News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Eläkehomma

Started by Lalli IsoTalo, 07.07.2023, 20:33:55

Previous topic - Next topic

Dangr

:silakka:
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Viimeinen linja

Tota noin... mistäs sitä alottaisi. Olen pyrkinyt turvaamaan tulevaisuutta siten että maksoin talolainan kovalla tahdilla pois ettei ainakaan siitä ole velkaa. Lisäksi olen tehnyt pientä keikkaa iltaisin ja viikonloppuisin, muutamia satasia niistä on saanut mutta onhan sekin jotain. Lisäksi olen pohtinut johonkin lämpimään halvemman elintason maahan muuttamista mutta siinä on jarruna ettei vaimoa kiinnosta pätkääkään. Voisihan sitä harkita että minä olen jossain muussa maassa talvet ja hän täällä, en tiedä toimiiko. Säästöhommia on nakertanut lasten nouseva kulutus, minä yritän säästää ja he tuhlaavat mutta minkäs teet niin se vain on  ;)
Siihen en enää usko että valtiolta saisin jotain eläkettä, ainakaan sellaista millä tulisi toimeen kyllä jokainen on omillaan tulevina vuosina.

KamalaJari

Jos on nuorisoa tonteilla kannattaa koittaa selittää säästämisen tärkeyttä , vaikka edes vähän jemmaan säännöllisesti niin siitä kasvaa ajan kanssa kohtuu kassa.

Olen varma että tämän päivän nuori kaarti ei tule eläkkeistä pahemmin nauttimaan . joku ne pöllii taatusti.
Miksi Jumala teki Suomalaisista lampaita joita keritään ?

Lalli IsoTalo

[tweet]1779904775233888319[/tweet]

QuoteSuvi-Anne Siimes muisteli X:ssä vuosiaan politiikassa. "Suomi täytti silloin EMU-kriteerit sillä, että yksityisen sektorin eläkevarat päätettiin kansallisella tulkinnalla lukea osaksi julkista sektoria. Sillä varmistettiin jo ennakkoon se, että saatoimme liittyä EMU:uun ensimmäisten joukossa."

Suomi siis huijasi euroon menossa samalla lailla kuin Kreikka, joka väärensi tilastoja saadakseen EMU-kelpoisuuden. Ilman tätä temppua (petosta) Suomi ei olisi päässyt EMUun eikä Lipponen ja Niinistö olisi voineet sopia euroon siirtymisestä.

Suomen eläkevarat eivät ole valtion velkojen takuina, mutta on suuri riski, että EKP:n tullessa määräämään Suomen asiat, yhtenä velanhoitovälineenä olisivat yksityiset eläkevarat. Onhan Suomessa EKP:n kanssa sovittu, että eläkevarat ovat osa julkista sektoria. Kuntien (KEVA) ja valtion eläkerahastot ovat vaarassa ilman selityksiä
.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Olipakerranelämä

Töeläkeläisten asumistukiin kajotaan nyt hitlerimäisesti, kiitos
riikka purran ?

Työelämänsä kunnioitettavasti suorittaneet ja kansaneläke, työeläke, sosiaaliturva, työttömyysturva, sosiaaliturva, ym. monet muut valtion
määräämät maksut maksaneet nostetaan nyt framille syyllisenä
valtion velkaantumiseen.

Kelalla maksatetaan nyt maahan muuttajien elatus, vaikka Kelan pitäisi ensisijaisesti maksaa Suomalaisille perustoimeentulo, eli maahanmuuttajat elätetään Suomalaisten maksamilla kansaneläkemaksuilla !

Jos Kela ja miljardituloja nettoavat työeläkekeyhtiöt maksaisivat täyden eläkemaksun kaikille pienituloisillekin, eivät Suomenkaan eläkeläiset joutuisi leipäjonoihin tai asumistukijonoihin,

Suomalaisille kymmeniä vuosia työskenneille pienituloisille ja koko ikänsä pakollisia työeläkemaksuja ym. maksaneille suomalaisille nykyhallitus tarjoaa vain leikkauksia toimeentuloon.

Me nykyiset eläkeläiset noudatimme lakeja, vaikka kapinoinnekin sitä,
että maksamamme eläke- etuudet nollattiin 7- 8 vuoden kertymiltä aikoinaan.

Lalli IsoTalo

— Missä N, siellä R

simppali

Olin viimeiset vuodet,,, 8v.  pöydän takana istuva hahmo. 27.9.2023 tuli sitten se päivä; aivoinfarkti, en muista mitään Meilahdesta. Muikki kävi katsomassa tunnin sairaalaan saapumista ,,kuola valui poskille, oikea käsi halvatui ja jalka.
Se lähti itkien pois, lääkäri on itsekin.
En kaipaa työelämää, vähän vaille vuosi on tapahtumasta. Työkyvyttömyyseläkkeellä  olen,,puheterapia, mutta liikkuminen on kuin 30 vuotta siten.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

KamalaJari

Quote from: Olipakerranelämä on 10.08.2024, 12:32:22
Töeläkeläisten asumistukiin kajotaan nyt hitlerimäisesti, kiitos
riikka purran ?

Työelämänsä kunnioitettavasti suorittaneet ja kansaneläke, työeläke, sosiaaliturva, työttömyysturva, sosiaaliturva, ym. monet muut valtion
määräämät maksut maksaneet nostetaan nyt framille syyllisenä
valtion velkaantumiseen.

Kelalla maksatetaan nyt maahan muuttajien elatus, vaikka Kelan pitäisi ensisijaisesti maksaa Suomalaisille perustoimeentulo, eli maahanmuuttajat elätetään Suomalaisten maksamilla kansaneläkemaksuilla !

Jos Kela ja miljardituloja nettoavat työeläkekeyhtiöt maksaisivat täyden eläkemaksun kaikille pienituloisillekin, eivät Suomenkaan eläkeläiset joutuisi leipäjonoihin tai asumistukijonoihin,

Suomalaisille kymmeniä vuosia työskenneille pienituloisille ja koko ikänsä pakollisia työeläkemaksuja ym. maksaneille suomalaisille nykyhallitus tarjoaa vain leikkauksia toimeentuloon.

Me nykyiset eläkeläiset noudatimme lakeja, vaikka kapinoinnekin sitä,
että maksamamme eläke- etuudet nollattiin 7- 8 vuoden kertymiltä aikoinaan.

Niin , teidän johtajanne ovat pettäneet teidät kerta toisensa jälkeen , tietävät teidän tietävän ja siksi vihaavat teitä.

Vihaavat teitä ja siksi kusettavat teitä aina vain enemmän ja joku kohdassa , täyttävät maan muukalaisilla koska voivat ja näyttävät teille fingeriä.

Potkaisevat teidät likaiseen katuojaan samaan aikaan kun paapovat lemmikkejään.

Haluaisinkin kysyä teiltä arvon kansalaiset , miltä nyt tuntuu ?

dothefake

Ihan hyvältä, rehteinä suomalaisina kannamme kortemme kekoon, kuten kuuluukin. Edellisten hallitusten holtittoman menon korjaaminen vaatii isänmaallisuutta ja sitä ei kaikilta löydy, valitettavasti. Kuten ei sitäkään, että oman suosion menettämisen pelkokaan ei estä tekemästä oikein.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

KamalaJari

Se kai tässä maassa vikana onkin kun aina vain tuntuu hyvältä mutta lainatakseni erään suuren filosofin sanoja " vaikka tekee kipeää niin ei haittaa " .

Äpyli

Itse aloitin eläkesäästämisen muistaakseni 24-vuotiaana. Ei sinne nyt mitään hirmurahoja ole ehtinyt kertyä mutta kuitenkin jotakin, teoriassa sitä pääsee kuusinumeroiseen summaan eläkeikään mennessä mikäli saa jonkinlaista tuottoa ja jatkaa säntillistä sijoittamista. Osakkeisiin sijoittamalla saa parempaa tuottoa mutta riskiäkin on sitten enemmän. Olennaista kuitenkin, että jotenkin säästää, se on yleensä ihan järkevä strategia motiivista riippumatta.

Elämä kuitenkin on arvaamatonta ja eläkeikään on vielä pitkä matka. Oma motiivi säästämiselle on lähinnä rahaa perheen/jälkikasvun käyttöön, toki sillä voi omaakin elämänlaatua parantaa jos tulee terveyshuolia mutta muuten oma elämäntyyli ei vaadi isoja rahasummia. Oikeastaan minulla on haaveena elää vaatimattomammin, mutta lähempänä luontoa. Linkolalaisittain. Onkimisen välissä voi keitellä pannukahvit ja öyhöttää hommalla.

Eläköitymisikää sen sijaan olen jonkin verran pohtinut. Minulla ei ole vahvaa mielipidettä siitä kuinka pitkään haluaisin työskennellä. On vaikea tietää, mitä tulevaisuuden minä elämältään haluaa. Arvostan kyllä vapautta ja vapaa-aikaa mutta tunnistan kyllä senkin puolen, että jos ei keksi parempaakaan tekemistä, niin silloin voi työtäkin tehdä mikäli työkykyä riittää. Optimitilanne voisi olla se, että voi tehdä työtä jos huvittaa, mutta ei ole pakko, ja voisi valita työn sisällön tarkemmin. Onko tämä realismia tulevaisuuden työmarkkinoilla, ei voi tietää. Voi myös olla, että tulevaisuuden minä alkaa arvostaa entistä enemmän vapaa-aikaa jolloin ratkaisuna voi olla mahdollisimman varhaisen eläköitymisen tavoittelu.

ikuturso

YLE jutussa Kok, SDP ja persunuorten pj:t pohdiskelevat eläkeasiaa. Mukana lyhyitä haastatteluvideoita ym.
https://yle.fi/a/74-20106678

Kysytään maahanmuutosta turvaamaan eläkeikää:
SDP: Kyllä me niitä tarvitaan maksamaan
Kok: Kuka tänne tulisi ylläpitämään järjestelmää loppuiäkseen, outo kieli ja pieni syrjäinen maa
PS: Saa tulla jos tulee työllään toimeen ja maksaa veroja ja ylläpitää järjestelmää.

Aiotteko hankkia lapsia:
Kok: Ehkä, mutta ei maksamaan järjestelmää. (siihen tarvitaan nee....iorjuutta?)
PS: Olen nelilapsisesta perheestä ja katson että minunkin velvollisuuteni on vanhempieni ja isovanhempieni perintöä viedä eteenpäin ja hankkia myös omia lapsia
SDP: Tämä nyt on vaikea kysymys, jollaista ei voi kysyä tuolla kadulla (mis.vit. kadulla, kun tätä kysytään sulta ja tässä ja nyt) kun on niitä biologisesti lapsettomia ja pitäisi näitä kehittää näitä palveluita ja sijaissynnyttäjiä ja

Muut puhuu lapsistaan avoimesti, niin demari tekee siitä taas ihmisoikeus, woke ja loukkaantumiskysymyksen.

Siinä esitetään noille nuorille YLE laskuri (artikkelissa mukana) jossa he toteavat, että työuransa aikana maksavat puoli miljoonaa ja pitää elää 82 vuotiaaksi ennen kuin on eläkkeenä saanut saman määrän rahaa, mitä on järjestelmään maksanut. Muut vaan pyörittelevät silmiään, mutta PS kundi vetää heti hihasta, että nykyisellä eliniänodotteella yhtälö ei monenkaan kohdalla toteudu.

Sama laskuri pitäisi laittaa jokaiselle työperäiselle mamulle eteen: Kun teet töitä Suomessa, neljännes palkastasi menee järjestelmään, josta saat sen takaisin siihen mennessä kun täytät 82, mikäli olet Suomessa niin kauan ja mikäli elät niin pitkään. Työurasi aikana eläkemaksuillasi maksetaan suomalaisten suurten ikäluokkien ylläpitoa ja aurinkomatkoja. Heidän eläkesäästönsä on tuhlattu. Haluatko tulla Suomeen töihin? [   ] Kyllä   [   ] Ei   

-i-

MUOKS: tuota kohtaa "Heidän eläkesäästönsä on tuhlattu" kohtaa voisi jatkaa: "mm. kalliisiin vuokra-asuntoihin Helsingissä, joihin majoitetaan siskojasi ja veljiäsi Angolasta, ja joiden vuokra maksetaan sinun maksamistasi veroista. Eli eläkesäätiöt saavat voittoja maksamillesi eläkerahoille sinun maksamistasi veroista. Haluatko jatkaa?  [   ] Kyllä   [   ] Ei"
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

On uutisoitu, että odotettavissa oleva elinikä on Suomessakin kääntynyt laskuun.
Nämä meitä nuorempina kuolevatko sitten kuitenkin jäävät eläkkeelle meitä vanhempina?

Olen nähnyt aiemmin eläkeiän nostoa perusteltavan eliniän odotteen pitenemisellä, mutta nythän eliniänodote lyhenee, aiemmin ja nuorempana siis pitäisi tulevien polvien eläkkeelle päästä.

-PPT-

Ihminen on riippuvainen rutiinista. Kun se ulkona tuleva rutiini töiden muodossa katoaa niin pitää luoda itse jokin rutiini.

Kaikki eivät pysty ja eläköityessä elämä lähtee täysin hanskasta.

KamalaJari

Quote from: -PPT- on 27.08.2024, 16:44:35
Ihminen on riippuvainen rutiinista. Kun se ulkona tuleva rutiini töiden muodossa katoaa niin pitää luoda itse jokin rutiini.

Kaikki eivät pysty ja eläköityessä elämä lähtee täysin hanskasta.

Tuo on totta liiankin usein , lähdetään fugeen eläkepäiville ja aletaan kiskomaan soppaa kun ei muutakaan keksi.

Itse nautin siitä kun ei ole enää mitään pakkoa mihinkään rutiineihin , voi tehdä mitä huvittaa tai olla tekemättä.

Pitkä rupeama työelämässä tekijänä ja yrittäjänä vaativat veronsa eli terveys ei enää ole priima , moni ajattelee että sitku jään eläkkeelle niin sitä ja tätä mutta aika usein terveys rajoittaa haaveita toteutumasta.

Asiat pitää tehdä silloin kun on kondista , ikääntyminen ja eläköityminen on luopumista koko ajan , milloin mistäkin , sitten sen huomaa kun sitä elää.

Penan kaveri Eki

Quote from: KamalaJari on 27.08.2024, 19:38:46
...ikääntyminen ja eläköityminen on luopumista koko ajan , milloin mistäkin , sitten sen huomaa kun sitä elää.

Juice, Syksyn sävel: "...elämä on kuolemista..."
"They were some bad people... I say hombres."

Golimar

Eläkeyhtiöt maksavat jättisummia ulkopuolisille varainhoitajille
Sijoittaminen|Eläkeyhtiöiden salkunhoidon kulut ovat lähes kaksinkertaistuneet vuodesta 2011. Varsinkin pääomasijoittajat saavat eläkevaroista vuolaita palkkioita. Eläkeyhtiö Veritas ei kyennyt kertomaan salkunhoidon kuluista yhtäkään lukua.

Tilaajille

Alex af Heurlin HS
21.12.2023 7:00 | Päivitetty 21.12.2023 9:22

SUOMALAISTEN eläkevarojen hoitajat maksavat ulkopuolisille varainhoitajille yli kaksi miljardia euroa palkkioita vuodessa. Summa vastaa lähes prosenttia kaikista eläkevaroista.

Kulut ovat kasvaneet oleellisesti vuodesta 2011. Varsinkin pääomasijoitus- ja hedgerahastoille maksetut palkkiot ovat paisuneet vuosikymmenen aikana.

https://www.hs.fi/visio/art-2000010060973.html

Suomalaisten eläkerahojen tuotto on heikkoa, ja sijoitusten kulutkin korkeat – Norjassa homma hoidetaan röyhkeästi
Sijoitusten tuotolla on yhä tärkeämpi rooli suomalaisten eläkkeiden rahoittamisessa, mikä panee eläkeyhtiöt miettimään enemmän sijoitussalkkujen maantieteellistä jakaumaa.

ELÄKKEET
9.5.2024
TEKSTI MIKKO NIEMELÄ
4 MIN
Eläkerahastojen sijoitusvuosi on ollut heikko eri puolilla maailmaa, käy ilmi Eläketurvakeskuksen (ETK) selvityksestä.

Eläkesijoittajien keskimääräinen reaalituotto jäi vuonna 2023 vain kahteen prosenttiin. Yleensä sijoituksille on saatu keskimäärin viiden prosentin reaalituotto vuosittain.

ETK:n selvityksessä suomalaisten eläkerahastojen sijoitukset kehittyivät suhteellisen heikosti. Korkean inflaation vuoksi niiden reaalituotto oli keskimäärin 0,2 prosenttia miinuksella. Vuonna 2022 suunta oli vielä surkeampi: silloin sijoitukset painuivat reaalisesti miinukselle peräti 11,5 prosenttia.

Reaalituotto kuvaa tuottoa, jossa on otettu huomioon inflaation vaikutus. Hintojen nousu oli vuonna 2022 poikkeuksellisen voimakasta.

Maksumuurin logo

https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/suomalaisten-elakerahojen-tuotto-on-heikkoa-ja-sijoitusten-kulutkin-korkeat-norjassa-homma-hoidetaan-royhkeasti/

Näin eläkeyhtiöiden sijoitustoimintaa voisi uudistaa – "Pienellä riskilisällä dramaattinen merkitys"
Nykyinen sääntelykehikko ohjaa eläkeyhtiöt sijoittamaan myötäsyklisesti, mikä on ristiriidassa sijoittamisen perussäännön kanssa.

Ilmarisen sijoitusjohtaja Mikko Mursula arvioi, että pidemmällä tähtäimellä heidän osakepainonsa voisi nousta noin 60 prosenttiin.

Suomessa eläkekeskustelu on käynyt kuumana. On puhuttu eläkkeiden leikkauksista osana julkisen talouden vahvistamista, yhtäältä kyseenalaistettu koko eläkejärjestelmän kestävyyttä.

Digitilaus
Ensimmäinen kuukausi vain 2,90 €

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-elakeyhtioiden-sijoitustoimintaa-voisi-uudistaa-pienella-riskilisalla-dramaattinen-merkitys/7128aff0-439c-47c9-a27a-7034b671a048

X

Tuottoihin vaikuttavat myös sijoitustoiminnan kulut. Kulujen määrään vaikuttaa olennaisesti sijoitussalkun rakenne. Tyypillisesti private equity ja muissa vaihtoehtoisissa sijoituksissa kulut ovat korkeat verrattuna pörssinoteerattuihin osakkeisiin tai korkosijoituksiin. Lisäksi kuluihin vaikuttaa missä määrin sijoitustoimintaa on hoidettu oman henkilöstön voimin ja kuinka paljon toimintaa on ulkoistettu sijoitusyhtiöille, joiden kulut voivat olla korkeita. Toiminnan ulkoistaminen voi hankaloittaa myös kulujen mittaamista. On kuitenkin hyvä huomioida, että korkeistakin kuluista huolimatta vaihtoehtoiset sijoitukset ja ulkoistaminen voivat antaa myös korkeampia tuottoja, jolloin nettotuottokin jää korkeaksi (ks. Esim. Sijoitustoiminnan kulut – Työeläkevakuuttajat TELA ry). 

Tämän vertailun ulkomaisten eläkesijoittajien tilinpäätösten mukaan sijoituskulut vaihtelivat vuosina 2021–2022 saatavien tietojen perusteella 0,1 prosentista ja 1,1 prosenttiin pääomista.  Finanssivalvonnan vuoden 2021 arvion mukaan Suomen työeläkevakuuttajien sijoitustoiminnan kulut olivat keskimäärin 0,9 prosenttia

X

https://www.etk.fi/tyo-ja-elakkeet-ulkomailla/kansainvalista-vertailutietoa/rahoitus-ja-sijoitustoiminta/elakevarojen-sijoitustuotot/

https://www.tela.fi/ajankohtaista/qa-tietopaketit/sijoitustoiminnan-kulut/

https://www.pusa.fi/Kirjoituksia.html

https://www.pusa.fi/Renkien%20kaappaus.pdf

https://www.pusa.fi/Renkien%20valta.pdf

simppali

Eilen tuli vastaus KEVA;sta,,,minulle on myönnetty täysimääräinen työkyvyttömyyseläke. 62 vuotta meni siihen.
2023 oikeustieteen tohtori, 2023 syyskuussa elämä näytti voimansa. Neurologi sanoi minulle; Aivot ovat merkillinen opus, saattaa olla, että aivojen hermosolut kasvavat eripaikkaan...minulla kitarointiin.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Siener

Eikö teitä keskustelijoita tämä kiinnosta?

Koko keskustelupalsta vain täynnä USA ja Trump.

Täällä olisi Suomessa monia asioita, joista keskustella.

Kuten eläkkeet ja eläketurva yleensä.

Äänestämällä pääsemme valkitsemaan Suomessa itsellemme mieluisia puolueita tätäkin asiaa koskien.

Siener

Ja sanon sen vielä, että olen syntynyt 1960. Julkisen tiedon mukaan vain me 1960-1964 syntyneet olemme maksaneer ITSE täysomääräisesti eläkkeemme.

JoKaGO

Quote from: Siener on 18.10.2024, 18:58:07
Ja sanon sen vielä, että olen syntynyt 1960. Julkisen tiedon mukaan vain me 1960-1964 syntyneet olemme maksaneer ITSE täysomääräisesti eläkkeemme.

Kohtalotoveri  ;) Onko vielä monta viikkoa lusittavana ennen vanhuuseläkettä? Mulla on viä pual vuatta, kun synnyin vasta marraskuussa.

Mutta joo, tuokin on semmoinen tilastollinen fakta, että meidän ikäluokkamme on maksanut itse eläkkeensä. Se ei toimi yksilötasolla, sillä moni meistä on pudonnut jo pois ja moni myös sitä porukkaa, joka ei ikinä ole maksanut yhtään mitään yhteiseen pottiin.
Nimim. se joka elättää montaa muutakin ja ihan pakotettuna  >:(
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Random Walker

Oot maksanut mitä olet maksanut. Se ei kuitenkaan taida mennä ihan noin. Nyt työssä olevat maksavat, tällä hetkellä eläkkeellä olevien työeläkkeet. Tosin työeläkevakuutusmaksut eivät taida kattaa täysin eläkemenoja, vaan suuri osa tulee valtion budjetista, joka taas katetaan veroja keräämällä (tai velan otolla, joka on myöhennettyä verotusta). 

Lasse

Kun sota tulee ja Suomi on etulinjassa, tai sen edellä, nii lopputulemana tulevien eläkkeensaajienkin rivit harvenevat, joten henkiinjääneille riittää edes jotain, kun tulitus lakkaa.
NOVUS ORDO HOMMARUM

MinäVuan

Quote from: Lasse on 18.10.2024, 20:50:47
Kun sota tulee ja Suomi on etulinjassa, tai sen edellä, nii lopputulemana tulevien eläkkeensaajienkin rivit harvenevat, joten henkiinjääneille riittää edes jotain, kun tulitus lakkaa.

Ootko tosissasi?

Ensinnäkin, jos sota syttyy, ON Suomi etulinjassa. Toisekseen, jos se sota syttyy, eniten kuolee niitä eläkkeiden maksajia.

Lalli IsoTalo

Täällä on muuten ketju
eläkehomma, jossain...
— Missä N, siellä R

P

Ja...  Ette taida nähdä täysmääräistä takaisinmaksua.   :roll:

Itse olen vähän nuorempi, jolla eläkeikä nousee vuodesta toiseen. Luultavasti me maksamme ylitäysimääräisesti, mutta emme saa takaisin täysimääräisesti, kun ja jos joskus yli 70:sinä(?) pääsemme eläkkeelle, jos pääsemme. Tosin Aisha ja Ahmed saapuessaan ulkomailta eläkeiässä tähän uuteen kotimaahan saavat takuueläkkeet. Kiva.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Augustus

Ennen kai eläkkeen tarkoitus oli taata vanhoille ihmisille minimitoimeentulo, kun yhteiskunta oli muuttumassa maatalousyhteiskunnasta kaupunkiyhteiskuntaan, jossa ihmiset kävivät töissä.

Maalla ennen (ainakin teoriassa) vanhuksista huolehdittiin jo ihan samasta syystä kuin lapsista talon piirissä. Kaupungistuneessa yhteiskunnassa ei enää työssäkäyvä voinut huolehtia vanhuksista samalla tavalla kuin maalla. Itse asiassa sama toimii myös lapsien suhteen. Lapset erotetaan vanhemmista nuorella iällä, koska vanhempien työssäkäynti, ja sijoitetaan päiväkotiin.

Toimeentulon turvaava eläke on ihan ok idea, mutta lakisääteinen työeläke on Saatanan keksintöä. Miksi jonkun pitäisi saada enemmän eläkettä, jos on tienannut enemmän työelämässä? Eihän tuolle ole mitään perustelua mitenkään ja ei tuo perustu yhtään mihinkään muuhun kuin ahneuteen.

Eläkejärjestelmä on nykyään työeläkkeineen enemmän ja vähemmän pyramidihuijaus. Järjestelmä toimi niin kauan kuin se toimi, mutta nyt kun maksajia ei enää ole syntyvyyden vähentyessä ja vanhusten elämän pidentyessä, paljastuu ne pyramidihuijauksen piirteet. Eläkejärjestelmää (eli huijausta) yritetään pitää pystyssä roudaamalla maaahanmuuttajia pelastamaan eläkelupaukset, mutta kuten kaikissa pyramidihuijauksissa, ahneella on paskainen loppu.

Periaatteessa se eläkeläinen, joka katsoo "ansaitseensa" oman eläkkeensä on kuin se pyramidihuijauksessa mukana oleva, joka edelleen uskoo tienanneensa rehellisesti rahansa, vähän samaan tapaan kuin joku WinCapita-casessa rahaa ansainnut tyyppi, ennen romahdusta.

P

Ongelma on siinä, että systeemi on muuttunut ponziksi ikäluokkien pienenemisen kautta. Maksajia on aina vähemmän. Eläkkeet ovat kasvaneet rajusti. Ja kaikkia maksuja ei rahastoida, vaan käytetään ponzityyliin sillä hetkellä eläkkeellä olevien eläkeläisten eläkkeiden maksuun...

Se on se ongelma, jota Augustus kuvaa.

Systeemi kaatuu hyvin suurella todennäköisyydellä lopulta, ellei korkeimpia eläkkeitä leikata pakon edessä. Se vaan on ikävähkö fakta, jos jotain ihmettä tai innovaatiota ei tapahdu.

Ja maahanmuutto ei auta tilanteessa, jossa suuri osa maahanmuutosta on muuttamista elämään suomalaisten veronmaksajien kustantamilla sosiaalituilla. Ja eläke on takuueläke, josta ei ole itse maksanut mitään eläkemaksuja. Osa jopa muuttaa suoraan takuueläkkeelle Suomeen.

Maahanmuutosta olisi hetkellistä apua, jos suurin osa muuttajista olisi hyväpalkkaiseen työpaikkaan työllistyviä, kohtuullisen suurta eläkemaksua maksavia, joka toisi ponziin uutta rahavirtaa. Nyt taitaa enemmistö työperäisistä olla wolt-palkkaluokkaa, joka menee hyvin minimipalkalla, jota jatketaan yhteiskunnan maksamalla toimeentulotuella. Se ei kasvata eläkemaksujen virtaa...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.

P

^Binga taitaa olla vain valitettavasti realisti, kun katselee nykyistä ponzi-systeemiä...

Ei pidä ampua viestintuojaa.

Ja leikkaukset ansaittuihin eläkemaksuilla maksettuihon eläkkeisiin. Molemmilta mummoiltani leikattiin eläkkeestä heidän 30-luvun eläkekertymänsä jälkikäteen uudistaesssa eläkejärjestelmää. Kiva.

Ei uutta Auringon alla.

Tavan

Hankkikaa paljon lapsia, kasvattakaa itse eikä ulkoistetusti päiväkodissa - vaikka joutuisikin elämään taloudellisesti köyhää elämää, on se inhimillisesti rikasta. Rakastakaa heitä, keskustelkaa heidän kanssaan paljon ja syvällisesti, auttakaa ja myötäeläkää.

Siinä on paitsi kaunis rakenne elämään, myös kaikista paras vanhuudenturva.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.