News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

Fiftari

Minusta on tietyllä tavalla hauskaa kuinka maailmanpelastajat ovat bensauutisten kommenteissa kouluttamassa ihmisistä kävelijöitä ja pyöräilijöitä, kun joidenkin mukaan jopa bussit ovat pahasta. Heiltä tuntuu vain unohtuvan se pieni yksityiskohta että tällä hetkellä tuotteet kauppoihin kulkevat kumipyörillä. Joo, sähkörekkoja on olemassa, mutta niihin siirtyminen on yritykseltä on hankinta joka siirretään rahdin hintaan, ja kuluttaja maksaa. Luin melkoisen vuodatuksen eräältä jonka mukaan bussit ovat pahasta koska katupöly ja muut saasteet, sähkölläkin toimivat kuitenkin kuluttavat katuja.

Hallitus sekä maailmanparantajat eivät tunnu osaavan nähdä kuplansa ulkopuolella sitä että porukka alkaa miettimään tosissaan töistä pois jäämistä koska työmatka saattaa olla oikeasti niin pitkä että sinne ei pääse muuten kuin omalla autolla. Edes alueella jossa kulkee busseja puolen tunnin välein. Sitten tähän että kompensoidaan per henkilö ettei rikkaat vaan hyödy. No jos rahaa ei mene bensaan niin paljoa niin kyllä sitä kulutetaan johonkin muuhun. Suomessa maksetaan vero JOKA ASIASTA. Sen lisäksi että polttoaineesta ja autosta saatavia verotuloja ei edes käytetä pelkästään tiestöön vaan sieltä lohkaistaan paljon muuhunkin varoja niin on turha itkeä verotulojen vähentymistä. Ne voivat ehkä vähentyä polttoaineen oston osalta mutta verotulot siirtyvät muihin tuotteisiin kun porukalla on käytettävissä paalua enemmän vaikka sitten jäätelöön.

Suoraan sanottuna kaupoilla pitäisi olla hallituksen jäsenille omat "viherhinnat", vaikka tuplahinta tuotteesta kun ovat niin kovaa kyytiä haluamassa kurittaa kansalaisia. Marininkin ryypyreissut voivat jäädä lyhyenlaisiksi kun seurueen juomat maksavat tuplat muihin baarissa kävijöihin verrattuna.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

repo

On hyvä huomata ettei liikenne-energiana sähkö ole vaihtoehto bensiinille ja muille fossiilisille polttoaineille, jos asiantuntijan tuumailut toteutuvat.

Quote from: Pentecost on 18.06.2022, 13:29:07
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8a29d806-d825-459a-9f94-43982f197b98

QuoteAsiantuntija: Kotitalouden sähkölasku voi nousta viisinkertaiseksi muutamassa kuukaudessa

QuoteSähkön keskihinta saattaa nousta talven tullessa yli tuhanteen euroon megawattitunnilta, arvioi Aalto-yliopiston tutkija Iivo Vehviläinen.

QuoteIivo Vehviläinen esitti arvionsa hurjista hinnoista Kauppalehdelle. Vehviläinen kertoo Iltalehdelle, että hänen arviossaan on kyse kuukauden keskihinnasta, ei yksittäisistä hintapiikeistä.

– Suomessa olisi tarve varautua korkeiden sähkönhintojen taloudellisiin vaikutuksiin etukäteen, Vehviläinen sanoo.

Ei ollutkaan tämä juttu, jossa asiantuntija tai tutkija povasi tulevalle lämmityskaudelle rajoituksia jopa sähköjakeluun, kun kulutus on kovempaa kuin sähkön tuotanto. Myös jakeluverkon kapasiteetin on esitetty olevan rajoite kasvavalle sähköenergian tarpeelle, mitä siis myös liikenteen sähköistyminen lisää.

En nyt muista lähdettä näille. Varsinkin puheissa sähköverkon siirtokapasiteetin rajoituksista on ollut havaittavissa ristiriittaisia lausuntoja. Jotkut väittää ettei siirtoverkko muodostaisi rajoiteita liikenteen sähköistymiselle ja välillä aina tulee lausuntoja ettei asia nyt ole aivan näin mutta vahvalla sordiinolla.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Dangr

Meillä on ollut tyhmä hinku romuttaa tarpeettomia, vielä käyttökuntoisia voimaloita. Käyttävät hiiltä tai turvetta, niin pois vaan. Kyllä kansainvälisiltä markkinoilta saa. Saa kyllä, mutta millä hintaa?

Myös jätteiden polttoa voisi lisätä:

"Kaatopaikkojen sulkeuduttua jätevoimaloiden lastausporteilla on ruuhkaa. Voimalat eivät kykene nielemään kaikkea suomalaisten tuottamaa jätettä. Sekajätekuormia joudutaan lähettämään jatkuvasti myös naapurimaihin poltettavaksi. Polttokapasiteettia rakennetaan lisää, mutta olisiko jätteen määrää mahdollista vähentää?

Kun turkulainen heittää roskapussin sekajätteeseen, se päätyy todennäköisesti lämmittämään virolaista tai ruotsalaista kotia. Turun ja Naantalin satamista lähtee päivittäin rekkalasteja naapurimaiden jätevoimaloihin.

Yhteensä Suomesta lähetettiin viime vuonna yli 100 000 tonnia sekajätettä ulkomaille. Erityisen hankala tilanne on Lounais-Suomessa, jossa yli puolet kerätystä sekajätteestä lähtee ulkomaille.

– Suomen polttolaitoksissa ei ole kapasiteettia vastaanottaa jätettä. Jätteen poltto on edullisempaa Ruotsissa ja Virossa,"

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/03/22/sekajatteen-energiapoltto

Ja jos sähkön hinta nousee, niin polttoaineiden hinta noussee myös.

Sähkön riittävyydestä autojen lataukseen parivuotta vanha juttu:
"Tällöin päästään seuraavaan summaan: 750 000 * 17 000 km * 0,20 kWh/km = 2,55 TWh (terawattituntia).

Suomen sähkönkulutus oli vuonna 2008 90 TWh ja vuonna 2018 87 TWh, eli 750 000 sähköauton lataamiseen tarvittava sähkö on vähemmän kuin näiden vuosien erotus.

Autot ovat lisäksi latauksessa pääasiassa yöaikaan, jolloin kulutus Suomessa on pienimmillään. Olkiluoto 3 lisää Suomen tuotantomäärää 13 TWh.

Laskelma on siis tehty ilman älykästä sähköverkon ja latausinfran hallintaa, mikä helpottaa kulutuspiikeissä valtavasti.

Tuoreen tutkimuksen mukaan erityisesti täyssähköautolla ajavista suurin osa ei lataa autoa joka päivä, jolloin tilanne, jossa kaikki autot lataisivat samanaikaisesti, on epärealistinen."

https://www.is.fi/autot/art-2000006587036.html
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Viimeinen linja

Sähköauto sitä, sähköauto tätä... Muutamia ongelmia on matkalla ennen kuin tuollainen minulla on. Ostin muutama vuosi sitten uuden dieselauton koska sitä silloin suositeltiin ja nyt se on pahoista pahin. Hinta on laskenut ja samalla valtio painostaa nostamalla dieselin hintaa, miten tämä yhtälö on ratkaistavissa. Mistä rahat uuteen sähköautoon ja kuka muuten edes ostaa käytetyn sähkön missä on mennyt / menossa akkutakuu. En ainakaan minä. Ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän vähentää ajoja ja siten maksaa vähemmän veroja, sitä saa mitä tilaa.

Eino P. Keravalta

Quote from: Viimeinen linja on 18.06.2022, 16:54:36
Sähköauto sitä, sähköauto tätä... Muutamia ongelmia on matkalla ennen kuin tuollainen minulla on. Ostin muutama vuosi sitten uuden dieselauton koska sitä silloin suositeltiin ja nyt se on pahoista pahin. Hinta on laskenut ja samalla valtio painostaa nostamalla dieselin hintaa, miten tämä yhtälö on ratkaistavissa. Mistä rahat uuteen sähköautoon ja kuka muuten edes ostaa käytetyn sähkön missä on mennyt / menossa akkutakuu. En ainakaan minä. Ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän vähentää ajoja ja siten maksaa vähemmän veroja, sitä saa mitä tilaa.

Absurdia on, että ne käskevät meitä ostamaan sähköauton, mutta rahaa ei ole, koska kaikki raha menee kalliiseen bensaan tai dieseliin tai käyttömaksuihin tai veroihin tai polttoaineiden hinnasta johtuvaan tuotteiden kallistumiseen. Ei jää mitään säästöön.

Jos ne todella haluaisivat meidän kykenevän ostamaan sähköautoja, ne sanoisivat, että 15 vuoden kuluttua myydään vain sähköautoja, mutta sitä odotellessa kaikki autoilun verot laitetaan nollaan, että voitte saada rahaa säästöön hankkiaksenne sähköauton  parin vuoden, viiden vuoden tai vaikka kymmenen vuoden kuluttua. Mutta nyt kun kaikki rahat riistetään, ei ole kohta varaa ostaa potkukelkkaakaan ja työt on jätettävä. Mikä kai tarkoitus olikin. Eli kyse ei lopulta olekaan sähköautoista, luonnosta tai ilmastosta, vaan kyseessä on puhdas, tekosyyllä toteutettu ryöstö ja kansan nujertaminen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

-PPT-

Tästähän tulee kierre kun ihmiset joutuvat priorisoimaan menojansa ja välttämättömät menot kattavat suuremman osan joten rahaa jää vähemmän jos yhtään mihinkään ylimääräiseen, mikä se taas aiheuttaa monella alalla konkursseja.

Larva

#666
Quote from: -PPT- on 18.06.2022, 17:39:38
Tästähän tulee kierre kun ihmiset joutuvat priorisoimaan menojansa ja välttämättömät menot kattavat suuremman osan joten rahaa jää vähemmän jos yhtään mihinkään ylimääräiseen, mikä se taas aiheuttaa monella alalla konkursseja.
Tätä on yritetty kertoa hallitukselle vaikka miten monesti, joka tuutista (niin kansan, kansanedustajien kuin asiantuntijoidenkin suusta) ja ties millaisin sanakääntein, mutta asia ei tahdo mennä millään kaaliin. Hoetaan vaan ilmastonmuutos, polttomoottorit paha, hiilineutraalius, Suomi on paras ja eka. Kyllä ihmetellä pitää miten meidän korkeimmilla päättävillä paikoilla ei ymmärretä näin yksinkertaista syy-seurausketjua.  >:(
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

-PPT-

Nykyään varmaan kuitenkin kannattaa tankatessa aina tankata tankki täyteen vaikka kalliiksi tuleekin sillä todennäköisesti seuraavan kerran kun tarvitsee tankata niin hinta on taas noussut.

Make M

Quote from: Eino P. Keravalta on 18.06.2022, 17:21:43
Quote from: Viimeinen linja on 18.06.2022, 16:54:36
Sähköauto sitä, sähköauto tätä... Muutamia ongelmia on matkalla ennen kuin tuollainen minulla on. Ostin muutama vuosi sitten uuden dieselauton koska sitä silloin suositeltiin ja nyt se on pahoista pahin. Hinta on laskenut ja samalla valtio painostaa nostamalla dieselin hintaa, miten tämä yhtälö on ratkaistavissa. Mistä rahat uuteen sähköautoon ja kuka muuten edes ostaa käytetyn sähkön missä on mennyt / menossa akkutakuu. En ainakaan minä. Ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän vähentää ajoja ja siten maksaa vähemmän veroja, sitä saa mitä tilaa.

Absurdia on, että ne käskevät meitä ostamaan sähköauton, mutta rahaa ei ole, koska kaikki raha menee kalliiseen bensaan tai dieseliin tai käyttömaksuihin tai veroihin tai polttoaineiden hinnasta johtuvaan tuotteiden kallistumiseen. Ei jää mitään säästöön.

Jos ne todella haluaisivat meidän kykenevän ostamaan sähköautoja, ne sanoisivat, että 15 vuoden kuluttua myydään vain sähköautoja, mutta sitä odotellessa kaikki autoilun verot laitetaan nollaan, että voitte saada rahaa säästöön hankkiaksenne sähköauton  parin vuoden, viiden vuoden tai vaikka kymmenen vuoden kuluttua. Mutta nyt kun kaikki rahat riistetään, ei ole kohta varaa ostaa potkukelkkaakaan ja työt on jätettävä. Mikä kai tarkoitus olikin. Eli kyse ei lopulta olekaan sähköautoista, luonnosta tai ilmastosta, vaan kyseessä on puhdas, tekosyyllä toteutettu ryöstö ja kansan nujertaminen.

Sähköautoja kyetään ostamaan koko ajan enemmän ja enemmän! Ja kyllä sen huomaakin ainakin pk-seudulla ajellessa. Liitteen käppyrä kertoo uusien sähköautojen osuuksista myynnistä viime vuoden joulukuuhun asti. Tuolloin ei vielä ollut aavistustakaan nykyisistä polttoaineiden hinnoista.

Quote
Joulukuu 2021 oli kaikkien aikojen sähköautokuukausi
Joulukuussa kirjattiin Suomessa 1579 kappaletta uuden sähköauton ensirekisteröintejä, mikä oli peräti 24,2% kaikista uusien henkilöautojen rekisteröinneistä. Jos siihen lasketaan plugin-hybridit päälle, oli latausautojen osuus oli peräti 44%. Nämä ovat kaikkien aikojen ennätyslukemia jälleen kerran.
Henkilöautojen lisäksi joulukuussa ensirekisteröitiin muitakin sähköautoja: 38 kpl uusia sähköpakettiautoja sekä 6 kpl sähkölinja-autoja.

    Yksittäisen kuukauden luvuista ei kuitenkaan pidä tehdä yleistyksiä ja joulukuussa oli mm Teslan voimakas toimituspiikki. Tesla kiilasikin joulukuussa peräti 6. eniten rekisteröidyksi henkilöautomerkiksi Suomessa 376 autollaan. Samalla Model Y oli peräti 2. sijalla kaikista automalleista joulukuun rekisteröinneissä 214 kappaleellaan. Model 3 oli 5. yhteensä 162 autolla. Silti ehkä suurimman yllätyksen joulukuun automallirekisteröinneissä tarjoili sähköautogenressä jo veteraani-ikäinen Leaf sijoittuen 8. sijalle 147 kappaleellaan.
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoautojen-osuus-jopa-24-2-uusien-autojen-ensirekisteroinneista-joulukuussa-2021


Viimeinen linja

Näkyykö mistään kuinka moni sähköauto on rekisteröity liisariksi ja kuinka monta on ostettu suoraan omaan käyttöön. Edelleen näen pirun isona riskinä ostaa käytettyä sähköauto toki tilanne on toinen jos tuleva akku riski huomioidaan hinnassa. Mielenkiintoisia keskusteluja tulossa hinnoista / vaihtoarvosta.

ämpee

Quote from: Make M on 18.06.2022, 19:27:48

Sähköautoja kyetään ostamaan koko ajan enemmän ja enemmän!

Tarkista nyt kuitenkin ettei kyse ole näköharhasta, sillä mitään autoja ei kyetä ostamaan yhtään enempää kuin aikaisemmin.
Sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottorilla varustetut ja varallisuus ei maassamme ole ihmeellisesti kasvanut viime aikoina.
Jos nyt ne jotka ovat jo aikaisemminkin kyenneet käymään ostoksilla ostelevat, niin sekään ei kasvata niiden varallisuutta jotka eivät ole tähänkään mennessä kyenneet ostelemaan minkäänlaisia uusia ajopelejä.

Kympin tytöistä on riesaa riittävästi, tähän enää mitään kympin poikia tarvita.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Hämeenlinnan Oraakkeli

Koko sähköauto on humpuukia. Pienikulutuksinen polttomoottoriauto olisi parempi, ja saisivat laittaa massia ei maaoljypohjaisten polttoaineiden kehittämiseen. Olisi paljon parempi systeemi, kuin sähköautot monine ongelmineen.

Viimeinen linja

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 18.06.2022, 21:12:33
Koko sähköauto on humpuukia. Pienikulutuksinen polttomoottoriauto olisi parempi, ja saisivat laittaa massia ei maaoljypohjaisten polttoaineiden kehittämiseen. Olisi paljon parempi systeemi, kuin sähköautot monine ongelmineen.

Aina on yksi totuus kerrallaan, muutama vuosi sitten se oli diesel nyt sähkö. Veikkaan että seuraava rainmaker on vety. Välillä tuntuu että joku vetelee naruista tyyliin: jaahas, diesel autoja myyty riittävästi pölvästeille on aika alkaa rummuttaa sähköä.

FadeAway

#673
Miksi hyvätuloiset eivät ymmärrä. He eivät tee töitä, vaan muut.
Sitten, kun loppuvuodesta korttitalo kaa Pöyrität papereita roskikseen. Huuhaa palaveria.
Terve järki ja tolkku?
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

marjanpoimija

Quote from: Viimeinen linja on 18.06.2022, 20:23:52
Näkyykö mistään kuinka moni sähköauto on rekisteröity liisariksi ja kuinka monta on ostettu suoraan omaan käyttöön. Edelleen näen pirun isona riskinä ostaa käytettyä sähköauto toki tilanne on toinen jos tuleva akku riski huomioidaan hinnassa. Mielenkiintoisia keskusteluja tulossa hinnoista / vaihtoarvosta.
Tätä kysymystä olen myös paljon pohtinut.

Mun budjetti on 4-7000€ luokkaa. Ja sillä rahalla saa 2004-2009 vuosimallin hybridejä. Eli akut ovat n.15v vanhoja. Ei kai ne akut ikuisuuksia kestä ja uusiminen on tuhansien eurojen paukku. Toinen vaihtoehto on ajaa nykyisellä rosvolla ja tuskailla bensatankilla. Todella vaikea päättää mikä olisi fiksuin valinta. Äärettömän vaikea.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Ari-Lee

Quote from: marjanpoimija on 18.06.2022, 23:49:39
Quote from: Viimeinen linja on 18.06.2022, 20:23:52
Näkyykö mistään kuinka moni sähköauto on rekisteröity liisariksi ja kuinka monta on ostettu suoraan omaan käyttöön. Edelleen näen pirun isona riskinä ostaa käytettyä sähköauto toki tilanne on toinen jos tuleva akku riski huomioidaan hinnassa. Mielenkiintoisia keskusteluja tulossa hinnoista / vaihtoarvosta.
Tätä kysymystä olen myös paljon pohtinut.

Mun budjetti on 4-7000€ luokkaa. Ja sillä rahalla saa 2004-2009 vuosimallin hybridejä. Eli akut ovat n.15v vanhoja. Ei kai ne akut ikuisuuksia kestä ja uusiminen on tuhansien eurojen paukku. Toinen vaihtoehto on ajaa nykyisellä rosvolla ja tuskailla bensatankilla. Todella vaikea päättää mikä olisi fiksuin valinta. Äärettömän vaikea.

Pahin mitä voi tapahtua on että jää korjaamaton paska käteen ja velan lyhennykset. Niin ja sitten  asioilla kulkemiset jalan tai juosten.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Make M

Quote from: marjanpoimija on 18.06.2022, 23:49:39
Quote from: Viimeinen linja on 18.06.2022, 20:23:52
Näkyykö mistään kuinka moni sähköauto on rekisteröity liisariksi ja kuinka monta on ostettu suoraan omaan käyttöön. Edelleen näen pirun isona riskinä ostaa käytettyä sähköauto toki tilanne on toinen jos tuleva akku riski huomioidaan hinnassa. Mielenkiintoisia keskusteluja tulossa hinnoista / vaihtoarvosta.
Tätä kysymystä olen myös paljon pohtinut.

Mun budjetti on 4-7000€ luokkaa. Ja sillä rahalla saa 2004-2009 vuosimallin hybridejä. Eli akut ovat n.15v vanhoja. Ei kai ne akut ikuisuuksia kestä ja uusiminen on tuhansien eurojen paukku. Toinen vaihtoehto on ajaa nykyisellä rosvolla ja tuskailla bensatankilla. Todella vaikea päättää mikä olisi fiksuin valinta. Äärettömän vaikea.


Tästä seitsemän vuotta vanha Yaris Hybrid, jossa akku sökö 6 500 €.
https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/12950332

Ja tästä neljä vuotta vanha 24 000 km ajettu akku 500 €.
https://www.autopurkaamot.com/naytaosa.php?id=971399&osa=akku&auto=toyota+yaris+hybrid+11-%26gt%3b

Päälle tietysti akun vaihtotyö.

marjanpoimija

^ Tämä sähkömaailma on vielä niin outo ja sekava, että kysellään lisää :)

1. Täyssähköautojen akkupaketti maksaa jopa 10-20 tuhatta euroa.. Pitääkö paikkansa?

2. Onko hybrideissä käytössä vain yksi akku? Tuossa linkkaamassasi sivustossa oli tosiaan käytetty akku 500€ joka ei olisi ollenkaan mahoton sijoitus , jos vanha tilttaisi. Toki 500€ sattuisi sieluun asti, mutta 20000 olisi tekemätön paikka.

3. Jos hybridistä pettäisi akku lopullisesti, niin olisiko ajaminen silti mahdollisuus teoriassa, entä käytännössä?
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Make M

Quote from: ämpee on 18.06.2022, 20:37:37
Quote from: Make M on 18.06.2022, 19:27:48

Sähköautoja kyetään ostamaan koko ajan enemmän ja enemmän!

Tarkista nyt kuitenkin ettei kyse ole näköharhasta, sillä mitään autoja ei kyetä ostamaan yhtään enempää kuin aikaisemmin.
Sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottorilla varustetut ja varallisuus ei maassamme ole ihmeellisesti kasvanut viime aikoina.
Jos nyt ne jotka ovat jo aikaisemminkin kyenneet käymään ostoksilla ostelevat, niin sekään ei kasvata niiden varallisuutta jotka eivät ole tähänkään mennessä kyenneet ostelemaan minkäänlaisia uusia ajopelejä.

Silloin kun jokin tuote on haluttu ja se kyetään ostamaan niin silloin sitä ostetaan. Eli ostamaan kykeneminen tarkoittaa tässä tapauksessa suunnilleen yhtä kuin ostaminen. Ja sähköautojahan ostetaan enemmän ja enemmän. 40 000 - 60 000 euron bemareita, mersuja, volvoja ja audeja on ostettu runsaasti. Nyt vain on tapahtumassa "vihreää siirtymää" sähköautoihin, koska siihen kyetään ilman mitään varallisuuksien lisääntymisiä. Siitä on nyt kyse eikä siitä, että ihmisten ostovoima olisi kasvanut. Ongelmana on lähinnä sähköautojen saatavuus ja toimitusajat.

Quote
Kympin tytöistä on riesaa riittävästi, tähän enää mitään kympin poikia tarvita.

Aavistan, mitä yrität tällä sanoa mutta avaa nyt kuitenkin.

Vastasin tähän Einon viestiin, jossa hän sanoo, ettei sähköautoja kyetä ostamaan, koska ei ole varaa niistä ostaa. Mutta tilastot ja havainnot osoittavat toista.

Eino P:
QuoteJos ne todella haluaisivat meidän kykenevän ostamaan sähköautoja, ne sanoisivat, että 15 vuoden kuluttua myydään vain sähköautoja, mutta sitä odotellessa kaikki autoilun verot laitetaan nollaan, että voitte saada rahaa säästöön hankkiaksenne sähköauton  parin vuoden, viiden vuoden tai vaikka kymmenen vuoden kuluttua. Mutta nyt kun kaikki rahat riistetään, ei ole kohta varaa ostaa potkukelkkaakaan ja työt on jätettävä.

Dangr

Köyhillä/varattomilla ei ole ollut koskaan/missään varaa ostaa uutta autoa. Ja nyt hybridit sekä sähköutot lisääntyvät kuitenkin niin hitaasti, että pitäisi jotain tukea saada vähätuloisille.

Ja kuten jo aiemmin laitoin linkkiä verottajan sivuille, niin niitä tukimuotoja voitaisiin muuttaa vaikka 2-5 vuodeksi. Ja vaikka niin että talvella tuet olisivat isommat sekä lapsien vienti hoitoon huomioitaisiin osin.

Ja kaupungissa voisi tarjota työntekijöille joukkoliikenteen kuukausilippuja edullisemmin tai työsuhdepyörää. Jokainen joukkoliikenteellä/pyörällä tehty matka säästää energiaa, teiden kulumista ja turhaa ajelua parkkipaikkojen etsinnässä. Ja säästää euroja sekä nostaa kuntoa. Ja jos ei pysty polkemaan 5-10 kilometriä hyvällä säällä töihin, niin silloin on syytä miettiä kuntoaan.

Priuksen @marjanpoimija  akkua googlailin, löytyi kotimainen liike:
https://www.pistokehybridi.fi/prius_hybrid_akku.html

marjanpoimija:
1. Täyssähköautojen akkupaketti maksaa jopa 10-20 tuhatta euroa.. Pitääkö paikkansa?
- Noita hintoja olen nähnyt autolehdissä. Mutta huomioi että kun puhutaan akun kestoiästä, niin se ei tarkoita muinaista kännykkämäistä viiden minuutin puhelua ja akku on loppu, vaan että kapasiteetista 80% on vielä jäljellä.

3. Jos hybridistä pettäisi akku lopullisesti, niin olisiko ajaminen silti mahdollisuus teoriassa, entä käytännössä?
-Mitä olen kuullut, niin ajaminen onnistuu, mutta kulutus nousee huomattavasti.

Lukemista:
"Nykyaikaisen täyssähköauton akun tyypillinen kennovalmistajien ilmoittama sykli-ikä on noin 1 500–3 000 täyttä sykliä, jonka jälkeen valmistaja lupaa alkuperäisestä kapasiteetista olevan jäljellä vielä 80 %. 100 kWh akulla ja tyypillisellä 20 kWh/100 km kulutuksella päästään siis 2 000 syklillä n. miljoona kilometriä, ja akkukapasiteettia olisi silti jäljellä vielä vähintään 80 kWh (eli auton toimintamatka olisi pienentynyt noin 500 km:stä 400 km:iin)."
https://www.is.fi/autot/art-2000006496468.html
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

HDRisto

^"Jos hybridistä pettäisi akku lopullisesti, niin olisiko ajaminen silti mahdollisuus teoriassa, entä käytännössä?
-Mitä olen kuullut, niin ajaminen onnistuu, mutta kulutus nousee huomattavasti".

Jos verrataan polttis-autoa ja samaa hybridinä josta akkupaketti kuollut, lienee selvää että polttiksella kulutus on pienempi, koska ei ole kuljetettavana sitä 200 - 400 kiloista kuollutta painoa mukana. Sama kuin aina ottaisi polttiksella auton täyteen kavereita tai sementtisäkkejä täytteeksi, tarvitsi tai ei, meni minne tahansa. Siksihän kehoitellaan pitämään polttiksenkin tavaratila tyhjänä ettei ole turhaa painoa mukana.

sutki

Tuollaisia 100kWh akulla varustettua sähköautoa ei kovin monella ole varaa ostaa, etenkään jos vanhasta autosta ei hyvitetä kummoisesti.

Kuukauden sisällä olen käynyt parissa autoliikkeessä kyselemässä tarjouksia jos vaihtaisi uuteen autoon.
19900e maksavaan uuteen 1.0 bensafarkkuun vaihtaessa olisivat hyvittäneet omasta autostani (3v 8kk vanha, 89tkm ajettu ja kaikki huollot tehty ml. 90tkm huolto) 10900e ja antaneet uuteen ensimmäisen huollon ilmaiseksi.
Nyt kävin kysymässä Nissan Leafia 39kWh akulla, auton hinnaksi jäisi 2000e hankintatuen jälkeen 24999e ja sen saisi alle 1% korolla jopa 60kk rahoituksella. Hyvitystarjous omasta autostani oli 8000e, (uusi vastaava n.20000e). Nettiautossa pyynnit vastaavasta kuin omani ovat alkaen 12900e eli ilmiselvästi omaa pieniruokaista bensa-autoa ei kannata antaa liikkeeseen vaihdossa sähköautoon vaan yrittää myydä se itse esim. netissä toimivan autohuutokaupan kautta (ei ole pakko myydä mikäli hinta ei miellytä).

Taidan päätyä jatkamaan ajamista vanhalla autollani, koska säästeliäästi ajellen pääsen sillä kesäisin työmatkat alle 4L/100km kulutuksella, talvella sitten vajaa litra enemmän. Pari tonnia / vuosi säästäisi ajamalla sähköllä, mutta koska nykytilanteen näkymät autoilun suhteen ovat melkoisen sumuiset niin pidän vielä pientä aikalisää.
Uusi hallitus joutunee päättämään liikenteen verotuksen uudistuksesra, mutta helppoa se ei tule olemaan koska halpoja sähköautoja ei ole saatavilla riittävästi.
Mikäli kustannukset nousevat niin itse olen jo keskustellut mahdollisuudesta lyhentää työaikaa ja voisi vuorotteluvapaankin pitää. Työt olen suunnitellut lopettaa kokonaan arviolta 6 vuoden päästä ja silloin voi olla etten tarvitse lainkaan autoa. Pitäkööt tunkkinsa. 😁

Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

Tabula Rasa

#682
Quote from: Dangr on 18.06.2022, 12:49:57
Quote from: Titus on 18.06.2022, 12:11:41
QuoteHSL:n pääkaupunkiseudun liikenteessä on noin 1 400 bussia, jotka kuluttavat noin 40 000 tonnia polttoainetta vuosittain. Staran omassa kalustossaan käyttämä polttoainemäärä on noin 2 000 tonnia.

https://www.is.fi/autot/art-2000005242163.html
Hmm. 40000000kgx1,2kg/lx0,7e/l=33,6miljoonaa euroa lisämaksua jos 1,8->2,5e/l.

Tuolla ostaisi jo muutaman sähköbussin.

"Istumapaikkoja: 35

Hinta: Noin 500 000 euroa

Kulutus: Kesällä keskimäärin 1 km vie 1 kWh:a, täydellä latauksella noin 300 km."

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008857948.html

Ja lataus kestää sekä akku kestää kuinka kauan? Meinaatko että meillä vara seisottaa triplasti busseja latauksessa että saadaan edes melkein nykyinen kapasiteetti? Eikä sähkö ole sielläkään tulossa halvemmaksi. Energiahinta mikä tässä räjähtänyt silmille.

Quote from: Dangr on 18.06.2022, 14:55:18
Meillä on ollut tyhmä hinku romuttaa tarpeettomia, vielä käyttökuntoisia voimaloita. Käyttävät hiiltä tai turvetta, niin pois vaan. Kyllä kansainvälisiltä markkinoilta saa. Saa kyllä, mutta millä hintaa?

Myös jätteiden polttoa voisi lisätä:




Millä ne jätteet rahdataan sinne voimalaan poltettavaksi? Tuonne varkauden kupeeseen rakennettiin yksi roskanpolttolaitos lisää. Poltettavat roskat tulee lapista ja kainuusta eteläkarjalaan asti-alueelta. Kannattaa varmasti roskia kuskata puolen maan halki.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Tabula Rasa

#683
Quote from: marjanpoimija on 19.06.2022, 11:13:45
^ Tämä sähkömaailma on vielä niin outo ja sekava, että kysellään lisää :)

1. Täyssähköautojen akkupaketti maksaa jopa 10-20 tuhatta euroa.. Pitääkö paikkansa?

2. Onko hybrideissä käytössä vain yksi akku? Tuossa linkkaamassasi sivustossa oli tosiaan käytetty akku 500€ joka ei olisi ollenkaan mahoton sijoitus , jos vanha tilttaisi. Toki 500€ sattuisi sieluun asti, mutta 20000 olisi tekemätön paikka.

3. Jos hybridistä pettäisi akku lopullisesti, niin olisiko ajaminen silti mahdollisuus teoriassa, entä käytännössä?

1. Hyvinkin mahdollista. Tällä nykyisellä kysynnällä mahdollisesti jopa enemmän. Vaaditaan se 20-40kilowattituntia ja kun litiumakun hinta uutena on tätä nykyä vajaata tonnia kilowattituntia kohti niin suunnilleen ollaan oikeissa hintaluokissa. Tietysti tätä voi kilpailla alaspäin kun kilpailee kapasiteetistä eli paljonko sillä autolla voi ajaa ennen lisävirtaa. Mutta 300km->vajaa 100km kantama lienee useimmille töissäkäyville mahdoton yhtälö kun ottaa huomioon pienenkään akun vanhenemisen ja talviajojen heikentämän akunkeston. Edit. hintaa laskee myös isomman erän eli akun tuoma kaupan parempi kate, mutta ei tuollaisissa satoja kilometrejä ajoa kestävissä litiumakuissa tulla juurikaan alle kymppitonnin vielä. Lyijy taas painaa sen verran että kapasiteetti siinä max 100km tietämillä millään järkevillä virityksillä.

2. Saa kai niihin vaikka miten moneen kennostoon niitä akkuja järjestellä. Mutta ei sillä kilowatin tai parin akulla tee sen enempää kuin pienellä varabensakanisterilla bensa-auton tyhjentyessä. Ja isommat maksaa kuten edellä.

3. On kyllä, mutta se akku ja sähkökilkkeet ovat silloin ylimääräistä kuormaa joka lisää kulutusta just niin monta sataa kiloa kuin painavat.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

ämpee

Quote from: Make M on 19.06.2022, 11:16:56

Silloin kun jokin tuote on haluttu ja se kyetään ostamaan niin silloin sitä ostetaan.

Niin pitkään kuin niitä maksukykyisiä riittää.
Kympin tytöillä/pojilla tarkoitan tässä asiassa niitä henkilöitä jotka ottavat ideologian tosissaan vaivautumatta omaan ajatteluun.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei akkupaketin ja sähkömoottorin lisääminen mihinkään autoon lisää ympäristön suojelua.

Viallisten vehkeiden myynti antaa aika helposti kuvan korjaamisen kalleudesta tai kannattamattomuudesta.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Make M

Quote from: HDRisto on 19.06.2022, 13:42:40
^"Jos hybridistä pettäisi akku lopullisesti, niin olisiko ajaminen silti mahdollisuus teoriassa, entä käytännössä?
-Mitä olen kuullut, niin ajaminen onnistuu, mutta kulutus nousee huomattavasti".

Jos verrataan polttis-autoa ja samaa hybridinä josta akkupaketti kuollut, lienee selvää että polttiksella kulutus on pienempi, koska ei ole kuljetettavana sitä 200 - 400 kiloista kuollutta painoa mukana. Sama kuin aina ottaisi polttiksella auton täyteen kavereita tai sementtisäkkejä täytteeksi, tarvitsi tai ei, meni minne tahansa. Siksihän kehoitellaan pitämään polttiksenkin tavaratila tyhjänä ettei ole turhaa painoa mukana.

Mistähän autoista puhut? Esim. marjanpoimijalle sopivan Yariksen painoero hybridi vs. bensa on jotain 20-30 kg luokkaa.
https://www.toyota.fi/content/dam/toyota/nmsc/finland/pdf-files/tekniset-tiedot/Yaris_tekniset_tiedot.pdf

Make M

Quote from: Viimeinen linja on 18.06.2022, 20:23:52
------
Edelleen näen pirun isona riskinä ostaa käytettyä sähköauto toki tilanne on toinen jos tuleva akku riski huomioidaan hinnassa. Mielenkiintoisia keskusteluja tulossa hinnoista / vaihtoarvosta.

Olen seurannut oman sähköautoni kuluja ja pyyntihintoja viiden vuoden ajalta. Viimeisen kahden vuoden aikana vastaavan auton pyyntihinnat ovat pysyneet suunnilleen samoina vaikka kilometrejä on tänä aikana tullut lisää noin 24 000 km. Mittarissa on yli 100 tkm ja akun kapasiteetti on vielä noin 85%. Käyttökulut ovat olleet naurettavan pienet verrattuna diesel- ja polttomoottoriautoihin. Ja arvon alenema viimeiset kaksi vuotta siis noin nolla euroa. Olen tässä alkanut miettiä, että pitäisiköhän jossain vaiheessa käydä teettämässä ensimmäinen määräaikaishuolto. Raitisilmasuodatin ainakin olisi hyvä vaihtaa.  :)


Viimeinen linja

#687
Quote from: Make M on 19.06.2022, 18:53:37
Quote from: Viimeinen linja on 18.06.2022, 20:23:52
------
Edelleen näen pirun isona riskinä ostaa käytettyä sähköauto toki tilanne on toinen jos tuleva akku riski huomioidaan hinnassa. Mielenkiintoisia keskusteluja tulossa hinnoista / vaihtoarvosta.

Olen seurannut oman sähköautoni kuluja ja pyyntihintoja viiden vuoden ajalta. Viimeisen kahden vuoden aikana vastaavan auton pyyntihinnat ovat pysyneet suunnilleen samoina vaikka kilometrejä on tänä aikana tullut lisää noin 24 000 km. Mittarissa on yli 100 tkm ja akun kapasiteetti on vielä noin 85%. Käyttökulut ovat olleet naurettavan pienet verrattuna diesel- ja polttomoottoriautoihin. Ja arvon alenema viimeiset kaksi vuotta siis noin nolla euroa. Olen tässä alkanut miettiä, että pitäisiköhän jossain vaiheessa käydä teettämässä ensimmäinen määräaikaishuolto. Raitisilmasuodatin ainakin olisi hyvä vaihtaa.  :)

Veikkaan nyt tulevaisuutta, kun sähköautojen määrä nousee riittävästi myös niihin kohdistuu kiimainen verotus. Nähtäväksi jää mikä on peruste kun saastuttaminen ei oikein kelpaa, eikös jotain renkaisiin liittyvää jo ehdotettu. Sähkölaitteet ovat painavampia kuin polttomototori laitteet joten renkaat kuluvat ja pienhiukkasia syntyy. Nyt on väärä hetki arvioida sähköautojen hintoja koska ollaan niukkuuden markkinoilla, silloin hinnat tuppaavat nousemaan. Minä ainakin lasken kylmän viileästi kuinka paljon nykyinen kuluttaa, kuinka paljon siitä saisi vaihdossa ja mitä uusi maksaa. Eli vähennän ajoja ja odotan valtion veroiskua sähköön ja katson mitä sitten tapahtuu.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c5a33728-c24f-47c0-8d80-5349e65c1dec

"Ikävä yllätys sähköautoilijalle: Renkaat saattavat kulua loppuun jo 20 000 kilometrissä."

edit. lisätty tieto renkaiden kulumisesta

Make M

Quote from: ämpee on 19.06.2022, 14:21:53
Quote from: Make M on 19.06.2022, 11:16:56

Silloin kun jokin tuote on haluttu ja se kyetään ostamaan niin silloin sitä ostetaan.

------
Kympin tytöillä/pojilla tarkoitan tässä asiassa niitä henkilöitä jotka ottavat ideologian tosissaan vaivautumatta omaan ajatteluun.

Huh, hetken jo luulin, että lasket minutkin mukaan tuollaisiin kyseenalaisiin kympin poikiin  ???

Bensan voimalla kilometrejä on takanani noin 700 tkm, dieselillä yli miljoona ja sähköllä ajoa on puolison kanssa yhteiskäytössä yli 100 tkm. Ei mitään ökyautoja vaan aina on ollut mm. talous kärjessä valintoja tehdessä. Mitään ideologisia perusteluja ei ole koskaan edes tullut mieleenikään. Totean vain - kokemuksen syvällä rintaäänellä - että sähköautolla on ollut ylivoimaisesti halvimmat, huolettomimmat ja hiljaisimmat kilometrit.

Quote
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei akkupaketin ja sähkömoottorin lisääminen mihinkään autoon lisää ympäristön suojelua.
------

Itsekin olen aina vieroksunut hybridien ideaa. Ymmärrän kuitenkin sen, että ne toimivat kaupunkioloissa ihan hyvin kun niitä voi ruuhkissa käyttää pelkällä sähköllä. Samoin nykivässä ajossa akku toimii "vieterinä" keräten jarrutuksissa itseensä energiaa ja luovuttamalla sitä takaisin kun pitää jatkaa matkaa. Pitkillä maantietaipaleilla hybridin tuoma lisäarvo taitaa mennä miinukselle.

Nuivake

Jotenkin voin kuvitella, miten sähköautojen pikku hiljaa lisääntyessä, verotuksen raippaa annetaan enemmän ja enemmän polttoaineella toimiville. Syynä luonnollisesti "keppiä ja porkkanaa" vihersiirtymisen (vaimikä se oli) nopeutuksen ja maalimanpelastamisen nimissä.

Lopulta kun perinteiset autot ovat verotettu äärimmäiseen tappiin saakka ja/tai verokertymä ei ole enää riittävä, sivalletaan sähköautoilua aivan uudella riemulla. Taas kerran tulee kyyti olemaan kylmää, ei välttämättä autossa mutta rahapussissa.

Sitten toinen asia.

Meitä työssään työkoneita ja muuta raskasta kalustoa käyttäville alkaa nykyinen hintataso olemaan jo sietämätön. Diesel ja etenkin polttoöljy eivät saa maksaa näin paljoa. Valitettavasti hinta näyttäisi vielä jatkavan nousuaan, ilman mitään rajoja. Tässä vaiheessa pitäisi tehdä joku auttava liike.

Ehdotan polttoöljyn käyttöoikeutta toistaiseksi myös yrityksien käytössä olevien raskaan kaluston ajoneuvoissa tieliikenteessä. Nopea ja simppeli ratkaisu tähän hätään, joka voisi olla samalla tavalla väliaikainen kuten autovero. Heh-heh. Sitten heräsin ja laskin kissan pihalle.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.