News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Å-luokan kysymys (Ahvenanmaa)

Started by Talvetar, 26.06.2021, 00:15:34

Previous topic - Next topic

insinörtti

Yrittävät ne suomalaisetkin. Tässäkin joku haluaa perustaa oman itsehallintoalueen Itä-Suomeen:

https://www.tiede.fi/keskustelu/50344/ketju/uusi_itsehallintoalue_suomeen

Totti

Quote from: AngleHedd on 26.06.2021, 14:46:58
^Onko näin? Eikös Dragsfjärdissä painella menemään toisella kotimaisella?

Ei mennä, käskykieli on sama kaikkialla.

Ruotsinkieliset, jotka käyvät Dragsvikissä oppivat kyllä ne muutamat sanat Suomea mitä tarvitaan peruskäskyihin. Laajempi ohjeistus on toki sitten ruotsiksi. Ahvenanmaalaisia käy intissä vapaaehtoisesti muutamia vuodessa pääasiassa ruotsinkielisessä Dragsvikissä mutta on niitä vilahtanut suomenkelisilläkin varuskunnilla. En näe mikä varsinainen ongelma ahvenanmaalaisten asevelvollisuuden suhteen on kun kerran pohjanmaalaiset pärjäävät intissä vaikka suomen kielen taito on kutakuinkin nolla.

Sen sijaan, että Ahvenanmaa jotenkin irrotettaisiin yhä enemmän Suomesta, olen sitä mieltä, että juuri esim. puolustuksen osalta olisi syytä vähentää autonomiaa. Pitkässä juoksussa Ahvenanmaan autonomian voisi pitkälti ajaa alas kokonaan ja integroida maakunta muuhun Suomeen. Ei tällaisille erityisjärjestelyille enää ole mitään sijaa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Swen OF Sweden

Kyllä on!! Dragassa käskytys on suomeksi!! vaikka muuten koulutus on ruotsiksi.
Tähän on aivan luonnollinen selitys. Sodassa saman armeijan pitää osata sama käskytys kieli.
Tuntuisi hullulta, jos käskytys olisi suomessa vielä, ruotsiksi, inariksi, koltaksi+pohjois-saameksi.

https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U

AngleHedd

OK. Näin sitä wanhakin oppii. ;D
Bastion Europa

Eino P. Keravalta

Periaatteessa jokaisella kansalla - oolantilaiset luen suomalaisista erilliseksi kansaksi - on oikeus itsehallintoon omilla, perinteisesti hallitsemillaan mailla.

Omat maat pitäisi luovuttaa esimerkiksi baskeille, katalonialaisille, skoteille ja oolantilaisille. Kuka sitten pärjää, on eri asia. Katalaanit varmasti pärjäisivät, oolantilaisten kanssa voi olla sitten jo vähän heikompi tilanne.

Sitten kun he huomaisivat, että eivät tulekaan toimeen, anovat varmaan pääsyä osaksi Ruotsia. Tähän varmaan suostuttaisiin ja seuraavaksi Oolanti olisikin täynnä muhamatteja. Mutta nekin varmaan ovat oolantilaisten mielestä parempia kuin suomalaiset ugrijuntit.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Swen OF Sweden

Näille ahvenanmaalaisille kaikki kunnia ja hatun nosto 8)

https://merivoimat.fi/-/motivoituneita-ahvenanmaalaisia-palvelee-uudenmaan-prikaatissa
QuoteAlikersantit Adam Ordén ja Isac Nordberg aloittivat palveluksensa Uudenmaan prikaatissa tämän vuoden tammikuussa. Molemmat ovat kotoisin Ahvenanmaalta, ja he suorittavat parhaillaan vapaaehtoista varusmiespalvelusta ja saavat veneenkuljettajakoulutuksen.

-Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Ari-Lee

Quote from: Swen OF Sweden on 26.06.2021, 15:17:28

https://merivoimat.fi/-/motivoituneita-ahvenanmaalaisia-palvelee-uudenmaan-prikaatissa
QuoteAlikersantit Adam Ordén ja Isac Nordberg aloittivat palveluksensa Uudenmaan prikaatissa tämän vuoden tammikuussa. Molemmat ovat kotoisin Ahvenanmaalta, ja he suorittavat parhaillaan vapaaehtoista varusmiespalvelusta ja saavat veneenkuljettajakoulutuksen.

No en tuossa ylimääräisessä kunniassa ja hatunnostossakaan näe mitään järkeä jos kerran tekevät kuten pitääkin tehdä. Eivät ne sen suurempaa huomiota tarvitse kuin muutkaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Eino P. Keravalta

Oolantilaiset taitavat nytkin saada aika muhevat rahansiirrot pottunokkaisten ja persjalkaisten suomalaisten lompakoista.

Mutta itsenäisyys pitäisi saada, koska suomijuntit ja vaikea kieli.

Mielestäni hyvää vittuilua olisi - jos nyt vittuilla pitää - että lähettäisimme noille perunanviljelijöille kaksi kertaa enemmän rahaa joka vuosi. Miksi? Siksi, että se söisi niiden itsetuntoa kun tajuaisivat, että ne ryynäset ja horttanaiset elättävät ne. Siinä niille itsenäisyyttä  :)

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Quote from: Ari-Lee on 26.06.2021, 15:36:15

No en tuossa ylimääräisessä kunniassa ja hatunnostossakaan näe mitään järkeä jos kerran tekevät kuten pitääkin tehdä. Eivät ne sen suurempaa huomiota tarvitse kuin muutkaan.

Mutta onhan tuo kynnys tuohon tekoon melkoinen. Jokainen, joka tuon tekee, on varmasti poikkeusyksilö, avarakatseinen ja osittain suomenmielinen. Ei mikään itsestäänselvyys kenties noilla saarilla.

Swen OF Sweden

Näin itse ahvenanmaalla asuneena ja heidän tapansa ja aseenteensa erityisen hyvin tuntevana.
Pidän näitä kavereita poikkeuksellisen rohkeina joka ehdottomasti ansaitsee erityismaininnan.
Ei manner-suomessa kukaan joudu pilkatuksi tai petturiksi haukutuksi jne.., jos suorittaa varusmiespalvelun.
Ahvenanmaalla asia ei ole aivan niin yksikertainen. Asiaa ei vaan tulla ajatelleeksi täällä.
Olen käynyt lukemattomia keskusteluja aiheesta monien ahvenanmaalaisten kanssa.
Olen tavannut ahvenanmaalaisia perheiden isiä ja äitejä, jotka katsovat, että on erittäin tärkeää, että lapset eivät oppisi lainkaan suomea,  no jokainen voi miettiä, että mitä pappa och mamma on mieltä, kun poika kertoo menevänsä suomen armeijaan?

-Dave Lindholm

-Swen

Lalli IsoTalo

Quote from: Swen OF Sweden on 26.06.2021, 15:54:25
Olen tavannut ahvenanmaalaisia perheiden isiä ja äitejä, jotka katsovat, että on erittäin tärkeää, että lapset eivät oppisi lainkaan suomea ...

Tämä pisti ajattelemaan. Osa åålantilaista pitää suomalaisia ikäänkuin alempana rotuna, josta on pysyttävä mahdollisimman kaukana. On niinku säilyttävä puhtaana! No ei siinä mitään, kukin tekee itse omat arvovalintansa.  :)

Lähin vertailukohta - tosin aika pahasti ontuva - joka tuosta tulee mieleen on tämä: suomalaiset perheiden isät ja äidit jotka katsovat, että on erittäin tärkeää, että lapset eivät oppisi lainkaan somaliaa ...

No ei sen puoleen, itse en ikinä halunnut opiskella venäjää enempää kuin ne kaksi sanaa, jotka faijani opetti. Ai miksikö? No siksi, että en halunnut työelämässä sekaantua Neuvostoliittoon yhtään millään tavalla.  :P

Quote from: http://dissidentti.blogspot.com/2010/12/ruki-ver.htmlMoskovan matka paljasti, että suomalaisen tarvitsee ymmärtää vain kaksi sanaa venäjää: "ruki ver!" Nämä jo suomalaisesta kansanperinteestä tutut sanat lausahti tomera naisvirkailija Moskovan Sheremetovan lentokentän turvatarkastuksessa maasta poistuttaessa. Matkustajien läpivalaisussa oli nostettava kädet ylös.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Luka Mokonesi

Quote from: Totti
Sen sijaan, että Ahvenanmaa jotenkin irrotettaisiin yhä enemmän Suomesta, olen sitä mieltä, että juuri esim. puolustuksen osalta olisi syytä vähentää autonomiaa. Pitkässä juoksussa Ahvenanmaan autonomian voisi pitkälti ajaa alas kokonaan ja integroida maakunta muuhun Suomeen. Ei tällaisille erityisjärjestelyille enää ole mitään sijaa.

Tämä voisi hyödyttää koko valtakuntaa, mutta mitä sanoisi esim. entinen kansainliitto, nykyinen YK.

Saarelaiset itsehän ovat menossa juuri päinvastaiseen suuntaan ja haaveilevat itsehallintolain päivittämisen myötä saavansa enemmän itsenäistä päätäntävaltaa.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

Emo

Quote from: repsikka on 26.06.2021, 14:56:41
Opetuskieli on ruotsi, komentokieli suomi.
https://merivoimat.fi/uudenmaan-prikaati

Koirieni komentokieli on suomi.
Ovat oppineet, vaikka äidinkielenään haukkuvat ja emonsa opetti heitä koiraksi, ei suomeksi.

Faidros.

Lopuksi huumoria. Jos Turku on suomineidon persläpi, niin ahvenanmaa on.... :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

vihapuhegeneraattori

Tämä keskustelu nousee aina välillä framille. Itsenäisyyden kannattajia affenanmaalla on aika vähän koska tietävät miltä puolelta leipä on voideltu, mutta ei se tietenkään estä tasasin väliajoin itsenäisyydestä nillittämistä jonkun lisäedun toivossa.

Suomen moka on se että näitä on koitettu lahjoa pysymään Suomen osana. Itsenäistyköön, niin on yksi kuluerä vähemmän meille. Plussapuolella Suomalaisten arvostus turisteina voi nousta kohisten kun huomaavat että ilman tukiaisia sipsien teko ei kannata, mutta jostain se elanto pitäis repiä.

Meille iso boonus on se että ei tarvitse varautua puolustamaan hankalassa paikassa sijaitsevaa saarta ryssän maihinlaskujoukoilta, tai ryhtyä moisen luodon takia ryssiä vastaan sotaan.

Mun mielestä saisivat itsenäistyä vaikka heti, mutta kuten yllä sanoin, tämä on pelkkää poseerausta.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

Beef Supreme

Sekä kieliongelma että demilitarisointi ovat menneen maailman nahkapäätös. Monen lajin vedättäjät ja mädättäjät tekevät umpisolmun mahdottomaksi avata.

Kannatan saarimaakunnan krimisointia, eli yksipuolista erivapauksien purkamista ilmoitusasiana jota alleviivataan tuomalla paikalle hallintokoneisto joka palvelee valtiota eikä maakuntaa. Ahvenanmaan poliisivoimien edellytetään tottelevan, tai kortisto kutsuu.

Scheininit, ryssät ja kielikiihkoilijat kiljuvat ja vievät asian eeuuhun. Siinä vasta veri punnitaan.

Aimo Räkä

Tästä Ahvenanmaan asiasta saisi kolmen maan diilin. Suomi luovuttaisi Ruotsille Ahvenanmaan. Ruotsi luovuttaisi Norjalle jonkin alueen. Norja luovuttaisi Suomelle uuden käsivarren ja Jäämeren yhteyden Petsamon vierestä. Se olisi maavaihtokauppa eikä mitään hyvitettäisi valuutalla.
sopimaton ja väärä

justustr

Quote from: Emo on 26.06.2021, 13:24:41
Quote from: justustr on 26.06.2021, 12:52:38
Quote from: Faidros. on 26.06.2021, 10:02:06
Quote from: Emo on 26.06.2021, 09:23:24Mielestäni ruotsalaisten olemassaolo meidän suomalaisten naapurissa on paljon suurempi ja monimuotoisempi vuosisatainen ja edelleen jatkuva onnettomuus,  kuin venäläiset tuossa toisessa kyljessämme.
Jos minä saisin valita kumpi  naapuri lähetetään maata kiertävälle radalle, sinne lähtisi ruotsalaiset.
Ahvenanmaa saa puolestani "itsenäistyä" tai upota mereen, ihan sama, mutta eroon siitä etäpesäkkeestä kannattaa hankkiutua.
Täysin samaa mieltä!
Venäjän kyljessä saimme itsenäisyyteemme luvalliset rajat ja sen teimme kiitollisina. Oma raha, omat valtiopäivät.
Sitten tulivat venäläistymispyrkimykset ja niihin taas emme suostuneet, se on taas sitten oma tarinansa...
Hyvää itsenäistä juhannusta @Emo ja kaikille muillekin. :-*
Minä kun menisin sanomaan noin sillä mistä olen lähtöisin, niin ne vetäis mua pataan.

Putinismistsa tulee välittömästi nenä kipeäksi minun kotiseudullani.

Mutta kotiseutuja on toki erilaisia.

Lyö takaisin, sinä olet vissiin mies vai oletko "mies"?

Jos minä olisin mies, niin moni nenä olisi vuosien varrella ollut kipeä. Joskus harmittaa, etten syntynyt roikottimet jalkovälissä.
No, miehiäkin on erilaisia, mutta uskoisin itse olevani Mies.

Älä alistu väkivallan uhan edessä @justustr , vaan käytä rohkeasti sananvapauttasi 👍🏻

Niin no, tuossa asetelmassa on vaan se ongelma, että minunkin mielestä ansaitsisin saada nenääni 8)

Näkkileipä

Minusta tuntuu, ettei Ahvenanmaan itsenäistyminen vaikuttaisi lainkaan negatiivisesti Ahvenanmaan talouteen, kun Suomen päättäjät, todennäköisesti vain antaisivat jatkossakin "kehitysapua" jossain muodossa Ahvenanmaalle.

Emo

Quote from: justustr on 26.06.2021, 21:58:57

Niin no, tuossa asetelmassa on vaan se ongelma, että minunkin mielestä ansaitsisin saada nenääni 8)

Silloinhan siinä ei ole ongelmaa ensinkään: Jos saat pataan, otat pataan. Ei ole pakko puolustautua.

Vai etkö ole samaa mieltä itse asiastakaan, että ruotsalaiset ovat paskempia naapureita kuin venäläiset?

Talvetar

Quote from: Ari-Lee on 26.06.2021, 14:13:23
Quote from: Siener on 26.06.2021, 13:44:21
On heillä "hemvärn", eli kotijoukot, mutta muuten täysin puolustuskyvyttömiä.

QuoteÅlands hemvärn 1939-1944  1 800

Eli lakkautettu siinä kuin muukin toiminta. Ja kuka muistaa kohun kun ahvenanmaalainen suoritti vapaaehtoisesti asepalvelustaan Suomessa ja meni käymään kotonaan palvelusasu päällä. ItQ potQ raivari tuli, koska kokivat tulleensa miehitetyksi.

On heillä poliisit suomalainen uniformu päällä.

En muista kohua/asiaa, mutta siis mitä? ;D

Itse olen elämässäni nähnyt paljonkin eri maakunnissa varusmiehiä palvelusasu päällä, muttta ahvenmaa onkin maakunnista ainoa joka on tulkinnut asian miehittämisenä..

Talvetar

Quote from: Swen OF Sweden on 26.06.2021, 15:54:25

Näin itse ahvenanmaalla asuneena ja heidän tapansa ja aseenteensa erityisen hyvin tuntevana.
Pidän näitä kavereita poikkeuksellisen rohkeina joka ehdottomasti ansaitsee erityismaininnan.
Ei manner-suomessa kukaan joudu pilkatuksi tai petturiksi haukutuksi jne.., jos suorittaa varusmiespalvelun.
Ahvenanmaalla asia ei ole aivan niin yksikertainen. Asiaa ei vaan tulla ajatelleeksi täällä.
Olen käynyt lukemattomia keskusteluja aiheesta monien ahvenanmaalaisten kanssa.
Olen tavannut ahvenanmaalaisia perheiden isiä ja äitejä, jotka katsovat, että on erittäin tärkeää, että lapset eivät oppisi lainkaan suomea,  no jokainen voi miettiä, että mitä pappa och mamma on mieltä, kun poika kertoo menevänsä suomen armeijaan?

Tuo kielipolitiikka on käsittämätöntä tosiaan.

Ahvenanmaa on - halusipa tai ei - osa suomea ja saa vielä käsittämättömät määrät rahaa/tukiaisia/etuuksia muuhun suomeen verrattuna.

Siltikin löytyy paljon näitä perheitä, joille jo lasten suomen oppiminen on kauhistus.

Tiedä sitten tosiaan (voin kuvitella) miten kauheaa on suomalaisen armeijan käyminen tai esim suomeen muutto..

Mutta jotta ahvenanmaa lakkaisi hetkeksi kitisemästä (saavathan he väestöön suhteutettuna etuja huomattavasti enemmän) voitaisiin ahvenanmaalaisille miehille laittaa pakollinen asepalvelus/sivari.

Maassa maan tavalla ja niin edelleen.

Ja sen jälkeen oisi taas mukava seurata sitä itkun määrää, kun erityisasemassa oleva ankkalampi havahtuu siihen, etteivät ole mitenkään muita suomalaisia erikoisempia....

HDRisto

Ovat siellä sen "venekuskin" lupakirjan takia, nämä tulevat merikapteenit. Ihan sama syy kuin rekkakuskiksi aikovalla, saa pitkän rimpsun kirjaimia ajokorttiin edullisesti ja aikaakin menee saman verran kuin jossain kurssikeskuksessa.

Roope2

Ymmärtääkseni Dragsvikin arkea:"Till stugorna, poistu!"
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Mika

Muistan lukeneeni jostain. etteivät ahvenanmaalaiset sanomalehdet suostu julkaisemaan palstoillaan lainkaan suomenklelisiä mainoksia.  Millä tahansa muulla kielellä mainostilaa saa ostaa.  Jos tämä pitää paikkansa, niin voi vain ihmetellä, miten EU:n alueella voidaan harjoittaa näin räikeää syrjintää, ja miksi Suomen valtio hyväksyy tällaisen toiminnan.

Ruotsinkielisten suomenkileiisiä kohtaan harjoittamaa syrjintää esiintyy kyllä mannersuomessakin.  Tammisaaren seudulla tiedetään yleisesti, että jos haluat saada asiallista kohtelua virastoissa ja kaupoissa, asioita ei välttämättä kannata toimittaa suomenkielellä.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

valkovuokko

Ahvenanmaa on saanut Kansainliitolta oikeuden kielirasismiin, oikeuden esittää  muuta kuin ruotsia puhuville ahvenanmaalaisille ja mannersuomalaisille vaatimuksen:

"Sinun pitää opetella minun kieleni ja palvella minua minun omalla kielelläni"

Niobium

Se tapa, millä 30 k ruotsinkielistä kyykyttää Suomea, on ihan uskomatonta.

Kaikki kunnia heille, ovat varmasti yritteliästä ja ahkeraa porukkaa.

Mutta kun katsoo kylmiä lukuja, niin mitä ihmettä? Millä voidaan eduskunnan puolesta edelleen syytää rahaa tuonne? Varsinaista hätää siellä ei edelleenkään ymmärtääkseni kärsitä.

Yksinkertainen ratkaisu olisi asettaa raha-asiat samalle tasolle kuin manner-Suomessa. Eikö se olisi ihan tasapuolinen ratkaisu?

Täällä kylmässä kurjassa pohjolan paskastaniassa tuntuu olevan rahaa enemmän kuin pankkitilille mahtuu. Samaan aikaan nuorten mielenterveydelle tarjotaan voi-voi.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

-PPT-

Itsehallinnossahan on kyse nimenomaan siitä että omillaan pitäisi tulla toimeen ja Ahvenanmaa ei muutenkaan ole mikään Kainuu tai Pohjois-Karjala vaan Uudenmaan ohella Suomen vaurainta seutua.

Mahtaako Ahvenanmaan itsehallinto olla samantasoista kuin Fär-saarten ja Grönlannin itsehallinto Tanskan alaisuudessa? Grönlantihan ei kuulu EUhun vaikka Tanska kuuluukin. Mahtaako Fär-saaret kuulua?

Tanskassa kuulee paljon sellaista puhetta että ilman tanskalaisia grönlantilaiset kuolisivat nälkään. Kööpenhaminan puliukkoskenessä grönlantilaiset ovat hyvin vahvasti edustettuina.

Talvetar

Quote from: -PPT- on 27.06.2021, 18:33:19
Itsehallinnossahan on kyse nimenomaan siitä että omillaan pitäisi tulla toimeen ja Ahvenanmaa ei muutenkaan ole mikään Kainuu tai Pohjois-Karjala vaan Uudenmaan ohella Suomen vaurainta seutua.

Mahtaako Ahvenanmaan itsehallinto olla samantasoista kuin Fär-saarten ja Grönlannin itsehallinto Tanskan alaisuudessa? Grönlantihan ei kuulu EUhun vaikka Tanska kuuluukin. Mahtaako Fär-saaret kuulua?

Tanskassa kuulee paljon sellaista puhetta että ilman tanskalaisia grönlantilaiset kuolisivat nälkään. Kööpenhaminan puliukkoskenessä grönlantilaiset ovat hyvin vahvasti edustettuina.

Tuossa voisikin olla ratkaisu ahvenanmaan ongelmiin.

Annetaan heidän pitää itsehallintonsa ja kielipolitiikkkansa, vaikka se suomalaisia syrjivä onkin.

Vastineeksi laitetaan vain suomesta ylimääräiset rahahanat kiinni - ratkaisu lienee kaikkia tyydyttävä?

Hs:n jutun mukaanhan he pystyisivät mielestään jopa perustamaan mikrovaltion, eli kyllä ahvenmaalla rahaa ilmeisesti lähes rajattomasti riittää.

Pieni hintahan tuo rahan kuppaamisen lopetus täältä mannersuomesta ahvenanmaalle siis on, kunhan haluamastaan kielipolitiikasta saavat pitää kiinni?

Ja onhan heillä jopa ne omat pankit, meijerit, kalastus, turismi....

Tai no, sitä turismia toki saattaa vähän kirpaista jos suomenkieltä ei enää puhuttaisi, mutta heillä lienee varaa siihen varaa?

Eli kyllä he ihan kevyesti toimeen tulisivat ilman emämaan ylisuuria avustuksia vastineeksi itsehallinnostaan ja omasta päätäntövallastaan...

Swen OF Sweden

Quote from: Mika on 27.06.2021, 11:36:06
Muistan lukeneeni jostain. etteivät ahvenanmaalaiset sanomalehdet suostu julkaisemaan palstoillaan lainkaan suomenklelisiä mainoksia.  Millä tahansa muulla kielellä mainostilaa saa ostaa.   

Kyllä tämä pitää paikkaansa. Räikeimpänä tämä toteutuu suomenkielisten kuolinilmoituksissa.
Muisto värssyä ei saa suomeksi lainkaan kuolinilmoitukseen, mutta millä tahansa muulla kielellä sen saa.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson(RKP)  piti tässä taannoin puheen rasismista, missä toi esiin myös rankenteellisen rasismin, mihin on syytä puuttua.
Kirjoitin hänelle ja kysyin miten hän aikoo ja aikooko hän puuttua ahvenanmaalla toimivien lehtien suomenkielisiin kohdistuvaan kielirasistiseen kohteluun, koskien suomenkielisten kuolinilmoituksissa olevaan käytäntöön. Tuli vain lukukuittaus, ei muuta.

Olen tämän asian tiimoilta ollut yhteydessä vuosien aikana useisiin suomenruotsalaisiin lehtiin, politiikkkohin jne.. yksikään näistä tahoista ei ole katsonut aiheelliseksi puuttua tai tiedottaa tästä selkeän rasistisesta käytännöstä, myös suomenkielinen media on tästä aiheesta lopettanut keskustelun.

Tämä on hyvin ymmärrettävää, koska kielirasistinen kohtelu kohdistuu vain suomenkielisiin, eikä sillä siksi ole suomessa mitään merkitystä ja kyse on vain positiivisesta syrjinnästä, kuten eräs toimittaja minulle asian ilmaisi.

Minusta on täysin väärin syyttää suomenruotsalaista, RKP:tä tai ahvenanmaalaisia tästä.
Syypää tähän on täysin suomenkieliset ja suomalaiset tahot, media, politiikot, jotka eivät kunnioita omaa kieltänsä edes sen verran, että sallivat tälläisen törkeän suomalaisuutta loukkaavan käytännön.

-Dave Lindholm

-Swen