News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Orpon hallitus 2023–

Started by totuuspuheasiamies, 16.06.2023, 17:47:47

Previous topic - Next topic

ApuaHommmaan

Stubb kertoi meille missä on syy. Kansallismielisyys ja miehisyys ovat ongelman juurisyy.

Tämä juontaa juurensa Suomessa seuraavasta: valtiovarainministeriö humppaa Suomen talouden helvettiin valehtelemalla systemaattisesti olennaisista tunnusluvuista, kuten odotettavissa olevasta talouskasvusta. Naisoletetut ja hiiret syövät paskaa ja kuolevat pois pääosa ihan mielellään.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Joutselkä

QuoteRazmyar muistuttaa Purraa tämän omista sanoista ja varoittaa tuhoamasta Suomea
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010584624.html
 

Razmyar ei käsitä että kun Purra puhuu suomalalsen kulttuurin puolustamisesta hän tarkoittaa maahanmuuton rajoittamista.
Venäjän talous on vaikeuksissa. He ovat menettäneet parhaat maavoimansa ja Mustanmeren laivastonsa tässä tarkoituksettomassa sodassa. - Keir Starmer

Nato on poliittinen ja sotilaallinen liittouma, jossa on yhteensä 32 eurooppalaista ja pohjoisamerikkalaista jäsenmaata. -wikipedia

Niobium

Razmyar voi olla omaksunut suomalaisen kulttuurin. Se ei tarkoita sitä, että hän olisi oikeassa.

Tämä maa on selkeästi murrostilassa. Tänne on pöngennyt vaikka ja mitä vaikutteita. Naapurimaa ruotsi on erinomainen esimerkki siitä, että mitä tapahtuu, kun haalitaan kaikki mahdollinen aines sisään.

Mitä jos vaikka annettaisiin tilanteen hautua muutaman sukupolven ajan? Katsotaan pidemmän ajan kuluessa, että mihin suuntaan ollaan menossa. Sieltä on tullut ihan fiksuakin sakkia, mutta se vaatii aikaa ja harkintaa, että miten he itse sopeutuvat tähän paskastaniaan. Kukaan ei osaa ulkopuolelta sopeuttaa siihen kyvytöntä, se pitää lähteä ihan itsestä.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

ApuaHommmaan

#4713
Päivä 1: Orpo ei taida vielä olla ehtinyt rinkulakisoihin keräämään suosiota itselleen. Stubbi on tietysti, ja halailee siellä oikein isähahmona kaikkia urheilijoita. Suomi nousuun. Tai ainakin Kokoomus.

Poliitikoilla on hommat menneet niin hyvin, että nyt onkin ansaittu aika kuukauden eliittikemuille.

EDIT Päivä 2: Päivästä toiseen rajua henkilöpalvontaa Suomi medioissa:
https://www.msn.com/fi-fi/urheilu/jaakiekko/kalle-koljonen-hoiteli-alexander-stubbin-silmien-edess%C3%A4-avausvastustajansa/ar-BB1qOaka?ocid=msedgntp&pc=LCTS&cvid=3c8286df31764931ab688fbbceef7e59&ei=5
QuoteKalle Koljonen hoiteli Alexander Stubbin silmien edessä avausvastustajansa
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Pallopääkissa

Onko jossain sopivaa sananvapaus-ketjua? En keksiny mihin muualle laitan tämän Riikan x-ketjun.
[tweet]1817493504265719906[/tweet]
Quote🧵Neuvostoliitolla ja sen satelliittivaltioilla oli erittäin suuri merkitys sananvapauslainsäädännön ja "vihapuheen" vastaisen politiikan muovautumisessa. Kommunistidiktatuuri vaikutti voimakkaasti myös vähemmistöjen oikeuksia takaavien kv sopimusten syntyyn. 1/14

Ihmisoikeuksien julistusta neuvottelivat USA:n sananvapautta korostanut länsiblokki ja NL-blokki. NL vaati valtioille pitkälle meneviä oikeuksia rajoittaa sananvapautta kansallisen turvallisuuden sekä suvaitsemattomuutta kiihottavien ilmaisujen estämisen vuoksi. 2/14

Natsi-Saksan lyönyt NL vetosi tarpeeseen estää fasismin uudelleennousu, mutta käytännössä sen vaatimukset oli tähdätty lännen kapitalistista järjestelmää sekä liberaalia demokratiaa vastaan. Se halusi turvata oman asemansa ja samalla luoda propagandista kuvaa lännestä. 3/14

Läntisen tulkinnan mukaan sananvapauden rajoitukset tuli taas rajata tarkasti sellaisiin tapauksiin, joissa suoraan kiihotetaan väkivaltaan. 4/14

Myöhemmin blokit ottivat yhteen muotoiltaessa rotusyrjinnän poistamista koskevaa sopimusta sekä kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevaa sopimusta. Nämä toimivat pohjana myöhemmin muodostetulle sananvapaus- ja ihmisoikeussääntelylle. 5/14

Neuvotteluissa tyypillistä oli, että USA pyrki tarkkarajaisiin muotoiluihin siitä, millainen kiihottaminen voisi tulla kriminalisoiduksi. Aluksi haluttiin kieltää vain väkivaltaan kehottavat kansalliseen, rodulliseen tai uskonnolliseen kiihotukseen perustuvat ilmaisut. 6/14

NL:lle  uskolliset maat asettuivat kuitenkin vastustamaan. Niiden mukaan muotoilu on liian kapea. Ne vaativat, että sopimusten on suojattava vähemmistöjä myös kiihottamiselta vihaan. Tämä ei kelvannut nimenomaan sananvapautta puolustaneelle lännelle. 7/14

Lännen edustajat olivat huolissaan siitä, että "vihan" ja "vihamielisyyden" kaltaiset epämääräiset termit antavat totalitaarisille vallanpitäjille mahdollisuuden tehdä tyhjäksi kansalaisten muut poliittiset oikeudet. 8/14

USA:n edustaja, diplomaatti ja ihmisoikeusaktivisti Eleanor Roosevelt katsoi, että liian epämääräinen muotoilu "rohkaisisi hallituksia rankaisemaan kaikesta (niihin kohdistetusta) arvostelusta vedoten (valheellisesti) uskonnollisen ja kansallisen suojan tarjoamiseen". 9/14

Australian YK-edustaja sanoi puolestaan, että kansalaisia ei voida käännyttää moralisteiksi lainsäädännöllä. 10/14

Erityisen hieno oli Ruotsin edustajan kanta. Sen mukaan "tehokas suoja (kiihotusta vastaan) perustuu vapaaseen keskusteluun, tietoon sekä koulutukseen" ja että "fanaattista vainoamista" pitäisi vastustaa "vapaalla keskustelulla, tiedolla ja (julkisella) väittelyllä". 11/14

Mitä tapahtui tälle läntiselle liberaalille ajattelulle, jolle nykypäivänä olisi entistä enemmän tarvetta? Miksi annamme progressiivisiksi itseään nimittävien tahojen juntata ylisensitiivisyyttään ja sananvapauden pelkoaan syvälle myös suomalaiseen yhteiskuntaan? 12/14

Miksi Suomessa puhutaan edelleen niin vähän sananvapaudesta? Miksi ahtaalle sananvapauskäsitykselle on monissa politiikan ja yhteiskunnan piireissä niin voimakasta tilausta? Miksi sananvapauden aktiivinen puolustaminen on käytännössä vain yhden puolueen varassa? 13/14

Aiheesta lisää ja joitakin ajatuksia täällä: 14/14 https://t.co/BFTqrISMwR

Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

-PPT-

Mitähän suhmurointia tuon tunnin juna-hankkeen ympärillä mahtaa olla kun se pitää ehdottomasti saada? Tekeeköhän Orpo siitä hallituskysymyksen?

Paawo

Quote from: -PPT- on 31.07.2024, 22:57:46
Mitähän suhmurointia tuon tunnin juna-hankkeen ympärillä mahtaa olla kun se pitää ehdottomasti saada?

Rakennusteollisuus, liikepankit sekä muutamat suuremmat maanomistajat varmasti ensimmäisinä hillopurkin äärellä. Omistukset kun menevät yhtiöillä, osakkailla, pankeilla ja säätiöillä suloisen suomalaisesti ristiin ei sylttytehdas niin vaan löydy. Mutta lista selkeytyy kun käy rauhassa läpi kokkarien suurimmat vaalitukijat.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

ikuturso

#4717
Quote from: -PPT- on 31.07.2024, 22:57:46
Mitähän suhmurointia tuon tunnin juna-hankkeen ympärillä mahtaa olla kun se pitää ehdottomasti saada? Tekeeköhän Orpo siitä hallituskysymyksen?

Sen verran tuosta sivusta kuultua, että hanke ei enää ole "tunnin juna" eikä sen tavoitteena ole päästä tunnissa Turkuun.

Kyseessä on nykyään länsirata-hanke, jossa on erilaisia oikorataosuuksia ja myös nykyisen radan perusparannusta. Nämä on niputettu sillä tavalla yhteen, että vaikka ns. "tunnin juna"-hanke kaadettaisiin, tuonne länsiradalle tarvitaan joka tapauksessa jonkinasteinen perusparannustyö ja joidenkin osuuksien muuttamista kaksiraiteiseksi.

Eli vaikka hanke kaatuisi, kaikista siihen budjetoiduista kuluista ei kuitenkaan päästäisi eroon. Pahimmassa tapauksessa nyt tehdyt suunnitelmat jouduttaisiin osin heittämään roskikseen ja aloittamaan ne osin alusta. Eli jo hukattuja miljoonia ei saataisi takaisin/hyödynnettyä.

Tää on niitä juttuja, joissa lähdetään isosti etenemään ja mennään maaliin joko isosti isoilla kustannuksilla tai vedetään jarrua ja tehdään puolivalmista liki yhtä isoilla kustannuksilla.

En oikein tiedä mitä tällä hetkellä tuosta hankkeesta ajattelisi. Suomen tiestöä ainakin syytetään siitä, että perusparannukset tehdään pikkurahalla ja sitten asfaltoidaan vuosittain tai korjataan korjataan. Suomessa osataan routasuojaukset, luiskat, pohjavesialueet, kaikki. Tie voidaan tehdä kerrasta oikein, jos on halua ja rahaa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Paawo

^Tuossa rantaradan korjaamisessa on edetty vähän kerrallaan, viimeiset isot parannukset sekä oikaisut on tehty 90-luvun alussa.

On ihan päivänselvää että pääosalla nykyisen radan pituudesta yksiraiteisuus sekä muutamien taajamaseutujen läpikulku kuten myöskin pysähdykset väliasemilla ovat nopeudenlisäystä estävä ongelma joka ei pikkunäpertelyllä poistu. Sitä vaan en käsitä että mikä on se huutava tarve vartin ajansäästölle enkä varsinkaan sitä että mistä ja kenen rahoista se vartin säästö maksettaisiin.

Uusi ratayhteys Espoosta Lohjalle on hyvin järkevä investointi jo ihan matkustajapotentiaalin kannalta, samoin nyt kulkunopeutta rajoittavan Piikkiön taajaman ohittava rataoikaisu. Ensinmainittu ei tosin rantarataa nopeuta koska Rkp:n aikana on melko turha yrittää keskustella Helsinki-Karjaa välin palvelutason huononnuksista ja ylipäätään siitä pitääkö aivan jokaisen junan pysähtyä Karjaalla.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Roope

#4719
QuoteSusanna Hastin kolumni: Kansalaisyhteiskunnan nujertaminen on uhka vapaudelle

Olin kesän kynnyksellä matkalla kaupungilta kotiin ja törmäsin kauppakeskuksen edessä mielenosoittajiin. Jäin seisomaan pienen joukon reunamille ja liityin huutokuoroon: "Vapaa, vapaa Palestiina!"

Sitten jatkoin matkaa.

Yksikään palestiinalainen ei vapautunut, koska huusin. En vain voinut ohittaa tilaisuutta käyttää ääntäni.

Vapaus puhua totuutta on mielestäni uhattuna suomalaisessa yhteiskunnassa. Itsesensuuri on lisääntynyt. Enkä nyt tarkoita sitä "kun mitään ei saa enää sanoa" -tunnetta, vaan sitä, että vaikeista asioista ei oikeasti uskalleta puhua julkisesti.

Sosiaalisen median algoritmien kaappaama keskustelukulttuuri saa pelkäämään reaktioita, josko tulee sanottua jotakin väärin. Samaan aikaan kansallinen intressi näinä vaarallisina aikoina ohjaa myös poliittista puhetta.

Hiljaisuus palestiinalaisten elämän tuhoutumisesta ja Suomen osallisuudesta siihen on tuntunut kesän mittaan kuin uudelta suomettumiselta. Taas me pelkäämme avoimuutta, ristiriitoja ja väärässä olemista.

[...]

Taide on keskeinen yhteiskunnallisen vapauden mittari. Siitä kertoo jo sekin, että totalitaristiset hallinnot vaientavat ensimmäisten joukossa taiteilijat. Taideala, joka nyt kärsii leikkauspolitiikasta, ei ole marginaalinen. Se edistää yhteiskuntaa koossapitäviä voimia: kieltä, ilmaisua ja ajattelua.

Pelkkä taiteen kuluttaminen ei silti paranna maailmaa.

Poliittinen vapaus on toimintaa, aktiivista osallistumista politiikkaan eikä vain perusoikeuksista nauttimista, kuten Arendt korosti.

Toimintaa ja solidaarisuutta ei voi kuitenkaan syntyä ilman kansalaisyhteiskuntaa, ilman ihmisten järjestäytymistä ja yhdessä oppimista. On oltava tunne ja kokemus siitä, että me voimme vaikuttaa.

Siksi minusta on masentavaa, kun hallitus ei kuunnellut käännytyslakia vastustavia asiantuntijoita, tai kun se lakkauttaa rauhanjärjestöjen yleisavustuksen, ja ulkoministeriö kuristaa ensi vuonna lähes kokonaan järjestöjen ulko- ja turvallisuuspoliittisen toiminnan valtionavut.

Militaristisessa yhteiskunnassa rauhantyö ja ihmisoikeuksien tukeminen ei ole tunnetusti muodissa, mutta milloin kansalaisyhteiskunnan näivettämisestä tuli demokraattisen valtion politiikkaa?

Susanna Hast

Kirjoittaja on kirjailija ja väkivallan tutkija, jonka mielestä vapauden loppuessa alkaa vihan ja katkeruuden yhteiskunta
Yle 2.8.2024

Käännytyslakia käytetään esimerkkinä siitä, kuinka kansalaisyhteiskuntaa näivetetään, vaikka lailla oli kyselyjen mukaan kansan suuren enemmistön tuki, ja lähinnä vain jotkut lakiasiantuntijat vastustivat sitä, kun kieltäytyivät näkemästä tilanteessa turvallisuusnäkökulmaa. Kerro lisää.

Kirjoituksesta on vaikea löytää punaista lankaa ennen kuin ymmärtää, että sanat "kansalaisyhteiskunta" ja "me" on ymmärrettävä samassa mielessä kuin "rauhanjärjestöjen" "rauhantyö". Kyse on pelkistettynä siitä, että "me" haluamme valtaa ja rahaa, ja jos "me" emme saa sitä, maailmassa on virhe, josta ovat vastuussa totalitaristiset ja militaristiset "ne" kuten hallitus.

Oli hieno tahattoman komiikan hetki, kun aktivisti Laura Lodenius (vas) itki keväällä Rauhanliiton ensi vuoden valtionavun perään, eikä suinkaan järjestön "rauhantyön" hiipumisen perusteella, vaan koska ilman valtion rahoitusta ei hänen mukaansa voida palkata työntekijää hakemaan EU-rahoitusta.

Olisin mielelläni kuullut enemmän Hastin näkemyksiä totuuden puhumisen vapauden uhkista ja itsesensuurin ilmapiiristä. Mistä "vaikeista asioista" ei "oikeasti uskalleta puhua julkisesti" ja miksi? Auttaisiko valtion tai Koneen säätiön tuki uskaltamiseen?

(Kirjoitin tuon ennen kuin huomasin, että Hast(kin) on saanut rahaa muun muassa juuri Koneen säätiöltä, moneen kertaan ja paljon. Säätiö tukee esimerkiksi lähes 400 000 eurolla "Sotilaallisen vallan kieli suomalaisessa demokratiassa"-hanketta, jossa kumppaneina Johanna Vuorelma ja Noora Kotilainen. Kaikki kolme ovat saaneet erinomaisen paljon tilaa valtamediassa.)
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Äpyli

Quote
Kirjoittaja on kirjailija ja väkivallan tutkija, jonka mielestä vapauden loppuessa alkaa vihan ja katkeruuden yhteiskunta

Kirjoittaja ei ole aivan väärässä, vapaus on erittäin tärkeää. Mutta nyt kun kansalaisyhteiskunnasta ja vapaudesta ollaan huolissaan, suosittelen vahvasti seuraavaksi tutkimuskohteeksi islamin historiaa. Se auttaisi huolimittarin kalibroinnissa, kun olisi jotakin mihin verrata Suomessa tapahtuvia kansalaisyhteiskunnan ilmiöitä. Varsinkin jos tutkijan niin kovasti tekee mieli huutamalla tukea Palestiinaa. Kun kyseessä on väkivallan tutkija, niin lupaan, että islamista löytyy väkivallan, vihan ja katkeruuden saralta merkittävää aineistoa, myös tulevaisuudessa.

Olen pohtinut, miksi vasemmalla laidalla muslimien ja Palestiinan tukeminen on niin yleistä, ja ilmeisesti niin tärkeää, että se pitää huutaa ääneen. Islamin poliittisilla ulottuvuuksilla on toisaalta paljonkin yhteistä marxismin kanssa. On pyhät kirjoitukset, visio täydellisestä yhteiskunnasta, sitoutuminen fundamentaaliseen muutokseen, kansallisvaltion ja sen valta-asemien hylkiminen ja iloinen kirjo doktriineja, jotka vaihtelevat maltillisesta reformismista väkivaltaiseen vallankumoukseen. Yhteistä on tämä ajatus, että nykyiset rakenteet ovat kovin ikäviä, ne pitäisi muuttaa perusteellisesti ja nykyhallitus on kurja entiteetti, joka vastustaa tätä. Gaza on ollut islamisteille paratiisi, jossa vihaa ja katkeruutta on viljelty jo pitkään, ja tutkija voisikin kysyä, missä määrin palestiinalaisten käsitys vapaasta kansalaisyhteiskunnasta tavoitteena eroaa tutkijan omasta käsityksestä. Vapaudesta on helppo valita ne puolet, joita kannattaa.


Pentecost

Tutkiskelija Hast:

QuoteOlin kesän kynnyksellä matkalla kaupungilta kotiin ja törmäsin kauppakeskuksen edessä mielenosoittajiin. Jäin seisomaan pienen joukon reunamille ja liityin huutokuoroon: "Vapaa, vapaa Palestiina!"

Tutkiskelija voisi kokeilla kansalaisvapauden rajoja ns. Palestiinan alueella ja huutaa vaikka "Vapaa, vapaa Israel!" ja katsoa miten vapaata siellä on. Näiden typerysten ulostulot eivät enää ihmetytä, mutta aina riman voi asettaa alemmaksi.

Miksi sitten vassarit rakastavat Venäjää tai Palestiinaa? Molemmat eräänlaisia totalitarismeja, Venäjä ehkä pikkuisen vähemmän, mutta sielläkin pääsee hyppäämään vapaaehtoisesti korkealla olevasta ikkunasta, jos hallintoa äänekkäästi kritisoi.

En ole tähän mennessä keksinyt muuta syytä kuin sen, että vassarit vihaavat USA Of Americaa vielä enemmän kuin näitä muita vaihtoehtoja eli USAn viholliset ovat vassareiden liittolaisia. Mikään muu ei mielestäni selitä näiden riemuidioottien ajatusrakennelmia ja asenteita.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Jorma M.

Quote from: Paawo on 01.08.2024, 12:43:19
^Tuossa rantaradan korjaamisessa on edetty vähän kerrallaan, viimeiset isot parannukset sekä oikaisut on tehty 90-luvun alussa.

On ihan päivänselvää että pääosalla nykyisen radan pituudesta yksiraiteisuus sekä muutamien taajamaseutujen läpikulku kuten myöskin pysähdykset väliasemilla ovat nopeudenlisäystä estävä ongelma joka ei pikkunäpertelyllä poistu. Sitä vaan en käsitä että mikä on se huutava tarve vartin ajansäästölle enkä varsinkaan sitä että mistä ja kenen rahoista se vartin säästö maksettaisiin.

Uusi ratayhteys Espoosta Lohjalle on hyvin järkevä investointi jo ihan matkustajapotentiaalin kannalta, samoin nyt kulkunopeutta rajoittavan Piikkiön taajaman ohittava rataoikaisu. Ensinmainittu ei tosin rantarataa nopeuta koska Rkp:n aikana on melko turha yrittää keskustella Helsinki-Karjaa välin palvelutason huononnuksista ja ylipäätään siitä pitääkö aivan jokaisen junan pysähtyä Karjaalla.

Näin tenttiä vailla Rautatieasioiden maisterina totean, että VR, rataverkko & junaliikenne on meillä kuin Suomi pienoiskoossa. Kallista, paskaa ja veronmaksajia nöyryyttävää. Muualla maailmassa ja jopa kehitysmaissa vedetään jotain 300 km/h, mutta Suomessa inistään ja runkataan hipihipihitaasti. Ja sitten ollaan tyytyväisiä kuinka hieno systeemi meillä on.

Tästä Orpon muka-ovelasta Turunrata-hankkeesta saisi hienon dokumentin. Jos olisi uskallusta, tekijöitä ja rahoitusta. Mitään ei ole.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Paawo

#4723
^Virkamiestä, ylivirkamiestä, vanhempaa erikoisasiantuntijaa ja kaikenlaista virkaprosessin valvojaa ainakin mahtuu koko raideliikenneklusterille niinkuin kokemusasiantuntijoita YLE:n lähetyksiin.

Soten ja yleisradion ohella koko julkisen liikennesektorin organisaatio ei olisi kuin turkinhihaan tunkemista ja uudelleen nu**imista vaille valmis. Toisaalta täällä on naapurin takia pidettävä tietynlainen huoltovarmuusvektori kaikessa väylien sekä niiden käytön koordinoinnissa ja suunnittelussa mukana mutta ei noihin toimintoihin noita kaikkia tuhansia virkakyöstejä tarvita.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Niobium

^ Sehän se vielä puuttuisikin, että pakolaisena maahantullut kokemusasiantuntija vaatisi Suomen siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen, että olisi paljon helpompi matkustaa Euroopan läpi Suomeen ilman junanvaihtoja. Ne kun ovat rasittavia ja stressaavia kokemuksia.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Pallopääkissa

#4725
Quote from: Niobium on 02.08.2024, 18:34:17
^ Sehän se vielä puuttuisikin, että pakolaisena maahantullut kokemusasiantuntija vaatisi Suomen siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen, että olisi paljon helpompi matkustaa Euroopan läpi Suomeen ilman junanvaihtoja. Ne kun ovat rasittavia ja stressaavia kokemuksia.
Vaikka olisi sama "eurooppalainen" raideleveys, junalla ei pääse yhtäjaksoisesti Suomeen, koska Suomella ei ole maayhteyttä etelään eikä länteen. Maayhteydet Ruotsiin ja Norjaan ovat pohjoisessa.

Kun mietitään tarkemmin, sama voi toimia toisinpäin: käsketään läpsyt menemään junalla takaisin sinne mistä on tullut.

Niin vielä tämä: Schengenin sopimus pitää irtisanoa. Rajavalvonta ja passintarkastukset on palautettava valtioiden omaan päätösvaltaan. Tietyistä maista tuleville pitää määrätä viisumipakko.

Paskat pakolaissopimukset ja ihmisoikeussopimukset pitää irtisanoa. Kun ne irtisanoo, silloin ei kukaan voi vakavissaan väittää että rikkoisi sopimuksia. Jos ei ole mukana sopimuksessa, silloin sitä ei voi rikkoa.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Niobium

^ Tuo lainaamasi tekstini oli tosiaan kirjoitettu sarkasmia päässäni.

Mutta, kuten on todettu jo aiemminkin, jotain näin täysin tyhjänpäiväistä voidaan odottaa kuulevamme, jos ääneen päästetään kokemusasiantuntijoita. Heiltä riittää vaatimuksia ihan vain sillä selkänojalla, että ovat päässeet uutisiin esittämään ajatuksiaan.

Arvoisa entinen pH-meppimme Pietikäinen on just tällainen esimerkki. Ei ajatellut sitten pätkän vertaa ja sammakko oli jo karannut suusta.

Jos annetaan suunvuoro, niin pitäisi olla faktat hallussa. Kokemusasiantuntijoita sitä ei voida olettaa.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Phantasticum

Quote from: Niobium on 03.08.2024, 12:08:55
Tuo lainaamasi tekstini oli tosiaan kirjoitettu sarkasmia päässäni. Mutta, kuten on todettu jo aiemminkin, jotain näin täysin tyhjänpäiväistä voidaan odottaa kuulevamme, jos ääneen päästetään kokemusasiantuntijoita. Arvoisa entinen pH-meppimme Pietikäinen on just tällainen esimerkki. Ei ajatellut sitten pätkän vertaa ja sammakko oli jo karannut suusta.

Tässäpä on teille perussuomalaisen puolueen tarjoamia tyhjänpäiväisyyksiä ja sammakoita ilman sarkasmia. Oletan, että koko puolue on hankkeen takana eikä vain yksi henkilö, koska myös perussuomalaisten oma aviisi kantoi kortensa kekoon. Suomi alkaa perussuomalaisen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen johdolla selvittää uudemman kerran eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymistä Naton huoltovarmuuden turvaamiseksi. Mitä ei luotettu liittolainen tekisi ollakseen isännilleen mieliksi. Tekisi kovasti mieli kirjoittaa jotain mutta ei ole sanoja. Lainaukset ilman poistomerkintöjä ja jutut kokonaisina linkeistä.

QuoteRanne korosti, että Natoa kiinnostaa Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittäminen. Suomen väylien on kestettävä esimerkiksi raskaiden panssariajoneuvojen liikkuminen.

Suomen liikenneinfrastruktuuri liitetään nyt Naton infrastruktuurin suunnitteluun, hän muistutti.

"Sotilaallista liikkuvuutta on kehitettävä osin kiireellisesti."

Ranne nosti esiin myös raideleveyden muuttamisen eurooppalaisen standardin mukaiseksi. Suunnitelmallinen siirtyminen Suomen "tsaarinaikaisesta" raideleveydestä eurooppalaiseen on hänestä ajankohtaisempaa kuin koskaan.

Ulostulo on sikäli kiinnostava, että liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi vain runsas vuosi sitten selvityksen eurooppalaisen raideleveyden käyttöönoton mahdollisuuksista Suomessa. Taustalla oli Euroopan komission esitys, joka velvoittaisi rakentamaan uudet Euroopan laajuisen liikenneverkon raideyhteydet eurooppalaiseen raideleveyteen ilman poikkeuksia.

Selvityksen alustavien arvioiden mukaan tarkastellut vaihtoehdot eivät olisi kannattavia pelkästään liikenteen kannalta tarkasteltuna. Selvityksessä tosin huomautettiin, että muutoksia pitää arvioida myös esimerkiksi huoltovarmuuden kannalta.

HS: Ministeri Ranne nosti esiin raideleveyden muuttamisen – Aihe aiheuttanut aiemmin kiistaa

QuoteLiikenne-ja viestintäministeriö alkaa selvittää uudelleen Suomen raideleveyden muuttamista eurooppalaisen standardin mukaiseksi.

– Teemme selvityksen siitä, että millä aikataululla ja millä tekniikalla ja millä rahalla olisi mahdollista siirtyä tähän eurooppalaisen raideleveyteen askel kerrallaan, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.).

Ranne kertoi suunnitelmista Tampereella alkaneen sotilasliitto Naton liikenteen suunnitteluryhmien kokouksen tiedotustilaisuudessa.

Ranteen mukaan siirtyminen "tsaarinaikaisesta" raideleveydestä eurooppalaiseen olisi tärkeää huoltovarmuuden kannalta ja sillä olisi myös positiivisia vaikutuksia Suomelle.

EU-komissio esitti vuonna 2022, että Suomen pitäisi rakentaa uudet junaradat eurooppalaisen standardin, 1435 millimetrin mukaisiksi, eli nykyistä vajaa yhdeksän senttimetriä kapeammiksi.

Tuolloin ehdotusta pidettiin mahdottomana.

– Silloin todettiin, että ei ole sen aika eikä ole sitä paitsi rahaakaan. Mutta maailma on muuttunut parissa vuodessa todella paljon, sanoo Ranne.

Ranne ei lähde arvioimaan, milloin eurooppalaiset junat voisivat ensimmäistä kertaa ajaa Suomeen.

Yle: Suomi alkaa selvittää siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen

QuoteKaikki tiet vievät Natoon

– Se miten me täällä kansallisesti päätämme käyttää infrarahoitustamme ja miten päätämme rakentaa liikennejärjestelmäämme kiinnostaa Natoa hyvin paljon, totesi liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne maanantaina tiedotustilaisuudessa Tampereella.

– Kokous paitsi tiivistää liikennesektoriyhteistyötä jäsenmaiden välillä, myös liittää Suomen liikenneinfran vahvistamisen lopullisesti laajaan Naton koko liikennejärjestelmäsuunnitteluun.

– Inframme on mahdollistettava suurten ihmisjoukkojen siirtäminen ja raskaiden panssariajoneuvojen liikkuminen, Ranne painotti.

Suoemn Uutiset: Ministeri Ranne historiallisesta Nato-kokouksesta: Suomen liikenneinfran vahvistaminen lopullisesti osaksi Naton liikennejärjestelmäsuunnittelua

JoKaGO

^Onhan noita kapearaiteisia ratoja ollut ennenkin, teollisuuslaitosten sisäiseen liikenteeseen, mutta myös Lahti - Loviisa -rata.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Loviisan%E2%80%93Vesij%C3%A4rven_rautatie

"Loviisan–Vesijärven rautatie oli vuosina 1900–1960 toiminnassa ollut 750 mm:n raideleveydelle rakennettu kapearaiteinen rautatie, joka kulki Lahden pohjoispuolella Vesijärven rannalla sijainneesta Niemestä Loviisassa Suomenlahden rannalla sijainneeseen Valkon satamaan.

Rautatietä alueelle alettiin suunnitella jo vuonna 1871, ja yli 25 vuoden jälkeen radan rakentamiselle saatiin hyväksyvä päätös. Rautatietä varten perustettiin Loviisa-Vesijärvi Rautatie Oy vuonna 1898, ja väliaikainen liikenne aloitettiin jo helmikuussa 1900. Vuonna 1904 yleiselle liikenteelle avatun radan linjapituus oli 81,9 kilometriä,[5] ja se oli Suomen kaikkien aikojen pisin yleiselle henkilö- ja tavaraliikenteelle avattu kapearaiteinen rautatie."


Isoisäni työskenteli satamajätkänä Vesijärven satamassa, purkaen Päijänteeltä tulleiden proomujen vientituotteet junavaunuihin, sekä myös mm. polttohalkoja Helsinkiin meneviin kuormiin. Riski kaveri oli ja oma juniorini on ilmeisesti perinyt nuo geenit, itse kun olen vähän "soppaluu" tuolla kilojeni sisällä  ;D

Mutta joo, vaikka koko Suomen rataverkon kaventaminen olisi sulaa hulluutta, jokin pätkä olisi silti ihan järkevää rakentaa. Ei kuitenkaan Turku - Helsinki  >:( 
Länsirajalta jonnekin Ouluun, Jyväskylään ja/tai Kuopioon olisi hyvä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Paawo

^^ ja ^. Raideleveyden muuttaminen olisi erittäin tervetullut investointi myös kauppapoliittisesti, ei pelkästään sotilaslogistiikan kannalta.

Käytännön järjestelyjen suunnittelu ja toteuttaminen tällä tsaarinaikaisella byrokratialla puolestaan menee täysin toivottomaksi.

Ehdotan sadan virkamiestyövuoden säästämiseksi että prosessi aloitetaan heti muuttamalla raideleveydet itärajalle johtavilla rataosuuksilla ja siitä länttä kohti edeten etelä-pohjoinen suuntainen rataosuus kerrallaan.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

JoKaGO

Quote from: Paawo on 03.08.2024, 18:28:35
^^Raideleveyden muuttaminen olisi erittäin tervetullut investointi myös kauppapoliittisesti, ei pelkästään sotilaslogistiikan kannalta.

Käytännön järjestelyjen suunnittelu ja toteuttaminen sen tällä tsaarinaikaisella byrokratialla puolestaan menee täysin toivottomaksi.

Ehdotan sadan virkamiestyövuoden säästämiseksi että prosessi aloitetaan heti muuttamalla raideleveydet itärajalle johtavilla rataosuuksilla ja siitä länttä kohti edeten etelä-pohjoinen suuntainen rataosuus kerrallaan.

Ei se itäsuunta ole ongelma, onhan meillä telamiinat valmiina  8)

Mutta tuo huoltovarmuus, NATOn tuen varmistaminen myös maata pitkin taitaa olla se jutun juju.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Paawo

^^^ Kyllä. Maalaisjärjellä ajateltuna täytyisi homma aloittaa tilapäisesti hiljentyneistä rataosuuksista TAI niistä joilla pelkkää henkilöliikennettä. Eli juurikin Lappeenranta-Vainikkala sekä Helsinki-Turku-osuudet täyttäisivät nämä kriteerit.  ;D

Tavaraliikenteen isoimmat massavirrat ovat Suomessa enemmän tai vähemmän poikittaissuuntaisia ja kilometrisuorite on varsin vaihtelevaa,  talous edellä ajateltuna juuri rautatierahdin uudelleenjärjestelyssä on valtava haaste koska pitkiä häiriötiloja ja suuria menetyksiä täytyy välttää viimeiseen asti.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Pallopääkissa

Quote from: JoKaGO on 03.08.2024, 18:27:13
^Onhan noita kapearaiteisia ratoja ollut ennenkin, teollisuuslaitosten sisäiseen liikenteeseen, mutta myös Lahti - Loviisa -rata.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Loviisan%E2%80%93Vesij%C3%A4rven_rautatie

"Loviisan–Vesijärven rautatie oli vuosina 1900–1960 toiminnassa ollut 750 mm:n raideleveydelle rakennettu kapearaiteinen rautatie, joka kulki Lahden pohjoispuolella Vesijärven rannalla sijainneesta Niemestä Loviisassa Suomenlahden rannalla sijainneeseen Valkon satamaan.

Rautatietä alueelle alettiin suunnitella jo vuonna 1871, ja yli 25 vuoden jälkeen radan rakentamiselle saatiin hyväksyvä päätös. Rautatietä varten perustettiin Loviisa-Vesijärvi Rautatie Oy vuonna 1898, ja väliaikainen liikenne aloitettiin jo helmikuussa 1900. Vuonna 1904 yleiselle liikenteelle avatun radan linjapituus oli 81,9 kilometriä,[5] ja se oli Suomen kaikkien aikojen pisin yleiselle henkilö- ja tavaraliikenteelle avattu kapearaiteinen rautatie."


Isoisäni työskenteli satamajätkänä Vesijärven satamassa, purkaen Päijänteeltä tulleiden proomujen vientituotteet junavaunuihin, sekä myös mm. polttohalkoja Helsinkiin meneviin kuormiin. Riski kaveri oli ja oma juniorini on ilmeisesti perinyt nuo geenit, itse kun olen vähän "soppaluu" tuolla kilojeni sisällä  ;D

Mutta joo, vaikka koko Suomen rataverkon kaventaminen olisi sulaa hulluutta, jokin pätkä olisi silti ihan järkevää rakentaa. Ei kuitenkaan Turku - Helsinki  >:( 
Länsirajalta jonnekin Ouluun, Jyväskylään ja/tai Kuopioon olisi hyvä.
Jos EU maksaa rataverkon muuttamisen "eurooppalaiseen" leveyteen niin sitten se käy. Tai edes sen että tiettyihin paikkoihin menee "eurooppalaista" leveyttä oleva rataosuus, ei pelkästään satama-alueilla. Näin siksi että Ruotsista ja Norjasta saadaan halutessa tavaraa varsinkin sotatilanteessa. Jos vaikka Narvikin satamasta tai jostain muusta Norjan satamasta tuotaisiin jotain rataa pitkin. Sama toisinpäin, jos jotain tarvii viedä Ruotsin tai Norjan satamiin.

Ehkä sen "eurooppalaista" leveyttä olevan radan pistää "suomalaista" leveyttä olevan radan viereen, ikään kuin uusi kaista viereen. Onnistuisiko se että "suomalaista" leveyttä olevien kiskojen sisäpuolelle laitetaan "eurooppalainen" kisko? Kaksoisleveys tai jotain?

https://en.wikipedia.org/wiki/Dual_gauge
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Murkula

Eikö sen Lulu Ranteen olisi voinut heittää ulos jo siinä kohtaa, kun se osoitti täydellistä ymmärtämyyttä liikennehommista jo paljon aikaisemmin. Kirjoitin jo silloin, että tuollainen joka ei ole millään lailla hommiensa tasalla tulee aiheuttamaan aina vain lisää ongelmia tähän hommaan. Olisihan se nyt ollut ihan liikaa, että liikenneministeriksi olisi edes kerran mun elinaikana saatu joku oikea ja osaava automies hoitamaan asioita edes pätkän verran kohdalleen. Mutta kun ei, joku entinen kokoomuslainen kiintiönainen siihen piti laittaa...

Nyt jumalauta Persut joku roti tähän hommaan, pistäkää se kokoomuksen myyrä nyt äkkiä pihalle, vaikka samantien koko puolueesta. Jos ei parempaa löydy, niin laittakaa vaikka se Mäenpää siihen hommaa. Siinä on mies joka tietää edes jotain autoista, moottoripyöristä ja liikenteestä.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

ikuturso

#4734
Quote from: Pallopääkissa on 03.08.2024, 20:58:17
Ehkä sen "eurooppalaista" leveyttä olevan radan pistää "suomalaista" leveyttä olevan radan viereen, ikään kuin uusi kaista viereen. Onnistuisiko se että "suomalaista" leveyttä olevien kiskojen sisäpuolelle laitetaan "eurooppalainen" kisko? Kaksoisleveys tai jotain?

https://en.wikipedia.org/wiki/Dual_gauge

Tää on hommallakin varmaan viisi kertaa keskusteltu. Suomalainen ja eurooppalainen raideleveys on liian lähellä toisiaan, että tuommoinen dual gauge onnistuisi ja toimisi kaikkien vaihteiden ja ratapihojen läpi

Jos jokin ratkaisu löytyisi, se tarkoittaisi kuitenkin, että joka ikinen betoninen ratapölkky pitäisi vaihtaa.

Jos rataa alkaisi alueittain muuttamaan, meillä pitäisi olla kaksi kalustoa, joilla ratoja ajettaisiin. Toinen leveillä ja toinen kapeilla teleillä. Ja niitä ei voisi ajaa metriäkään ristiin.




Olin taannoin juuri Virossa visiitillä ja katsoin taas, kun Tallinnan kiertävälle kehätielle (tie 11) oli keskelle ei mitään rakennettu korkea silta. Silta ylitti ruohikkoisen auki hakatun "linjan" ja siinä oli kyltit, joissa puhuttiin Rail Balticasta (railbaltica.org).

Jos EU ei rahoita tunnin junaa, niin ilmeisesti se kuitenkin viljalti rahoittaa uutta luotijunayhteyttä Tallinnasta Latvian ja Liettuan läpi Puolan rajalle. Raideleveys olisi eurooppalainen 1435 ja suunnitellut rakenteelliset nopeudet olisivat 249 km/h henkilöjunille ja 120 km/h tavarajunille.

Samalla kun Suomesta tehdään kehitysmaasaareketta, niin kehitysmaabaltiaan satsataan miljardeja.

-i-

MUOKS: Ei sillä Rail Balticallakaan mene hyvin. Juttu heinäkuulta:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3aacff20-c8e8-4bfa-ae06-da3d1e5c7779

QuoteSuomelle merkittävä jättiprojekti Baltiassa vakavissa ongelmissa – Valmistuuko koskaan?
Suomellekin merkittävää Rail Baltica -rataa rakennetaan vihdoinkin, mutta sen tulevaisuus on yhä hämärän peitossa. Radan rakennustöiden budjetissa on vähintään 10:n, mutta jopa 19 miljardin euron suuruinen aukko.
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Paawo

Quote from: ikuturso on 05.08.2024, 18:24:06
Jos rataa alkaisi alueittain muuttamaan, meillä pitäisi olla kaksi kalustoa, joilla ratoja ajettaisiin. Toinen leveillä ja toinen kapeilla teleillä. Ja niitä ei voisi ajaa metriäkään ristiin.

Olisi järjestettävissä jonkunlaisilla oikein ajoitetuilla kalustoinvestoinneilla, mutta kun ei taas tiedetä minkälaisesta hallituskokoonpanosta tuolloin nautimme sanon että varmuudella tänne ilmestyisi helevetin eli ennennäkemättömän huonolla sopimuksella kalustoa muualta. Todennäköisimmin Saksasta, trackrecord on pitkä ja vahva. :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Pallopääkissa

#4736
Jännä kun Suomessa pystyttiin rakentamaan rautateitä tsaarin aikana 1857-1917 vaikka Suomi oli köyhä eikä ratojen rakentamiseen saatu raha-apua Venäjältä.

Jostain syystä ei nykyään onnistu ratahankkeet ilman kustannusten turpoamista. Sääntö-Suomi ja mitä kaikkea onkaan.

Helpointa olisi varmaan laittaa "eurooppalaista" leveyttä olevia rataosuuksia olemassa olevien ratojen viereen, tiettyihin paikkoihin. Niissä sitten voi vaihtaa junia.

Mongoliassa tehdään telien vaihtoja kun juna menee Kiinaan tai tulee Kiinasta.

Miten nopea tai hidas olisi suorittaa telien vaihto Suomessa?
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Mäntymetsä

Quote from: Pallopääkissa on 05.08.2024, 20:30:13
Jännä kun Suomessa pystyttiin rakentamaan rautateitä tsaarin aikana 1857-1917 vaikka Suomi oli köyhä eikä ratojen rakentamiseen saatu raha-apua Venäjältä.



Olisi kiva nähdä tilastot, paljonko tuolloin rahaa käytettiin koulutukseen, terveydenhoitoon, vanhuspalveluihin ym ym.

Eli eiköhän tuohon aikaan valtaosa varoista käytetty juurikin esim. infran rakentamiseen.

Paawo

^^ ja ^. Ensimmäiset radat Suomeen rakennettiin Tsaarinhallinnon käskyillä ja monin paikoin halpatuontityövoimalla, sotavangeilla jne.
Varhainen rataverkko on alkujaan palvellut Pietarin huoltoa ja sotilaallisia tarkoituksia ylipäätään, iso osa tuosta jäi väärälle puolen rajaa.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Pallopääkissa

#4739
Tuo 1857 tarkoitti vuotta jolloin Helsinki-Hämeenlinna-radan rakennustyöt aloitettiin, ja se avattiin 1862.

Muistan lukeneeni että noin 800 kilsaa jäi luovutetuille alueille eli Karjalaan. Ennen sotaa 1938 rataverkko oli jotain 5400 kilsaa, joten menetys oli aika iso. Petsamon rata oli suunnitteilla, joten sen valmistuminen olisi tehnyt rataverkon pidemmäksi.

Tsaarin ajan radat rakennettiin kehitysmaatyyppisesti eli jostain satamasta sisämaahan. Mutta poikittaisliikenne, sisämaakeskusten väliset ratayhteydet sekä rannikkoa pitkin kulkevat radat jäivät vajavaisiksi. Varsinaista rantaa pitkin kulkevaa rataa ei edes ole, siis sellaista joka kulkisi rantaa pitkin Tornioista Pietariin.

Vertailuun voisi otta samaan aikaan Ruotsissa rakennetut radat vuosina 1856 alkaen, jolloin avattiin Ruotsin ensimmäinen ratayhteys. Malmirata saavutti Narvikin 1903 joten siihen mennessä Ruotsissa päästiin aika pohjoiseen ratoja pitkin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Malmirata
QuoteRataosuus Jällivaaran ja Luulajan välillä valmistui 1888, ja viimeinen osuus Kiirunasta Narvikiin valmistui 14. heinäkuuta 1903. Rataosuuden vihki käyttöön kuningas Oskar II. Kiirunan ja valtakunnanrajan välinen osuus oli yksi Ruotsin ensimmäisiä pidempiä sähköistettyjä rataosia. Sähköistys valmistui vuonna 1915.

Perkele tuo Aleksanteri I kun ei liittänyt Pohjois-Ruotsin suomalaisalueita Suomen suuriruhtinaskuntaan. Oltaisiin saatu Kiiruna ja Jällivaara, sekä se porukka jota nykyisin pidetään meänkielisenä.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.