News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Orpon hallitus 2023–

Started by totuuspuheasiamies, 16.06.2023, 17:47:47

Previous topic - Next topic

Skeptikko

#5160
Suomen hallitus haluaa paperittomat pois maasta – neuvotteluja käydään erityisesti kahden valtion kanssa
https://yle.fi/a/74-20121867
Quote
Se on yksi Petteri Orpon (kok.) hallitusohjelmaan kirjatuista keinoista, joilla halutaan hillitä maahanmuuttoa.

Yksi käytännön seuraus on se, että ulkoministeriöön on nimitetty uusi, palautuksista vastaava asiantuntija. Virallinen titteli on paluuasioiden ja muuttoliikkeen ulkoasiainneuvos ja tehtävää hoitaa ministeriössä pitkän uran tehnyt Tuula Svinhufvud.

Svinhufvudin tehtävänä on koordinoida muuttoliikkeiden ulkosuhteisiin liittyviä toimia läpi ulkoministeriön sekä osallistua Suomen kannanmuodostukseen EU:ssa ja YK:ssa. Päävastuu paluista ja maahanmuutosta on sisäministeriöllä.

Laittomasti maassa olevien siirtolaisten palauttaminen on tällä hetkellä polttava vaaliteema niin Yhdysvalloissa, EU:ssa kuin Suomessakin. Kriittiset äänet maahanmuuttoa kohtaan ovat voimistuneet samalla kun laitaoikeisto on päässyt päättäjätehtäviin halki Euroopan.
...
Myös EU:ssa sanamuodot ovat koventuneet. Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen kertoi vastikään tukevansa EU:n ulkopuolelle perustettavia palautuskeskuksia.
...
Yksi Svinhufvudin toimenkuvista on olla avaamassa keskusteluyhteyttä sellaisiin EU:n ulkopuolisiin maihin, jotka ovat tavalla tai toisella vastahankaisia ottamaan kansalaisiaan takaisin.

Suomella on tällä hetkellä kaksi prioriteettimaata, joiden kanssa käydään tiivistä vuoropuhelua palautuksista: Irak ja Somalia. Ne eivät suostu ottamaan kaikkia kansalaisiaan vastaan, vaikka Suomi olisi päättänyt poistaa heidät maasta.

Syy neuvotteluihin löytyy Maahanmuuttoviraston tilastoista. Molemmat kansalaisuudet ovat viime vuosina keikkuneet kärkisijoilla, kun mitataan maastapoistamispäätöksen saaneiden määrää. Tänä vuonna 305 irakilaista ja 124 somalialaista on saanut maastapoistamispäätöksen.

Maasta poistamiseen johtavia päätöksiä ei tehdä maihin, joissa ei ole turvallista. Sellaisia ovat esimerkiksi Afganistan, Ukraina ja Sudan.
...
– Kolmansien maiden ensisijainen huoli on se, miten he pystyvät vastaanottamaan ja uudelleen integroimaan palaavia ihmisiä yhteiskuntaan, jossa on jo muutenkin erilaisia haasteita, Svinhufvud sanoo.

Euroopan rajaviranomainen Frontex sekä jäsenmaat ovat panostaneet viime vuosina uudelleen integrointiin eli siihen, että palaaja kotoutuu takaisin lähtömaahansa. Tarjolla on esimerkiksi rahaa, apua asunnon etsimiseen, koulutusta, psykososiaalista tukea tai apua yrityksen perustamiseen.
...
Uutta on se, että Orpon hallitus nosti paluuasiat tärkeäksi prioriteetiksi ulkoasiainneuvoksen tehtävässä. Viesti on selvä: paperittomista halutaan eroon.

Nuotti on hyvin erilainen kuin vuonna 2022, jolloin sisäministeriö ehdotti vuonna 2015 ja 2016 saapuneiden paperittomien kertalaillistamista.

EU-komissio valmistelee parhaillaan yhteistä palautusjärjestelmää suomalaisen palautuskoordinaattori Mari Juritschin johdolla. Tavoitteena on yhtenäistää eri jäsenmaiden käytäntöjä sekä tehostaa palautuksia.

Pahasti saa epäilemään, että onko oikea henkilö asiaa edistämään henkilö, joka ulisee laittomasti Suomeen jääneiden ihmisoikeuksista ja tuntuu hehkuttavan jotain laillisia lisäväyliä tulla tänne:

Quote
Svinhufvud toivoo, että EU:n palautusjärjestelmässä otetaan huomioon ihmisoikeudet sekä Suomea sitova kansainvälinen oikeus.
...
Lailliset väylät EU:hun ovat Svinhufvudin mukaan kuuma puheenaihe unionissa: ovatko ne riittävät ja käytetäänkö niitä tehokkaasti. Monet siirtolaiset kokevat, että turvapaikan hakeminen on ainoa keino päästä EU:hun.

Hän nostaa esimerkiksi Espanjan, Portugalin ja Italian kehittämät innovatiiviset keinot työperäiseen maahanmuuttoon. Kiertomuutossa EU-maa saa tilapäistä työvoimaa, mutta lähtömaa ei täysin menetä koulutettuja kansalaisia aivoviennille.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Roope

Quote from: Skeptikko on 05.11.2024, 22:28:29
Pahasti saa epäilemään, että onko oikea henkilö asiaa edistämään henkilö, joka ulisee laittomasti Suomeen jääneiden ihmisoikeuksista ja tuntuu hehkuttavan jotain laillisia lisäväyliä tulla tänne:

Tv-uutisten haastattelun perusteella Svinhufvudilla ei selvästikään ole mielenkiintoa passittaa laittomia siirtolaisia tehtävänsä mukaisesti kotimaahansa vaan päinvastoin etsiä keinoja, joilla tänne saataisiin vielä enemmän samaa porukkaa. Paljastaa oleellisen ulkoministeriöstä ja sen henkilökunnasta. Minkähän prosessin kautta on valittu tehtäväänsä?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Niobium

Quote from: aged on 05.11.2024, 15:30:17
Köyhiltä leikkaus ei paljon hetkauta. Toimeentuloluukulta se korvataan kuitenkin. Yhä useammalla alkaa vaan se raja tulla vastaan, että työssäkäynnistä ei saa enää mitään taloudellista hyötyä vaan saman saa kattoon syljeskelemällä. Ja sitä kun jatkuu pari vuotta, niin peli alkaa olla pelattu. Loppuelämäksi. Onneksi meillä on tuo toimiva 'työperäinen maahanmuutto'.

Nyt kun tuosta asuntopolitiikasta on puhuttu,niin sallinette hieman offtopiccia. Kun ei sopivampaa ketjua löytynyt.

Asun nyt Lappeenrannan keskustassa vuokrakämpässä 900 e/kk. Lieksan keskustasta löytyy kelvollisen näköinen 40m2 asunto 13,000 eurolla ja 200 e/kk vastikkeella. Vähän ollut mielessä josko lähtisi joku päivä käymään katsomassa. Täällä keskustan halvin omistusasunto on 23 m2 koirankoppi minimimukavuuksin hintaan 78,000 e.

Aika huonopalkkaisessa työssä pitää raataa, että kattoon syleksiminen kannattaa saman verran.
Omistusasuntoon ei sitten asumistukea myönnetä, sen kai tiesitkin. Vuokra-asunnossa tulee sitten vastaan se vuokra. Euro tai kaksi yli määritellyn hinnan, niin muuttokehoitus.
Ansiosidonnaista saa aikansa, työttömyysturvaa 400 päivää ja sitten onkin toimeentulotuella. Käteen jää elämiseen sen 200 euroa. Sähkö, ruoka ja koirankoppi. Siinä saa puhua mustan valkoiseksi, että sossusta saa tasaisena virtana rahaa lisää. Köyhiltä leikkaaminen ei paljon hetkauta. Ei kai niin kauan kun on töitä.

Lieksan hintatasoon on syynsä, nekin varmaan tiedät. Arvonnousun suhteen suhteellisen skeptinen olen minä.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Jorma M.

#5163
Quote from: aged on 05.11.2024, 15:30:17
Köyhiltä leikkaus ei paljon hetkauta. Toimeentuloluukulta se korvataan kuitenkin. Yhä useammalla alkaa vaan se raja tulla vastaan, että työssäkäynnistä ei saa enää mitään taloudellista hyötyä vaan saman saa kattoon syljeskelemällä.

Paskapuhetta. Sopii kokeilla onnistuisko sulta. Tarvitsee olla mustalainen, neekeri tai hiekkaneekeri ennen kuin tällainen onnistuu.

Jos tekee niin kuin Sipilä neuvoi eli "kannattaa ottaa työtä vastaan" (40 h viikossa) niin valkoperse ei siis tod saa tt-tukea vastaavasti.

Ja 40 h viikko palkkatyötähän ei saa.

edit. Ja nythän näinä aikoina tulee vielä se tuplavarmistus, että tt-tukea saati asuntotukea saadakseen on ensin oltava oma asunto ja auto myytynä. Jos siis on erehtynyt omistamaan sellaiset. Eli myy esim oma OKT (jota ei osta kukaan yli 10 tonnilla) ja 20 vuotta vanha autosi (500 e myyntiarvo). Sitten kun olet kuluttanut myyntirahat, olet ilman asuntoa ja autoa ja voit alkaa tappelemaan Kelan kanssa.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

JoKaGO

#5164
Quote from: Jorma M. on 09.11.2024, 13:57:05
Ja 40 h viikko palkkatyötähän ei saa.

Mutta ei tämä niinkään voi jatkua, että jäädään kotiin tai ei suostuta edes osa-aikatöihin, koska tuillakin pärjää. Eikä siten, että annetaan valtion tissiä niille, jotka eivät töissä käynnistään huolimatta pysty elättämään itseään palkallaan.

Tarvitaan kansalaispalkka, niin työllistyminen osa-aikaisestikin helpottuu. Mutta sitä ennen on tämä paska syötävä, ja se on meidän, tämän sukupolven, syötävä. Velkaa ottamalla emme saa lykätä paskan syöntiä tuleville sukupolville, joille syötävä paskakasa vain kasvaa ja happanee. Nyt se on vielä syötävissä.

Eläkeläisestä palkansaajien kautta opintotukiin ja lapsilisiin asti, kaikkea on leikattava moottorisahalla ja alkaen kaksi vuotta sitten. FAKTAA!
Se puolue, joka muuta lupaa, pitää poistaa puoluerekisteristä heti! Vain kovalla työnteolla tästä noustaan, ei ole oikopolkuja. Nokia-suhdannetta, joka 90-luvun laman jälkeen nähtiin, ei ole nyt auttamassa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Niobium

Ja jos oikein kutkuttaa ajatus työstä, jonka palkalla ei tarvitse kärvistellä, niin ainahan voi tosiaan laittaa hakemuksia menemään. Siinä hiukan konkretisoituu se, että mikä tilanne oikeasti on työmarkkinoilla.

Se on siinä parin sadan hakemuksen paikkeilla että pääsee edes haastateltavaksi kerran.

Ja kyllä, osaamista, työuraa on. Päihteetön, hyväkuntoinen ja valmis tekemään töitä vaikka huomisesta lähtien. En nirsoile työtehtävien tai palkan suhteen. Ne sitten kohenevat ajan mittaan, jos hyvin käy ja jaksaa painaa hommia ja käyttäytyä hyvin.

Se mitä meille hierotaan naamaan on että työtön on alinta sakkaa, on niin syvältä kuin vain voi.

Tässä on jo painettu muutamankin laman läpi jotenkuten, välillä opiskeltu uutta alaa. Sittemmin aikuiskoulutustuki lopetettiin, ettei vaan porukka kouluttaudu enempää. Vuorotteluvapaan lopettaminen pitää töissä sinne jo vähän kypsyneet ja työttömiltä taas yksi mahdollisuus päästä näyttämään työkykyään.

Pitäis varmaan mennä töihin, nälkäinen on ja pitäisi varmaan nuo laskutkin maksaa. Vaan enpä taida jaksaa.

"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Niobium

#5166
Quote from: JoKaGO on 09.11.2024, 16:40:30
Quote from: Jorma M. on 09.11.2024, 13:57:05
Ja 40 h viikko palkkatyötähän ei saa.

Mutta ei tämä niinkään voi jatkua, että jäädään kotiin tai ei suostuta edes osa-aikatöihin, koska tuillakin pärjää. Eikä siten, että annetaan valtion tissiä niille, jotka eivät töissä käynnistään huolimatta pysty elättämään itseään palkallaan.

Tarvitaan kansalaispalkka, niin työllistyminen osa-aikaisestikin helpottuu. Mutta sitä ennen on tämä paska syötävä, ja se on meidän, tämän sukupolven, syötävä. Velkaa ottamalla emme saa lykätä paskan syöntiä tuleville sukupolville, joille syötävä paskakasa vain kasvaa ja happanee. Nyt se on vielä syötävissä.

Eläkeläisestä palkansaajien kautta opintotukiin ja lapsilisiin asti, kaikkea on leikattava moottorisahalla ja alkaen kaksi vuotta sitten. FAKTAA!
Se puolue, joka muuta lupaa, pitää poistaa puoluerekisteristä heti! Vain kovalla työnteolla tästä noustaan, ei ole oikopolkuja. Nokia-suhdannetta, joka 90-luvun laman jälkeen nähtiin, ei ole nyt auttamassa.

Osa-aikainenkin työ kannattaisi. Paitsi että suojaosuus päätettiin poistaa. Tienaat euron, TT tuesta 50 c pois ja maksu viivästyy kun kelassa pystytään laskemaan yksinkertaista laskutoimitusta viikkoja. Jos olisi edes automaatti, että jos tässä kuussa tienaat euron niin se peritään seuraavan kuun tuesta eikä pantata sitä uutta päätöstä ennenkuin saa sen jäljelle jääneen.

Eli jos haet hankaluuksia, niin kela kyllä niitä järjestää ihan viran puolesta.

Jos jokin, niin tämä suojaosuuden poisto lisää harmaata taloutta. Ei voi ottaa vastaan laillista hommaa, maksaa veroja ja toimia oikein, koska siitä yhdestäkin eurosta joutuu kelan hampaisiin.

Lainata ei kannata keneltäkään yhtään mitään siten, että pankkitilillä näkyy liikettä. Jälleen kelan kanssa selvittelyä ja ihmettelyä, että mikäs tämä juttu oikein on?

Jos hallitus oikeasti haluaisi mahdollistaa työllistymistä, niin tämän älyttömyyden olisi loputtava nyt.

E: Jos jollakulla on selkeät perusteet sille, että suojaosuuden poisto millään tavalla hyödyttää kokonaisuutena tässä kuviossa, niin mielelläni luen.

"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

JoKaGO

Quote from: Niobium on 09.11.2024, 17:04:34
Jos jokin, niin tämä suojaosuuden poisto lisää harmaata taloutta. Ei voi ottaa vastaan laillista hommaa, maksaa veroja ja toimia oikein, koska siitä yhdestäkin eurosta joutuu kelan hampaisiin.

Lainata ei kannata keneltäkään yhtään mitään siten, että pankkitilillä näkyy liikettä. Jälleen kelan kanssa selvittelyä ja ihmettelyä, että mikäs tämä juttu oikein on?

Jos hallitus oikeasti haluaisi mahdollistaa työllistymistä, niin tämän älyttömyyden olisi loputtava nyt.

Kansalaispalkka tuon lopettaisi heti. Päästäisiin eroon noista KELAn jakkukalkkunoista, jotka ilomielin lappavat rahaa neemamuille, mutta vittuilevat kunnon ihmisille jos vain voivat. Samaa ihmissaastaa ovat kuin sossutuilla elävät neemamutkin.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Torspo

Quote from: JoKaGO on 09.11.2024, 17:12:57
Quote from: Niobium on 09.11.2024, 17:04:34
Jos jokin, niin tämä suojaosuuden poisto lisää harmaata taloutta. Ei voi ottaa vastaan laillista hommaa, maksaa veroja ja toimia oikein, koska siitä yhdestäkin eurosta joutuu kelan hampaisiin.

Lainata ei kannata keneltäkään yhtään mitään siten, että pankkitilillä näkyy liikettä. Jälleen kelan kanssa selvittelyä ja ihmettelyä, että mikäs tämä juttu oikein on?

Jos hallitus oikeasti haluaisi mahdollistaa työllistymistä, niin tämän älyttömyyden olisi loputtava nyt.

Kansalaispalkka tuon lopettaisi heti. Päästäisiin eroon noista KELAn jakkukalkkunoista, jotka ilomielin lappavat rahaa neemamuille, mutta vittuilevat kunnon ihmisille jos vain voivat. Samaa ihmissaastaa ovat kuin sossutuilla elävät neemamutkin.
Tästä olisi helppo tehdä välimuoto. Katsotaan ihmisen tuet yhtenä summana ilman eri tukien aiheuttamia kannustinloukkuja vuosittain.

Tukien alenemiset työn seurauksena tulisivat kuukauden viiveellä tulorekisterin tietojen perusteella automaattisesti. Vaatisi muutaman rivin koodia.

MinäVuan

Quote from: JoKaGO on 09.11.2024, 17:12:57
Quote from: Niobium on 09.11.2024, 17:04:34
Jos jokin, niin tämä suojaosuuden poisto lisää harmaata taloutta. Ei voi ottaa vastaan laillista hommaa, maksaa veroja ja toimia oikein, koska siitä yhdestäkin eurosta joutuu kelan hampaisiin.

Lainata ei kannata keneltäkään yhtään mitään siten, että pankkitilillä näkyy liikettä. Jälleen kelan kanssa selvittelyä ja ihmettelyä, että mikäs tämä juttu oikein on?

Jos hallitus oikeasti haluaisi mahdollistaa työllistymistä, niin tämän älyttömyyden olisi loputtava nyt.

Kansalaispalkka tuon lopettaisi heti. Päästäisiin eroon noista KELAn jakkukalkkunoista, jotka ilomielin lappavat rahaa neemamuille, mutta vittuilevat kunnon ihmisille jos vain voivat. Samaa ihmissaastaa ovat kuin sossutuilla elävät neemamutkin.

Ehdottomasti hyvä juttu. Siis minulle. Kaikki mallit, jotka ovat olleet esillä, voin tehdä vähemmän töitä ja nettotuloni lisääntyvät. Kai tähänkin rahoitus löytyy sdp:n tyylillä "rahaa on".

JoKaGO

Quote from: MinäVuan on 09.11.2024, 19:17:16
Kai tähänkin rahoitus löytyy sdp:n tyylillä "rahaa on".

Sama raha siinä valtiolta menisi, kuin menee nytkin KELAn jakkukalkkunoille. Ja parasta olisi se, että nuo jakkukalkkunat siirtyisivät tuottaviin töihin paikkaamaan sitä KAAARRRJUVAAAA työvoimapulaamme, eikä tarvitsisi enää haalia somali-iraki-afgaani-younameit-miehiä Suomeen. Win-win.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Niobium

Quote from: MinäVuan on 09.11.2024, 19:17:16
Quote from: JoKaGO on 09.11.2024, 17:12:57
Quote from: Niobium on 09.11.2024, 17:04:34
Jos jokin, niin tämä suojaosuuden poisto lisää harmaata taloutta. Ei voi ottaa vastaan laillista hommaa, maksaa veroja ja toimia oikein, koska siitä yhdestäkin eurosta joutuu kelan hampaisiin.

Lainata ei kannata keneltäkään yhtään mitään siten, että pankkitilillä näkyy liikettä. Jälleen kelan kanssa selvittelyä ja ihmettelyä, että mikäs tämä juttu oikein on?

Jos hallitus oikeasti haluaisi mahdollistaa työllistymistä, niin tämän älyttömyyden olisi loputtava nyt.

Kansalaispalkka tuon lopettaisi heti. Päästäisiin eroon noista KELAn jakkukalkkunoista, jotka ilomielin lappavat rahaa neemamuille, mutta vittuilevat kunnon ihmisille jos vain voivat. Samaa ihmissaastaa ovat kuin sossutuilla elävät neemamutkin.

Ehdottomasti hyvä juttu. Siis minulle. Kaikki mallit, jotka ovat olleet esillä, voin tehdä vähemmän töitä ja nettotuloni lisääntyvät. Kai tähänkin rahoitus löytyy sdp:n tyylillä "rahaa on".

Rahaa irtoaa jo sillä, että purettaisiin kelan stanallinen valvontasysteemi. Mitä se tuottaa, että iso lauma ihmisiä pieree martelaan ja kyttää ihmisten tilejä siinä toivossa, että saa lähetettyä selvityspyynnön? Sillä on varmaan kansantaloutta kohentava vaikutus, vai mitä?

Toinen asia on se, että jos ihminen on toimeentulotuen varassa, niin hän myös kuluttaa sen, säästöön ei jää mitään. Kaiken yllä se selvityspyynnön vaara joka jäädyttää edes sen vähäisen rahamäärän.

Jos palkkatulot vaikuttavat perustuloon, niin eiköhän näistä saada tosiaan automaattinen korjaussysteemi ihan kuukausitasolla. Verovuoden lopussa sitten tarkistetaan koko vuoden osalta.

Kaikki systeemit ovat valmiina, siihen ei tarvittaisi yhtään kelakalkkunaa sössöttämään väliin. Kelan ongelma on juuri siinä, että ihmiset istuvat siellä tulkitsemassa asioita. Ja kun ihminen tulkitsee, niin virheitä syntyy. Tuen saajan tehtävänä on sitten kahlata sitä viidakkoa läpi. Ja siihen menee aikaa. Käsittelijöille se sopii, koska saavat siitä palkkaa joka tapauksessa.

Eli kelan tukiviidakko on juuri sellainen, että kuka siellä osaa puljata, niin saavat perusteetta ylimääräistä rahaa. Jos ei osaa kysyä juuri oikeita kysymyksiä, jää helposti vaille hänelle oikeasti kuuluvasta tuesta.

Mitä enemmän liikkuvia osia koneessa on, sitä enemmän klappia. Ja kelassa niitä todellakin riittää.

"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

MinäVuan

Quote from: JoKaGO on 09.11.2024, 20:37:06
Quote from: MinäVuan on 09.11.2024, 19:17:16
Kai tähänkin rahoitus löytyy sdp:n tyylillä "rahaa on".

Sama raha siinä valtiolta menisi, kuin menee nytkin KELAn jakkukalkkunoille. Ja parasta olisi se, että nuo jakkukalkkunat siirtyisivät tuottaviin töihin paikkaamaan sitä KAAARRRJUVAAAA työvoimapulaamme, eikä tarvitsisi enää haalia somali-iraki-afgaani-younameit-miehiä Suomeen. Win-win.

No tuotaa... kelan hallintokulut (jotka siis sisältää paljon muutakin kuin etuuksien käsittelijöiden oalkkoja) on reilut 1.5 MrdE. Mutta kuten tämä kansalaispalkka olisi itselle erinomainen juttu; vähemmän työtä, enemmän rahaa. 700 euron kansalaispalkka täysi-ikäisille kustantaisi noin 40 MrdE. Siinä saa lainlaatija olla tarkkana, jotta homma ei menisi persiilleen ja valtion velka vuodessa yli 20 MrdE.

Roope

Quote from: Roope on 08.04.2024, 21:15:36
Olin pannut merkille, että kun potkut saaneiden ulkomaalaisten maassaolon kolmeen/kuuteen kuukauteen rajoittavaa lakimuutosta on arvosteltu, ei koskaan ole kerrottu, mikä nykyinen käytäntö on ja miksi se on niin paljon parempi.

Nythän tuo viimein selvisi. Parempaa on se, että nykyistä paljon tiukempaa lakia ei valvota. Kyse ei ole liian vähäisistä kuukausista (3/6), kuten valtamediassa on annettu ymmärtää (tekemättä omia ehdotuksia), vaan siitä, että Suomeen on tähän asti saanut vapaasti jäädä oleskelemaan laittomasti, eikä ketään ole kiinnostanut.

Kun henkilö tienaa paljon rahaa – etenkin maahanmuuttaja – hänen mielipiteillään on yhtäkkiä paljon painoarvoa, vaikka ei tietäisi, mistä puhuu. Ainakin Hesarin ja Ylen mielestä hänestä on vaikka neuvomaan hallitusta maahanmuuttopolitiikassa.

QuoteHistoriallinen veronmaksaja

Saber Kordestanchi saapui Iranista Suomeen yhden matkalaukun kanssa ja teki reilussa vuosikymmenessä historiallisen nousun verolistan kärkijoukkoon. Nyt hän haluaa lausua pari valittua sanaa nykyhallituksen toimista.
Helsingin Sanomat 6.11.2024

Quote from: HSLokakuisena torstaina Kordestanchi tietää jo, että kun marraskuun 7. päivänä julkistetaan vuoden 2023 verotiedot, hän nousee pääomatulojensa myötä listan kärkisijoille. Hänen kokonaistulonsa olivat viime vuonna 20,9 miljoonaa euroa, ja niistä hän maksoi noin 7 miljoonaa euroa veroja.

"En tosin tiedä tarkkaa verojen määrää, mikä ehkä kertoo jotain. Jos rehellisiä ollaan, olisin ollut ihan tyytyväinen, vaikka olisi pitänyt maksaa enemmänkin", Kordestanchi sanoo.

Veropäivänä selvisi, että Kordestanchi sijoittui listalla yhdenneksitoista. Kordestanchi on tiettävästi ensimmäinen maahanmuuttaja, joka nousee Suomessa verolistan kärkikahinoihin. Ainakin hän on ensimmäinen ei-valkoinen ja ei-länsimainen, kuten hän itse asian muotoilee.

Kaiken kokemansa perusteella hänellä on tärkeää sanottavaa nyky-Suomesta. Tämän hetken poliittisilla päätöksillä hän ei nimittäin olisi voinut tulla Suomeen, pysynyt maassa tai uskaltautunut yrittäjäksi.

Se kuuluisa yksittäistapaus, joka perustelee omalla tarinallaan maahanmuuton rajoitusten vastustamista.

Quote from: HSHän oli 25-vuotias ja opiskellut Iranissa kandidaatin tutkinnon ohjelmistotekniikassa. Nyt hän oli nyt muuttamassa Suomeen suorittamaan Aalto-yliopiston tietoliikennetekniikan koulutusohjelmaa.

[...]

Viisi vuotta sen jälkeen, kun Kordestanchi saapui Otaniemeen, Suomi otti käyttöön lukukausimaksut EU:n ja Eta-maiden ulkopuolelta tuleville korkeakouluopiskelijoille.

"Jos ne olisivat tulleet aiemmin, minulla ei olisi ollut varaa tulla Suomeen", Kordestanchi huomauttaa.

OPINTOJA tehdessä kello tikitti ja pankkitili tyhjeni.

Vaikka Kordestanchi opiskeli Aalto-yliopistossa, hänen oli vaikea löytää töitä. Hän arvioi lähettäneensä 70–80 työhakemusta ennen kuin tärppäsi. Hän viittaa tutkimukseen, jonka mukaan jo ulkomaalainen nimi vaikeuttaa työhaastatteluun pääsemistä.

Ensin Kordestanchi sai osa-aikatöitä pienestä ohjelmistostartupista, ja ensimmäisen opiskeluvuotensa jälkeen hän päätyi käytännössä lopettamaan opintonsa ja siirtyi kokopäivätöihin ohjelmistoyhtiö Kioskediin.

[...]

Kioskedissa Kordestanchi tapasi tulevan Hostaway-perustajakumppaninsa Marcus Räderin. Kaksikko irtisanoutui kesällä 2015 ja alkoi kehittää Hostawayn ohjelmiston prototyyppiä. Virallisesti he perustivat yrityksen vasta puoli vuotta myöhemmin tammikuussa 2016, ja tuolloin Mikko Nurminen liittyi perustajajoukkoon.

Kordestanchi siis eli säästöillään puoli vuotta ja oli paperilla sen ajan työtön.

"Jos hallituksen nyt kaavailema kolmen kuukauden sääntö olisi ollut voimassa jo 2015, en olisi voinut jättää työtäni ja lähteä yrittäjäksi", Kordestanchi arvioi.

Hallituksen ajaman lakimuutoksen mukaan työperusteisella oleskeluluvalla Suomessa työskentelevän on jatkossa poistuttava maasta, jos hänen työsuhteensa loppuu eikä hän ole löytänyt uutta työtä kolmessa kuukaudessa. Erityisasiantuntijoilla määräaika uuden työpaikan löytämiseen olisi kuusi kuukautta. Tiukennukset ulkomaalaisten asemaan työmarkkinoilla ovat saaneet runsaasti moitteita.

"Tällaiset säännöt eivät mahdollista riskien ottamista ilman turvaverkkoja", Kordestanchi sanoo.

Ensinnäkin Kordestanchia olisi ilmeisesti koskenut kuuden kuukauden raja, ei kolmen. Toiseksi, mitä pitäisi ajatella Suomessa oleskelevasta työttömästä maahanmuuttajasta, jolla ei ole pysyvää oleskelulupaa eikä ainakaan laillisia tuloja? Heitä on täällä tuhansittain.

Tuosta ei käy ilmi, mutta jos Kordestanchin oleskelulupa on ollut opiskelujen keskeyttämisen jälkeen sidottu hänen työhönsä, hän on nykyisenkin lain mukaan oleskellut Suomessa puoli vuotta työttömänä ollessaan laittomasti. Lakia ei vain ole valvottu.

Quote from: HS"En haluaisi antaa muita haastatteluita", hän sanoo. Oman tarinansa kertomalla Kordestanchi haluaa osaltaan auttaa purkamaan maahanmuuttajien kohtaamia ennakkoluuloja ja syrjintää.

Kordestanchi ihmettelee niitä suomalaisia, jotka ovat muuttaneet ulkomaille voidakseen maksaa esimerkiksi yrityskaupasta vähemmän veroja. Hän ei syytä ihmisiä, vaan järjestelmää, joka on tehnyt varakkaimmille verojen välttelemisestä mahdollista.

"On kansainvälinen ongelma, että verojärjestelmä on rakennettu niin."

Suomessa on turvallista, tiet ja kirjastot ovat hyviä ja verorahoilla on saatu aikaan paljon sellaista, minkä vuoksi Kordestanchi haluaa asua juuri täällä – ja toki asiaa auttaa, että hän myös pitää kovasti suomalaisesta kulttuurista ja saunomisesta.

Nyt hän on huolissaan Suomen suunnasta ja tämänhetkisen hallituksen ajamasta linjasta.

"Kun tulin Suomeen, yhteiskunta vaikutti positiiviselta ja avoimelta innovaatioille. Sitten se muuttui, ja nyt kuljetaan eri suuntaan. Tiedän ihmisiä, jotka ovat muuttaneet muualle tai perustaneet yrityksensä Ruotsiin tai Viroon. Kaikki menettävät tämän politiikan jatkuessa", hän sanoo.

Suomessa asuneet ovat politiikan jatkuessa perustaneet yrityksensä Ruotsiin tai Viroon miksi? Koska verot ovat pienemmät? Valivali.

Ylellä samaa valivalia.

Quote
Jättitulot kerännyt Saber Kordestanchi on maahanmuuttajana harvinaisuus verolistojen kärkipäässä – näin hän rikastui

Viime vuoden 11. suurituloisin sanoo, ettei olisi pystynyt kehittämään yritystään, jos voimassa olisi nykyhallituksen ajama lakimuutos.
Yle 10.11.2024

Quote from: YleKordestanchi ei ole ostellut luksustuotteita rikastuttuaan. Eikä hänellä ole aikeita tehdä niin tulevaisuudessakaan.

Sen sijaan hän sanoo haluavansa sijoittaa – etenkin maahanmuuttajien perustamiin startupeihin.

Kordestanchi tietää omista kokemuksistaan, että ulkomaalaisena Suomessa ei ole helppoa löytää töitä, edetä uralla tai saada rahoitusta yritykseen. Samaa sanovat lukuisat muut maahanmuuttajat.

– Juuri pari päivää sitten juttelin Uberissa ulkomaalaisen kuskin kanssa. Hän sanoi haluavansa perustaa yrityksen, mutta että mahdollisuudet ovat tiukassa.

Quote from: YleKordestanchi toteaa, että kun ulkomaalaisia syrjitään esimerkiksi rekrytoinneissa tai yrityksissä, se on tappio yhtiöille itselleen ja samalla koko yhteiskunnalle.

Suomessa harmitellaan usein aivovuotoa eli suomalaisten työntekijöiden lähtemistä ulkomaille. Kordestanchi sanoo, että asiaa mietitään harvoin toisin päin.

Esimerkiksi hän itse asui Iranissa noin 25-vuotiaaksi asti, sai maassa koulutuksen, käytti terveydenhuoltoa ja muita palveluita. Pian sen jälkeen, kun hän oli siirtynyt työelämään, hän muutti Suomeen. Kaikki nuoruusvuosien kustannukset jäivät Iraniin, Suomi taas sai lähes valmiin työntekijän.

– Se, että kukaan ei tunnu miettivän tai puhuvan tästä puolesta, on täysin mykistävää.

Kordestanchi uskoo, että nykyhallituksen politiikka vähentää maahanmuuttajien halua tulla Suomeen.

Esimerkiksi kansalaisuuden saamiseksi ulkomaalaisen on jatkossa asuttava Suomessa pidempään, vähintään kahdeksan vuotta. Muun muassa Saksassa vastaava aika sen sijaan lyheni äskettäin. Kordestanchi sanoo, että tällaiset muutokset tekevät monille olon, että heitä ei haluta maahan.

– Nämä ovat niitä kysymyksiä, joita ulkomaalaiset ajattelevat, kun he miettivät eri maihin menemistä.

Juuri pari viikkoa sitten Petteri Orpon (kok.) hallitus antoi lakiesityksen työperäisten maahanmuuttajien niin sanotusta kolmen kuukauden työttömyyssäännöstä. Oleskeluluvan menettää, jos on työttömänä yli kolme kuukautta.

Kordestanchi sanoo, että kolme kuukautta on liian vähän.

Hän itse oli paperilla työtön noin puoli vuotta, kun hän kehitti nykyisten yhtiökumppaniensa kanssa Hostawayn ohjelmiston ensimmäistä versiota. Kolmen kuukauden säännöllä Kordestanchi ei olisi uskaltanut irtisanoutua ja ryhtyä kehittämään yritystä.

Pelkästään tältä vuodelta Kordestanchin maksamat 7,2 miljoonan euron verotulotkin olisivat jääneet saamatta.

Ylen haastattelussa väitetään taas yhtenä valituksen perusteena, että kaikki nuoruusvuosien kustannukset jäivät Iraniin, mutta Hesarissa todetaan, että Suomeen veti nimenomaan maksuton korkeakoulutus, jota lähes rahaton Kordestanchi ei sitten edes hyödyntänyt. Kaikesta päätellen Suomesta helposti saatu opiskelijan oleskelulupa oli vain keino päästä laillisesti Eurooppaan.

Kordestanchi puhuu uutena kansalaisuuden vaatimuksena kahdeksan vuoden asumisesta ja työttömyyden kohdatessa kolmen kuukauden säännöstä, vaikka kumpikaan ei pätisi hänen tilanteessaan. Toimittajat eivät korjaa, koska molempien juttujen näkökulma on ingresseistä lähtien nykyhallituksen haukkuminen. Kyllä massimiehet tietää.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

F1nka

#5174
Quote
"Tiedot ministerin toiminnasta ovat järkyttäviä" – Viranomaisen lausunto kiihdyttää arvostelua muslimilinjauksesta

...
Suomen perustuslain ja yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan esimerkiksi uskonnon tai alkuperän perusteella, toteaa yhdenvertaisuusvaltuutettu tiedotteessaan torstaina.

"Sisäministeriön toimittaman selvityksen perusteella syntyy vahva olettama siitä, että sisäministeriön poliittinen johto on ohjeistanut virkakuntaa valmistelemaan vuoden 2025 pakolaiskiintiön kohdentamista perustuslaissa ja yhdenvertaisuuslaissa säädetyn syrjintäkiellon vastaisesti", toteaa yhdenvertaisuusvaltuutetun sijainen Robin Harms.

Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto on ollut yhteydessä sisäministeriön johtoon ja ilmaissut huolensa asiasta.
...
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/tiedot-ministerin-toiminnasta-ovat-jarkyttavia-viranomaisen-lausunto-kiihdyttaa-arvostelua-muslimilinjauksesta/640d37ce-c90d-4d21-8b20-8c674e573cd1

Tuo "ilman perusteluta syytä" ei taida enää tuntua yhtä hyvältä.
Tottelematon tieto aktivismissa

ikuturso

Quote from: Niobium on 04.11.2024, 23:46:20
Quote from: ikuturso on 03.11.2024, 15:48:58
Taidat tosissasi ikävöidä Sanna Marinia?


-i-

Suora kysymys, suora vastaus. Ei, todellakaan en ikävöi Marinin porukkaa.

Suomi on ollut lähinnä nollakasvun jamassa kuinka kauan? Monta hallitusta on tullut ja mennyt, Marin ja possensa veti samaa linjaa. Lisää velkaa, sillä saadaan maa pysymään jotenkuten pystyssä. Orpo ja kumppanit vetivät liinoja kiinni, mikä oli ihan tarvittava muutos. Velkaa joudutaan edelleen ottamaan, mutta kun kerran on annettu pöhöttyä näin kauan, niin ei siitä suosta ihan heti nousta, se on selvää.

Eikä tämä maa muuten lähde pyörimään jollei raha liiku ja siihen tarvitaan työpaikkoja jotta ihmisillä on varaa kuluttaa. Millä kulutat, kun valittavana on ruoka tai ihan vain suurin piirtein hengissä pysyminen sen sijaan, että olisi edes sen verran rahaa, että voisi laittaa hiukan kiertoon?

Arvonlisäveron nosto iski juuri siihen, mitä elämiseen tarvitaan, ruokaan. Asumistukien leikkaukset ja eurolleen määritellyt vuokrat, jonka jälkeen on vaihtoehtona muuttaa halvempaan kämppään. Mistä niitä asuntoja sitten löytyy, johon olisi varaa ja pystyisi käymään töissä?

...

Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta pätkän vertaa se, että joku joskus pääsee Turusta Helsinkiin hiukan lyhyemmässä ajassa. Ei sen enempää antipatioita Helsinkiä kohtaan, mutta kun ei sinne tarvitse matkustaa, niin minulle nopeampi yhteys on täysin tarpeeton. Orpolle se on se asia, mistä viimeiseksi tingitään.

Sotesta ja alvin nostosta olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Siitä olen eri mieltä, miten asioita tulee tehdä.

Nyt mennään leikkauslinjalla. Etenkin julkiselle puolelle toivoisin vielä radikaalimpia leikkauksia. Julkinen puoli ja YLE tulisi höylätä niin ohueksi kuin mahdollista. Vaikka sitten vähän paksummin varhaiseläkejärjestelyin. Siitä tulee paljon työttömyyttä ja hammasten kiristelyä, mutta halvempaa yhteiskunnalle on maksaa pari tonnia köyhdytettyä ansiosidonnaista kuin seitsemän tonnia martelaan piereskelystä. Nousu pitäisi olla näkyvissä sitten kun nuo ansiosidonnaiset ohenevat loppuun.

Jos nyt elvytetään, se elvytys vaatii resursseja ja juuri "elvytyksellä" Marinin hallitus kaunisteli työllisyyslukuja paisuttamalla julkista sektoria. Kaikki tuki-instrumentit tarvitsevat käsittelijöitä ja himmelit rakentajia.

Olen itse antanut hallitukselle aikaa koittaa tehdä ne miljardileikkaukset julkisesta taloudesta. Olen päättänyt, että puoli hallituskautta olen melko hiljaa näistä leikkauksista. Jos se elpyminen ei ala siinä kolmannen hallitusvuoden aikana, niin sitten varmaan vingutan vitutusketjua täälläkin ihan huolella.




Ns. Turun "tunnin junasta" on tehty kotimainen Donald Trump. Koska trump on natsi ja fasisti, niin samoilla argumenteilla länsirata on pahasta.

En asu Turussa enkä Helsingissä, mutta perehdyin julkisen keskustelun vuoksi tuon radan suunnittelutyöhön ja katsoin mitä siinä tehdään. Projektissa on monta osaa. On oikorata, joka on täysin uutta linjausta, on vanhan parantamista, toisen raiteen lisäämistä, ja sitten vanhan rantaradan korjailua.

Suomen tieinfran suhteen itketään aina, miksi samaa asfalttitietä paikataan pikikaadolla, saumapaikoilla, nauhapaikoilla ja ohuella jyrsittyyn massaan sekotetulla pintakerroksella. Kuinka monta kertaa olette lukeneet jostain tai jopa päästäneet omien huulienne välistä: "Miksi niitä ei laitetan kerralla kuntoon. Jatkuva laastarointi tulee kalliimmaksi kuin peruskorjaus".

Niin. Suomessa aina laastaroidaan kaikkea. Nyt yksi rataosuus meinataan laittaa kerralla kuntoon - osin uusiksi, ja sekin on väärin. Julkisella rahalla demarit rakennuttaisi ja tukisi asuntorakentamista pääkaupunkiseudulle. Ja sitten sinne sikakalliisiin AY-liikkeiden alaisten gryndereiden neukkukuutioihin muuttaisi työttömiä keski-suomesta ja somaliasta. Vuokrat maksaisi valtio.
Itketään rakennusliikkeiden konkursseja ja ahdinkoa, kun rakennussektori on paisutettu nimenomaan julkisella rakentamisella. Nyt jos valtio rakentaa asuntojen sijaan junanrataa, se onkin täysin väärin. Kaivinkonekuski joka osaa kaivaa talon perustukset, osaa kaivaa myös radan pohjaa. Betoniraudoittaja osaa raudoittaa myös siltarakenteita, vaihteiden pohjia ja asemalaitureita. Teräsrakenteiden toimittajat osaavat tehdä radanvarsirakenteita ja niin edelleen.

Rahti on siirtynyt raiteilta kumipyörille. Olen joskus haaveillut, että etelässä rekat voisi ajaa junanvaunuun, pistää kaikki kuskit makuuvaunuun ja jatkaa pohjoisessa virkeänä eteenpäin. Vaan sen sijaan, että rataverkkoamme olisi tuollaiseen valmisteltu, kaikki ratapihat on purettu ja sivuraiteet sulatettu.

Jos Trump ei olekaan natsi, niin voisiko länsiradalla olla kuitenkin kansantaloutta ja työllisyyttä elvyttävä vaikutus?
Toki kokoomuksen ihaileman globalisaation ja euvostoliittomme vapaan työvoiman liikkuvuuden vuoksi Länsiradankin tulee rakentamaan romanialainen yritys, joka käyttää tadzikkeja vuokratyövoimana.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Murkula

#5176
Quote from: ikuturso on 11.11.2024, 09:29:40
Rahti on siirtynyt raiteilta kumipyörille. Olen joskus haaveillut, että etelässä rekat voisi ajaa junanvaunuun, pistää kaikki kuskit makuuvaunuun ja jatkaa pohjoisessa virkeänä eteenpäin. Vaan sen sijaan, että rataverkkoamme olisi tuollaiseen valmisteltu, kaikki ratapihat on purettu ja sivuraiteet sulatettu.
Eipä taida tähän paljoa täysin henkilöliikenteen ehdoilla tapahtuvat rataverkon parantamiset auttaa. Kyllä tässä on monia monia esimerkkejä, miten rata menisi edelleen suoraan esim. Koskenkorvan viinatehtaalle. Vaan jos ihan puhtaan alkoholin vieminen VR:llä ei kannata, kumipöyräliikenteen himoverottamisesta huolimatta, niin ei sitä touhua korjata vain parantamalla raiteita. Eikä kysymys ole aina vain hinnasta, vaan myös siitä että se tavara ei yksinkertaisesti liiku, jos kaikkipäivät odotellaan henkilöliikenteen pyhän lehmän liikkumista. Niin siis sen henkilöliikenteen, joka ei kannata myöskään ihmisille ja johon normaalilla ihmisellä ei ole enää varaa, ellei tiedä kuukausia aikaisemmin varata. Saati sitten että rekkaliikenne tietäisi kuukausia ennalta, että koska se vasta viikkoa ennen kuljetusta työlle menevä ja parhaimmillaankin vain päivää ennen kuljetuskeen tilattava tuote, pitäisi saada junan kyyttiin!

Kyllä se on tuo VR ja sen prioriteetit, eikä raiteet, jonka suhteen tässä tarvittaisiin täysremonttia. Nykyisellään se prioriteetti on mahdollistaa viherpiipertäjien mukavihreää työmatkapendelöintiä. Jos sen sijaan tavaraliikenteelle annettaisiin edes jotain tilaa ja myöhässä tietävää satunnaismatkusvaa ei ryöstettäisi ihan pystyyn... Noh, se oikeasti tarpeellinen liikenne saattaisi lisääntyä, samaan aikaan, kun ne pendelöivät joko alkavat asumaan siellä missä tekevät töitäkin tai maksavat kuten kuuluukin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Torspo

^^Rahdin siirtäminen kiskoille

Tätä koitettiin valtio-ohjauksessa olevan VR:n toimesta oliko 90-luvulla. Perustettiin transpointin kyltin alle Pasilaan parinsadan metrin päähän Hartwall-areenasta hieno rahdinsiirtoterminaali. Lopputulos oli, kuten arvata saattoi, se, että rahdin kuljetushinta kasvoi tällä tavalla merkittävästi ja toimitusajat pitenivät. Muutamien kokeilujen jälkeen tämän rahtisirkuksen osallistujiksi taisi jäädä ainoastaan VR:n omat kuljetukset ja laskutaitoiset ajoivat rahdin kumipyörillä perille kuten ennenkin.

Vapautuva rahtiliikenne voi muuttaa tilannetta, en tiedä, mutta ainakin kannattaa ottaa opiksi tästä jo tehdystä kokeilusta.

Roope

Quote from: ikuturso on 11.11.2024, 09:29:40
Ns. Turun "tunnin junasta" on tehty kotimainen Donald Trump. Koska trump on natsi ja fasisti, niin samoilla argumenteilla länsirata on pahasta.

En asu Turussa enkä Helsingissä, mutta perehdyin julkisen keskustelun vuoksi tuon radan suunnittelutyöhön ja katsoin mitä siinä tehdään. Projektissa on monta osaa. On oikorata, joka on täysin uutta linjausta, on vanhan parantamista, toisen raiteen lisäämistä, ja sitten vanhan rantaradan korjailua.

"Samoilla argumenteilla"?

"Tunnin junaa" myytiin ensimmäiset vuodet Suomen tärkeimpänä ilmastotekona. Jos soraääniä oli, ne eivät saaneet juurikaan julkisuutta verrattuna hanketta lobanneisiin Varsinais-Suomen poliitikkoihin kuten Ville Niinistöön.

Kun puolueettomat laskelmat osoittivat, että ratahanke pääsisi edes ilmastoneutraaliksi vasta vuosisadan lopulla (eli valtava päästöjen aiheuttaja rakennusaikana) ja että se ei olisi taloudellisesti järkevä, ilmastopuolesta vaiettiin ja tekaistiin uudet laskelmat, joiden mukaan hankkeella on välillisiä vaikutuksia, jotka muuttavat sen kannattavaksi tai ainakin jotain siihen suuntaan, kun oikein silmin katsotaan.

Nyt hankkeen tulevaisuus on Orpon ja kokoomuksen varassa periaatteella "näin on sovittu ja pulinat pois". Järkiperusteista ei puhu kukaan ja kaikkein vähiten kritiikkiin vastaa Orpo.

Mitä rantarataan tulee, ruotsinkielisessä mediassa oli keskustelua, että priorisoitu "tunnin juna" on viemässä myös rantaradan korjaamiseen tarkoitetut varat, koska kunnat peräytyvät rahoituksesta, joten näillä näkymin sinänsä järkevä ja perusteltu rantaradan korjaaminen lykkääntyy kauas tulevaisuuteen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Paawo

Quote from: Murkula on 11.11.2024, 10:11:52
Kyllä se on tuo VR ja sen prioriteetit, eikä raiteet, jonka suhteen tässä tarvittaisiin täysremonttia. Nykyisellään se prioriteetti on mahdollistaa viherpiipertäjien mukavihreää työmatkapendelöintiä. Jos sen sijaan tavaraliikenteelle annettaisiin edes jotain tilaa ja myöhässä tietävää satunnaismatkusvaa ei ryöstettäisi ihan pystyyn... Noh, se oikeasti tarpeellinen liikenne saattaisi lisääntyä, samaan aikaan, kun ne pendelöivät joko alkavat asumaan siellä missä tekevät töitäkin tai maksavat kuten kuuluukin.

VR on raideliikenteen operaattori (muitakin pienempiä on) ja Väylävirasto vastaa raideverkostosta.
Raideliikenteen kehitys on ollut vuosikymmeniä hukassa jonka johdosta teollisuus on vetäytynyt sulkien tehtaita ja rahtia on siirtynyt kumipyörille.

VR operoi subventoitua henkilöliikennettä maksajan vaatimalla tavalla ja samalla operoi maksavien asiakkaiden rahtiliikennettä. Paljon on toteutettu ihan järkeviäkin ratahankkeita mutta isoimpana liikennevolyymin kehityksen tulppana on edelleen valtaosalla rataverkosta vaikuttava yksiraiteisuus josta kärsii sekä henkilöliikenteen aikataulutus sekä rahtiliikenteen kannattavuus. Suomen suurimmat ratahankkeet ovat olleet lähes aina valtapuolueiden siltarumpupolitikointia joissa ei kokonaiskuvaa todellakaan ole ollut lupaa hahmottaa.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

ikuturso

Quote from: Murkula on 11.11.2024, 10:11:52Eikä kysymys ole aina vain hinnasta, vaan myös siitä että se tavara ei yksinkertaisesti liiku, jos kaikkipäivät odotellaan henkilöliikenteen pyhän lehmän liikkumista. Niin siis sen henkilöliikenteen, joka ei kannata myöskään ihmisille ja johon normaalilla ihmisellä ei ole enää varaa, ellei tiedä kuukausia aikaisemmin varata. Saati sitten että rekkaliikenne tietäisi kuukausia ennalta, että koska se vasta viikkoa ennen kuljetusta työlle menevä ja parhaimmillaankin vain päivää ennen kuljetuskeen tilattava tuote, pitäisi saada junan kyyttiin!

Rataverkko on yöllä tyhjä.

Puolustusvoimien tankkikuljetuksetkin liikkuvat tavaravaunuissa siellä henkilöliikenteen seassa.

Nykyisenä tietoteknisenä aikana tuo on vain tahto- ja järjestelykysymys, että esim. Kolarin normaalin yöjunan perässä menisi Rekkajuna. Tai että lyötäisiin kymmenen rekkavaunua sinne autovaunujen perään tms. Kulkeehan rekat ruotsinlaivoillakin ja tallinnanlaivoilla, vaikka ne on pääasiassa henkilökuljetusristeilijöitä roro-vehkeitä lukuunottamatta. Niissä taas menee rahdin lisäksi nippu matkustajia.

Kyse on valtionyhtiön kohdalla ollut vain poliittisen tahdon puutteesta ja norsun ohjaksissa on varmaan istunut jotain merja yläanttiloita, joilla on oma agenda ja diktaattorin asema valtionyhtiössä.

Raiteiden tuplauksia on suunniteltu tämän tästä, mutta niihin ei ole löytynyt rahaa. Päiväliikenteen aikana raideosuudet, joissa on vain yksi raidepari, ovat pullonkauloja.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Paawo

#5181
Quote from: ikuturso on 11.11.2024, 11:17:46
Rataverkko on yöllä tyhjä.

Ei todellakaan ole. Rahtia kulkee raiteilla 24/7. Erotuksena henkilöliikenteeseen jossa turhat pysähdykset ja kohtaamisen odottelut turhauttavat kaupungista toiseen pendelöiviä maksaa jokainen tavarajunan pysäyttäminen ison summan rahaa koska tuhansien tonnien massa ei pyhällä hengellä kiihdy takaisin armoitettuun matkavauhtiinsa. Aika paljon mutkien oikaisuja tehdään ihan tästä syystä vaikka henkilöjunien keskinopeus ei juuri nousisikaan.

Puhutaan että sähköveturi siirtää jarrutusenergiaa takaisin rautateiden sähköverkkoon mutta ne megawattitunnit ovat kuitenkin melko vähäisiä verrattuna siihen elektronien liikkeeseen joka vaaditaan kiihdyttämiseen. Ihan pyöräjarruilla niitä junia jarrutellaan aikuisten oikeasti paitsi jossain suoralla rataosuudella missä saa asemien välillä käyttää aikaa vaikka koko työvuoron verran.

Quote from: ikuturso on 11.11.2024, 11:17:46
Kyse on valtionyhtiön kohdalla ollut vain poliittisen tahdon puutteesta ja norsun ohjaksissa on varmaan istunut jotain merja yläanttiloita, joilla on oma agenda ja diktaattorin asema valtionyhtiössä.

Aamen. VR hallituksissa/hallintoneuvostoissa on istunut lukematon määrä poliitikkoja ajamassa sekä omien maakuntakaupunkiensa junayhteyksiä että tietenkin niiden omien sidosryhmiensä etuja. Uusia pysähdyksiä on luotu sekä aikatauluja on fiilailtu ja höyläilty kokonaisuuksia katsomatta toki erilaisia rakennusurakoitakin oikeille tahoille koordinoiden. En todellakaan sano että yksityistäminen olisi ratkaisu mutta jonkunlaisen voimakkaan lustraation tarpeessa koko liikennesektorikin nato-Suomessa olisi. :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Jorma M.

Hallitus tykittää uusia PR-voittoja sekä antaa vauhtia tuleviin gallupeihin.

Nuorten saamiin sosiaalietuuksiin uusia leikkauksia – Hallitus korostaa vanhempien vastuuta
Hallituksen leikkaukset | Hallitus hakee leikkauksilla kymmenien miljoonien eurojen säästöjä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010827882.html

Quote
Hallitus on tekemässä useita heikennyksiä nuorille maksettavaan kuntoutusrahaan. Eduskunnan ensimmäisessä käsittelyssä oli tiistaina kaksi eri lakia, jotka vähentävät nuorten saamia kuntoutusetuuksia.

Toisessa laissa Kelan kuntoutusrahaetuuksien alaikäraja nostetaan 16 vuodesta 18 vuoteen. Myös kansaneläkkeen, takuueläkkeen ja sairauspäivärahan ikärajaan tehdään sama muutos.

Hallitus perustelee esitystä sillä, että ikärajat halutaan saada vastaamaan ajankohtaa, jolloin oppivelvollisuuslain mukainen oppivelvollisuus päättyy. Kyseessä on kuitenkin myös säästölaki: ikärajojen nostamisella haetaan 48,5 miljoonan euron säästöjä julkiseen talouteen vuodesta 2027 alkaen.

Esimerkiksi Kehitysvammaisten Tukiliitto toteaa antamassaan lausunnossa, että lakimuutos voi heikentää vammaisten nuorten ja heidän perheensä taloudellista pärjäämistä. Hallituksen esityksessä taas todetaan, että muutos korostaa vanhempien omaa taloudellista vastuuta vammaisesta nuoresta.

Hallitus on poistamassa nuorilta mahdollisuuden saada kuntoutusrahaa, jos he osallistuvat nuorille tarkoitettuun ammatillisen kuntoutuksen valmennukseen. Tällaisia valmennuksia kutsutaan Nuotti-valmennuksiksi.

Nuotti-valmennukset on tarkoitettu 16–29-vuotiaille nuorille, joiden toimintakyky on heikko ja jotka tarvitsevat tukea edetäkseen elämässä. Valmennuksessa harjoitellaan elämänhallintaan ja työelämävalmiuksiin liittyviä taitoja.

Itse säästäisin mieluummin esim laittomasti maassa oleskelevista siirtolaisista, heidän elättämisestään ja ryhtyisin palauttamaan turvapaikan saaneita pois maasta. Mutta, kukin tavallaan.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

MinäVuan

Quote from: Jorma M. on 12.11.2024, 17:44:32
Hallitus tykittää uusia PR-voittoja sekä antaa vauhtia tuleviin gallupeihin.

Nuorten saamiin sosiaalietuuksiin uusia leikkauksia – Hallitus korostaa vanhempien vastuuta
Hallituksen leikkaukset | Hallitus hakee leikkauksilla kymmenien miljoonien eurojen säästöjä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010827882.html

Quote
Hallitus on tekemässä useita heikennyksiä nuorille maksettavaan kuntoutusrahaan. Eduskunnan ensimmäisessä käsittelyssä oli tiistaina kaksi eri lakia, jotka vähentävät nuorten saamia kuntoutusetuuksia.

Toisessa laissa Kelan kuntoutusrahaetuuksien alaikäraja nostetaan 16 vuodesta 18 vuoteen. Myös kansaneläkkeen, takuueläkkeen ja sairauspäivärahan ikärajaan tehdään sama muutos.

Hallitus perustelee esitystä sillä, että ikärajat halutaan saada vastaamaan ajankohtaa, jolloin oppivelvollisuuslain mukainen oppivelvollisuus päättyy. Kyseessä on kuitenkin myös säästölaki: ikärajojen nostamisella haetaan 48,5 miljoonan euron säästöjä julkiseen talouteen vuodesta 2027 alkaen.

Esimerkiksi Kehitysvammaisten Tukiliitto toteaa antamassaan lausunnossa, että lakimuutos voi heikentää vammaisten nuorten ja heidän perheensä taloudellista pärjäämistä. Hallituksen esityksessä taas todetaan, että muutos korostaa vanhempien omaa taloudellista vastuuta vammaisesta nuoresta.

Hallitus on poistamassa nuorilta mahdollisuuden saada kuntoutusrahaa, jos he osallistuvat nuorille tarkoitettuun ammatillisen kuntoutuksen valmennukseen. Tällaisia valmennuksia kutsutaan Nuotti-valmennuksiksi.

Nuotti-valmennukset on tarkoitettu 16–29-vuotiaille nuorille, joiden toimintakyky on heikko ja jotka tarvitsevat tukea edetäkseen elämässä. Valmennuksessa harjoitellaan elämänhallintaan ja työelämävalmiuksiin liittyviä taitoja.

Itse säästäisin mieluummin esim laittomasti maassa oleskelevista siirtolaisista, heidän elättämisestään ja ryhtyisin palauttamaan turvapaikan saaneita pois maasta. Mutta, kukin tavallaan.

Jorma... mitään tuollaisia kuntoutustukia ei ole usassa edes demokraattien ollessa vallassa. Ja erilaiset sosiaali- ja muut tuet ei todellakaan toteudu trumpin usassa

Totti

Quote from: Jorma M. on 12.11.2024, 17:44:32
Hallitus tykittää uusia PR-voittoja sekä antaa vauhtia tuleviin gallupeihin.

Nuorten saamiin sosiaalietuuksiin uusia leikkauksia – Hallitus korostaa vanhempien vastuuta
Hallituksen leikkaukset | Hallitus hakee leikkauksilla kymmenien miljoonien eurojen säästöjä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010827882.html

QuoteHallitus on tekemässä useita heikennyksiä nuorille maksettavaan kuntoutusrahaan.

Itse säästäisin mieluummin esim laittomasti maassa oleskelevista siirtolaisista, heidän elättämisestään ja ryhtyisin palauttamaan turvapaikan saaneita pois maasta. Mutta, kukin tavallaan.

Siirtolaisistakin voi toki säästää, mutta realistiseti kuntoutusraha ei kuulu alaikäisille.

Kuntoutusarha maksetaan tällä hetkellä 16-67 vuotiaille tarkoituksena kuntouttaa heidät työelämään. Alaikäisellä ei edes lähtökohtaisesti ole minkäänlaista työvelvoitetta ja on joka tapauksessa vanhempiensa vastuulla taloudellisesti.

En näe mitään syytä miksi tällaista aikuisille heikkokuntoisille työttömille tarkoitettua rahaa maksettaisin alaikäisille. Hallitus lienee samaa mieltä ja aikoo korotaa maksurajan 18 vuoteen. Se on ehdottomasti oikea päätös.

Koko kuntousujuttu on ylipäätään kyseenalainen. Sen marginaalimerkitys työlistymiselle lienee olematon ja tuntuu siltä, että "kuntoutus" (kuten jutussa mainittu Nuotti-valmenus: https://www.kela.fi/nuotti-valmennus) oli vain vasemmiston veruke lisätä työpaikkoja julkisella sektorilla.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Aimo Räkä

Suomessakin pitäisi olla joku DOGE tai muu semmoinen työryhmä löytämään tehostamiskeinoja. Lääkäreistäkin on tehty byrokraatteja. Ei lääkärit ole turhia mutta heidät on laitettu tekemään byrokraattien hommia mitkä vie aikaa niiltä lääkärin tehtäviltä mitä varten lääkäreitä koulutetaan.
sopimaton ja väärä

Phantasticum

Quote from: Phantasticum on 22.10.2024, 19:28:21
Aiheena oli perussuomalaiset ja heidän poliittinen ohjelmansa. Onko mielestäsi järkevää rahankäyttöä haaskata nykyisessä taloustilanteessa 15 miljardia raideleveyden muuttamiseen? Aihe on jo monta kertaa aikaisemminkin haudattu kannattamattomana, kunnes perussuomalaiset nosti sen nyt uudestaan taas esille. Asiaa perustellaan huoltovarmuudella, ja vaikeaa sitä olisikin perustella matkustajaliikenteellä, sillä kukaan ei matkustaisi ensin satoja kilometrejä pohjoiseen päästääkseen Eurooppaan junalla.

Perussuomalainen ministeri tiivistää puolueen omassa aviisissa asian sanatarkasti näin: "Liikennejärjestelmämme kiinnostaa Natoa hyvin paljon" ja "Inframme on mahdollistettava suurten ihmisjoukkojen siirtäminen ja raskaiden panssariajoneuvojen liikkuminen" (linkki). En ole täysin vakuuttunut siitä, että nimenomaan Natoa kiinnostaa vaan DCA-sopimuksen myötä Amerikan Yhdysvaltoja. Ja Suomihan ryömii eikä tiedä, miten voisi olla kyllin mieliksi.

Näyttää siltä, että perussuomalainen ministeri on valmis aloittamaan miljardien upottamisen raideleveyden muuttamiseen. Perusteluna on Venäjän uhka ja se, että Naton kalustoa pitää saada kuljetettua Suomeen. Laskettelumatkailu ja tavaravienti tulevat kylkiäisenä ikään kuin tavara ei olisi tähän asti kulkenut eikä matkailija päässyt määränpäähänsä. Jutussa kerrotaan myös maanteiden ja siltojen parantamisesta, koska infran pitää kestää sotakaluston siirtäminen. En ole vakuuttunut, että hanke ja tällainen hampaisiin asti aseistautuminen on Suomen kannalta järkevää, vaikka sitä kuinka perusteltaisiin turvallisuudella. Lainauksessa on vain jutun alku ja loppu linkissä. Toimittelijana on ollut Lauri Nurmi, joka kannattaa verisiteen luomista Yhdysvaltoihin.

QuoteLiikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) kertoo, että Lapissa pannaan Venäjän uhan takia alulle jättihanke.

Tarkoituksena on rakentaa junayhteys Oulun ja Kemin satamista Tornioon ja rajajoen yli Haaparantaan Ruotsin puolelle ja sieltä edelleen Kiirunan kaivoskaupunkiin ja Norjaan Narvikin satamaan.

Yhtenäinen Oulu–Kemi–Kiiruna–Narvik-rautatie edellyttää sitä, että Suomen puolella otetaan käyttöön eurooppalainen raideleveys.

– Tankit ja tykit pitää saada liikkumaan joka tilanteessa, Ranne painottaa Iltalehden haastattelussa.

Puolustusliitto Nato asettaa jäsenmailleen vaatimuksia sotilaallisen liikkuvuuden parantamisesta.

Naton suunnitelmat

Naton uusissa puolustussuunnitelmissa lähdetään siitä, että Suomeen toimitetaan raskasta aseistusta Narvikin satamasta.

– Huoltovarmuus ja sotilaallinen liikkuvuus edellyttävät rautatieyhteyden toteuttamista Narvikista Kemiin. Kyllähän se on ensimmäinen pätkä, joka pitää toteuttaa, jotta saamme ajettua Suomeen eurooppalaisella raideleveydellä, Ranne sanoo.

Euroopan unionissa astuu ensi kesänä voimaan TEN-T-asetus. Se sisältää vaatimuksia 1 435 mm:n kiskoleveyteen siirtymisen selvittämisestä ja suunnittelusta niissä maissa, joissa on poikkeava raideleveys. Suomessa on käytössä 1 524 mm:n raideleveys, joka on peruja 1800-luvulta.

Suomessa toimeen on ryhdytty Venäjän muodostaman sotilaallisen uhan takia jo ennalta.

– Selvitämme ensisijaisesti, miten toteutamme raideleveyden muutoksen Tornion, Kemin ja Oulun välillä eli Perämeren kaaressa ja sen jälkeen Rovaniemelle. Selvitys valmistuu toukokuussa. Kaikkialla meillä ei ole rahaa raideleveyden muuttamiseen, joten sotilaallinen liikkuvuus on pantava etusijalle, Ranne sanoo.

IL: Lapissa pannaan alulle jättihanke Venäjän uhan takia

Lasse

Quote from: Phantasticum on 16.11.2024, 20:28:08
Näyttää siltä, että perussuomalainen ministeri on valmis aloittamaan miljardien upottamisen raideleveyden muuttamiseen.

Tää homma on lähdössä ihan käsistä.

Mite se oli?

Net, ketkä jumalat haluavat tuhota, tehdään ensin hulluixi...

Dementaatio lähestyy kliimaksiaan, etten sanoisi.

Hitto, tehdään semmonen rataverkosto, jota ei ole kellää, sanotaan vaikka 3,141592 -metrinen raideleveys, mahtuu Sapelihammastiikeri -tankit näppärästi!!!

TiluLii!!!

Puhdistavaa sotaa odotellessa...
NOVUS ORDO HOMMARUM

mmm

Quote from: Phantasticum on 16.11.2024, 20:28:08
Aiheena oli perussuomalaiset ja heidän poliittinen ohjelmansa. Onko mielestäsi järkevää rahankäyttöä haaskata nykyisessä taloustilanteessa 15 miljardia raideleveyden muuttamiseen?
Maanpuolustuksellisesta näkökulmasta en äkkiseltään miellä suunnitelmaa huonoksi, päin vastoin.

Tämä menee samaan kategoriaan kuin raja-aita. On huomattavasti mukavampaa istua hallitusvastuussa sormi perseessä ja jättää paskat seuraavan porukan siivottavaksi, kuin ennakoida mitä tulevaisuus vaatii, ja toimia sen mukaisesti. Marinin porukka otti muistaakseni 20 miljardia lisää velkaa entisen päälle, sillä olisi luullut saavan jotain muutakin aikaiseksi kuin mitä jälkeensä jättivät.

Toisaalta, kirjoituksistasi paistaa patologinen persuviha, eli sama sinänsä mitä tekevät, koska sinua toiminta ei miellyttäne kuitenkaan.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Lalli IsoTalo

#5189
Quote from: mmm on 17.11.2024, 17:51:15
Quote from: Phantasticum on 16.11.2024, 20:28:08
Aiheena oli perussuomalaiset ja heidän poliittinen ohjelmansa. Onko mielestäsi järkevää rahankäyttöä haaskata nykyisessä taloustilanteessa 15 miljardia raideleveyden muuttamiseen?
Maanpuolustuksellisesta näkökulmasta en äkkiseltään miellä suunnitelmaa huonoksi, päin vastoin.

Tässä on nyt aivan liikaa kysymättömiä kysymyksiä, vastauksista puhumattakaan. Aloitan ihan tällaisilla tyhmillä peruskysymyksillä.

1. Onko siis niin, että P-Norjan satamasta (Narvik) pitäisi roudata NATO-kalustoa P-Suomen puolelle (linnuntietä noin 100+ km), ja sen vuoksi koko Suomen junaratainfra pitäisi pistää uusiksi? Jos näin, ei ztana.

2. Onko Narvasta olemassa jo ratayhteys Suomen puolelle? Jos ei ole, niin eikö olisi halvempaa rakentaa ratayhteys Suomen rataleveydellä, ja käyttää Suomen kalustoa? Tuskin ne tankit sieltä laivasta tulevat kiskot valmiiksi niiden alla.

3. Jos ^yhteys on olemassa, eikö Narva-P-Suomi osuudella voi käyttää junia, jotka vaihtavat raideväliä rajalla lennosta. Muistan jostain lukeneeni, että se olisi teknisesti mahdollista.

4. Mihin muuhun tarvitaan koko raideleveysremonttia, kuin kaman roudaukseen P-Norjasta P-Suomeen? Minusta tämä suunnitelma löyhkää kuin sillinkuljetuslaiva, koska julkista keskustelua asiasta ei juurikaan ole.

Minusta, alustavasti, tämä uusi pakkoraideleveys kuulostaa samalta kuin pakkoruotsi: hännäntynkä heiluttaa koiraa.

Te jotka tiedätte asiasta enemmän ja voitte siitä kertoa, korjatkaa mahdolliset erheeni oletuksissani tai logiikassani, ja päästäkää minut epätietoisuudestani, pyydän!

(Mielestäni oletettu persuviha tai Marinin hallituksen törsäykset eivät liity asiaan yhtään mitenkään.)
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R