News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Eläkeuudistus - suomalaiset miehet kuolkoot töissä

Started by Golimar, 15.02.2017, 08:11:27

Previous topic - Next topic

Siener

Anders Stubbin sanoin, "vittu mitä paskaa!"

Itse aloitin kesätöissä 13-vuotiaana, ja sen jälkeen uusissa kesätöissä, opiskeluaikojen toimistotöissä jne.

Vasta 23-vuotiaana alkoi kertyä kuitenkin työeläkettä, vaikka kaikki maksut palkasta pidätettiinkin.

Sen jälkeen joka ainoasta työstä kertyneet eläke-eurot ja sentit löytyvät työeläkeotteesta, johon omilla eläkemaksuillani olne eläkettä kerryttänyt. Ei sitä mistään muualta ole tullut tai tule.

Vaikka olen siis sitä ikäluokkaa, jolla vasta 23-vuotiaana alkoi kertyä työeläke, on minulla työeläkeotteessani 10 sivua tietoa työsuhteista ja niistä kertyneistä työeläkkeistä, vajaan 40 vuoden ajalta. Se on itse henkilökohtaisesti kerättyä työeläkekarttumaa.

Roskapuhetta täysin, että nyt töissä olevat maksavat eläkeläisten eläkkeet! Mutta sehän ketuttaa noita vihervasemmistolaisia, kun huomaavat, etteivät itse ole omalla työllään kerryttäneet omaa eläkettään juuri mitään... Aika on mennyt maailmanparantamiseen ja ilmastotoimiin...:)

Ja ero pitää ymmärtää työeläkkeen (itse ansaittu) ja kansaneläkkeen välillä. Nuo vihervassarit itse eivät tulisi muuta saamaan kuin kansaneläkettä, niin jopa on heillä käsi hamuamassa työeläkkeitä!

JoKaGO

Quote from: Siener on 11.10.2021, 13:43:03

Itse aloitin kesätöissä 13-vuotiaana, ja sen jälkeen uusissa kesätöissä, opiskeluaikojen toimistotöissä jne.

Vasta 23-vuotiaana alkoi kertyä kuitenkin työeläkettä, vaikka kaikki maksut palkasta pidätettiinkin.

Sen jälkeen joka ainoasta työstä kertyneet eläke-eurot ja sentit löytyvät työeläkeotteesta, johon omilla eläkemaksuillani olne eläkettä kerryttänyt. Ei sitä mistään muualta ole tullut tai tule.

Vaikka olen siis sitä ikäluokkaa, jolla vasta 23-vuotiaana alkoi kertyä työeläke, on minulla työeläkeotteessani 10 sivua tietoa työsuhteista ja niistä kertyneistä työeläkkeistä, vajaan 40 vuoden ajalta. Se on itse henkilökohtaisesti kerättyä työeläkekarttumaa.

Roskapuhetta täysin, että nyt töissä olevat maksavat eläkeläisten eläkkeet! Mutta sehän ketuttaa noita vihervasemmistolaisia, kun huomaavat, etteivät itse ole omalla työllään kerryttäneet omaa eläkettään juuri mitään... Aika on mennyt maailmanparantamiseen ja ilmastotoimiin...:)

Ja ero pitää ymmärtää työeläkkeen (itse ansaittu) ja kansaneläkkeen välillä. Nuo vihervassarit itse eivät tulisi muuta saamaan kuin kansaneläkettä, niin jopa on heillä käsi hamuamassa työeläkkeitä!

Kunpa olisikin noin! Mutta tulevat saamaan takuueläkkeen, joka on 200 euroa / kk isompi. Kepua saamme tästäkin  turhakkeiden tukemisesta kiittää!

Ja jos naisten eläköitymisikään sovellettaisiin naisten eliniänodotetta eli naiset pääsisivät eläkkeelle vaikkapa viisi vuotta myöhemmin kuin miehet, niin taas alkaisi eläkerahat riittämään.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Brandis

Näinä aikoina koko työnteon kulttuuria tulisi muuttaa, jotta säilymme työkykyisinä koko työuran ajan. Työ tulisi mieltää jaksottaisena työntekona enemmän vuosikausia jatkuvan vakituisen kokoaikatyön sijaan. Sosiaaliturvaa tulee päivittää tasolle, joka mahdollistaa paremman vapaajaksojen ja työssäolojaksojen vaihtelemisen, on joustava ja työntekoon kannustava toimeentulon malli.

Golimar

Ilmarinen on vähentänyt Rinteen vappusatasen -100 € tulevasta työeläkkeestäni. Muutama vappusatanen vielä niin eläke on 0€.

23 demarikansanedustajaa haluaa selvityksen: Miten nostetaan alle 1400 euron suuruisia työeläkkeitä 100 eurolla?
Yhteensä 23 demarikansanedustajaa jätti torstaina kirjallisen kysymyksen pienempien työeläkkeiden nostamisesta.

Yli puolet demarikansanedustajista kannattaa selvitystä pienempien työeläkkeiden nostamisesta. Tämä kävi ilmi torstaina, kun kansanedustajat jättivät asiasta kirjallisen kysymyksen sosiaali- ja terveysministerille vastattavaksi.

Kansanedustajat haluavat selvittää, milloin käynnistetään hallitusohjelmaan kirjattu kolmikantainen selvitys siitä, miten työeläkejärjestelmän kautta voitaisiin parantaa pienimpiä työeläkkeitä saavien asemaa.

– Tavoitteena on löytää ne keinot, joilla voidaan nostaa alle 1 400 euron suuruisia työeläkkeitä nettomääräisesti 100 eurolla. Eläkkeiden nostaminen voitaisiin toteuttaa käyttämällä siihen pientä osaa eläkerahastojen tuotoista, kirjallisen kysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, kansanedustaja Kimmo Kiljunen (sd) sanoo.

Allekirjoittaneet kansanedustajat haluavat myös selvitettävän, "voitaisiinko niin sanottu taitettu indeksi korvata oikeudenmukaisemmalla työeläkeindeksillä".

– Taitettu indeksi laskee vanhuseläkeläisten tulotasoa yleisen elintason noustessa ja tämä on erityisen kohtalokasta pientä työeläkettä saavien kannalta, kirjallisen kysymyksen toinen allekirjoittaja, kansanedustaja Jukka Gustafsson toteaa.

Kirjallisen kysymyksen allekirjoittaneet kansanedustajat ovat: Kimmo Kiljunen, Jukka Gustafsson, Raimo Piirainen, Seppo Eskelinen, Anneli Kiljunen, Suna Kymäläinen, Paula Werning, Piritta Rantanen, Kristiina Salonen, Heidi Viljanen, Ilmari Nurminen, Pia Viitanen, Mika Kari, Merja Mäkisalo-Ropponen, Aki Lindén, Katja Taimela, Hussein al-Taee, Johan Kvarnström, Kim Berg, Niina Malm, Marko Asell, Riitta Mäkinen ja Matias Mäkynen.

X

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ce55c73c-ce37-4cd8-826c-ff6483f6f5b1

Golimar

Näkökulma: Pentikäisen aloite työeläkeyhtiöiden yhdistämisestä on tärkeä - edellyttää valtaa käyttävien varpaille astumista
Pentikäisen aloite on tärkeä, koska se nostaa keskusteluun Suomen talouden oikaisemisen kannalta keskeisimpiä vaikutettavissa olevia keinoja, kirjoittaa Olli Pusa.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen vaatii selvitettäväksi yksityisten työeläkeyhtiöiden yhdistämisen yhdeksi yhtiöksi. Hän pitää yhtiöiden kilpailua asiakkaista ja vallasta näennäisenä ja kalliina.

Pentikäinen arvioi, että yhdistämisen seurauksena olisi mahdollista säästää 200 miljoonaa euroa yhtiöiden nykyisistä 500 miljoonan euron vuotuisista hallintokuluista. Säästö tuntuu suurelta, mutta ei mahdottomalta.

Itse heitin pohdittavaksi saman asian jokin aika sitten (IL 23.10).

Silloin ideana oli mahdollisuus parantaa pitkän ajan sijoitustuottoja. Nyt niiden saamista vaikeuttaa monimutkainen ja jäykkä vakavaraisuuden valvontamekanismi.

Sellainen on nykymuotoisella järjestelyllä välttämätön. Jos yhtiöt yhdistettäisiin yhdeksi (julkiseksi) yhtiöksi, siitä voitaisiin luopua Kevan tapaan.

Vakavaraisuuden valvonnan sijasta keskityttäisiin sijoitustoiminnan valvomiseen. Sen voi olettaa parantavan pitkän ajan sijoitustuottoja.

X

https://www.iltalehti.fi/talous/a/74591d5a-5f64-476f-9544-f45a9d8349b3

Jaska Pankkaaja

PS tulisi ottaa tämä yhdeksi kärjeksi seuraavissa eduskuntavaaleissa!
Ei noi julkisella puolella hyvät eläkkeet "tienanneet" juurikaan PS äänestä mutta me keski-ikäiset jotka tiedämme tämän kusetuksen kylläkin. Mylly pyörimään niin tietää se kalia-keijjokin niin ei ehkä mene taas kiljusten kusetukseen..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Ajatolloh

Ei se roskapuhetta ole.

Sanot, että sinulta on kerätty maksuja 40 vuoden ajan. Niin on melkein minultakin.

Oleellista tässä on nyt ymmärtää, mikä on eläkejärjestelmän rahastointiaste. Jos se on 100%, niin "what u earned is what u get" (+ investoinnin tuotto säästöajalta mikä ei ole vähäinen jos manitsut oli järkevällä tavalla osakkeissa)

Valitettavasti Suomen eläkejärjestelmä on kaukana täysin rahastoivasta. Pikemminkin se oli Siener niin, että vielä pari kolme vuosikymmentä sitten eläkejärjestelmämme oli kädestä suuhun.  Tarkoittaa: Työssäkäyvien sen hetkisillä maksuilla rahoitettiin sillä hetkellä eläkkeellä olleiden eläkkeet. Rahastoitu ei mitään.

1) Homma toimi ihan kivasti, koska työssäkäyviä oli paljon (ml. ns. suuret ikäluokat parhaassa iässään). Sinun ja minunkin työhistorian alkuajan eläkemaksut ovat menneet kyseiseen 'kankkulan kaivoon' eli syöty täysin tuoreeltaan. Eläkeläisiä oli suhteellisen vähän ja kuolivatkin nuorina ('sodan kiduttamat tai pula-ajan lapset')    - ajanjakso  1945 - 1990...1995 noin suurinpiirtein

2) Sitten isot ikäluokat kekkasivat, että kohta jäädään eläkkeelle. Oli aika myöntää RUNSAAT eläkkeet itselle. Koska järjestelmä oli vähitellen muuttunut vain osittain rahastoivaksi, saattoi itselleen myöntää isot eläkkeet ilman että säästi itse niitä kasaan.  ajanjakso 1995-2010 suunnilleen

3) Koska vuoteen 2010 mennessä oli myönnetty piakkon eläköityville (tai jo eläköityineille isoille ikäluokille ISOT eläkkeet - joita tietenkään ei oltu täysinrahastoitu eli rahaa niihin ei ollut) - tuli hätä käteen. Isojen ikäluokkien ennen eläköitymistä keksimä "periaate", että kerran myönnettyä eläkettä ei voi muka laskea, johti sitten eläkeaktuaarien laskimissa SYNTAX ERRORIIN ja DOES NOT COMPUTE virheisiin

4) Koska mukamas myönnettyjä eläkkeitä ei voi laskea, ruvettiin laskemaan tulevia eläkkeitä. Isot massat maata röhnöttävät eläkkeellä, maahan tulvii lisäksi kehitysmaalaisia rouskuttamaan ja työssäkäyvien määrät ovat alati suppenevia. Tässä ollaan nyt vuonna 2021. Eläkkeitä ei ole eläkevastuita kattavasti, koska käytännössä EI OLE KOSKAAN OLLUT. Suomessa ainakaan.

5) Jotta ei voitaisi sanoa, etteikö  (tahallaan tehdyistä) virheistä muka ole opittu, niin nyt kyllä 100% rahastoidaan. Eli nyt työssäkäyvä ikäluokkaa säästää itse KOKO eläkkeensä. (Enkä tarkoita nyt sinua Siener vaan näitä nyt 20-30 vuotiaita ja muita tulevia ikäluokkia eli tällä hetkellä äidin masussa, isin kasseissa tai päiväkodin pilttiryhmässä taapertavia) He saavat kyllä säästää ja rahastoida joka jenin. No mercy given.  Lisäksi he saavat tietysti maksaa isojen röhnöjen ja kaikkien muidenkin tällä hetkellä eläkkeellä olevat eläkkeetkin - koska kuten todettua - niitä ei koskaan rahastoitu 100%:sti. Joten se raha on revittävä nyt ja tulevaisuudessa töissäkäyvien selkänahasta.

Ajatolloh

^Ai niin unohdin sanoa, että jos ikäsi sattuu olemaan 30 vuotta tai vähemmän, niin sinun eläkeikäsi tulee olemaan 97 vuotta.

Että ei muuta kuin onnea ja kovaa työntekoa.

Ajatolloh

Quote from: Mr.Reese on 15.02.2017, 11:09:40
Eli fiksuinta on jo syrjäytyä eläkkeelle siinä kakskymppisenä. Omanlaisensa kapina vallitsevaa dystopiaa vastaan.

Tai tehdä ns. Finexit. Omalla tavallaan. Mietippä mikä se voisi olla... 8)

Sivulause

Ottamatta muuhun kantaa, työeläkemaksut on muutamassa vuosikymmenessä nousseet n. 8 prossasta sinne 24 prosentin haminoille. Jos systeemi olisi tasapainossa, tuon prosentin ei varmaankaan olisi kuulunut nousta.

Sellainen vaikutus tuolla ainakin on, että kaikki työssäkäyvät juoksevat kovempaa, ja mieluiten suoraan monttuun.

Golimar

X

Takuueläke voidaan myöntää maahanmuuttajalle, joka on asunut Suomessa vähintään kolme vuotta. Takuueläkkeen voi saada, vaikka ei saisi Suomesta kansaneläkettä tai mitään muuta eläkettä. Silloin maahanmuuttajan pitää olla täyttänyt 65 vuotta tai jos hän on sitä nuorempi, hän on vähintään 16 vuotta täyttänyt työkyvytön henkilö.

X

https://www.kela.fi/-/takuuelake-parantaa-maahanmuuttajan-elaketurvaa