News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua

Started by Lalli IsoTalo, 10.10.2023, 14:07:33

Previous topic - Next topic

Emo

Luin jostakin, että tuo Viron ja Suomen aluevesien välissä oleva kapea käytävä (vuonna 1995 sovittu) on itseasiassa Suomen ja Viron kannalta hyvä asia eikä nöyristelyä, kuten aluksi ajattelin, sillä kun siinä on se käytävä, niin ryssän ja muidenkin laivojen pitää käyttää sitä käytävää, näin ymmärsin.

Jos aluevedet olisivat kiinni toisissaan, saisi ryssä itse valita, mistä kohtaa kulkee, nyt pitää pysyä sillä kansainvälisellä kaistaleella.

Pistän linkin tähän kun löydän, saatte sitten varmistaa ymmärsinkö kaiken just väärin.

Researcher: Imposing 'innocent passage' in Gulf of Finland impossible

https://news.err.ee/1609151884/researcher-imposing-innocent-passage-in-gulf-of-finland-impossible

QuoteDrawing the territorial waters between Estonia and Finland as if cutting it in half, so not having any exclusive economic zone in between, sounds like a good plan, but in the Gulf of Finland, the right of innocent passage would be immediately replaced by the right of unimpeded transit passage, which is even worse for Estonia and Finland, Alexander Lott, a researcher at the Norwegian Center for the Law of the Sea, explained in an interview with "Välisilm."
...

Artikkeli on marraskuulta 2023.

Ari-Lee

Quote from: Emo on 29.12.2024, 15:55:36
Luin jostakin, että tuo Viron ja Suomen aluevesien välissä oleva kapea käytävä (vuonna 1995 sovittu) on itseasiassa Suomen ja Viron kannalta hyvä asia eikä nöyristelyä, kuten aluksi ajattelin, sillä kun siinä on se käytävä, niin ryssän ja muidenkin laivojen pitää käyttää sitä käytävää, näin ymmärsin.

Ymmärryksessäsi ei ole vikaa. Onhan se hjuva seilata siinä. Ja hjuva kaapeleita katkotuttaa. Entäpä kun sabotaasi tulee päätepisteeseensä niin kuka siinä seilaa ja kuka ei. venäjä eskaloi. Eskalointiin tulee vastata ankarasti.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

P

Voidaanhan se käytävä kaventaa "poluksi". Helpompi hallita iikennettä.

Mutta kyllä siinä "viattomassa läpikulussa" on sääntönsä - lyhin matka. Ei siellä voi alkaa pyöriä missä vaan. Sotalaivat lippu ylhäällä, sukellusveneet pinnassa lippu ylhäällä. Ja vakuutus yms. juttuja voidaan valvoa.

Vaikeampi on katkoa kaapeleita.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Ari-Lee

Line zikzakkaa kohti koillista. Sen lähistöllä zikzakkaa Life tankkeri.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9291250
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ari-Lee

Quote
"Kyse normaalista merenkulusta"
Suomenlahden merivartioston johtokeskuksen kenttäjohtaja Marko Vihlmanin mukaan aluksella ei ole tekemistä Estlink 2 -kaapelin kanssa. Sen kanssa toimitaan tavalliseen tapaan niin kuin muiden alusten kanssa.

– Alus lähestyi Suomen rajaa, joten otimme siihen yhteyttä ja kyselimme aikomuksia.

Alukselta kerrottiin merivartiostolle, että he odottavat paikalla ohjeita varustamoltaan. Tämän jälkeen alus siirtyi Vihlmanin mukaan etelämmäs.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/estlink-2-kaapelin-luona-sahaa-nyt-pienen-afrikkalaisvaltion-oljytankkeri-nain-se-selitti-toimintaansa-merivartiostolle/9074216

Normaalia merenkulkua, sanoi Suomenlahden merivartioston johtokeskuksen kenttäjohtaja Marko Vihlman. Voi olla normaalia noille kelvottomille romuille ja venäjälle.  Minusta tuo sahaaminen pitäisi saada loppumaan kertakaikkisesti.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Reino Rivimies

Suomalaisten perusteellisten vedenalaisten tutkimuksien mukaan merenpohjasta on löytynyt pitkä raahausjälki. No niin, raahausjälki löytynyt! Vaviskaa venäläiset!

Nuivinator

Kukas teistä on lukenut F. Forsythin teoksen "Paholaisen ruletti"?

Siinä yhtenä elementtinä (ukrainalaiset nationalistit, mutta se nyt ei ole tämän postauksen pontti) kiristävät maailmaa kaappaamalla Hollannin rannikon lähellä olevan valtavan ison raakaöljytankkerin ja uhkaamalla päästää öljylasti mereen. Yhtenä ratkaisuvaihtoetona ehdotetaan laivan puhkomista panssarikranaateilla ja sen jälkeen öljyn sytyttämistä fosforikranaateilla.

Kysymys tietäjille kuuluu: voiko ympäristöonnettomuuden vaikutuksia vähentää radikaalisti polttamalla sen öljyn em. tavalla?

Jos tykkäätte jännityskirjallisuudesta niin suosittelen tuota -- vaikkakin Forsyth on onnistunut tekemään tuossa kirjassa muutamia mokia Ukrainaan ja sen kultturiin liittyen.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

toumasho

Quote from: Nuivinator on 29.12.2024, 20:14:01
Kukas teistä on lukenut F. Forsythin teoksen "Paholaisen ruletti"?
Siinä yhtenä elementtinä (ukrainalaiset nationalistit, mutta se nyt ei ole tämän postauksen pontti) kiristävät maailmaa kaappaamalla Hollannin rannikon lähellä olevan valtavan ison raakaöljytankkerin ja uhkaamalla päästää öljylasti mereen. Yhtenä ratkaisuvaihtoetona ehdotetaan laivan puhkomista panssarikranaateilla ja sen jälkeen öljyn sytyttämistä fosforikranaateilla.
Kysymys tietäjille kuuluu: voiko ympäristöonnettomuuden vaikutuksia vähentää radikaalisti polttamalla sen öljyn em. tavalla?
Jos tykkäätte jännityskirjallisuudesta niin suosittelen tuota -- vaikkakin Forsyth on onnistunut tekemään tuossa kirjassa muutamia mokia Ukrainaan ja sen kultturiin liittyen.

Forsyth sai ideansa Torrey Canyonin öljyonnettomuudesta, jossa britit oikeasti pommittivat haaksirikkoutunutta öljytankkeria aika laihalla menestyksellä. Kova merenkäynti sammutti tulipalon, öljypuomit eivät toimineet ja kolmattasataa kilometriä rantaa töhriintyi raakaöljyyn. Suomenlahdella kylmä merivesi lienee takuu siitä, että se öljy ei herkästi syty palamaan, mutta leviää pikimäisenä liisterinä kuin pannukakku pitkin rantoja. Mitään sellaisia merivirtoja ei ole, jotka veisivät ongelman muualle. Tuollainen yksi parisataametrinen tankkeri voi aiheuttaa Suomenlahdella niin suuren öljytuhon, että sen jälkiä siivoillaan Ahvenanmaalla ja Tukholmassa asti, Helsinki-Tallinna-Pietari kolmio on täysin menetetty.

Loviisassa ydinreaktorit pysähtyvät heti, kun öljyinen mössövesi saavuttaa niiden jäähdytysveden sisäänoton, mitään ei pystytä tekemään. Nuo tulevaisuuden ydinvoimalat saisi varustaa jäähdytystornein juurikin tästä syystä, tai jokin oma allas niille, missä jäähdytysvesi kiertää. Yllättäen toisella puolella Suomenlahtea ryssä on näin tehnyt, eli heillä lienee ollut jo 2000-luvulla omassa pelikirjassa yhtenä pointtina se, että omien voimaloiden pitää toimia silloinkin, jos jostain "kumman syystä" omat öljyt ovat tukkimassa Suomenlahtea. Onpa jännä juttu!

Torrey Canyon oil spill

QuoteUK Prime Minister Harold Wilson and his cabinet held a mini cabinet meeting at the Royal Naval Air Station Culdrose and decided to set fire to the vessel and surrounding oil slick to limit the extent of the oil disaster.

On 28 March 1967, the Fleet Air Arm sent Blackburn Buccaneer planes from RNAS Lossiemouth to drop forty-two 1,000 lb (450 kg) bombs on the ship. Then, the Royal Air Force sent Hawker Hunter jets from RAF Chivenor to drop cans of aviation fuel to make the oil blaze.[5] Exceptionally high tides put the fire out and it took further bombing runs by Sea Vixens from the RNAS Yeovilton and Buccaneers from the Royal Navy Air Station Brawdy, as well as more RAF Hunters with liquefied petroleum jelly (napalm) to ignite the oil. Bombing continued into the next day before Torrey Canyon finally sank. About 161 1,000 lb (450 kg) bombs, 11,000 imp gal (50,000 L; 13,000 US gal) of kerosene, 3,000 imp gal (14,000 L; 3,600 US gal) of napalm and 16 other missiles had been aimed at the ship. Attempts to use foam-filled containment booms were mostly ineffectual because of the high seas.

Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

jmk

Quote from: toumasho on 30.12.2024, 10:01:01
Loviisassa ydinreaktorit pysähtyvät heti, kun öljyinen mössövesi saavuttaa niiden jäähdytysveden sisäänoton, mitään ei pystytä tekemään.

Se sisäänotto on monen metrin syvyydessä, joten ei se mössövesi ehkä ihan äkkiä sinne ulotu?

toumasho

Quote from: jmk on 30.12.2024, 11:01:54
Quote from: toumasho on 30.12.2024, 10:01:01
Loviisassa ydinreaktorit pysähtyvät heti, kun öljyinen mössövesi saavuttaa niiden jäähdytysveden sisäänoton, mitään ei pystytä tekemään.

Se sisäänotto on monen metrin syvyydessä, joten ei se mössövesi ehkä ihan äkkiä sinne ulotu?

Kun ne kevyemmät hiilivedyt hiljakseen haihtuvat pois, niin ne jäljelle jääneet pikipaakut uppoavat pohjaan. Oli tuosta joku juttukin joskus, että Loviisassa on jotain öljypuomeja yms. muuta torjuntatavaraa juurikin sen vuoksi, että jos sieltä alkaa ihan läheltä valua öljylautta kohti jäähdytysvesien sisäänottokanavaa. Ongelma vaan siinä, että ne puomit eivät ulotu meren pohjaan asti, eli kun sitä öljyklönttiä alkaa olla kaikissa syvyyksissä, niin huonosti käy.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

MinäVuan

Quote from: toumasho on 30.12.2024, 11:52:16
Quote from: jmk on 30.12.2024, 11:01:54
Quote from: toumasho on 30.12.2024, 10:01:01
Loviisassa ydinreaktorit pysähtyvät heti, kun öljyinen mössövesi saavuttaa niiden jäähdytysveden sisäänoton, mitään ei pystytä tekemään.

Se sisäänotto on monen metrin syvyydessä, joten ei se mössövesi ehkä ihan äkkiä sinne ulotu?

Kun ne kevyemmät hiilivedyt hiljakseen haihtuvat pois, niin ne jäljelle jääneet pikipaakut uppoavat pohjaan. Oli tuosta joku juttukin joskus, että Loviisassa on jotain öljypuomeja yms. muuta torjuntatavaraa juurikin sen vuoksi, että jos sieltä alkaa ihan läheltä valua öljylautta kohti jäähdytysvesien sisäänottokanavaa. Ongelma vaan siinä, että ne puomit eivät ulotu meren pohjaan asti, eli kun sitä öljyklönttiä alkaa olla kaikissa syvyyksissä, niin huonosti käy.

tuota siis, nyt en kyllä ymmärrä ... ölyhän on vettä kevyempää eli miksi se siis painuisi pohjaan?

Miniluv

^ "kevyemmät hiilivedyt hiljakseen haihtuvat pois, niin ne jäljelle jääneet pikipaakut"
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

SatuSetä

Quote from: MinäVuan on 30.12.2024, 12:10:57
tuota siis, nyt en kyllä ymmärrä ... ölyhän on vettä kevyempää eli miksi se siis painuisi pohjaan?

Voit kokeilla ottaa pikeä pikitien reunasta (siis semmoista, jossa ei ole kiviä mukana) ja kokeilla kuinka se kelluu.
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

Torspo

Tässä ehkä menee öljyt ja raakaöljyt sekaisin. Tankkereilla kuljetetaan jakeita erikseen, kuten diesel, bensa, kerosooni, mutta myös raakaöljyä, missä on vielä kaikki sekaisin.

Raakaöljystä jää jäljelle jalostuksessa viimeisenä raskaimpana ongelmajakeena bitumi tai piki, mikskä sitä halutaankaan kutsua. Porvoon tankkerissa sitä ei ole, kun lastina on lyijytön bensiini. Raakaöljytankkereissa tämä komponentti on aina mukana.

Reino Rivimies

Mielenkiintoista että tämä suomalainen asianajaja Herman Ljundberg, joka nyt ajaa tankkerin asioita ja syyttää Suomen viranomaisia luvattomasta takavarikoimisesta, on aikaisemmin toiminut Venäläisen varustamon asianajajana.

P

Quote from: SatuSetä on 30.12.2024, 14:30:30
Quote from: MinäVuan on 30.12.2024, 12:10:57
tuota siis, nyt en kyllä ymmärrä ... ölyhän on vettä kevyempää eli miksi se siis painuisi pohjaan?

Voit kokeilla ottaa pikeä pikitien reunasta (siis semmoista, jossa ei ole kiviä mukana) ja kokeilla kuinka se kelluu.

Ju, mutta sen uppoavan jakeen määrä suhteellisen pieni kokonaisuudesta. Elei sitten ole täysi bitumilasti.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Reino Rivimies on 29.12.2024, 19:26:57
Suomalaisten perusteellisten vedenalaisten tutkimuksien mukaan merenpohjasta on löytynyt pitkä raahausjälki. No niin, raahausjälki löytynyt! Vaviskaa venäläiset!


No on sen lisäksi varmasti sen jäljen matkalla ne paskaksi rikotut kaapelitkin. Tuskin tässä kukaan vapisee missään, Suomessa Virossa tai Venäjällä, mutta mikä ilkkumisen ilo sinulla on siitä, että yhteiskuntamme infraa paskotaan Suomenlahdella? Vai sinustako kaapelituhot ovat vain kuvitelmaa? Siis trollaatko maksusta, vai mistä syystä?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Reino Rivimies

Quote from: P on 30.12.2024, 15:24:16
Quote from: Reino Rivimies on 29.12.2024, 19:26:57
Suomalaisten perusteellisten vedenalaisten tutkimuksien mukaan merenpohjasta on löytynyt pitkä raahausjälki. No niin, raahausjälki löytynyt! Vaviskaa venäläiset!


No on sen lisäksi varmasti sen jäljen matkalla ne paskaksi rikotut kaapelitkin. Tuskin tässä kukaan vapisee missään, Suomessa Virossa tai Venäjällä, mutta mikä ilkkumisen ilo sinulla on siitä, että yhteiskuntamme infraa paskotaan Suomenlahdella? Vai sinustako kaapelituhot ovat vain kuvitelmaa? Siis trollaatko maksusta, vai mistä syystä?

Odotan että saamme ensimmäisen sanktion aikaiseksi edes johonkin näistä Itämeren pohjan infran rikkomisista. Tutkitaan ja tutkitaan. Mitenkäs se Newnew Polar Bearin tapaus etenee? Vai ovatko tutkimukset päivänselvään tapaukseen yhä kesken? Paljonko on tullut korvauksia? Pelkkiä miljoonaluokan menoja.

Ari-Lee

Tärkein pointti, mikä tuli ylen radiouutisissa oli että Eagle_S:n miehistöä on pidetty NÄLÄSSÄ.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Reino Rivimies

^ "...ja janossa, teljettyinä yhteen huoneeseen, eikä heidän ole annettu nukkua."

Syntyy valheellinen mielikuva että siellä tankkerin uumenissa on kunnon kidutuskuulustelu käynnissä.

MinäVuan

Quote from: P on 30.12.2024, 15:24:16
Quote from: Reino Rivimies on 29.12.2024, 19:26:57
Suomalaisten perusteellisten vedenalaisten tutkimuksien mukaan merenpohjasta on löytynyt pitkä raahausjälki. No niin, raahausjälki löytynyt! Vaviskaa venäläiset!


No on sen lisäksi varmasti sen jäljen matkalla ne paskaksi rikotut kaapelitkin. Tuskin tässä kukaan vapisee missään, Suomessa Virossa tai Venäjällä, mutta mikä ilkkumisen ilo sinulla on siitä, että yhteiskuntamme infraa paskotaan Suomenlahdella? Vai sinustako kaapelituhot ovat vain kuvitelmaa? Siis trollaatko maksusta, vai mistä syystä?

Joillakin ihmisillä tuntuu vain olevan tarve moittia kaikkea etenkin viranomaisten ja politikkojen sanomisia ja tekemisiä. Oli syytä tai ei. Ehkäpä siinä tuntee itsensä jotenkin paremmaksi.

MinäVuan

Jos ruoka ja juoma on loppumassa, olisi se sitä ollut joka tapauksessa

IL:

"– Päällikkö on kertonut, että pitäisi saada jossain vaiheessa tuoretta vettä, ja jätetankitkin rupeavat täyttymään.

Lisäksi ruoka aluksella on Ljungbergin mukaan käymässä vähiin tai ainakaan sen määrää ei pystytä tarkasti arvioimaan."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/58ef56f4-4a70-4e12-bee4-b5a19b17ccbd


IDA

Quote from: MinäVuan on 30.12.2024, 18:37:13
"– Päällikkö on kertonut, että pitäisi saada jossain vaiheessa tuoretta vettä, ja jätetankitkin rupeavat täyttymään.

Lisäksi ruoka aluksella on Ljungbergin mukaan käymässä vähiin tai ainakaan sen määrää ei pystytä tarkasti arvioimaan."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/58ef56f4-4a70-4e12-bee4-b5a19b17ccbd

Näihin on aika vaikea uskoa, jos määräsatama on ollut jossain Itämeren ulkopuolella. Jätetankit voi tyhjentää satamassa minne laiva kaiketi on ohjattu, tai voidaan ohjata, ruokaa pitäisi olla ellei päämäärä ole ollut joku satama Tanskassa tai Saksassa, josta sitä olisi hankittu lisää. Vettä voi tehdä evaporaattoreilla.
qui non est mecum adversum me est

dothefake

Iltalehti: "Ei Venäjältä"

Eagle S -alusta on pidetty osana Venäjän niin sanottua varjolaivastoa.

Ljungberg on aikaisemmin edustanut ahtaajien lakkoon johtaneessa kiistassa venäläistä varustamoa. Hän sanoo, että Eagle S:n tapauksessa hänen toimeksiantonsa ei ole tullut Venäjältä.

Hänen mukaansa myöskään salaperäinen varustamo ei ole hänelle entuudestaan tuttu.

– Sain toimeksiannon torstai-iltana ollessani saunassa



Ljungberg on siis asianajaja, joka ärhentelee viranomaisille Eagle S -asiassa.
Onkohan hänellä saunassa kuuma linja Kremliin?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

toumasho

Quote from: MinäVuan on 30.12.2024, 18:37:13
Jos ruoka ja juoma on loppumassa, olisi se sitä ollut joka tapauksessa
IL:
"– Päällikkö on kertonut, että pitäisi saada jossain vaiheessa tuoretta vettä, ja jätetankitkin rupeavat täyttymään.
Lisäksi ruoka aluksella on Ljungbergin mukaan käymässä vähiin tai ainakaan sen määrää ei pystytä tarkasti arvioimaan."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/58ef56f4-4a70-4e12-bee4-b5a19b17ccbd

Varmaan sieltä ajetaan kohta tenderi Eagle S:n kylkeen kiinni, jossa on lastina a-luokan safkaa ja pari Michelin-tähtiä ansainnutta kokkia. Noitten seiloreitten paskatankit kannattaa muuten tyhjentää huolellisesti ja perata kakit, koska epäilen, että niissä tankeissa voi olla silputtuna asiakirjoja, venäjän passeja ja mahdollisesti kännyköitä. Se raahausjäljen reitti varsinkin loppuosaltaan kannattaa nuuskia myös huolellisesti, voipi nimittäin olla, että pysäytyksen tultua ilmiselväksi on jokunen kännykkä ja satelliittivempain lentänyt laidan yli. Voi löytyä kuumaa todistusaineistoa, vaikkakin kännyköiden takavarikko kertoo jo siitä, että ne lienevät olleet primaariviestin, joilla FSB on ohjeistanut ankkurin raahausta. Vaan mitä se laiva on aiemmilla reissuilla puuhaillut, sieltä voi löytyä muutakin mielenkiintoista.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

toumasho

Quote from: Torspo on 30.12.2024, 14:51:46
Tässä ehkä menee öljyt ja raakaöljyt sekaisin. Tankkereilla kuljetetaan jakeita erikseen, kuten diesel, bensa, kerosooni, mutta myös raakaöljyä, missä on vielä kaikki sekaisin.

Raakaöljystä jää jäljelle jalostuksessa viimeisenä raskaimpana ongelmajakeena bitumi tai piki, mikskä sitä halutaankaan kutsua. Porvoon tankkerissa sitä ei ole, kun lastina on lyijytön bensiini. Raakaöljytankkereissa tämä komponentti on aina mukana.

Juu ja kattokaas kun näköjään teillä kaikilla on mielissänne se Atlanttin ja muiden valtamerien 3.5% suolattu vesi. Itämereen, eli Itäjärveen, kuten ruotsalaiset sitä nimittävät, ei ole suolaa riittänyt, siellä sitä on vain 0.7%. Tämä johtaa öljyonnettomuudessa maksimaalisen ei-toivottaviin tuloksiin. Se hemmetin raakaöljy kelluu siis isojen merien vesissä, mutta itämeren vesi on liian löysää tavaraa ja raakaöljy löytää tiensä kaikkiin syvyyksiin hyvin nopeasti.

Aiheesta voi lukea lisää:

How Is an Oil Spill in a River Different Than One in the Ocean?

QuoteIn many cases, oil tends to float. But just because an oil floats in the saltwater of the Atlantic Ocean doesn't mean it will float in the constantly moving freshwater of the Mississippi River.

But why does that happen? And what else can we expect to be different when oil spills into a river and not the ocean?

Don't Be Dense ... Blame Density
To answer the first question: When oil floats, it is generally because the oil is less dense than the water it was spilled into. The more salt is dissolved in water, the greater the water's density. This means that saltwater is denser than freshwater. Very light oils, such as diesel, have low densities and would float in both the salty ocean and freshwater rivers.

However, very heavy oils may sink in a river (but perhaps not on the ocean), which is what happened when an Enbridge pipeline carrying a diluted form of oil from oil sands (tar sands) leaked into Michigan's flooded Kalamazoo River in 2010. The lighter components of the oil quickly evaporated into the air, leaving the heavier components to drift in the water column and sink to the river bottom. That created a whole slew of new challenges as responders tried new methods of first finding and then cleaning up the difficult-to-access oil.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Ari-Lee

Öljytankkeri Line on sahannut jo 4 vuorokautta Suomenlahdella. Mutta kuten sanottua tämä on sitä normaalia merenkäyntiä. Varmaankin koko paskalaivasto kerääntyy yksitellen tuohon Kotkan ja Porvoon väliin nyt ihan normaalisti sahailemaan merta.

Last Port
Ust-Luga Anch., Russia
ATD: Dec 26, 14:00 UTC (4 days ago)

https://www.vesselfinder.com/?imo=9291250

Ö-tankkeri Life on sahannut vasta 2vrk.

Russia
Last Port
Ust-Luga Anch., Russia
ATD: Dec 29, 08:56 UTC (2 days ago)

Uutena vatulointimerenkävijänä Cook Islandin tankkeri Neon.

Russia
Last Port
Ust-Luga Anch., Russia
ATD: Dec 30, 15:56 UTC (7 hours ago)

Maltan Seaboni tankkeri vetää piitkää linjaa essun tassun meriväylää.

Russia
Last Port
Ust-Luga Anch., Russia
ATD: Dec 29, 10:46 UTC (2 days ago)

Maltan Atalante tyytyy sahaamaan kv-väylän eteläpuolelta.

Last Port
Ust-Luga Anch., Russia
ATD: Dec 30, 19:45 UTC (3 hours ago)

Jne. Yhteistä näille kaikille on:
Last Port
Ust-Luga Anch., Russia
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Paawo

^Tankkereille ja bulkkereille on varsin tavanomaista se että odottelevat tyhjänä seuraavaa lastia tai sitten tietoa seuraavasta määränpäästä pitkiäkin aikoja edestakaisin ajellen tai ajelehtien.
En nyt varmaksi tiedä mutta väittäisin tällä vältettävän väylä- ja satamamaksuja joita alkaa juosta kun ajelet "virallisille" ankkuripaikoille odottelemaan.

Muillakin "strategisilla" paikoilla ja seuduilla tätä vastaavaa ilmenee Suomenlahden lisäksi. En minäkään tästä tykkää, menkööt jonottelemaan ja savuttamaan + vuotamaan pilssi- ja paskavesiään mieluummin sinne idän ihmemaan satamien nurkille.

Mutta onpahan taas vastuumedioilla taivasteltavaa ja toivon mukaan edes bkt kasvaa klikkien myötä. :silakka:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Ari-Lee

Ei maailma ainakaan noilla romutankkereilla pelastu. N+1kpl tankkeria sahaa Suomenlahtea eestaas 24/7 huvikseen, tai välttääkseen jotain oletettua ankkurimaksua. Rohkenen väittää, että nuo saastuttavat enemmän kuin Suomen henkilöautoliikenne.

Sen lisäksi jokainen noista Mikä-mikä- ja Oz maan lippulaiva  on potentiaalinen kaapelinkatkoja. Tuo tyhjänpäiväinen sahaaminen tulisi saada loppumaan jo viime kesän keskiviikkona.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

rätkä

Quote from: Ari-Lee on 31.12.2024, 15:41:40
Ei maailma ainakaan noilla romutankkereilla pelastu. N+1kpl tankkeria sahaa Suomenlahtea eestaas 24/7 huvikseen, tai välttääkseen jotain oletettua ankkurimaksua. Rohkenen väittää, että nuo saastuttavat enemmän kuin Suomen henkilöautoliikenne.

Sen lisäksi jokainen noista Mikä-mikä- ja Oz maan lippulaiva  on potentiaalinen kaapelinkatkoja. Tuo tyhjänpäiväinen sahaaminen tulisi saada loppumaan jo viime kesän keskiviikkona.

Yhden raskasöljylastissa olevan paskalaivan rikkoutuminen tuolla tuhoaa lopullisesti suomenlahden ja saaristomeremme luonnon. Ryssä voi hyvinkin tehdä sen ihan tahallaan ja kukaan ei korvaa mitään. Siinä mietitään sitten kunnianhimoisia mehupillirajoituksia ja kasvisruokaa jotta maailma pelastuisi.