News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Onko PS liittynyt monoliittipuolueeseen?

Started by Lalli IsoTalo, 13.07.2022, 16:34:15

Previous topic - Next topic

Onko PS liittynyt monoliittipuolueeseen?

Ei tosiaakaan ole. PS on edelleen aito vaihtoehto.
30 (42.3%)
Tuskinpa sentään. Toivon että PS vain tasoittelee tietään seuraavaan hallitukseen.
15 (21.1%)
En osaa sanoa.
9 (12.7%)
Kyllähän tämä pahalta näyttää, että itärajaa ei saatu lakiteistse täysin suljettua.
4 (5.6%)
Olen aivan helvetin tyytymätön PS:n toimintaan itärajatapauksessa
13 (18.3%)

Total Members Voted: 71

Lalli IsoTalo

Jeps,

Olen ollut Helsingin PS-ihmisiin sillä tavalla oikein tyytyväinen, että olen saanut tehdä heille - 99% - vapaaehtoistyötä vajaat 10 vuotta. Ja joskus vähemmän tyytyväinen.  :P

Mutta nyt olen tyytymätön tähän itä-raja-laki-himmeliin, ja sen juhlimiseen voittona, kun se on mielestäni tappio.  "Tyytymätön" on erittäin lievä ilmaisu sille mitä tunnen.

Quote from: https://hommaforum.org/index.php/topic,105762.msg3426638.html#msg3426638PeV toteaa, että ei saa 'loukata kenenkään oikeutta kansainvälisen suojelun saamiseen.

Onko PS enää vaihtoehto? Vai ovatko 10+ vuotta eduskunnassa tehneet tehtävänsä?

Jos vastaat verbaalisesti, kerro pls jos olet PS:n jäsen. Itsehän en ole ikinä ollut minkään puolueen jäsen.

Jos olet jonkun puolueen jäsen, olisi ihan kiva tietää mitä kantaa edustat. :-)

EDIT: Sanamuotoja tarkennettu.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tuomas3

Mihinkään puolueeseen ei voi olla täysin tyytyväinen, mutta PS on edelleen paras vaihtoehto, jos haluaa edistää nuivaa politiikkaa. Jos haluaa päätöksiä läpi, täytyy tehdä kompromisseja. Eri asia, jos tavoite on olla aina oppositiossa pitämässä muut varpaillaan. Sekin vaihtoehto kelpaisi. Olen kriittinen jäsen, mutta en kaipaa ehdottomuuksia. PS jäsenet voivat vaihtaa puolukokouksessa tarvittaessa pj:n, joten vaikuttamisen takia jäsenyys kannattaa, vaikkei politiikka aina miellyttäisikään.

Jaska Pankkaaja

Mun mielestäni Purran maltillinen linja on oikea. Koitetaan saada kannatusta maltilla ja hallitusneuvotteluissa sitten yritetään tosissaan tulosta. Se tulos on todennäköisesti PS ulkona mutta seuraava hallitus ei todennäköisesti istu 4 vuotta vaikka kaikki suomaalaisten suosikit ovatkin päättämässä asioista.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Tavan

Hyväksyisin persujen epäonnistumisen itärajakysymyksessä, jos he olisivat sen suhteen avoimia. Turpiin tuli, meidät nujerrettiin.

Mutta tämä falski mustan maalaaminen valkoiseksi ja jonkin pilkunviilauksen korottaminen mullistavaksi selkävoitoksi on alhaista ja oksettavaa.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

ikuturso

Ilman sarvia ja hampaita.

Moneskohan "olettehan tyytymättömiä Persuihin, olettehan" -ketju tämä on?

Ymmärrän katkeruuden ja sitä saa tänne tilittää. Mielestäni olen ollut näkevinäni hyvin samansisältöistä vuodatusta jo useammassa ketjussa.

Mutta ei siinä mitään. Jos on katkera jostain, voi aina tilittää.

-i-

MUOKS:  Minulla on tietty elämänasenne. Jos olen mukana talkoissa, jossa on kolme ihmistä, kuulen usein "miksei kukaan tule enää talkoisiin" tai "missä sekin on, kun jo eläkkeellä ja vielä hyvävoimainen, kun ei ole täällä".

Totean aina siihen, että iloitaan niistä, jotka tulee eikä murehdita niitä, jotka eivät tule.
PS kohdalla ajattelen samaa. Eivät tee kaikkea, mitä voisivat tehdä, mutta iloitaan siitä, että joku edes vähän yrittää valtavirtaa vastaan. Purra oli PJ-tentissä selvä ykkönen.
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

IDA

Olen PS:n jäsen. Myönnän, että en ole seurannut tämän lain valmistelua juuri lainkaan. En ole siis varma oliko tämä parasta mitä voi saada. Epäilen kuitenkin vahvasti, että mikäli PS olisi kaatanut lain olisi alkanut aivan ennennäkemätön propaganda Putinin pussiin pelaamisesta ja tänä aikana se olisi jopa voinut upota kansaan. PS:n taas pitäisi seuraavissa vaaleissa olla suurin puolue.

Sen tiedän, että PS:n edustajissa on paljon ihmisiä, jotka ovat täysin valmiita ns. pushbackeihin. En tiedä onko niistä mainintaa Puolan tai Unkarinkaan lainsäädännössä, mutta ovat ne ainakin onnistuneet siellä. Veikkaisin niiden onnistuvan tämänkin lain puitteissa, vaikka niitä ei siinä erikseen mainittaisikaan. Siitä kannattaako tätä mainostaa mitenkään voittona voi olla montaakin mieltä.
qui non est mecum adversum me est

Jorma M.

Olen jäsen. Ja eroan puolueesta samalla jos paljastuu uusi 2015. Toistaiseksi Purra on saanut sen aikaan mitä kohtuudella voi vaatia. Suurempien tulosten vaatiminen olisi kohtuutonta.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Lalli IsoTalo

Quote from: ikuturso on 13.07.2022, 21:13:31Mutta
Ilman sarvia ja hampaita.

Moneskohan "olettehan tyytymättömiä Persuihin, olettehan" -ketju tämä on?

Vaikea sanoa. Olen ennenkin urputtanut yhdestä puoluetoimiston jäsenestä (jonka kampanjapäällikkö olin edellisissä kunnallisvaaleissa [EDIT siis toiseksi viimeisissä], koska hän pyysi).

Mutta tämä, että koko puolue juhlii tappiota voittona, kaatoi kuppini. Mitä neuvoteltavaa hallitusneuvotteluissa enää on, kun antaudutaan jo ennen niitä? 

Minä en ole puolueuskollinen, vaan asiauskollinen, ja se asia on kansallismielisyys. Ja siinä hengessä olen parhaani mukaan yrittänyt auttaa auttamisen arvoisia yksilöitä.

- Ymmärrän, että puolueuskolliset ja puolueelle paljon antaneet eivät pidä tästä ketjusta.
- Ymmärrän, etää omalla nimellään PS-julkisuuteen tulleet pidä siitä, että en itse ole tehnyt samaa.

Mutta koen asian siten, että PS ei voi olla arvostelun yläpuolella, ja että oman osani "asian" eteen tehneenä - ei-jäsenenä - minulla on oikeus osoittaa virheitä siellä missä niitä näen, ja toivoa niiden korjausta.

Takaisintyönnön vaatiminen lakiin olisi ehkä ollut mahdollista, koska lain hyväksyminen vaati 5/6 hyväksyntää. Nyt PS ei sitä vaatinut. Puolueuskollisten on ehkä vaikeaa ymmärtää kuinka paljon tämä minua ottaa päähän.

En tiedä miten tässä tulee käymään, toivottavasti hyvin.

Kansauskollisuus merkitsee minulle enemmän kuin puolueuskollisuus.  Olen yrittänyt pysyä tutkan alapuolella ja auttaa ketä vain voin, yksilöinä, puolueista riippumatta. Se on ollut valintani, ja siinä pysyn.

Historia täynnä puolueuskollisuutta. Siksi olen yrittänyt pysyä erossa puolueuskollisuudesta. Puolueuskolliset alkavat nähdä asiat puolueen kannalta ehkäpä turhankin positiivisesti. 

Ikuturso, ystäväni, voitko ymmärtää näkökulmani ¿ @ikuturso
— Missä N, siellä R

ikuturso

Quote from: Lalli IsoTalo on 14.07.2022, 06:38:12

Helposti ystäväni.

Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, etteikö hommalle olisi syntynyt viime aikoina useita erillisiä ketjuja, joissa nimenomaan arvostellaan perussuomalaisten ratkaisuja yksittäisten poliittisten päätösten tai yksittäisten puheiden vuoksi.

Tai sitten minusta vaan tuntuu siltä.

Se kertonee kasvavasta tyytymättömyydestä puoluetta kohtaan nimenomaan nuivalta sektorilta.

En viittaa sinuun tai tähän keskusteluun, mutta koskahan joku oikeasti alkaa toivoa Soinia takaisin ruoriin? No, se en tule olemaan minä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Lalli IsoTalo

Quote from: ikuturso on 14.07.2022, 07:26:38
Quote from: Lalli IsoTalo on 14.07.2022, 06:38:12

Helposti ystäväni.

Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, etteikö hommalle olisi syntynyt viime aikoina useita erillisiä ketjuja, joissa nimenomaan arvostellaan perussuomalaisten ratkaisuja yksittäisten poliittisten päätösten tai yksittäisten puheiden vuoksi.

No on varmaan syntynyt ketjuja ties mistä kuten aiemminkin, mutta älä ystäväni yritä vetää minua sinne!

Minulla on vain yksi aivan helvetin iso ongelma tässä: aiemmin luotin PS-ihmisiin, tästä lähtien en voi luottaa  PS-ihmisin.

Aiemmin minulla jotain mihin luottaa. Enää ei ole. Vedän lärvit.
— Missä N, siellä R

Kim Evil-666

En osaa sanoa- onko PS liittynyt monoliittipuolueeseen vai ei. Itse näen asian niin- että jokainen puolue, jolla on katto liian korkea- ja seinät liian leveät- on osana monoliittipuoluetta. Yhteinen nimittäjä on se- että "kaikki on kaupan kompromissien verhoon puettuna".

Jos ajattelen asiaa kansallismielisestä kulmasta- oman näkemykseni mukaan PS pitää sisällään liian paljon toimijoita- jotka eivät osaa edes ta-va-ta käsitettä kansallismielisyys. Puolueen "kasvuntarve" on johtanut siihen- että alleviivattu ideologia on vesittynyt jo ennen kuin se on saanut edes perustuksia alleen.

Kun kansallismieliseksi itseään tituleeraavassa puolueessa on toimijoita, joille koko kansallismielisyyden ideologia on "hepreaa"- se alkaa syömään itseään sisältäpäin.

Paras huonoista vaihtoehdoista on väsynyt mantra- joka ei koskaan johda mihinkään toivottuun lopputulemaan. Se vie ainoastaan uskon parempaan- ja kadottaa kytevät arvonsa historian horisonttiin.

Ideologisesti Vasemmisto on kenties maamme vahvin rintama. Sekin on osoittanut romuttumisen merkkejä monoliitipuolueen puristuksissa, mutta pyrkii kuitenkin agressiivisimmin pitämään kiinni omista ideologisista nyöreistään.

Kompromissit ovat = kauppatavaraa. Kansallismielisyys ei voi olla kaupan- tai se lakkaa olemasta kansallismielisyyttä. Raudanlujat juuret tarvitsevat raudanlujaa lannoitetta tuottaakseen jotakin vahvaa ja pysyvää. Tällainen kasvusto ottaa aikaa kavaakseen, eikä siihen tule antaa rikkaruohojen sekoittua missään määrin, sillä ne heikentävät juuristoa.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Paawo

Quote from: Kim Evil-666 on 14.07.2022, 12:17:19

Kun kansallismieliseksi itseään tituleeraavassa puolueessa on toimijoita, joille koko kansallismielisyyden ideologia on "hepreaa"- se alkaa syömään itseään sisältäpäin.

...

Kompromissit ovat = kauppatavaraa. Kansallismielisyys ei voi olla kaupan- tai se lakkaa olemasta kansallismielisyyttä. Raudanlujat juuret tarvitsevat raudanlujaa lannoitetta tuottaakseen jotakin vahvaa ja pysyvää. Tällainen kasvusto ottaa aikaa kavaakseen, eikä siihen tule antaa rikkaruohojen sekoittua missään määrin, sillä ne heikentävät juuristoa.

Tämä nähtiin Jabbapersujen viime vuosina. Hallituspaikat ja hillotolpat muodostuivat ydintavoitteeksi, takit käännettiin ja perseet myytiin. Loppu on surullista sinisensävyiseksi turvonnutta historiaa kuten häntäänsä jahtaava rakkikoira.

Kompromissit ovat todellakin kauppatavaraa mutta oleellista on se mistä asioista kompromisseja voidaan olla valmiita tekemään ja missä kohtaa on syytä vetäytyä salin laidalle vittuilemaan. Soinille perässähiihtäjineen painoi henkilökohtainen status ja kabinetteihin pääsy silminnähden enemmän kuin puolueen kannattajien ääni. Salkkujen eteen ei tehty kompromisseja vaan hakattiin tuhkista tyhjiksi imetty uunikin tuusanpaskaksi kun silloiset hallituskumppanit vaativat. Soini onneksi lähti paskotun puolueen raunioilta ja veti paljon mätää mukanaan.

Purran linja on täysin oikea, hyvä tästä tulee. Oppositiopolitikointi on ollut terävää ja äänekästä milloin on aihetta ollut, kaksien rattaiden Kokoomus on monissa kysymyksissä ollut vastaantulija ja näpertelijä vaikka media mieluummin kokkariedustajien "kärkeviä kommentteja" nostaakin palstoilleen.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

IDA

Quote from: Paawo on 14.07.2022, 13:14:37
Purran linja on täysin oikea, hyvä tästä tulee. Oppositiopolitikointi on ollut terävää ja äänekästä milloin on aihetta ollut, kaksien rattaiden Kokoomus on monissa kysymyksissä ollut vastaantulija ja näpertelijä vaikka media mieluummin kokkariedustajien "kärkeviä kommentteja" nostaakin palstoilleen.

Hallitukseen lähtemisessä ollaan varmasti tarkempia, kuin vuonna 2015. Itse olen vähän sitä mieltä, että se ei edes kannata ellei PS ole suurin puolue. Tosin valtionvarainministerin ja sisäministerin paikat ilmeisesti saisi kakkosenakin. Sipilän kevyellä ohjelmalla oli puolensa, mutta hallituskumppaneihin ei voinut luottaa, eikä lopulta sitten enää ominkaan, joten ohjelma varmasti on kirjoitettava tarkasti.
qui non est mecum adversum me est

Phantasticum

Quote from: Tavan on 13.07.2022, 20:53:51
Hyväksyisin persujen epäonnistumisen itärajakysymyksessä, jos he olisivat sen suhteen avoimia. Turpiin tuli, meidät nujerrettiin.

Mutta tämä falski mustan maalaaminen valkoiseksi ja jonkin pilkunviilauksen korottaminen mullistavaksi selkävoitoksi on alhaista ja oksettavaa.

Aamen. Tämä valheellisuus yököttää minuakin eniten. Perussuomalaiset eivät pysty tunnustamaan, että heidän mukamas läpi menneet "pitkäaikaiset vaatimuksensa" ovat yhtä tyhjän kanssa. En pysty millään ottamaan todesta, että perussuomalaiset edustajat uskovat itse saavuttaneensa "isänmaan turvallisuuden kannalta suuren voiton", vaikka äänestäjilleen he uskottelevat (= valehtelevat) näin.

En usko puolueella koskaan edes olleen mitään "pitkäaikaisia vaatimuksia" tai tavoitteita. Halla-ahon omin sanoin "perussuomalaiset eivät politikoineet". Varmaankin puolue koki, että ollakseen uskottava vaihtoehto tämä näytelmä piti vaalikarjalle kuitenkin esittää. Luin Facebookiin tulleita ylistäviä kommentteja, joten kaikesta päätellen teatteri kannattaa. Miksi puolue antoi juuri tässä asiassa periksi, niin en tiedä. Ei tämä suinkaan ollut ensimmäinen kerta, kun puolue myöntyy Brysselin määräämään turvapaikanhakulinjaan. Unohdetaan ne kansainväliset sopimukset tällä kertaa.

Onko perussuomalaiset liittynyt monoliittipuolueeseen? Halla-aholainen perussuomalaisuus on aina ollut jotain muuta kuin kansallismielisyyttä niin kuin minä sanan ymmärrän. En ota kantaa Piia Kattelus-Kilpeläisen persoonaan, mutta kiintoisaa on ollut myös se, että puolueesta sai lähtöpassit ääniharavana toiminut henkilö, joka on selvästi kallellaan toisenlaiseen kansallismielisyyteen kuin nykyinen puoluejohto.

En syytä nykyistä puheenjohtajaa mistään. Hän on niin hyvä tai huono kuin tilanne antaa myöten, koska vika on itse puolueessa. Puolueen edustajat joutuvat jatkuvasti teeskentelemään kun heidän on tasapainoteltava todellisen agendan ja mielikuvamarkkinoinnilla luotujen teemojen välillä. Oman lisänsä tähän on tuonut Ukraina ja sen pelastaminen sekä Venäjän kaataminen. Tämä on selvästi noussut korkealle puolueen asialistalla vihreän siirtymän kera.

Jotenkin valheellisesta toimintatavasta on tullut puolueelle ominaista ja niin luontevaa, että rajavartiolain lässähtäminen persujen osalta ei ainakaan minua enää edes yllättänyt. Epärehellisyys on perussuomalaisen puolueen geneettinen erityispiirre.

justustr

Ollaan menossa kohti erittäin haastavia aikoja, niin taloudellisesti kuin sotilaallisestikin. Juuri nyt Suomi tarvitsee puoluetta ja poliittisia toimijoita jotka yhdistävät enemmän kuin jakavat. Näistä kriiseistä ei selvitä jos täällä aletaan tapella keskenään eikä tässä tilanteessa ole varaa jenkkiläisiin jakolinjoihin.

Siksi toivonkin, että PS ottaa nyt pehmeämpää linjaa ja pyrkii kaikin keinoin hallitukseen yhdessä kokoomuksen, krisujen ja kepun kanssa. Oikeistohallitus pystyyn mutta sellainen jonka liberaalit ja vihervasemmistokin pystyy jotenkin nielemään.

Siinä vaiheessa kun lähdetään marssimaan rynkky kädessä kohti itärajaa (ja siihen ei välttämättä mene pitkäänn) niin kyllä se vihervasemmistolainenkin aseveli kelpaa. Näin se meni 1939 ja näin se menee myös nyt.

Titus

Seuraavaan hallitukseen menijät ja talouden kuntoon laittajat eivät tule olemaan kovin suosittuja vaalikauden päättyessä. Saattaa hyvin olla, että esim kokoomus ei saa muodostettua hallitusta jos demarit ovat kannassa ja voivat uusia nykyhallituksen pohjan. Jos taas näin käy, niin porsaat perunapellossa meininki jatkuu kahta kauheampana.

that's a bingo!

Nikolas

Quote from: Titus on 28.08.2022, 10:37:07

Seuraavaan hallitukseen menijät ja talouden kuntoon laittajat eivät tule olemaan kovin suosittuja vaalikauden päättyessä.

Tällainen käsitys minullakin on. Suomalaiset äänestäjät ovat sen verran lyhytnäköisiä ja päättelykyvyttömiä, että sankari näyttää roistolta ja päinvastoin. Kaikki ennusmerkit viittaavat siihen että hallitusten edesottamukset useiden vuosikymmenten ajalta sysäävät koko Suomen kokemaan vaikeita aikoja, ja joidenkin tulevien hallitusten on tehtävä pakolliset vaikeat ratkaisut.

Atte Saarela

Kyllä persuja kannattaa äänestää enkä ainakaan koe että persut olisivat millään tavalla pettäneet minun luottamustani sen jälkeen kun Soini lähti.

Sillä nyt vaan on rajansa mitä Suomessa pystyy saamaan aikaan näillä kannatusprosenteilla, varsinkin kun lähes kaikki muut puolueet suhtautuvat yhteistyöhön persujen kanssa erittäin nuivasti.

Minusta tämä keskustelu kannattaa käydä vasta sen jälkeen kun persut ovat olleet esim pääministeripuolueena yhden hallituskauden verran. Ei muuten ole mitenkään mahdotonta että persut olisivat seuraavissa vaaleissa suurin puolue, niin karsea talvi tästä todennäköisesti tulee, suurimmaksi osaksi siksi että persuja ei kuunneltu, kun tyttöhallitus pääsi vihdoin tekemään edistyksellistä energiapolitiikkaa..

Titus

^Samaa mieltä.

Onko PS:lla mahdollisuuksia nostaa framille energiaosaajia jotka etukäteen ruotisivat näitä erilaisia skenaarioita ja varsinkin hallituksen tähänastisten toimien kautta ?

Eli miksi ollaan tässä tilanteessa, vaikka energian tuotanto riittää kotimaan tarpeisiin jos niin olisi haluttu. Ei niin, että jälkikäteen valitetaan, että jotain olisi pitänyt tehdä.

that's a bingo!

Nikolas

Kompromissit ovat todellakin kauppatavaraa mutta oleellista on se mistä asioista kompromisseja voidaan olla valmiita tekemään ja missä kohtaa on syytä vetäytyä salin laidalle vittuilemaan.

Näin se on. Ei millään puolueella ole varaa täydelliseen kompromissittomuuteen. Tai mikäli puolue sille tielle lähtisi, sillä pitäisi olla ehdoton enemmistö eduskunnassa. Pienempi puolue ei voi ottaa sellaista linjaa ja toivoa saavansa muodostaa hallitusta. Puolueen tulee etukäteen valita, mitkä ovat niitä puolueen päätavoitteita ja periaatteita, joista ei koskaan tehdä kompromisseja. Niitä ei tarvitse olla monta. Pienilukuisten joustamattomien periaatteiden lisäksi tulee olla hieman suurempi joukko tavoitteita, joista voidaan käydä kauppaa. Suuri puolue voi pitää niissäkin puolensa paremmin kuin pikkupuolue.

Tavoitteet voisi jakaa vaikka kolmeen luokkaan:

• Ehdottomat. Näistä ei koskaan eikä missään hallitusneuvottelussa tehdä kompromissia. Näillä ei käydä kauppaa.
  • Tärkeät. Näistä pyritään pitämään kiinni mahdollisuuksien mukaan, ja pyritään saamaan läpi mahdollisimman monta hallitusneuvotteluissa, mutta kompromissit ovat mahdollisia.
  • Vähemmän tärkeät. Näissä joustetaan ja näillä käydään kauppaa mieluummin kuin tärkeillä asioilla.

Lalli IsoTalo

Quote from: Nikolas on 28.08.2022, 13:16:58
Tasvoitteet voisi jakaa vaikka kolmeen luokkaan:

• Ehdottomat. Näistä ei koskaan eikä missään hallitusneuvottelussa tehdä kompromissia. Näillä ei käydä kauppaa.

= Suomalaisia ei vaihdeta ei-suomalaisiin.

Se, että itäraja jätetään osittain auki, avaa portin väestönsiirroille, jollaisista Neuvostoliitto tuli kuuluisaksi. Kysykää eteläiseltä veljeskansalta, miltä sellainen tuntuu.
— Missä N, siellä R

Nikolas

Quote from: Atte Saarela on 28.08.2022, 12:52:45

Ei muuten ole mitenkään mahdotonta että persut olisivat seuraavissa vaaleissa suurin puolue, niin karsea talvi tästä todennäköisesti tulee, suurimmaksi osaksi siksi että persuja ei kuunneltu, kun tyttöhallitus pääsi vihdoin tekemään edistyksellistä energiapolitiikkaa.

Kaikki todisteet täytyy ottaa talteen. Perussuomalaiset olivat kaukaa viisaita näissä asioissa. Ensi keväänä kaikki voivat olla jälkiviisaita, mutta kaukaa viisaita olivat vain ne jotka näyttivät viisautensa etukäteen. Lehtiartikkelit ja TV-haastattelut, jotka osoittavat kuka sanoi mitäkin jo vuosia etukäteen, on otettava talteen ja nostettava esille sopivaan aikaan eduskuntavaalien alla. Pienten piirien keskeisillä suljetuissa kabineteissa käydyillä pohdinnoilla ei ole mitään arvoa. Vain niillä asioilla, jotka on lausuttu julkisuuteen, on arvoa. Eduskunnan suuressa salissa pidetyt puheenvuorot kelpaavat myös. Näistä koostuvat ne todisteet, jotka osoittavat missä viisaus oli kun ratkaisevia päätöksiä tehtiin.

Pallopääkissa

Quote from: Titus on 28.08.2022, 12:58:09
^Samaa mieltä.

Onko PS:lla mahdollisuuksia nostaa framille energiaosaajia jotka etukäteen ruotisivat näitä erilaisia skenaarioita ja varsinkin hallituksen tähänastisten toimien kautta ?

Eli miksi ollaan tässä tilanteessa, vaikka energian tuotanto riittää kotimaan tarpeisiin jos niin olisi haluttu. Ei niin, että jälkikäteen valitetaan, että jotain olisi pitänyt tehdä.

Lulu Ranne ainakin on puhunut energiaan liittyviä juttuja. Voi olla joku muukin mutta muita en ole huomannut.

Quote from: justustr on 28.08.2022, 10:25:00
Ollaan menossa kohti erittäin haastavia aikoja, niin taloudellisesti kuin sotilaallisestikin. Juuri nyt Suomi tarvitsee puoluetta ja poliittisia toimijoita jotka yhdistävät enemmän kuin jakavat. Näistä kriiseistä ei selvitä jos täällä aletaan tapella keskenään eikä tässä tilanteessa ole varaa jenkkiläisiin jakolinjoihin.

Siksi toivonkin, että PS ottaa nyt pehmeämpää linjaa ja pyrkii kaikin keinoin hallitukseen yhdessä kokoomuksen, krisujen ja kepun kanssa. Oikeistohallitus pystyyn mutta sellainen jonka liberaalit ja vihervasemmistokin pystyy jotenkin nielemään.

Siinä vaiheessa kun lähdetään marssimaan rynkky kädessä kohti itärajaa (ja siihen ei välttämättä mene pitkäänn) niin kyllä se vihervasemmistolainenkin aseveli kelpaa. Näin se meni 1939 ja näin se menee myös nyt.
Ei kannata sulkea ketään pois hallituskumppanina, kuten Sanna Marin sanoi ääliömäisesti. Saman teki Antti Rinne ennen viime vaaleja. Ei myöskään kannata etukäteen hirttäytyä johonkin tiettyyn hallituspohjaan. Käydään ne vaalit ensin ja katsotaan mitä vaalituloksen perusteella voidaan muodostaa.

Quote from: Nikolas on 28.08.2022, 13:16:58

Kompromissit ovat todellakin kauppatavaraa mutta oleellista on se mistä asioista kompromisseja voidaan olla valmiita tekemään ja missä kohtaa on syytä vetäytyä salin laidalle vittuilemaan.

Näin se on. Ei millään puolueella ole varaa täydelliseen kompromissittomuuteen. Tai mikäli puolue sille tielle lähtisi, sillä pitäisi olla ehdoton enemmistö eduskunnassa. Pienempi puolue ei voi ottaa sellaista linjaa ja toivoa saavansa muodostaa hallitusta. Puolueen tulee etukäteen valita, mitkä ovat niitä puolueen päätavoitteita ja periaatteita, joista ei koskaan tehdä kompromisseja. Niitä ei tarvitse olla monta. Pienilukuisten joustamattomien periaatteiden lisäksi tulee olla hieman suurempi joukko tavoitteita, joista voidaan käydä kauppaa. Suuri puolue voi pitää niissäkin puolensa paremmin kuin pikkupuolue.

Tavoitteet voisi jakaa vaikka kolmeen luokkaan:

• Tärkeät. Näistä pyritään pitämään kiinni mahdollisuuksien mukaan, ja pyritään saamaan läpi mahdollisimman monta hallitusneuvotteluissa, mutta kompromissit ovat mahdollisia.
  • Vähemmän tärkeät. Näissä joustetaan ja näillä käydään kauppaa mieluummin kuin tärkeillä asioilla.

Usein sanotaan että vain hallituksessa voi vaikuttaa, mutta pitäisi ensin määritellä mitä tarkoittaa "vaikuttaa". Mitä tarkoittaa "vaikuttaa" ja "vaikuttaminen".

Sanotaan että pitää tehdä kompromisseja. Mikä on "kompromissi"? Kompromissi ei ole sitä että suostuu muiden vaatimuksiin, ilman että saa mitään siitä vastalahjaksi. Soinin aikainen persupuolue ei saanut kompromisseja vaan sortui siihen että suostui kaikkeen mitä Kepu ja Kokoomus halusi.

Onko myönnytys sama kuin kompromissi vai pelkkä myönnytys? Tarkoittaako myönnytys sitä että suostuu johonkin ilman että saa mitään vastalahjaksi? Jos näin on, Soini ei tehnyt kompromisseja vaan pelkkiä myönnytyksiä.

Kompromissi voi tarkoittaa kahta eri tilannetta.
1. Se on tilanne jossa osapuolet A ja B tinkivät vaatimuksistaan, kunnes ovat toisiaan puolivälissä.
2. Se on tilanne jossa osapuoli A saa läpi vaatimuksen X, sillä ehdolla että osapuoli B saa läpi vaatimuksen Y. Minä suostun siihen jos sinä suostut tähän.

Mitä suurempi puolue on, sen vähemmän sen tarvitsee tehdä kompromisseja, ja vielä vähemmän myönnytyksiä. Mitä pienempi puolue on, sen enemmän se joutuu tekemään kompromisseja ja myönnytyksiä.

Hallitukseen ei pidä mennä hinnalla millä hyvänsä eikä siellä pidä olla hinnalla millä hyvänsä. Hallitukseen ei pidä mennä pettämään lupauksia tai vaaliohjelman tavoitteita. Hallitukseen ei pidä mennä jos se tarkoittaa sitä että tehdään päinvastoin kuin vaaliohjelmassa sanotaan.

Hallituksessa ei olla olemisen ilosta eikä ministerinpalkan, ministerin luottokortin ja muiden etujen, virka-auton, takia. Hallituksesta pitää olla valmis lähtemään mikäli siellä ei pysty vaikuttamaan vaikka kuinka tosissaan yrittäisi. Hallituksessa ollaan vaikuttamassa asioihin ja ajamassa tavoitteita maaliin. Jos ei muu auta, hallituksesta pitää lähteä, kaataa hallitus, ja sen jälkeen kokeilla saadaanko tilalle parempi hallitus.

Hallitukseen kannattaa mennä silloin kun hallitusohjelma vastaa tarpeeksi paljon vaaliohjelmaa. Vähimmäisvaatimus on että kohta 1. täyttyy. Ehdottomista tavoitteista ei tehdä kompromisseja eikä niistä jousteta yhtään eikä tingitä yhtään. Tämä edellyttää myös sitä että saadaan ne ministerinsalkut mitkä ovat ehdottomien tavoitteiden toteuttamisessa keskeisiä. Mielestäni sisäministeri, oikeusministeri ja opetusministeri ovat tällaiset salkut.

Kun kohta 1 täyttyy, sitten voi neuvotella kohdan 2 tärkeistä tavoitteista ja maksimoida niistä mieleinen tulos. Kohdan 3 vähemmän tärkeät ovat niitä joista voi tehdä kompromisseja, joustaa, tinkiä, tulla vastaan, tai tehdä myönnytys eli antaa periksi.

Jos persut on hallituksessa, se edellyttää sitä että jokaisella persuministerillä on niskalenkki ja selkävoitto ministeriönsä virkamiehistä. Se tarkoittaa sitä virkamiehet pysyvät ruodussa, eivät ala sooloilemaan, eivätkä jarruttamaan ministerin tekemiä päätöksiä ja niiden toimeenpanoa. Suvakkivirkamies voi mm. vuotaa tietoja suvakkipoliitikoille ja suvakkitoimittajille. Pitäisikö perustaa uusi ketju sille miten persuministerin pitää toimia omassa ministeriössän kun siellä on armeijan verran virkamiehiä? Miten varmistetaan se ettei virkamieskunta aloita neliraajajarrutusta?
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Aukusti Jylhä

Liittynyt ja liittynyt, onko koskaan erossa ollutkaan...

WEF löytyy ainakin Timo Soinin ja Sampo Terhon taustalta. Oliko sitten Jussi oikea vapaa-ajattelija persujen johdossa, joka piti saada sivuun? Lähtö pj:n paikalta kun oli vähintään hämmentävä.

Purraa pidän globalistina. Ei epäselvyyttä. Twitterissä näkee paljon hänen lausuntojaan, niin itku melkein tulee änntiselle persuäänestäjälle.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Nikolas

Quote from: käpyQaarti on 28.08.2022, 22:13:04

WEF löytyy ainakin Timo Soinin ja Sampo Terhon taustalta.

Tämähän voisi selittää jotain.

Kuvakollaasissa jotkut ovat kahteen kertaan. Ainakin Jyrki Katainen ja Erkki Liikanen.

JT

Quote from: käpyQaarti on 28.08.2022, 22:13:04
Purraa pidän globalistina. Ei epäselvyyttä. Twitterissä näkee paljon hänen lausuntojaan, niin itku melkein tulee änntiselle persuäänestäjälle.

Mistä lausunnoista on kyse?
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

hulaq

Poistelin offtopiccia, @Hoosua vois keskittyä aiheeseen ja @Lalli IsoTalo tietää kyllä paremmin olla postaamatta sitä offtopicia ja pitää sitä uuden käyttäjän kanssa yllä.
Iudex illius ero