News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua

Started by Lalli IsoTalo, 10.10.2023, 14:07:33

Previous topic - Next topic

toumasho

Tämä on kyllä hyvin erikoinen käänne tässä. Täälläkin eräs veikkasi heti alussa tuota NN Polarbearia syylliseksi, mutta samalla hetkellä alkoi mediassa liikkua tiedot venäläisaluksen oudosta ankkurointikeikasta liki samassa paikassa ja samoihin aikoihin. Itse pidin ja pidän edelleen venäläisiä syyllisenä, koska tuho on niin mittava. Laivan "kiinalaisuus" ei merkitse mitään, jos jutuista on kiinalaiseen tapaan rahalla sovittu. Tai jos miehistönä onkin pesunkestäviä ryssiä. Kiinan etua ei pitäisi palvella mitenkään se, että he tekevät tuollaista sabotaasia. 11-ulotteinen shakki sen puolesta, että näin saadaan Suomi ja Viro rakentamaan ne tunnelit Suomenlahden ali kiinalaisella rahalla ja kiinalaisilla koneilla, tuskin on kyseessä.

Samoin lienee teknisesti mahdotonta, että ankkurin irtoamista ketjuineen ei huomattaisi laivassa ja ajoa jatkettaisiin normaalisti. Ainakin ne videot, mitä youtubessa on ankkurien pudotuksesta, päästävät helvetillistä metallista möykkää. Kukaan ei voi olla heräämättä siihen ääneen. Tuskin lienee myöskään mahdollista toisen keula-ankkurin tipahtaessa ketjun varaan roikkumaan, että ajoa voitaisiin jatkaa suoraan. Tai että ajon aikana ei kuuluisi aika helvetillistä kolinaa ja jyskettä, kun merenkäynnin vuoksi kettinki hakkaa laivan runkoa vasten.

Enemmän tämä edelleen vaikuttaa siltä, että laivan perässä on hinattu jotain, koska vain siten laivan kulku saadaan helposti suoraksi, eikä kova merenkäynti haittaa.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

ApuaHommmaan

Quote from: toumasho on 23.10.2023, 23:27:10
Tämä on kyllä hyvin erikoinen käänne tässä. Täälläkin eräs veikkasi heti alussa tuota NN Polarbearia syylliseksi, mutta samalla hetkellä alkoi mediassa liikkua tiedot venäläisaluksen oudosta ankkurointikeikasta liki samassa paikassa ja samoihin aikoihin. Itse pidin ja pidän edelleen venäläisiä syyllisenä, koska tuho on niin mittava. Laivan "kiinalaisuus" ei merkitse mitään, jos jutuista on kiinalaiseen tapaan rahalla sovittu. Tai jos miehistönä onkin pesunkestäviä ryssiä. Kiinan etua ei pitäisi palvella mitenkään se, että he tekevät tuollaista sabotaasia. 11-ulotteinen shakki sen puolesta, että näin saadaan Suomi ja Viro rakentamaan ne tunnelit Suomenlahden ali kiinalaisella rahalla ja kiinalaisilla koneilla, tuskin on kyseessä.

Eli Venäjä haluaisi huonontaa Kiina suhteitaan, ja siksi teki tämän peliliikkeen?
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Penan kaveri Eki

#242
Quote from: Pakkanen on 23.10.2023, 20:29:08
Pysähtyiköhän laiva kaapeleidenkin kohdalla?

Julkisesti kerrotun mukaan Elisan Fin-Est kaapelissa olisi 96 kuituparia ja suojana kudottu metallivaippa ja kaapelin paksuus vaivaiset alle yksi tuuma. Tyyliin tämä:

    https://www.hexatronic.com/fi/products/cables/submarine-cables/submarine-cable-single-armored-10-ton-sa

Vahingossa tai tahallaan, niin tuollaista kaapelia Busteria isommalla ei huomaa, vaikka sanoisi *snaps*.
"They were some bad people... I say hombres."

Pakkanen

Quote from: Penan kaveri Eki on 24.10.2023, 00:54:10
Quote from: Pakkanen on 23.10.2023, 20:29:08
Pysähtyiköhän laiva kaapeleidenkin kohdalla?

Julkisesti kerrotun mukaan Elisan Fin-Est kaapelissa olisi 96 kuituparia ja suojana kudottu metallivaippa ja kaapelin paksuus vaivaiset alle yksi tuuma. Tyyliin tämä:

    https://www.hexatronic.com/fi/products/cables/submarine-cables/submarine-cable-single-armored-10-ton-sa

Vahingossa tai tahallaan, niin tuollaista kaapelia Busteria isommalla ei huomaa, vaikka sanoisi *snaps*.
Nyt en ymmärrä miten viittaamasti kaapelin koko liittyy omaan viestiini?



Itsehän kommentoin nimenomaan tätä, jonka jätit lainauksestasi ulos;

Quote
Winberg - "Se muuttaa tilanteen. Alus on ollut pysähdyksissä. Silloin on ankkuri voitu laskea", hän sanoo.


Vai tarkoitatko nimimerkki Penan kaveri Eki sitä, että mielestäsi Newnew Polar Bear on ajanut ankkuri koko ajan ulkona kaikkien kolmen objektin yli?

ikuturso

Quote from: Pakkanen on 24.10.2023, 07:44:13
Vai tarkoitatko nimimerkki Penan kaveri Eki sitä, että mielestäsi Newnew Polar Bear on ajanut ankkuri koko ajan ulkona kaikkien kolmen objektin yli?

Niin. Aiemmin keskustellun perusteella tämä ei pitäisi olla mahdollista? Naara pohjassa täyttä höyryä?

Jos kuvitellaan, että se olisi mahdollista, niin missähän laiva on ollut viimeksi virallisesti ankkurissa? Jos on ollut myrskyn vuoksi ankkurissa vähän aikaa ja sitten tullut ankkurikoneistoon joku vika ja ankkuria ei ole saatu ylös asti. Kokeiltu liikkuuko paatti ja jatkettu matkaa.

Eka kaapeli jäänyt ankkuriin. Putken vuoksi laivan eteneminen pysähtynyt ja saatu ankkuriketju poikki putken katkeamishetken seismisellä painetömähdyksellä ja viimeinen kaapeli mennyt ketjulla raahaamalla. Satamassa sitten on ketjun jämät roikkuneet meressä ja asiaa korjattu.

Jos näin on käynyt, niin siellä voi olla mutka jos toinenkin yhdessä sun toisessa kaapelissa ja Estonian hylyssäkin muutama lisäkolhu.

Ja jos Newnew PolarBear on ollut ehjä ennen insidenttiä ja se pohjan möykky on ankkuri, niin sitä voi verrata jäljellä olevaan vanhaan ankkuriin. Aika moni varmaan odottaa sen möykyn nostamista. Minä ainakin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Lueskelin noita termejä mooring ja anchoring. Mooring on laivan sitominen johonkin. Se voidaan sitoa myös poijuun, jossa on ankkuri. Tosin sellaisia ei käytetä laivoissa. Mooring anchor termi on olemassa ja se lienee jonkinlainen varmistussysteemi satamia varten?

Sitten törmäsin termiin Foul Anchor
https://www.marineinsight.com/marine-navigation/what-are-foul-anchors/

Jos on kaksi ankkuria ulkona ja laiva pyörii ympäri, ankkuriketjut voivat kiertyä toistensa ympärille. Tai sitten jos ankkurit lasketaan eri aikaan ja laiva on siirtynyt sopivasti, niin toinen ankkuriketju osuu toiseen. Foul Anchor on myös yleinen termi sille, että ankkuri tarttuu pohjaan tai johonkin siellä olevaan rakenteeseen, kuten hylkyyn. Tuon linkin artikkelissa tällöin normaalia on ajaa edestakaisin koneilla ja yrittää hemputtaa ankkuri irti. Ja jos ankkuria ei saa irti, voi ketjun pudottaa mereen tai polttoleikata sen poikki.

Eli yhden ankkurin sijaan pohjassa voi olla myös kaksi toisiinsa sotkeutunutta ankkuria. Tai sukellusvene tai ufo.

Hämmästyn, jos ei ole vielä olemassa jotain marine-direktiiviä, jonka mukaan ankkurissa tulisi olla aluksen nimi tai rekisterinumero. Kuitenkin erilaisia ankkurivahinkoja ja tuhoja on maailmassa tapahtunut. Silloin infrastruktuuria hajoittaneen ja ehkä meren pohjaan päätyneen ankkurin voisi heti tunnistaa. Tällainen direktiivi on varmaan kohta odotettavissa, mikäli sieltä pohjasta ankkuri löytyy.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Torspo

@ikuturso
Laivalle ei tipu vakuutusta jos yhdestäkään ankkuriketjun lenkistä puuttuu tarkastuslaitoksen leima esim. DNV GL.

Sertifioimtiin kuuluu myös osien jäljitettävyys.

Pakkanen

Quote from: ikuturso on 24.10.2023, 08:10:37
Aika moni varmaan odottaa sen möykyn nostamista. Minä ainakin.

Vauriopaikan lähellä mystinen möykky vastikään kerrostunutta maata, jonka sisällä tunnistamaton erittäin painava esine. Voiko tämän mysteerin selviämistä edes olla odottamatta  ;D


Loogista skenaariota kaasuputkeen tarttuneen ankkurin päätymiselle kuvaillulla tavalla vauriopaikan lähelle on vaikea keksiä. Kuten ekassa tai tokassa viestissäni tähän ketjuun totesin, kaasuputken ympäriltä olisi voinut hyvinkin löytyä ankkuri, mutta sitä en keksi miten jo putkesta irti saatu ankkuri olisi menetetty myöhemmin putken lähelle? Mystinen esine kun on vain lähellä kaasuputkea.

Ehkä jos selviääkin, että laiva onkin pysähtyminen lisäksi vaihtanut vielä suuntaa ja yrittänyt irrottautua kaasuputkesta tulosuuntaan vedättämällä. Niin siinä tapauksessa kaasuputkesta irronnut ankkuri on voinut kaivautua vasta kauempana. Huonolla tuurilla ankkuriketjun lenkit vähän ristissä väärästä suunnasta tulleen vedon seurauksena ja naps lenkki tai kentteri poikki ankkurin saadessa taas kunnolla pitoa?

Mutta tässäkin tapauksessa datakaapelien kohtalo on edelleen selittämättä.

Enpä olisi välttämättä yllättynyt vaikka mystisen maavallin sisältä löytyisi ankkurin sijaan joku sukellusvenen pohjaan telakoitu väline. Tuskin sentään Belgorodiin telakoitunut Losharik, mutta ehkäpä Podmoskovye:n jotain vartavasten putkien ja kaapelien hieromiseen tarkoitettua alasinta? Sekä Sevmorputin että Newnew Polarbear olivat molemmat tulossa koillisväylältä, joka näiden isompien venäläisten sukellusveneiden toimintaympäristöä, joten saattuekin oli olemassa. Ja naureskelijoille muistutuksena, että jopa Dmitri Donskoin on vieraillut Suomenlahdella, joten mistään kuvitteellisista taruolennoista ei ole kyse. Ja sitä kuuntelua häiritsevää ympyrää pyörivää mukavuuslippu fleettiä tuona viikonloppuna tuolla alueella riitti.

ikuturso

Quote from: Pakkanen on 24.10.2023, 12:19:20
Quote from: ikuturso on 24.10.2023, 08:10:37
Aika moni varmaan odottaa sen möykyn nostamista. Minä ainakin.

Vauriopaikan lähellä mystinen möykky vastikään kerrostunutta maata, jonka sisällä tunnistamaton erittäin painava esine. Voiko tämän mysteerin selviämistä edes olla odottamatta  ;D


Loogista skenaariota kaasuputkeen tarttuneen ankkurin päätymiselle kuvaillulla tavalla vauriopaikan lähelle on vaikea keksiä. Kuten ekassa tai tokassa viestissäni tähän ketjuun totesin, kaasuputken ympäriltä olisi voinut hyvinkin löytyä ankkuri, mutta sitä en keksi miten jo putkesta irti saatu ankkuri olisi menetetty myöhemmin putken lähelle? Mystinen esine kun on vain lähellä kaasuputkea.

Jos se seismisesti mitattavan röyhtäyksen suorittanut kaasuputki on vaikka repeämishetkellä vähän heittänyt ankkuriakin.

No, odotellaan saavatko kaivettua ufon pohjamudasta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Cassa

Kannattanee huomata sellainen merkittävä seikka, että videolla mainitaan Newnew Polar Bearin yhteystietojen ohjaavan Venäjälle. Laiva on toki liputettu Kiinaan, mutta kotisatamakin on Limassol Kyproksella, joka on surullisen kuuluisa siitä, että on myynyt EU-passeja venäläisille.

Jos jollain on tunnutkset marinetrafic24:ään, niin sieltä löytyisi tarkemmin noita omistajatietoja. Vielä kun otetaan huomioon, että alus liikennöi venäjän toimissa, niin enemmänhän tuo alus venäläinen on, kuin kiinalainen - onpahan vaan rekisteröity Kiinaan.

Pakkanen

^^

Seismisten havaintojen yksityiskohdatkin on mielenkiintoisia.

Saksan Nord Steam kaasuputken sisähalkaisija on 1153mm ja suunnittelupaine 220bar.

Balticconnector kaasuputken sisähalkaisija on 500mm ja suunnittelupaine 80bar.

Nord Stream putken poikkipinta-ala on siis lähes 5 kertaa suurempi ja kaasun paine lähes 3 kertainen Balticconnectoriin verrattuna.

Jos en nyt ihan väärin laskenut, niin Nord Steamin kapasiteetti on siis 15 kertainen Balticconnectoriin verrattuna!?

Nord Stramin räjäytys aiheutti  190–320 kg TNT:tä vastaavan seismisen havainnon.

Balticconnectorin vaurioitumisen yhteydessä  Norsar puolestaan kertoi tehneensä n.100 kg TNT:tä vastaavan seismisen havainnon.


Joku räjöhdeasiantuntija osaa varmaan päätellä onko noi linjassa. Vastaako jättimäisen Nords Streamin räjäytyksestä ja paineen karkauksesta saatu havainto pienen Balticconnectorin pelkästä paineen karkauksesta saatua havainto ilman varsinaista räjäytystä. Omasta mielestä ero tuntuu pieneltä.

Pakkanen

Quote
ESS 24.20.2023  12:54
Keskusrikospoliisi ja Rajavartiolaitos kertovat tänään tiedotustilaisuudessa kaasuputkivaurion esitutkinnan etenemisestä

Keskusrikospoliisi (KRP) ja Rajavartiolaitos järjestävät tänään tiedotustilaisuuden kaasuputkivaurion esitutkinnan etenemisestä, KRP kertoo.

Tiedotustilaisuus järjestetään kello 17 ja tilaisuudessa on läsnä KRP:n, Rajavartiolaitoksen ja Merivoimien edustajia.
https://www.ess.fi/uutissuomalainen/6302051

L. Brander

Kaksi viikkoa meni sen selvittämiseen, että kyseessä oli Newnew Polar Bearin ankkuri. Kun saadaan kaikki tapahtumat aikajanalle, selviää viimeisillekin, ettei touhu ole ollut tehokasta ja saumatonta viranomaisyhteistyötä.

Outoon valoon joutuu myös erilaiset "asiantuntijat," jotka ovat kaksi viikkoa kertoneet meille, kuinka ankkurilla ei voi tehdä tuollaista. Olemme nähneet ihmeellisiä lausuntoja, kuinka putki on suojattu, peitetty ja haudattu, vaikka julkisista lähteistä on kuka tahansa voinut lukea, ettei putkea ole peitetty ja suojattu koko matkalta.

No nämä on pikkujuttuja. Sen sijaan politiikka ei.

Kaksi viikkoa sitten puhuttiin Venäjän operaatiosta. Omalta osaltaan huhumyllyn pyörittämiseen osallistuivat tasavallan presidentti, pääministeri, poliisi, rajavartiolaitos, puolustusvoimat, huoltovarmuuskeskus, joukko sekalaisia poliitikkoja ja suomalainen mediakenttä täysin kritiikittömästi. Median kritiikittömyyden huipentuma oli juuri tiedotustilaisuudessa esitetty "kysymys," jossa toimittaja kiitti poliisia Erinomaisesta Tiedottamisesta.  :facepalm: Oikeastaan kaikki tiedot tulivat Virosta ennen Suomen viranomaisia. Siis virolaiset tiedottivat Suomen antaman aineiston perusteella paremmin kuin suomalaiset. Se ei ole poliisilta erinomaista tiedottamista.

Suomi on mesonnut ympäri Eurooppaa sabotaasista, operaatiosta ja verrannut tätä Nord Streamin tapaukseen. Raportoinut Nato-kumppaneille jne. On tämä ihan oikeasti aivan saatanan noloa! Eikä ehkä ole nyt päällimmäinen asia, mutta voin kuvitella, millaisen boostin tietyt toimijat Venäjällä saavat tästä propagandalleen.

EDIT: Putken katketessa metelin on täytynyt olla hirveä. Se on ollut pakko kuulla Suomen kuuntelun kautta. Eikö todella ollut lähettää Suomesta tai Virosta lentokonetta tai helikopteria katsomaan, mitä tuolla aluksella tapahtuu?
Dystooppinen salamasota

Pakkanen

Lehdistön kertomat tiedot laivan pysähtymisestä ja etäämmältä löytyneestä möykystä ei pitänyt paikkaansa.

Laiva ei hidastanut eikä pysähtynyt ennen kaasuputkea ja möykky olikin putken välittömässä läheisyydessä.

Niin ja möykky paljastui menetetyksi ankkuriksi.

repsikka

Epäilyksen alainen konttilaiva on liputettu Hongkongiin. Omistaja Kyprokselle merkitty yhtiö.
Onko kellään tietoa miehistöstä, mitä kansallisuutta he edustavat ?
Tietääkö poliisikaan, ainakaan tiedotustilaisuudessa ei kukaan ottanut puheeksi.

L. Brander

Merivoimat kertoi, että laiva on kyntänyt ankkuri ulkona pidemmän matkaa. Herää kysymys, menikö ankkurilla myös venäläisten kaapeleita? Onko välit Venäjälle niin poikki, ettei tietoa saada, vaikka kysyttäisi?

En käsitä suomalaisia toimittajia. Miksi ei kysytä oikeasti tärkeitä kysymyksiä?
Dystooppinen salamasota

JoKaGO

Quote from: L. Brander on 24.10.2023, 17:45:58
EDIT: Putken katketessa metelin on täytynyt olla hirveä. Se on ollut pakko kuulla Suomen kuuntelun kautta. Eikö todella ollut lähettää Suomesta tai Virosta lentokonetta tai helikopteria katsomaan, mitä tuolla aluksella tapahtuu?

Aivan varmasti tuo on kuultu. Sitä ei vain kerrota julkisesti, syyn tietysti ymmärrät.
Toisaalta, en tiedä mitä tässä suojellaan, koska kyllähän kaikki muutkin käsittävät, että Suomenlahti on mikitetty kolmen valtion toimesta. Siinä mielessä vähän jännää.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

svobo

Miehistö nyt voi olla mistä kehitysmaasta tahansa. Vaikka seilaa Kiinan lipun alla, niin liekkö Kiinan viranomaiset tiennyt touhusta mitään. En oikein usko, että Kiinalla olisi intressejä tulla EU:n alueelle tahalleen rikkomaan kahden pienen maan välistä kaasuputkea. Ja jos meinaisivat semmoisia temppuja tehdä, niin kuinka korkealta taholta hyväksyntä tällaiselle ulkopoliittiselle manööverille pitäisi kysyä?

Kuitenkin, alkuillan uutisissa oli toinenkin Kiinaan liittyvä aihe:

Quote
Kiinalainen Svolt suunnittelee isoa akkutehdasta Suomeen – Kotka on kisassa mukana
...
Suomen Malmijalostuksen keväällä Kotkaan julkistaman hankkeen rakentamiskustannukset olisivat 2,5–4 miljardia euroa. Matti Hietasen mukaan akkukennotehdas on akkuarvoketjussa suurin investointi, ja toteutuessaan se voisi tuoda Kotkaan noin 3000 työpaikkaa.

https://yle.fi/a/74-20056734

Lainaus lyhyt, koska ei liity aiheeseen.

Joku foliopipoinen voisi ajatella, että viranomaisten suut haluttaisiin tukkia Kiina-krikiitin osalta.

Edit. Akkutehtas on ollut pöydällä jo pidempään, mutta siitä tiedotettiin taas vähän lisää.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Penan kaveri Eki

Mikä tuossa mietityttää, että mikä aiheutti sen kapeamman raahausjäljen ankkurin irrottua. Onko pelkkä kettinki voinut aiheuttaa moisen? Ja rikkonut Elisan datakaapelin? Tietysti, jos kaikki kettinki on ollut ulkona.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/118c8897-f0fb-4e8e-bc53-752cd2d70686#gallery

Näyttäisi siltä, että ankkurin toinen koura ("piikki") on kulunut ja katkennut aikoja sitten. Lanattu enemmänkin? Toisaalta myös ankkurivarren katkeamiskohta on suht hapettuneen näköinen.
"They were some bad people... I say hombres."

L. Brander

Quote from: Penan kaveri Eki on 24.10.2023, 18:55:56
Mikä tuossa mietityttää, että mikä aiheutti sen kapeamman raahausjäljen ankkurin irrottua. Onko pelkkä kettinki voinut aiheuttaa moisen? Ja rikkonut Elisan datakaapelin? Tietysti, jos kaikki kettinki on ollut ulkona.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/118c8897-f0fb-4e8e-bc53-752cd2d70686#gallery

Näyttäisi siltä, että ankkurin toinen koura ("piikki") on kulunut ja katkennut aikoja sitten. Lanattu enemmänkin? Toisaalta myös ankkurivarren katkeamiskohta on suht hapettuneen näköinen.

Kyllä minä ymmärsin tiedotustilaisuudesta, että kapeampi jälki on ketjun jälki. Voihan siihen ketjun päähän vielä jäädä joku normaalia lenkkiä isompi lukko tms. Tästä tullee tietoa pikapuoliin, koska ankkuri on Suomessa ja sitä tutkitaan. Tuollaista tietoa ei ole enää mitään syytä pantata.
Dystooppinen salamasota

ämpee

Quote from: ämpee on 11.10.2023, 08:48:43
Quote from: ikuturso on 11.10.2023, 08:17:37
Hän uskoi virolaisen raportin perusteella hyvin siihen mahdollisuuteen, että kyseessä voi olla myrskyssä yöllä ankkurissa olleen laivan aiheuttama onnettomuus, ...

Ennen hutkimista on hyvä tutkia eikä karhunkaan nahkaa pidä mennä myymään ennen kuin se on kaadettu.

Olisihan se hivenen noloa jos ensin päiväkaupalla huudettaisiin Venäjää ja sitten ilmenee kyseessä olleen tahaton onnettomuus.
Mitähän meistä maailmalla ajateltaisiin ??

Lainasin omaa kommenttiani 13 päivää sitten, ja olen edelleen samaa mieltä, että välttääkseen itsensä nolaamista kannattaa aina ensi tutkia ja vasta sitten laittaa Itämeri kiinni hutkien.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/118c8897-f0fb-4e8e-bc53-752cd2d70686

Quote from: IltalehtiNäin rajulta kaasuputken vauriot näyttävät – KRP julkaisi kuvia merenpohjasta
Viranomaisten mukaan kaasuputken molemmilla puolilla on pitkät raahausjäljet. Pohjasta löytynyt "möykky" on ankkuri.

En väitä olevani aivan helvetin viisas tai että minulla jostain ulkoavaruudesta tulleena tietona oli ettei kaasuputkea rikkonutkaan Venäjä, mutta olisin odottanut maamme johdolta, medialta ja moneltakin poliitikolta edes alkeellista viisautta tutkia asia ensin.

Ei todellakaan hyvää mainosta meille suomalaisille tuollainen töpeksintä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Quote from: Lyyti on 24.10.2023, 19:44:39
Selvisikö tiedotustilaisuudessa, minkä laivan ankkuri se oli?

Linkkaamani uutisen mukaan asiaa tutkitaan, mutta toisaalta myös kerrotaan että Hongkongiin ollaan yritetty olla yhteydessä.
Epäilyksenalaisia kun on tasan yksi, Newnew Polarbear.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

L. Brander

Kyllä se aika selvästi sanottiin, että kyseessä on Newnew Polar Bear. Lisäksi laivasta on kuva tapauksen jälkeen Pietarista, jossa sillä on vasemman puolen ankkuriketju ilman järjellistä syytä vedessä sekä varmistamaton kuva saapumisesta Arkangeliin, jossa ankkuri puuttuu.

Yle 24.10.2023
Quote
Kiinalaisaluksesta otetut kuvat vahvistavat ankkuriteoriaa kaasuputkitutkinnassa



https://yle.fi/a/74-20056692
Dystooppinen salamasota

Ajattelija2008

Quote from: Ajattelija2008 on 18.10.2023, 10:52:09
Itämerellä on viime vuosina ollut kymmeniä vastaavia myrskyjä. Mutta vain tämä yksi rikkoi kolme vedenalaista linjaa. Näillä tiedoilla tahallinen teko on todennäköinen. Sabotööri on ehkä tarkoituksella valinnut ajankohdaksi myrskyn. Lisää tietoa tarvitaan.
Nyt on lisää tietoa eikä tämä viittaa ollenkaan sabotaasiin, vaan kyseessä on tavallinen ankkurionnettomuus. Tämä on erinomainen uutinen. Oli selkäpiitä karmivaa miettiä, että Venäjä ehkä tahallaan rikkoi maakaasuputken.

Tuo myrsky muutama viikko sitten taisi sittenkin olla erikoinen. Ehkä se yllätti laivat tai sitten pohjoismyrsky on harvinainen.

Caucasian

^How stupid can you get? Ketju katkeaa ja hammas ankkurista... sitä on kiskottu täysillä. Jos olis haluttu irrottaa niin tottakai olisivat vetäneet vastakkaiseen suuntaan.
Venäjä ja Kiina ovat liittolaisia, kun laitetaan siviilialus "töpeksimään", niin ei voi syyttää valtiota ja kun toisen valtion alus, niin vielä vähemmän.
Olen varma, että tää on sovittu Kremlin ja Pekingin välillä.

Peltipaita

Quote from: L. Brander on 24.10.2023, 18:14:59
Merivoimat kertoi, että laiva on kyntänyt ankkuri ulkona pidemmän matkaa. Herää kysymys, menikö ankkurilla myös venäläisten kaapeleita? Onko välit Venäjälle niin poikki, ettei tietoa saada, vaikka kysyttäisi?

En käsitä suomalaisia toimittajia. Miksi ei kysytä oikeasti tärkeitä kysymyksiä?
Onkohan näissä tiedotustilaisuuksissa säännöt, mitä kysymyksiä hyväksytään esitettävän? Noloa, jos näin on, mutta usein vaikuttaa siltä että niitä hankalia kysymyksiä ei vain sallita.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Pakkanen

Väkisinkin tulee mieleen, että ne tärkeimmät, eli Estlink 1 ja Estlink 2 sähkönsiirtokaapelit Suomesta Eurooppaan pelastuivat kaasuputkeen pysähtyneen ankkurin ansiosta.

Ja se pistää hiukan silmään Newnew Polar Bearista levinneestä hyvälaatuisesta valokuvasta, ettei siinä oikein näy mitään ketjun aihettamia hankausjälkiä. Laiva ajoi sentään satoja kilometrejä 3 metrin aallokossa kireää ankkuriketjua vetäen.

TapsaT

Onnettomuutena tämä tulee menemään historiaan, ja ehkei se kauhean kaukana totuudesta olekaan.

Cassa

Quote from: Penan kaveri Eki on 24.10.2023, 18:55:56
Näyttäisi siltä, että ankkurin toinen koura ("piikki") on kulunut ja katkennut aikoja sitten. Lanattu enemmänkin? Toisaalta myös ankkurivarren katkeamiskohta on suht hapettuneen näköinen.

Se ankkuri on ihan ruostuvaa metallia ja hapekas merivesi ruostuttaa todella nopeasti. Itsellä kävi joskus vahinko, kun meriakvaariooni putos dl:n rosterinen kippo - noin viikon päästä huomasin, että missä se - no sumpussa oli ja jo osittain ruosteessa - vaikka siis ruostumatonta.

Luotsi

Quote from: TapsaT on 24.10.2023, 20:35:54
Onnettomuutena tämä tulee menemään historiaan, ja ehkei se kauhean kaukana totuudesta olekaan.

Ehkä pikemminkin mokailuna. Joka ei nyt ihan tavatonta ole, josta termin "meriselitys" tunnettu käyttö.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***