News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua

Started by Lalli IsoTalo, 10.10.2023, 14:07:33

Previous topic - Next topic

mck

Quote from: P on 11.10.2023, 19:11:40
Luulisin, että tavallisella ankkurinkäytöllä ei kyllä metrin sorakerroksen alle haudattu betonoitu teräsputki hajoa. Ja ei kyllä yleensä ankkuroida 60-70 metriä syvään kohtaan, koska ankkuriketjut eivät yleensä riitä enää pitoon. Se ankkurihan itse ei juuri sitä kitkaa tee ison laivan kohdalla, vaan se pohjassa makaava ketju... 

Eihän sitä soraa ole kuin muutamissa paikoissa. Vai oliko jossain jo tieto että tämä kyseinen kohta oli peitetty soralla?
Jos ymmärsin oikein niin 4km on suojattu ankkureilta, loput 30km ahtojäältä eli matalikoilta?


BALTICCONNECTOR – YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTISELOSTUS (huom linkki avaa PDF tiedoston!)

Edit: toisella katsomalla, niin kyllähän se suurimmalta osin on peitetty 1m soralla. Pahimmat paikat upotettu (taulukossa kaivannot) 2m ja paikat missä ei riskiä niin menee ilman peitettä. Olihan tuossa jopa matkatkin.

Lalli IsoTalo

Quote from: https://twitter.com/PToveri/status/1712182376527175942Pekka Toveri @PToveri

Jotkut tahot ovat jo selittämässä kaasuputken rikkoutumista vahingoksi. Itse en merenkulusta paljoa tiedä, joten kysyin oikeilta merimiehiltä ankkuroinnista. Kertoivat mm seuraavaa:

1. Ankkuroinnista meriväylän lähistöllä tulee ilmoittaa viranomaisille.

2. Jos haetaan suojaa myrskyltä, yleensä hakeudutaan suojaiseen paikkaan jossa veden syvyys alle 20 m. Ankkuroidessa kun pitää olla  ylimääräistä ankkuriketjua, avomerellä ankkuroitaessa jopa 5 x syvyys.

3. Eli tuossa olisi tarvittu 300 m ankkuriketjua, ei kuulosta järkevältä

4. Lisäksi ei tietenkään ankkuroida alueille, jossa putkia ja kaapeleita.

Eli tässä olisi pitänyt olla poikkeuksellisen ammattitaidoton ja piittaamaton kapteeni, jolla oli laivalla paljon ankkuriketjua ja aika erikoinen ankkuri. Kun katsoo piirroksia miten putki on suojattu..

Aika erikoinen "vahinko" olisi siis kyseessä. Mutta kyllähän niitä tuntuu venäläisille vähän väliä sattuvan...

QuoteJanne Nyyssönen 🇫🇮🇺🇦 @Nysses

Toivottavasti merenkulkijat ovat tulevaisuudessa varovaisia ankkuroidessaan, että tälle Venäjän ja Kaliningradin yhdistävälle kaapelille ei satu vahinkoja.]
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tabula Rasa

Quote from: Penan kaveri Eki on 11.10.2023, 12:18:41
Quote from: Pakkanen on 11.10.2023, 11:58:40
Quote from: toumasho on 11.10.2023, 11:32:26
Tämä "jonkin verran itään" täsmää täydellisesti siihen, että laiva on vetänyt ankkuria lännestä itään ja rikkonut putken.

Ja se että SGV Flot pyöri putken ympärillä perjantaista sunnuntaihin täsmäisi täydellisesti myös siihen, että skönäreillä on ollut vähän koukku jumissa ;D

Ainoa mitä mietityttää on aluksen vetoisuus: 2615 t. (Vrt. NN PolarBear 16324 t. ja Sevmorput 38226 t.). Ts. pikkualus kyseessä.

Vedetäänkö tällä peräankkurilla teräsputki mukanansa?


Lisäkuvia paatista:
    https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:350972/shipname:SGV%20FLOT?order=date_uploaded

Kokohan ei kerro vetotehosta mitään. Pienilläkin hinaajilla kiskotaan uskomattoman suuria kuormia. Kilometrien tukkinippukuormia tms. Pienin näkemäni hinaaja on myös yhdysvaltojen merivoimien pienin alus. silti sillä siirrellään vedenalaisia sukellusvene-estepuomeja suurissa sotasatamissa. 260heppainen cummins ja teki alunperin samoja tukkihommia kuin täkäläisemmätkin hinaajat.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Pakkanen

Entäpä jos ongelma olikin veden alla, olisiko kaasuputkeen voinut törmätä Pietarin telakalla vieraileva
sukellusvene?

Vuotopaikan yläpuolella pyörineet Brick maiden alle liputetut kauppalaivat olivatkin vain häiritsemässä valvontaa?

Itämeren valvontaa on lisätty, joten aika suurella todennäköisyydellä Pietarin sukellusvenetelakalla vierailevat veneet käyttää matalan Suomenlahden syvintä "väylää" ja liikkuvat lähellä pohjaa.

Putken sorakerroksesta kevyt kontakti sukellusveneen keulaan tai pohjaan > ylösveto korkeusperäsimellä > perä painuu ja ohjailuperäsin naaraa putken mukaansa.

Lopputuloksena jalkaan tarttunutta puutarhaletkua muistuttava kaasuputki.

Kun omin silmin katsoo eilisen tiedotustilaisuuden, niin ankkuri-skenaario tuntuu vielä entistäkin epätodennäköisemmältä.

Varsinkin kun tiedotustilaisuuden lopussa huoltovarmuuskeskuksen edustaja puhuu vähän ohi suunsa. Hänelle esitettiin kysymys, että tuliko tällainen yllätyksenä vai onko varauduttu. Ei kuulemma tullut yllätyksenä, koska epävakaa maailmantilanne ja on varauduttu.

Jokainen voi yrittää itse päätellä, tarkoittiko huoltovarmuuskeskuksen edustaja epävakaalla maailmantilanteella viikonlopun syysmyrskyä vai jotain muuta. Ja viittasiko "tällaiseen" varautumisella holtittomasti ankkuroituvaan kauppalaivaan vai kenties johonkin muuhun.

Bona

Jotkut surevat sitä, kun tapahtuman voikin selittää vahingoksi, vaikka tekijänä olisi venäläinen öljytankkeri. Ei päästäkään hyökkäämään Naton johdossa Venäjälle.

On olemassa erittäin pätevä kaava sen selvittämiseksi, ovatko tapahtumat vahinkoja vai tahallisia.

Tapahtuu kerran: lähtökohtaisesti vahinko, ellei muuta osoiteta täysin pitävästi.
Tapahtuu kaksi kertaa: erittäin epäilyttävää.
Tapahtuu kolme kertaa: tahallista.

Tämän kaavan perusteella kolme vauvansa kätkytkuolemaa kokenut äiti tuomittiin Jenkeissä murhista (en muista, onko heidän lainsäädännössään lapsensurmaa, tuskin). Valitettavasti on mahdollista sekin, että vauvat olivat rokotteiden uhreja, mutta ei siitä sen enempää. Kaava toiminee paremmin Itämerellä. Sitten odotellaan.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Ajattelija2008

Jos joku laiva tunnustaa ankkuroineensa kiellettyyn paikkaan, niin silloin tapaus selvisi ja on vahinko. Viikonloppuna oli myrsky, joten laivat saattoivat ankkuroida epätavallisessa kohdassa.

Tahallista sabotaasia tuo tuskin olisi, koska ei laiva voi olla varma, että sen ankkuri tarttuu maakaasuputkeen ja rikkoo sen.

Jos syyllistä ei ilmoittaudu, jää epäilys tahallisesta sabotaasista.

Suomenlahdella on ollut myrsky ehkä 12 päivänä vuoden aikana, eli 3 % ajasta. Rikkoutumisen ajoittuminen myrskyyn tukee vahinkohypoteesia. Toisaalta en muista uutista maakaasuputken rikkoutumisesta Itämerellä moneen vuoteen, paitsi Nord Stream. Tämä taas tukee sabotaasihypoteesia.

Toivottavasti ankkurin omistaja ilmoittautuu. Ankkurista on voinut hyvällä onnella jäädä ruostetta, maalia, öljyä tai muuta jälkeä maakaasuputkeen.

Pakkanen

Quote from: Ajattelija2008 on 12.10.2023, 08:50:48
Jos joku laiva tunnustaa ankkuroineensa kiellettyyn paikkaan, niin silloin tapaus selvisi ja on vahinko. Viikonloppuna oli myrsky, joten laivat saattoivat ankkuroida epätavallisessa kohdassa.

Tahallista sabotaasia tuo tuskin olisi, koska ei laiva voi olla varma, että sen ankkuri tarttuu maakaasuputkeen ja rikkoo sen.

Jos syyllistä ei ilmoittaudu, jää epäilys tahallisesta sabotaasista.

Suomenlahdella on ollut myrsky ehkä 12 päivänä vuoden aikana, eli 3 % ajasta. Rikkoutumisen ajoittuminen myrskyyn tukee vahinkohypoteesia. Toisaalta en muista uutista maakaasuputken rikkoutumisesta Itämerellä moneen vuoteen, paitsi Nord Stream. Tämä taas tukee sabotaasihypoteesia.

Toivottavasti ankkurin omistaja ilmoittautuu. Ankkurista on voinut hyvällä onnella jäädä ruostetta, maalia, öljyä tai muuta jälkeä maakaasuputkeen.

Tuulen suunta viikonloppuna oli 310-350 deg. Eli putken suuntainen pohjoistuuli.

Osaatko selittää mikä kovaan tuuleen ankkuroidussa laivassa  olisi aiheuttanut putkea sivuttain vetävän suuren voiman?  Eli tuuleen nähden poikittaisen suuren voiman.

ikuturso

Quote from: P on 11.10.2023, 19:11:40
Luulisin, että tavallisella ankkurinkäytöllä ei kyllä metrin sorakerroksen alle haudattu betonoitu teräsputki hajoa. Ja ei kyllä yleensä ankkuroida 60-70 metriä syvään kohtaan, koska ankkuriketjut eivät yleensä riitä enää pitoon. Se ankkurihan itse ei juuri sitä kitkaa tee ison laivan kohdalla, vaan se pohjassa makaava ketju... 

Jossain 70 m syvyydessä ei riitä ketjua, eikä ole kunnon pitoa. Eikä se pelkkkä ankkuri, vaikka pohjaan yltäisikin kykene kummoiseen "väkivaltaan"... Isoa haudattua betonoitua putkea vastaan...  Ja ei tavallisen rahtilaivan koneilla niin kovia voimia saada.

Eka google-haku cargo ship anchor chain tuotti:
QuoteGenerally, the U.S. Navy or merchant ship will carry as much as 1,000 feet of anchor chain or more (per anchor) in its chain locker, depending upon the size of the vessel. When deployed, it is common to pay out an anchor chain that is 5-7 times the water depth where the vessel is moored.

Eli ankkuroidessa aluksesta tuupataan 5-7 kertaa syvyyden verran ketjua, että jää juuri tuota mainitsemaasi pohjakitkaa. Valtamerirahtialuksessa voi olla 300 metriä ketjua per ankkuri.

Ei ole annettu tarkkaa tietoa kaapelivaurion paikasta. Viro tutkii sitä, mutta yllättäin heillä on myös hyvää kuvaa kaasuputkivauriosta. Kuinka lähekkäin nämä ovat? Jos siellä on kännissä seilattu öljytankkerilla ankkuri pohjassa, niin onko molemmat vauriopaikat osuneet mahdollisesti jonkun Costa Concordian reitille?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Quote from: Pakkanen on 12.10.2023, 09:02:55
Tuulen suunta viikonloppuna oli 310-350 deg. Eli putken suuntainen pohjoistuuli.

Osaatko selittää mikä kovaan tuuleen ankkuroidussa laivassa  olisi aiheuttanut putkea sivuttain vetävän suuren voiman?  Eli tuuleen nähden poikittaisen suuren voiman.

Tuulen suunta on semantiikkaa. Myrskyssä ajelehditaan ja painetaan ehkä koneilla aaltoja vastaan. Jos on lähdetty ankkurista ja vinssattu ankkuria ylös, suunta voi olla mikä tahansa. Ja jos siellä on ollut jotain ei-sileitä jatkoskohtia, mihin putken suuntaankin ankkuri voi tarttua, niin putken suuntainen veto joitain kymmeniä metrejä putkesta sivuun tuottaa myös sivusuuntaisen momentin.

Jos sitä ei ole räjäytetty, vaan se on mekaanisesti vedetty ankkurilla tms. poikki joko vinssaten tai suurimassaisen aluksen inertialla, niin tuulen suunta on oleellinen vain, jos oletetaan, että vahinko olisi tapahtunut tuulen työntäessä ankkuroitua alusta. Jos sitä ei saa konetehoilla tai inertialla rikki, niin sitten tahallinen mekaaninen sabotaasikin on mahdottomuus. Pitää kuitenkin muistaa, että suurin osa Suomenlahden rahtiliikenteestä on poikittaissuuntaista putkeen nähden, eli juuri kuvatun vaurion suuntaista.

Eniten veikkaan kyllä, että siinä on seilannut lentävä hollantilainen, joka on tuolla kohtaa juuri vetänyt kapteeni Jack Sparrowia kölin ali. Jackin miekan jäljet sieltä löytyy. Uskokaa tai älkää.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

toumasho

Nämä koneella ajamiset ja ankkuriketjujen kilinät ja kolinat pitäisi jäädä aika hyvin talteen siihen hydrofoniverkkoon, joka tuonne Suomenlahden alle on asennettu. Harmisti on vaan niin, että koska kyseessä on tuikitärkeä kyvykkyys, jonka hyvyydestä ei haluta antaa tarkempia määrityksiä, niin veikkaan, että puolustusvoimissa voi olla nyt tahoja, jotka kihisevät raivosta.

Todisteet siis mitä luultavimmin ovat olemassa, mutta niitä ei voida käyttää, ettei ryssälle käy selväksi, että Suomenlahdella seikkaileminen on suomalaisten ja virolaisten näkökulmasta samaa kuin kylpyammeen pohjalle piiloutuminen. Tositilanteessa juttuhan on muutenkin "Great Marianas Turkey Shoot"-menoa Suomenlahdella ja ryssän on tiedettävä se.

Pietarin ja Kaliningradin "laivastot" ovat pelkkiä koriste- ja paraatilaivastoja, elleivät satu olemaan rauhan aikana päässeet Etelä-Atlantille.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Ajattelija2008

Quote from: toumasho on 12.10.2023, 09:18:21
Nämä koneella ajamiset ja ankkuriketjujen kilinät ja kolinat pitäisi jäädä aika hyvin talteen siihen hydrofoniverkkoon, joka tuonne Suomenlahden alle on asennettu. Harmisti on vaan niin, että koska kyseessä on tuikitärkeä kyvykkyys, jonka hyvyydestä ei haluta antaa tarkempia määrityksiä
Äänten tulkitseminen on vaikeaa. Miten erotat tahallaan tehdyn maakaasuputken naarauksen vahingossa tehdystä?

Jäsen Pakkanen kysyi yllä, miksi laiva voi vetää ankkuria poikittain. En tiedä mitään merenkulusta, mutta laivan kääntyminen voi saada sen raahaamaan ankkuria mihin suuntaan tahansa.

Quote
The large anchor shown in the picture above was lost by a ship presumably in a storm. The anchor dragged out of position a 750 mm gas pipeline connected to the Kvitebjørn platform causing a gas leak. 
https://www.linkedin.com/pulse/750-mm-gas-pipeline-damage-ship-anchor-deep-waters-how-olivares

Tällainen tapaus oli vuonna 2019. Tämän perusteella todennäköisin selitys on ankkurivahinko.

Pakkanen

Quote from: ikuturso on 12.10.2023, 09:12:31
Quote from: Pakkanen on 12.10.2023, 09:02:55
Tuulen suunta viikonloppuna oli 310-350 deg. Eli putken suuntainen pohjoistuuli.

Osaatko selittää mikä kovaan tuuleen ankkuroidussa laivassa  olisi aiheuttanut putkea sivuttain vetävän suuren voiman?  Eli tuuleen nähden poikittaisen suuren voiman.

Tuulen suunta on semantiikkaa. Myrskyssä ajelehditaan ja painetaan ehkä koneilla aaltoja vastaan. Jos on lähdetty ankkurista ja vinssattu ankkuria ylös, suunta voi olla mikä tahansa. Ja jos siellä on ollut jotain ei-sileitä jatkoskohtia, mihin putken suuntaankin ankkuri voi tarttua, niin putken suuntainen veto joitain kymmeniä metrejä putkesta sivuun tuottaa myös sivusuuntaisen momentin.

Jos sitä ei ole räjäytetty, vaan se on mekaanisesti vedetty ankkurilla tms. poikki joko vinssaten tai suurimassaisen aluksen inertialla, niin tuulen suunta on oleellinen vain, jos oletetaan, että vahinko olisi tapahtunut tuulen työntäessä ankkuroitua alusta. Jos sitä ei saa konetehoilla tai inertialla rikki, niin sitten tahallinen mekaaninen sabotaasikin on mahdottomuus. Pitää kuitenkin muistaa, että suurin osa Suomenlahden rahtiliikenteestä on poikittaissuuntaista putkeen nähden, eli juuri kuvatun vaurion suuntaista.

Eniten veikkaan kyllä, että siinä on seilannut lentävä hollantilainen, joka on tuolla kohtaa juuri vetänyt kapteeni Jack Sparrowia kölin ali. Jackin miekan jäljet sieltä löytyy. Uskokaa tai älkää.

-i-


Tämä Hybridiosaamiskeskuksen Jukka Savolaisenkin esittämä redillä olevan laivan ankkurin rekaaminen on se "vahinkoteoria", jota ketjussakin on viljelty ja jota kommentoin! Tässä teoriassa tosituulen suunta on eritättäin relevantti!

Quote
Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja Jukka Savolainen kertoo näkemyksensä keskiviikkoaamuna Ylen TV1-haastattelussa.

– Nyt jos on putki siirtynyt ja siinä on puolinainen vaurio, niin tullaan todennäköisesti tapahtumasarjaan, jossa isohko alus on ollut ankkurissa ja myrskytuuli on painanut alusta eteenpäin ja ankkuri lähtee laahaamaan. Siinä olisi sopivat energiat tällaisen putken siirtämiseen.

Jos tapahtumasarjaa jatketaan kaasuputkeen tarttuneen ankkurin vedättämisellä tai kännissä ajelua, niin enää ei puhuta vahingosta.

Ja jos olisikin lopulta vaikka nostossa tarttunut, niin pitää olla kyllä melkoisen kylmäpäistä porukka bryggalla, jos alkaa tarkoituksella harrastamaan paaluvetoa 250 miljoonan euron kaasuputkella, eikä suosiolla hylkää ankkuria.

Ja vähän turhia nuo Jack Sparrow vinoilu yritykset. Montako tällaista mainitsemaasi lentävän hollantilaisen tapausta tunnet?

Sukellusvene sen sijaan ei ole mitään mystiikkaa, vaikka voi sellaiselta tuntuakin. Se on vain pinnan alla kulkeva laiva. Sukellusveneiden erilaisia pohjakosketuksia, karille ajoja, törmäyksiä yms. onnettomuksia tunnetaan sen sijaan lukuisia.

Lalli IsoTalo

En tiedä mitään merenkulusta, mutta oletan laivojen kustannussyistä yleensä kulkevan optimaalista reittiä satamasta A satamaan B (tai odottamassa toimeksiantoa merellä).

Näin jossain uutissa kuvan, jossa useita laivoja olisi pitkään kruisaillut monta epämääräistä kierrosta putken päällä. Se ei tuntuisi kustannustehokkaalta kaupalliselta merenkululta.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Pakkanen

Quote from: Lalli IsoTalo on 12.10.2023, 10:30:27
En tiedä mitään merenkulusta, mutta oletan laivojen kustannussyistä yleensä kulkevan optimaalista reittiä satamasta A satamaan B (tai odottamassa toimeksiantoa merellä).

Näin jossain uutissa kuvan, jossa useita laivoja olisi pitkään kruisaillut monta epämääräistä kierrosta putken päällä. Se ei tuntuisi kustannustehokkaalta kaupalliselta merenkululta.

Jep. Varustamo tietysti selittelee laivansa liikkeitä sääolosuhteilla.

Quote
HS: Näin venäläisvarustamo selittää rahtilaivansa liikkumista kaasuputken vuotokohdan alueella

Varustamon edustajan mukaan laivan liikkeet Suomenlahden kaasuputken lähistöllä liittyvät "yksinomaan sääolosuhteisiin".


Venäläinen rahtialus SVG Flot liikkui Suomenlahdella sijaitsevan Balticconnector-kaasuputken lähistöllä sen rikkoutumisen aikaan. Nyt aluksen omistava Baltic Fuel Company -varustamo selittää aluksen liikkeitä Helsingin Sanomille.

Yhtiön kaupallisen osaston johtaja Mihail Kasatskinin mukaan laiva pyöri alueella ainoastaan sääolosuhteiden vuoksi.

– Jos tarkastelette säähistoriaa, tuuli oli 25–30 metriä sekunnissa. Aallokko oli jopa kolme metriä korkea, hän sanoi HS:lle.

Kasatskin kertoo, että alus ankkuroitui suojaisaan paikkaan pariksi päiväksi, ja jatkoi sitten matkaansa.

Baltic Fuel Company -yhtiö kertoo nettisivuillaan tarjoavansa rahtipalveluita Pietarin ja Leningradin alueella.

LUE MYÖSKRP: Kaasuputken vaurion näyttää aiheuttaneen mekaaninen voima, ei räjähdys
Epäilykset Venäjässä
Meriliikennettä seuraavan Myshiptracking-verkkopalvelusta näkee aluksen liikkeet alueella viikonlopun aikana. Hitaimmillaan laiva porhalsi 1,1 solmun tuntinopeudella viikonlopun aikana, eli alle kahden kilometrin tuntivauhdilla.

Merikaasuputkessa havaittiin epätavallista paineen laskua lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Pian tämän jälkeen varmistui, että putki oli vaurioitunut.

Asiantuntijoiden mukaan putki vaurioitui niin mittavasti, että rikkoutuminen on todennäköisesti aiheutettu tahallaan. Iltalehden tietojen mukaan valtionjohto ja Puolustusvoimat epäilevät Venäjän iskeneen kaasuputkeen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c393e4a2-fef1-44a7-bc5f-8f63a32b7311

Vanhan totuuden mukaan maalla ollaan aina (näsä-)viisaita, kun merellä on hätä, mutta jatkan siitä huolimatta  :) Onhan se kieltämättä melkoinen sattuma kun juuri kaasuputken vahingoittumisen aikaikkunassa niitä ympyrää ajavia, lastia odottavia laivoja oli paikalla useita.

Aaltodatan mukaan vallitseva allonkorkeus Suomen aluevesien puolella Suomenlahdella oli la-su yönä n.2,5m.

Nyt parhaillaan vallitseva aallonkorkeus Suomenlahdella on 4,2m! Eli 70% la-su yötä korkempi. Mutta missä redillä myrskyä pitävät tai ympyrää ajavat laivat ovat nyt? Ei ainakaan AIS pisteenä Suomenlahden kartalla!

Kaikki erikoiset tapahtumat, täydet satamat, ympyrää pyörivät laivat, data-kaapelin katkeaminen, kaasuputken vaurioituminen, ne kaikki sattuivat ihan sattumalta samaan aikaikkunaan.

Lahti-Saloranta

Tuttu kippari kertoi että nuo kaasuputket on merkattu merikorttiin ja varoitettu ankkuroimasta niiden läheisyyteen. Huhupuhe mutta ihan järkeenkäyvä juttu.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Pakkanen

Jos kyse olisikin vahingosta, miten tämä uusi eilen kiirehditty lakiesitys parantaisi huoltovarmuuttamme?

Quote
Eduskuntaan tulossa lakimuutos tärkeiden infratietojen pimentämiseksi – lisäksi vedenalaista valvontaa lisätään

Puolustusvaliokunta sai tänään katsauksen kaasuputken vaurioista ja hallitukselta tivattiin täysistunnossa vahvistusta Virosta kantautuneille tiedoille kaasuputken toisen puolen repeytymisestä. Jo aiemmin on päätetty, että Puolustusvoimat saa lisäresursseja muun muassa vedenalaisen valvonnan tehostamiseen Suomenlahdella.

Eduskunnassa toivotaan monen suomalaisen tavoin nopeasti lisää faktoja kaasuputken vaurioista.

Oppositio lupaa hallitukselle tukea tutkintatyöhön, mutta toivoo lisätietoja heti, kun niitä voidaan antaa. Tänään erityisesti keskusta pyysi hallitusta vahvistamaan virolaisten tietoja kaasuputken repeytymisestä. Hallitus jättää tässä vaiheessa tiedottamisen viranomaisille, kuten Keskusrikospoliisille.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/eduskuntaan-tulossa-lakimuutos-tarkeiden-infratietojen-pimentamiseksi-lisaksi-vedenalaista-valvontaa-lisataan/8797028#gs.6afj2o

Asiahan olisi juuri päinvastoin. Merenalaisen infran sijainnin salaaminen vain lisäisi vahinkojen riskiä. Miten varot kaasuputkea, jos et tiedä sen sijaintia.

L. Brander

Viranomaiset ja valtionjohto eivät kerro ja lehdistö ei jostain syystä kysy.

Olivatko viikonloppuna putken lähellä pyörineet alukset millä statuksella? Ankkurissa, ajelehtii tms.

Oliko merivartiosto tai merivoimat yhteydessä aluksiin esimerkiksi kysyäkseen, onko teillä kaikki ok?

Varoitettiinko mahdollisesti ankkuri ulkona olevia laivoja putkesta?

Mihin perustuu viranomaisten  antama lausunto, että kyse on tahallisuudesta? Suomi antoi Viron merivoimille kuvaa, jonka mukaan Viron merivoimat antoivat lausunnon, josta voisi päätellä, ettei virolaiset sulkeneet vahingon mahdollisuutta pois.

Miksi Suomi ei ole pyytänyt tutkintaan apua kumppaneilta, joilla on parempi kyky toimia veden alla?

8.10.23 01.20 putken paine alkoi laskea ja viranomaisiin oltiin yhteydessä. Käviko paikalla ennen merivartioston ja merivoimia aluksia lentokone kuvaamassa, onko jollain yli menneellä mahdollisesti vielä jotain laivasta ulkona?

Tiedotustilaisuudessa eilen sanottiin, ettei ketään laivoilta ole puhutettu. Miksi ei? Nehän olivat siellä paikalla tai läheisyydessä. Puhutuksen voi hoitaa myös puhelimesssa.

Onko vuotokohta suojattu ankkurivahinkojen varalta? Koko matkalta putkea ei ole näin suojattu.

Meille on vakuutettu, ettei Suomen ja Viron välillä olevalla Suomenlahden osuudella voi liikkua sukellusvene ilman, että meillä ja Virossa tiedetään siitä. Onko meillä tapana olla lähettämättä päivystysvenettä/laivaa ulos, vaikka joku operoisi Suomen talousalueella?

Miksi me saamme parempaa tietoa Virosta kuin Suomesta?

Jne. jne. Listaa voisi jatkaa. Kukaan ei puhu eikä kysy mitään järkevää.
Dystooppinen salamasota

KrisJerik

En usko, että se oli ankkuroitu. Joko siellä oli paineenalennus, ei ole vielä videota pohjasta, jossa vahinko tapahtui. Vaikea sanoa varmasti. Ankkuri ei olisi riskeerannut jäädä kiinni tuonne ylös. Eivätkä voineetkaan. Olen perehtynyt merenkulkuun ja suuret tankkerit ankkuroituvat enintään 100 metrin syvyyteen, pienet alukset 20-50 metrin syvyyteen.
Puuska oli 66 metrin syvyydessä. Siellä ei ollut suuria tankkereita tai aluksia. Odotamme siis lisätietoja.

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tabula Rasa

Tänään radiossa epäilivät korkeanopeuksista +10 000m/s räjähdettä joka suunnattuna räjähdevaikutuksena riittäisi varsin pieni määrä varsinaista räjähdysainetta. Norjasta olisi seismisiä havaintoja pienestä possauksesta.  myös 23men pojjat spekuloivat aiheella: https://www.youtube.com/watch?v=SkVzbBvFkKQ

Lähinnä se mikä se suomen vastaus asiaan on onkin iso mutta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

L. Brander

Quote from: Tabula Rasa on 12.10.2023, 15:01:33
Tänään radiossa epäilivät korkeanopeuksista +10 000m/s räjähdettä joka suunnattuna räjähdevaikutuksena riittäisi varsin pieni määrä varsinaista räjähdysainetta. Norjasta olisi seismisiä havaintoja pienestä possauksesta.  myös 23men pojjat spekuloivat aiheella: https://www.youtube.com/watch?v=SkVzbBvFkKQ

Lähinnä se mikä se suomen vastaus asiaan on onkin iso mutta.

Kun nyt ei ehdi kuuntelemaan, niin kysyn. Esittikö ne mitään, miksi tällaista epäillään? Tähän mennessä on kuultu, että havaittu "räjähdys" voi johtua putkesta purkautuvasta paineesta. Ikään kuin vaikka spray-maalipurkki räjähtäisi.

Viron merivoimat, jolla siis on Suomen antamaa kuvaa, kommentoi komentajan toimesta, että putki on liikkunut. Ikään kuin puutarhaletku siirtyy jalan mukana.

EDIT: Jos putkella olisi räjäytetty jotain, olisi sekä räjähdys että valmistelu havaittu. Jos hydrofonit havaitsevat kaikki, kuten meille on kerrottu, sukellusveneet Suomen ja Viron välisellä Suomenlahdella, ne havaitsevat myös räjähdeaineen räjähdyksen.
Dystooppinen salamasota

Tabula Rasa

L brander, samaa spekulaatiotakin kuin täällä. Tuskin kukaan tietää varmasti ellei sinne ole jo sukellettu.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

mck

Itse arvelen, että melko tarkkaan tiedetään jo mitä on tapahtunut.

Jos joku muistaa tapauksen "Turun sieppaus" niin paskaa puhuttiin tuutin täydeltä viranomaisten puolelta tilanteen ollessa päällä.


Reino Rivimies

"Helpoin tapa aiheuttaa putkelle vahinkoa olisi Cederbergin mukaan asettaa panoksia putken sisään, jotta sen sisällä nouseva paine aiheuttaisi räjähdyksen. ...Suomen ja Viron alueilla sijaitsevista putkien päistä sisään meneminen olisi kuitenkin huomattu."
Että tämmöisellä tasolla pohdinnat liikkuvat. Olen aika varma että Suomi saa tapauksesta aikaan monisatasivuisen raportin, mutta ei syyllistä.

L. Brander

Quote from: Tabula Rasa on 12.10.2023, 22:05:30
L brander, samaa spekulaatiotakin kuin täällä. Tuskin kukaan tietää varmasti ellei sinne ole jo sukellettu.

Siellä on käyty. Rajavartiolaitos ajeli siellä laitteella, jossa on kamera ja jotain muuta. Syvyys on sellainen, että rajavartiolaitos ja merivoimat voivat sukeltaa sinne, jos tarvitsee. En tiedä, ovatko tehneet ja onko sille tarvetta.

Mutta kaikkinensa Suomeen julkisuuteen annetut tiedot on hämäriä ja epäselviä. On älytöntä, että virolaiset, viranomaiset ja media, antavat suomalaisille, kansalaisille, parempia tietoja kuin Suomi ja suomalainen media.

Poliittinen johto, rajavartiolaitos, puolustusvoimat ja poliisi ovat kuitenkin Meillä Töissä! Ei joku klubi, joka pelailee keskenään jotain. Ymmärrän turvaluokitetun aineiston jne. Mutta Suomen hankkimaa ja antamaa aineistoa kommentoidaan Virossa ja siitä keskustellaan. Miksi se on täällä vaiettua?
Dystooppinen salamasota

Kim Evil-666

^
QuotePoliittinen johto, rajavartiolaitos, puolustusvoimat ja poliisi ovat kuitenkin Meillä Töissä! Ei joku klubi, joka pelailee keskenään jotain. Ymmärrän turvaluokitetun aineiston jne. Mutta Suomen hankkimaa ja antamaa aineistoa kommentoidaan Virossa ja siitä keskustellaan. Miksi se on täällä vaiettua?

Aina välistä tuntuu siltä- että mainitut tahot ajattelevat Meidän olevan töissä heillä. Vaiettu osuus on ilmeisesti perinteiden velvoittamaa- maan tapa. Hölmöt kuvittelevat ilmeisesti "alamaistensa" olevan vielä hölmömpiä- joten mitäpä sitä turhaan hölmöilemään liiallisella tiedonlevittämisellä. Onhan se sikäli outoa- että samat tahot ovat sallineet vuosikausia jatkuneet maa-ja kiinteistökaupat maassamme sille taholle- jonka nimeä ei pidä lausuman. Hölmöt.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

L. Brander

Quote from: Kim Evil-666 on 12.10.2023, 23:50:17

Aina välistä tuntuu siltä- että mainitut tahot ajattelevat Meidän olevan töissä heillä. Vaiettu osuus on ilmeisesti perinteiden velvoittamaa- maan tapa. Hölmöt kuvittelevat ilmeisesti "alamaistensa" olevan vielä hölmömpiä- joten mitäpä sitä turhaan hölmöilemään liiallisella tiedonlevittämisellä. Onhan se sikäli outoa- että samat tahot ovat sallineet vuosikausia jatkuneet maa-ja kiinteistökaupat maassamme sille taholle- jonka nimeä ei pidä lausuman. Hölmöt.

Aamen, veli Kim-Evil-666

Tästä on puhuttu pitkin viikkoa kavereiden kanssa toisilla naamatusten "foorumeilla." Onko se ensimmäinen hätäkakka, että mitään ei saa sanoa? Seuraava, että pitää puhua kryptisesti ja olla tärkeä. Sitten jotain ja sitten jotain..

Tämän maan on aika kasvaa aikuiseksi kansakunnaksi kansakuntien joukkoon. Ei se tarkoita sotaa tai sillä uhoamista. Tervettä itseluottamusta ja käsitys omasta oikeudesta olla.

Tässä maassa on hyvää väkeä. Ihmiset ansaitsee parempaa kuin tämä taas.

40 km Inkoosta ei ole positio, jossa tämä maa ei tietäisi, mitä tapahtui veden päällä tai sen alla.

EDIT: typo
Dystooppinen salamasota

Pakkanen

On se vuodon syy mikä tahansa, niin miksi Sibiryakovin on annettu operoida Nord Steamin räjäytyksen jälkeen Suomen puolella lähelläkään Balticconnectoria?

Joo, tiedän kyllä että muiden liikkumista talousvesialueella on hankala rajoittaa, mallioppilaita ja sääntösuomi kun ollaan. Mutta voi sen vakoilualuksen elämän silti vaikeammaksi tehdä. Ei se vedenalainen vakoilu ole varmasti lainkaan niin kiva, jos VL Turva on kylkikiinnityksessä rinnalla.

Samalla hiostamis tekniikalla venäläisiä tutkimusaluksia on muualla hätistelty hyvällä menestyksellä kriittisen infran päältä ihan kv-vesialueiltakin.