News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Anonyymi ansiotulokysely

Started by Lasse, 22.06.2023, 17:47:46

Previous topic - Next topic

Bruttotulosi ansioverotuksessa?

0 - 4999
9 (6.5%)
5000 - 9999
4 (2.9%)
10000 - 14999
3 (2.2%)
15000 - 19999
3 (2.2%)
20000 - 29999
10 (7.2%)
30000 - 39999
19 (13.8%)
40000 - 49999
15 (10.9%)
50000 - 59999
19 (13.8%)
60000 -69999
20 (14.5%)
70000 -79999
9 (6.5%)
80000 tai enemmän
23 (16.7%)
Kanada.
4 (2.9%)

Total Members Voted: 138

Lalli IsoTalo

Quote from: Lasse on 23.06.2023, 17:00:53...eikä enää hatsiakaan ...

Jos lopettaa niin pitää luvata itselleen, että ei ikinä koskaan ollenkaan yhtään, ja pitää se lupaus tappiin asti. Sikari lapsen syntymän kunniaksi tarkoittaisi itsemurhaa, tämän suhteen.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Golimar

Quote from: sakarit on 23.06.2023, 15:02:45
X

Osinkoa X 7,5% verolla. X

Itseäni piensijoittajana riepoo se että ensin firmat maksavat veroa ja sitten kun saan osinkoa niin minäkin maksan veroa, se on kun en parempaakaan sanaa keksi: Riistoverotusta.

Swen OF Sweden

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.06.2023, 16:53:52
Uteliaisuuttani kysyn @Swen OF Sweden , että miksi surffaat kahden maan välillä? Etkö osaa valita toista niistä? Tai luopua kummastakaan?  :P

Hyvä kysymys ja mielelläni vastaan siihen.
Käytännössä olen toiminut näin lähes koko ikäni, siis sieltä 60-luvuin alusta asti ja en koe siinä sinänsä mitään poikkeavaa.
Tämä on minulle jonkinlainen elämän suola ja tietoisesti viimevuosina valittu elämän tapa, josta nautin erityisen paljon.Olen joutunut luopumaan elämässäni monista eri asioista ja myös ilman omaa tahtoani. En näen mitään syytä luopua hyvästä ja miellyttävästä asiasta.
Kaikilla asioilla on oma hintansa ja myös haittapuolensa, sitä ei käy kiistäminen.
Esimerkkinä, että naissuhteeni loppuu aina melko nopeasti juuri tähän kysymykseen, sekä ruotsissa ja suomessa. Tästä syystä olen jo pitkään sydänsurujen välttämiseksi, tehnyt heti selväksi, että asun käytännössä vakituisesti kahdessa eri maassa ja siitä en tule luopumaan, kuin vasta mullan alla. Pitää olla ehdottoman rehellinen, eikä loukata ketään.
Huonon omatuntoni tynnyri on niin täynnä, että sinne ei mahdu enään pisarakaan ja tässä olen ehdoton.

Ruotsin talossani, minulla on myös muita mahdollisuusksia kuin myyminen. Voisin hyvin myös vuokrata sen kesäksi. Talo sijaitsee lähellä vettä ja kauniiden maisemien ja muidenkin mahdollisuuksien läheisyydessä. Minulla oli vuosia sitten yksi väliaikaisvuokralainen, mutta se päättyi ikävästi ja tuli maksamaan minulle todella tuntuvasti, eli yhtään vuokraa en saanut ja muut herkut siihen vielä päälle, eli melko korkea rima minulla tässä valinnassa on.(pois suljettu se ei kuitenkaan täysin ole)
Juuri tämän paskavuokralaisen vuoksi, minun rahapuskurini tyhjeni.
Jälkeenpäin on yksi tuttavapariskunta asunut talossani väliaikaisesti, nykyään asuvat lähes naapurissa ja hoitavat taloani poissaollessani, postit jne.. ja minä vastalahjaksi tuon aina suomesta heille jotain, mitä ruotsista ei saa.Hyvin on toiminut yhteistyö ja minulla on nyt kaksi naapuria, jotka seuraavat ja huolehtivat+tiedottavat heti jos on jotain..
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U

Roope2

Kun Kalle Isokallio kysyi Italiassa kolleegalta tuloista, niin vastakysymys oli: Tarkoitako virallista vai todellista lukua?
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Paawo

Bruttona tienaan sen verran minkä kohtuudella voin sanoa riittävän kaikkeen kuviteltavissa olevaan elämiseen ja elosteluun.

Lainaa toki on mutta sen suhteen ei ongelmia ole luvassa vaikka tulotaso ykskaks romahtaisikin. Ylimääräistä kiinteää ja irtonaista omaisuutta on tullut investoitua/talletettua nuoruudessa melko paljon ja näitä pystyy melko luottavaisin mielin tarpeen vaatiessa realisoimaan oli aika mikä tahansa.

Nettona kaikkien valtiollisten, alueellisten ja kunnallisten sosialisointien jälkeen käteenjäävä raha sitävastoin ei leukaperiä revitytä. Tämän johdosta olen ihan vakavasti pohtinut jonkunlaista oravanpyörästä hypäämistä ja demarikepuyhteiskunnalle pitkien haistattamista viimeistään siinä kohtaa kun huollettavien pankkitileille alkaa jotain säännöllistä plussamerkkistä liikettä ilmetä muistakin lähteistä kuin isä-Paawon suunnalta.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

ikuturso

Nykyään olen jossain tuolla hieman paremmalla puolella graafia, mutta vielä pari vuotta sitten oli kokonaisia nollakuukausia, kun leikin yksinyrittäjää, enkä keksinyt riittävästi tekemistä.

Tosin yksinyrittäjänäkin oli pari aika lihavaa vuotta, mutta enemmän se on ollut sellaista "mitähännytseuraavaksi tekisi" -hommaa.

Nyt on hyvin. Toistaiseksi.

Eläkepäivien varalle osin olen tuota yksiyrittäjyyttäkin harrastanut ja harjoitellut. Samoin tori- ja kirpputorimyyntiä. Kun eläke tulee olemaan mitä on (useiden yrittäjäleikkivuosien ym. vuoksi kun en ole juuri eläkemaksuja maksanut), niin olen varautunut eläkepäivinäni nikkaroimaan vaikka linnunpönttöjä torille myytäväksi tai tekemään mökkitalkkarointia. Valitettavasti ajatukseni "alaston puutarhuri" -palvelusta pitänee haudata eläkevuosia ajatellen. Tai sitten pitää hommata vielä vanhoilla päivillä sixpacki ja tarjota työpalveluja mökin mummuille. Kymppiuutisten loppukevennykseen sillä varmaan pääsisi ja tilauskirjat täyttyisi viuhuen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

JNappula

Pistetään nyt ihan rehellisesti omakin tilanne, ei ole tarkoitus fleksailla tai mitään.

Olen 50-vuotias, töissä IT-alalla. Käynyt aikonaan TTKK:n tietotekniikan koulustusohjelmaa, en koskaan kuitenkaan valmistunut, vaan menin töihin kesken opiskelujen. Nykyisin tulot on 7200€/kk + vuosibonus. Eli n. 90k€ + vuosibonus. Riippuu siis bonarista meneekö palkka yli 100k€ tänä vuonna.

Palkka on varmaan ihan hyvä, mutta kyllä olen tässä samalla miettimässä seuraavaa urasiirtoa kuitenkin.

Eläkkeeseen lienee liki 20 vuotta aikaa meikäläisellä, ellei jotain ikävää terveydelle tapahdu sitä aikaisemmin. Paljon ei ole vielä säästettynä, ruuhkavuosia on eletty, asuntoa maksettu ja vanhin lapsi on ollut opiskelemassa USA:ssa, eli muhkeita lukukausimaksuja on makseltu myös muutaman vuoden. Täytyisi alkaa saamaan sijoituksia aikaiseksi pian, jotta jotain jäisi takataskuun eläkkeellä olon ajaksi.

EDIT:

Tulipa vielä se mieleen että mun 28-vuotias vävykokelas USA:sta tienaa projektipäällikkönä enemmän (ja pienemmillä veroilla) kuin minä täällä Suomessa viisikymppisenä asiantuntija/esimiehenä. Eli nuorille vinkiksi että kannattaa ehkä lähteä kokeilemaan siipiään ulkomaille, opiskelemaan ja töitä tekemään jos haluaa tienata hyvin ja kasata pesämunaa.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Augustus

Quote from: kgb on 22.06.2023, 20:00:41
Onpas Hommalla paljon hyvätuloisia, suorastaan ökyjä! ainakin tämänhetkisen tilanteen perusteella Ilmeisesti peräkammarin pojille maksetaan kohtuullisen hyvin.
Vaikka en edes epäile suuremmin jäsenten tuloja (tai en jaksa ;D), on yleisesti netissä tunnettua se, että vastaavanlaisissa kyselyissä on hyvätuloiset yliedustettuja, vähän sama ilmiö on se, että sosiaalisessa mediassa on ihmisillä aivan mahtava, matkustelun ja elämysten täyttämä elämä. Augustus on pienituloinen, mutta sentään korkeakoulutettu. Monet Homman jäsenet ovat kokoomuslaiseen ajattelumaailmaan kallellaan, joten nuo tulotkin sopivat profiiliin ihan hyvin. Toki joku voi elää netissä feikkielämää, mutta en nyt jaksa moiseen pahemmin uskoa, ainakaan vakkareiden osalta.

Swen OF Sweden

Quote from: VesaH on 23.06.2023, 16:50:16
Miten saisi rahat riittämään eläkkeellä? Käänteinen asuntolaina? Muuttaminen asuntovaunuun? Muuttaminen ulkomaille, jossa euron ostovoima on parempi kuin Suomessa?

Hyvä kysymys, jonka jokaisen olisi hyvä tehdä itselleen, varsinkin jos tietää, että tuleva eläke tulee olemaan pieni. Minulle Eläke tuli pikapäätöksellä ja täysin verhon takaa, siinä ei kysytty minulta haluanko eläkkeelle tai en.

Jos miettii jotain asuntovaunussa tai ulkomailla asumista, niin suosittelen sen edes pieni muotoista kokeilemista jo hyvissä ajoin ennen eläkkeelle siirtymistä.

-Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

JNappula

Quote from: Swen OF Sweden on 24.06.2023, 14:59:47
Quote from: VesaH on 23.06.2023, 16:50:16
Miten saisi rahat riittämään eläkkeellä? Käänteinen asuntolaina? Muuttaminen asuntovaunuun? Muuttaminen ulkomaille, jossa euron ostovoima on parempi kuin Suomessa?

Hyvä kysymys, jonka jokaisen olisi hyvä tehdä itselleen, varsinkin jos tietää, että tuleva eläke tulee olemaan pieni. Minulle Eläke tuli pikapäätöksellä ja täysin verhon takaa, siinä ei kysytty minulta haluanko eläkkeelle tai en.

Jos miettii jotain asuntovaunussa tai ulkomailla asumista, niin suosittelen sen edes pieni muotoista kokeilemista jo hyvissä ajoin ennen eläkkeelle siirtymistä.

Järkevintähän olisi tietysti jo alle kolmikymppisenä alkaa sijoittamaan, ja antaa korkoa korolle ilmiön kasvattaa omaisuutta. Näinhän monet taloudellista riippuvuutta saarnaavat "nettigurut" meitä muistuttavat. 

Näillä nettiguruilla, jotka ovat lähes poikkeuksetta nuoria miehiä, ei näytä olevan perhettä tai lapsia. Mutta tosiasiahan on, että kun perhettä perustetaan ja ruuhkavuosia eletään, vapaata tulovirtaa sijoituksiin on kovin vähän. Varsinkin jos samaan aikaan rakennellaan omakotitaloa jne.

Mutta kai sitten ruuhkavuosien helpotuttua pitäisi alkaa sijoittamaan/säästämään. Aikaa vain on kovin vähän sille että korkoa korolle ilmiö pääsisi pottia kasvattamaan, mutta kaikki kai on kotiinpäin.

--------

Käänteinen asuntolaina on toki mahdollisuus, mutta vaan pienessä osassa maata johon tuota myönnetään. Hypon sivuilta:

QuoteKäänteisen asuntolainan vakuudeksi hyväksymme pääsääntöisesti kasvavien kaupunkien alueella olevia asunto-osakkeita ja omakotitalokiinteistöjä. Tavanomainen laina-aika on 20 vuotta, ja lainasta maksetaan vain korkoa, ei lyhennyksiä. Laina-aikaa voidaan tarpeen mukaan pidentää tai lainan voi maksaa pois sovittua nopeammin.

Ulkomaille muutto on ihan validi vaihtoehto, ja suomalaisten (usein ikävä kyllä viinanhuuruisia) eläkeläisyhteisöjä on mm. Espanjassa. Vanhemmillani on pieni loma-asunto Espanjan Costa Blancalla ja ovat siellä viettäneet syksyn/kevään useana vuonna. Ruoka on siellä halvempaa ja parempilaatuista kuin Suomessa, muukin eläminen halvempaa. Mutta kokonaan ulkomaille muuttaminen toki on hankalaa jos on lapsia ja lastenlapsia, ihminen kuitenkin on sosiaalinen eläin.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Swen OF Sweden

Quote from: JNappula on 24.06.2023, 14:09:41
Pistetään nyt ihan rehellisesti omakin tilanne, ei ole tarkoitus fleksailla tai mitään.

Näin minäkin jotenkin ajattelin, kun tässä ketjussa kahdessa eri viestissäni kerroin jotain, mitä noin yleensä en koe tarpeelliseksi kertoa.

Syy avoimmuuteen oli myös siinä, että jouduin jokin aika sitten hyvin kiusaallisen tilanteeseen, mikä jäi vituttamaan pitkäksi aikaa.
Minusta oli levitetty perätöntä tietoa, että olen joku varakas suomenruotsalainen perintöprinssi, jolla ei ole ole koskaan mitään pelkoa, että rahat loppuisi jne.. eli täyttä paskaa.

Minulla on ollut elämässä paljon rahaa arvokkaimpia asioita ja toivon ja uskon, että elämä vielä loppumetreilläni niitä eteeni tuo.

Toivon syvästi, että kukaan hommalainen ei vaan ole erehtynyt luulemaan, että täällä kirjoittaa joku varakas itseään täynnä oleva kahdessa maassa asuva varakas porho.

Totuus on se, että täällä kirjoittaa hyvin rikkinäinen perseaukinen köyhä, jonka suurin nautinto on kuppi kahvia ja juustosämpylä ja sielunmaisema lepää kun näkee hylätyn autoromuttamon. 8)

PS.Aikasemmassa viestissäni, jossa kerroin olevani velkaa sukulaiselle 2200 euroa, ei ole varakas, vaan hän halusi auttaa minua kiitollisuudesta siitä, miten olin häntä ottanut huomioon ja auttanut aikaisemmin. köyhä auttaa pienestäkin jne...

-Dave Lindholm

-Swen

VesaH

Suunnitelmia muutaman vuoden takaa:

1) Kun jään eläkkeelle, myyn nykyisen asuntoni pois ja muutan pikkukaupunkiin jossa asunnot ovat halpoja. Vaihtokaupassa saan useamman kymppitonnin käteistä, ehkä 50 000.

Pieleen meni: pikkukaupungeissa asunto-osakeyhtiöt eivät saa lainaa remontteihin ja menevät konkurssiin. Ei uskalla ostaa asuntoa esimerkiksi Kotkan Sunilasta.

2) Olen töissä 67-68-vuotiaaksi ja ehdin säästää sijoittamalla osakerahastoihin ja pörssiosakkeisiin ehkä noin 50 000. Saattaa onnistua tai mennä pieleen: sain kuulla sairastavani tautia, joka voi viedä ennenaikaiselle eläkkeelle pahimmassa tapauksessa jo parin vuoden sisällä.

3) Käänteinen asuntolaina. Ei kovin mieluinen vaihtoehto, koska se tarkoittaa velan ottamista ja korkoihin menee vuosi vuodelta enemmän rahaa.

4) Asunnon myynti ja muuttaminen vuokralle tai asumisoikeusasuntoon. Ei järkevää, koska alussa pankkitilillä on mukavan paljon rahaa mutta ne tulee helposti tuhlattua.

Nykyinen suunnitelma: pysyn tässä asunnossa ja opettelen elämään köyhänä, jos eläke on 1300 euroa kuussa ja yhtiövastike 500-700 euroa.

MUOKKAUS: Eläkkeeni on 1300 eikä 1200 nettona. Ja noilla vastikkeilla saan eläkeläisen asumistukea 200-350 euroa kuukaudessa.

Swen OF Sweden

Quote from: VesaH on 24.06.2023, 18:06:31
Nykyinen suunnitelma: pysyn tässä asunnossa ja opettelen elämään köyhänä, jos eläke on 1200 euroa kuussa ja yhtiövastike 500-700 euroa.

Huh..huh.. ehkä kannattaa miettiä vuokraasuntoa pikkukylästä kun siirtyy eläkkeelle.
jos yhtiövastike on noin suuri ja siihen mahdollinen sähkö päälle, niin kyllä pikku kylistä löytää uskoakseni hyvinkin kilpailu kykyisiä vaihtoehtoja.

-Dave Lindholm

-Swen

Make M

Quote from: Lalli IsoTalo on 22.06.2023, 21:08:06
------
Sinua paremmat kaverit nostavat sinua yläspäin, ja sinua huonommat kaverit vetävät sinua alaspäin. Pyri itseäsi parempien joukkoon.
------

Toisaalta kukkona tunkiolla olemisessakin on etunsa. Se voi hivellä itsetuntoa kun olet se joukon menestyjä. Itseään parempien kavereiden joukossa sen sijaan voi helposti tuntea itsensä säälittäväksi surkimukseksi. Tietysti jos voi luottaa omaan kehityskelpoisuuteensa niin silloin itseään paremmasta seurasta voi olla etua.

JoKaGO

Quote from: Pyhä Olavi on 23.06.2023, 09:23:10
Kuulun tuohon 80k tienaavien joukkoon. Lähdin köyhästä työläisperheestä, jossa koulutusta arvostettiin.

QuotePojilleni olen korostanut tavoitteita, tahtoa ja oman osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Niillä pärjää elämässä.

Nämä napsahtavat omalle kohdalleni 1:1.
Mutta mulle riitti yksi tutkinto ja sitten on kerätty leivän murut ympäri maailman. En lähtenyt "herrahissiin" kuten opiskelukaverini ja siinä ehkä olen jotain hävinnyt, mutta tämä aasintuntijan rooli on sopinut mulle hyvin.
Tuossa jo pari vuotta sitten minäkin suunnittelin siirtyväni lyhyeen työviikkoon ja nostamaan eläkettä ennakkoon, mutta kun töitä riittää niin, että saan jo valita projektini, näen että nämä tulevat kaksi viimeistä työvuottani vedän kuten tähänkin asti. Riikka kiittää kun en down-shiftaa  ;)

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.