News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Maahanmuuttajien tulkkauspalvelut

Started by Esa Korkia-aho, 01.03.2023, 12:43:08

Previous topic - Next topic

Esa Korkia-aho

Lakia maahanmuutajien tulkkauspalveluista tulee muuttaa. Tulkkauspalvelut ovat vain yksi menoerä maahanmuuttajille suunnatuista palveluista. Tällä hetkellä laki antaa mahdollisuuden käyttää tulkkauspalveluita hamaan hautaan asti jos mamu niin haluaa. Sillä ei ole merkitystä kuinka kauan on Suomessa asunut. Pienen veivauksen jälkeen sain Helsingin kaupungilta vastauksen, kun pyysin tilastoja tästä palvelusta. Kustannukset pelkästään Helsingissä 4,7 miljoonaa!!! Kysyttyäni paljonko tulkeille tulee ns. turhia keikkoja ja kuinka paljonko palveluita per henkilö tulee, oli vastaus, ettei meillä ole kauhean tarkkoja tilastoja! 4,7 miljoonan kuluerä, eikä mitään ttilastoa??? Lohdutuksen sanana tuli loppuun, että valtio ottaa osaa pakolaisten kustannuksiin. Aivan sama. Kaikki tämä maksetaan verorahoilla. Tästä on tullut paljon palautetta eri alojen työntekijöiltä, että miksi heille järjestetään näitä palveluita automaationa ja ei mitään väliä tuleeko asiakas paikalle vai ei, tulkin kulut maksetaan joka tapauksessa. Lakia pitää muuttaa, niin, että vaikka portaittain asiakkaan omavastuu kasvaa ja lopulta asiakas maksaa itse palvelun tai opettelee kielen. Olen ehdokkaana Helsingissä eduskuntavaaleissa ja ohessa linkki blogiini tästä laista.
https://blogit.perussuomalaiset.fi/esa-korkia-aho/lakia-tulkkauspalveluista-muutettava/

Musumaatti

Ei voi vaatia opetteleen kieltä koska??? Siitä sitten asenne siirtyy perheen lapsiin Muhamattiin ja ongelma lapseksi kouluun.

Eino P. Keravalta

QuoteKustannukset pelkästään Helsingissä 4,7 miljoonaa!!!

Karkeasti ottaen Helsingissä asuu 10% Suomen väestöstä, joten tuon voisi kertoa kymmenellä, paitsi että Helsingin matutiheys on suurempi kuin muun Suomen, joten kerrotaan viidellä. Suomessa menee siis noin 25 miljoonaa euroa vuodessa tulkkaukseen ja summa vain kasvaa, koska matujenkin määrä kasvaa ja lisäksi yhä harvempi osaa suomea, koska ei enää tarvitse kun pyörii omassa rinnakkaisyhteiskunnassa ja tulkit palvelevat.

Viimeksi kuluneen 10 vuoden aikana on tähän palveluun Suomessa kulunut noin 200 miljoonaa euroa ja luultavasti 10 vuotta sitten tulkkauspalveluja käyttävät matut käyttävät niitä vieläkin.

Pitäisi tosiaan olla porrastus, eli tulkkaus olisi ilmaista ensimmäiset kolme vuotta. Sen jälkeen alkavat omavastuut nousta vuosittain niin, että 8 vuoden kohdalla kaikki menee omaan piikkiin. Ja jos ei ilmaannu paikalle, lasku kadonneelle asiakkaalle, vähennetään vaikka sosiaalituesta tulevan 12 kuukauden aikana 'osamaksulla'. Vai meneekö liian monimutkaiseksi kameli-insinööreille?

Kyllä me kantiksetkin joudutaan maksamaan, jos emme ilmaannut paikalle. Esimerkiksi jos työterveydenhuollon lääkärinajan peruu myöhässä, joutuu maksamaan itse koko laskun. Sama ei koske kunniakansalaisia, jotka voivat tilauttaa itselleen tulkkipalvelun, mutta jäädäkin kotiin tai notkumaan ostarille tai tekemään omia bisneksiä. Ehkä voi käydä niinkin, että alunperinkään ei ollut aikomustakaan käyttää tulkkipalvelua, mutta koska tulkki on saman klaanin mies niin hommataan hänelle tienestejä, koska hölmöläinen maksaa. Ehkä potti jaetaankin.

Ja sitten ihmetellään, että nämä eivät sopeudu tänne tai opi edes maan valtakieltä  :facepalm:
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Niobium

Tietty tuntimäärä tulkkipankkiin, sitten voi rahalla ostaa lisää tunteja jos tuntee tarvitsevansa.

Sitten on aina näitä yksilöitä, jotka ovat kielen oppineet, heistä voi pyytää kaverin kelakeikalle. Suostuu ilmaiseksi tai ei, heidän asiansa.

Taidan muuttaa somaliaan ja vaatia tulkkipalvelut hamaan loppuun saakka. Turvapaikan hakemisen perusteena olisi se, että minua vainotaan, koska epäillään rasistiksi

"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Eino P. Keravalta

Tulkkauspalveluihin liittyen vielä kysymys, noudatetaanko tulkkauksen kanssa tasa-arvoa, vai asetetaanko ihmiset eri arvoiseen asemaan?

Voiko kantasuomalainenkin saada Suomessa tulkkauspalvelua?

Esimerkiksi nykyisin monessa ravintolassa palvellaan vain englanniksi. Tai sitten henkilökunta osaa vain vaikkapa turkkia tai kiinaa. Voiko tällaisissa tapauksissa saada maahanmuuttajien tapaan ilmaisen tulkkauspalvelun mukaansa - olisihan meillä vuosikymmeniä veroja maksaneina siihen jopa maahanmuuttajia parempi moraalinen oikeus.

Ja toinen esimerkki: kerran olin käymässä Ekenäs-nimisellä paikkakunnalla. Se on yli 80-prosenttisesti ruotsinkielinen paikka ja kun siellä puhuin ravintolan jonossa suomea, minua katseltiin sen verran vihamielisesti, että ne luultavasti halusivat lyödä minua turpaan ja varmaan olisivatkin lyöneet, ellei portsari olisi seissyt muutaman metrin päässä. Luultavasti portsarikin halusi lyödä minua turpaan, mutta ei voinut, koska oli duunissa. Kun käyn kesäreissulla Ekenäsissä, voisinko saada ilmaisen, valtion maksaman tulkin mukaani, koska ruotsin taitoni on heikolla tasolla? Se voisi säästää minut pahoinpitelyltä, miten on?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Roope2

Mutta pojat! Ette kai halua mamu-ryhmän työllisyysprosentin huononevan? Ettei taustalla vaan ole rasistista ajattelua/vihapuhetta?
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

supersankaritar

Tätä mä ihmettelen, kun toiset oppii ja toiset ei.
Mun ystävä meni naimisiin meksikolaisen naisen kanssa 4,5 vuotta sitten. Tästä naisesta tuli myös mun ystävä ja puhuu nyt noin suunnilleen täydellistä suomenkieltä, valmistui juuri ammattiin ja sai vakituisen työn. Ja ei ollut helppoa, itki monta kertaa, kuinka vaikeaa on. Mutta halusi oppia, että voi työskennellä ja oli tosi iso kynnys alkaa yleensäkään puhumaan vieraiden kanssa suomeksi, kun teki alkuun niin paljon virheitä.
Ensin hän meni jonnekin kielikurssille ja siellä kävi sellainen tapaus, että heillä oli unkarilainen, erittäin hyvä, mutta tiukka opettaja. Siellä oli tän ystäväni puheiden mukaan muslimi miehiä, jotka ei sitä sulattaneet. Halusivat rukoilla kesken tunnin, tulla milloin huvittaa tai olla tulematta jne.

Opettaja ei sitten hyväksynyt sitä ja nämä muslimit otti yhteyttä paikalliseen sanomalehteen. Toimittaja oli erään muslimin vaimon tuttava ja siitähän sitten saatiin hauska lehtijuttu, kuinka koulussa muka vain luettiin kalevalaa jne, mikä ei ollut totta.

Tämä mun ystävä sitten laittoi lehteen viestiä, että juttu on soopaa. Ja sieltä tuli joku koululle kuvaamaan.
Mutta uutta juttua ei koskaan julkaistu, vastattiin vain, että päätoimittaja kirjoittaa jne.

Tää mun ystävä vähän ihmettelee sitä, että jotkun on maassa kymmenen vuotta, eikä vieläkään halua oppia kieltä. Hän halusi oppia, että pääsee töihin.
Joku kysely tuli oppilaille sitten koskien opetusta, että valitettavasti ne syytökset otettiin todesta, vaikka tosiaankin opettaja oli tän meksikolaisen naisen mielestä erinomainen, eikä kukaan muu oppilas yrittänyt opettajaa puolustaa,kuin hän.

If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

kenelek

4.7 miljoonaa vuodessa kuulostaa oikeastaan yllättävän pieneltä summalta? Ilman lisätietoja tietenkin hankala arvioida sen enempää. Tietenkään en epäile että Helsingin kaupunki olisi asiasta kertonut minkäänlaista muunneltua totuutta... :P
"Pelolle ei saa antaa sijaa" © 2016 Noin joka ikinen mokuttaja Suomessa vastauksena terrori-iskuihin
"Mutta koronavirusta on pelättävä" © 2020 lähtien kaikki valtapuolueet ja mediat

Emo

Quote from: Eino P. Keravalta on 01.03.2023, 15:11:56
Tulkkauspalveluihin liittyen vielä kysymys, noudatetaanko tulkkauksen kanssa tasa-arvoa, vai asetetaanko ihmiset eri arvoiseen asemaan?

...

En tiedä saako tulkin, mutta noin 8-10 vuotta sitten olin julkisella päivystyksessä ja lääkäri puhui huonoa suomea ja lääketieteensäkin oli vähän toisenlaista kuin suomalainen. No, kestin sen, ja menin ultraan hänen lähetteellään, ja kysyin jo luukulla että minkähän niminen radiologi? Oli joku muhamattinimi, niin kysyin luukulla istuvalta että onko myös hoono soomi? Vähän oli joo, joten sanoin, että tulen just yhdeltä mongertajalta ja toiselle en heti perään mene, joten järkätkää mulle äidinkieleltään suomenkielinen lääkäri tai sitten tulkki.
Sain suomenkielisen lääkärin 🙂

räsänen

Quote from: kenelek on 01.03.2023, 23:58:22
4.7 miljoonaa vuodessa kuulostaa oikeastaan yllättävän pieneltä summalta?

Pitää muistaa että tuo maksu peritään veronmaksajilta Helsingissä vuosittain, ja sillä me saamme ainoastaan tietää mitä palveluja ja korvauksia kunniakansalaiset haluavat. Ja sen jälkeen alkaa mittari raksuttaa ihan toista tahtia.

Eli siihen nähden mitä veronmaksajat tuolla rahalla saavat, pidän sitä pöyristyttävän suurena. Sillähän saadaan ainoastaan matujen suu auki. 

Melbac

Quote from: Emo on 02.03.2023, 00:07:38
Quote from: Eino P. Keravalta on 01.03.2023, 15:11:56

...

En tiedä saako tulkin, mutta noin 8-10 vuotta sitten olin julkisella päivystyksessä ja lääkäri puhui huonoa suomea ja lääketieteensäkin oli vähän toisenlaista kuin suomalainen. No, kestin sen, ja menin ultraan hänen lähetteellään, ja kysyin jo luukulla että minkähän niminen radiologi? Oli joku muhamattinimi, niin kysyin luukulla istuvalta että onko myös hoono soomi? Vähän oli joo, joten sanoin, että tulen just yhdeltä mongertajalta ja toiselle en heti perään mene, joten järkätkää mulle äidinkieleltään suomenkielinen lääkäri tai sitten tulkki.
Sain suomenkielisen lääkärin 🙂
Nykyään taitaa olla ettei vuorossa ole yhtään suomea äidinkielenään puhuva.Suomalaiset tarvitsee nykyään tulkin että ymmärtää mitä paikallisessa terveyskeskuksessa tai vastaavassa sille puhutaan.:D

/offtopic
Toi ei ole vitsi ainakaan helsingissä.

Melbac

Quote from: räsänen on 02.03.2023, 00:08:49
Quote from: kenelek on 01.03.2023, 23:58:22
4.7 miljoonaa vuodessa kuulostaa oikeastaan yllättävän pieneltä summalta?

Pitää muistaa että tuo maksu peritään veronmaksajilta Helsingissä vuosittain, ja sillä me saamme ainoastaan tietää mitä palveluja ja korvauksia kunniakansalaiset haluavat. Ja sen jälkeen alkaa mittari raksuttaa ihan toista tahtia.

Eli siihen nähden mitä veronmaksajat tuolla rahalla saavat, pidän sitä pöyristyttävän suurena. Sillähän saadaan ainoastaan matujen suu auki.
Eikös noi kuulu sotemenoihin eli valtio maksaa ei kunta?.Noin siis helsingissä ja käytännössä koko maa joutuu nyt vastaamaan niistä mamujen ja muiden kustannuksista joita olette tänne lähettäneet sielä maakunnista helsingin kontolle.:)

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Emo

Quote from: Lalli IsoTalo on 02.03.2023, 06:48:51
@Esa Korkia-aho tervetuloa mukaan!

Miten uskalsit? @Esa Korkia-aho

Tosin saat hyvää ilmaista mainosta, jahka media hoksaa, että Korkia-ahokin on Hommaforumilla 👍🏻
Itsekin tulisin tänne, jos olisin ehdokas.

Ketjun aiheeseen liittyen, että suomenkieli on nykyään todella uhanalainen kaikkialla yhteiskunnassa, opiskelussa ja mm. terveydenhuoltopalveluissa, asialle pitää tehdä jotain ja tulkin vaatiminen on yksi tapa tuoda ongelmaa esille.
Olenpa kerran hoitanut koirani eläinlääkärikäynnitkin englanniksi Suomessa, hoito kesti yli viikonlopun enkä yhtään sanaa suomea puhunut sinä aikana paitsi koiralleni. Ja maksoi maltaita, siis hoito yksityisellä.