News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Tuomas Malisen testamentti: ulkomailta ohjattu Marin?

Started by Lalli IsoTalo, 10.03.2021, 13:46:50

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Tuomas Malisen testamentti: ulkomailta ohjattu Marin? | Jakso 174 | Heikelä & Koskelo 23 minuuttia
https://www.youtube.com/watch?v=zcr8-kf_zfA

Vuoden tärkein puheenvuoro tämän mennessä. Aiheina mm. Kokoomus, Elina Lepomäki Bildenbergissä, Petteri Orpo nakkikioskin johdossa, THL ja Marin Agendan 2030n puhenaisena. Katso jakso (46 min) ennen kommentointia. Valitan vähän vajaata avausta, jota täydennän mahdollisesti myöhemmin.
^^^
THL:n "asiantuntijat", joita kansa ei ole äänestänyt tehtäviinsä, pitävät Agenda 2030 -pinssiä puvussaan, eli he ovat sille asialle omistautuneita. Marinin hallitus taas toteuttaa THL:n agendaa, joka on 2030-agenda. Ei tässä tarvitse kuin yhdistää pisteiden väliset viivat ja huomata, että Marinin hallitus ei aja Suomen asiaa, vaan Agenda 2030:n asiaa. 
^^^
Liitteissä 2030-pinssi ja Marinin kurkipaita, johon Malinen viittaa.
^^^
HUOM! Aloin litteroimaan keskustelua oleellisin osin.

EDIT 1:

Ensimmäinen puolikas oikolukemattomasta litteroinnista:

OTSIKOT litteroijan, [kommentit hakasuluissa]

Suuri suunnitelma[ni] alkoi kirjasta "Euron tulevaisuus" (Eurothinktankin julkaisema). Siinä hahmotelimme, että pahin asia mitä voisi tapahtua olisi se, että EU ja euroalue yritettäisiin viedä tulonsiirtounioniin ja liittovaltioon kysymättä kansalta oikeastaan mitään.

Kun elpymisrahasto julkaistiin toukokuussa niin silloin totesin, että tämä on se hetki. Minulla on lisäksi oma taustaryhmä. Heidän kanssaan loimme suunnitelman miten saamme keskustelu käyntiin elpymisrahastosta, koska se ei [itsesestään käyntiin] lähtenyt. Asiantuntijoiden kanssa teimme suunnitelman, jossa rummutettiin keskustelu käyntiin Suomessa, koska se oli aivan pakko tehdä. Siksi alussa piti kirjoittaa niitä blogeja todella prokatiiviseen tyyliin. Kritiikki kohdistui minuun, ja se loi taakse tilaa keskustelulle. Tämä oli tavallaan se "Grand Plan".
Otin yhteyttä eri puolille Eurooppaa ja kysyin millaista on keskustelu? Vastaus: Ihan täysin kuollut.

Minun yhteiskunnallinen urani alkoi 2011 eduskuntavalleista, mutta aloitetaan vuodesta 2010. Olin New Yorkin yliopistossa, enkä seurannut tiiviisti Kreikan velkakriisiä. Mutta silloin kävi ilmi, että Kreikka oli vääristellyt velkatilastojaan ja budjettialijäämäänsä. Siitä se kriisi alkoi.

Kreikan valtionlainojen korot sinkosivat kattoon, ja Kreikkaa uhkasi euroalueesta ulos joutuminen. No sellaista sattuu, defaulttaamista.

Mutta sitten sattui sellainen pikkujuttu, että Saksa, Ranska ja Italia huomasivat, että hups, heidän pankkinsa ovat lainoittaneet Kreikkaa aika paljon, kuten myös jenkkien headfundit. Jos Kreikka olisi lähtenyt eurosta ja jättänyt velkoja maksamatta, niin Saksa ja Ranska olisivat joutuneet pelastamaan pankkeja, ja pankkikriisihän siitä olisi todennäköisesti seurannut. Se haluttiin välttää. Siihen sitten luotiin erilaisia mekanismeja Kreikan tukemiseksi. Nyt päästään tähän ensimmäiseen nimeen.

TAPAUS MATTI VANHANEN

Silloin pääministerinä oli Matti Vanhanen. Luin hänen kommenttejaan siltä ajalta, joissa sanottiin hyvin vahvasti, että pitää luoda jonkinlaisia yhteisvastuun rakenteita tehdä ja muutakin. Tämä on mielenkiintoista, kun hypätään analogia tähän päivään. Viime syyskuussa valtiovarainministeri oli Sannikan haastattelussa. Marja kysyi, että miten hän suhtautuu EU:n yhteisvelkaan? Vanhanen sanoi, että hän ei ole sitä ikinä ajatellut. Vaikka asiasta puhuttiin Kreikan ensimmäisen kriisin aikoihin.

Motiivi, miksi Vanhanen ei pystynyt myöntämään asiaa, että hän on avain varmasti sitä miettinyt, on hyvinkin ... no ei me tiedetä sitä ... no on aivan varmaa, että hän miettinyt sitä, tai sitten hän meidän kaikkien aikojen huonoin poliitikko. Tai sitten hänellä onkin jokin vakava neurologinen sairaus, minkä tahakia hän on unohtanut mitä on puhunut 2010.

Tämä kuvaa hyvin sitä valheellisuuden tasoa, mihin me olemme Suomessakin päätyneet. Niistä aikaisemmista päätöksistä, mitä pääministeri on tehnyt, niistä ei pysty puhumaan tänä päivänä.

TAPAUS JYRKI KATAINEN

Mutta tämä meni sitten vielä paljon kummallisemmaksi seuraavana vuonna kun meillä oli eduskuntavaalit. Kreikan 1. tukipaketti vain otti tietyt pankit pois siitä hässäkästä, mutta se ei pelastanut [tilannetta]. Ei ylivelkaantumista voida korjata ylivelkaantumalla, tai lisäämällä velkaa, ei se toimi niin!

No, meillä oli siis eduskuntavaalit, joissa perussuomalaiset Timo Soinin johdolla ajoivat sitä pääteemaa, että Kreikan toista tukipakettia ei hyväksytä. Sitten PS sai jytkyn. Kaikki odottivat, että PS menee, tai otetaan, hallitukseen. Kuulin silloin kolmesta eri lähteestä, että Jyri Katainen hylkäsi [tästä syystä ] perussuomalaiset, ja otti sitten sikspäkin, joka on ehkä kaikkien aikojen toimimattomin – tai en tiedä onko enää – mutta oli siihen asti huonoiten toimvia hallitus.

Pitkään spekuloin, että miksi näin?

Viime vuoden puolella kuulin tällaisen huhun valtiovarainministeriöstä, että Katainen olisi saanut puhelun Berliinistä, missä olisi todennäköisesti ilmoitettu, että se on muuten sellainen juttu, että te ette jätä tätä pakettia! Tämä siis on varmistamaton huhu. Varmaankin Merkel soitti, että kuule nyt on sellainen juttu, että Suomihan ei tätä pakettia kaada.

Tässä on mielenkiintoista se, että Katainenhan sitten nimitti [itse] itsensä komissaariehdokkaaksi muutama vuosi jälkeenpäin. Olen muistavinani sellaisen haastattelun, jossa hän olisi päättänyt jo aiemmin, että hän hakee komissaariksi 2010. En voi vahvistaa oliko näin. Jos oli, niin Kreikan toista tukipakettia ei olisi hyväksytty, Kreikka olisi lähtenyt eurosta, todennäköisesti defaultannut. Tällöin Katainen ei varmaankaan olisi päässyt komissaariksi, koska olisi kaatanut euron.

Niin että olivatko nämä motiivit todella tässä? Tästä komissaarijutusta sain eilen käsiini EU:n sihteeristön sisäistä kirjeenvaihtoa, missä käytännössä sanotaan näin: kun Katainen asetti itsensä ehdolle komissaariksi, mikä on hyvin poikkeuksellista, niin hän täällä sitten kuultavana valtiovarainministeriön neuvotossa Ekofinissä. He joutuivat kokoontumaan sen kuulemisen jälkeen suljetuin ovin keskustelemaan siitä, että voidaanko Olli Rehnin paikalle talouskomissaariksi valita ihminen, joka ei osaa yhtään mitään! Näillä sanoilla! Siinä oli kyllä sitten maininta, että Kataisen seuraava haastattelu meni jo paljon paremmin, mutta se rima oli ilmeisen alhainen.

No, nämä nyt ovat tällaisia juttuja mitä tässä on tullut eteen, mutta tässä voidaan kyllä miettiä millaiset ihmiset ovat meitä johtaneet, tähän päivään. ... Ovatko johtajamme ajatelleet ensisijaisesti Suomen parasta, vai jonkun muun?

Tietenkin tässä voidaan miettiä kaikkia skenaarioita, että olisiko Saksa suuttunut meille, mitä sitten olisi tapahtunut? Ja nythän keskustellaan ... jos vedetään hetkeksi analogia tähän päivään, että voiko Suomi olla ... että jos me kaadettaisiin tämä elpymisrahasto niin pitäisikö meidän lähteä EU:sta? [SIC] Mutta ei EUsta voi erottaa. [SIC]  [???] Se on täyttä fuulaa. Se on niinku sellaista ... no se on mielestäni propagandistista puhetta. [Siis ilmeisesti eroaminen?]

TAPAUS ELINA LEPOMÄKI

On julkinen salaisuus, että olin noin kaksi vuotta Elina Lepomäen taustalla ekonomistina. Me tutustuimme, kun Elina oli mukana kirjoittamassa tätä kirjaa [Euron tulevaisuus] 2013, ja ystävystyimme varsin nopeasti, ja meillä synkkasi. Kun Elina alkoi luoda poliittista uraa, niin olin siellä taustalla pari vuotta hyvin aktiivisesti.

Hänen poliittiseen uraansa liittyy kaikenlaisia kummallisia episodeja, esimerkiksi miten häntä kohdeltiin. Kun oli kokoomukesn puheenjohtajavaalit [kun Stubb valitiin]... siinä paljastui mielestäni suomalaisesta yhteiskunnasta aika valtavasti, että hänen lehdistöpäällikkönsä joutui monesti soittelemaanm lehtiin, koska Elina jätettiin monesti noteeraamatta. Tällainen puhelu minulle on kerrottu, että lehdistöpäällikkö oli soittanut erään suuren päivälehden päätoimittajalle, että tiedättekö, että on myös kolmas ehdokas? Ja vastaus oli ollut, että eikö hän ole nuori nainen! Se oli siinä! Sillä kriteerillä hänet ohitettiin!

Ja nyt meillä on aivan toinen tilanne. Nythän meidän nuorien ihmisten hallitusta kannetaan suorastaan kultatuolissa lehdistössä! En ymmärrä mitä tässä on tapahtunut neljässä vuodessa.

Elinan mukaan Stubb oli sanonut hänelle sen jälkeen, että "sun urasi kokoomuksessa on muuten ohi". Siitä vaan, että haastetaan.

Koskelo: kokoomuksesta on paljon puhuttu, että siellä pitää tulla broileritehtaan läpi nuorisojärjestöstä, jotta voi päästä valtan. Jos tulee yritysmaailman puolelta, niin ei oo mittään.

Malinen: se meni sen jälkeen vielä paljon mahdottomammaksi. Kun Petteri Orpo nousi johtoon, niin Elinaa pidettiin vilttiketjussa. Hän on todella älykäs ja erinomainen talousihminen. Häntä pidettiin sivussa koko ajan, ja nostettiin framille vain jos piti keskustella eurosta. Katsoin sitä toimintaa siitä sivusta, ja minulle jäi Petteri Orposta HIRIVITTÄVÄN huono kuva. Hän on tdella heikko johtaja. Ja huono johtaja. Tulkitsen asian siten, että kun Elinan kansansuosio alkoi nousemaan, niin Petteri koki sen uhaksi, ja sen takia piti Elinaa [jotain???].

Pahin tapaus oli se, kun Petteri oli luvannut Elinalle käytännössä ministerin paikan, ja se otettiin sitten pois. Vietiin. Tämä oli nykyistä hakllitusta edeltävä hallitus.

Sen jälkeen sitten asiat sitten menivätkin hyvin mielenkiintoiseksi!

Oli tietenkin aika kova isku ja kaikin puolin ikävää, että ministerin paikkaa ei tullut, kun näin sen potentiaalin.

Mutta sitten kävi mielenkiintoinen juttu. Elinan ja minun kanta suhteessa euroon on  aina ollut hyvin kriittinen. Hän on ollut EU-myönteisempi kuin minä, mutta se on niinku ihan ... paenuts. Mutta sitten tuli kesä, ja Elina lähti käymään Euroopan kiertueella. Tapasi Emmanuel lMacronin ja kävi Bilderbergin kokouksessa. Sen kesän jälkeen jotain muuttui. En tiedä mitä tapahtui. Me jatkoimme yhteistyötä, mutta siinä alkoi tulla erilaisiä karikkoja. Sitten tämä hänen ulostulonsa viime vuoden toukokuussa siitä, että EU:sta pitää tehdä liittovaltio tuli minulle ja tälle toiselle ekonomistille täysin puskista. Meille tuli aika kova riita siitä tilanteesta. Olen sitä jälkeenpäin paljon miettinyt. En voi olla miettimättä sitä mahdollisuutta, että häneen istutettiin siellä [Bildenbergissä] jokin ajatus, vaikka olisihan se voinut tulla vaikka lentokoneessakin matkalla kokoukseen.

Haluaisin nyt tehdä tässä Elinalle vetoomuksen: Elina, rakas ystävä, mä pyydän että tule takaisin. Suomen avuksi. Tiedän, että olet hyvä ihminen. Nyt on aika lopettaa tämä hulluttelu ja tulla takaisin. Tule takaisin. Suomi tarvitsee sinua!

Tässä on siis se tilanne, että EU:n elpymisrahasto ja ... totalitaristinen kulma johon meitä ollaan ajamassa, [niin] me tarvitsisimme sitä alkuperäistä kokoomusta joka sanoisi, että me emme voi mennä tällaiseen yhteisvastuuseen. Me emme voi tällaisiin ... sulkuihin ja ulkonaliikkumiskieltoihin. Kokoomuksen pitäisi palata puolustamaan vapautta! Kun me aloitimme Elinan kanssa tämä projekti, tai minä liityin siihen, niin se oli se idea.

Koskelo: onko tuolla sellaiset euroeliitit, joka vetelee naruista, eikä sitten välttämättä kerro ihan rehellisesti sitä heidän todellista agendaansa?

Malinen: Se on mahdollista. Luen katkelman kirjasta Euron tulevaisuus, jonka kirjoitti Petri Nyberg:

"Tähän asti kertyneen näytön perusteella on todettava, että on todennäköistä, että rahaliiton päätöksentekoprosessi tahdittaa jatkossakin Suomessa tehtäviä ratkaisuja. Se ei perustu demokraattisiin pelisääntöihin. Prosessi näyttää etenevän niin, että eduskunnan päätettäväksi tulee pieniä Eun komission aj ja euroryhmän virkamiesten valmistelevia erillistoimia ja säädöksiä. Monet niistä saattavat näyttää järkeviltä ja hyödyllisiltä käsillä olevan tilanteen kannalta, mutta tosiasiassa kukaan ei ole miettinyt valmistelun yhteydessä yksittäisistä toimista muodostuvaa kokonaisuutta. Yksittäispäätösten sarjasta syntyy lopputulos, jota Suomen ja monien muiden maiden poliittiset päättäjät eivät olisi ainakaan julkisesti kannattaneet. Kun prosessin lopputuloksena syntyvää kokonaisuutta ei ole missään vaiheessa valmaisteltu ja mietitty, se on lähes varmasti virheellinen ja epäoptimaalinen. Näin luotu kokonaisuu ei tule olemaan kestävällä pohjalla."

Elina oli tässä mukana, ja me kaikki allekirjoitimme nämä viimeiset lausumat.

Jos jokainen haluaa käydä katsomassa miten nykyään Elina Lepomäen vetämä siipi määrittelee tämän, niin kannattaa käydä lukemassa Elinan viimeisin blogi helmikuulta. Se on todella sekava. Siinä yhtäaikaa kritisoidaan yhteisvastuuta, ja samalla ollaan elpymisrahaston kannalla. Tämä on samalla tilanne, missä koko kokoomus on.

Kokoomus on aivan jakomielitautisessa tilassa. Ja siksi minulla on tämä vetoomus Elinalle, että nyt olisi aika nousta esiin. Palaa siihen alkuperäiseen rooliin, joka sinulla oli.

TAPAUS PIENI JOUKKO GLOBAALEJA VAIKUTTAJIA

Olen aikasemmin suhtautunut suhteellisen skeptisesti näihin tämmösiin juttuihin. Mutta tosissaan niin nyt niinkuin ... tämän mitä näin, koin, en tiedä onko faktisesti tapahtunut näin, mutta KOIN tapahtuvan silmieni alla ... vahvistin käsitykseni siitä, että tulen kyllä jatkossa seuraamaan ihan kaikkia poliitikkoja jotka sinne Bildenbergiin menee, että mitä he tekevät sen jälkeen.

Puhuin syksyllä kahden henkinlön kanssa, jotka ovat toimineet globaalien suuryritysten keskeisissä johtotehtävissä. Molempien viesti oli sama: muista se, että he ovat nähneet ja katsoneet vuosia ja vuosikymmeniä sitä, kuinka pieni joukko voi pyörittää isoja päätöksiä globaalisti, ihan vaan sillä, että annetaan ajatuksia, vedotaan johonkin asioihin, esimerkiksi vaikka ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun. Annetaan ajatus, että tämä olisi niinkuin hyvä mennä tähän suuntaan.

Koskelo: tuleeko poliitikolla seinä vastaan, jos hän edustaa liian EU-skeptistä kantaa?

Malinen: on se kokoomuksessa ollut ihan mahdollista. Mutta kyllä Elinan nousun kokoomuksessa torpeiden Petteri Orpo ja hänen lähipiirinsä. En antaisi Petterin johtaa edes nakkikioskia! Seurasin tilannetta hyvin läheltä ja rukoilin: "hyvä Jumala, älä anna tästä miehestä koskaan tulla pääministeriä!"

EDIT 2:

Toinen puolikas oikolukemattomasta litteroinnista:

TAPAUS KOKOOMUS

En tiedä voisiko tilanne olla enää huonompi tätä nykyisestä. Kokoomus on ollut sisäisesti niin hajalla ja hukassa, mistä Eija-Riitta Korhola kertoo oikein hyvin kirjassaan. Se on ihan järkyttävää! Sen pitäisi olla edistyspuolue Suomessa. Katsoin aitiopaikalta, vierestä seurasin, sitä kaaosta 2-3 vuotta, ja olin vaan niinku että mitä täällä tapahtuu???

Haluan kertoa vielä yhden huhun Stubbista, jonka kuulin milestäni luotettavasta lähteestä. Oli ollut myöhäinen ilta valtiovarainministeriössä, Stubin oli pitänyt viedä kotiin makaroonia. Hän oli sitten lähettänyt taloustieteen tohtorin sitä hakemaan. Kaupassa oli kolmea makaroonilaatua, ja [torhtori] oli sitten ottanut kahta laatua, mutta se oli se kolmas joka oli se oikea. Sitten hänet lähetettin takaisin. Sinne olisi voinut lähettää jonkun muun kuin väitelleen ihmisen! Kun kuulin tämän, niin Alexin pisteet laskivat aika vahvasti silmissäni.
...

Kokoomuksella voisi olla ihan selkeä rooli [nykyisellä poliittisella akselilla], joka on talousliberaali yhteisvastuukriittinen, siellä kokoomuksen kenttä seisoo. Elpymisrahastohomman jälkeen kovin momni ei enää äänestä kokoomusta.
[Naps]

Tulin niin lähelle päivän politiikkaa, että tuonne en lähde mistään hinnasta. Jos kaikki kaatuisi, menisin mielummin takaisin varastoon kuin lähden politiikkaan. Se ei ole minua varten.

Eija-Riitta Korholan kirjasta: tämä kertoo siitä, kun Päivi Räsenen käytännössä yksi torppasi Bulgarian ja Romanian Schengen-jäsenyyden.

"Eurooppaministeri Stubb oli yrittänyt [sitä ennen] kääntää Räsäsen päätä. Räsänen perusteli kantaansa maiden korruptioasteella, joka selvästi vaaransi rajavalvonnan laadun. Alex oli tarjoutunut kirjoittamaan Päiville tämän virallisen lausunnon englanniksi kokousta varten. Katsellessaan lausuntoa Päivi totesi, että tässähän sanotaan asia täsmälleen päinvastoin kuin hänen kantansa on. Alex selitti, että kyse on vain EU-slangista. Hän pitää minua niin tyhmänä tai huolimattomana, että en huomaisi asiaa, totesi Räsänen ja heitti paperin pois."

Tällaisia johtajia kokoomuksella on ollut. Mutta siis Eija-Riitalla heräsi omatunto, yksi aamu tai yö hän tajusi, että he valehtelevat kansalle näistä tukipaketeista.

[Naps]

TAPAUS FOLIOHATTUOSASTO

Helmikuun alussa oli viikon aikana tapahtunut episodi eduskunnan elpymispakettikeskustelussa. Pääministeri käytti 30 sekuntia aikaa vastatakseen opposition kysymykseen, ja sen  jälkeen alkoi selittää tällaista juttua, että todellisuudessa meidän pitää miettiä, onko talousjärjestelmä oikeanlainen? Pitäisikö talousjärjestelmää muuttaa, jos se ei kestä kriisiä? [No] eihän mikään talousjärjestelmä kestä sellaista kriisiä, jossa laitetaan yritykset kiinni, kyllä se kaatuu, HALOO!

Tässä on taustalla se, että tämä on se agenda, mitä maailman talousfoorumi on ajanut nyt koko ajan, [siis] tätä talousjärjestelmäkritiikkiä. [...] Olin ihan että, herra jestas, mitä täällä tapahtuu, koska pääministeri vastasi ihan täysin aiheen vierestä.

Tilanne menee kummallisemmaksi.

Soitin ystävälleni ja kysyin mitä kuuluu. Hän sanoi, että on viime aikoina seurannut pääministerin pukeutumista. Hänellä oli mielenkiintoinen asu, jossa oli nouseva kurki. Olin ihan että okei, kurkihan on kaunis lintu. Ystävä sanoi, että se on kiinalainen symboli joka tarkoittaa sitä, että henkilö haluaa nousta yhteiskunnassa korkeampaan asemaan. Siitä meni 5 päivää, niin Sannan Marin oli Time -lehden kannessa.

Yhdistin nämä keskustelut. [...] Maailmanhistoriassa monesti on kommunikoitu pukeutumisella. Jos on sovittu jotain jonkun kanssa, niin ethän sä voi soittaa, että "nyt mä sen tein". Koska siitä jää jälki. Et [myöskään] voi kirjoittaa emailia Klaus Wabbille, että "nyt mä sen tein". [Joten ] se signaloidaan jotenkin muuten.

Tämä episodi, nämä 3 yhdistelmää, pisti minut ajattelemaan sitä vaihtoehtoa, että entä jos pääministeri ottaakin käskyjä Suomen ulkopuolelta? En voi sanoa sitä varmaksi, mutta sanoisin näin, että sen jälkeen sitä nousevaa kurkeva on nähnyt vähän oudoissa paikoissa, mm. Johanna Salmisella.

Sitten on myös tällainen YK:n agenda 2030. [...] Tätä ei voi vetää mihinkään ... kun ajattelee sitä tilannetta [sekavaa päälle puhumista]. Tämä entäs jos?

Oikeasti tämä pääministerin puheenvuoro eduskunnassa oli todella sekava. Se oli täysin pois kontekstista.

Olen vuodesta 2016 seuraillut talousfoorumin sekoilua ja nauranut sille, että joo joo. Siis että ne ehdottavat tällaista fasistista talousjärjestelmää, jossa on vain suuryritykset ja valtio hoitaa ... (ja kaikki). Ja nyt sitten pääministeri juttelee niiden juttuja ihan pois kontekstista eduskunnassa. Siitä menee kolme päivää, [niin] hänellä on tällainen merkki, joka voi merkitä jotain, ja siitä viikko, niin hän on Time-lehden kannessa, [vaikka] hän on ehkä  talouspoliittisesti epäpätevin pääministeri, jopa Jyrki Katainen mukaan lukien, joka meillä on ikinä ollut.

[Ja lisätään siihen kommentit siitä], joita tulee ympäri maailmaa siitä, että tämä talousjärjestelmä on jotenkin viallinen ja se pitäisi muuttaa.

Kaikki ikäänkuin pelaa siihen samaan kulmaan, että meidän talousjärjestelmää oltaisiin muuttamassa joksikin muuksi. Sitä ei voi olla miettimättä sitä vaihtoehtoa, että entä jos näin todella tapahtuu?

Ajatellaan vaikka ravintoyritysten sulkuja. Se iskee pk-sektoriin todella kovasti. Tässä maailman tousfoorumin esittämässä dystopiassa ei ole pk-sektoria. Suuryritykset ovat ottaneet sen haltuun.  Jos tätä haluaa ajatella oikein pitkälle, niin tässä voi olla taustalla sellainen idea, että meidän pk-sektopria heikennetään. Näitä ei voi todistaa. Ei ole mitään dokumenttia, josta voisi lukea, että "täällä on salaliitto ja näin kierretään huput päässä" ...  Pitää yhdistellä näitä pisteitä nähdäkseen mitä on tapahtunut. Jokaisen suomalaisen pitää miettiä mihin totuuten hän uskoo.

Olen valitettavasti joutunut alkamaan kallistumaan siihen totuuteen, että tätä koko hommaa ajetaan jotenkin ulkopuolelta. Tämä ei ollut miellyttävä havainto tehdä. Tämä on tapahtunut noin puolen vuoden aikana. Merkkejä siitä, että tätä systeemisesti ajetaan joistain, on liian paljon. Tämän jälkeen syyttävät varmaan minua vaikka mistä salaliittoteorioista, mutta sillä ei ole välilä, koska lopetan tämän yhteiskunnallisen hommelin tältä erää tähän. Sanon vain, että näitä vaihtoehtoja pitää miettiä.

[naps]

Silloin kun THL teki ensimmäisiä ennusteita, niin ne parametrit, jotka määrittelevät sen jakauman muodon ovat aivan keskeisiä. Voin kertoa mistä ne parametrit tulivat: hihasta. Ne vedettiin aivan puskista. Meidän firmalla oli ennuste perustuen siihen mitä nähtiin Wuhanissa ja muualla, että pandemian huippu Suomessa on pääsiäisenä. Meidän ennuste meni melkein päivälleen oikein, ja THL veti jotain ihan muuta. Se oli varmaan vilpitön epäonnistuminen.

Mutta tämä 11000 on matemaattinen laskuharjoitus siitä, että laitat Exceliin eksponentiaalisen kasvun ja katsot mihin menee: "wau! Oho! Tulipa hirveä luku!" Sillä ei ole minkään näköistä todellisuuspohjaa. Se on niin epäpätevä, että se voi olla vain tahallinen. Tämä on niin raskaasti epäpätevää, että tämä voi olla vain tahallista. Salminen sanoi aamulla tv:ssä, että tämä perustuu siihen, että kaikki rajoitukset purettaisiin. Ja sitten järjestettäisiin valtavia Helsingin kokoisia festivaaleja, jonne kaikki tuppauisivat antamaan toiselleen poskisuudelmia.

[naps]

Pääministerin strategia on vältellä tilanteita, joissa hän voisi joutua heikoille. Olen saanut pääministeristä sellaista tietoa, että hän on hyvin ailahtelevainen, kiukutteleva, ja häntä ilmeisesti pelätään. Hän ei asetu tilanteisiin, joissa tämä tulisi näkyviin. Hänestä halutaan antaa tietty kuva. Se tieto mikä minulla on se, että hän on TÄYSIN toisenlainen ihminen. Ei yhtään mukava.

Elpymisrahasto: perustuslakivaltiokunta päättää millä enemmistöllä se pitää eduskunnassa päättää. Sitä yritetään kuulemma Rinteen johdolla kääntää määräenemmistöpäätökseksi, vaikka käytännössä se on 2/3. Jos 2/3 tulee, niin se on kokoomukselle hyvin vakava paikka.

Tässä on iso peli menossa eduskunnan sisällä, missä suhmuroidaan kaiken näköistä elpymisrahaston suhteen. Sitä on ollut ihan järkyttävää seurata minkälaista se on [...]. Nyt on vakava paikka. Suomalaisten pitää ymmärtää, että kaikki puheet sitä, että tämä on kertaluonteista, ei todennäköisesti päde ollenkaan.

LOPUKSI

Suomalaisten pitää alkaa miettimään, että mitä tässä maassa tapahtuu, ja  mihin me haluamme mennä. Koska se, että ei tehdä mitään, on nykytilanteessa myös valinta, koska meitä nyt viedään vaan johonkin. Kyse on siitä nousemmeko vastarintaan vai emme.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Fidel Von Infidel

Quote from: Lalli IsoTalo on 10.03.2021, 13:46:50
Tuomas Malisen testamentti: ulkomailta ohjattu Marin? | Jakso 174 | Heikelä & Koskelo 23 minuuttia

Vuoden tärkein puheenvuoro tämän mennessä. Aiheina mm. Kokoomus, Elina Lepomäki Bildenbergissä, Petteri Orpo nakkikioskin johdossa, THL ja Marin Agendan 2030n puhenaisena. Katso jakso (46 min) ennen kommentointia. Valitan vähän vajaata avausta, jota täydennän mahdollisesti myöhemmin.

Video on sen verran tärkeä, että se pitäisi saada Homman etusivulle.

justustr

Quote from: Fidel Von Infidel on 10.03.2021, 13:50:15

Tuomas Malinen on QAnon hönö. Ainakin oma luottamus tähän on puhdas 0. Videoon en sinällään ota kantaa sillä en ole sitä katsonut enkä katso.

sancai

Malinen valotti mielenkiintoisella tavalla, miten kansainvälinen talousyhteisö, joka ajaa ns. "the great resettiä" vaikuttaa myös Suomessa ja miten Marinin toistamat vuorosanat ovat alkaneet toistaa tätä agendaa. Veikkaanpa, että kuin tyhjästä tulleet hullut puheet "ulkonaliikkumiskiellosta" tulevat myös sieltä. Suomi ja THL:hän pitkään noudatti ruotsalais-brittiläistä "laumaimmuniteettimallia", joka hylättiin kaikkialla paitsi Ruotsissa. Nyt käskyt saattavat tulla jostain muualta, missä suositaan kansan ja pienyritysten ideologista kurjistamista ja se selittäisi yhtäkkisen ja kaikella logiikalla pähkähullun suunnanmuutoksen. 

ikuturso

Quote from: justustr on 10.03.2021, 13:55:47

Tuomas Malinen on QAnon hönö. Ainakin oma luottamus tähän on puhdas 0. Videoon en sinällään ota kantaa sillä en ole sitä katsonut enkä katso.

Videon alussa puhutaan mm. kirjasta, jonka tekijänä on ollut useita ekonomisteja ja kokoomuksen Elina Lepomäki. Ilman Malisenkin läsnäoloa olisi vähintäänkin kyseenalaista kuinka eurokriittisenä taloustietäjänä tunnettu Lepomäki on kääntänyt takkinsa totaalisesti ja kannattaa nyt EU-liittovaltiota.

Mutta älä toki katso videota. Varmaan sinä tiedät nämä asiat paremmin sivusta seuranneena kuin Lepomäen poliittisen uran taustalla ekonomistina häärännyt Malinen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

mökkihöperö

Olet toistuvasti yhdistänyt viesteissäsi Malisen amerikkalaiseen Qanon teoriaan. Laitatko tähän jotain lähteitä tai perusteletko jotenkin? Tämä video (katsoin) ei ainakaan edes sivua Qanon aihetta.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Itse en lakkaa ihmettelemästä että mistä tyhjäpäät keksii näitä great reset juttujaan ja mitenkä uskovat moiseen.

räsänen

Pähkinänkuoressa:

1) Katainen osti komissaarin paikan sillä että suomi tuki kreikantukipakettia.

2) Elina lepomäki käänsi totaalisesti takkinsa EU-asioista vierailtuaan Bilberbergin-kokouksessa

3) Eliitti ajaa talousjärjestelmää jossa keskiluokka on kukistettu ja maailmaa johtavat pieni eliitti ja suuryhtiöt.

4) Sanna Marin saa ohjausta ulkopuolisilta.

Olihan siinä paljon muutakin. Osa noista väitteistä voisi poikia vaikka kunnialoukkaussyytteen. Siis siinä tapauksessa että eivät ole totta.

räsänen

Quote from: ikuturso on 10.03.2021, 14:25:29

Videon alussa puhutaan mm. kirjasta, jonka tekijänä on ollut useita ekonomisteja ja kokoomuksen Elina Lepomäki. Ilman Malisenkin läsnäoloa olisi vähintäänkin kyseenalaista kuinka eurokriittisenä taloustietäjänä tunnettu Lepomäki on kääntänyt takkinsa totaalisesti ja kannattaa nyt EU-liittovaltiota.

Elinassa taitaa olla hiukan opportunistista valuvikaa, samantyyppisen täyskäännöksen hän on tehnyt myös suhteessa maahanmuuttoasioihin.

-PPT-

Itse en usko alkuunkaan että jos on olemassa jokin kansainvälinen taustalla toimiva järjestelmä tai salaliitto jonka tarkoitus on ohjata maailmaa ja taloutta haluamaansa suuntaan että moisessa systeemissä suomalaisilla kylãpoliitikoilla olisi minkäänlaista osaa muutoin kuin ehkä kahvinkeittäjänä.

Chrattac

Quote from: -PPT- on 10.03.2021, 15:05:20
Itse en usko alkuunkaan että jos on olemassa jokin kansainvälinen taustalla toimiva järjestelmä tai salaliitto jonka tarkoitus on ohjata maailmaa ja taloutta haluamaansa suuntaan että moisessa systeemissä suomalaisilla kylãpoliitikoilla olisi minkäänlaista osaa muutoin kuin ehkä kahvinkeittäjänä.

Eipä sen tartte olla mikään salaliitto. Onhan se selvää, että kun isorikkaat ja vaikutusvaltaiset hengaavat keskenään nämä lipuvat lähemmäksi toisiaan ja tekevät yhteistyötä. Tätä kutsutaan verkostoitumiseksi. Sitten verkoston ulkopuolelta tahtoo sisään päästä jokin pyrkyri niin nämä tuppaavat mielistelemään ns. old school jäseniä sisäpiiriin päästäkseeni ja validoidakseen asemansa ryhmässä. Perus vanhanajan "herrojenklubi" meininkiä. Ihan luonnollista ihmiskäytöstä sinänsä.

Vähän samalla tavalla kuin entinen koulukiusattu muuttuu kiusaajaksi, kun tämä vihdoin pääsee mukaan "porukkaan". Hylkää edellisen viiteryhmänsä. Sellaista on se ryhmäpaine.

E: Sama jonkun DeepStaten kanssa, onhan se selvä, että jos vuosikymmeniä valtiokoneistossa pyörii äänestämättömiä virkamiehiä, nämä alkavat ryhmäytymään keskenään ja osin ajamaan tietäen tai tiedostamatta omia etujaan, samanlaisia klikkien välisiä mikrokulttuureja syntyy jokaiseen firmaan. Itse näen DeepStaten nimityksenä lähinnä vain tuolle vuosikausia hallinnossa pyörineille virkamiehille, joilla on sitten suhteita keskenään vaikka olisivatkin jo siirtyneet yksityissektorille. Tekevät ns. hyvävelipalveluksia toisilleen.

Se sitten, että on joku salainen temppeliritarijärjestö niin on ihan höpöhöpöä.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

Hämeenlinnan Oraakkeli

Ja kun eniten vaikutusvaltaa on mailla jotka hoitavat taloutensa itsenäisesti. Esimerkiksi Sveitsi Tanska ja Ruotsi.

Miniluv

Olisiko jotain lähdettä tälle aika rankalle syytökselle?
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

S.O.Mali

Näitä "kahvinkeittäjiä" ovat Suomella aiemmin olleet mm.Katainen, Stubb ja Urpilainen.

Kukin palkittu isänmaamme vastaisista  teoistaan EU:n toimesta komissaarin paikalla.

Fidel Von Infidel

Quote from: Miniluv on 10.03.2021, 15:25:05
Olisiko jotain lähdettä tälle aika rankalle syytökselle?

Erinäisillä forumeilla ja Twitterissä alkoi muuten jo toissapäivänä pyörimään ahkerasti oneliner-Qanon syytöksiä Malista kohtaan. Joku jopa saattaisi epäillä, että kyseessä on masinoitu kampanja jolla yritetään mustamaalata Malista... ;D

Odotan mielenkiinnolla siirrytäänkö seuraavaksi ryssäkorttiin ja kun sekään ei auta, niin kokeillaan viheliäisempiä taktiikoita.

anatall

Tuskinpa tässä sen suurempaa salaliittoa on takana kuin Eu jonka pääasiallisena tavoitteena on turvata mm. Saksan, Ranskan ja Italian taloudelliset intressit pienempien maiden kustannuksella.

Suomen pikku politrukit sitten kumartelevat ja nuolevat näiden isojen persettä siinä toivossa että koneistosta irtoaisi jokin palkkiovirka armopalana itsellekin.

Eihän se sattumaa ole että näitä kaiken maailman Kataisia, Stubbeja ja Urpilaisia valitaan ns. tärkeisiin virkoihin isolla palkalla.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

RiP

Quote from: räsänen on 10.03.2021, 14:56:27
Pähkinänkuoressa:

1) Katainen osti komissaarin paikan sillä että suomi tuki kreikantukipakettia.

2) Elina lepomäki käänsi totaalisesti takkinsa EU-asioista vierailtuaan Bilberbergin-kokouksessa

3) Eliitti ajaa talousjärjestelmää jossa keskiluokka on kukistettu ja maailmaa johtavat pieni eliitti ja suuryhtiöt.

4) Sanna Marin saa ohjausta ulkopuolisilta.

Olihan siinä paljon muutakin. Osa noista väitteistä voisi poikia vaikka kunnialoukkaussyytteen. Siis siinä tapauksessa että eivät ole totta.

Tuskin on aihetta, eikä kukaan ko. henkilöistä kunnianloukkauskalabaliikkiin lähde.

Tuo kurkisymbolivertaus on aika mielenkiintoinen, erityisesti mustaan jakkuun, mustaan hameeseen tai housuun lähes aina poliittisissa tilanteissa pukeutuvasta Sanna Marinista.

Mäyräkoira

Noh, ainakin siinä tämä malinen oli oikeassa, kuinka pieni porukka sai vaikutettua tähän ilmastokohkaamiseen. Se on nyt vain päätetty isojen poikien kesken, että saadaan muka ympäristönsuojelun varjolla rahastamaan ihmisiä. Se on itseasiassa aika helppoakin, ja jotenkin jopa koomista, saadaan soijat ajamaan monopolikapitalistien asiaa.  ;D heh! Ja se tarina Alexsander stubista oli hauska. En kyllä pysty epäilemään sitä yhtään.
"Republikaaninen puolue on kuollut."

-Jari Himanen, sekä myös moni muu.

jetsku

Quote from: S.O.Mali on 10.03.2021, 15:25:09
Näitä "kahvinkeittäjiä" ovat Suomella aiemmin olleet mm.Katainen, Stubb ja Urpilainen.

Nimenomaan näin. Maailmassa on olemassa erilaisia foorumeita, joilla raharikkaat pyrkivät yhtenäistämään etunsa ja vallassa olevat tahot pönkittämään valtansa. Ne pääsevät tähän vain yhdellä konstilla: pitämällä huolen, että päättäjät ovat heidän puolellaan. Kahvinkeittäjätkin ovat vaarallisia, jos niillä on veto-oikeus.

Socrates

Liekö sentään Qanon-porukkaa, en ole havainnut mitään siihen viittaavaa.

Jutustelee muuten ihan viisaita, mutta ei ymmärrä, että oli ihan eri asia painaa katteetonta rahaa sata vuotta sitten, jolloin kulutustavaroista oli puutetta kuin tehdä se nyt.   

Nykyajan kriiseissä helikopteriraha ei johda katastrofiin,  vaan on paras keino selvitä.

F1nka

Tuossa noin 14 min. kohdalla Malinen kertoo, että Elina Lepomäkeä olisi pidetty vuosia vilttiketjussa väärine mielipiteineen. Tuli mieleen, että onkohan Lepomäen takinkääntö osoitus halusta edetä Kokoomuksessa vaikka periaatteet niellen.
Tottelematon tieto aktivismissa

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Ulvokki on 10.03.2021, 14:54:51
Ei Great Resettiä tarvitse keksiä, se on jo olemassa.

Eikä siinä kaikki, Sanna Marin kuuluu World Economic Forumin alaiseen The young Global leaders-ryhmään.
Taisi Annika Saarikkokin saada jonkin koulutuksen noilta tahoilta? Olisikohan vaatimus nuoresta naisesta johtavalla paikalla tullut suunnasta?

World Economic forum on taas se taho joka ajaa Great Resettiä.
Tuolta saa asiasta virallista tietoa jos jostain syystä todellisuuteen on hankala uskoa.
https://www.weforum.org/agenda/2020/06/now-is-the-time-for-a-great-reset/

Tuossa HSn selostusta suomeksi.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006670905.html

Hohoijaa tämä HS:n pankkiiri ainakin otsikon mukaan aikoo ehdottaa täysin päinvastaista, mitä salateoreetikot. Uusliberalismille on hyvä vaihtoehto elikkä kansankapitalismi. Nämä suunnitelmat ja taivanrannan  maalailut jostain great reseteistä jää myös sellaisiksi.

Lalli IsoTalo

Aloitusviestissä litteroinnin 1. osa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Dangr

WEF:n kotisivuilla on great reset-suunnitelma, maailman johtajat ja liikemiehet ylistävät sekä isot pankit+ isoimmat muut firmat on yhtestyökumppaneina.

joo, se on pelkkää salaliittoteoriaa. oot tyhmä qanon lol.

EDIT:
Heidän yhteistyökumppanit.

https://www.weforum.org/partners#search
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

artti

Quote from: jetsku on 10.03.2021, 16:05:59
Kahvinkeittäjätkin ovat vaarallisia, jos niillä on veto-oikeus.

Veto-oikeus on oikeus kieltää päätös

Veto-oikeus on kielto tai tahdonilmaus, jolla valtionpäämies, muu valtioelin tai yhteisö taikka yksityinen toimija estää jonkin

Esimerkiksi opposition välikysymyksessä hallituksen luottamuksesta kansanäänestys. Se on tarkalleen määriteltynä kansalaisten enemmistön oikeus määritellä hajoaako hallitus ja määrätään pidettäväksi eduskuntavaalit
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

stefani

Eli Elina Lepomäki on siis nyt henkilö, joka tietää, minkälaisilla tekniikoilla Bilderberg-kokouksissa poliitikkojen mielipiteitä muokataan globalistien haluamiin suuntiin?

Tosin jos Bilderbergin pyörittäjät ovat keksineet jonkin huumausaineen, jolla ihmisen mielipiteen saa muutettua, ja sitä ainetta oli kokouksissa piilotettuna kakun paloihin, sitten sille aineelle altistuneet eivät kai itse voi ymmärtää, mitä on tapahtunut?

zupi

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 10.03.2021, 14:37:48
Itse en lakkaa ihmettelemästä että mistä tyhjäpäät keksii näitä great reset juttujaan ja mitenkä uskovat moiseen.

Sanopa muuta.

QuoteJohn Kerry reveals Biden's devotion to radical 'Great Reset' movement

(...)

There has been some evidence suggesting that Biden and some of his biggest allies back the Great Reset and would attempt to impose it on the United States. But Biden and his team have never explicitly stated that America would be involved - that is, until now.

At a panel discussion about the Great Reset hosted by the World Economic Forum in mid-November, former Secretary of State John Kerry - Biden's would-be special presidential envoy for climate - firmly declared that the Biden administration will support the Great Reset and that the Great Reset "will happen with greater speed and with greater intensity than a lot of people might imagine."

When asked by panel host Borge Brende whether the World Economic Forum and other Great Reset supporters are "expecting too much too soon from the new president, or is he going to deliver first day on this [sic] topics?," Kerry responded, "The answer to your question is, no, you're not expecting too much."

"And yes, it [the Great Reset] will happen," Kerry continued. "And I think it will happen with greater speed and with greater intensity than a lot of people might imagine. (...)

Kerry also said that because of the Great Reset movement, he believes "we're at the dawn of an extremely exciting time" and that "the greatest opportunity we have" to address social and economic problems is "dealing with the climate crisis."

(...)

https://www.msn.com/en-us/news/politics/john-kerry-reveals-biden-s-devotion-to-radical-great-reset-movement/ar-BB1bBu34

Faidros.

Faidros kyllä postasi tämän jo aiemmin, mutta hyvä kun nostettiin nyt ihan omaksi ketjuksi. ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Pentecost

Kun nyt viitataan siihen, että Malinen on:

A. Qanon, niin voisiko joku minulle tyhmälle osoittaa esimerkein ja lähdeviittein sekä vaikka linkein sopiville saiteille, että mitä tämä Qanon on? Meinaan, kun siihen tunnutaan viittaavan aina kun halutaan loata ihmisen mainetta ilman kummempia selityksiä. Hieman kuin noitavainot eli noita se kumminkin on. justustr varmaan mielellään esittää todisteet Malisen qnoniudesta tai pidän sinua valehtelijana ja panettelijana.

B. Great reset on ihan tiedossa oleva World Economic Forumin näkökulma tulevaan Uuteen Uljaaseen Maailmaan eikä se katoa minnekään todellisuudesta sillä, että sulkee Hämeenlinnan Oraakkelin tavoin silmät, suun ja korvat. Mihin kyseisellä hienolta kalskahtavalla termillä - tai pelottavalla riippuen katsantokannasta - sitten pyritään, olisi aika laajan keskustelun paikka.

Ihmeellisintä on, että joillekin voi tosiaan esittää vaikka minkälaiset linkit aineistoon, josta he itse voisivat lukea asiasta, mutta he taas esittävät vaikka minkälaisia näkemyksiä totuutena laisinkaan perustelematta.

Haisee silakalta  :silakka:
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

viisitoista