News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua

Started by Lalli IsoTalo, 10.10.2023, 14:07:33

Previous topic - Next topic

ikuturso

Quote from: toumasho on 25.10.2023, 16:41:50
Olen sen verran näiden kuitujen kanssa tekemisissä, että pääsen aina joskus seuraamaan näiden asennusta ja korjausta.  Merenpohjassa kulkevat kuidut eivät kulje merenpohjassa, vaan sen pohjaan kynnetyssä urassa. Laitetta, jolla asennus tehdään, kutsutaan kaapeliauraksi. Ks. linkki ja kuvaliite. Sinne kynnetään sellaista about metrin syvyistä roiloa, johon kaapeli upotetaan.

Muuten hyvä, mutta Itämeri on täynnä vanhoja miinoja, hylkyjä ja siinä pohjassa on myös poikittain pari kappaletta Nord Stream putkiloita ja muita kaapeleita. Ei laiteta auralla kaapelia sinne ei.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Penan kaveri Eki

#301
Quote from: ikuturso on 25.10.2023, 21:07:25
... siinä pohjassa on myös poikittain pari kappaletta Nord Stream putkiloita ja muita kaapeleita. Ei laiteta auralla kaapelia sinne ei.

Mistä me tiedetään ettei olisi tullut vedettyä parit Nord Streamitkin mukaansa siinä samassa... Painetta kun ei putkissa enää ole, niin ei mene saksalaisille tai Iivanallekaan ilmoitus.

Edit: Minulla ei tarkkoja karttoja, mutta Jaamasta (Kingisepp) menee Kaliningradiin datakaapeli: https://www.submarinecablemap.com/submarine-cable/kaliningrad-cable
Ja sen vieressä Suomesta Saksaan: https://www.submarinecablemap.com/submarine-cable/c-lion1
"They were some bad people... I say hombres."

Uuno Nuivanen

Quote from: Reino Rivimies on 25.10.2023, 18:48:09
Putkivaurio ja tutkimukset kustantavat veronmaksajille satoja miljoonia euroja. Olipa teko tahaton tai tahallinen ja syyllinen Kiina tai Venäjä, niin kenelle lähetät laskun jos eivät ole asiasta kiinnostuneita? Tai jos lasku lähetetään, niin millä lihaksilla sitä karhutaan? Mikä on Naton "yhtenäinen ja päättäväinen" vastatoimi?

Lähetämme ministeri Valtosen pyytämään anteeksi, varmuuden vuoksi kummaltakin osapuolelta.

ämpee

Ovatkohan kiinalaiset saaneet korjausapua Pietarissa tuon rikkoutuneen ankkurin nostopelin korjaamiseen ??
Vaikuttaa nimittäin siltä, että nostopeli on särkynyt kaukana määräsatamasta mutta sinnikäs kiinalaiskapteeni(?) on ajanut aluksensa "pienistä" haitoista huolimatta määräsatamaan.
Nähtävästi sitä korjausta ei siellä merellä saatu omin voimin toimitetuksi.

Perustan näkemykseni siihen tosiseikkaan, että noita laahausjälkiä oli kymmeniä kilometrejä rikkoutunutta kaasuputkea ennen ja sen jälkeen.
Uskomustani vielä vahvistaa se, että kettinki oli satamassa edelleen nostamatta, mutta siitä toisesta kuvasta jossain Arkangelin seuduilla näkyi enää ankkurin puuttuminen mutta ketju oli saatu joko pudotettua Pietarin sataman satama-altaaseen tai kelattua talteen.

Mikäli sitä korjausapua on pyydetty ja saatu, saisi Suomi siitä tiedon kysymällä Pietarista jos meillä vain on suhteet niin kunnossa että voi kysyä.
Jos kysyä ei voi niin ihmetyttää mitä niille suhteille on tapahtunut ja kenen toimesta ?
Aikaisimmin olisi voinut kysyä eikä siitä niin pitkää aikaa ole.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ikuturso

Kiina tarjoaa apua tutkintaan.

Suomi voisi muuten lähettää ankkurin Kiinaan analysoitavaksi, mutta todennäköisesti posti hukkaisi sen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Andy_81

Nämä keskustelut on aina hauskoja seurattavia.
Koronan aikaan keskustelupalstat täyttyi nopeasti virologeista. Ukrainan tapahtuman myötä näistä tuli sotastrategisteja ja nyt putkihässäköiden jälkeen ollaan meriliikenteen, yms putki-/kaapelihommien asiantuntijoita.  ;D

Enkä tarkoita vain hommaa, vaan sama monessa paikkaa, sekä itsekin tämmöiseen tulee syyllistyttyä.

toumasho

Quote from: ikuturso on 25.10.2023, 21:07:25
Quote from: toumasho on 25.10.2023, 16:41:50
Olen sen verran näiden kuitujen kanssa tekemisissä, että pääsen aina joskus seuraamaan näiden asennusta ja korjausta.  Merenpohjassa kulkevat kuidut eivät kulje merenpohjassa, vaan sen pohjaan kynnetyssä urassa. Laitetta, jolla asennus tehdään, kutsutaan kaapeliauraksi. Ks. linkki ja kuvaliite. Sinne kynnetään sellaista about metrin syvyistä roiloa, johon kaapeli upotetaan.

Muuten hyvä, mutta Itämeri on täynnä vanhoja miinoja, hylkyjä ja siinä pohjassa on myös poikittain pari kappaletta Nord Stream putkiloita ja muita kaapeleita. Ei laiteta auralla kaapelia sinne ei.

-i-

Kyllä sinne laitetaan auralla kaapeli. Miinat yms. jutut kartoitetaan reitiltä ennen kaapelin laskemista. Sama homma kaasuputkissa. Tuo on ihan standarditoimintaa ja niitä miinoja ja hylkyjä on muissakin Euroopan merissä, Aasiasta puhumattakaan. Muoks vielä siis selvennyksenä, koska oletan, että tästä väärinymmärryksestä on/oli kyse: Muiden kaapelien ja putkien ylitys-alituskohdat käydään äärimmäisen tarkkaan ja varovasti läpi. Eli auran käyttö ei ole sitä, että lähdetään torvet soiden rannasta täydellä höyryllä kohti vastarantaa, vaan asennustyö ja asennustapa muuttuvat aina, kun joudutaan risteämään jonkin toisen kaapelin kanssa. Niissä kohdissa ei käytetä auraa, vaan yleensä tehdään joko sorasta tai vartavasten rakennetuista betonisista suojaelementeistä suoja, jolla kaksi risteävää merenalaisen infran juttua eivät pääse törmäämään toisiinsa. Tästä voi katsoa, että miten homma toimii. Tuubi: Pipeline Cable Crossing
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

toumasho

Quote from: Andy_81 on 25.10.2023, 22:08:00
Nämä keskustelut on aina hauskoja seurattavia.
Koronan aikaan keskustelupalstat täyttyi nopeasti virologeista. Ukrainan tapahtuman myötä näistä tuli sotastrategisteja ja nyt putkihässäköiden jälkeen ollaan meriliikenteen, yms putki-/kaapelihommien asiantuntijoita.  ;D

Enkä tarkoita vain hommaa, vaan sama monessa paikkaa, sekä itsekin tämmöiseen tulee syyllistyttyä.

Eikö se ole hyvä juttu, että aina jokin juttu joskus sattuu liippaamaan läheltä omaa alaa, tai olemaan suoraan oman alan juttu? Vai yritätkö vihjata, että täällä kaikki ovat mistään mitään tietämättömiä amatöörejä ihan jokainen? En itse ole nähnyt, että täällä kukaan julistaisi olevansa esimerkiksi tässä ketjussa merenkulun, kaasuputkialan tai tietoliikennekaapelien asiantuntija. Tuleeko käyttäjä @Andy_81 lle sellainen vaikutelma siitä, kun täällä kirjoittajat yrittävät parantaa asiantuntemustaan ja hakea netistä tietoa sekä pohtia asiaa niin järkevästi, kuin osaavat?

Tuo on pikkuisen eri asia kuin se, että julistetaan auktoriteettia asiantuntijana malliin "Minun näkemys = oikea näkemys = koska olen asian tuntia" ";D" .

En itse suhtaudu tähän asiantuntemuksen kasvattamiseen ja asian eri kantilta pohtimiseen mitenkään negatiivisena "hauskana" asiana, kuten itse annat ymmärtää. Päinvastoin, on hyvä, että ihmiset jaksavat hakea tietoa ja pohtia erilaisia skenaarioita ja selityksiä tapahtuneelle. Olisi kovin tylsää, jos kaikki olisivat vaan hiljaa sen takia, kun joku kokee ivallista iloa amatöörien juttelusta. Surullista.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Reino Rivimies

Quote from: Andy_81 on 25.10.2023, 22:08:00
Nämä keskustelut on aina hauskoja seurattavia.
Koronan aikaan keskustelupalstat täyttyi nopeasti virologeista. Ukrainan tapahtuman myötä näistä tuli sotastrategisteja ja nyt putkihässäköiden jälkeen ollaan meriliikenteen, yms putki-/kaapelihommien asiantuntijoita.  ;D

Enkä tarkoita vain hommaa, vaan sama monessa paikkaa, sekä itsekin tämmöiseen tulee syyllistyttyä.
Viruksiin verrattuna putki+ankkuri skenaarioita pystyy pohtimaan hieman vajavaisemmallakin tietämyksellä.

ikuturso

Quote from: toumasho on 25.10.2023, 22:11:15
Quote from: ikuturso on 25.10.2023, 21:07:25
Quote from: toumasho on 25.10.2023, 16:41:50
Olen sen verran näiden kuitujen kanssa tekemisissä, että pääsen aina joskus seuraamaan näiden asennusta ja korjausta.  Merenpohjassa kulkevat kuidut eivät kulje merenpohjassa, vaan sen pohjaan kynnetyssä urassa. Laitetta, jolla asennus tehdään, kutsutaan kaapeliauraksi. Ks. linkki ja kuvaliite. Sinne kynnetään sellaista about metrin syvyistä roiloa, johon kaapeli upotetaan.

Muuten hyvä, mutta Itämeri on täynnä vanhoja miinoja, hylkyjä ja siinä pohjassa on myös poikittain pari kappaletta Nord Stream putkiloita ja muita kaapeleita. Ei laiteta auralla kaapelia sinne ei.

-i-

Kyllä sinne laitetaan auralla kaapeli.

Elisan E-Finest datakaapelin ympäristöluvasta:
QuoteHalkaisijaltaan 20 mm:n kuituoptinen merenalainen kaapeli lasketaan kaapelinlaskualukselta vapaasti merenpohjaan, jolloin vaikutukset meriympäristölle ovat mahdollisimman vähäiset. Kaapelin asennus ei vaadi merenpohjan muokkaustöitä eikä iinnikkeitä. Kaapeli ei sisällä sähköistä jännitettä eikä ympäristölle haitallisia aineita.

Lähde:
https://www.ymparisto.fi/sites/default/files/documents/Relacom%20Finland%20Oy%2C%20Elisa%20Oyjn%20E-Finest%20merikaapelihanke%20Espoo-Tallinna.pdf

En tiedä oliko tämä vaurioitunut juuri tuo E-Finest, mutta ei näissä merikaapelilaskuissa ole juuri auroja käytetty.
Ja vaikka olisi aurattu, niin tuon sinun videosi mukaan putkiylityksissä mentäisiin putken molemmin puolin 500 metriä pinnalla (siis pohjamudan pinnassa vain painojen painamana). Eli siellä olisi Nord-Streamien ylityksissäkin pari kilometrin pätkää pinta-asennuksena tyrkyllä uusiuusijääkarhuille.

MUOKS: Suomenlahden ja Itämeren pohjassa on vanhoja jätevesi- ja fosfori ja typpijäämiä, joiden leviämistä pyritään välttämään. Auraaminen (kuten tuon rahtilaivan suorittama sellainen) vapauttaa pohjasta ravinteita, jotka huonontavat vesistön tilaa. Ympäristölupaan Geologian tutkimuskeskus on lausunut tähän liittyen:
QuoteGeologian tutkimuskeskus katsoo tehdyn selvityksen perusteella, että hankkeella ei ole merkittäviä haitallisia vaikutuksia abioottiseen tai bioottiseen ympäristöön, etenkin kun kaapeli lasketaan merenpohjan pintaan, jolloin hyvin vähän pohjan sedimenttiä resuspendoituu ja leviää ympäristöön. GTK katsoo, ettei Elisa Oyj:n merikaapelihankkeen rakentamiseen liittyen ole tarvetta YVA-menettelylle. Täydennyshakemuksen sisältämä muutos ei ole niin merkittävä, että se vaikuttaisi aiempaan tarveharkintalausuntoon.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Andy_81

Quote from: toumasho on 25.10.2023, 22:22:54
Quote from: Andy_81 on 25.10.2023, 22:08:00
Nämä keskustelut on aina hauskoja seurattavia.
Koronan aikaan keskustelupalstat täyttyi nopeasti virologeista. Ukrainan tapahtuman myötä näistä tuli sotastrategisteja ja nyt putkihässäköiden jälkeen ollaan meriliikenteen, yms putki-/kaapelihommien asiantuntijoita.  ;D

Enkä tarkoita vain hommaa, vaan sama monessa paikkaa, sekä itsekin tämmöiseen tulee syyllistyttyä.

Eikö se ole hyvä juttu, että aina jokin juttu joskus sattuu liippaamaan läheltä omaa alaa, tai olemaan suoraan oman alan juttu? Vai yritätkö vihjata, että täällä kaikki ovat mistään mitään tietämättömiä amatöörejä ihan jokainen? En itse ole nähnyt, että täällä kukaan julistaisi olevansa esimerkiksi tässä ketjussa merenkulun, kaasuputkialan tai tietoliikennekaapelien asiantuntija. Tuleeko käyttäjä @Andy_81 lle sellainen vaikutelma siitä, kun täällä kirjoittajat yrittävät parantaa asiantuntemustaan ja hakea netistä tietoa sekä pohtia asiaa niin järkevästi, kuin osaavat?

Tuo on pikkuisen eri asia kuin se, että julistetaan auktoriteettia asiantuntijana malliin "Minun näkemys = oikea näkemys = koska olen asian tuntia" ";D" .

En itse suhtaudu tähän asiantuntemuksen kasvattamiseen ja asian eri kantilta pohtimiseen mitenkään negatiivisena "hauskana" asiana, kuten itse annat ymmärtää. Päinvastoin, on hyvä, että ihmiset jaksavat hakea tietoa ja pohtia erilaisia skenaarioita ja selityksiä tapahtuneelle. Olisi kovin tylsää, jos kaikki olisivat vaan hiljaa sen takia, kun joku kokee ivallista iloa amatöörien juttelusta. Surullista.

Eipä ollut kenellekään tarkoitettu henkilökohtaisesti millään muotoa. Enkä tarkoittanut negatiivisessa mielessä asiaa esittää, itseä lähinnä huvittaa joissain tilanteissa.
Tuli vaan taas mieleen kun tätä ketjua luki, pahoittelut jos luulit, tai joku muu luuli että on kohdistettu tiettyyn suuntaan. Meinasin samasta asiasta toiselle alustalle kirjoittaa, mutta olisi osunut omaan nilkkaan kun asiaan vast'ikään kommentoinut.  :)

Edit. Uudestaan luettuna viestisi. Niin varmastikin tuo "asiantuntija" nimitys kaasuputki- ja kaapeliasioissa sai trikkeröitymään. Enpä tosiaan keksinyt sopivampaa termiä jolla asian ilmaista, kuten virologi koronan yhteyteen tai strategisti sotaan liittyen.

IDA

Itse seilasin konepuolella sähkömiehenä, mutta vaikea ymmärtää mihin ankkureiden laskulla edes pyrittiin. Uutisten mukaanhan useampikin laiva ankkuroitui silloisessa myrskyssä.

Jokaisessa isossa laivassa oli ajoankkureita, jota ovat eräänlaisia isoja säkkejä laivan perästä heitettäviksi siinä tapauksessa, jos koneet stoppaavat. Ne pitävät laivan keulan keulan kohti aallokkoa mikä on aika oleellista rullauksen välttämiseksi. Lähinnä ne oli kuitenkin tarkoitettu pelastusveneisiin, jos homma kusee aivan täysin. Oman urani aikana ajoankkureita ei koskaan käytetty, koska koneet eivät sammuneet. Valtamerillä varsinaisilla ankkurilla ei ole mitään käyttöä, koska ne eivät ylety pohjaan asti. Itämeri on matala ja siellä harvoin aallokko nousee millään tavoin vaaralliselle asteelle. En tiedä, mutta mietin sitä, että olisivatko laivat yllättävän kovassa myrskyssä laskeneet ankkurit pohjaan pitääkseen aluksen tuulta vasten. Ankkuri ei sellaisissa olosuhteissa pidä laivaa paikallaan, vaan se menee joko koneilla tuulta vastaan, tai ilman koneita tuulen mukana.

En siis tiedä, mutta olisi ihan hyvä, jos media selvittäisi ensimmäiseksi, miksi Itämerellä laskettiin ankkureita sen myrskyn aikana. Itse en usko putkien ja piuhojen katkeamisesssa mihinkään tahallisuuteen ennen kuin toisin todistetaan. Perustan tämän siihen, että rahtilaivan on erittäin vaikea suunnitella mitään tällaista iskua, jos se haluaa pysyä rahdattuna. Olennaisinta on nopeus paikasta a pisteeseen b, sekä lastaus ja purkaus a:ssa ja b:ssä.
qui non est mecum adversum me est

Penan kaveri Eki

#312
Quote from: ikuturso on 25.10.2023, 22:56:18
En tiedä oliko tämä vaurioitunut juuri tuo E-Finest

Neljät kaapelit Helsingin ja Tallinnan välillä.

  • Telian EESF-3 (Edit: Kartan mukaan rantautuu Paldiskiin)

  • Kiinalaisen CITIC:n kaapeli

  • Elisan kahdet vedot: Finland Estonia Connection

  • Arelion (Ruotsalaisten eläkerahaston omistama yhtiö, joka nykyään myös vaurioituneen Ruotsi-Estonia vedon (ennen Telian) omistaja): EESF-2

"They were some bad people... I say hombres."

Outo olio

Jos kiinalainen firma rikkoi toisten maiden putken ja kaapelin, Pekingissä varmasti halutaan että asia on hoidettava ja vahingot korvattava. Jos näin ei toimita, niin pahimmillaan se voi johtaa siihen että koko kiinalaista merenkulkualaa aletaan karsastamaan maailmalla, kun on nähty että vahinkoja voi tulla, ja ei korvata. Kiinan tavoite on päinvastainen, eli että kiinalaiset kuljetusyhtiöt saisivat entistä suuremman osan kuljetusmarkkinoista. Juuri tätä varten tämä kiinalaislaivakin on kulkenut Itämerellä, Kiinan ja Pietarin välistä liikennettä. Tätä halutaan enemmän, ei vähemmän. Eli Kiinan valtio ei pyydä mitään anteeksi, mutta firma varmasti pyytää, jos valtio niin vaatii.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

toumasho

Quote from: ikuturso on 25.10.2023, 22:56:18
Elisan E-Finest datakaapelin ympäristöluvasta:
QuoteHalkaisijaltaan 20 mm:n kuituoptinen merenalainen kaapeli lasketaan kaapelinlaskualukselta vapaasti merenpohjaan, jolloin vaikutukset meriympäristölle ovat mahdollisimman vähäiset. Kaapelin asennus ei vaadi merenpohjan muokkaustöitä eikä iinnikkeitä. Kaapeli ei sisällä sähköistä jännitettä eikä ympäristölle haitallisia aineita.
Lähde:
https://www.ymparisto.fi/sites/default/files/documents/Relacom%20Finland%20Oy%2C%20Elisa%20Oyjn%20E-Finest%20merikaapelihanke%20Espoo-Tallinna.pdf
En tiedä oliko tämä vaurioitunut juuri tuo E-Finest, mutta ei näissä merikaapelilaskuissa ole juuri auroja käytetty.
Ja vaikka olisi aurattu, niin tuon sinun videosi mukaan putkiylityksissä mentäisiin putken molemmin puolin 500 metriä pinnalla (siis pohjamudan pinnassa vain painojen painamana). Eli siellä olisi Nord-Streamien ylityksissäkin pari kilometrin pätkää pinta-asennuksena tyrkyllä uusiuusijääkarhuille.
MUOKS: Suomenlahden ja Itämeren pohjassa on vanhoja jätevesi- ja fosfori ja typpijäämiä, joiden leviämistä pyritään välttämään. Auraaminen (kuten tuon rahtilaivan suorittama sellainen) vapauttaa pohjasta ravinteita, jotka huonontavat vesistön tilaa. Ympäristölupaan Geologian tutkimuskeskus on lausunut tähän liittyen:
QuoteGeologian tutkimuskeskus katsoo tehdyn selvityksen perusteella, että hankkeella ei ole merkittäviä haitallisia vaikutuksia abioottiseen tai bioottiseen ympäristöön, etenkin kun kaapeli lasketaan merenpohjan pintaan, jolloin hyvin vähän pohjan sedimenttiä resuspendoituu ja leviää ympäristöön. GTK katsoo, ettei Elisa Oyj:n merikaapelihankkeen rakentamiseen liittyen ole tarvetta YVA-menettelylle. Täydennyshakemuksen sisältämä muutos ei ole niin merkittävä, että se vaikuttaisi aiempaan tarveharkintalausuntoon.
-i-

Cinian kaapeli Suomi-Saksa aurattiin ja tiedän, että Elisan kilpailijoilla on samoin asennettuja kaapeleita. Tuo auran nostama ravinnemäärä on täysin mitätön ja aivan turha peruste, vekotin ei pöllyytä vaan kyntää. Itse saan vaikutelman, että tuossa on hyvesignaloitu ja oikeasti vaan säästetty rahaa, koska onhan tuo varmasti halvempaa vaan tipauttaa se laku sinne merenpohjaan kuin vetää auraa perässä. En kyllä olisi Elisan kuituasiakas, jos muutkin kuidut on vain tipautettu tuonne merenpohjaan samalla kun on varma tieto, että kilpailijoilla on järeämmät ratkaisut saatavilla.

Harmisti kuitenkin on niin, että jos tuolleen ankkurilla kynnetään merenpohjaa, niin ei se metrin syvyisessä urassa oleminen auta mitään.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

ApuaHommmaan

Propagandamyllytys jatkuu:
https://yle.fi/a/74-20056967
Quote– Kiina ei ole koskaan sekaantunut sotilaallisesti Euroopan asioihin, eikä maalla sitä paitsi ole mitään motiivia tällaiseen sabotaasiin, sanoo Itä-Aasian tutkimuksen professori Lauri Paltemaa Turun yliopistosta.

Jos Kiina sitten ei ole valtiona kaasuputken katkaisemisen takana, jääkö jäljelle ainoaksi vaihtoehdoksi puhdas laivan miehistön vahinko?

Ei välttämättä, sanoo professori Paltemaa.

Venäjällä on todistetusti taipumusta erilaisiin sabotaaseihin lähialueillaan.

Myös merikapteenille on voitu maksaa kasa ruplia siitä hyvästä, että hän raahaa tovin ankkureita pitkin Suomenlahden pohjaan.

– Tämä ajatus on tietysti pelkkä teoria. Mitään todisteitahan tällaisesta ei ilmeisesti ole, Paltemaa tuumii.

Ja Kiinako ei kuulustelisi tuollaista lahjottua kapteenia, ja heikentäisi jutun perusteella suhteitaan Kremliin? Miksi Venäjä kyntäisi juuri Kiinalaisella paatilla tarkoituksella merenpohjaa? Eikö parempi olisi lahjoa joku jonkun saaren josta kukaan ei edes ole kuullut nimissä olevan paatin kapteeni?

https://yle.fi/a/74-20057038
Quote
Merisotaopin opettaja pitää pitkiä raahautumisjälkiä kaasuputken lähistöllä outona: "Alus käytännössä huomaa tällaisen"

Maanpuolustuskorkeakoulun merisotaopin opettaja, komentaja Perttu Trontti pitää hyvin epätodennäköisenä sitä, että ankkuria perässään vetävä rahtilaiva ei olisi itse huomannut, mitä tapahtuu.

Mikäli noin on, valehteleeko ketjussa yllä olevan laivan henkilökunta, jolle tapahtui vastaava juttu?
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Caucasian

Täähän on täydellinen keino Moskovan kannalta, erittäin vaikea yhdistää tapaukseen ja liittolaisensa Kiina voi ihan hyvin leikkiä tietämätöntä. Jostain syystä meilläkin jo paikallinen proffailija TIETÄÄ ettei Kiina, koska ei Kiinalla ole intressiä...
MITEN NIIN EI OLE??? Kiina hamuaa Taiwania... aluksi. Siksi kaikki eskalaatio, jossa se ei ole mukana, mutta USA on vähentää USAn huomiota ja resursseja pois Taiwanista. Siksi Gaza, Siksi sopan keitto Suomenlahdella jne.
Misyä näitä "proffia" löytyy?

Pakkanen

Tässä ensimmäisessä julkaistussa kuvassa, jossa ankkuri on vielä pesemätön, kämmenen murtumakohta näyttää ihan normaalilta väsymismurtumalta, eli valuteräksen kyseessä ollessa murtolujuuden ylittymiseltä. Jota kuluminen on pyoristänyt.
https://img.ilcdn.fi/-oSZpoIMR0roOxEVMfHsdqtYEc4=/full-fit-in/920x0/img-s3.ilcdn.fi/7732ed038fa0953207c83ad185beaf031c1434a2714301c0fd7a47531405e29e.jpg

Myöhemmin julkaistussa kuvassa, jossa ankkuri pesty, murtumakohdassa näkyykin ihan selvästi viisteet. Tuollaiset ei synny murtuman yhteydessä! Vai onko kyseessä näköharha?
https://www.verkkouutiset.fi/wp-content/uploads/2023/10/134146298-scaled.jpg

Kolmas kuva, josta näkyy viisteiden osittainen pyöristyminen/kuluminen.
https://im.mtvuutiset.fi/image/8805490/landscape16_9/1600/900/c880547a1162b839d96f9342b2c89639/pS/SomeSharing/kaasuputki-vaurio-krp-3.jpg

Varren murtumakohta on sen sijaan ihan tyypillinen valuteräksen murtolujuuden ylittymisestä seurannut murtuma terävine, mutkittelevine reunoineen. Ja hyvä vertailukohta kämmenen 45° viisteelle.

Jos kämmen on puuttunut pidempään, niin kuluminen aiheuttaisi pikemminkin kulmien pyöristymistä, kuin suoria pintoja.

toumasho

Quote from: Pakkanen on 26.10.2023, 07:56:42
Tässä ensimmäisessä julkaistussa kuvassa, jossa ankkuri on vielä pesemätön, kämmenen murtumakohta näyttää ihan normaalilta väsymismurtumalta, eli valuteräksen kyseessä ollessa murtolujuuden ylittymiseltä. Jota kuluminen on pyoristänyt.
https://img.ilcdn.fi/-oSZpoIMR0roOxEVMfHsdqtYEc4=/full-fit-in/920x0/img-s3.ilcdn.fi/7732ed038fa0953207c83ad185beaf031c1434a2714301c0fd7a47531405e29e.jpg
Myöhemmin julkaistussa kuvassa, jossa ankkuri pesty, murtumakohdassa näkyykin ihan selvästi viisteet. Tuollaiset ei synny murtuman yhteydessä! Vai onko kyseessä näköharha?
https://www.verkkouutiset.fi/wp-content/uploads/2023/10/134146298-scaled.jpg
Kolmas kuva, josta näkyy viisteiden osittainen pyöristyminen/kuluminen.
https://im.mtvuutiset.fi/image/8805490/landscape16_9/1600/900/c880547a1162b839d96f9342b2c89639/pS/SomeSharing/kaasuputki-vaurio-krp-3.jpg
Varren murtumakohta on sen sijaan ihan tyypillinen valuteräksen murtolujuuden ylittymisestä seurannut murtuma terävine, mutkittelevine reunoineen. Ja hyvä vertailukohta kämmenen 45° viisteelle.
Jos kämmen on puuttunut pidempään, niin kuluminen aiheuttaisi pikemminkin kulmien pyöristymistä, kuin suoria pintoja.

Kiinnitin huomiota täsmälleen noihin samoihin asioihin, jotka ansiokkaasti toit esiin. Tuo sauma katkenneen hampaan osalta ei näytä luonnolliselta, vaan tehdyltä, tai ainakin viimeistellyltä. Tietysti on mahdollista, että ankkuri on aiemmin hajonnut ja sitä on joku käynyt rälläkällä hieman siistimässä, ettei se ala nakertaa laivan kylkeen reikää. Tai sitten tuo on laitettu jollakin happipeitsellä poikki ja sen jälkeen siistitty.

Tässä kyllä se kolmois-tunneli Suomenlahden ali alkaa puoltaa itseään, vaikka onkin sellainen sadan vuoden takaisinmaksuaika-diili. Kaksi tunnelia tavara- ja henkilöliikenteelle, kolmas tunneli evakuointia ja tietoliikennettä varten. Kaasuputkea tuonne tunneliin ei kannata laittaa. Sähkölinjan energian vientiä ja tuontia varten, jopa suprajohtavan sellaisen, voisi myös asentaa. Tunnelia ei saa rikki muulla kuin ydinpommilla. Siinä on yli 50 metriä peruskalliota päällä niissä kohdissa, joihin ryssä voisi päästä käsiksi. Tunneli segmentoidaan läpileikkauksen osalta betonielementein niin, että vaikka yksi segmentti vaurioituisi tulipalon tai jonkin odottamattoman mekaanisen voiman vuoksi, niin muissa segmenteissä olevat kuidut ja johdot eivät vaurioidu samalla. Sama segmentointi toteutuu myös ratatunneleissa, joten tietoliikennekaapelit kulkisivat jokaisessa tunnelissa tuoden suurta toimintavarmuutta Suomen nettiyhteyksiin.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

ikuturso

Ajattelin kanssa, että "kämmenen" puuttuminen voi olla vanha vaurio ja kulma joko siistitty tai ankkuroitaessa "tyssääntynyt" osuessaan johonkin. Ei se välttämättä pyöristy kulumalla vaan terävä kulma voi kolahtaa johonkin ja siihen muodostua kuin taottu viiste.

Mutta en enää jaksanut leikkiä asiantuntijaa, mutta kun toumasho nosti asian esiin, niin komppaan.

Jos vertaa murtumakohtien väriä, niin kämmenen murtumakohta on mielestäni ruosteisempi ja varren harmaampi. Voisi viitata siihen, että toinen vaurio on vanhempi. Ehkä rikkoontunut jo Huippuvuorten merikaapelia naaratessa?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Pakkanen

Onko siitä kaasuputkeen päättyneestä leveämmästä ojasta kerrottu sen enempää tai julkaistu muuta kun se yksi kuva?

Voisi ajatella tuollaisen epäsymmetrisen ankkurin tekevän siniaallon tavoin mutkittelevaa ojaa jonka leveys vaihtelee. Eli ehjä puoli kaivautuu ensi alakuolokohtaan ja jatkaa siitä takaisin ylös, kunnes vaihtaa taas suuntaa ja sama jatkuu.

Tekisi melkein mieli pilkkoa joku vanha danfoss ja käydä saappaat jalassa rekonstruoimassa rantavedessä  :D

Jos homma menee noin, eikä ankkuri ole löytänyt tasapainotilaa, niin Purunpään rowilla kuvaamasta videosta selviää onko ankkuri ollut alkujaankaan ehjä. Tai vaihtoehtoisesti löytyy paikka mistä etsiä puuttuvaa palaa.

Jos toispuolinen ankkuri käyttäytyykin noin, että kaivaa alakuolokohdan jälkeen itsensä takaisin ylös. Niin sehän selittää miksi koko temppu ylipäätään onnistui.

MinäVuan

Quote from: Outo olio on 25.10.2023, 23:24:09
Jos kiinalainen firma rikkoi toisten maiden putken ja kaapelin, Pekingissä varmasti halutaan että asia on hoidettava ja vahingot korvattava. Jos näin ei toimita, niin pahimmillaan se voi johtaa siihen että koko kiinalaista merenkulkualaa aletaan karsastamaan maailmalla, kun on nähty että vahinkoja voi tulla, ja ei korvata. Kiinan tavoite on päinvastainen, eli että kiinalaiset kuljetusyhtiöt saisivat entistä suuremman osan kuljetusmarkkinoista. Juuri tätä varten tämä kiinalaislaivakin on kulkenut Itämerellä, Kiinan ja Pietarin välistä liikennettä. Tätä halutaan enemmän, ei vähemmän. Eli Kiinan valtio ei pyydä mitään anteeksi, mutta firma varmasti pyytää, jos valtio niin vaatii.

Vahingon korvaaminen on se mitättömin juttu tässä asiassa. Pointti siinä vieraan valtion energiainfraa rikottu ja mahdollisesti/todennäköisesti toisen valtion toimeksiannosta.

toumasho

Quote from: MinäVuan on 26.10.2023, 11:43:54
Quote from: Outo olio on 25.10.2023, 23:24:09
Jos kiinalainen firma rikkoi toisten maiden putken ja kaapelin, Pekingissä varmasti halutaan että asia on hoidettava ja vahingot korvattava. Jos näin ei toimita, niin pahimmillaan se voi johtaa siihen että koko kiinalaista merenkulkualaa aletaan karsastamaan maailmalla, kun on nähty että vahinkoja voi tulla, ja ei korvata. Kiinan tavoite on päinvastainen, eli että kiinalaiset kuljetusyhtiöt saisivat entistä suuremman osan kuljetusmarkkinoista. Juuri tätä varten tämä kiinalaislaivakin on kulkenut Itämerellä, Kiinan ja Pietarin välistä liikennettä. Tätä halutaan enemmän, ei vähemmän. Eli Kiinan valtio ei pyydä mitään anteeksi, mutta firma varmasti pyytää, jos valtio niin vaatii.

Vahingon korvaaminen on se mitättömin juttu tässä asiassa. Pointti siinä vieraan valtion energiainfraa rikottu ja mahdollisesti/todennäköisesti toisen valtion toimeksiannosta.

Tuohan se, meillä täällä keskustelu on lähinnä tosiaan tätä propellihattu asian tunti oiden teknistä pohtimista, emmekä juurikaan käy keskustelua sitä, että miten julma ja vihamielinen teko tuo oli. Mikä voi olla tuollaisen motiivina, siis muu kuin puhdas vihamielisyys infran omistajia kohtaan? Mitään pidikkeitä ei näytä olevan, siis muita kuin se, että yritetään olla jäämättä sabotaasista kiinni. Veikkaan, että tässä nähdään vielä jotain muuta vastaavaa. Meillä ei nyt saisi viranomaiset nukkua ja itse en pidä mitenkään ylimitoitettuna sitä, että jos syyllinen yrittää karata kv-merialueelle, niin silloin se taho haetaan sieltä vaikka NATO-voimin vastuuseen siitä, että mitä tuli tehtyä. Tämmöinen läl-läl-lää -perseily "Ette voi meille mitään, olemme kv-vesillä!" ei todellakaan oikeuta infraan kohdistuvaa terrorismia.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

L. Brander

En sano mitään aitoudesta, koska en tiedä. Mutta olisihan tästäkin voinut kysyä tiedotustilaisuudessa, että pitääkö kutinsa.


[tweet]1715458095646683494[/tweet]


"This is interesting!

NewNewPolarBear had "problem" with it's anchor and had to be repaired...September 5."

https://twitter.com/balticjam/status/1715458095646683494
Dystooppinen salamasota

L. Brander

Puolustusasiantuntija esittää...

Miksi ympärillä oli pimeitä laivoja, kun Suomi ja Viro ne tuossa Suomenlahden rännissä havaitsee ja on tapana käydä tunnistamassa, kuka siellä liikkuu? Pimeänä ajaminen olisi vain vetänyt huomiota puoleensa.

Miksi Newnew Polar Bear manipuloi AIS-signaaliaan niin, että AIS-signaali juurikin liittää aluksen täsmälleen putkivaurioon? Älkää nyt kukaan tulko esittämään, että pimeät laivat ajoivat ristiinrastiin putken päällä, kunnes jonku naara tarttui putkeen. Jäljet pohjassa ei tue mitään tällaista.

26.10.2023
QuoteRäjähtäviä väitteitä Suomenlahden sabotaasista: Kiinalaislaivan miehistö oli vaihdettu Venäjällä, putken lähellä pimeitä aluksia

Economist-lehden toimittajan saamien tietojen mukaan Newnew Polar Bear -aluksen lähellä operoi pimeänä liikkuneita Venäjän laivoja.
...
Puolustusasiantuntija esittää myös vielä yhden teorian putkien vaurioittamisesta. Hänen lähteidensä mukaan Newnew Polar Bearin lähellä oli myös pimeänä eli AIS-transponderi sammutettuina liikkuneita venäläisiä aluksia, kun laiva oli putken ja kaapelien lähellä ja manipuloi omaa AIS-signaaliaan.
...
Dystooppinen salamasota

P

Quote from: Outo olio on 25.10.2023, 21:02:06
Quote from: Pakkanen on 25.10.2023, 07:36:06
Ekan ja viimeisen vauriopaikan välinen etäisyys on lähes 200km ja tiedotustilaisuudesta syntyi mielikuva, että Purunpää seurasi jälkeä vielä Ruotsin kaapelia pidemmälle.

No onpahan tuolta linjalta vanhat miinat nyt raivattu  ;D

Tuosta tuli mieleeni, Itämeren vanhat miinat. Yksi syy lisää olla vetämättä ketjua pohjaa pitkin. Paukku pohjassa ei upottaisi alusta, mutta jotakin voi myös jäädä ketjuun kiinni, ja tulla mukana kun ketju vedetään ylös. Riski on hyvin pieni, mutta silti olemassa.

Ja etelämmällä Itämerellä upotetut hermokaasut. Teoriassa ankkurilla voisi osua "jackpottiin" ja rikkoa kerralla ison määrän ruostuneita tabuuni-, somaani- ja sariinisäiliöitä ja saada pinnalle laivan lähelle nousevia isoja kuplia ko. kaasuja kuutioittain ... Tiedä riittäisikö vanha kaasu tappamaan, mutta ei se ainakaan miehistön terveyttä edistäisi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: ikuturso on 25.10.2023, 21:07:25
Quote from: toumasho on 25.10.2023, 16:41:50
Olen sen verran näiden kuitujen kanssa tekemisissä, että pääsen aina joskus seuraamaan näiden asennusta ja korjausta.  Merenpohjassa kulkevat kuidut eivät kulje merenpohjassa, vaan sen pohjaan kynnetyssä urassa. Laitetta, jolla asennus tehdään, kutsutaan kaapeliauraksi. Ks. linkki ja kuvaliite. Sinne kynnetään sellaista about metrin syvyistä roiloa, johon kaapeli upotetaan.

Muuten hyvä, mutta Itämeri on täynnä vanhoja miinoja, hylkyjä ja siinä pohjassa on myös poikittain pari kappaletta Nord Stream putkiloita ja muita kaapeleita. Ei laiteta auralla kaapelia sinne ei.

-i-

Eihän niistä Nordstream putkiloista tarvitse enää välittää kuin yhdestä neljästä... ;) 
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: ämpee on 25.10.2023, 21:54:55
Jos kysyä ei voi niin ihmetyttää mitä niille suhteille on tapahtunut ja kenen toimesta ?
Aikaisimmin olisi voinut kysyä eikä siitä niin pitkää aikaa ole.

Oletko ollut horrostamassa, kellarissa vai Kuun pimeällä puolella Walhallassa helmikuusta 2022? Tervetuloa takaisin!
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Andy_81 on 25.10.2023, 22:08:00
Nämä keskustelut on aina hauskoja seurattavia.
Koronan aikaan keskustelupalstat täyttyi nopeasti virologeista. Ukrainan tapahtuman myötä näistä tuli sotastrategisteja ja nyt putkihässäköiden jälkeen ollaan meriliikenteen, yms putki-/kaapelihommien asiantuntijoita.  ;D

Enkä tarkoita vain hommaa, vaan sama monessa paikkaa, sekä itsekin tämmöiseen tulee syyllistyttyä.

No minä olen ainakin putkien vesistöön laskun asiantuntija, kun aikoinaan seurasin vesiosuuskunnan 3 tuuman putken laskemista järven yli 300m. ;)  Ja itsekin olen laskenut oman 50mm vedenottoputken pumpulle järveen. 3m syvyyteen ;)

Tuolla knowhaulla menee isommatkin putket, röörit ja kaapelit.  ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Outo olio on 25.10.2023, 23:24:09
Jos kiinalainen firma rikkoi toisten maiden putken ja kaapelin, Pekingissä varmasti halutaan että asia on hoidettava ja vahingot korvattava. Jos näin ei toimita, niin pahimmillaan se voi johtaa siihen että koko kiinalaista merenkulkualaa aletaan karsastamaan maailmalla, kun on nähty että vahinkoja voi tulla, ja ei korvata. Kiinan tavoite on päinvastainen, eli että kiinalaiset kuljetusyhtiöt saisivat entistä suuremman osan kuljetusmarkkinoista. Juuri tätä varten tämä kiinalaislaivakin on kulkenut Itämerellä, Kiinan ja Pietarin välistä liikennettä. Tätä halutaan enemmän, ei vähemmän. Eli Kiinan valtio ei pyydä mitään anteeksi, mutta firma varmasti pyytää, jos valtio niin vaatii.

Kieltämättä Xi:n "uusi silkkitie" saa kakkaa käteen, jos Kiina vähät välittää siitä, että kiinalaisalukset käyvät paskomassa kriittistä infraa muilta mailta. Voi tulla pieniä rajoituksia seilaamiseen maan kipoille jatkossa...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991