News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Miten valitsette taksikuskin?

Started by Reconquista, 07.11.2022, 11:21:44

Previous topic - Next topic

Reconquista

Tämän päivät Iltalehdessä on juttu Yango-kuskista joka ei meinannut päästää naisasiakasta ulos autosta. Monikulttuuri värisee vahvasti vaikka kuskin etnistä taustaa ei tietenkään mainita. Ymmärtääkseni Yango on venäläisomisteinen firma jolla on lähi-itäläiset ja afrikkalaiset kuskit joten en ole koskaan käyttänyt Yangoa. Muillakin firmoilla on ainakin Helsingissä öisin lähes pelkästään ei-länsimaalaistaustaisia kuljettajia. Pyydättekö taksia soittaessanne suomalaista kuljettajaa, suositteko jotain tiettyä yhtiötä vai miten toimitte taksien kanssa nykyään?
Taksijonosta asiakkaan ei ole pakko ottaa ensimmäistä autoa mutta eihän niihin näe sisään.

P

#1
Ehkäpä luotettuna pidetty yhtiö ja tilaaminen sen firman sovelluksella voisi olla sellainen turvallisin vaihtoehto. Kuskin ja auton tiedot jäävät talteen, toisin kuin tolpalta. Ja vaikka näillä luotettavammilla firmoilla onkin nykyään paljon mena-peräisisiä kuskeja, niin tuskin pitkään listoillaan pitävät perseilijöitä, kun palaute on sovelluksella helppo antaa. Ja luotettavammat firmat yrittävät edes jotenkin varjella omaa mainettaan.

Nämä matujen pikkufirmat tolpalta otettuna - voit saada ihan mitä tahansa, jarruvalotakuulla. Riittää, kun lukaisee lehdestä uutisia, niin ei tarvitse tulla suvaitsemattomaksi syyttelemään...

"Verohallinto valvoi taksiyrittäjien verojen maksua tehostetusti keväästä 2021 syyskuun 2022 loppuun saakka.

Riskianalyysin perusteella valvottaviksi valikoitui 850 taksiyrittäjää ja -kuljettajaa sekä taksiyritysten kirjanpidosta vastaavaa tilitoimistoa. Valvonta kohdistui sekä alalla pitkään toimineisiin että uusiin yrittäjiin.
Käteiset kirjaamatta

Verohallinnon ylitarkastaja Jarmo Lahdenperän mukaan tyypillinen verovilpin muoto on jättää käteisellä maksettua myyntiä kirjaamatta yrityksen kirjanpitoon tai jättää esimerkiksi kokonaan kirjaamatta jonkin kuukauden ajot

– Taksamittaria saatetaan käyttää myös tarkoituksella väärin, jotta kirjanpitoon kirjautunut myynti jää todellisuutta pienemmäksi, Lahdenperä sanoo Verohallinnon tiedotteessa.

Verohallinto siirsi 30 prosenttia valvonnan kohteena olleista yrityksistä rikostapausharkintaan, jossa selvitetään, onko tapauksessa perusteita rikosilmoituksen tekemiselle.

– Tehovalvonta kohdistui taksiyrityksiin, joissa meidän analyysimme perusteella oli riski väärinkäytöksille. Siksi ei ole yllättävää, että vilpillistä ja mahdollisesti rikollistakin toimintaa löytyi. Valtaosa taksiyrittäjistä toimii kuitenkin oikein, Lahdenperä tähdentää- tiedotteessa. "


https://www.iltalehti.fi/talous/a/a2994299-b9e0-440a-8268-63046f38bef7

"Viranomaiset iskivät Helsingin ja Espoon takseihin – lähes puolet kärähti rikkeistä, osa yritti pakoon
Useissa kymmenissä pääkaupunkiseudulla tarkastetuista takseista oli puutteita. Espoossa osa kuljettajista yritti paeta ratsiaa.

Yhteensä 37 taksia jäi kiinni jonkinasteisesta rikkeestä, kun viranomaiset ratsasivat taksiliikennettä Helsingissä perjantaina. Takseja tarkastettiin valvontaiskussa 80 kappaletta ja niiden kuljettajista neljä sai sakot, yksi ajokiellon ja 25 liikennevirhemaksun.

Espoossa lauantaina tehdyssä vastaavanalaisessa valvontaiskussa tarkastettiin 41 taksia ja niistä seitsemässätoista oli huomautettavaa.

Poliisin mukaan Helsingissä tehdyssä tarkastuksessa löytyi yksi taksi joka toimi kokonaan ilman taksiliikennelupaa ja neljästä autosta puuttui taksiliikennelupa, vaikka se oli olemassa. Lisäksi yhdeksässä autossa hintatietojen esittämisessä oli puutteita, ja ajopäiväkirjaa ei ollut tai se oli puutteellinen 21 taksissa.

Viranomaiset löysivät liikenteestä myös 15 taksia, joissa kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä, vaikka laki tätä vaatii. Viidessätoista autossa myös taksiluvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet esillä. Takseista yhdestä oli maksamatta ajoneuvovero, ja yhtä ei ollut rekisteröity taksikäyttöön.

Espoossa poliisi kirjoitti taksivalvonnan aikana yhteensä 19 liikennevirhemaksua pääasiassa siitä, että luvanhaltijan nimi tai kuljettajan nimi ei ollut asiakkaan nähtävillä. Liikennelupa tai selvitys ilmoituksenvaraisesta taksiliikenteen harjoittamisesta puuttui seitsemästä taksista, jonka takia kuljettajalle annettiin liikennevirhemaksu. "


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f1887d19-46d4-499f-8719-cac0bd908696
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

SatuSetä

Lyhyesti ja ytimekkäästi:
En käytä taksia kuin äärimmäisessä pakossa ja se liittyy yleensä oman auton toimimattomuuteen tai päihtymiseen. Toki asun hieman syrjemmässä ja oman kylän taksit ovat varmaankin kaikki suomalaisia.
Jos naapurikylältä (+100k asukasta) haluan kotiin, niin on muutaman suomalaisen taksikuskin numerot tullut tässä aikainsaatossa kerättyä ja yritän heitä tavoittaa. Yleensä kyllä on jokin kotiinpaluukyyti valmiiksi sovittuna, jos kapakassa käyn, mutta yllätysten varalle...
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

Socrates

Käytän harvakseltaan mökkireissuihin Helsinki Taxin kuskia, joka asuu ihan mökkini lähellä. Sai minut vakioasiakkaaksi, kun on jelppinyt erilaisissa tilanteissa ja ollut kaikin puolin kiva tyyppi.

Varmaan  kallis verrattuna johonkin Yangoon, jota en ole kokeillut.

Aiemmin otin Rautatieaseman tolpalta etnisen taxin, mutta ne ei ollut yhtään edullisempia, vaan joskus päinvastoin ja fragis tolpalla ja satunnainen muu sähläily sai luopumaan siitä.

Faidros.

Yleensä kaikki "hyvät ulkomaiset tyypit" lopettaa hyvyytensä siihen, kun heitä aletaan kiristämään paikallisen mafian johdosta.
Taxiala on erittäin hyvä esimerkki siitä mihin kaikki kontrollin poistaminen voi johtaa. >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

vihapuhegeneraattori

Meidän perheellä on tuttu taksifirma. Tätä käytetään isommissa (ennakkoon tiedossa olevissa) ajoissa. Jos eivät itse pääse, antavat keikan tutulle ja luotetulle partnerille.

Aina ollut kyyti sillon kuin sovittu ja kuskit aina kielitaitoisia ammattilaisia kaikissa suhteissa (tosin vain yksi ei-suomalainen, mutta hänkin puhui perfect härmä, eli oli näitä kotoutuneita ilmeisemmin).

Lyhyet ja ex-tempore ajot menee Uberilla, koska siinä tietää kuka on kuski ja mikä auto ja jää vielä palvelimille merkinnät siitä mistä mihin ajoit ja missä auto liikkuu milloinkin, jne... Uberin systeemi yksinkertaisesti on turvallisempi monestakin syystä. Oma tytär ei taxiin mene (ellei tuo yllämainittu firma) vaan käyttää Uberia. Voihan kuski aina sikailla, mutta sikailee silloin viimeistä kertaa Uber kuskina.

Ihan sivuhuomiona: Oiskohan koko taxiuudistus vaan sitä että vanha taxi-ala piti tuhota ridesharen tieltä.. esim. Uber on voinut hyvin "lobata" meidän poliitikot.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

Tunkki

Normaalisti soittelen tutulle taksiyrittäjälle, muulloin paikalliselle isolle firmalle (Otaxi). Kuulemma Otaxilla on 3 somalia töissä, 2 on osunut kohdalle ja ei mitään valittamista, suomenkieli sujui ihan mallikkaasti.

Betonikostaja

Quote from: Reconquista on 07.11.2022, 11:21:44
Pyydättekö taksia soittaessanne suomalaista kuljettajaa, suositteko jotain tiettyä yhtiötä vai miten toimitte taksien kanssa nykyään?
Olen pyytänyt kantasuomalaista kuljettajaa. Keskuksessa on vähän nikoteltu ja sanottu, ettei näin ole mahdollista valikoida kuljettajia, mutta kyllä sieltä silloin on kantasuomalainen tullut. Ei varmaankaan ole haluttu toimia vastoin asiakkaan toiveita.

Eli tätä kannattaa ehdottomasti yrittää.
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

--------------

Täytän TT2 on time
Toimeentulotuki on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää paremmaksi this time?

--------------

Jokainen matu maksaa miljoonan.

Lalli IsoTalo

Viimeksi kun käytin taksia, kantasuomalainen kuski sanoi, että helsinkitaxista saa kantasuomalaisen. Tiedä sitten pitääkö paikkansa. Mutta aina pyydän kantasuomalaisen, tai sitten ruotsia osaavan.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tunkki

Täällä hommalla pari vuotta sitten joku sanoi että Helsingissä saa valkoisen kuskin kun vaatii ruotsia osaavan :)

Faidros.

En aja taksilla. Tähän mennessä on riittänyt tutut niihin vähiin ajoihin joihin täällä maaseudulla tarvitaan. :)

Tai sitten ajan räkäkännissä itse, haha! ;D ;)

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Vesa Heimo

Tunnetuilta taksifirmoilta sovelluksella. Niillä ei ole oikeasti varaa pitää perseilijöitä pilaamassa mainetta. Hassua kyllä, monesti Uber on myös erittäin varteenotettava vaihtoehto kun sieltä näkee sovellukselta kuskien palautteen.

No, persut sai mitä äänesti. Toivottavasti maakunnissa muistavat vaalikiertueilla kertoa miksi kannattivat tätä uudistusta.

Mut noin muuten kyllä olen sen verran optimisti että nimenomaan nykyajan toi sovelluksien mahdollistama hinnan sopiminen ja palveluntarjoajan luotettavuuden tsekkaaminen on erittäin helppoa, on pikkuhiljaa parempi kun vanha systeemi.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Jorma M.


^on väsynyttä jeesustelua todeta että persut saivat mitä tilasivat. Jos on seurannut Hommaa, lienee tiedossa silloisen ja nykyisen olevan kaksi eri asiaa. Timo Soini sai mitä tilasi. Muut hänen klaaninsa tilaajat ovat piilossa.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Niobium

Sen yhden kerran vuodessa, kun taksilla ajelen, katson kyllä tasan tarkkaan, että on valkoihoinen nainen joka puhuu selvää suomea. Ja taksamittari ja kuitti.

Vaikka olisin kuinka kännissä, niin jos pystyy käyttäytymään asiallisesti, niin saa asiallista palvelua. Ovat kyllä nähneet elämää siinä määrin, että osaavat varmasti toimia tilanteen niin vaatiessa joten luotan edelleen kuvatun kaltaisiin kuskeihin.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Vesa Heimo

#14
Quote from: Jorma M. on 07.11.2022, 17:45:30

^on väsynyttä jeesustelua todeta että persut saivat mitä tilasivat. Jos on seurannut Hommaa, lienee tiedossa silloisen ja nykyisen olevan kaksi eri asiaa.

Väsynyttä jeesustelua sekin että jos nykyinen edustaja x on painanut jees 2016 niin se on silloin ollut eri perussuomalainen eikä oikeasti painanutkaan sitä nappia nykyperussuomalaisena x vaan se on jonkun muun vika.

Mutta: olen toki sitä mieltä että toi on vain siirtymävaihe siihen että meillä on aidosti kilpaillut hinnat sekä palvelu. Siksi tilaan taksin aina luotettavan toimittajan sovelluksella, joka samalla antaa aika tarkan hinta-arvion.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

SatuSetä

Quote from: Vesa Heimo on 07.11.2022, 18:18:13
Quote from: Jorma M. on 07.11.2022, 17:45:30

^on väsynyttä jeesustelua todeta että persut saivat mitä tilasivat. Jos on seurannut Hommaa, lienee tiedossa silloisen ja nykyisen olevan kaksi eri asiaa.

Väsynyttä jeesustelua sekin että jos nykyinen edustaja x on painanut jees 2016 niin se on silloin ollut eri perussuomalainen eikä oikeasti painanutkaan sitä nappia nykyperussuomalaisena x vaan se on jonkun muun vika.

Mutta: olen toki sitä mieltä että toi on vain siirtymävaihe siihen että meillä on aidosti kilpaillut hinnat sekä palvelu. Siksi tilaan taksin aina luotettavan toimittajan sovelluksella, joka samalla antaa aika tarkan hinta-arvion.

Luulisi noinkin kokeneen hommalaisen tietävän, miten puoluekuri toimii ja miksi tuolloin äänestettiin kuten äänestettiin ja miten puolueen eduskuntaryhmälle sitten kävi. Politiikkakaan ei taida sinulle olla ihan outo aihe, eikä puoluekuri tai sen ilmentymät? Vaikkakin täällä mm. vihreitä parjataan sen vuoksi, miten toimivat siinä edellisessä hallituksessa ja äänestivät ydinvoiman suhteen, niin aika vähän loppujen lopuksi nimenomaan siitä vihreitä syytetään, vaan enemmänkin vihreiden kestämättömiä linjauksia. Ehkä tämä on toisen ketjun aihe?

Mutta ketjun aiheeseen liittyen:
Mikäs on mielestäsi Perussuomalaisten taksikanta nykyään?
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

ohkurin_narsi

Valitsemalla ison ja ~luotetun taksikonglomeraatin, mieluiten Taksi Helsinki, tai Lähitaksi sen puutteessa täällä PK seudulla. Mihinkään epämääräisempään en mene.

Toisaalta hinnat on nykyään niin älyttömiä, että olen ruvennut karttamaan takseja ylipäätään. Juurihan oli juttu Hesarissa, että ei se "kilpailutettu" lentokenttäkuljetus kannata. Onkos kellään parempaa tietoa mitä tommoinen hintataso on tänä päivänä? Kun viimeksi jouduin täältä Kehä-3 peräkylältä takseilemaan jotain 2v sitten lentokentälle se oli jotain 60€. Silloin onneksi aukesi myös se rautatie, sillä tulee nyt mentyä jos ei ole ihan mahdoton kiire. Sama kyyti oli meinaan pitkään koko lailla 42€, ennen tuota uudistusta kun tuli joka kuukausi lenneltyä.