News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

S2-opetus Suomen kouluissa

Started by Siili, 17.02.2023, 16:38:13

Previous topic - Next topic

Siili

Tuota S2-konetta pitäisi kehitellä vielä niin, että siitä näkyisi koulukohtainen historia ja trendi.  Oletan, että opetusministeriö kerää dataa kerran vuodessa.

Näin asumispaikkaa valitessaan perheenperustaja voisi arvioida, mikä on tilanne koulussa siinä vaiheessa, kun omat kersat ovat kouluikäisiä

Nikolas

Quote from: totuuspuheasiamies on 18.02.2023, 11:37:53

Onko raakataulukko "S2-oppilaiden määrä ja osuus 2022, Opetushallitus" kenen tahansa saatavilla vai luovuttaako Opetushallitus tietoja ainoastaan medialle?


En tiedä saatavuudesta yleisemmin, mutta tuosta voit koittaa:

Quote from: Skeptikko on 17.02.2023, 14:50:52

Jotkut ovat näköjänä pistäneet tämän koulujen S2-datan nettiin suoraan helpommin käsiteltävään muotoon, kahdessa eri muodossa:
Kannattanee ottaa talteen, ennen kuin tämä data katoaa. Sen verran kova raivo on punavihreissä piireissä tästä datasta menossa... Lisäksi ainakin tuo tabulaattorierotteinen data on itsestänäkin katoamassa näköjään 6 päivän päästä.


Sibis

"Vetovoimatekijät" ovat kyllä hiipumassa yleensäkin maassamme!

Ei tee mieli kauppakeskuksiin, kirjastoihin, uimaloihin, kelan tilojen läheisyyteen ym. Jopa mainosten johdosta ei tee mieli asioida mainostajan liikkeessä.

 
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Dangr

#33
 :)
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Siili

Ilta-Sanomat on käynyt läpi viserryksiä koskien S2-konetta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009402725.html

Jutussa hyvin vähän uutta.  Nasiman tweettiin en kuitenkaan ollut itse vielä törmännyt.  Hänen reaktionsa oli tyypillinen vihervasemmistolainen:
Quote– Ylen julkaisema koulukone, jolla koulu­shoppailuun kannustetaan, on todella mauton tapa käsitellä yhteis­kunnan eriarvoisuutta. Lasten arvottaminen tällä tavoin on räikeän toiseuttavaa ja väärin. Keinoja eriarvoisuuden purkuun pitää käsitellä, mutta Yle vain lietsoo ennakko­luuloja, Razmyar twiittaa.

Riikka Purra puolestaan paheksui opetusministeriön sensuuriyrityksiä:
QuoteArvostelin pari viikkoa sitten opetushallintoa haluttomaksi reagoida ruohonjuuritason ongelmiin kouluissa - niihin, joita opettajat esille tuovat.

Nyt sitten kuulemme, että opetushallitus yritti myös estää Ylen koulukoneen julkaisun. Monikulttuurisuus kun on sille VAIN rikkaus.

Eino P. Keravalta

Keravalla ovat keksineet mielestään ovelan keinon ehkäistä koulun vapaata valintaa:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009402573.html

QuoteKeravalla tehtiin "rohkea" päätös: kaikki ylä­koululaiset pian painotetussa opetuksessa

QuoteEnsi syksystä alkaen kaikki Keravan yläkoululaiset ovat mukana painotetussa opetuksessa. Painotusluokista luovuttiin – yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.

QuoteTaiteet ja luovuus, liikunta ja hyvinvointi, kielet ja vaikuttaminen sekä tieteet ja teknologia. Näistä neljästä vaihtoehdosta kaikki Keravan yläkoululaiset valitsevat oman painotuspolkunsa ensi syksystä alkaen.

Tähän ratkaisuun Keravalla päädyttiin siinä vaiheessa, kun puolet kaupungin ylä­koululaisista opiskeli painotusluokilla. Keravan kolmessa yläkoulussa on yli 1 100 opiskelijaa.

QuoteKun kaikista parhaiten koulussa menestyneet oppilaat hakeutuivat painotetuille luokille, olivat näiden luokkien ja yleisopetuksen luokkien tasoerot koulujen sisällä selkeästi nähtävissä.

Parempiin piireihin siis ei enää päästäkään sillä, että valitsee jonkun painotetun luokan, koska kaikki ovat painotetulla luokalla, jollain niistä, mikäli oikein ymmärsin.

Eli oppimisrauha viedään niiltä motivoituneemmiltakin. Mitä järkeä? No, 'tasa-arvohan' on kaikkein tärkeintä - sillä ei ole väliä, että tasapäistämisellä nujerretaan ikäryhmän paras aines.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

jalski

Quote from: Eino P. Keravalta on 18.02.2023, 16:42:10
QuoteTaiteet ja luovuus, liikunta ja hyvinvointi, kielet ja vaikuttaminen sekä tieteet ja teknologia. Näistä neljästä vaihtoehdosta kaikki Keravan yläkoululaiset valitsevat oman painotuspolkunsa ensi syksystä alkaen.

Tähän ratkaisuun Keravalla päädyttiin siinä vaiheessa, kun puolet kaupungin ylä­koululaisista opiskeli painotusluokilla. Keravan kolmessa yläkoulussa on yli 1 100 opiskelijaa.
...
Eli oppimisrauha viedään niiltä motivoituneemmiltakin. Mitä järkeä? No, 'tasa-arvohan' on kaikkein tärkeintä - sillä ei ole väliä, että tasapäistämisellä nujerretaan ikäryhmän paras aines.

Eipä (onneksi) taida taaskaan mennä nallekarkit aivan tasan muuten kuin kaikkein optimistisimpien laskelmissa. Oppilaiden annetaan tuossa vielä itse vapaasti valita painotusten välillä. Kiillotin kristallipalloani ja siellä näkyy sellainen vallan kauhistuttava asia, että "Tieteet ja teknologia" -painotusta valitsevat jatkossa huomattavasti keskimääräistä suuremmalla todennäköisyydellä ne oppilaat, jotka pärjäävät paremmin koulussa muutenkin. Ja taas alkaa näkyä tasoeroja eri painotusvalintojen oppilasryhmien välillä. Kristallipallosta näkyy myös se, että koulussa huonommin pärjäävät ja vähemmän motivoituneet oppilaat valitsevat näistä painotusvaihtoehdoista sen, joka vaikuttaa ensi fiiliksen perusteella vähiten työläältä. Olisikohan se sitten "taiteet ja luovuus" tai "liikunta ja hyvinvointi". Harmi niille, jotka valitsevat noita painotusvaihtoehtoja muista syistä.

Koska kaikille valitaan jatkossa painotettuja opintopolkuja, niin Keravalla olisi ollut tässä mahdollisuus jonkinlaiseen korjaavaan peliliikkeeseen. Tarjolla olisi voinut olla esimerkiksi "Keskeisten aineiden tukiopetus"-painotus, jossa olisi kerrattu niitä asioita, joita vaikkapa suomenkielessä ja matematiikassa olisi pitänyt oppia siihen mennessä, kun näitä valintoja päästään tekemään. Tästä olisi jopa aidosti saattanut olla jonkin verran hyötyä niille, joilla perusasiat ovat peruskoulun ensimmäisten vuosien jälkeen ihan hukassa. Tätä valintaa olisi voitu painokkaasti suositella niille, joilla on osaamisessa merkittäviä puutteita.

Skeptikko

#37
Quote from: Siili on 17.02.2023, 16:38:13
Tässä ylen botti, josta selviävät eri koulujen S2-prosentit.

Jäin miettimään sitä, että mikä on saanut normaalisti kovin punavihreän Ylen tavoistaan poiketen tekemään S2-oppilaiden prosenttiosuuden paljastavan botin, mikä on saanut punavihreät kiehumaan raivosta. Voiko taustalla olla pelko siitä, että perussuomalaiset voisivat hallitukseen noustessaan leikata Ylen rahoitusta ja tällä yritettäisiin lepytellä perussuomalaisia? Vai voisiko kenties jotkut Ylen toimittajistakin olla salaa sitä mieltä, että monikulttuuriset koulut ovat enemmänkin uhka kuin mahdollisuus ja haluavat vetää joidenkin punavihreiden poliitikkojen S2-taakanjakosuunnitelmilta maton jalkojen alta, kenties omien lastenkin etua ajaakseen?

Ylen koulukone nostatti Twitter-myrskyn
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009402725.html

QuoteYle julkaisi hakukoneen, josta voi katsoa muun muassa, kuinka paljon suomea toisena kielenään opiskelevia S2-oppilaita kussakin koulussa on. Opetusministeri Li Andersson pitää ratkaisua surullisena.
...
Opetushallitus kertoo puolestaan Twitterissä, että se on pyytänyt Yleä olemaan julkaisematta koulu­kohtaisia tietoja.
...
Helsingin apulais­pormestari Nasima Razmyar tuomitsee koulu­koneen "mauttomana".
...
Lapsiasia­valtuutettu Elina Pekkarinen paheksuu niin ikään Ylen ratkaisua. Myös Vanhempain­liitto on liittynyt Twitterissä Pekkarisen vetoomukseen.

– Peruskoulujen leimaaminen tällä tavoin kostautuu alueiden lapsille ja kääntyy pian koko alueen veto­voimaa vastaan. Pyydän ⁦@yleuutiset harkitsemaan, onko hakukone eettisesti kestävä, Pekkarinen twiittaa.
...
Tutkija Antti Kääriälä nostaa Twitterissä esille, että myös koneen paheksujat valikoivat lastensa koulun koneessa käytettyjen indikaattorien perusteella.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Hohtis

Quote from: Skeptikko on 18.02.2023, 18:49:49
Quote from: Siili on 17.02.2023, 16:38:13
Tässä ylen botti, josta selviävät eri koulujen S2-prosentit.

Jäin miettimään sitä, että mikä on saanut normaalisti kovin punavihreän Ylen tavoistaan poiketen tekemään S2-oppilaiden prosenttiosuuden paljastavan botin, mikä on saanut punavihreät kiehumaan raivosta. Voiko taustalla olla pelko siitä, että perussuomalaiset voisivat hallitukseen noustessaan leikata Ylen rahoitusta ja tällä yritettäisiin lepytellä perussuomalaisia? Vai voisiko kenties jotkut Ylen toimittajistakin olla salaa sitä mieltä, että monikulttuuriset koulut ovat enemmänkin uhka kuin mahdollisuus ja haluavat vetää joidenkin punavihreiden poliitikkojen S2-taakanjakosuunnitelmilta maton jalkojen alta, kenties omien lastenkin etua ajaakseen?

Uskoisin tai ainakin haluaisin uskoa, että eivät kaikki Ylen työntekijät kärsi samasta punavihermädästä josta laitos muuten kärsii. Tuossa on vieläpä laki takana, eli tiedot on annettava sitä pyydettäessä.

Toivon kaikille Ylen työntekijöille järjen valoa, rohkeutta ja voimaa näinä vaikeina aikoina. Jos Yleltä leikataan 99% rahoista tulevaisuudessa, niin itsenäiseen ja objektiiviseen ajatteluun kykeneville toimittajille löytyy työtä aina.

Roope

Quote from: Siili on 18.02.2023, 16:28:05
Ilta-Sanomat on käynyt läpi viserryksiä koskien S2-konetta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009402725.html

Jutussa hyvin vähän uutta.  Nasiman tweettiin en kuitenkaan ollut itse vielä törmännyt.  Hänen reaktionsa oli tyypillinen vihervasemmistolainen:
Quote– Ylen julkaisema koulukone, jolla koulu­shoppailuun kannustetaan, on todella mauton tapa käsitellä yhteis­kunnan eriarvoisuutta. Lasten arvottaminen tällä tavoin on räikeän toiseuttavaa ja väärin. Keinoja eriarvoisuuden purkuun pitää käsitellä, mutta Yle vain lietsoo ennakko­luuloja, Razmyar twiittaa.

Lapsiasiavaltuutettu:
QuoteElina Pekkarinen
Peruskoulujen leimaaminen tällä tavoin kostautuu alueiden lapsille ja kääntyy pian koko alueen vetovoimaa vastaan.
Pyydän ⁦@yleuutiset  harkitsemaan, onko hakukone eettisesti kestävä.

Kansallisen lapsistrategian pääsihteeri (VNK). Suomen Vanhempainliiton pj. varavaltuutettu (sd):
QuoteJohanna Laisaari
Pääsääntöisesti koulukohtaisia tietoja ei ole edes tutkimuksissa nostettu esiin. Tällä tavalla koulujen ja alueiden lisäksi leimataan myös lapset ja nuoret. Kenen etua se palvelee? #LapsenOikeudet #yhdenvertaisuus #eettisyys #syrjintä

Vastauksia Razmyarille:
QuoteMari Rantanen
Jos monikulttuurisuutta yleisesti pidettään rikkautena, eikö tuon koulukoneen pitäisi nimenomaan kannustaa vanhempiaan laittamaan lapsensa niihin kouluihin, jossa vieraskielisiä on eniten?

QuoteJussi Halla-aho
Apulaispormestari ei taida luottaa helsinkiläisten vanhempien arvostelukykyyn.

QuoteJari Leino
Yle ei "arvottanut lapsia" millään tavalla.

Kertoi vain faktat.

Toivottavasti sinä et laita omia lapsiasi ruotsinkieliseen eliittikouluun, koska niistä puuttuu aito monimuotoisuus ja monikulttuurisuus.

QuoteIntelligence Quotient
Eli sä tulet Afganistanista Suomeen rajoittamaan sitä, mistä suomalaiset saa puhua ja mistä saamme uutisoida?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

jalski

#40
S2-henki on nyt selvästi päässyt pullosta ja korkkia ei meinaa saada enää millään kiinni. Ja hyvä niin, sillä tästä on kehittymässä ehkä yksi vaalien avainteemoista, jotka sitten ratkaisevat lopulta järjestyksen kolmen suurimman puoleen osalta. Keskustelu ottaa koko ajan enemmän kierroksia ja tämä on kerrankin sellainen vaaliteema, joka koskettaa varsin suurta osaa äänestäjäkunnasta. Tai tietenkin myös esimerkiksi valtion holtiton velkaantuminen tai talouden hoito himoverottamalla koskee, mutta turhan monelle äänestäjälle nuo teemat taitavat olla sitten vähän semmoisia kaukaisemman oloisia. Ja koulu ja lapset herättävät ehkä kuitenkin vielä enemmän ajatuksia (onneksi) kuin helikopterista pudoteltavat vappusataset.

Vaaleja silmällä pitäen PS on jo kiinnittänyt tukevasti kantansa kouluasioiden suhteen ja niin on osa hallituspuolueistakin (mm. Li "En ole tehnyt virheitä" Andersson). SDP taitaa roikkua tämän asian suhteen vähän löysässä hirressä. Jos SDP haluaa lopulta päätyä tässä asiassa voittajien kelkkaan, pitäisi takki kääntää nopeasti vuorta myöden ympäri ja puukottaa nykyistä hallitus- ja aatekumppania selkään. Jos/kun keskustelu jatkaa nykyisellä urallaan, "rikkaus" ei taida olla enää rikkautta edes vasemmiston vaalikojulla makkaroita tarjoillessa.

Lisää vettä myllyyn laittaa tällä kertaa HS:ssä pari tutkijaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009399824.html
Quote

Tutkijat kertovat, miksi painotus­luokista pitää luopua

Huillaa ja Kosusta nimittäin pyydettiin kokoamaan tutkimustietoa taustamateriaaliin, jonka Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston jäsenet saivat viime viikolla.

Taustamateriaali oli osa virkavalmistelussa olevaa esitystä, joka uudistaisi sen, miten painotettu opetus helsinkiläisissä kouluissa järjestetään.

...

Painotetusta opetuksesta ei olla luopumassa. Sen sijaan halutaan eroon koulujen sisäisistä "kuplista", kuten Kosunen ja Huilla painotusluokkia kuvaavat. Tutkimustiedon valossa painotusluokat synnyttävät koulujen sisällä kuplia, jonka eriarvoisuuden tiedostavat myös oppilaat.

Nyt virkamiesvalmistelussa on uudistus, jossa painotetun opetuksen luokista luovuttaisiin ja painotetun opetuksen oppilaat hajautettaisiin yleisopetuksen luokkiin, niin sanottuihin sekaluokkiin.

...

"Tätä teemaa on tutkittu runsaasti ja sitä on analysoitu suunnilleen kaikilla mahdollisilla menetelmillä kuluneen 20 vuoden aikana", Kosunen toteaa.

Näiden tutkimusten valossa ainakin yksi asia näyttää erittäin selvältä: painotusluokille päätyy opiskelemaan eniten ylempien yhteiskuntaluokkien, suomenkielisten perheiden lapsia.

Heidän ääntään on Huillan ja Kosusen mukaan kuultukin runsaasti viimeisen viikon aikana.

"Mutta kun tarkastelemme meidän varsin laajaa aineistoamme pääkaupunkiseudulta, sieltä kuuluu myös huoltajien, oppilaiden, opettajien ja rehtorien kritiikkiä tätä luokka­muotoisuutta kohtaan", kertoo Huilla.

Erityisen ikäväksi kaksikko kuvaa puhetapaa, jossa yleisopetus ja lähikoulut leimataan yleisesti jotenkin huonoksi vaihtoehdoksi. Helsingissä kuitenkin noin 90 prosenttia alakoululaisista ja 70 prosenttia yläkoululaisista opiskelee yleisopetuksessa.

...

Tutkitusti painotusluokilla on keskimääräisesti osaavampia ja koulumyönteisempiä oppilaita. Sen lisäksi painotusluokilta jatkettiin useammin lukioon kuin yleisopetuksesta.

Eli kuplilla saattaa olla myönteisiä seurauksia niille lapsille, jotka itse opiskelevat painotusluokilla?

"Kyllä. Toisaalta tästä on ristiriitaista tutkimusnäyttöä", Huilla sanoo.


...

Eikö kaikilla ole kuitenkin tasa-arvoinen mahdollisuus hakea painotusluokalle?

"Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Tässä ollaan eriarvoisuuden ytimessä", tutkijat toteavat.

Kosunen ja Huilla listaavat asioita, joita jo pelkkä hakeminen painotusluokalle vaatii: Vanhempien täytyy tuntea koulujärjestelmä ja myös ymmärtää, mitä etua painotetusta opetuksesta voi olla.

...


Nyt painotusluokkia toivovat vanhemmat joutuvat kysymään itseltään, onko valinnan taustalla pelkkä lapsen lahjakkuuden vaaliminen.

"Jos painotettu opetus valitaan vain opetuksen sisällön takia, ei luokkamuotoisuuden purkamisen pitäisi eriyttää kouluja. Mutta kun huoltajia on haastateltu, on tullut ilmi, että taustalla on usein toive myös valikoida lapsen sosiaalinen ympäristö", Kosunen sanoo.

...

Kosusen ja Huillan mukaan oppilaiden tasaisempi jakautuminen koulun sisällä kuitenkin mahdollistaisi erilaisista taustoista tulevien lasten ja nuorten kohtaamisen edes koulussa. Se on ollut yhteisen ja yhtenäisen peruskoulun idea.

...

Kosunen ja Huilla ymmärtävät, että tilanne on monille vanhemmille hankala. Koulu­valinnat koskevat kaikkein tärkeintä eli omia lapsia.

"Se on erityinen valinta, joka vaikuttaa lapsen elämänkulkuun, kaveripiiriin ja perheen arkeen. Tässä moni miettii omaa asemaansa hyvänä vanhempana ja toisaalta vastuullisena kansalaisena", Kosunen sanoo.

Siksi heidän mielestään on hyvä, että päätöksen tekevät viranhaltijat ja poliitikot.

...


Hyvä, että kertovat nyt sitten suoraan, mitä ovat mieltä asiasta.

On kai aika selvää, että jos koulussa ylipäätään saa tehdä jotain valintoja, niin valintojen tekemiseksi täytyy tuntea koulujärjestelmää ja ymmärtää, mitä etuja tai haittoja valinnoista voi olla. Niin on painotusluokille hakemisen osalta, MUTTA niin tulee olemaan myös painotusvalintojen osalta vaikka erillisiä painotusluokkia ei olisikaan. Kai niillä painotusvalinnoillakin on jatkossa sitten omat etunsa ja haittansa. Ja jos ei ole, niin mitä niitä painotuksia sitten edes järjesteämään. Jatkossakin tulee siis olemaan väliä, tajuaako lapsen vanhempi yhtään mitään koulujärjestelmän toiminnasta ja valintojen mahdollisista eduista. Jos vanhempien vaikutus aiotaan eliminoida yhtälöstä, niin sitten pitää ottaa kaikki lapset laitokseen. (No, saattaahan tämä joillekin kiiluvasilmäisimmille kelvata myös yhtenä vaihtoehtona.)

Tässä koulukeskustelussa on se vika, että ei voida mitenkään ajatella, että pyöreä palikka on helpoin laitta pyöreään reikään ja neliskulmainen neliskulmaiseen. Sen sijaan yritetään raivoisasti hakata väärää palikkaa väärään reikään kuin Aku Ankka älykkyystestissä konsanaan. Eriarvoistavatko kouluissa tehtävät valinnat? No tottakai, kun joku oppii enemmän ja eri asioita kuin toinen. Kannattaako valintoja silti antaa tehdä? Tietenkin (paitsi paatuneen sosialistin mielestä varmaan ei).

Helpoin tie tämä tasapäistämissekoilu on tietysti lopputulosten tasa-arvoon: kun kukaan ei osaa mitään, niin sitten on tasa-arvoista. Elintaso voisi olla tietysti kaikilla parempi, jos joku osaisi jotain. Ja luoja paratkoon, jos jotkut osaisivat jotain vielä jopa oikein hyvin, niin siitä saattaisi valua hyötyä vielä enemmän kaikille.

---

Näillä tutkijoilla on näköjään selvä näkemys myös siitä, mikä peruskoulun idea on: "erilaisista taustoista tulevien lasten ja nuorten kohtaaminen edes koulussa". Näinköhän se meni?

https://www.stat.fi/artikkelit/2010/art_2010-06-07_005.html?s=2
Quote
Hyppäys kansakoulusta peruskouluun
...
Peruskoulukeskustelu alkoi 1950-luvun lopulla, jolloin esitettiin ajatus 9-vuotisesta, kaikille maksuttomasta kunnallisesta yhtenäiskoulusta. Peruskoulun tavoitteena oli turvata kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet koulutukseen varallisuudesta ja asuinpaikasta riippumatta.
...

Ajatuksena ei kuitenkaan tainnut olla mikään "kohtaamisten mahdollistaminen" vaan tarjota "kaikille yhtäläiset mahdollisuudet koulutukseen varallisuudesta ja asuinpaikaista riippumatta".

No, painotusluokilla tehtävä "koulushoppailu" on tämän suhteen sitten tietysti vähän rajatapaus. Varallisuudella voi vaikuttaa harrastuksiin ja sitä kautta siihen, mihin kouluun oma lapsi pääsee. Mutta kun varallisuutta on tarpeeksi, niin voi sitten valita asuinalueensa, mikä on ihan samanlaista koulushoppailua sekin. Pitää vaan olla vähän paksumpi lompsa. Ja jälkimmäinen versio koulushoppailusta sitten nopeuttaa myös alueiden eriarvoistumista huomattavan nopeasti.

Poistamalla painotusluokat nostetaan ainoastaan jonkin verran sitä tarvittavaa varallisuuden kynnystä, jolla koulushoppailua voi harrastaa. Varallisuuden ja kotitaustan vaikutusta ei peruskoulu ole ennen pystynyt kokonaan eliminoimaan eikä se siihen pysty jatkossakaan niin kauan kuin vanhemmat saavat kasvattaa lapsensa.

Ydinongelmahan tässä koko sopassa ei ole se, että joillain menee liian hyvin. Ongelma on siinä, että joillain (lue: varsin suurella joukolla) menee vähän liian huonosti. Ja on jotenkin aika yltiöoptimistista ajatella, että asia ratkeaisi jotenkin painotusluokat poistamalla.

---

Kovasti näissä argumenteissa yritetään sovittaa jotain "moraalista ristiriitaa" vanhempien harteille. Omalta osalta on pakko sanoa, että en koe edes mitään hetken ohikiitävää moraalista ristiriitaa asuinpaikan valinnasta ja sen (positiivisista) vaikutuksista omien lasten koulupolulle. Enkä tosiaan kaipaa yhtään poliitikkoa päättämään sitä, mikä on juuri minun lapsilleni parasta.

---

Edit: Korjailtu kirjoitusvirheitä

JiM

Ylen koulukone käynnisti kauan kaivatun keskustelun koulujen tilasta. Opetushallitus, opetusministeri ja monet muut tahot haluaisivat salata tiedot maahanmuuttajaoppilaiden määristä eri kouluissa. Tilastotietojen julkaisemista pidetään vastuuttomana ja leimaavana. "Koulushoppailusta" on kohta tulossa rasismin synonyymi, ainakin jos vasemmistolta saa asiasta päättää.

Ylen torstaina julkistama "koulukone" on herättänyt vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa. Ylen hakukoneesta näkee kaikkien Suomen peruskoulujen päättötodistuksen keskiarvon, oppilaaksiottoalueen palkkatulojen mediaanin, korkeakoulutettujen osuuden, työllisyysasteen ja S2-oppilaiden määrän.

..
..

https://www.suomenuutiset.fi/ylen-koulukone-heratti-tulikuuman-keskustelun-koulujen-tilasta-opetushallitus-vaatii-muiden-ohella-sensuroimaan-kiusalliset-tiedot-mutta-mika-olikaan-viraston-paajohtajan-tausta/

Dangr

#42
 :)
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

JiM

Quote

Petteri Orpo jauhotetaan niin, että koko eduskunta repeää nauruun kokoomuksen maahanmuuttolinjasta

https://www.youtube.com/watch?v=wgtRGYtDJ3Q


Lahti-Saloranta

Nyt kohistaan koulujen S2 oppilaista mutta kun sitä S2 porukkaa on muuallakin kuten rikostilastoissa, sossun menoissa jne. Se maahanmuutto ei ollutkaan rikkaus ja voimavara vaan suuri rasite. Nyt sitä rasitetta halutaan vielä lisää ja paljon. Toivottavasti tuo S2 keskustelu laajenee koskemaan haitallisen massamaahanmuuton todellisia vaikutuksia maallemme eikä sitä vaienneta.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Eino P. Keravalta

#45
Quote from: Lahti-Saloranta on 19.02.2023, 07:21:51
Nyt kohistaan koulujen S2 oppilaista mutta kun sitä S2 porukkaa on muuallakin kuten rikostilastoissa, sossun menoissa jne. Se maahanmuutto ei ollutkaan rikkaus ja voimavara vaan suuri rasite. Nyt sitä rasitetta halutaan vielä lisää ja paljon. Toivottavasti tuo S2 keskustelu laajenee koskemaan haitallisen massamaahanmuuton todellisia vaikutuksia maallemme eikä sitä vaienneta.

Ja kun tuo sakki nyt pitää enemmistöä jo monessa koulussa, miltä yhteiskuntamme näyttää vaikka 20 tai 50 vuoden kuluttua? Silloin nuo roadmanit ja niiden kaverit kannattelevat tätä yhteiskuntaa. En tosin tiedä, miten se onnistuu kun ne eivät osaa edes housujaan kannatella. Tuolloin lähiöiden ja suurten keskusten koulut ovat hominidien valtaamia. Suomalaiset ovat paenneet syrjäkylille, minne raideliikenne ei ulotu. Helsinki on kehitysmaalaisen jengikulttuurin ja mafian hallussa. Kaupunginhallitus on niiden käsissä, korruptio on kaikkialla, samoin vahvemman oikeus ja jengin jäsenyys tai sille työskenteleminen ratkaisee asemasi. Kaikki rakennukset ja infra, jota nyt rakennamme, on tuon valtavan jengikoneiston hallussa lähivuosikymmeninä. Poliisit eivät uskalla tulla lähellekään ja osa poliiseistakin on jo jengiläisiä ja myyvät huumeita mustasta maijasta. Suomi on dystopia, joka elää liittovaltio EU:n tuella ja kyliin panneiden suomalaisten työllä. Kaiken aikaa EU ohjaa lisää matuja tänne Pohjolan Japaniin, missä sähkö ja puhdas vesi ovat ylellisyyttä ainakin matualueilla. Varsinaista koulua ei lapsille enää suurissa keskuksissa ole, ne kasvatetaan jo viisivuotiaista saakka jengiläisiksi ja pyssyt ja puukot isketään niille käteen muutamaa vuotta myöhemmin. Eduskuntatalo on jonkin suuren jengipomon hima. Suomalaiset ovat siirtäneet eduskunnan Kainuuseen. Ja aina kun yksi tuon dystopian asukas on ammuttu, räjäytetty tai puukotettu, tilalle syntyy jossakin etelän lämmössä viisi uutta. Ja pian EU taas jakaa ne tänne sukuineen. Ja näin ne ovat ihmisyyden nimissä onnistuneet tuhoamaan Suomen kansan. Se on hajallaan maailmalla ja loput harvat sinnittelevät jossain metsissä ja pienissä kylissä jäniksiä metsästäen.

( hupsista, taisi tulla väärään ketjuun tämä, modet poistanevat )
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Radio

#46
S2-oppilaat, keitä he ovat ja missä on ongelma?
Opetushallitus on jo pitkään ollut sosialismin eräs päämaja. Politiikan vieminen kouluihin oli karsea kokemus Teiniliittoineen. Siis minulle 60-luvulla.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ennen ylioppilastutkinto oli tiukka, eikä korkekouluihinkaan kävelty sisään. Siihen aikaan vielä voi valita vähemmän politisoituneen tiedekunnan.
Nyt ylioppilaaksi pääsee jokainen luku ja kirjoitustaitoinen ties monennellako yrityskerralla. Ennen karsinta oli 4 kansakouluvuoden jälkeen. Seuraava sitten lukioon, jonka päätteeksi perinteinen tosi kireä YLIOPPILAStutkinto. Se oli kerrasta poikki: läpi tai ei. Uusinta oli seuraavana vuonna mahdollista, koko satsi turhaa paskaa piti taas opetella uudestaan. Toisin kuin nykyään valittiin tulevia osaajia. Me nykyisin halveksitut suuret ikäluokat olimme sodasta elävinä selvinneiden sotureidemme ja kotirintaman jälkeläisiä, nyt tapettava kuluerä. Omat lapseni juuri ja juuri ehtivät mutiaisvyöryn alta pois, nyt on pakko rikkoa toimiva SUOMALAISTEN koulutussysteemi ja tuoda tilalle alkuasukkaita Afrikasta ja Lähi-Idästä. Ne ovat pahimpia paiseita väestöräjähdyksessä ja siksi se oikea ONGELMA, ja syy mm. ihmisen aiheuttamiin päästöihin. Sen lisäksi, että tolkuton väestönkasvu   rasittaa Tellusta jo sinänsä, lisää siirtolaisuus köyhistä siittoloista hyvinvointivaltiohin ihmisen kuormaa Tellukselle. Yksilötasolla jokainen "köyhä" pakolainen tms. lisää kuormaa kun hänet, perheensä, heimonsa jne. nostaa elintasonsa eli kulutuksensa moninkertaiseksi. Tosin kohdemaan väestön elintason lasku voi kompensoida asiaa-
Rasistina ja harrastelija-rotutieteilijänä kysyn: saako Suomessa vapaasti vihata, halveksia ja inhota politiikkojamme, jotka kutsuvat Afrikan ja Lähi-Idän alkuasukkaita asukkaiksi Helsinkiin. Värinää ja pöhinää, on se niin ihanaa! https://www.youtube.com/watch?v=vUpsc8QicQE

Bona

#47
Quote from: Radio on 19.02.2023, 08:53:45
Ennen ylioppilastutkinto oli tiukka, eikä korkekouluihinkaan kävelty sisään.

Buumereiden YO-kokeet olivat itse asiassa varsin yksinkertaisia ja kysymykset melko mekaanisesti muodostettuja, eivät millään tavalla soveltavia. Kun näkee 60-luvun kokeen kysymyksen, asiat osaavalle muodostuu välittömästi vastausrunko mieleen. Nykyiset kysymykset ovat soveltavia ja toisinaan hyvinkin vaikeita. Esimerkkinä vaikkapa viime syksyn filosofian koe. En siis ole onneksi itse YO-kokeiden kanssa tekemisissä, mutta kurkkaan aina kysymykset reaaliaineissa ja äidinkielessä.

Lisäksi Gaussin käyrä on edelleen käytössä ja toisin kuin buumereilla, laudaturin raja menee 4-7 % kohdalla, sillä väliarvosana eximia lisättiin magna cum lauden ja laudaturin väliin 90-luvulla.

Vasemmisto, joka haluaa tuhota kaiken, haluaa luopua Gaussista juuri siksi, että "kriteeriperusteisesti" arvioidut kokeet menettäisivät vähemmän objektiivisina pian merkityksensä, mutta toistaiseksi eivät ole saaneet tahtoaan läpi ja niinpä YO-koe on ihan joka vuosi yhtä tiukka tai löysä, joskin kyllä nykyisin vaativampi kuin ennen. Vaativuutta kompensoi se, että kirjoitukset nykyään hajautetaan ja ainereaalin myötä keskitytään pariin reaaliaineeseen tai vaikka vain yhteen kerrallaan.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Äpyli


KU: Veronika Honkasalo tiivistää, miksi painotettuun opetukseen halutaan muutos: "Nykyinen systeemi vahvistaa koulujen sisäistä segregaatiota"
Quote
Helsinki ei ole lopettamassa painotettua opetusta, vaan suunnittelee siihen muutoksia. Syynä on se, että tällä hetkellä painotettu opetus lisää koulujen sisäistä eriytymistä.
...
Tarkoituksena on Honkasalon mukaan arvioida painotetun opetuksen toimivuutta ja uudistustarvetta, jotta kaupungin eriytymistä eli segregaatiota puretaan.

– Vahva koulutusta koskeva tutkimusnäyttö osoittaa, että nykyinen systeemi vahvistaa koulujen sisäistä segregaatiota, Honkasalo kirjoittaa.

 Helsingin Sanomat kertoi tällä viikolla, että Helsinki suunnittelee muutoksia painotettuun opetukseen. Virkahenkilöiden valmistelussa on nostettu esiin malli, jossa painotetut luokat lakkautettaisiin nykymuodossa. Jatkossa painotetun opetuksen oppilaat kävisivät samaa luokkaa muiden oppilaiden kanssa.

Painotettua opetusta järjestetään Helsingissä muun muassa vieraissa kielissä, matematiikassa ja taideaineissa. Honkasalo korjaa julkisuudessa liikkuneen väitteen, että suunnitelmana olisi säästää taideaineiden opetuksesta. Siitä ei ole kyse.

– [...]uudistamisen tarve liittyy siihen, että väylät mm. taidekasvatukseen olisivat aidosti auki myös hauraassa sosioekonomisessa asemassa oleville. Itse ajattelen, että taideopetuksen asemaa pitäisi vahvistaa edelleen osana perusopetusta, Honkasalo kirjoittaa.

Kirjoituksessaan Honkasalo toivoo, että eriarvoisuutta paljon tarkastelleiden tutkijoiden ääni nousisi esiin.
...
– Syynä oppimistulosten laskuun ja oppimiserojen kasvuun ovat aikuisten tekemät arvovalinnat, ei yksikään lapsi, Honkasalo tiivistää.

Honkasalo viittaa kirjoituksessaan tällä vaalikaudella koulutukseen tehtyihin panostuksiin. Tätä koulutuksen kunnianpalautusta tulee Honkasalon mukaan ensi vaalikaudella jatkaa.

– Se on keskeisiä prioriteetteja, joihin vasemmisto on vahvasti sitoutunut.
https://www.ku.fi/artikkeli/4835745-veronika-honkasalo-tiivistaa-miksi-painotettuun-opetukseen-halutaan-muutos-nykyinen-systeemi-vahvistaa-koulujen-sisaista-segregaatiota

Vasemmiston ratkaisuehdotus:
- lisää rahaa
- lisää taidekasvatusta perusopetukseen
- eriarvoisuustutkijoiden ääntä kuuluviin
- segrekaatio kamala, kun pottunokat ja mamut ei sekoitu, muutenhan kouluilla siis menee ältsin hyvin, eli meidän pitää vaan tehdä segregaatiolle jotain, jotta saadaan pakenevat pottunokat ruotuun, sitten meillä on niinku tosi hieno systeemi!!1



pingviini

#49
Quote from: totuuspuheasiamies on 19.02.2023, 11:38:55
Pohjanmaan maakunta




PohjanmaaPedersören kuntaLagmansgårdens skola67 %0 %

Tämä jotenkin pisiti silmään, googlasin, kyseessä valtion koulukoti. Pedersöre on kaksikielinen. Enemmistö eli 88,5 prosenttia asukkaista puhuu ruotsia

sancai

Quote from: pingviini on 19.02.2023, 12:35:53
Quote from: totuuspuheasiamies on 19.02.2023, 11:38:55
Pohjanmaan maakunta




PohjanmaaPedersören kuntaLagmansgårdens skola67 %0 %

Tämä jotenkin pisiti silmään, googlasin, kyseessä valtion koulukoti. Pedersöre on kaksikielinen. Enemmistö eli 88,5 prosenttia asukkaista puhuu ruotsia
Samoin Kymenlaaksossa Sippolan Hovin koulu, jossa S2-oppilaita on 67 % on yksi valtion viidestä koulukodista.

En jaksanut tarkistaa muiden koulukotien tietoja, mutta jotain kertoo monikultturismin vaikutuksesta, että koulukotien asiakkaista valtakunnallisesti vain pieni vähemmistö on enää kantasuomalaisia. Tämä on taas yksi sellainen kulu, mikä ei missään maahanmuuton kustannusten erittelyssä näy. Lukuja en nopealla googlaamisella löytänyt, mutta esimerkiksi Sippolan koulukodissa työskentelee 80 sosiaali-, terveys- ja opetusalan ammattilaista ja oppilaspaikkoja on 25, joten ihan halvaksi ei näiden erityisen vaativien huippuosaajien imurointi Suomeen tule.

Äpyli

Quote from: pingviini on 19.02.2023, 12:35:53
Tämä jotenkin pisiti silmään, googlasin, kyseessä valtion koulukoti. Pedersöre on kaksikielinen. Enemmistö eli 88,5 prosenttia asukkaista puhuu ruotsia

Valtion koulukoti on tosiaan pitkäaikainen sijoituspaikka huostaanotetuille lastensuojelun lapsille/nuorille. Usein se on viimeinen paikka sijoitusketjussa, kun koulunkäynti ei muualla ota onnistuakseen. THL:n tilastot eivät erittele lastensuojelun asiakkuuksia etnisyyden tai kansalaisuuden perusteella, mutta epäsuorastihan tuosta Lagmansgårdenin tilastotiedosta voi päätellä, että maahanmuuttajataustaiset ovat koulukodissa yliedustettuna. Se ei kuitenkaan kuvaa maahanmuuton aiheuttamaa kustannuskokonaisuutta kovinkaan hyvin, sillä koulu ei loppujen lopuksi ole oppilasmäärältään kovin iso, ja iso osa huostaanotetuista käy normaalissa koulussa tarvittaessa erityisjärjestelyjen turvin. Tahtoo sanoa, koulukotitilastot ovat vain jäävuoren huippu.

Lisäksi THL:n tilastoista näkyy, että viime vuonna suhteellisesti eniten huostaanotettuja (%-osuus sijoitusmuodon mukaan) on ollut Päijät-Hämeen, Varsinais-Suomen ja Uusimaan maakunnissa. Sen verran voin todeta omasta kokemuksesta, että kyllähän maahanmuutto lastensuojelussa on viime vuosina voimakkaasti näkynyt.

RP

Quote from: Bona on 19.02.2023, 09:12:27
Buumereiden YO-kokeet olivat itse asiassa varsin yksinkertaisia ja kysymykset melko mekaanisesti muodostettuja, eivät millään tavalla soveltavia. Kun näkee 60-luvun kokeen kysymyksen, asiat osaavalle muodostuu välittömästi vastausrunko mieleen. Nykyiset kysymykset ovat soveltavia ja toisinaan hyvinkin vaikeita. Esimerkkinä vaikkapa viime syksyn filosofian koe. En siis ole onneksi itse YO-kokeiden kanssa tekemisissä, mutta kurkkaan aina kysymykset reaaliaineissa ja äidinkielessä.

60-luvun puolivälissä ylioppilastutkinnon suorittajia oli kai vajaat 15 000 vuodessa (määrä enemmän kuin tuplaantui 60-luvun aikana vajaasta 8000 tuhannesta runsaaseen 18 000:n). Vaikka varmasti tuolloin vielä jossain määrin enemmän duunaritaustalta jäi lukio käymättä, vaikka lahjoja olisi ollut, olisin kovin yllättynyt, jos ei keskimäärinen oppilas olisi ollut kuitenkin nykyistä (noin 30 000 vuotuista ylioppilasta) lahjakkaampi. Reallikokeita ei oikein kannata verrata enen ja jälkeen ainereaaliin siirtymisen, koko koetilanne on niin totaalisesti erilainen.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

sakarit

Quote from: Äpyli on 19.02.2023, 11:42:56

KU: Veronika Honkasalo tiivistää, miksi painotettuun opetukseen halutaan muutos: "Nykyinen systeemi vahvistaa koulujen sisäistä segregaatiota"
Quote
– Syynä oppimistulosten laskuun ja oppimiserojen kasvuun ovat aikuisten tekemät arvovalinnat, ei yksikään lapsi, Honkasalo tiivistää.
https://www.ku.fi/artikkeli/4835745-veronika-honkasalo-tiivistaa-miksi-painotettuun-opetukseen-halutaan-muutos-nykyinen-systeemi-vahvistaa-koulujen-sisaista-segregaatiota

Vasemmiston ratkaisuehdotus:
- lisää rahaa
- lisää taidekasvatusta perusopetukseen
- eriarvoisuustutkijoiden ääntä kuuluviin
- segrekaatio kamala, kun pottunokat ja mamut ei sekoitu, muutenhan kouluilla siis menee ältsin hyvin, eli meidän pitää vaan tehdä segregaatiolle jotain, jotta saadaan pakenevat pottunokat ruotuun, sitten meillä on niinku tosi hieno systeemi!!1

On tuo Honkalasalo oikeassakin, yksikään lapsi ei päästänyt kehitysmaaporukkaa Suomeen alentamaan pisa-tuloksia ja sabotoimaan suomalaislasten koulunkäyntiä. Aikuiset sen tekivät. Syy oppimistulosten laskuun ja oppimiserojen kasvuun on siis pelkästään aikuisten. Hyvä Veronika, alkaa jutut paranemaan!

Nikolas

Quote from: Äpyli on 19.02.2023, 11:42:56

Vasemmiston ratkaisuehdotus:
- lisää rahaa


Paavo Arhinmäki auttaa: Nyt tulee rahaa. https://www.youtube.com/watch?v=U4cFeD8LYZI

jalski

Happamia ovat marjat ja silleen. Rasismikorttikin vilahtelee.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009403645.html
Quote
Tutkimuspäällikkö: Ylen koulukonetta ei olisi pitänyt julkaista

Ylen julkaisemasta hakukoneesta, josta käy ilmi niin sanottujen S2-oppilaiden määrä eri peruskouluissa, on noussut iso poliittinen haloo.

Sekä opetusministeri Li Andersson (vas) että tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen (kesk) arvostelivat perjantaina Ylen Koulukonetta. Honkonen epäili Twitterissä julkaisun eettisyyttä, ja Anderssonin mukaan kone leimasi vieraskielisiä oppilaita ja lisäsi eri­arvoisuutta.

Tutkijat pitävät hakukoneesta seurannutta keskustelua tervetulleena, mutta myös rasistisena.
...

Yliopistotutkija Emilia Palonen sanoo, että ministerien tapa moittia Yleä uutisoinnista ei ole lähtökohtaisesti hyvä asia. Palonen tutkii politiikkaa ja lähi­demokratiaa Helsingin yliopistossa valtio-opin laitoksella.

"Ministerit ojentamassa Yleä ei tietenkään ole hyvä asia", hän sanoo.

Palonen kertoo silti olevansa tutkijana ilahtunut Ylen koulukoneen ympärillä käydystä keskustelusta.
...

Palosen arvion mukaan ministerit ovat paheksuneet koulukonetta ennen muuta siksi, että hakukoneen yksioikoiset tiedot voivat leimata tiettyjä alueita ja niillä asuvia ihmisiä. Myös tutkija pitää koulukonetta turhan yksinkertaistettuna tapana esittää koulujen eriytymisen monimutkaista ilmiötä.

"Sillä tiedolla, mitä koulukoneesta saa, ei voi tehdä päätelmiä asian keskeisistä ongelmakohdista eikä tällaisen tiedon pitäisi riittää poliitikoillekaan. Jos syntyy stereotypioita, käy kuten Ruotsissa, jossa tietyille alueille ei haluta muuttaa", Palonen sanoo.
...

Tutkimuspäällikkö Hanna Virtanen pitää koulukoneen julkaisemista Yleltä virheenä. "Sitä ei olisi pitänyt julkaista", hän sanoo.

Virtanen vastaa koulutusaiheista tutkimuslaitos Etlassa eli Elinkeino­elämän tutkimus­laitoksessa.

"On hienoa, että tätä tietoa on kerätty Opetushallituksessa ja sitä jaetaan, mutta ongelma Ylen julkaisemassa koulukoneessa on yksittäisten koulujen nimeäminen", Virtanen sanoo.

Hänen mukaansa median kuuluu uutisoida koulujen eriytymisestä, mutta toisella tavalla eikä esittelemällä pelkkää dataa.

...

Hän myös huomauttaa, että koulukoneesta virinnyt keskustelu on hyvin rasistista ja sen julkaisun "surullinen seuraus".

...

Ylen vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen ihmettelee koulukoneesta noussutta keskustelua.

"Meidän tehtävämme on tuottaa yhteiskuntaan uutta ja merkityksellistä tietoa, ja S2-oppilaiden määrä sekä heidän sijoittumisensa eri puolille maata on silkkaa faktaa. Sen kertominen on tärkeää ja kiinnostavaa", Jokinen sanoo julkaisun perusteluksi.

...

Ministerien lisäksi Koulukonetta ovat Twitterissä arvostelleet Opetushallitus, lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinensekä Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar.

Kritiikistä Jokinen on hämmästynyt.

"On tosi kummallista, että selkeiden faktojen julkaiseminen olisi ikävää tai jotain, mitä kritisoida. Faktojen perusteella tehdään johtopäätöksiä, ja toivottavasti päätöksentekijät tekevät niiden perusteella myös päätöksiä", hän sanoo.

Koulukonetta on arvosteltu leimaavana. Jokinen pitää väitettä käsittämättömänä.
...

Ylen Jouko Jokiselle pitää kyllä antaa ämpärillinen irtopisteitä tästä kommentoinnista. Vaikuttaisi siltä, että Ylessä ollaan vetämässä jonkinlaista pesäeroa tähän hyssyttelijöiden joukkoon ainakin tämän asian tiimoilta.

Siener

Kykeneekö PS tekemään tästä vaaliteeman?

Aivan tarjottimella nyt olisi.

Jos ei, niin kiitos ja näkemiin !

Siili

#57
Quote from: jalski on 19.02.2023, 16:47:09

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009403645.html
Quote
...
Ylen vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen ihmettelee koulukoneesta noussutta keskustelua.

"Meidän tehtävämme on tuottaa yhteiskuntaan uutta ja merkityksellistä tietoa, ja S2-oppilaiden määrä sekä heidän sijoittumisensa eri puolille maata on silkkaa faktaa. Sen kertominen on tärkeää ja kiinnostavaa", Jokinen sanoo julkaisun perusteluksi.

...

Ministerien lisäksi Koulukonetta ovat Twitterissä arvostelleet Opetushallitus, lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinensekä Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar.

Kritiikistä Jokinen on hämmästynyt.

"On tosi kummallista, että selkeiden faktojen julkaiseminen olisi ikävää tai jotain, mitä kritisoida. Faktojen perusteella tehdään johtopäätöksiä, ja toivottavasti päätöksentekijät tekevät niiden perusteella myös päätöksiä", hän sanoo.

Koulukonetta on arvosteltu leimaavana. Jokinen pitää väitettä käsittämättömänä.
...

Ylen Jouko Jokiselle pitää kyllä antaa ämpärillinen irtopisteitä tästä kommentoinnista. Vaikuttaisi siltä, että Ylessä ollaan vetämässä jonkinlaista pesäeroa tähän hyssyttelijöiden joukkoon ainakin tämän asian tiimoilta.

Itsesuojeluvaistoa.  Oikeistopuolueet ovat olleet innokkaimpia vähentämään Ylen rahoitusta ja siihen on vaikuttanut varmasti Ylen maine vihervasemmiston äänitorvena.  Nyt tätä imagoa pitää yrittää rapisuttaa, jos vaikka nuokin puolueet näkisivät Ylen tasapuolisena, objektiivisena ja korkean journalistisen ammattitaidon kehtona.

Lahti-Saloranta

Quote from: jalski on 19.02.2023, 16:47:09
Happamia ovat marjat ja silleen. Rasismikorttikin vilahtelee.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009403645.html
Quote
Tutkimuspäällikkö: Ylen koulukonetta ei olisi pitänyt julkaista

Ylen julkaisemasta hakukoneesta, josta käy ilmi niin sanottujen S2-oppilaiden määrä eri peruskouluissa, on noussut iso poliittinen haloo.

Sekä opetusministeri Li Andersson (vas) että tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen (kesk) arvostelivat perjantaina Ylen Koulukonetta. Honkonen epäili Twitterissä julkaisun eettisyyttä, ja Anderssonin mukaan kone leimasi vieraskielisiä oppilaita ja lisäsi eri­arvoisuutta.

Tutkijat pitävät hakukoneesta seurannutta keskustelua tervetulleena, mutta myös rasistisena.
...


Ylen vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen ihmettelee koulukoneesta noussutta keskustelua.

"Meidän tehtävämme on tuottaa yhteiskuntaan uutta ja merkityksellistä tietoa, ja S2-oppilaiden määrä sekä heidän sijoittumisensa eri puolille maata on silkkaa faktaa. Sen kertominen on tärkeää ja kiinnostavaa", Jokinen sanoo julkaisun perusteluksi.

...

Ministerien lisäksi Koulukonetta ovat Twitterissä arvostelleet Opetushallitus, lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinensekä Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar.

Kritiikistä Jokinen on hämmästynyt.

"On tosi kummallista, että selkeiden faktojen julkaiseminen olisi ikävää tai jotain, mitä kritisoida. Faktojen perusteella tehdään johtopäätöksiä, ja toivottavasti päätöksentekijät tekevät niiden perusteella myös päätöksiä", hän sanoo.

Koulukonetta on arvosteltu leimaavana. Jokinen pitää väitettä käsittämättömänä.
...

Ylen Jouko Jokiselle pitää kyllä antaa ämpärillinen irtopisteitä tästä kommentoinnista. Vaikuttaisi siltä, että Ylessä ollaan vetämässä jonkinlaista pesäeroa tähän hyssyttelijöiden joukkoon ainakin tämän asian tiimoilta.
Kuinka todennettavan tilastollisen faktan julkituominen voi olla rasistista. Aivan käsittämätön juttu tuon koulukoneen arvostelu.
Aivan sama jos arvosteltaisiin marketissa myytävissä elintarvikkeissa olevaa viimeistä myyntipäivää. Ongelmahan on siinä että toisista kouluista on tullut surkeita oppimistulosten suhteen eikä se että ongelmista kerrotaan. Mitä siihen rasismisyytöksiin tulee niin johtuneeko se siitä että kaikille on selvää miksi toisista koutuista on tullut surkeita ja toisista ei.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Hohtis

#59
Quote from: Siener on 19.02.2023, 16:55:55
Kykeneekö PS tekemään tästä vaaliteeman?

Aivan tarjottimella nyt olisi.

Jos ei, niin kiitos ja näkemiin !

Melko paljon tästä aiheesta on eduskunnassa viime aikoina keskusteltu PS-vetoisesti. Kannattaa seurata Youtubea ja siellä olevia PS-myönteisiä kanavia, jonne nuo keskustelut jaetaan. Hesarista et tule tästä aiheesta lukemaan.

Riikka Purra - Peruskoulu kuntoon!
Riikka Purra - Maahanmuutto ja suomalainen koulu
Suomen Uutiset - Hyvät koulut takaisin. Lasten takia.
Suomen Uutiset - Tuumaustunti 13.2. - Riikka Purra: Koulu kuntoon!
Suomen Uutiset - Peruskoulu on pilattu – matikkaosaaminen on enää muisto vain
Perussuomalaiset ev. - Lulu Ranne perussuomalaiset Opetus ansaitsee kunniapalautuksen. Ideologiset kokeilut on unohdettava.