaihtoehtoa vastauksissa ei edes ole että olisi suomalainen. Sillä hengellä on tuo kysely tehty. Kertokaa toki Hommailijat jos saatte vastaukseksi -suomalainen, ja millä vastauksilla sen saa. Itse olin belgialainen.
https://yle.fi/a/74-20063456
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Olipakerranelämä

Käyköhän kohta niin, että jos kirjoittelee jossain mediassa olevansa syntyperäinen Suomalainen, saakin syytteen rasismista  :-X

HMV

Quote from: Peltipaita on 06.12.2023, 14:39:30

En tehnyt testiä.
Olen melkoisen varma että sellaista vaihtoehtoa vastauksissa ei edes ole että olisi suomalainen. Sillä hengellä on tuo kysely tehty. Kertokaa toki Hommailijat jos saatte vastaukseksi -suomalainen, ja millä vastauksilla sen saa. Itse olin belgialainen.

Kokeilin tuota testiä muutaman kerran. Kun vastasin kaikkiin muihin "todellakin", paitsi uskonnon tärkeyteen "No jaa" ja kannabiksen käyttöön suhtautumisesta vastasin sen toiseksi myönteisimmän vaihtoehdon, sain vastaukseksi että olen suomalainen. Nämä eivät siis ole omia vastauksiani vaan intuitiivisesti koitin arvailla millä saisin vastaukseksi suomalaisen.
Aika menee arvellessa, päivä päätä käännellessä.

ikuturso

Vastasin, että uskonto on minulle todella tärkeäasia.
Juon todellakin paljon kahvia

Ja minusta tuli virolainen.
QuoteTere! Sinä tunnet selvää yhteenkuuluvuutta sukulaiskansaamme Viroon. Etelänaapurimme on Euroopan maallistunein valtio, jossa uskontoa ei koeta millään tavalla tärkeäksi osaksi elämää. Virolaiset kokevat kotimaansa myös varsin turvalliseksi paikaksi. Kahvia Virossa juodaan huomattavasti vähemmän kuin Suomessa, alkoholia taas kuluu vuodessa melkein sama määrä.

Parametrit kohdallaan.

Itse tunnen itseni hyvinkin suomalaiseksi. Tänään on laitettu vähän hengennostatusvideota faceen, käyty laskemassa seppeleitä kirkonmenojen jälkeen hautuumaalle ja kohta startannen kohti ilmanatsien kiljuntaa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Dangr

:)
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Vänkääjä

Quote from: Peltipaita on 06.12.2023, 14:39:30
Olet henkisesti latvialainen. Henkisiä naapurimaitasi ovat: Puola, Kroatia, Unkari ja Saksa.
Saksaa lukuunottamatta voi hyvinkin pitää paikkaansa.

Jorma M.

Kaikkein kauhein itsenäisyyspäivän muoto on joutua tekemisiin Yleisradion kanssa.

Rouva tuossa avasi sontalaatikon. Toiselta kanavalta tuli Sean "miksi homous herättää pelkoja" Ricksin neekerin afro. Toiselta tuli jonkin ruotsinkielisen Smug Smogin haastattelu.

En ole suostunut vuosiin oleskelemaan tiloissa missä tulee TV:stä jotain Ylen omaa tuotantoa.

"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Tavan

Olen henkisesti romanialainen. Vääjäämätön johtopäätös on, että romanialaisilla on erittäin realistinen käsitys maansa tilasta ja tulevaisuudesta.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Aukusti Jylhä

Hyvää Suomen itsenäisyyden muistopäivää!

Surkeat on tunnelmat, kuten tapana, sillä tämä päivä oikein alleviivaa yhteiskuntamme alati kiihtyvää rappiotilaa.

Elin lapsuuden 80-luvulla erään varuskunnan alueella, sillä äiti oli henkilökuntaa. Silloin tämä päivä oli yksi suurista juhlapäivistä, tasaveroinen joulun ja uuden vuoden rinnalla; juhlaruokaa, juhlavaatteet, sotilasparaatit, linnanjuhlat, Tuntematon...

Sitten alkoi EUn mädätys. nyt ollaan NATOssa.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Lalli IsoTalo

YLEn lähetyksessä toimittajien värit ovat ruskea ruskeissa, vihreä vihreissä ja kommari mustissa.
— Missä N, siellä R

Penan kaveri Eki

80-luvulla Stockmannilta saamani pukeutumislehtiön ohjeiden mukaan, juhlapuvun ei kuulunut olla olkaimeton, eikä alleja tullut liiemmin esitellä. Näemmä tapahtunut muutos:

QuoteKun mies pukeutuu frakkiin, naisen asuna on täyspitkä, juhlavasta materiaalista valmistettu suuren juhlan puku. Se voi olla avonainen, olkaimeton ja linjaltaan leveä tai kapea. Tällä hetkellä trendikkäitä ovat myös hihalliset juhlapuvut.
https://pukeutumisopas.com/kutsukortin-pukukoodit/

Ja vielä muistutuksena, iltapukuna käytetty smokki, ei kuuluu mitenkään juhlatilaisuuteen, johon isäntäpari on kutsussaan pyytänyt vieraita saapumaan tilaisuuteen juhlapuvussa.
"They were some bad people... I say hombres."

Lalli IsoTalo

Quote from: ikuturso on 06.12.2023, 15:22:44
Itse tunnen itseni hyvinkin suomalaiseksi.

Mitä enemmän olen asunut ulkomailla, sitä enemmän koen itseni suomalaiseksi. Mutta asuminen muissa kaupungeissa tekee minusta henkisesti myös sen ulkomaisen kaupungin asukkaan. Katson kauhuissani mitä entisillä kotikulmillani tapahtuu.

Manhattanilla.

Kauhiussani, koska jos se tapahtuu siellä, se voi tapahtua täällä.
— Missä N, siellä R

Jaakko Sivonen

Saavatko syytteet uskonrauhan rikkomisesta?

Quote from: HSPalestiinaa tukevat mielen­osoittajat pääsivät Tuomio­kirkon lehtereille kesken jumalan­palveluksen

[...] Ylikomisario Patrik Karlsson kertoi Helsingin Sanomille, että mielenosoittajat olivat päässeet kirkon lehtereille, josta he olivat levittäneet alas kaksi banderollia.

"Henkilöstö havaitsi heidät ja ohjasi heidät pois. Kirkko ei ole paikka osoittaa mieltä. Sen jälkeen poliisi osoitti heille kirkon ulkopuolelta Kirkkokadulta paikan, jossa he jatkoivat mielenosoitusta", Karlsson sanoi.

Mielenosoittajilla oli mukanaan Palestiinan lippuja sekä englanninkielisiä banderolleja, jossa vaadittiin rauhaa Palestiinaan.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010039503.html

Näköjään eivät saa:

Quote from: HS"Mielenosoittajia ei tällä hetkellä epäillä mistään. Varmaan sitä, miten he ovat kirkkoon päässeet, selvitellään vielä."

Oliko tämä sitä hyväksytympää uskonrauhan rikkomista?
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Jorma M.

En tehnyt testiä.

Ha haa! Olen bulgarialainen.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".