News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Orpon hallitus 2023–

Started by totuuspuheasiamies, 16.06.2023, 17:47:47

Previous topic - Next topic

mmm

Quote from: Jepulis on 29.12.2024, 13:12:02

Pienessä ajassa on tapahtunut yrittäjien keskuudessa suuri muutos siinä miten yrittämisen riski ja olosuhteet nähdään. Sanoisin tosin, riski ja yrittämisen olosuhteet on Suomessa olleet aika haastavat aiemminkin.
Yrittäjän riskistä vielä selvennys sinulle ja Niobiumille, että se on laadultaan yrittäjyyden filosofinen peruskivi, samaan tapaan kuin sananvapaus on demokratiassa. Se millä muilla tavoin yrittäjyyttä hankaloitetaan on oma lukunsa, ja näihin ilmiöihin voi puuttua muutenkin kuin ulkoistamalla riskin työntekijälle tai valtiolle. Jos tämä ei kelpaa, niin silloin auvautuu keskustelu siitä, mikä on tukityöllistetyn ja/tai valtion osuus yrityksen omistuksesta, jos kerta yhtiökumppania tai sijoittajaa ollaan tosiasiassa vailla.

Quote from: Jepulis
Palkkatukien idea lienee, että yritys saataisiin kokeilemaan rohkeammin mutta en usko sen toimivan.

Voisi kuvitella näin olevan. En tiedä onko aiheesta mitään statistiikkaa, tai mitä luvut sitten kertovat, mutta palkkatuen ja työkokeilun mielekkyyttää arvioidessa tulisi huomoida ainakin, kuinka monta tukityöllistettyä yrityksellä on ollut jonkin tietyn tarkastelujakson aikana, kuinka moni on lähtenyt kesken kaiken, kuinka moni on passitettu kotiin kesken kaiken, onko työsuhteita muodustunut kokeilujen jälkeen, jos on, kuinka pitkäkestoisia, onko työkeilija tosiasiassa palkattu korvaamaan jotain kalliimpaa/hankalampaa työntekijää jne.
Tuossa on paljon sellaista, mitä ei ikinä saada totuudenmukaisesti tilastoitua, jolloin kokeilujärjestelmien mielekkyyden arvioiminen jää osittain fiilispohjalle. Paitsi tietty jos ainoa päämäärä on, että työttömyystilastot näyttää nätimmältä.

Muilta osin taidan olla samaa mieltä, ja tuosta lihavoimastasi ennustettavuudesta olen itsekin kirjoittanut Myllyn puolella, Miten Suomen talous lähtisi nousuun -ketjussa, vaikka et ehkä alun perinkään ollut eri mieltä siitä, kenelle yrittäjän riski kuuluu.

Helsingin kierrätyskeskus(Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus oy y: 0809814-5) on ainakin surullisen kuuluisa siitä, että sen työvoima koostuu pääsääntöisesti näistä "yhdeksän euron miehistä", ja jos kunnallinen toimija(yleishyödyllinen yritys osana Helsingin kaupunkikonsernia) käyttäytyy tällä tavoin, ei tarvita hirveästi mielikuvista päästä siihen, että samaa tekee ihan oikeatkin yritykset.  Yrityksen näkökulmasta ilmaisesta työvoimasta huolimatta tuotteiden hinnat eivät siltikään lähtökohtaisesti ole kilpailukykyisiä uusien tuotteiden kanssa, tiedä sitten mistä johtuu.

En tiedä voiko jostain selvittää miten ja kenelle osakepääoma on jakautunut, mutta laitan molemmat kivekseni pantiksi, että kyseinen putiikki on kavereille rakennettu hillotolppa soten malliin. PJ on ainakin kaupungin ympäristöjohtaja, muita jäseniä en jaksa googlailla koska lipsuu jo OT:n puolelle.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Jorma M.

Quote from: mmm on 29.12.2024, 03:38:19
Palkkatukea ja muita vastaavia himmeleitä ei pitäisi lähtökohtaisesti olla olemassakaan.

Jos näin ajattelee, niin sitten kai ajattelee myös ettei veroja pitäisi olla lainkaan.

Mä luulen että jokainen ihminen näkee asiat siten miten itse sattuu kussakin ajassa voimaan.

Esim 5 e tuntipalkan hlö haluaisi 20 e tuntipalkan.

11 500 e kk palkan omaava haluaisi että naapurin palkka olisi 1150 e.

Kulliton mies haluaisi ison kullin.

Läski haluaisi olla hoikka.

Itseään erinomaisena pitävä ihminen haluaisi että työttömyystuet, palkkatuet, sovitellut päivärahat ja asumistuet poistettaisiin.

Itsekin haluaisin että tukia saisivat vain asialliset suomalaiset, mutta erilaiset värivammaiset kaupattaisiin Venäjälle.

Teeskentelystä on paljon haittaa. Paljon hyödyllisempää on esim jäsen Inkan (Inca?) avoin ja rehellinen mielipide, jonka mukaan jokaista työtöntä pitäisi kiusata kunnes he älyävät tehdä itsemurhan. Sellainen metodi kyllä vähentäisi työttömyyttä.

Itse satun tietämään ja tuntemaan kaksi PK-seudulla asuvaa nuorta ihmistä. Kummankin eläminen ja asuminen siellä loppuisi heti jos kaikki tuet poistettaisiin. Samalla kaksi eri työnantajaa menettäisi suomea puhuvan ja asiallisen ihmisen ja saisi tilalle kielitaidottoman neekerin tai muslimin, jotka elintasoa ylläpitääkseen luultavasti ryöstäisivät ja varastaisivat viikoittain. Näin saataisiin homma pyörimään erinomaisina itseään pitävien suomalaisten kannalta paremmin. Samalla nuo kaksi kantasuomalaista nuorta ihmistä voisi muuttaa esim Posiolle halvempiin kuvioihin. Siellä sitten esim viljelisivät voikukkia tms.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

JoKaGO

Quote from: Jorma M. on 29.12.2024, 16:56:59
Palkkatukea ja muita vastaavia himmeleitä ei pitäisi lähtökohtaisesti olla olemassakaan.

Jos näin ajattelee, niin sitten kai ajattelee myös ettei veroja pitäisi olla lainkaan.

Ei kai verojen tarkoitus ole mennä jonkin himmelin ylläpitoon? Verojen tehtävänä on rahoittaa yhteiskunnan oleelliset tarpeet, ja jos jotain jää yli, niin sitten himmeleihin niin moneen kuin riittää ja tuottavimpiin ensin.

QuoteItse satun tietämään ja tuntemaan kaksi PK-seudulla asuvaa nuorta ihmistä. Kummankin eläminen ja asuminen siellä loppuisi heti jos kaikki tuet poistettaisiin. Samalla kaksi eri työnantajaa menettäisi suomea puhuvan ja asiallisen ihmisen ja saisi tilalle kielitaidottoman neekerin tai muslimin, jotka elintasoa ylläpitääkseen luultavasti ryöstäisivät ja varastaisivat viikoittain. Näin saataisiin homma pyörimään erinomaisina itseään pitävien suomalaisten kannalta paremmin. Samalla nuo kaksi kantasuomalaista nuorta ihmistä voisi muuttaa esim Posiolle halvempiin kuvioihin. Siellä sitten esim viljelisivät voikukkia tms.

Valitettavasti tuo on edessä ennen pitkään, ei siitä muuten eroon pääse, tuosta epäkohdasta. Järjettömän suuret elinkustannukset johtuvat juuri vuosikausia jatkuneesta tukipolitiikasta, mitä pitää siis muuttaa. Tietenkin sinun ja näiden esimerkkihenkilöiden kannalta olisi parempi tehdä tuo vasta 40 vuoden kuluttua, mutta onko se silloinkaan reilua seuraavan sukupolven esimerkkihenkilöille?

Muutos täytyy tulla ja mitä pikemmin, sen parempi Suomelle. Maksumieheksi joutuvat, paitsi nuo "esimerkkihenkilöt", myös kaikki veronmaksajat. Vasta, kun tilanne on taas tervehtynyt, aletaan hyötyä siitä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

F1nka

...

Itse satun tietämään ja tuntemaan kaksi PK-seudulla asuvaa nuorta ihmistä. Kummankin eläminen ja asuminen siellä loppuisi heti jos kaikki tuet poistettaisiin. Samalla kaksi eri työnantajaa menettäisi suomea puhuvan ja asiallisen ihmisen ja saisi tilalle kielitaidottoman neekerin tai muslimin, jotka elintasoa ylläpitääkseen luultavasti ryöstäisivät ja varastaisivat viikoittain. Näin saataisiin homma pyörimään erinomaisina itseään pitävien suomalaisten kannalta paremmin. Samalla nuo kaksi kantasuomalaista nuorta ihmistä voisi muuttaa esim Posiolle halvempiin kuvioihin. Siellä sitten esim viljelisivät voikukkia tms.

Jos ovat hyviä tyyppejä, niin suosittelen ennemmin Etelä-, Keski- tai Pohjois-Pohjanmaata tai Pohjanmaata ilman etuliitettä. Pääkonttoreita on Kehäkolmosen ulkopuolellakin. Voikukkia saa toki viljellä siinä sivussa, jos haluaa. Tai pitää vuohia, kanoja tai vaikka lapsosia pihalla.
Tottelematon tieto aktivismissa

mmm

Enpäs äkkiä keksi miten tällaiseen olkiukkoon päädyit. JokaGo tossa jo oleellisimmat kirjoittikin, mutta jos valtio ei rosvoaisi työntekijöiltä ja -antajailta niin paljon rahaa, veroja ei tarvita himmelien ylläpitoon, vaan työnantajat voivat palkata ihmisiä ilman byrokraatteja työllistäviä tukia.

Väitettä voi tietenkin aina epäillä, mutta toiseen suuntaan se ainakin toimii. Piikalaki tultua remppojen ym. hinnat nousivat pääsääntöisesti vastaamaan valtion subventoimaa. Minäkin sain erään tarjouksen urakasta, johon oli puolestani laskettu kotitalousvähennyksen osuus valmiiseen lomakepohjaan. Loppusumma ilman kotitalousvähennystä samasta työstä oli kolmin-nelinkertainen siihen nähden mitä naapurilla n. 10 vuotta takaperin, sillä ajan kanssa alan toimijat siirtävät subvention suoraan hintoihin, ja siitä tulee standardi, aivan kuten myös asumistuen takia vuokranantajien pyytämien vuokrien kohdalla.  Toivotin hyvää jatkoa, ja päätin tehdä itse.

P.S. Viimeksi kuin katselin asuntoilmoituksia, sielläkin oli osassa ilmoituksista sujuvasti mainittu paljon vuokra on täyden asumistuen jälkeen, eli asumistukien vuokria korottavaa vaikutusta ei edes yritetä peitellä.

Jorma M.

Quote from: mmm on 29.12.2024, 19:46:26
Enpäs äkkiä keksi miten tällaiseen olkiukkoon päädyit.

No siis palkkatuki ja esim sairaala on verovaroin kustannettuja palveluita. Niistä voidaan katsoa olevan hyötyä yhteiskunnalle. Palkkatuella voidaan työtön saada töihin, ja ehkä korjaamaan tilannettaan ja maksamaan enemmän veroja. Sairaalan avulla voidaan esim tutkia mistä syystä ihmistä huimaa ja pyörryttää.

En nyt pitäisi olkiukkona kahden hyötyolettaman vertaamista.

Minua ihmetyttää moni Suomessa käytävä keskustelu. Ellei työttömiä (jotka nykyisin pyörivät neekerien ja muslimien keskellä) autettaisi mitenkään, niin miksei samalla voitaisi pohtia heidän ampumistaan. Tai leireille sulkemista. En ole itse työtön, mutta olen joskus ollut ja olen tuntenut työttömiä. Heillä on raajat, ajattelua ja tarpeita. Miksi juuri työttömiä pitää hylkiä kun kerran sentään elämme saatanallisinta aikaa miesmuistiin? Suomalaisia potkitaan ja syljetään ties mistä syystä ja matut hilluvat ja persut ja orpo on jees jees.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

JoKaGO

^Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Mutta miten paljon pitää tukea, antaa kuokka ja kuinka monen vuoden siemenviljat? Pointti on siis sinullakin se, että palkkatuella pitää saada mahdollisimman monelle työpaikka, mutta alkupanostuksen jälkeen sen työpaikan pitää itse luoda se lisäarvo, ettei tukea tarvitse jatkaa. Loputon tuki on järjetön!

Eli vika on järjestelmässä ja se pitää korjata. Kipeää tekee, mutta pakko, ennen pitkää!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

mmm

Quote from: Jorma M. on 29.12.2024, 20:07:48
Quote from: mmm on 29.12.2024, 19:46:26
Enpäs äkkiä keksi miten tällaiseen olkiukkoon päädyit.

No siis palkkatuki ja esim sairaala on verovaroin kustannettuja palveluita. Niistä voidaan katsoa olevan hyötyä yhteiskunnalle. Palkkatuella voidaan työtön saada töihin, ja ehkä korjaamaan tilannettaan ja maksamaan enemmän veroja. Sairaalan avulla voidaan esim tutkia mistä syystä ihmistä huimaa ja pyörryttää.

En nyt pitäisi olkiukkona kahden hyötyolettaman vertaamista.
Kyllä se oli ihan puhdas ja oikeaoppinen olkiukko, mutta mennään siitä silti eteenpäin.
Oma pointtini oli, että palkkatukea ei lähtökohtaisesti tulisi olla, vaan järjestelmän tulisi olla sellainen ettei sitä tarvita. Palkkatuetun työpaikan järjestyminen vaatii tietty tietynpituisen työttömyysjakson pohjille, mutta käytännössä automaatio.
Työttömän elämänlaatu paranee silläkin, että hän saisi palkkatuen verran enemmän työttömyystukea menemättä töihin, ja tämä olisi filosofisesti yhtä perusteltua kuin tuen antaminen yritykselle. Veronmaksajan kannalta ei ole merkitystä kilahtaako tuki yrityksen vai työttömän taskuun, mutta jostain syystä ollaan valittu yritystuet.
Vähän sama kuin, Suomessa voisi olla matalampi verorasite, mutta jostain syystä ollaan päätetty hoitaa Afrikan ongelmia kymmenellä miljardilla vuodessa, jos enää riittääkään.

Quote from: Jorma M.
Heillä on raajat, ajattelua ja tarpeita. Miksi juuri työttömiä pitää hylkiä kun kerran sentään elämme saatanallisinta aikaa miesmuistiin?
Kaksi anekdoottia omasta työttömän elämästäni.

Keväällä kyselin eräästä yrityksestä mahdollisuutta palkkatöihin, koska en koulutuksestani huolimatta kelpaa työmarkkinoille, sillä minulla ei ole työkokemusta. Työkokemusta en saa, koska en pääse töihin sääntelyn ja siitä seuraavien kustannusten vuoksi. Palkkatuetulla työllä olisin voinut saada alan työkokemusta, mitä kautta olisin voinut yrittää hakea jälleen kerran oman alani töitä. Kaikista yrityksistä sama vastaus, ettei kannata ottaa seisoskelemaan, kun töitä ei riitä oikein itellekään. Pari yksityisyrittäjää sanoi jopa laittavansa toimintaa vähän hiljaisemmalle toistaiseksi.

Hain hiljattain koulutukseen, ja TE -toimisto ilmoitti minulle sujuvasti päivän jolloin pitäisi olla koulussa haastateltavana, sekä mikäli ajankohta ei minulle sovi. Soitin koulun yhteyshenkilölle, jonka kanssa olin jutellut jo aikaisemmin pohtiessani koulutuksen sopivuutta, ja ilmoitin esteellisyydestäni kyseisen päivän osalta. Kysyin sopiiko seuraava tai sitä seuraava päivä, mutta kävi ilmi etteivät he voi sopia kanssani mitään, koska palvelun tilaaja on TE -toimisto.
Ilmoitin sitten TE -toimistoon kaksi täyttä arkipäivää ennen ilmoitettua haastattelua, etten pääse tulemaan ilmoitettuna päivänä. Yli viikkoon ei kuulunut mitään, ja nyt haluavat jonkinlaisen selvityksen miksi en ollut haastattelussa, vaikka läsnäolo oli ehdollista alun perinkin, kunhan asiasta ilmoittaa etukäteen TE -toimistoon. Nyt taas odotellaan x aikaa, kunnes tulee uusia koulutuksia tarjolle. Jos valtio ei holhoaisi työttömiä samaan tapaan kuin vajaavaltaisia, ihmiset voisivat hoitaa omia asioitaan suoraan asianosaisten kanssa ilman viiveitä ja ylimääräistä jumppaa. Mutta mitäs TE -tädit sitten tekisivät...

MinäVuan

"Työttömän elämänlaatu paranee silläkin, että hän saisi palkkatuen verran enemmän työttömyystukea menemättä töihin, ja tämä olisi filosofisesti yhtä perusteltua kuin tuen antaminen yritykselle. Veronmaksajan kannalta ei ole merkitystä kilahtaako tuki yrityksen vai työttömän taskuun, mutta jostain syystä ollaan valittu yritystuet."

ei jeesus... palkkatukea maksetaan, jotta se työtön pääsisi työn syrjään kiinni ja alkaisi pikku hiljaa työllistymään itse ilmaan tukihimmeileitä.  Ei siinä ajatuksena ole parantaa työttömän elämänlaatua vaan saada se töihin pois veronmaksajien kukkarolta.

ikuturso

Siis itsehän en ymmärrä palkkatuesta enkä palkansaajan asumistuesta mitään.

Kun olin lapsi, yhteiskunta tuki köyhiä, sairaita ja työttömiä. Ihmiset, joilla meni paremmin, maksoivat veroja, jotta syrjäytyneilläkin olisi ihmisarvoinen elämä.

Nykyään lasketaan indekseillä ja pohditaan montako etelänmatkaa ja kuinka usein uusi kännykkä ja taulutelevisio pitää olla, jotta olisi ihmisarvoinen elämä. Sitten jos tähän ei palkka riitä, toiset maksavat näiden vuokria tai tukevat yrittäjää, jotta nämä saisivat etelänmatkansa, kännykkänsä ja telkkarinsa.

Kärjistys, tiedän. Mutta tiedätte myös mitä tarkoitan.
Paljonko maksaa tatuoinnit? Entä lävistykset ja lävistyskorut? Paljonko maksaa koira ja koiran ylläpito? Paljonko tupakka ja alkoholi?
Yllättäen kun televisiossa on juttua syrjäytyneistä, niin on kroppa täynnä ongenkoukkuja ja kuvia ja taloudessa pari kissaa ja koiraa ja murheita tilitetään toimittajalle tupakki huulessa. Ja minun veroistani maksetaan tälle pololle rahaa, jotta tämä saisi ruokaa. Jos ihminen priorisoi tatskat, koirat, tupakin ja lävärit tärkeämmäksi kuin ruoan, niin hakekoon ruokansa roskiksesta. Toki tämä ihminen on varmaan kehonsa maalauttanut olleensa myyntiedustaja 4000 euron kuukausituloilla ennen kuin jäi neljän hedelmöityshoidoilla hankitun lapsensa kanssa työttömäksi.

Minä en toisaalta ole mikään tuomitsemaan ihmistä elämäntapojensa vuoksi, mutta yhteiskunta pakottaa minut veronmaksajana päättämään säälinkö vai inhoanko niitä esimerkkejä, joita tuodaan mediassakin silmiemme eteen, joiden elämäntapojen kannattamiseksi minultakin veroja kerätään. Olen itse ollut yrittäjä ilman valtion tukea ja joutunut huonoina aikoina tinkimään ihan kaikesta. Myynyt niitä itse aiemmin tienatuilla rahoilla hankittuja harrastusvälineitä ja tavaraa, jotta on saanut perusasiat pyörimään.

Onko minulla oikeus määrätä miten verorahoillani eletään? Ei ole. Sepä siinä vituttaakin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Niobium

^

"Nykyään lasketaan indekseillä ja pohditaan montako etelänmatkaa ja kuinka usein uusi kännykkä ja taulutelevisio pitää olla, jotta olisi ihmisarvoinen elämä. Sitten jos tähän ei palkka riitä, toiset maksavat näiden vuokria tai tukevat yrittäjää, jotta nämä saisivat etelänmatkansa, kännykkänsä ja telkkarinsa."

Ymmärrän, kärjistettyä. Silti kovasti kiinnostaa, että mistähän nämä rahat sitten haetaan? Itse en elä ihmisarvoista elämää ja tilanteeseen pitää saada ehdottomasti korjaus.

Kännykkä viitisen vuotta vanha > uusin iPhone nyt ja heti. Telkkari luokkaa 22" mallia tyhmä, joutui hommaamaan digiboksin. Suurin ja hienoin telkkari nyt ja heti! Etelään tarttis päästä edes kerran elämässä, ei kyllä pätkän vertaa kinosta mutta kun muutkin. Asumistuki? No can do, koska omistusasunto. Omistajasta voidaan olla eri mieltä. Vaihtoehtoina pankki, minä tai vouti. Sen verran rahaa, että hengissä pysyy. Säästöjä ei saa olla, tilit syynätään aina. Käteisenä kaikki ylimääräinen syrjään ja jollain konstilla pitää laskut maksaa. Jos tonnin sähkölasku tilitapahtumissa, niin milläs selität, kun ei pitänyt tuloja olla? Eikä se tonnin lasku ole ihme, kun sitä talvella kertyy monelta kuukaudelta, kesäaika puolestaan melkein ilmaista. Mutta ei voi säästää sitä talvea varten.

Tässä yhden työttömän hyödyttömän indeksoitua elämää.

Saa vituttaa, että olen olemassa kuluttamassa verovaroja. Itseänikin se vituttaa.

Ja kyllä, tiedostan erittäin hyvin sen, että tämä valtio on syvällä kusessa ja toimia pitää tehdä. Se, että mitä toimia, onkin sitten kunkin itsensä mielessä.

Sitten sellaisia valintoja, joita ei ole enää mahdollista tehdä. Aikuiskoulutustuki, ei ole vaikka kuinka haluaisi kouluttautua uuteen ammattiin. Vuorotteluvapaa? Lopetetaan, pidetään ne ihmiset pakolla töissä joita on eikä anneta mahdollisuutta työttömälle päästä edes puoleksi vuodeksi maksamaan veroja.

Mitäköhän väyliä vielä voitaisiin tukkia?

Tässä maassa on ihan perkeleesti työkuntoista ja -haluista porukkaa jotka helvetin paljon mieluummin tekisivät töitä kuin maksaisivat kotona. Työttömyys ei ole vaihtoehto heille tai minulle. Se on paskarako, jonne ei tarvitsisi enää lisää likaa kaataa.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Totti

Quote from: mmm on 29.12.2024, 21:10:17
Työttömän elämänlaatu paranee silläkin, että hän saisi palkkatuen verran enemmän työttömyystukea menemättä töihin, ja tämä olisi filosofisesti yhtä perusteltua kuin tuen antaminen yritykselle. Veronmaksajan kannalta ei ole merkitystä kilahtaako tuki yrityksen vai työttömän taskuun, mutta jostain syystä ollaan valittu yritystuet.

Väitteissäsi ei ollut totta oikeastaan yhtään mikään.

Jos palkkatuki annetaan työttömälle työtömyystukena se on vastikketonta rahaa. Työpanos jää siis tekemättä ja sen myötä mahdollinen yhteiskunnallinen lisäarvo palkkatuesta. Ilmainen sosiaalituki ei ole sama kun työnteon tukemista.

Ei myöskään ole yhdentekevää veronmaksajalle kelle palkkatuki annetaan. Yrityksen kautta kierrätettynä palkkatuki on raskaamman verotuksen alla kun jos se annettaisiin työttömälle. Ts. se maksaa vähemmän veronmaksajille.

Itse vastustan periatteellisella tasolla yritystukia, mutta palkkatuki voisi mielestäni olla yksi harvoista yritystuista joka on perusteltu. Toki kaikki riippuu yksityiskohdista, mutta 2023-2024 tukittiin porsaanreikiä joka teki palkkatuesta järkevämmän.

QuoteKeväällä kyselin eräästä yrityksestä mahdollisuutta palkkatöihin ... Kaikista yrityksistä sama vastaus, ettei kannata ottaa seisoskelemaan, kun töitä ei riitä oikein itellekään. Pari yksityisyrittäjää sanoi jopa laittavansa toimintaa vähän hiljaisemmalle toistaiseksi.

Tämähän on tilanne suunnilleen kaikkialla tällä hetkellä; ei yritys palkkaa edes tuettuna jos ei ole mitään tekemistä.

QuoteHain hiljattain koulutukseen, ja TE -toimisto ilmoitti minulle sujuvasti päivän jolloin pitäisi olla koulussa haastateltavana, sekä mikäli ajankohta ei minulle sovi. ...

Ilmoitin sitten TE -toimistoon kaksi täyttä arkipäivää ennen ilmoitettua haastattelua, etten pääse tulemaan ilmoitettuna päivänä.

En tiedä mikä sinua esti olemassa paikalla pyydettynä aikana, mutta äkkiseltään kuulostaa että ongelmasi johtuvat ihan itsestäsi.

Yleensä on niin, että jos pitää mennä johonkin koulutuksen tai työhön liittyvään haastatteluun niin siellä ollaan paikalla kun ilmoitetaan eikä silloin kun halutaan. Vain poikkeuksellisissa tilanteissa (onnettomuus, hautajaiset tms.) on perusteltua olla ilmestymättä paikalle

Yleisesti ottaen rekrytoinneissa kaikki jotka ovat myöhässä enemmän kun kellovirheen verran (minuutti pari) menee saman tien hylkyyn jos ei ole uskottavaa selitystä antaa. Myöhästeleminen on merkki leväperäisyydestä ja suunnittelemattomuudesta ja yleensä sama meno jatkuu myös töissä. Sellaista tyyppiä ei kannata palkkaa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Niobium

^ nuo te-jutut ja vähänkin viralliset ovat kyllä aika hankala paikka. Jos on vähänkin pätevä syy, kuten kolme kuukautta odotettu aika lääkärin vastaanotolle tai vastaava juttu, niin kannattaa nöyrästi soittaa suoraan, että tilanne on tämä.

Virkailijoilla on tietty joustovara, voivat käyttää sitä harkinnan mukaan jos siltä tuntuu. Jos ei tunnu siltä, niin lyövät herkästi sen kortin pöytään että näin on päätetty ja sillä mennään. Virkailijoiden kanssa ei kannata alkaa järmäämään vaan kiltisti mennä niiden mukaan vaikka kuinka vituttaisi.

Aikoinaan varasin ajan kelaan, kun sieltä oli tullut varsin ikävä kirje. Siihen aikaan oli vielä päätöksen tekijän nimi papereissa joten soitin suoraan ja varasin ajankohdan että voin mennä keskustelemaan asiasta että miten tämä asia hoidetaan kuntoon kaikille osapuolille siistillä tavalla.

Paikalla sovittuna ajankohtana, ei kelan ihmistä missään. Tuli sitten paikalle ja totesi vain, että oli unohtanut koko jutun. Onnistuin sentään esiintymään asiallisesti vaikka mielessä pyöri vähän muitakin vaihtoehtoja.

Kun lopulta tuli kirjallinen päätös ja asia oli selvä, vasta sitten kirjoitin ja lähetin valituksen virkailijan toiminnasta. Ihan siistiä (vitun virallista tekstiä ja erittäin tarkkaan muotoiltu vittuilukirje. Päivämäärä, kellonajat ja nimet sekä virkailijan toiminta sovittuna tapaamisajankohtana.) Ei se mihinkään johtanut, tietenkään, mutta se oli oikeuteni ja sitä käytin.

Yleisesti ottaen virastot ovat mä vaan käyn töissä täällä ja mä oon virkailija- asenne on syvältä ja poikittain asiakkaan kannalta. Siksi on turha odottaa mitään joustoa, sitä voi helvetin hyvällä tuurilla ja syyllä saada hiukan.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Lalli IsoTalo

Quote from: Totti on 30.12.2024, 12:07:54
Itse vastustan periatteellisella tasolla yritystukia, mutta palkkatuki voisi mielestäni olla yksi harvoista yritystuista joka on perusteltu. Toki kaikki riippuu yksityiskohdista, mutta 2023-2024 tukittiin porsaanreikiä joka teki palkkatuesta järkevämmän.

Jotenkin pitäisi estää se, että yritys käyttää 6kk yhtä palkkatuettua, ja vaihtaa hänet  seuraavaan palkkatuettuun, ja jatkaa samaa luuppia ikuisesti. Tällöinhän yritys siirtää palkkakustannukset valtion, eli toisten veronmaksajien maksettavaksi, eikä pysyviä työpaikkoja synny. Jollain aloilla - kuten mediatuotannossa - tämä oli "kuuleman mukaan" yleistä vielä ainakin pari vuotta sitten. On olemassa työpaikkoja, joissa ihminen on sillä lailla koneiston osa, että hänet voidaan vaihtaa ilman suurta riskiä tai kustannusta tuotantoketjussa.

Mielestäni palkkatukea pitäisi - jollain minulle tuntemattomalla tavalla - ohjata suuntaan, jossa pyritään vakituisen työpaikan luomiseen, ja estetään pätkätyöpaikkojen sarjatuotanto samassa tehtävässä. Näin siis yksityisyrityksissä. 
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Torspo

Quote from: Lalli IsoTalo on 30.12.2024, 13:30:21

Jotenkin pitäisi estää se, että yritys käyttää 6kk yhtä palkkatuettua, ja vaihtaa hänet  seuraavaan palkkatuettuun, ja jatkaa samaa luuppia ikuisesti. Tällöinhän yritys siirtää palkkakustannukset valtion, eli toisten veronmaksajien maksettavaksi, eikä pysyviä työpaikkoja synny. Jollain aloilla - kuten mediatuotannossa - tämä oli "kuuleman mukaan" yleistä vielä ainakin pari vuotta sitten. On olemassa työpaikkoja, joissa ihminen on sillä lailla koneiston osa, että hänet voidaan vaihtaa ilman suurta riskiä tai kustannusta tuotantoketjussa.

Mielestäni palkkatukea pitäisi - jollain minulle tuntemattomalla tavalla - ohjata suuntaan, jossa pyritään vakituisen työpaikan luomiseen, ja estetään pätkätyöpaikkojen sarjatuotanto samassa tehtävässä. Näin siis yksityisyrityksissä.
Palkkatukea käyttävät isosti isot toimijat väärin, samoja työtehtäviä miehitetään vuodesta toiseen kierrättämällä palkkatuettuja henkilöitä. Palkkatuetun paikan tulisi olla vakituiseen työsuhteeseen tähtäävä ja jos yritys ei syystä tai toisesta palkkaa henkilöä tämän ajanjakson jälkeen, voisi puolestani seuraavaa kokeilua odottaa esim. 5 vuotta palkkaamalla normaalihintaista työvoimaa. Palkkatuettu henkilö on yleensä motivoitunut ja yritys voi itse valita kenet ottaa palkkatuettuun työhön.

Tuki on loistava mahdollisuus jostain syystä pidemmälle työttömyysjaksolle jääneelle näyttää osaamisensa. Nyt sitä käytetään paljon nollakoulutushommiin palkkojen puolittajana.

Lalli IsoTalo

— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Tilaajille.

Quote from: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010932569.htmlSuomalaisten enemmistö: Orpo on onnistunut huonosti pää­ministerinä

HS-gallup|Tutkijat arvioivat hallituksen heikenneiden arvosanojen johtuvan leikkauspolitiikasta ja toimintatavoista.
— Missä N, siellä R

possu

Gallupit kertoo että suomalaiset ottais lisää velkaa mutku Orpo ja Purra säästelee niin ei oo yhtään kivaa. Demarit maiskuttelee jo.
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

Murkula

Tuota mitähän jos tämän palkkatukipelleilyn sijaan laitettaisiin se palkan verottaminen ja etenkin piiloverottaminen kuriin? Se voisi "hieman" parantaa mahdollisuuksia työllistyä oikeisiin töihin, kun palkasta ei menisi se 80% veroihin ja veroluonteisiin. Niin ja varsinkin niille eläkeläisille pitää saada heti kakun päältä se 25%, että ne pääsisivät sitten vaaliuurnilla äänestämään sen puolesta, että otettaisiin taas lisää velkaa seuraavien sukupolvien laskuun.

Tämä homma tulee kaatumaan väkisinkin, ainoa kysymys on että kuka sen laskun maksaa? Nuorilla ei ole vaaraa maksaa tuloistaa enemmän eläkkeitä, kuin mitä itselle jää ja se näkyy. Eikä maahanmuuttajista ei ole maksamaan paskaakaan. Niin kuka tämän sitten maksaa? Ne nykyiset eläkeläiset, jotka ajelevat uusilla autoilla omakotitaloistaan ja saivat elää nuoruutensa pienillä eläkemaksuill? Vai ne tulevat eläkeläiset, jotka ovat maksaneet korkeimman mukaan, mutta saavat varmaan olla töissä 80 vuotiaaksi asti?

Pahoin pelkään, että maksajaksi jäävät ne tulevat eläkeläiset...
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Mika

Quote from: Torspo on 30.12.2024, 16:17:10
Tuki on loistava mahdollisuus jostain syystä pidemmälle työttömyysjaksolle jääneelle näyttää osaamisensa.

Noinhan tukea suunniteltaessa on ajateltu, mutta todellisuudessa monet työnantajat karttavat "toimenpiteiden piirissä" olevia henkilöitä kuin ruttoa, ja näitä käytetään - jos yleensä käytetään - osaamisesta riippumatta vain toisarvoisiin tehtäviin tai suorastaan kusetetaan. Historiasta tulee mieleen iso  metsäyritys, joka otti työttömiä raivaamaan voimalinjoja kesäksi.  Näiden annettiin ymmärtää, että jos homma sujuu hyvin, firmasta voisi löytyä syksyllä vakinaistakin työtä.  Lopputulos: työttömät huhkivat hiki pinnassa töitä metsässä koko kesän paarmojen ja hyttysten syötävänä, mutta kenellekään ei löytynyt syksyllä vakinaista työtä.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Jorma M.

Quote from: Murkula on 01.01.2025, 14:11:51
Tuota mitähän jos tämän palkkatukipelleilyn sijaan laitettaisiin se palkan verottaminen ja etenkin piiloverottaminen kuriin? Se voisi "hieman" parantaa mahdollisuuksia työllistyä oikeisiin töihin, kun palkasta ei menisi se 80% veroihin ja veroluonteisiin. Niin ja varsinkin niille eläkeläisille pitää saada heti kakun päältä se 25%, että ne pääsisivät sitten vaaliuurnilla äänestämään sen puolesta, että otettaisiin taas lisää velkaa seuraavien sukupolvien laskuun.

Tämä homma tulee kaatumaan väkisinkin, ainoa kysymys on että kuka sen laskun maksaa? Nuorilla ei ole vaaraa maksaa tuloistaa enemmän eläkkeitä, kuin mitä itselle jää ja se näkyy. Eikä maahanmuuttajista ei ole maksamaan paskaakaan. Niin kuka tämän sitten maksaa? Ne nykyiset eläkeläiset, jotka ajelevat uusilla autoilla omakotitaloistaan ja saivat elää nuoruutensa pienillä eläkemaksuill? Vai ne tulevat eläkeläiset, jotka ovat maksaneet korkeimman mukaan, mutta saavat varmaan olla töissä 80 vuotiaaksi asti?

Pahoin pelkään, että maksajaksi jäävät ne tulevat eläkeläiset...

Näyttää siltä että persujen mielestä tää menee just näin oikein.

Haittamamut, matuteollisuus, Yle, RKP-privilegiot, suuryritykset, tukihimmelit ja homotus-/kulttuurijärjestöt ovat turvassa. Ehkä tosiaan kantislapset ja -eläkeläiset pannaan seuraavaksi panokoneeseen. Näinhän juuri menettää kannatusta mikä lienee Riikankin tavoite.

Murkula

Quote from: Jorma M. on 01.01.2025, 15:15:58

Haittamamut, matuteollisuus, Yle, RKP-privilegiot, suuryritykset, tukihimmelit ja homotus-/kulttuurijärjestöt ovat turvassa. Ehkä tosiaan kantislapset ja -eläkeläiset pannaan seuraavaksi panokoneeseen. Näinhän juuri menettää kannatusta mikä lienee Riikankin tavoite.
Tästä on ollut paljon puhetta, että puolue olisi kaapattu. Aika hyvin on dominionin vaalikoneilla valitun Purran valtaan tulon jälkeen harjattu ulos pikkuhiljaa jokainen, jolla voisi olla munaa sanoa miten asiat oikeasti ovat. Samaan aikaan on kätevästi nostettu kaksi enemmän tai vähemmän entistä Kokoomusloista enemmän tai vähemmän kiintiöministereiksi.  Ei sillä, että sitä tällä foorumilla kyettäisiin ymmärtämään, persujen peräaukko tulee eräiden toimesta nuolluksi, vaikka miten ruskeaa tulisi ulos.

Vaan oikean elämän puolella saa kuulla kaikenlaista. Tässä vasta tänään sain kuulla erään, nyt varmaan entisen persun vaikerrusta tästä tilanteesta. Hänen viestinsä oli suoraan, että mistään siitä humpuukista ei nyt leikata pätkääkään, mistä luvattiinkin leikata. Tämä korostuu erityisesti hänen pitäjässään, jossa työkkärin siirto iskee kovaa. Samaan aikaan vallassa olevat demarit pitävät huolen, että rikkaan kulttuuriväen teatterit pysyv, mutta urheileminen jääkin sitten varmaan parin lenkkipuiston varaan.

Samoin selkeän vitutuksen kykeni aistimaan siitä, että tääs vaihteeksi käydään niiden ihmisten lompakolla, jotka tekevätkin tämän yhteiskunnan eteen jotain. Tämä toiseen kertaan sen porukan osalta, jotka ovat joskus tehneet jotain sen eteen, kuten eläkeläiset. Vaan semmoinen lusmu, joka ei ole tehnyt koskaan mitään, oli tämä sitten maahanmuuttaja, "taitelijat" tai muuten vain asiansa kussut, niin sellaiselta ei leikata paskaakaan. Viesti oli muuttunut aika pahasti siihen suuntaan, että koko tukihimmelit pitäisi lopettaa kokonaan...

Tämä siis ihan vinkkinä siitä mitä tuli taas kuultua. Pitäisikö tähän touhuun saada sitä "jotain rajaa" jota luvattiin?
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

MinäVuan

Quote from: Murkula on 01.01.2025, 20:25:03
Quote from: Jorma M. on 01.01.2025, 15:15:58

Tästä on ollut paljon puhetta, että puolue olisi kaapattu. Aika hyvin on dominionin vaalikoneilla valitun Purran valtaan tulon jälkeen harjattu ulos pikkuhiljaa jokainen, jolla voisi olla munaa sanoa miten asiat oikeasti ovat. Samaan aikaan on kätevästi nostettu kaksi enemmän tai vähemmän entistä Kokoomusloista enemmän tai vähemmän kiintiöministereiksi.  Ei sillä, että sitä tällä foorumilla kyettäisiin ymmärtämään, persujen peräaukko tulee eräiden toimesta nuolluksi, vaikka miten ruskeaa tulisi ulos.

Vaan oikean elämän puolella saa kuulla kaikenlaista. Tässä vasta tänään sain kuulla erään, nyt varmaan entisen persun vaikerrusta tästä tilanteesta. Hänen viestinsä oli suoraan, että mistään siitä humpuukista ei nyt leikata pätkääkään, mistä luvattiinkin leikata. Tämä korostuu erityisesti hänen pitäjässään, jossa työkkärin siirto iskee kovaa. Samaan aikaan vallassa olevat demarit pitävät huolen, että rikkaan kulttuuriväen teatterit pysyv, mutta urheileminen jääkin sitten varmaan parin lenkkipuiston varaan.

Samoin selkeän vitutuksen kykeni aistimaan siitä, että tääs vaihteeksi käydään niiden ihmisten lompakolla, jotka tekevätkin tämän yhteiskunnan eteen jotain. Tämä toiseen kertaan sen porukan osalta, jotka ovat joskus tehneet jotain sen eteen, kuten eläkeläiset. Vaan semmoinen lusmu, joka ei ole tehnyt koskaan mitään, oli tämä sitten maahanmuuttaja, "taitelijat" tai muuten vain asiansa kussut, niin sellaiselta ei leikata paskaakaan. Viesti oli muuttunut aika pahasti siihen suuntaan, että koko tukihimmelit pitäisi lopettaa kokonaan...

Tämä siis ihan vinkkinä siitä mitä tuli taas kuultua. Pitäisikö tähän touhuun saada sitä "jotain rajaa" jota luvattiin?

On se kummaa kun kaikki ei menekään persujen mielen mukaan 20% eduskuntavaalikannatuksella. Ja voe itku kun työtön persukin joutuu leikkauksien kohteeksi (miten tyhmä pitää olla jos luuli että ei saksittaisi tukia?) Mutta vuonna 2027 päästään taas oppositioon itkemään menon kurjuutta. Vihervasemmisto touhua jne. Ja ihan itseaiheutettu tulevaisuus on se.

ikuturso

Quote from: MinäVuan on 01.01.2025, 20:48:51
On se kummaa kun kaikki ei menekään persujen mielen mukaan 20% eduskuntavaalikannatuksella. Ja voe itku kun työtön persukin joutuu leikkauksien kohteeksi (miten tyhmä pitää olla jos luuli että ei saksittaisi tukia?) Mutta vuonna 2027 päästään taas oppositioon itkemään menon kurjuutta. Vihervasemmisto touhua jne. Ja ihan itseaiheutettu tulevaisuus on se.

Sanna ja hurja progressio ja kova velanotto. Ilmaisten tukien nostaminen ja työnteon kannusteiden poistaminen. Lopputulosten tasa-arvo rikkaiden kustannuksella. Iih ja ooh.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

MinäVuan

Quote from: ikuturso on 01.01.2025, 21:16:27

Sanna ja hurja progressio ja kova velanotto. Ilmaisten tukien nostaminen ja työnteon kannusteiden poistaminen. Lopputulosten tasa-arvo rikkaiden kustannuksella. Iih ja ooh.

-i-

Kieltämättä hyvin kuvasit tulevaisuutemme. Ja siinä kohtaa persujen entisillä äänestäjillä on peiliin katsomisen paikka. Kannatuskukemat ovat taas kertaalleen sellaiset, että uuden hallituksen saa kasattua ilman perussuomalaisia ja kokoomusta

sutki

Se kyllä ihmetyttää että kun hallituksessa on Lappeenrannasta  Kokoomukselta Kopraa ja persuilta  Mäkelää niin miten ihmeessä antoivat yliopistokaupungissa mennä läpi asumistuen leikkauksen? Taisi olla 5 kuntaa jossa heikkeni? Miksei koko Suomessa?
Mäkelä, Kopra... te kusette äänestäjien silmille. Joo, ovat poliitikkojs kun ei muita löydy!
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

Totti

Quote from: Lalli IsoTalo on 30.12.2024, 13:30:21

Jotenkin pitäisi estää se, että yritys käyttää 6kk yhtä palkkatuettua, ja vaihtaa hänet  seuraavaan palkkatuettuun, ja jatkaa samaa luuppia ikuisesti.

Tämä on totta ja esim. Ruotsissa oli yleinen tapa kierrättää mamuja siivoushommissa palkkatuen varassa. Siellä oli Reinfeldtin hallituksen aikana voimassa erillinen mamuille tarkoitettu palkkatuki, joka käytännössä vain siirsi palkanmaksun yrityksiltä veronmaksajille sellaisissa yrityksissä, jossa henkilökunnan osaamisvaatimus oli alhainen eikä sitoutumista tarvittu.

QuoteMielestäni palkkatukea pitäisi - jollain minulle tuntemattomalla tavalla - ohjata suuntaan, jossa pyritään vakituisen työpaikan luomiseen, ja estetään pätkätyöpaikkojen sarjatuotanto samassa tehtävässä.

Sen voi tehdä niin että jos työpaikka ei vakkiinnu, palkkatuki peritään takaisin osittain tai kokonaan.

En nyt tosin ole mikään palkkatuen erityinen fani. Se ei ole mikään optimaalinen tapa saada porukkaa hommiin ja toimii käytännössä vain duunarille, jolla on aitoa motivaatiota mennä töihin mutta joku rajoite estää täyden palkan maksamisen.

Hyvin usein työttömyys on myös motivaatio-ongelma, jossa täysin työkykyinen henkilö ei välttämättä edes halua töihin koska on helpompi elää tuilla. Onhan se helppo torjua tuettuakin työpaikkaa olemalla passiivinen ja esittää osaamatonta työhaastatteluissa jne.

Palkkatukihan kannustaa oikeastaan vain työnantajaa ei työtöntä joka on tyytyväinen tukielämään. Tukien leikkaaminen kannustaa tukieläjää paremmin kun työnantajan tukeminen rahallisesti.

On myös ymmärrettävä, että edes tuettu duunari ei välttämättä ole kannattava työnantajalle; on olemassa henkilöitä, jotka ovat rasitteita työpaikalle jopa ilmaisina. Joko he ovat persoonana myrkinkylvääjiä, jotka vetävät työpaikan alas pelkällä läsnäolollaan tai typeryksiä, joita joudutaan mentoroida jatkuvasti vieden resursseja muilta.

Palkkatuki, missä muodossa tahansa, ei ole taikasauva, jolla saadaan ihmisiä duuniin. Käytännössä se pitäisi soveltaa vain ihmisille, joilla on objektiivisia rajoitteita työntekoon (vamma tms.) eikä esim. työkykyisille, jotka eivät vain menesty persoonansa takia työmarkkinoilla. Rajanveto on kuitenkin hankalaa.

Olin kerran duunissa, jossa oli lievästi (?) cp-vammainen tyyppi. Hän oli palkkatuettuna ja kovin innostunut siitä että pääsi ihmisten ilmoille hommiin. Ilman palkkatukea hän olisi jäänyt kotiin koska oli huonon motoriikan takia aika hidas eikä pienellä firmalla olisi ollut varaa pitää häntä täydellä palkalla pelkästään sosiaalisista syistä.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Siener

Sitä minä odotan, ettö vihdoinkin aloittelevia pk-yrityksiä autettaisiin eteenpäin alkuvuosien aikana.

Mutta taitaa olla turha toivo, niin tiheästi ovat pääministerimme laukanneet Davosin WEF.kokouksissa.

Siellä teema on, ettei mitään pienyrityksiä tai pk-yrityksiä saa päästää syntymään.

Koska niistä voi kasvaessaan syntyä kilpailijoita/haastajia jo oleville globaaliyrityksille.

Tapetaan vain heti alkuunsa minkäänlainen pk-yritys, jäejerrömällä etupainotteisella ja mielivaltaisella verolla esimerkiksi.

Mitä tälle PS voi tehdä, tai on yrittänyt tehdä?

Siellä on jo nyt SDP essittämässä ohjelmaansa pk-yrittäjien ahdinngon helpottamiseksi. Mitä sanoo/tekee PS?

Murkula

Palaat viestin aikaisempaan, niin varmasti huomaat, että kun se kysymys olisi jostain tyhmyydestä...

Mutta mitä hittoa se auttaa nyt viiskymppisissä olevan miehen tehdä? Äänestää näitä persuja, vaikka 20 vuotta samaan aikaan kun paljon suuremmat sukupolvet äänestivät demareita? Niin ja mitä Persuja äänestämällä sitten edes sai? Semmoisen puolueellisen lampaita, joista ei ollut edes sanomaan korona-aikaan vastaan ja määkivät vain maskin takaa? Semmoisen puolueen joka ensin sinisteli takinkäännöt ja sitten Purran aikoina otti ja kuohi ja harjasi kaikki tämän oikean ongelman ymmärtävät ulos puolueesta?

Juu, ei kannata ihmetellä, jos puolueesi ei tällä tavalla oikein luottoa kerää. Saati sitten että tuollaisten nuoliatyyppien, ihmisten oikeasta tilanteesta mitään ymmärtämätömät pilkkayritykset, auttaisivat senkään vertaa. On varmaan kannattavaa hylätä oman pitkän linjan kannattajansa jonain vihervasemmistolaisena, sekä kirjoitella sen aiheuttanee tämän itse itselleen. Varisnkin kun kyseessä on yksi niistä harvoista tuon sukupolven edustajista, josta on ollut samaan aikaan oikeasti rakentamaan tätät maata ja hankkimaan vielä niitä tenaviakin useampia. Niin ja varmaan maksaa laskun tulevaisuudessakin, ollessaan sitä sukupolvea joka yrittää jotenkin ensin pitää omat vanhempansa hoidossa ja jää sitten itse ilman eläkkeitä.

Ei varmasti tule Vihervasemmiston kannattajaa tuosta, mutta nukkuminen sen sijaan.... Se alkaa kiinostaa jo itseäni, kun näkee miten pahasti hallituspissi on päässyt kulkeutumaa eräiden päähän.

Paawo

^Valitettavasti ei nykyisen puoluekentän aikana pysty kukaan niin ehdotonta enemmistöä saavuttamaan että The Puolueelle voisi alkaa sanelemaan mitään.

Ainoa minkä voi tehdä on joko

A) Kusta nuotio sammuksiin, huudella koirat takaisin ja luovuttaa se oma vähäinen kansanvallan valtakirja vasvihrkokkarikepun uskollisten äänestäjien haltuun. Ei muuta kuin housut kinttuun, rasvaa valmiiksi kakkoseen, ovi auki ja pyllistys, ja nauttimaan vaalituloksesta. Sitten voikin taas neljä pitkää vuotta kitistä niitä persujen aiheuttamia peppukipujaan täällä.

B) Äänestää puoluetta joka istuu hallituksessa ja on jo saanut edes jotain aikaiseksikin. Vaikka ei oma vaaka painonpudotuksesta kerrokaan, vaikka naapurin nätti emäntä edelleenkään kuin pakolliset moit sano, vaikka tilillä ei yhtään sen enempää fyrkkaa olisikaan.

C) Äänestää voimakasta ja halutunsuuntaista muutosta ajavaa pienempää puoluetta jonka voi toivoa saavan riittävästi kannatusta noustakseen ratkaisevaan asemaan hallitusta muodostettaessa.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10