News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua

Started by Lalli IsoTalo, 10.10.2023, 14:07:33

Previous topic - Next topic

Puuha-Pepe

Quote from: Ajattelija2008 on 11.10.2023, 09:02:56
Quote from: ämpee on 11.10.2023, 08:48:43
Olisihan se hivenen noloa jos ensin päiväkaupalla huudettaisiin Venäjää ja sitten ilmenee kyseessä olleen tahaton onnettomuus.
Mitähän meistä maailmalla ajateltaisiin ??
Ajateltaisiin, että nuo käyttäytyvät kuin mikä tahansa muu valtio  ;D . On tapana syyttää ensin ja tutkia sitten.

Jäsen Pakkanen yllä ilmeisesti tuntee meriliikennettä. Toivottavasti kyseessä oli vahingossa ankkurin tekemä vaurio. Onhan se mahdollista, että vaurio tuli jo kauan sitten ja jostain syystä vuoto vasta nyt.

Taitava sabotööri saa homman näyttämään onnettomuudelta. Todisteita ei löydy, mutta spekulaatiot ja uhka jäävät leijumaan ilmaan.

Emo

Quote from: Puuha-Pepe on 11.10.2023, 09:22:48

Taitava sabotööri saa homman näyttämään onnettomuudelta. Todisteita ei löydy, mutta spekulaatiot ja uhka jäävät leijumaan ilmaan.

Toisaalta jos sabotööri on taitava, niin ei se silloin voi olla venäläinen päristinsuristin.

^ Ja tuohon @Juoni  kommenttiin jenkkien false flagista totean, että erittäin avoimesti ajateltu, eikä ollenkaan mahdoton visio tässä monimuotoisessa maailmassa tuokaan. Totesihan presidenttimmekin, että USA/Nato on hyvin kiinnostunut pohjoisesta ulottuvuudestamme ja se on paitsi hyvä asia, myös osin herättää huolta.
Jokainen voinee päissään pohtia, miten mitäkin asiaa edistäisi sellainen tilanne, että Suomi on uhattuna, siitä urkenee monta polkua.

Puuha-Pepe

Quote from: Emo on 11.10.2023, 09:26:42
Quote from: Puuha-Pepe on 11.10.2023, 09:22:48

Taitava sabotööri saa homman näyttämään onnettomuudelta. Todisteita ei löydy, mutta spekulaatiot ja uhka jäävät leijumaan ilmaan.

Toisaalta jos sabotööri on taitava, niin ei se silloin voi olla venäläinen päristinsuristin.

;D

Totta, mutta tuurilla ne laivatkin seilaa. (pun intended)

Pakkanen

Quote from: ämpee on 11.10.2023, 08:48:43
Quote from: ikuturso on 11.10.2023, 08:17:37
Hän uskoi virolaisen raportin perusteella hyvin siihen mahdollisuuteen, että kyseessä voi olla myrskyssä yöllä ankkurissa olleen laivan aiheuttama onnettomuus, ...

Ennen hutkimista on hyvä tutkia eikä karhunkaan nahkaa pidä mennä myymään ennen kuin se on kaadettu.

Olisihan se hivenen noloa jos ensin päiväkaupalla huudettaisiin Venäjää ja sitten ilmenee kyseessä olleen tahaton onnettomuus.
Mitähän meistä maailmalla ajateltaisiin ??

Itse kiinnitin huomiota pääministerin tiedotteeseen, jossa kerrottiin puolustusvoimien on ryhtyneen toimenpiteisiin.

Merellä sattuu havereita, isompia ja pienempi. Mutta se että päädytään "vuokaaviossa" ruutuun jossa puolustusvoimat ryhtyy toimenpiteisiin, edellyttänee jotain muutakin kuin puhdasta vahinkoa. Ja nyt ei pidä sekoittaa keskenään Marivartiostoa joka siis Rajan organisaatio ja Puolustusvoimien puolustusharaa Merivoimia.

Balticconnector itsessään on kuitenkin vain kaupallinen toimija, eikä siihen kohdistunut vahinko sellaiseen aiheuta Puolustusvoimissa mitään toimenpiteitä. Puolustusvoimien tehtäviksi onkin rajattu reagoida sotilaallisin voimakeinoin suoritettavaan aseelliseen hyökkäykseen tai sitä vastaavaan ulkoiseen uhkaan.

Estonia onnettomuuskin tapahtui Suomen talousaluevesillä, eikä puolustusvoimat ryhtyneet toimenpiteisiin. Merivartiosto sen sijaan kyllä.


edit.
Toisaalta voihan Orpon mainitsemat puolustusvoimien toimenpiteet tarkoittaa jotain laukkujen kantamistakin  ???

Kim Evil-666

Syyllinen tietää- että "me" tiedämme heidän tietävän- että "me" tiedämme. Eli kyse on pitävien todisteiden esiin "taikomisesta". Ilman niitä on uskaliasta alkaa tekemään mitään radikaaleja toimenpiteitä- tai olisi tehty jo. Pelon ilmapiiri.

Tämä on sitä hippastelua, johon tietyt tiedustelupalvelut ovat maailmalla erikoistuneet. Maailmalla on myös kaksi todellista "suurvaltaa"- jotka ovat erikoistuneet teräsmieskokeiluihin ilman viittaa. Toinen on "kunnialliset ählämit"- ja toinen on yritysjohtajien venäläinen teräskilta, jossa jokainen liito on toistaiseksi epäonnistunut.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Lalli IsoTalo

Quote from: ikuturso on 11.10.2023, 08:17:37Sitten televisiossa oli Euroopan hybridiuhkien torjuntakeskuksen Jukka Savolainen. Harvinainen järjen ääni.
...
Hän uskoi virolaisen raportin perusteella hyvin siihen mahdollisuuteen, että kyseessä voi olla myrskyssä yöllä ankkurissa olleen laivan aiheuttama onnettomuus, mutta korosti myös, että kaikki tieto pitäisi lätkäistä pöytään nyt, keitä alueella on liikkunut.
---
Savolainen myös kertoi, ettei pidä kommenteista "Naton sisämeri", sillä sitä Itämeri ei ole. Venäjällä on kaksi merkittävää satamaa ja merkittävä osa Venäjän rahtiliikenteestä kulkee Itämeren kautta. Se on fakta, vaikka natofiilit omisivatkin meren Venäjältä kokonaan.

Jeps.

Järjen ääni, samaa ajattelin itsekin.

Yllättäen Palsternakkakin esitti, suht' järkevästi, että rüzzällä on tapana kokeilla kaikenlaista, ja katsoa millaisen reaktion se aiheuttaa vastustajassa. Eli siis rüzzä ei yritä saada aikaan tiettyä reaktiota, vaan selvittää mikä reaktio milläkin tökkimisellä saadaan aikaan. (Näillä voi sitten täydentää omaa sotapelimallinnusta.)

Sitten vielä noiden datakaapeleiden sijaintien julkisuudesta: luin Wiredistä pari vuosikymmentä sitten, että merikaapeleiden sijainnit myydään hyvään hintaan CD-ROMilla laivayhtiöille. Miksi? Jotta tietäisivät etteivät laske ankkureita niiden lähelle ja vahingossa tuhoa niitä.

Ja kuten tiedämme, rannikoilla on niitä keltamustia tauluja, joissa kerrotaan (ainakin joidenkin) kaapeleiden paikoista. Yksi kaveri kerran menetti veneensä ankkurin kaapelille, kun oltiin Sipoossa, yhdessä lahdessa, kalastamassa. Oli pakko katkaista ankkuriköysi.  :P
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Kim Evil-666

^ Joo. Itse en tähän ikään enää usko sattumiin, varsinkaan tässä ajassa. Uskon, että kaikki meneillään olevat tapahtumat liittyvät tavalla tai toisella toisiinsa. Pyrkimys hajottamaan ja hallitsemaan sekoittamalla soppaa.

Lisäksi olisi liian outo sattuma- että tietoliikennekaapeli kyrvähtäisi osapuilleen samaan aikaan, kuin tuo kaasuputkikin. Eli en usko hetkeäkään mihinkään "onnettomuuksiin" myrskyn seurauksena.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Pakkanen

Quote
Viron puolustusministeri Pevkur: Virolla kuvaa ja videota vaurioista

Viron puolustusministeri Hanno Pevkur on kertonut uutistoimisto Reutersille, että Virolla on hallussaan kuva- ja videomateriaalia kaasuputken vauriosta.

Pevkurin mukaan itse kaasuputki ja sitä ympäröivä betonivaippa ovat vaurioituneet, ja vaurion on aiheuttanut jokin vahva voima.

– Mistä on ollut kyse, siitä ei ole vielä varmuutta. Mutta nyt vaikuttaa siltä, että kyseessä olisi ollut mekaaninen törmäys tai tuhotyö, Pevkur kertoi Reutersille.
https://yle.fi/a/74-20054483/64-3-184072?utm_medium=social&utm_source=copy-link-share

ISO

Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä että venäjä uskaltais haastaa riitaa kahden nato-maan kanssa näin avoimesti, mutta eihän sitä koskaan tiedä varmaksi.

Odotellaan nyt kuitenkin mitä selvityksissä paljastuu, voihan se tietysti olla että siellä on yritetty saada tämä näyttämään vahingolta, vaikka todellisuudessa ollaan tehty sabotaasia.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Ajattelija2008

Jos sinne on joku laiva ankkuroitunut viime aikoina, niin merivartioston datasta se löytyy. Jäsen Pakkanen taisi mainita yllä, että maakaasuputken päälle ankkuroiminen on kielletty.

Minun muistini mukaan Itämerellä ei pitkään aikaan ole ollut muita maakaasuputken vaurioita kuin Nord Stream ja Balticconnector. On epätodennäköistä, että nämä olisivat vahinkoja.

Penan kaveri Eki

#100
Quote from: Ajattelija2008 on 11.10.2023, 11:16:15
Jos sinne on joku laiva ankkuroitunut viime aikoina, niin merivartioston datasta se löytyy. Jäsen Pakkanen taisi mainita yllä, että maakaasuputken päälle ankkuroiminen on kielletty.

Paineenalenemisajankohtana alueella oli kaksi alusta:

Hong Kongissa rekisteröity konttialus NewNew Polar Bear, matkalla Pietariin. Polar Bear on purkanut lastinsa ja on nyt Kotkan edustalla, matkalla takaisin Kiinaan.
    https://www.vesselfinder.com/?imo=9313204

Toinen alus oli venäläinen Sevmorput, ydinkäyttöinen rahtilaiva, joka on tällä hetkellä Pietarissa.
    https://www.vesselfinder.com/vessels/details/8729810

En pidä 100% poissuljettuna, etteikö joku valtamerilaivan piäälikkö olisi keksinyt myrskysäässä käyttää ankkuria ajoankkurina.
"They were some bad people... I say hombres."

Pakkanen

Se tiedetään nyt, että putki on vaurioitunut siihen sivuttain kohdistuvan suuren voiman seurauksena. Vaurio huomattiin sunnuntai yönä.

Sekä lauantaina että sunnuntaina merialueella oli liikennettäkin häirinnyt kova tuuli. Huomioinarvoista kuitenkin on, että tuulen suunta pysytteli koko ajan suunnassa 310-350 deg. Eli lähes täydellinen pohjoistuuli.

Myös Balticconnector kulkee hyvin tarkasti pohjoisesta etelään!

Ankkuroidun laivan veto olisi siis ollut putken suuntainen, eikä sivusuuntainen, jos laivaa eteenpäin vievä voima olisi syntynyt vallitsevasta tuulesta!

Tämän perusteella myrskytuulen aiheuttaman ankkurointivahingon mahdollisuuden voi melkeinpä sulkea pois.

Emo

Quote from: Ajattelija2008 on 11.10.2023, 11:16:15
Jos sinne on joku laiva ankkuroitunut viime aikoina, niin merivartioston datasta se löytyy. Jäsen Pakkanen taisi mainita yllä, että maakaasuputken päälle ankkuroiminen on kielletty.

Minun muistini mukaan Itämerellä ei pitkään aikaan ole ollut muita maakaasuputken vaurioita kuin Nord Stream ja Balticconnector. On epätodennäköistä, että nämä olisivat vahinkoja.

Vaan olisipa se suuri mahdollisuus vahingoille ja sabotaasille, jos meillä olisi nyt olemassa se täysin seinähullu tunneli Helsingistä Tallinnaan. Sitä toivottavasti ei nyt pariin kolmeen vuosikymmeneen enää suunnitella, ehkä meidän lapsenlapsemme ovat sitten taas niin pehmoja että alkavat sitä puuhata.

toumasho

Quote from: Penan kaveri Eki on 11.10.2023, 11:19:08
Quote from: Ajattelija2008 on 11.10.2023, 11:16:15
Jos sinne on joku laiva ankkuroitunut viime aikoina, niin merivartioston datasta se löytyy. Jäsen Pakkanen taisi mainita yllä, että maakaasuputken päälle ankkuroiminen on kielletty.
Minun muistini mukaan Itämerellä ei pitkään aikaan ole ollut muita maakaasuputken vaurioita kuin Nord Stream ja Balticconnector. On epätodennäköistä, että nämä olisivat vahinkoja.

Paineenalenemisajankohtana alueella oli kaksi alusta:
Hong Kongissa rekisteröity konttialus NewNew Polar Bear, matkalla Pietariin. Polar Bear on purkanut lastinsa ja on nyt Kotkan edustalla, matkalla takaisin Kiinaan.
    https://www.vesselfinder.com/?imo=9313204
Toinen alus oli venäläinen Sevmorput, ydinkäyttöinen rahtilaiva, joka on tällä hetkellä Pietarissa.
    https://www.vesselfinder.com/vessels/details/8729810
En pidä 100% poissuljettuna, etteikö joku valtamerilaivan piäälikkö olisi keksinyt myrskysäässä käyttää ankkuria ajoankkurina.

Ei kyllä ollut kumpikaan, vaan venäläinen alus "SVG Flot", joka sattumalta on juuri sopivasti saapumassa täyttä höyryä Kaliningradiin.

Venäläinen rahtialus pysytteli koko viikon­lopun Suomenlahdella kaasu­putken vaurio­paikan lähellä
Rahtialus SVG Flot pysytteli Suomenlahdella perjantai-illasta sunnuntai-iltaan.
(Helsingin Sanomat)

QuoteVERKKOPALVELU Marine Traffic havaitsi venäläisen rahtialuksen SVG Flotin pysytelleen keskisellä Suomenlahdella viime viikonvaihteessa samalla alueella, jossa Balticconnectorin kaasuputki rikkoutui samaan aikaan.

Palvelu paikansi venäläisaluksen pysytelleen kaasuputken rikkoutumispaikan läheisyydessä perjantai-illasta kello 20 sunnuntai-iltaan kello 23. Aluksen pysytteli sijainnissa, joka oli jonkin verran itään rikkoutuneesta kaasuputkesta.

Samaan aikaan norjalainen tutkimuslaitos Norsar havaitsi Suomenlahdella "todennäköisen räjähdyksen". Seismisiä aaltoja todettiin varhain sunnuntaiaamuna kello 1.20 Suomen aikaa.


Tämä "jonkin verran itään" täsmää täydellisesti siihen, että laiva on vetänyt ankkuria lännestä itään ja rikkonut putken.

On jotenkin surullista, että meidän ja Viron merivartiosto ei ole ollut tehtäviensä tasalla ja ei nähnyt tai reagoinut siihen, että suojattavan objektin päällä on ollut ryssän laiva vailla järkevää syytä. Koska tapauksen tutkinta on aloitettu sunnuntaina ja vaurion ajankohta on ollut alusta alkaen tiedossa, niin on selvää, että viranomaisilla on ollut heti ensimmäisen tunnin aikana ollut mahdollisuus katsoa Marinetrafficista, että onko jokin laiva ollut putken päällä. Tämä on törkeää huolimattomuutta tai suomettumis-tason toimintaa, jossa tihutyön tekijälle annetaan yli 48 tuntia aikaa ottaa hatkat paikalta.

Tuo kirottu ryssän laiva olisi pitänyt pysäyttää viimeistään eilen KV merialueella ja kippari sekä miehistö jakarikuulusteluun välittömästi jonnekkin salaiseen pidätyskeskukseen, laiva Suomeen ja ryssille nootti, että seurauksia on tulossa.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Emo

Quote from: toumasho on 11.10.2023, 11:32:26

Tuo kirottu ryssän laivan olisi pitänyt pysäyttää viimeistään eilen KV merialueella ja kippari sekä miehistö jakarikuulusteluun välittömästi jonnekkin salaiseen pidätyskeskukseen, laiva Suomeen ja ryssille nootti, että seurauksia on tulossa.

Tietysti olisi pitänyt, mutta kun päättäjämme eivät uskalla edes sulkea Ryssän konsulaattia Ahvenanmaalla eivätkä mainita Venäjää epäillyksi putken rikkomiseen, niin miten ne uskaltaisivat antaa käskyn pidättää kippari ja miehistö kuulusteltaviksi?
Ei mitenkään. Hölmölä on pelkureiden maa. Puhetta täällä kyllä riittää, varovaista puhetta, paitsi silloin kun persuille räksytetään niin silloin "uskalletaan"!

Reino Rivimies

Quote from: Emo on 11.10.2023, 11:38:12
Quote from: toumasho on 11.10.2023, 11:32:26

Tuo kirottu ryssän laivan olisi pitänyt pysäyttää viimeistään eilen KV merialueella ja kippari sekä miehistö jakarikuulusteluun välittömästi jonnekkin salaiseen pidätyskeskukseen, laiva Suomeen ja ryssille nootti, että seurauksia on tulossa.

Tietysti olisi pitänyt, mutta kun päättäjämme eivät uskalla edes sulkea Ryssän konsulaattia Ahvenanmaalla eivätkä mainita Venäjää epäillyksi putken rikkomiseen, niin miten ne uskaltaisivat antaa käskyn pidättää kippari ja miehistö kuulusteltaviksi?
Ei mitenkään. Hölmölä on pelkureiden maa.
Olemme yhä niin suomettuneita, ettei totuutta tahdota kertoa vaan saamme kuulla mahdollisista "laahaavista ankkureista" ym. Onneksi Viro on tässä tapauksessa osallisena niin peittelemätöntä tiedotustakin tapahtuu. Noloa että suomalaiset saavat ajantasaista tietoa vain Viron kautta.

Pakkanen

Quote from: toumasho on 11.10.2023, 11:32:26
Tämä "jonkin verran itään" täsmää täydellisesti siihen, että laiva on vetänyt ankkuria lännestä itään ja rikkonut putken.

Ja se että SGV Flot pyöri putken ympärillä perjantaista sunnuntaihin täsmäisi täydellisesti myös siihen, että skönäreillä on ollut vähän koukku jumissa ;D

Mutta toisiasiassahan tuo on voinut olla alueella vaikka häiritsemässä, tai tukialuksena tms.

Ja pitää muistaa että Marinetrafficissa tietysti näkyy vain AIS päällä ajavat alukset. Eli ne jotka haluavat tulla nähdyksi.

Penan kaveri Eki

Quote from: Pakkanen on 11.10.2023, 11:58:40
Quote from: toumasho on 11.10.2023, 11:32:26
Tämä "jonkin verran itään" täsmää täydellisesti siihen, että laiva on vetänyt ankkuria lännestä itään ja rikkonut putken.

Ja se että SGV Flot pyöri putken ympärillä perjantaista sunnuntaihin täsmäisi täydellisesti myös siihen, että skönäreillä on ollut vähän koukku jumissa ;D

Ainoa mitä mietityttää on aluksen vetoisuus: 2615 t. (Vrt. NN PolarBear 16324 t. ja Sevmorput 38226 t.). Ts. pikkualus kyseessä.

Vedetäänkö tällä peräankkurilla teräsputki mukanansa?


Lisäkuvia paatista:
    https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:350972/shipname:SGV%20FLOT?order=date_uploaded
"They were some bad people... I say hombres."

duc

Vahinko vai tahallinen vahingoittaminen (sabotaasi)?

KRPn ylitarkastaja ehti jo todeta, ettei tällainen vahingossa synny.

https://yle.fi/a/74-20054548

QuoteKeskusrikospoliisi tutkii kaasuputken vaurioita törkeänä tuhotyönä – merialueella on liikkunut paljon aluksia

10.10. 17:56

Päivitetty 10.10. 18:17
Keskusrikospoliisin (KRP) rikosylitarkastaja Timo Kilpeläisen mukaan KRP on tänään käynnistänyt esitutkinnan liittyen Suomenlahden kaasuputken vaurioon.

Rikosnimikkeenä on törkeä tuhotyö, joka lähtee siitä epäilystä, että vauriot kaasuputkeen ovat tulleet ulkopuolisen toimijan toimesta.

– Vauriokohta on ollut sen laatuinen, ettei se ole voinut vahingossa syntyä. Kokoluokka on sellainen, että kyseessä on tahallinen teko, KRP:n Kilpeläinen toteaa.

Tällä hetkellä vuotokohdassa ja sen ympäristössä suoritetaan teknistä tutkintaa.

Oliko hänellä tieto, että putki oli liikkunut kuin ankkurin vedon seurauksena. Näissä on tapana hutkia ennen tutkimista, varsinkin kuin maaperä propagandalle on otollinen.

Nyt sitten poliitikot vetävät spekulointeja takaisin:

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009914803.html

Quote
"Sorruin spekuloimaan" – puolustus­valio­kunnan puheen­johtaja kertoo, mitä ajattelee epäillystä sabotaasista
Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra (kok) arvioi nyt, tarvitseeko Suomi apua muilta Nato-mailta Itämeren valvontaan.

Erno Lais
11.10. 11:51
PUOLUSTUSVALIOKUNNAN puheenjohtaja Jukka Kopra (kok) kieltäytyy arvioimasta sitä, miten Balticconnector-kaasuputken vauriot on aiheutettu.

Pidättäydyn tekemästä arviota sen takia, että arvioni voi olla väärä ja se voi lähteä elämään. Se voi luoda pohjaa kaikenlaisille vaihtoehtoisille teorioille. Nyt meidän pitäisi välttää sellaisia.

– Odotan Krp:n tutkintaa, jolloin tiedämme faktapohjaisesti tapahtumat ja vauriot. Kaikenlainen spekulaatio palvelee nyt jotain muuta kuin Suomen etua.

Vielä tiistaina Ylen A-studiossa Kopra spekuloi, olisiko vaurio aiheutettu lanaamalla isolla ankkurilla putkea.

Voisiko olla niin, että on tahallaan lanattu isolla ankkurilla – jättimäisen laivan perässä vedetty sitten pohjaa pitkin, jolloin varmasti menee paikkoja rikki, Kopra pohti A-studiossa.

"
Kaikenlainen spekulaatio palvelee nyt jotain muuta kuin Suomen etua.
Kopra sanoo, että hänen olisi ollut parempi jättää spekuloimatta.

Sorruin siinä vähän spekuloimaan, mutta siihen ei pitäisi nyt ruveta, Kopra sanoo.

– Ainakaan minä en ala jatkossa spekuloida. Te (media) ja asiantuntijat ovat toki vapaita analysoimaan.
Korostus minun

Mopo lähtee käsistä paremmissakin piireissä saati somessa. Some on täynnä siantuntijoita asiassa kuin asiassa, ja sensuuria. Noloa, etten sanoisi, kun puolustusvaliokunnan PJ. hutkii ennen tutkimista, aivan kuin että KRPn päällikkötason ukko rajaa heti aluksi vahingon mahdollisuuden pois. Asiallisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta vallanpitäjän väärä käsitys on vahingollinen, varsinkin jos ei sitä ymmärrä. Moni sota syttyy typeryyden ja vahinkojen seurauksena. Missä peili? :facepalm:
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Pakkanen

Missä Flot, siellä ongelma.

Quote
Russia claims two commercial ships hit by Ukrainian missiles

The 3,300 dwt ore/oil carrier SGV Flot (IMO 8033089) owned by Samarashipping, and the 4,000 dwt general cargo ship Seraphim Sarovskiy (IMO 8867222) owned by Rechmortrans, were identified as the ships that had been hit – by a Ukrainian Armed Forces' missile strike at around 11:00 local time on February 24th 2022 as part of the Ukrainian response to the invasion by Russian troops that started before dawn on Thursday.

https://insurancemarinenews.com/insurance-marine-news/russia-claims-two-commercial-ships-hit-by-ukrainian-missiles/

Penan kaveri Eki

Quote from: Pakkanen on 11.10.2023, 13:14:17
Missä Flot, siellä ongelma.
...
https://insurancemarinenews.com/insurance-marine-news/russia-claims-two-commercial-ships-hit-by-ukrainian-missiles/

Niinpä. Onpa sitä näköjään oltu ennekin myrskysäässä ankkurin varassa, huonolla menestyksellä:

QuoteRussian river-sea type cargo shipSGV-FLOT arrived at Batumi Anchorage, Georgia, Black sea, on Jan 7, from Istanbul. On Jan 15 in strong western wind, ship's anchor dragged, and she drifted towards the shore. Local news and emergency service aren't able to determine ship's status and condition, saying only, that "situation is under control" and that grounding was prevented.
https://www.maritimebulletin.net/2022/01/15/russian-cargo-ship-drifted-ashore-in-stormy-black-sea-video/
"They were some bad people... I say hombres."

Pakkanen

Quote from: duc on 11.10.2023, 13:11:33
Noloa, etten sanoisi, kun puolustusvaliokunnan PJ. hutkii ennen tutkimista, aivan kuin että KRPn päällikkötason ukko rajaa heti aluksi vahingon mahdollisuuden pois.

Eiköhän kyse liene vain ohjeistuksesta olla kommentoimatta asiaa.

Tämä kertoo missä mennään;

Quote
Suomen kriittisen infran varautumistasoa on nostettu putkivuodon ja kaapelin katkeamisen vuoksi
https://yle.fi/a/74-20054483

Lalli IsoTalo

Quote from: Lalli IsoTalo on 11.10.2023, 10:01:32
Yllättäen Palsternakkakin esitti, suht' järkevästi, että rüzzällä on tapana kokeilla kaikenlaista, ja katsoa millaisen reaktion se aiheuttaa vastustajassa. Eli siis rüzzä ei yritä saada aikaan tiettyä reaktiota, vaan selvittää mikä reaktio milläkin tökkimisellä saadaan aikaan. (Näillä voi sitten täydentää omaa sotapelimallinnusta.)

Quote from: https://twitter.com/joetuotto/status/1711817212619542941Otto Juote @joetuotto

Venäjän valtioterrorismiin pitäisi reagoida epäsymmetrisesti.

Vastareaktion pitäisi olla joko odottamattoman suuri tai pieni.

Jos ryhdymme osapuoleksi, jonka voimankäytön kynnys ja tavat ovat ennustettavia, niin strateginen liikkumatilamme, mahdollisesti edelleen syvenevässä kriisissä, kutistuu hyvin pieneksi.

Rikkomalla odotukset ja käyttäytymällä arvaamattomasti, voimme asemoitua tavalla, jossa eskalaatiota ja sen riskejä kanssamme on hankala ennakoida, mikä jatkossa vähentää riskiä eskalaation aloittamisesta tai syventämisestä.

Epäjohdonmukaisuus ja suhteettomuus ovatkin nyt oleellisen tärkeitä.

Sen sijaan, että sulkisimme jonkun konsulaatin ja lähettäisimme tosi vihaisen nootin, niin olisi rationaalisempaa esimerkiksi linnoittaa Ahvenanmaa ja ilmoittaa, että Suomi hankkii suorituskykyisen sukellusvenelaivaston.

Vaihtoehtoisesti voisimme olla tekemättä nyt mitään ja seuraavalla eskalaatiokierroksella reagoida  massiivisesti.

Taloudellisesti voi kuitenkin olla halvempaa rikkoa odotukset heti eskalaation alussa.

10. lokak. 2023

QuoteSiri Karta @SiriKartaKaur

Kai ymmärrät, että Suomi on saanut olla rauhassa näin kauan siksi, että sen toiminta on ollut ennalta-arvattavaa, luotettavaa, eikä ole aiheuttanut uhkaa Venäjälle?

Ymmärrätkö yhtään miten vakavaa asiaa ehdotat?

Suomi on minikansa, korkeintaan keskikokoisen kaupungin kokoinen
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Puskistahuutelija

Jo se asia sulkee vahingon mahdollisuuden käytännössä pois, että kaasuputken ja tietoliikennekaapelin viat sattuivat täysin samassa aikaikkunassa. Mikä on matemaattinen todennäköisyys sille, että samalla vesialueella tapahtuu kaksi infrastruktuuria vahingoittavaa vahinkoa samanaikaisesti? Aivan mitätön.

Venäläiset osaavat tehdä temppujaan niin, että yksittäisinä tapahtumina vahingon mahdollisuus on olemassa. Voivat sen nojalla aina kiistää kaiken ja sanoa, etteivät ole tehneet mitään. Se on heidän toimintansa ydin koska he tietävät, että meillä lännessä täytyy olla täysin kiistattomat todisteet kaikkeen.

Ei tästä nyt mitenkään kauheasti pidä pelästyä, mutta vastatoimia on tehtävä. Ovat ne sitten mitä tahansa.

Reino Rivimies

Mikäli Venäjä osoittautuu tekijäksi, Suomi ja Nato vastaavat "yhtenäisesti ja päättäväisesti'. - Eli suurlähettilään nuhtelu ja tiedotteellinen julkilausuma? Vapise Venäjä!

duc

Quote from: Puskistahuutelija on 11.10.2023, 16:19:52
Jo se asia sulkee vahingon mahdollisuuden käytännössä pois, että kaasuputken ja tietoliikennekaapelin viat sattuivat täysin samassa aikaikkunassa. Mikä on matemaattinen todennäköisyys sille, että samalla vesialueella tapahtuu kaksi infrastruktuuria vahingoittavaa vahinkoa samanaikaisesti? Aivan mitätön.

Venäläiset osaavat tehdä temppujaan niin, että yksittäisinä tapahtumina vahingon mahdollisuus on olemassa. Voivat sen nojalla aina kiistää kaiken ja sanoa, etteivät ole tehneet mitään. Se on heidän toimintansa ydin koska he tietävät, että meillä lännessä täytyy olla täysin kiistattomat todisteet kaikkeen.

Ei tästä nyt mitenkään kauheasti pidä pelästyä, mutta vastatoimia on tehtävä. Ovat ne sitten mitä tahansa.
Lihavointi minun.

Onpa utopistinen käsitys länsimaista. Kiistattomin todistein esim. YK siunasi Irakin raunioittamisen ja sitä seuraavan pakolaisvyöryn Eurooppaan, mutta kemiallisia aseita ei kuitenkaan löydetty. Muutoinkin legalismi on perin vaarallinen mutta yleinen ajatusmaailma erityisesti juristeilla. Onhan oma tieteenala täydellinen. Jurismi ja matematiikka tosin eivät ole sama asia, vaikka kovin mielellään matemaattista logiikkaa siinä käytetään.

Myrskyssä kaksi laivaa, joista toisen ankkuri tarttuu kaasuputkeen toisen tietoliikennekaapeliin voisi olla akateeminen arvaus, mutta matemaattisesti ilmeisesti todennäköisyys on mitätön. Millaista matematiikkaa tässä myrskyssä tarvitsee käyttää, että todennäköisyys olisi nollaa suurempi? Aksiomaattinen ei imaginäärilukuineen kai kelpaa.

Tehkää toki vastatoimia jo tässä vaiheessa. Siitä on varmasti paljon hyvää tiedossa ainakin uskottavuudelle. Jääköön facepalm, kun sitä olen jo likaa käyttänyt.

Erityisen kiinnostava tilanne olisi, jos venäläinen ankkuri olisi molemmissa saanut aikaan tuon "vahingon". Siitäpä "sota" syttyisi ja nootit sinkoilisi. Maarianhaminan lähetystön saa kyllä suljettua ilman salaliittoteorioita. Hallituksen päätös ja saletisti menee eduskunnassa läpi ja poliisit hoitamaan asia. Venäjälle yksi hailee tässä tilanteessa. Ei siihen tätä mysteeriä perusteluksi tarvita.

Edit. Tarkennus.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Ajattelija2008

Quote
Lohi KRP:stä sanoo, että vauriosta on syytä epäillä, että siihen käytettiin ulkoista voimaa, jolloin kyseessä on rikos. KRP otti vetovastuun tutkimuksista tiistaina rikosnimikkeellä törkeä tuhotyö.

Samaan aikaan Viron talousvyöhykkeellä vaurioitui Elisan tietoliikenne kaapeli meren pohjassa. KRP selvittää, onko kaapeleiden vaurioitumisella jotakin yhteistä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d5ff4d65-1fa2-4d8a-8ff4-d0ef16882a52

KRP:n mukaan "mekaaninen voima" on rikkonut maakaasuputken. Jos joku laiva tunnustaa laskeneensa ankkurin kiellettyyn paikkaan, hyvä.

Jos kyseessä on sabotaasi, niin juttu tuskin selviää. Myös Nord Stream olisi voitu tuhota mekaanisella voimalla, mutta siellä sabotööri valitsi mahdollisimman näyttävän tavan viestittää, että maakaasuputken käyttö loppuu nyt.

P

Luulisin, että tavallisella ankkurinkäytöllä ei kyllä metrin sorakerroksen alle haudattu betonoitu teräsputki hajoa. Ja ei kyllä yleensä ankkuroida 60-70 metriä syvään kohtaan, koska ankkuriketjut eivät yleensä riitä enää pitoon. Se ankkurihan itse ei juuri sitä kitkaa tee ison laivan kohdalla, vaan se pohjassa makaava ketju... 

Jossain 70 m syvyydessä ei riitä ketjua, eikä ole kunnon pitoa. Eikä se pelkkkä ankkuri, vaikka pohjaan yltäisikin kykene kummoiseen "väkivaltaan"... Isoa haudattua betonoitua putkea vastaan...  Ja ei tavallisen rahtilaivan koneilla niin kovia voimia saada.

Joku jättikokoinen leikkaava "erikoisnaara", yhdistettynä vetokykyiseen alukseen...  Eikös Huippuvuorilla oltu katkottu jotain datakaapeleita taannoin ja kiskottu niitä pitkälle?

Joku erikoiskoura/naara, joka on suuniteltu tarttumaan ja katkomaan kaapeleita ja vaurioittamaan putkia alukseen, joka kykenee laskemaan sellaisen ja aluksella on kyky kuvantaa pohjaa ja vetovoimaa kiskoa...Esim. joku erikoisalus/hinaaja, jollaisia käytetään esim öljykentilla yms.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

duc

Quote from: Ajattelija2008 on 11.10.2023, 17:40:07
Quote
Lohi KRP:stä sanoo, että vauriosta on syytä epäillä, että siihen käytettiin ulkoista voimaa, jolloin kyseessä on rikos. KRP otti vetovastuun tutkimuksista tiistaina rikosnimikkeellä törkeä tuhotyö.

Samaan aikaan Viron talousvyöhykkeellä vaurioitui Elisan tietoliikenne kaapeli meren pohjassa. KRP selvittää, onko kaapeleiden vaurioitumisella jotakin yhteistä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d5ff4d65-1fa2-4d8a-8ff4-d0ef16882a52

KRP:n mukaan "mekaaninen voima" on rikkonut maakaasuputken. Jos joku laiva tunnustaa laskeneensa ankkurin kiellettyyn paikkaan, hyvä.

Jos kyseessä on sabotaasi, niin juttu tuskin selviää. Myös Nord Stream olisi voitu tuhota mekaanisella voimalla, mutta siellä sabotööri valitsi mahdollisimman näyttävän tavan viestittää, että maakaasuputken käyttö loppuu nyt.
Korostus minun.

Tämä keissi päätynee semanttiseen ja juridiseen määrittelyyn, mitä laivan ankkurin vaurioittaman kaapelin ja putken seurauksella tarkoitetaan eli tuhotyötä vai vahinkoa. Jos Suomen laissa ankkurin laskeminen myrskyssä alueelle, jossa kaasuputki sijaitsee on kiellettyä ja tuulen voimasta ankkurin katkaisema putki on juridisesti törkeä tuhotyö, niin sitten se juridisesti niin on riippumatta tahallisuudesta, mitä sillä arkikielessä sitten tarkoitetaankaan. Mahtaako kansainvälisillä vesillä ja Suomen talousalueella liikehtivän aluksen kapteeni myrskyssä ottaa huomioon, että ankkuri voi repiä kaasuputken, joka jossain laivan alla on kivillä peitettynä tai sitten ei? No, juridiikka toimii omalla arkijärjelle toisinaan vieraalla logiikallaan ja määritelmillään, mikä ei ole akateemiseen jargoniin tottuneelle ihmetyksen aihe. Jos kaasuputken repi rikki suuri ankkuri ja se on rikos Suomen lain mukaan, niin kyse lienee lähinnä näytöstä, minkä aluksen ankkurista on kyse. Sitä kai KRP tässä selvittää. Langettava tuomio varustamolle ja sakko, jonka se maksaa ja elämä jatkuu. Spekulointi Venäjän sabotaasista ei taas pääty koskaan. Tietysti syyllinen lienee jo päätetty, kun esitutkinta aloitetaan, ja tärkeää on vain, ettei tutkintaa sähelletä tai muotovirhein pilata, jotta ennakkoon päätetty syyllinen saa varmasti ansionsa mukaan, tai edes sinne päin. Josko edes toinen ankkureista olisi venäläisen varustamon, niin väki olisi tyytyväinen. Ankkuriteoria lienee räjähdystä todennäköisempi, etenkin tietoliikennekaapeliin osalta. Mahtaakohan Viron lainsäädäntö pitää kaapelin merenpohjasta kaivanutta ankkuria rikoksentekovälineenä ja Viro takavarikoida ankkurin museoitavaksi?

Ankkuri(lapsi)teoriasta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009915924.html

Quote
Asiantuntija nostaa esiin kolme tapaa kaasu­putki­sabotaasiin – yksi selvästi toden­näköisin
Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja Jukka Savolainen sanoo, että Balticconnector on kestävin mahdollinen rakenne, joka veden alle on voitu rakentaa.

Petri Seppä
16:08

HYBRIDIOSAAMISKESKUKSEN verkostojohtaja Jukka Savolainen nostaa esiin, että Suomen ja Viron välillä Suomenlahden pohjassa kulkeva Balticconnector-kaasuputki on voinut tuhoutua kolmella tavalla.

Jo tiistaina pääministeri Petteri Orpon (kok) ja eri viranomaisten yhteisessä tiedotus­tilaisuudessa todettiin, että kaasuputken tuhoutuminen johtui ulkopuolisen tahon tarkoituksellisesta ja tahallisesta teosta, joka ei voinut olla vahinko tai sattumaa.

Balticconnector on 1,6 senttiä paksusta hiiliteräksestä tehty putki, jota on suojaamassa vielä betonivaippa. Kriittisimmillä alueilla putken suojana on vielä metrin paksuinen kivikerros, ei kuitenkaan kaikkialla.

- -

1. Laivan ankkuri
Putki on voinut tuhoutua niin, että on laahattu merenpohjaa tarpeeksi isolla ankkurilla, ja ankkuri on ottanut putkeen kiinni.

- -

– Vaikka itse putki on vankkaa tekoa, niin siinä on oltava liitoskohtia. Voi kuvitella, mitä tapahtuu jäykälle putkirakenteelle. Jos sellaista vetää riittävän kovalla voimalla, niin jostakin liitoskohdasta putki antaa periksi, Savolainen sanoi.

Savolainen sanoo, että riittävän iso ankkuri kyllä tarraa halkaisijaltaan puolimetriseen putkeen.

– Pienempi ankkuri voisi kiivetä putken yli, mutta isomman ankkurin siivet kyllä tarraavat putkeen kiinni – varsinkin, jos aluksella on riittävän hidas vauhti.


Venäläinen rahtilaiva pysytteli koko viikon­lopun Suomenlahdella kaasu­putken vaurio­paikan lähellä. Se olisi Savolaisen mukaan jo riittävän iso laiva vetääkseen putken rikki.

– Tekoaikaan oli vielä varsin kova tuuli. Myötätuuleen vetäessä sekin antaa hurjasti vipuvoimaa lisää, Savolainen sanoo.

Näillä tiedoilla näyttäisi, että ankkurista olisi kyse. Se on sillä tavalla Suomelle iloinen tekotapa, että on iso mahdollisuus siihen, että alus saadaan selville. Toisaalta vastapuolen on sitten helppo sanoa, että kyseessä oli silkka vahinko, Savolainen pohtii.

- -

Savolainen sanoi IS:lle, että myös Viron talousalueen puolella tapahtuneen tietoliikenne­kaapelin katkeamisen todennäköisin syy on ankkuri.

– Aina silloin tällöin on ankkurien mukana nostettu pohjasta erilaisia kaapeleita ihan vahingossakin. Kaapeli on niin paljon kaasuputkea pienempi, että vahinko­tapauksessa laivassa ei edes huomata, että kaapeli on lähtenyt ankkurin matkaan.

- -
Lihavointi minun.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

duc

Poliisi voisi olla täsmällisempi lausunnoissaan medialle. KRPn ylitarkastaja Kilpeläisen mukaan vahingon mahdollisuus on rajattu pois.1 Sitten esitutkinnan yleisjohtaja ylikomisario Lohi toteaa seuraavana päivänä: Mtv
QuoteKRP:n tutkinnan yleisjohtaja, rikosylikomisario Risto Lohen mukaan KRP:llä on tällä "useampikin tutkintalinja" siitä, mitä Suomenlahdella on tapahtunut ja mikä on aiheuttanut maakaasuputken vaurioitumisen.

- -

Tällä hetkellä ote on objektiivinen, eli mikään tutkintalinja ei ole ylitse muiden. Lohen mukaan edelleen pidetään mahdollisena, että vaurio on voinut tapahtua vahingossa. Hän ei kuitenkaan ota kantaa siihen, onko todennäköisempää, että vaurio on aiheutunut tahallisen vai tahattoman toiminnan kautta.
Korostus minun

Ota siinä sitten selvää, mitä keskusrikospoliisi tarkoittaa vahingolla ja tahallisuudella. Tämän voi toki tulkita, että Lohi on harkitsevampi sanoissaan kuin esimiehensä,2 tai tulkita, ettei poliisi oikein tiedä, mitä uskaltaa sanoa, mihin viittaavat tällaiset kielikukkaset: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d5ff4d65-1fa2-4d8a-8ff4-d0ef16882a52

Quote– Se ei välttämättä vaikuttaisi ankkurilta, mutta mekaaninen voima ei poissulje sitä, Lohi sanoo.

Toki kaikki (juridiset) päätökset tehdään tässä valtiossa vasta, kun on kiistattomat ja aukottomat todisteet. Elämmehän absoluuttisen totuuden eli Suomen oikeuslaitoksen valvovan silmän alla. Siispä odotetaan, kun se lopulta kertoo totuuden, kuka ja mikä kaasun tulon putkessa päätti ja ennenkaikkea miksi. Sitten voimme turvallisesti leimata syyllisen, koska tiedämme kiistattomasti, mitä on tapahtunut, tai ainakin tuomioistuimen prosessitotuuden, kuten tapana on sanoa.

Edit. Korjasin oikean linkin viimeiseen lainaukseen ja noottiin nro 2.



1
Quote– Vauriokohta on ollut sen laatuinen, ettei se ole voinut vahingossa syntyä. Kokoluokka on sellainen, että kyseessä on tahallinen teko, KRP:n Kilpeläinen toteaa.
https://yle.fi/a/74-20054548

2
QuoteJokainen kuva on arvioitava erikseen. Kuva ei saa aiheuttaa spekulaatiota. Olemme lain sallimissa rajoissa niin avoimia kuin mahdollista, Lohi vastaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d5ff4d65-1fa2-4d8a-8ff4-d0ef16882a52
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'